تحصیل بدون کنکور در رشته طب سنتی چه شرایطی دارد؟

تحصیل بدون کنکور در رشته طب سنتی چه شرایطی دارد؟

طب سنتی یکی از طب های جامع برای پیشگیری و تشخیص به همراه درمان بیماری است. اشخاصی که در طب سنتی تحصیل کرده اند توانایی درمان بیماری های جسمی یا روحی را دارند.

چون طب سنتی در سه شاخه طب ایرانی، چینی و مکمل، داروسازی سنتی ارائه می شود تحصیل دانشگاهی در آنها بدون اجازه وزارت بهداشت امکان پذیر نیست؛ لذا افراد علاقه مند به این حوزه می توانند بدون کنکور در دوره های آموزشی فنی و حرفه ای گیاهان دارویی و آموزش طب سنتی شرکت کنند.

تحصیل در رشته طب سنتی در ایران چگونه است؟

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از سال ۱۳۸۷ در دانشکده های خود شروع به تدریس طب سنتی کرده است. ۱۸ دانشکده ایران هم اکنون در حال تدریس این علم هستند و هر ساله داوطلبان ورود به این رشته نیز افزایش می یابد.

این 18 دانشکده به شرح زیر است:

  • شهید بهشتی
  • علوم پزشکی ایران
  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه شاهد
  • خدمات درمانی استان فارس
  • دانشگاه اصفهان
  • دانشگاه مشهد
  • خدمات بهداشتی بابل

رشته طب سنتی ایرانی چگونه است؟

رشته طب سنتی ایرانی چگونه است؟

طب سنتی ایرانی صرفا مکمل علم پزشکی است. داوطلبان این حوزه با مطالعه دقیق و همه جانبه بیماری روش های درمان کم عوارض را در مقایسه با داروهای شیمیایی انتخاب می کنند.

تحصیل دانشگاهی این رشته نیازمند داشتن دکترای عمومی از دانشگاه علوم پزشکی است و پس از آن شخص علاقمند با طب سنتی با شرکت دوباره در کنکور به یکی از ۱۸ دانشگاه محل تدریس این جهت آموزش، تحقیق، مشاوره و درمان می رود.

کسب مدرک دکترای تخصصی رشته طب سنتی با گذراندن ۵۰ واحد امکان پذیر است؛ که ۲۸ واحد اجباری، ۲ واحد اختیاری و ۲۰ واحد نیز مربوط به پایان نامه است. همچنین دانشجو باید ۱۶ واحد از دروس جبرانی را نیز اخذ کند تا بتواند مدرک خود را از دانشکده بگیرد.

رشته طب سنتی چینی و مکمل چگونه است؟

طب سوزنی، ماساژ درمانی، طب فشاری، مامایی از جمله مواردی است که در رشته طب سنتی چینی آموزش داده می شود. درمان افسردگی، چاقی، شب ادراری، کمردرد و… از دیگر مواردی است که به دانشجو آموزش داده می شود.

علاقمندان به خواندن رشته طب سنتی پس از فارغ التحصیل شدن دارای دکترای عمومی پزشکی و تخصص طب سنتی هستند.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

رشته های شبیه به طب سنتی

چون قبولی در کنکور سراسری رشته پزشکی به سادگی امکان پذیر نیست؛ لذا ورود به رشته طب سنتی آسان نخواهد بود به همین علت رشته های گیاه پزشکی، مهندسی فناوری گیاه پزشکی، گیاهان دارویی و دارو یاری از مواردی است که متقاضی می تواند بدون کنکور مشغول به تحصیل در آن شود.

ثبت نام بدون کنکور دانشگاه های علمی کاربردی بهترین راه برای تحصیل این رشته است چون این دانشگاه در سطح کشور تمام موارد نام برده شده را ارائه می دهد که ورود به هر کدام از آن ها با مدرک دیپلم نیز امکان پذیر است.

متقاضیان تحصیل در این رشته ها می توانند مدرک دوره کاردانی خود را کسب نمایند و سپس با آن وارد دوره کارشناسی ناپیوسته شوند. پس از کسب مدرک کارشناسی نیز می توانند در زمینه مورد نظر خود به انجام فعالیت بپردازند.

چگونه وارد رشته طب سنتی شویم؟

چگونه وارد رشته طب سنتی شویم؟

دو راه جهت کسب مهارت های طب سنتی وجود دارد:

دانشگاه

اگر علاقه دارید که این رشته را از طریق دانشگاه بخوانید می بایست در آزمون سراسری تجربی شرکت کنید؛ پس از کسب رتبه لازم و مجاز شدن به تحصیل در رشته پزشکی یا داروسازی می توانید امیدوار باشید که یک گام به متخصص شدن طب سنتی نزدیک شده اید‌؛ اما اول باید در یکی از این دو رشته ها فارغ التحصیل شوید و سپس تحت نظر وزارت بهداشت به آموزش دیدن یکی از سه نوع طب سنتی مشغول شوید.

علاوه بر کنکور سراسری مقطع کارشناسی، کنکور کارشناسی ارشد تاریخ علوم پزشکی نیز یکی از راه های کسب تحصیلات دانشگاهی طب سنتی می باشد.

شرکت در این آزمون نیازمند دارا بودن مدرک کارشناسی است؛ اما در مورد رشته و دانشگاه محدودیتی اعمال نشده است. یعنی علاقه مندان می توانند با هر مدرک تحصیلی در این آزمون شرکت کنند و در صورت کسب امتیاز لازم به تحصیل در رشته طب سنتی مشغول شوند.

بدون کنکور

آموزشگاه های فنی و حرفه ای در حال تدریس طب سنتی به مردم هستند. مراجعه به این آموزشگاه ها و ثبت نام در آن ها تنها راه رسیدن به تخصص پزشکی سنتی بدون کنکور است.

تحصیل در بعضی از موسسات چون تحت نظر وزارت نیست نامعتبر بوده و مدرک اهدایی ان ها فاقد اعتبار خواهد بود؛ لذا هنگام ثبت نام تمام نکات لازم را مد نظر قرار دهید. در نظر داشته باشید این داشتن مدرک معتبر موجب می شود تا بتوانید به آسانی وارد بازار کار و کلنیک های سنتی شوید.

 تحصیل در رشته طب سنتی بدون کنکور در دانشگاه های خارج از ایران

تحصیل بدون کنکور در رشته طب سنتی

برای بسیاری از افراد این سوال مطرح است که آیا امکان تحصیل بدون کنکور در رشته طب سنتی وجود دارد یا نه ؟ در پاسخ باید گفت این امکان وجود ندارد و متقاضیان اگر طریق دانشگاه را انتخاب می کنند باید حتما کنکور بدهند و پس از فارغ التحصیلی از رشته پزشکی ی اداروسازی رشته طب سنتی را برای ادامه انتخاب کنند و یا در رشته تاریخ علوم پزشکی ارشد بخواند.

تنها راه کسب دانش در رشته طب سنتی بدون کنکور شرکت در دوره های طب سنتی است

ثبت نام در موسسات آموزشی طب سنتی

اگر امکان تحصیل در طب سنتی از طریق دانشگاه را ندارید می توانید در موسسات آموزش طب سنتی دوره های مربوطه را بگذرانید.

قبل از ثبت نام باید تحقیقات لازم را در زمینه مدرک ارائه شده بدست آورید تا نامعتبر نبوده و بتوانید با آن وارد بازارکار شوید.

مدرک این دوره ها معادل کارشناسی نیست اما چنان چه معتبر باشد می توانید وارد بازارکار شده و در فروشگاه های داروهای سنتی و برخی درمانگاه های طب سنتی مشغول به کار شوید

مراکز مجاز به برگزاری دوره های آموزشی و ارائه مدرک طب سنتی ایرانی

مطابق اعلام دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، تنها دو مرکز زیر از لحاظ آموزش و مدرک مجاز به برگزاری و اعطای مدرک طب سنتی ایرانی می باشد:

  • دانشکده های طب ایرانی
  • انجمن های علمی طب سنتی ایران

سایر مراکز نیز باید برای اخذ مجوز به معاونت آموزشی وزارت بهداشت مراجعه کرده و در صورت کسب مجوز فعالیت کنند.

تحصیل در رشته طب سنتی بدون کنکور در دانشگاه های خارج از ایران

دانشگاه کشورهای چین و هند که در زمینه طب سنتی سابقه دارند ، پذیرش علاقه مندان به این رشته را انجام می دهند. این دو کشور چون تجربه طولانی در زمینه طب و گیاهان دارویی دارند محل مناسبی برای علاقه مندان به طب سنتی است.

توجه کنید چون گذراندن دوره های آموزشی طب و گیاهان دارویی بیش از پنج سال را نیاز دارد دوری از خانواده برای برخی از افراد ممکن است سخت به نظر برسد.

همچنین تامین ارز خارج از کشور مسئله مهمی برای تصمیم به ادامه تحصیل در خارج از کشور می باشد.

افراد علاقه مند به رشته طب سنتی که در کنکور سراسری پذیرفته نشده اند می توانند به موسسه ای همچون موسسه پیشگامان طب سنتی مراجعه کند و این مهارت را آموزش ببیند.

این موسسه نماینده دانشگاه پزشکی سنتی کشور ارمنستان در ایران می باشد و از سازمان فنی حرفه ای، اتحادیه شرکت ها و موسسات دانش بنیان ایرانی مجوزهای لازم را کسب کرده است. این موسسه با هدف آکادمیک سازی و توان بخشی به علاقه مندان به این رشته در سراسر دنیا در حال فعالیت است.

موسسات آموزش طب سنتی بدون کنکور

دامنه فعالیت موسسات آموزش طب سنتی

آموزشگاه های طب سنتی در زمینه آموزش این طب به همراه گیاهان دارویی و داروهای گیاهی و کتاب های آموزشی و کمک آموزشی طب سنتی و مکمل در حال فعالیت هستند. به علاوه در زمینه های پژوهشی و تخصصی نیز با دیگر دانشگاه ها و مراکز علمی در ارتباط هستند.

فعالیت موسسات آموزش طب سنتی

  • آموزش و پژوهش در زمینه گیاهان دارویی، گیاهان عطر دار، ادویه ها
  • استخراج ترکیبات گیاهان دارویی
  • تولید فرآورده های دارویی متشکل از گیاهان دارویی
  • پیدا کردن راه درمان های کم عارضه
  • جمع آوری مقالات و کتیبه های علمی
  • آموزش شاخه های جایگزین طب سنتی
  • ثبت مقالات علمی
  • داشتن تفاهم نامه با مراکز علمی و تحقیقاتی_ دانشگاهی
  • برگزاری دوره های کوتاه مدت
  • آموزش متدهای درمانی به روز دنیا

برای درمان بیماری استفاده از طب سنتی بهتر است یا علم پزشکی مدرن؟

در نظر داشته باشید که طب سنتی به سه دسته فولکلوریک، شکسته بندی و جایگزین دسته بندی می شود. هر سه گروه این حوزه با آزمون و خطا توانسته اند به درمان های مناسب بیماری برسند و همواره با گذشت زمان موازی با علم پزشکی در حال پیشرفت بوده است.

برخی از پزشکان تعدادی از روش های درمانی این طب را به دلیل نداشتن پشتوانه علمی قبول ندارند؛ اما بسیاری از روش های آن با استفاده از گیاهان دارویی انجام می شود که داروهای شیمیایی نیز از چنین ترکیباتی در ساختار خود دارند. بنابراین تصمیم به درمان و مراجعه به پزشک برعهده بیمار می باشد.

 

در پایان

طب سنتی یکی از رشته هایی است که به عنوان مکمل علم پزشکی در موازات آن رشد کرده است و با آزمون و خطا توانسته راه هایی برای درمان بیماری هاپیدا کند.

برای کسب دانش در زمینه طب سنتی دو راه وجود دارد اولی از طریق دانشگاه دومی کلاس هایی که به صورت آزاد وجود دارد.

اگر دانشگاه را برای ادامه تحصیل انتخاب می کنید باید ابتدا از رشته پزشکی یا داروسازی فارغ التحصیل شده باشید سپس در یکی از 18 دانشگاهی که این رشته را تدریس می کند به ادامه تحصیل بپردازید.

از دیگر راه های تحصیل در طب سنتی ارشد تاریخ پزشکی است که فرد با یک مدرک کارشناسی می تواند در این رشته تحصیل کند.

اگر در زمینه طب سنتی و تحصیل در آن نیاز به راهنمایی دارید می توانید با مشاوران تحصیلی مرکز آویژه صحبت کنید و با یک تلفن به پاسخ سوالات خود دست یابید.

برای استفاده از مشاره تلفنی آویژه با شماره 9099071985 تماس بگیرید.

سوالات متداول

علامت سوالاستفاده از طب سنتی همچنان رواج دارد؟

بله، امروزه تمایل مردم به استفاده از گیاهان و درمانهای سنتی به جای داروهای شیمیایی افزایش پیدا کرده است

علامت سوالآیا گیاهان دارویی فقط در طب سنتی آموزش داده می شود؟

خیر، گیاهان دارویی خود به تنهایی یک رشته را به خود اختصاص داده است.

علامت سوالمدرک موسسات آموزش طب سنتی معتبر است؟

بله

لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

تحصیل بدون کنکور در رشته طب سنتی چه شرایطی دارد؟

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 13 نظر:
  1. سلام‌ وقت بخیر من دیپلم نظام جدید دارم کاردانش،شاخه معماری می‌خوام تو دانشگاه پیام‌نور طب سنتی بخونم نمیخوام کنکور بدم آیا میتونم یا نه

    1. سلام در صورت ارائه این رشته بدون کنکور در دانشگاه مورد نظر امکان ثبت نام خواهید داشت

  2. سلام.ممنونم که اطلاعات درباره موضوع طب سنتی رو بروز کردین.متشکرم

  3. سلام وقت بخیر
    اگه با ارشد تاریخ علوم پزشکی وارد دکتری تخصصی طب سنتی بشیم با مدرک دکتری امکان طبابت و مجوز مطب داریم؟؟
    یعنی همانند تخصص طب سنتی با دکتری عمومی هست یا تفاوتی داره؟

    1. برای طب سنتی باید اول دکترای عمومی بخونید و بعد در دوره تخصص طب سنتی را انتخاب کنید

  4. سلام وقت بخیر ببخشید من لیسانس مدیریت دارم و ۳۷ سالمه آیا میتونم از طریق دانشگاه طب سنتی رو شروع کنم و آیا برای آموزش طب سنتی بهتره از کدام گزینه استفاده کرد مثلا مزاج شناسی یا دارو شناسی …

    1. در صورت ارایه این رشته میتوانید در دانشگاه تحصیل کنید

  5. سلام وقت بخیر خسته نباشی به دوستان عزیز من دیپلم حسابداری مالی دارم با معدل 16/82 هست خیلی دارم مدرک طب سنتی بگیرم خواهش میکنم راهنمایی کنید.کدوم دانشگاه ثبت نام کنم.

      1. سلام برای طب سنتی وبهداشت شرایط سنی چقدراست برای خانومها

        1. در صورتی که 2 ترم در دانشگاه خود گذرانده باشید میتوانید درخواست انتقالی بدهید در صورت تایید کمیسیون آموزشی دانشگاه انتقالی انجام خواهد شد.

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

پنجشنبه

1403/1/9

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید