دریافت سنوات تحصیلی به دلیل شیوع بیماری کرونا

دریافت سنوات تحصیلی به دلیل شیوع بیماری کرونا

با شیوع بیماری کرونا، یکی از مهمترین تاثیراتی که در جامعه آموزشی کشور به وضوح مشاهده می شود، غیرحضوری شدن مراکز آموزشی مختلف نظیر مدارس و دانشگاه ها است.

این امر به ویژه برای دانشجویانی که در سنوات تحصیلی خود قرار داشته و یا قصد داشتند در مدت زمان معینی مقطع تحصیلی خود را به پایان برسانند، از اهمیت زیادی برخوردار است.

بر این اساس و برای آسایش حال داوطلبانی که در سنوات ارفاقی قرار دارند، وزارت علوم، دستورالعمل بخشش سنوات و حذف ترم دانشجویان را اعلام کرده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بخشش سنوات تحصیلی دانشجویان، از شما دعوت می کنیم در ادامه مطلب با مرکز مشاوره آویژه همراه باشید.

سنوات تحصیلی و بیماری کرونا

به گزارش مرکز مشاوره آویژه، با شیوع بیماری کرونا و برگزار نشدن کلاس های درس حضوری، شرایطی به وجود آمده است که قوانین مربوط به سنوات تحصیلی در هر مقطع تحصیلی با تغییراتی مواجه شده است.

در ادامه به تشریح برخی از این شرایط می پردازیم.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

سنوات مجاز تحصیلی برای دانش آموزان و مشمولان در دوره متوسطه چگونه است؟

همه افرادی که در سن 18 سالگی به سن مشمولیت سربازی می رسند، تا سن بیست سالگی برای اخذ مدرک دیپلم و فارغ التحصیلی از دوره متوسطه مهلت دارند؛ همچنین این افراد بعد از اخذ مدرک خود، یک سال مهلت دارند تا وضعیت نظام وظیفه خود را مشخص کنند و برای اعزام به خدمت سربازی و یا قبولی در دانشگاه برای دریافت معافیت تحصیلی اقدام کنند.

افرادی که مدرک دیپلم خود را در سال جاری اخذ کرده اند، با استفاده از این مهلت یک ساله، می توانند در کنکور شرکت کنند و با قبولی در دانشگاه بار دیگر از معافیت تحصیلی استفاده کنند.

بنابراین بیماری کرونا تاثیر چندانی در وضعیت سنوات تحصیلی این افراد ندارد و باید تا پایان بیست سالگی، وضعیت خود را مشخص کرده باشند.

مشمولانی که قصد شرکت در کنکور را ندارند، پیش از پایان سنوات مجاز و معافیت تحصیلی، باید دفترچه اعزام به خدمت خود را ارسال کنند.

سنوات مجاز تحصیلی برای دانش آموزان و مشمولان در دوره متوسطه چگونه است؟

سنوات مجاز تحصیلی برای دانشجویان دوره کاردانی و کارشناسی با توجه به بیماری کرونا افزایش یافته است

به گزارش مرکز مشاوره آویژه، به دلیل شیوع و گسترش بیماری کرونا و به دنبال آن تعطیلی دانشگاه ها و مراکز آموزشی، مدت مشخصی به سنوات تحصیلی دانشجویان دوره های کاردانی و کارشناسی اضافه شده است.

این سنوات بر اساس وضعیت دانشجویان مشخص می شود؛ مثلا دانشجویان دوره های کارشناسی که پنج سال مهلت دارند دوره تحصیل خود را به پایان برسانند، می توانند یک سال دیگر نیز سنوات داشته باشند؛ البته این سنوات اضافی باید با توجه به بیماری کرونا و شرایط به وجود آمده تحت نظارت کمیسیون موارد خاص به دانشجویان اعطا شود.

دانشجویان همچنین می توانند ترم تحصیلی خود را حذف کنند، البته با توجه به شرایطی بیماری، این حذف ترم به عنوان سنوات تحصیلی آنها حساب نمی شود؛ علاوه بر این امکان حذف واحد های درسی به درخواست دانشجو و بدون در نظر گرفتن حداقل واحد، امکان پذیر است.

لازم به ذکر است که برای دانشجویان دوره های کاردانی نیز که سنوات مجاز تحصیل آنها 2 سال و نیم و معادل پنج ترم تحصیلی است، دو ترم سنوات ارفاقی در نظر گرفته شده است.

سنوات تحصیلی با توجه به کرونا

شرایط سنوات تحصیلی دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکترا با شیوع بیماری کرونا چگونه است؟

به گزارش مرکز مشاوره آویژه، دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد نیز با توجه به شیوع بیماری کرونا می توانند از سنوات ارفاقی که دانشگاه ها برایشان در نظر گرفته استفاده کنند.

این سنوات تا دو ترم تحصیلی می باشد که اعطای آن توسط کمیسیون موارد خاص دانشگاه ها انجام می شود.

دانشجویان باید درخواست خود را برای استفاده از این سنوات ارفاقی که برای شرایط خاص همچون دوره بیماری کرونا در نظر گرفته شده در ابتدای هر ترم تحصیلی به کمیسیون موارد خاص دانشگاه ارائه دهند. بعد از تایید دانشگاه برای استفاده از این سنوات دانشجویان باید برگه تاییدیه را به سازمان وظیفه ارائه دهند تا معافیت تحصیلی آنها تمدید شود.

سنوات مجاز در دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته سه سال است و کارشناسی ارشد پیوسته شش سال است که با استفاده از سنوات ارفاقی، تا یک سال به این سنوات اضافه می شود.

همچنین برای دوره دکترا تخصصی و دکتری پزشکی پیوسته به ترتیب شش سال و 8 سال سنوات مجاز تحصیلی در نظر گرفته شده که دانشجویان این دوره نیز مجاز به استفاده از این یک سال سنوات ارفاقی هستند.

حذف نیمسال تحصیلی بدون احتساب در سنوات

با توجه به اینکه در این دوران برخی از دانشجویان در سنوات ارفاقی خود قرار داشته و غیرحضوری شدن دانشگاه ها رسیدگی به برخی دروس عملی و یا آزمایشگاهی آنها را با مشکل مواجه ساخته، برای این افراد دستورالعمل مشخصی ارائه شده است.

بر این اساس دانشجویان کلیه مقاطع تحصیلی در زمان شیوع بیماری کوویید 19، در صورت حذف یک نیمسال تحصیلی (بدون احتساب در سنوات) و یا بهره‌مندی دانشجوی روزانه از حداکثر سنوات مجاز تحصیل، آن نیمسال جزء سنوات آموزش رایگان دانشجو محسوب خواهد شد.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه

هدف مرکز مشاوره آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست، تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود گامی مهم بردارید. در این راستا مرکز مشاوره آویژه، خدمات متنوعی را در زمینهمشاوره نظام وظیفه به شما هم میهنان عزیز ارائه می دهد.

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر، سایر مقالات سایت مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید یا با این مرکز تماس حاصل فرمایید. نظام وظیفه

خدمات مشاوره نظام وظیفه آویژه

در ادامه مقاله به بررسی و ارائه لیستی از خدماتی که توسط مرکز مشاوره آویژه به شما همراهان عزیز ارائه می شود، اشاره کرده ایم.

مشاوره کسری خدمت

در صورت داشتن یکسری شرایط می توانید از کسری خدمت استفاده نمایید.

پونزانواع کسری خدمت سربازی عبارتند از:

مشمولان خدمت سربازی می توانند با داشتن شرایط از انواع کسری خدمت استفاده کنند.

مشاوره معافیت سربازی

پونزانواع معافیت های نظام وظیفه عبارتند از:

افراد طبق شرایطی که دارند می توانند از هر یک از انواع معافیت های سربازی استفاده نمایند.

سنوات تحصیلی بعلت بیماری کرونا

نحوه دریافت امریه

افراد مشمولی که می خواهند برای دریافت امریه خدمت سربازی اقدام نمایند؛ باید از مراحل و شرایط آن کاملا اطلاع داشته باشند تا بتوانند از این فرصت استفاده نمایند.

برای دریافت امریه سربازی، باید رشته تحصیلی شما با سازمانی که می خواهید از آن امریه بگیرید، متناسب باشد؛ مقطع تحصیلی فرد بسته به سازمان مورد نظر، از دیپلم تا دکتری را شامل می شود.

از جمله مواردی که در گرفتن امریه بسیار مهم است، نداشتن غیبت سربازی می باشد.

اعزام به خدمت

هر فرد ذکور ایرانی، وقتی به سن 18 سالگی تمام می رسد، مشمول قانون خدمت وظیفه قرار می گیرد.

فرد مشمول در این موقعیت باید برای اعزام به خدمت سربازی آماده شود، این فرد باید اقدام به دریافت دفترچه خدمت وظیفه از دفاتر خدماتی نماید؛ همچنین درخواست خود را در سامانه انجام دهد.

بعضی از مشمولین نیز به جای اعزام به خدمت، از انواع معافیت ها و کسری های خدمت سربازی استفاده می نمایند.

قوانین نظام وظیفه خدمت سربازی

طبق قانون، سن مشمولیت بین 18 تا 50 سالگی است؛ ولی باز هم در برخی شرایط ممکن است بر حسب ضرورت به 60 سالگی هم برسد.

مطابق قوانین نظام وظیفه، مدت خدمت مشمولین در مناطق عادی و نظامی، 21 ماه است و برای مشمولینی که در سازمان ها و ارگان های غیرنظامی خدمت می کنند، 24 است.

از آنجا که قوانین وظیفه عمومی دائماً در حال تغییر و تحول است، افراد باید از قوانین بروز و تغییر یافته اطلاع داشته باشند، تا شاید بتوانند از امتیازات مربوط به گرفتن انواع معافیت های سربازی، کسری خدمت، امریه و غیره استفاده کنند.

قوانین نظام وظیفه خدمت سربازی

خروج از کشور

افرادی که به سن مشمولیت نرسیده اند، برای خروج از کشور مشکلی ندارند و نیاز به گرفتن مجوزی نمی باشد؛ اما فردی که به سن مشمولیت رسیده است، حداکثر 1 سال بعد از ترک تحصیل، اخراج یا فراغت از تحصیل باید خود را به وظیفه عمومی معرفی نماید.

دانش آموزان یا دانشجویانی که معافیت سربازی دارند، در خروج از کشور از سوی وظیفه عمومی هیچگونه ممنوعیتی ندارند. مشمولان جهت سفرهای زیارتی، علمی، غیر زیارتی، کاری، مطالعاتی، ورزشی، ماموریتی و…، باید جهت خروج از کشور از وثیقه استفاده نمایند.

توجیه غیبت

در شرایطی مثل داشتن بیماری، حوادثی که باعث صدمات جسمی و روانی فرد مشمول شده و مانع اعزام به خدمت او شده است، بستری شدن در بیمارستان بر اثر بیماری، فوت کردن یکی از اعضای درجه یک خانواده مشمول، مشکلات اداری ایجاد شده در دفترچه اعزام به خدمت فرد و…، اینگونه موارد می تواند موجب توجیه غیبت مشمول خدمت شود.

برخی مشمولین هم درخواست تمدید و یا تعجیل خدمت را دارند، که بر اساس ارائه مدارک، این اقدام یکبار برای فرد انجام می شود. اگر غیبت موجه نباشد، فرار از خدمت محسوب می شود.

حذف سنوات تحصیلی و ارائه خدمات آموزشی غیرحضوری

سخن آخر

حذف سنوات تحصیلی و ارائه خدمات آموزشی غیرحضوری از جمله خدماتی است که وزارت علوم برای آسایش حال دانشجویان در دوره شیوع بیماری کرونا تدارک دیده است.

دانشجویان در این بازه زمانی امکان حذف ترم بدون احتساب در سنوات خود را داشته و در صورت حذف یک نیمسال تحصیلی (بدون احتساب در سنوات) و یا بهره‌مندی دانشجوی روزانه از حداکثر سنوات مجاز تحصیل، آن نیمسال جزء سنوات آموزش رایگان دانشجو محسوب خواهد شد.

در این مقاله تلاش کردیم تا در خصوص دریافت سنوات تحصیلی به دلیل شیوع بیماری کرونا، اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. چنانچه نیاز به راهنمایی یا مشاوره داشته باشید، با مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان مجرب این مجموعه در سریعترین زمان ممکن پاسخگو و راهنمای شما باشند. از همراهی شما با آویژه سپاسگزاریم.

سوالات متداول

سوال علامتدر ایام کرونا برای آسایش حال داوطلبان دانشگاه ها چه شرایطی ایجاد شده است؟

دانشجویان در صورت علاقه می توانند ترم مورد نظر خود را بدون احتساب در سنوات تحصیلی حذف کرده و در صورت برخورداری از حداکثر سنوات، نگرانی ای از این بابت نخواهند داشت.

سوال علامتبخشش سنوات تحصیلی دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکترا با شیوع بیماری کرونا چگونه است؟

برای دوره دکترا تخصصی و دکتری پزشکی پیوسته به ترتیب شش سال و 8 سال سنوات مجاز تحصیلی در نظر گرفته شده که دانشجویان این دوره نیز مجاز به استفاده از این یک سال سنوات ارفاقی هستند.


لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

دریافت سنوات تحصیلی به دلیل شیوع بیماری کرونا

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید
کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای عضویت در کانال آخرین اخبار نظام وظیفه و اطلاع از اخبار معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 8 نظر:
  1. با سلام ببخشید این خبر جدید هستش؟ همسر بنده ورودی بهمن 92 دکتری هستن وقبلا تمدید کردن و فرصت تموم شده، همه ی کارهای پایان نامه دکتری از جمله دفاع از پروپوزال تموم شده فقط کار عملی پایان نامه مونده میتونن تمدید کنن؟

  2. باسلام،جناب سردارمهری برای سربازها ومشمولانی که سال ۹۸فارغ التحصیل شدند،تمهیداتی درنظر گرفتند،اما برای دانشجویان کارشناسی که به علت کرونا وتعویق کنکورارشدمهر۹۹فارغ التحصیل شدندوارشدقبول شدندواکنون نظام وظیفه درخواست معافیتشان را معلق گذاشته وهم اکنون ثبت نام ارشدشان به همین دلیل معلق مانده است وحقشان درحال ضایع شدن است راهکاری ارائه ننموده اندوچندین خانواده هم اکنون نگران آینده ی فرزندانشان هستند

  3. سلام
    چرا زنگ میزنیم میگه شماره اشتباه هست
    کار واجب داریم لطفا یک مسیری مشخص کنید
    ممنون

    1. سلام وقت بخیر
      لطفا با شماره 09353000102 تماس بگیرید.

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

پنجشنبه

1403/1/9

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید