رشته شیمی دارویی چیست؟

رشته شیمی دارویی چیست؟

با افزایش علاقه مندی دانش آموزان به شرکت در آزمون سراسری و حضور در دانشگاه به غیر از رشته‌های پزشکی، دندان پزشکی و حتی داروسازی که از پر طرفدارترین رشته‌های دانشگاهی هستند، رشته‌هایی جدید مانند شیمی دارویی مخاطبان زیادی را در این عرصه پیدا کرده است.

به طور کلی رشته شیمی دارویی یکی از گرایش‌ های علوم پایه شیمی است که در خصوص داروها و چگونگی سنتز آن‌ ها مطالعه و بررسی انجام می‌ دهد. در این رشته دانشگاهی اصول علوم‌ های پایه‌ مانند زیست شناسی و شیمی جایگاه ویژه‌ ای دارد تا دانشجویان با دانش بدست آورده خود بتوانند ترکیبات درمانی ایجاد کنند.

بنابراین یک شیمی دارویی از دانش خود در فرآیند فتوسنتز و تولید داروهای جدید استفاده می‌ کند، در واقعیت آن‌ها برروی کشف و توسعه سرزمین داروها متمرکز هستند. علاوه بر این موضوع در این رشته به جداسازی ترکیب‌های دارویی گیاهان و استفاده از آن در ترکیب دارویی مصنوعی نیز می‌پردازند.

رشته شیمی دارویی مناسب چه کسانی است؟

افرادی که قصد انتخاب این رشته و تحصیل در آن را دارند میزان علاقه خود را نسبت به این درس در دوران دبیرستان مشخص کنند. از آنجایی که این رشته یک گرایش میان رشته‌ ای بین رشته‌ های شیمی، زیست شناسی، داروسازی و مهندسی است، دانشجویان این رشته باید با علوم دیگری مانند بوشیمی، زیست شناسی، گیاهان دارویی، فارماکولوژی، و بیوفارماسی آشنایی و تا حد امکان بر آن‌ ها تسلط داشته باشند.

رشته شیمی دارویی مناسب چه کسانی است؟

همچنین دانشجویان این رشته باید ذهنی پویا، پرسشگر و جستجوگر داشته باشند که با مهارت‌ های استدلالی و ذهنی خود بتوانند مسائل مربوط صنایع دارویی را تجزیه و تحلیل کرده و راه‌ حل مناسبی برای آن‌ها ارائه دهند.

همچنین از آنجایی که این رشته شامل تحقیقات گسترده‌ ای در محیط آزمایشگاهی است، دانشجویان رشته شیمی دارویی می‌ بایست علاوه بر علاقه به شیمی به فعالیت در آزمایشگاه نیز علاقه مند باشند.

پس داوطلبان پیش از انتخاب رشته باید در خصوص نداشتن حساسیت به مواد شیمیایی اقدام کنند. همچنین این رشته برای افرادی که علاقه زیادی به پژوهش و تحقیقات دارند بسیار مناسب است.

شیمی دارویی در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا

دانشجویان رشته شیمی دارویی برای فارغ التحصیلی می بایست 138 واحد درسی بگذرانند که این واحدهای درسی شامل20 واحد دروس عمومی، 29 واحد برای دروس پایه، 54واحد برای دروس اصلی، 27 واحد برای دروس تخصصی و 8 واحد برای دروس اختیاری در نظر گرفته می‌ شود.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

شیمی دارویی در مقطع کارشناسی ارشد

هدف اصلی وزارت علوم از قرار دادن این رشته در میان رشته‌ های دانشگاهی پرورش و تربیت نیروهای متخصص به عنوان داروساز در مراکز مربوط به شیمی است.

فارغ التحصیلان دوره کارشناسی می‌ توانند پس از شرکت در آزمون بر اساس علایق در یکی از گرایش‌ های شیمی معدنی دارویی، زیست شیمی، شیمی فیزیک، شیمی آلی و شیمی سرطان در مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل بدهند.

در ادامه به بررسی هر کدام از این زیر شاخه‌ ها می‌ پردازیم:

  1. شیمی معدنی دارویی: این گرایش، گرایشی بین رشته‌ ای میان شیمی دارویی و معدنی است که در آن از ترکیبات فلزی در جهت درمان بیماری استفاده می‌ شود.
  2. زیست شیمی دارویی: این گرایش، گرایشی بین رشته‌ ای از شیمی دارویی و زیست شیمی است که در زمینه برهم کنش‌ های شیمیایی میان سیستم‌ های زیستی و داروها مطالعاتی را انجام می‌ دهد.
  3. شیمی فیزیک دارویی: این گرایش، گرایشی بین رشته‌ ای از شیمی دارویی و فیزیک است که در جهت بررسی خواص فارماکودینامیکی و فارماکوکنیتیکی فعالیت می‌ کند.

شیمی دارویی در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا

4- شیمی آلی دارویی: این گرایش، گرایشی بین رشته‌ ای از شیمی دارویی و شیمی آلی است که با بخش‌ های سنتز دارویی ارتباط دارد.

5- شیمی سرطان: این گرایش، گرایشی بین رشته‌ ای از شیمی دارویی و سرطان شناسی است که در جهت ساخت داروهای ضد سرطانی ایجاد شده است.

 

شیمی دارویی در مقطع دکتری

به طور کلی هدف اصلی وزارت علوم از برگزاری دوره های دکتری این رشته تربیت متخصصان با دانش بالایی شیمیایی این است که از ساختار شیمیایی ترکیبات دارویی و گروه‌ های عاملی فعال، ترکیبات دارویی جدید طراحی کرده و آن‌ ها را سنتز کنند.

همچنین دانشجویان با کسب مهارت در زمینه‌ هایی مانند تجزیه و تحلیل واکنش‌ های شیمیایی ترکیبات دارویی و ارتباط انواع ساختارهای شیمیایی آن‌ ها با فعالیت‌ های زیستی و بیولوژیکی بدن موجودات زنده به ویژه انسان‌ ها، می‌ توانند نسبت به شناسایی مواد موثر و استخراج آن‌ ها اقدام کنند.

بازار کار شیمی دارویی

فارغ التحصیلان این رشته طبیعتا بیشتر با فضاهای آزمایشگاهی، شرکت‌ های داروسازی، بیوتکنولوژی و شرکت‌ های تجهیزات پزشکی سر و کار خواهند داشت. شیمیست‌ ها می توانند در این فضا ها مهارت‌ هایی پژوهشی و تخصصی خود در زمینه‌ های تدوین، تولید، توصیف و ایجاد ترکیبات جدید برای کاربردهای خاص، استفاده کنند.

همچنین رشته شیمی دارویی، جز رشته‌ های حساس محسوب شده که نیازمند سواد بالایی برای موفقیت در بازار کار است. زیرا بیشتر مراکز تحقیقاتی و شرکت‌ های بزرگ دارویی به دنبال دانش آموختگانی با مهارت و دانش بالا و داشتن رزومه عالی هستند.

بازار کار شیمی دارویی

شیمی عالی

یکی از مهم‌ ترین زیر شاخه‌ های رشته شیمی دارویی که بسیاری از محققان را به سمت خود می‌ کشاند شیمی عالی است. در نهایت یک متخصص شیمی دارویی می‌تواند در کارهایی همچون مواد خوراکی، کارشناسی مواد آرایشی و بهداشتی، کارشناس آزمایشگاه غذا و دارو و کار در کارخانه‌‌های تولید دارو شروع به کار کنند.

در کنار فضای ایجاد شده به عنوان بازار کار برای این رشته، فارغ التحصیلان می توانند به عنوان پژوهشگری آزاد در زمینه‌ های متفاوت مانند تأثیر مواد شیمیایی مختلف در سیستم‌ های بیولوژیکی فعالیت کنند. همچنین با افزایش بیماری‌ های جدید می‌ توانند در بخش‌ های مختلف توسعه، استخراج و افزایش بیشتر و موثرتر داروها موجود تحقیقات گسترده‌ ای انجام دهند.

در آخر نیز فارغ التحصیلان این رشته می‌ توانند به صورت آزادانه برای انجام آزمایشات جدید در زمینه‌ های ترکیبات فعال اقدام کرده و برای چگونگی مصرف داروها، تولید داروها و مهارت‌ های مختلف دیگر در زمینه دارو، دستور العمل‌ های جدیدی ایجاد کنند.

رشته شیمی دارویی، رشته ای سخت اما پرکاربرد

به عنوان کلام آخر رشته شیمی دارویی در جهت تربیت نیروی متخصص برای تحقیق درباره مواد اولیه داروئی و توسعه صنایع داروسازی کشور در دستور کار بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان قرار گرفته است.

این رشته یکی از شاخص ترین رشته‌ ها در زمینه تربیت نیروی متخصص و با مهارت برای فعالیت در صنایع شیمیایی تولید دارو است که هر ساله امکان تحصیل را به دو گروه زیر مجموعه وزارت بهداشت و علوم را می‌ دهد.

سوالات متداول

علامت سوالداوطلبان برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد باید بر چه دروسی تسلط داشته باشند؟

دانشجویان این رشته باید علاوه بر مباحث شیمی باید بر علوم بیوشیمی، زیست شناسی، گیاهان دارویی، فارماکولوژی و بیوفارماسی نیز تسلط خوبی داشته باشند.

علامت سوالچند زیرشاخه برای رشته شیمی دارویی در مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد؟

در مقطع کارشناسی ارشد 5 زیرشاخه شیمی معدنی دارویی، زیست شیمی دارویی، شیمی فیزیک دارویی، شیمی آلی دارویی و شیمی سرطان تدریس می‌شود.

علامت سوالآیا تنها دانشجویان وزارت علوم امکان تحصیل در رشته شیمی دارویی را دارند؟

خیر، همانطور که گفته شد دانشجویان وزارت بهداشت نیز می‌توانند در این رشته ادامه تحصیل بدهند.


لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

رشته شیمی دارویی چیست؟

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 11 نظر:
  1. سلام. لازمه ی گذیرش این رشته داشتن دیگلم تجربی هست یا دیگلم انسانی هم میتونه به این رشته گرایش پیدا کنه؟

  2. سلام آیا در مطقع کارشناسی رشته شیمی دارویی وجود دارد ؟

    1. سلام خیر این رشته در کارشناسی ارشد ارائه میشود

  3. برای رشته شیمی چند دبیرستان در شهریار تهران معرفی میکنید
    پ

  4. سلام وقت بخیر با مدرک مهندسی شیمی میشه ازمون ارشد شیمی دارویی شرکت کرد؟؟؟

    1. سلام وقتتون بخیر بستگی به شرایط دفترچه دارد.

  5. شیمی سرطان ؟ من تاحالا نشنیدم ، واقعاً همچین رشته ای وجود داره؟

  6. سلام‌ایا میتونیم از شیمی دارویی به داروسازی برسیم و داروخانه بزنیم؟

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

پنجشنبه

1403/1/9

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید