معرفی روش های غلبه بر استرس کنکور + نکات کاربردی

معرفی روش های غلبه بر استرس کنکور + نکات کاربردی

کنترل استرس در روزهای منتهی به جلسه کنکور چگونه امکان پذیر است؟ آیا میتوان به ترس و نگرانی ناشی از جلسه کنکور غلبه کرد؟ اضطراب مفرط چه آسیبی به فرد در مسیر آماده سازی کنکور میزند؟ با استفاده از کدام استراتژی می توان به روحیه و تمرکز بالا دست پیدا کرد؟

در این مطلب قصد داریم به چند راهکارها و تکنیک اصولی به منظور کنترل استرس برای داوطلبان کنکور اشاره کنیم، لطفاً در ادامه مطلب همراه ما باشید.


استرس بیش از حد یکی از مشکلات داوطلبان در فرآیند آماده سازی کنکور است.


مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

غلبه بر استرس و اضطراب

در ابتدا بهتر با واژه کنترل استرس آشنایی بهتری پیدا کنیم. به بیان ساده کنترل استرس و اضطراب، به توانایی فرد در مواجهه با افراد، موقعیت ها و رخدادهای زندگی گفته می شود.

به جرات میتوان گفت تمامی داوطلبان در دوره آماده سازی کنکور، به طور طبیعی دچار نوعی استرس و نگرانی شده و این امر به خودی خود نمیتواند به عنوان نکته منفی برای شخصی تلقی شود.

بنابراین داوطلبان در مرحله اول هرگز نباید این تصور را داشته باشند که در صورت داشتن استرس و نگرانی در مسیر کنکور با موضوع غیر طبیعی و بحرانی روبرو شده اند! بلکه باید با باور به توانایی های خود اقدام به مدیریت استرس و افکار منفی در این دوران نمایند.

کنترل و مدیریت استرس برای داوطلبان کنکور می‌تواند در مسیر کسب رتبه و تراز مورد انتظار آن ها به عنوان اهرمی قدرتمند عمل کرده و آن ها را در برابر اتفاقات پیش رو مصمم نشان دهد.

غلبه بر استرس و اضطراب


بیشتر بخوانید: معرفی روش های افزایش اعتماد به نفس کنکور


علائم استرس در داوطلبان کنکور

احساس گیجیضعف درتصمیم گیری
بد خلقیقطع ارتباط با دوستان
بی خوابیعرق کردن کف دست
سردردنداشتن انگیزه برای انجام کارها
درد معدهکم اشتهایی
اشکال در دم و بازدمضربان قلب بالا

چه داوطلبانی بیشتر دچار استرس کنکور می شوند؟

  • داوطلبانی که بخاطر شرایط کاری خود وقت زیادی برای مطالعه نداشته باشند
  • داوطلبانی که آرمانگرا بوده و به عالی‌ ترین نتایج می اندیشند
  • داوطلبانی که بدون برنامه ریزی مناسب اقدام به مطالعه برای کنکور کرده و نسبت به نتیجه خود مردد هستند
  • داوطلبانی که تسلط به تکنیک های تست زنی در کنکور نداشته و از شرایط حاکم بر جلسه کنکور واهمه دارند
  • داوطلبانی که از طرف خانواده خود برای کسب تراز و رتبه مشخصی تحت فشار هستند
  • داوطلبانی که در فکر رقابت با سایر افراد برای پذیرش در دانشگاه خاصی هستند
  • داوطلبانی که مشکلات روحی ناشی از اختلافات خانوادگی آنها را رنج می دهد

تکنیک های مدیریت استرس داوطلبان کنکور

  • از واکنش بیش از حد بپرهیزید

در گام اول سعی کنید به واکنش دادن نسبت به اخبار کنکور تا حد امکان بپرهیزید!

حساسیت بیش از حد نسبت به تمام اتفاقات مربوط به کنکور باعث ایجاد نوعی دغدغه کاذب در ذهن شده و قسمت زیادی از تمرکز شما را در طول مسیر به مسائل بی اهمیت اختصاص می دهد. باید قبول کنید این آزمون نیز صرفا قسمتی از زندگی شماست و شما در نهایت از این مرحله عبور خواهید کرد.

  • اهداف واقع گرایانه ای برای خود ترسیم کنید

باید قبول کنیم که انجام روزانه اموری نظیر مطالعه، تست زنی، مرور مطالب مهم و … به ویژه زمانی که نیاز به تکرار روزانه این فعالیت ها داشته باشید، کار آسانی نبوده و نیاز به انگیزه و پشتکار فراوان خواهد داشت.

در این زمینه شاید مهمترین عامل مهم برای موفقیت افراد را بتوان برخورداری از یک دوراندیشی بر مبنای یک هدف عنوان کرد. هدفی که در انتها شما را به غایب آرزوهایی مانند شرایط مادی ایده آل، اعتبار کاری، آرامش روانی و سایر موفقیت ها برساند.

افراد بدون هدف عموما با صرف وقت و هزینه در مسیر مطالعه کنکور بیشتر دچار سردرگمی می شوند.

  • خودتان را ضعیف و نالایق تصور نکنید

باید این جمله را به خاطر بسپارید که تفاوت انسان ها در رسیدن به اهداف شان، بیش از تمام موارد مانند هوش و ذکاوت ذاتی به میزان تلاش و خود باوری آن ها بستگی دارد. این یک حقیقت است که افراد همواره چیزی را بدست می آورند که برایش به میزان کافی تلاش کرده می کنند نه چیزی که بیشتر در مورد آن خیال پردازی میکنند.

این عامل در بسیاری از مواقع تبدیل به نقطه ضعفی در افراد مختلف بخصوص داوطلبان کنکور شده و خود را نسبت به سایرین ضعیف تر و کم اراده تر تصور میکنند.

اصلی ترین عامل موفقیت شما اراده و تلاش شما بوده و بسیاری از مواردی را مشاهده کرده ایم که داوطلبان بر خلاف نمرات پایین در دوران دبیرستان موفق به کسب رتبه عالی در کنکور شده اند.

  • به ترس و دلهره خود غلبه کنید

همیشه سعی کنید قبل از غلبه ترس و نگرانی، این شما باشید که به افکار منفی خود غلبه می کنید! عموم مشاوران تحصیلی در بحث های مربوط به کنکور به این نکته اشاره دارند که داوطلبان اگر میخواهند در احاطه دلهره های پیرامون خود قرار نگیرند، باید با تقویت خود باوری به ترس خود در این دوران غلبه کنند.

برای این منظور میتوان به طور دقیق مشخص کرد که بیشتر چه چیزی ذهن داوطلب را به خود مشغول ساخته و او دائما به کدام موضوع فکر میکند؟ مطمئن باشید برای هر نوع ترس، راه حلی وجود دارد.

در بسیاری موارد نداشتن اعتماد به نفس به تجربیات تحصیلی ناموفق سالهای گذشته برمیگردد که باعث ایجاد نوعی حس سرخوردگی و یاس در داوطلب شده و او را برای ادامه مسیر ناامید میکند. باید خاطرات ناموفق گذشته را از ذهن خارج ساخته و بر روی قسمتهای موفق گذشته متمرکز شویم.

تقویت اشتیاق به زندگی با توجه به چند نکته مهم

به چه عواملی در مطالعه کنکور کمتر توجه میشود؟

· کمک گرفتن از یک مشاور و راهنمای خوب
· مثبت اندیشی نسبت به اتفاقات پیش رو
· ترسیم استراتژی برای مطالعه دروس تخصصی
· معاشرت با افراد پر انرژی و مثبت اندیش
· آزادسازی و استراحت ذهن با انجام نرمش های کوتاه چند دقیقه ای

تاثیر برنامه ریزی بلند مدت در کنترل ترس و استرس

یکی دیگر از روش هایی که امروزه توسط مشاوران تحصیلی برای کاهش استرس توصیه می شود، تقسیم بندی امور روزانه مانند مطالعه، تست زنی و … می باشد.

براین منظور می توانید هنگامی که در آغاز روز برای مطالعه دروس، آن ها را به چند بخش کوچکتر تقسیم کنید. به این صورت که ابتدا با تمرکز روی نخستین بخش کار‌، فعالیت خود را آغاز کرده و با اتمام این کار بخش بعدی را آغاز کنید.

نکته حائز اهمیت این روش این است که موفقیت‌ های کوچکی که در ابتدای کار بدست می آورید، انگیزه شما را افزایش داده و باعث تقویت روحیه شما خواهند شد. این امر باعث میشود از تمرکز روی مجموعه کار که شاید باعث دلسردی شما شود، جلوگیری شود و شما در نهایت از نتایج بدست آمده شگفت زده خواهید شد.

تقویت اشتیاق به زندگی با توجه به چند نکته مهم

در کنار نکات بالا، داوطلبان با توجه به چند نکته کاربردی می توانند حس شادابی و اعتماد به نفس خود در دوران منتهی به کنکور افزایش دهند:

  • همواره به خود فضای کاری و آینده شغلی خود را یادآوری کنید
  • در مورد اتفاقات آینده از جملات مثبت استفاده کنید
  • نقاط قوت خود را بشناسید
  • فعالیت های ماهانه خود را یادداشت کنید
  • خودتان تشویق کننده خودتان باشید
  • به توانایی های خود اطمینان داشته باشید، در حدی که بدانید اگر در کنکور موفق نشوید، با استفاده از مهارت های خود می توانید در آینده به موفقیت برسید

به چه عواملی در مطالعه کنکور کمتر توجه میشود؟

بهترین راه دوری از ترس و اضطراب

ترس و اضطراب مختص زمان کنکور نبوده و در همه جنبه های زندگی وجود دارند. این ترس فرد را از پیشرفت و آنچه به آن علاقه مند است باز می دارد. باید بدانیم بهترین راه دوری از ترس و اضطراب برای ما چه در زندگی و چه در مسیر کنکور مثبت اندیشی است.

در تمام لحظه های زندگی سعی کنید خود را فرد موفقی ببینید و به خودتان اطمینان دهید كه در كنكور، کار، درس، مصاحبه شغلی و … توانایی لازم برای موفقیت را دارید. چرا که مثبت اندیشی باعث مصمم شدن شما در برابر اتفاقات زندگی و افزایش اعتماد به نفس خواهد شد.

اصلی ترین عامل ترس و اضطراب

در میان تمام مواردی که برای شما عنوان شد، عاملی که نقش پررنگ تری نسبت به سایرین در کنترل استرس داوطلبان کنکور دارد، چیست؟

طبق آمار، مقایسه شدن های ناصحیح و غیر منطقی داوطلبان کنکور مهم ترین عامل استرس و فشار روانی برای آنها محسوب شده و آسیب زیادی به تمرکز حواس آن ها می زند.

مقایسه شدن های ناصحیح توسط اطرافیان و یا حتی خود داوطلب باعث می شود برخی از داوطلبان به جای هدف گذاری و تلاش مداوم، در بازه زمانی مطالعه کنکور دائما به مقایسه خود با هم دوره ها و اشخاص دیگر پردازند.

این امر مهم ترین دلیل تشدید اضطراب و کاهش اعتماد به نفس داوطلبان کنکور شناخته شده و عموما با دلایل غیرمنطقی و ناصحیح در ذهن داوطلب شکل میگیرد.

تبعات داشتن افکار منفی برای داوطلبان

استرس و نگرانی در مسیر آماده سازی کنکور منجر به شکل گیری نوعی حس گنگی در داوطلبان کنکور شده و پیامدها و رفتارهای مختلفی در پی خواهد داشت.

هیجانات و استرس‌ ایجاد شده در نتیجه این افکار منفی، داوطلبان را دچار خطاهای شناختی کرده و این مساله باعث می‌شود که برداشت آن ها از واقعیت آن چیزی باشد که وجود ندارد.

تکنیک شمارش معکوس

تکنیک شماره معکوس برای کنترل اضطراب و استرس داوطلبان عموما توسط روانشناسان و مشاوران تحصیلی پیشنهاد می شود.

داوطلب بر اساس این تکنیک تصویر ذهنی چند ماه و حتی چند سال آینده خود را از جایی که می خواهد در آن نقطه قرار بگیرد در ذهن ترسیم کرده و این مراحل را از نقطه فعلی مانند شمارش معکوس ادامه میدهد.

یعنی هر روز ما مسیری در راه رسیدن به هدف نهایی ما محسوب شده و این فاصله مانند شماره معکوس در حال کوتاه شده و کوتاه شدن است. در این شرایط چنانچه شما به انجام امور روزانه خود برسید، کاری مرحله ای برای رسیدن به خواسته هایتان را طی کرده و به موفقیت نزدیک تر شده اید.

به خاطر داشته باشید که در این مسیر می بایست فقط به نکات مثبت تمرکز داشته و به افکار منفی اطراف خود اهمیتی ندهید. در روزهای باقی مانده تا کنکور، به طور روزانه، این کار را انجام دهید تا اگر در آزمون‌ها یا تست زنی دچار مشکل شدید روحیه شما آسیب نبیند و برای ادامه کار، انرژی و امیدواری بالایی داشته باشید.

سخن آخر

ترس و اضطراب عارضه همیشگی داوطلبان کنکور بوده و حتی افرادی که نسبت به سایرین از آمادگی خوبی برخوردار هستند، نسبت به نتایج آزمون دچار اضطراب می شوند.

همواره توصیه می شود برای جلوگیری از این دلهره داوطلب در مرحله اول برای خود یک هدف مستقل و جامع تعیین کرده و خود را مصمم به رسیدن به هدف خود نشان دهید.

در این صورت نسبت به وقایع و جزئیاتی مانند شنیدن اخبار کنکور دچار دلهره نشده و در صورت بروز نگرانی و همچنین افکار منفی قادر خواهید بود تا بر آن ها غلبه کنید.

مشاوران عموما مواردی همچون شناخت نقاط قوت، دوری از افکار منفی، استفاده از تکنیک شمارش معکوس و معاشرت با افراد موفق به ویژه در زمینه کنکور را برای افزایش قدرت اراده و اعتماد به نفس داوطلبان توصیه می کنند.

سوالات متداول

علامت سوالبهترین روش کنترل استرس پیش از کنکور را توضیح دهید؟

اجتناب از حساسیت بی مورد و واکنش به اخبار کنکور – تعیین اهداف واقع گرایانه – عدم نشان ضعف و سستی نسبت به سایر رقبا – کنترل عواطف و احساسات.

لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

معرفی روش های غلبه بر استرس کنکور + نکات کاربردی

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

پنجشنبه

1402/12/10

جمعه

1402/12/11

شنبه

1402/12/12

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید