مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری 1402

مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری

طبق آخرین اخبار، انتخاب رشته کنکور 1402 هم به روال سال های گذشته به صورت اینترنتی و از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور پیگیری خواهد شد.

برای این منظور داوطلبان جهت انجام انتخاب رشته کنکور سراسری 1402، باید ابتدا دفترچه راهنمای آن را به صورت کامل مطالعه کرده باشند. زیرا دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری، هم زمان با آغاز این فرآیند در سایت سنجش قرار گرفته و تمامی توضیحات لازم را در این باره ارائه می دهد.

بر این اساس داوطلبان باید در زمان مشخص شده برای این کار به سامانه سنجش مراجعه کرده و از این طریق فرآیند انتخاب رشته را پشت سر بگذارند.

انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ هم مانند روال سال های قبل به صورت غیر حضوری و از طریق همین سایت سازمان سنجش انجام خواهد شد. بنابراین، داوطلبان شرکت در کنکور سراسری امسال باید اطلاعات کافی از این سامانه و نحوه کار با آن داشته باشند.

از شما دعوت می کنیم در ادامه مطلب با مرکز مشاوره آویژه همراه باشید، تا اطلاعات لازم از انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 و مزایای دریافت مشاوره آن را در اختیارتان قرار دهیم.

راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری 1402

تمامی داوطلبان (چه داوطلبانی که در یک گروه آزمایشی شرکت کرده اند و چه آن دسته از داوطلبانی که در دو یا سه گروه آزمایشی شرکت کرده اند)، در یک فرم و حداکثر تا 150 رشته محل می توانند انتخاب نمایند.

اگر در مجموعه رشته هایی که انتخاب کرده اید، شرایط قبولی در چند رشته را داشته باشید، سازمان سنجش اولین رشته را به عنوان رشته قبولی اعلام خواهد کرد.

پونزدر انتخاب رشته کنکور سراسری 1402، به موارد زیر توجه داشته باشید:

رشته محل های مورد نظر خود را از دفترچه راهنمای انتخاب رشته، بخش ظرفیت ها، مربوط به هر گروه آزمایشی، انتخاب کنید.

پیش از انتخاب دوره های مختلف (نوبت دوم، پردیس خودگردان، پیام نور، غیرانتفاعی و …) از شرایط و میزان شهریه، آگاهی های لازم را کسب نمایید.

برای جلوگیری از بروز اشتباه، بهتر است قبل از ورود به سامانه اصلی انتخاب رشته، رشته های انتخابی خود را با كد مربوط به هر رشته و به ترتیب علاقه مندی در پیش نویس انتخاب رشته وارد کنید.

پس از نهایی کردن رشته های انتخابی آنها را در سامانه اصلی انتخاب رشته، به سازمان سنجش اعلام کنید.

در فرم انتخاب رشته، اولویت رشته هایی که انتخاب می کنید، فقط نشان دهنده علاقه مندی شما می باشد و تاثیری در افزایش احتمال قبولی ندارد.

اولین رشته انتخابی، نشان دهنده بیشترین علاقه شما و آخرین رشته انتخابی، نشان دهنده کمترین علاقه شما می باشد.

پس از پایان مهلت ویرایش و هم چنین اعلام نتایج نهایی، امکان جابجایی و تغییر رشته قبولی وجود ندارد؛ لذا در انتخاب رشته خود دقت کافی را داشته باشید.

مراحل انتخاب رشته کنکور 1402

اولین مرحله برای ورود به سایت انتخاب رشته، مراجعه به سامانه سازمان سنجش است. داوطلبان به منظور انتخاب رشته می بایست وارد سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org شوند. بعد از ورود به سایت سازمان سنجش باید بر روی گزینه سراسری کلیک کنند.

انتخاب رشته دانشگاه های سراسری

 

 

بعد از ورود به سایت مذکور بر روی لینک سامانه انتخاب رشته های با ژآژمون کنکور سراسری 1402 کلیک کنید.

انتخاب رشته کنکور سراسری 1402

 

 

همانطور که مشاهده می کنید در صفحه جدید باز شده، تنها یک گزینه وجود دارد و آن سامانه انتخاب رشته های با آزمون کنکور سراسری سال 1402 است. بر روی گزینه ذکر شده کلیک کنید.

نحوه انتخاب رشته دانشگاه سراسری

 

در صفحه باز شده شما باید اطلاعات خواسته شده که شامل کد ملی و رمز عبور است را وارد کرده و بعد از پاسخ دادن به سوال امنیتی وارد پورتال شخصی خود شوید.

 

نحوه انجام فرایند انتخاب رشته

 

در صفحه شخصی شما با سه گزینه مواجه هستید. گزینه آخر انتخاب رشته می باشد که در حال حاضر با توجه به شروع زمان انتخاب رشته این قسمت باز بوده و شما می توانید برای انتخاب رشته کنکور سراسری آن را انتخاب کنید.

فرایند انتخاب رشته

بعد از انتخاب پنجره انتخاب رشته ضوابط و شرایط انتخاب رشته به صورت مختصر برای شما نمایش داده می شود. این صفحه را مطالعه کرده و گزینه قبول دارم را انتخاب کنید.

 

دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری

 

بعد از انتخاب گزینه قبول دارم، تمامی اطلاعات داوطلب اعم از نام و ناخانوادگی، سهمیه، استان بومی و … نمایش داده می شود. شما باید اطلاعات گفته شده را تایید کنید تا به مرحله انتخاب رشته دسترسی پیدا کنید. به یاد داشته باشید که حتما معدل کتبی درج شده در این قسمت و معدل کل دیپلم و … را مورد بررسی قرار دهید. زیرا قبول اطلاعات درج شده در این صفحه به منظور تایید نهایی شما در رابطه با معدل کتبی و معدل دیپلم است. اگر اطلاعاتی برای شما مغایرت دارد حتما نسبت به اصلاح و ثبت اعتراض خود اقدام کنید.

فرم انتخاب رشته 1402

 

بعد از تایید اطلاعات خود نوبت به انتخاب رشته فرا می رسد. شما باید کد رشته محل های انتخابی خود را بر اساس اولویت بندی در نظر گرفته شده در قسمت تعیین شده نوشته و ثبت کنید. به یاد داشته باشید که در اول این صفحه شما با پنجره هایی مواجه می شوید که اگر تمایل به انتخاب رشته پیام نور، غیر انتفاعی و فرهنگیان دارید باید قبل از آن کارت اعتباری خریداری می کردید و سریال کارت اعتباری خود را در قسمت خواسته شده ثبت می کردید. در نهایت در پایین صفحه می توانید با انتخاب پنجره مربوطط به انتخاب رشته کدرشته محل ها را وارد کنید.

 

چگونه انتخاب رشته کنیم؟

 

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

نکات مهم انتخاب رشته کنکور سراسری 1402

چنانچه در یک یا چند گروه آزمایشی شرکت کرده اید یا دوره های مختلف تحصیلی مانند روزانه، شبانه و … انتخاب کرده اید و یا کد رشته های دانشگاه های غیر انتفاعی، پیام نور و فرهنگیان را نیز می خواهید انتخاب کنید، تمام این انتخاب ها را بر اساس اولویت های خود باید تنها در همان یک فرم انتخاب رشته با امکان 150 انتخاب وارد کنید.

اگر در مجموعه رشته هایی که انتخاب کرده ايد، شرایط قبولی در چند رشته را داشته باشید، سازمان سنجش اولین رشته را به عنوان رشته قبولی اعلام می کند. پس در تعیین اولویت ها دقت لازم را داشته باشید.

شما می توانید در محدوده زمانی انتخاب رشته، تا هشت نوبت رشته های انتخابی خود را ویرایش کنید.

پس از اعلام نتایج نهایی انتخاب رشته کنکور امکان تغییر رشته قبول شده، در بین مجموعه رشته هایی که انتخاب کرده ايد نیست.

هنگام انتخاب، به رشته های دارای شرایط خاص و یا دارای آزمون عملی دقت نمایید. شماره پرونده و شــماره رسید انتخاب رشــته (کد عددی 15رقمی) را، که در بالای صفحه (رسید انتخاب رشته) قرار دارند، حتما یادداشت نمایید.

اگر چنین رسیدی دریافت نکنید، انتخاب رشته شما تمام و تایید نشده است.

بهتر است که این صفحه را چاپ و تا اعلام نتیجه نهایی از آن نگهداری کنید.

پس از پایان این مراحل، شما این امکان را دارید که در بازه زمانی انتخاب رشته، تا هشت نوبت وارد صفحه انتخاب رشته شوید و رشته های انتخابی خود را ویرایش نمایید.

شناسایی علایق و استعدادها در مشاوره انتخاب رشته

زمان انتخاب رشته کنکور 1402

معمولا نتایج اولیه کنکور سراسری در یک بازه زمانی یک ماهه پس از برگزاری این آزمون منتشر می شود. در دو یا سه روز متوالی پس از اعلام نتایج اولیه نیز دفترچه های انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲ مربوط به زیرگروه های آزمایشی مختلف ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان منتشر می گردد.

لازم است اشاره کنیم که در مورد زمان اعلام نتایج یا زمان انتخاب رشته آزمون سراسری 1402، اظهار نظر قطعی از طرف سازمان سنجش صورت نگرفته است، اما همانطور که اشاره کردیم با توجه به روال سال های گذشته، زمان اعلام نتایج و انتخاب رشته احتمالا در مرداد ماه خواهد بود.

نتایج اولیه آزمون سراسری 1402

در زمان اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری، کارنامه ای از سوی سازمان سنجش منتشر می گردد که شامل بخش های مختلفی از جمله مشخصات متقاضی، اطلاعات گروه آزمایشی امتحانی کنکور، مجاز و غیر مجاز بودن به انتخاب رشته دوره های روزانه و غیر روزانه، وضعیت رتبه و نمره کل و کد دسترسی به انتخاب رشته آزاد می باشد.

بنابراین داوطلبانی که طبق کارنامه اولیه شان، مجاز به انتخاب رشته در دوره های روزانه و غیر روزانه شده اند، باید در زمان اعلام شده توسط سازمان سنجش، نسبت تکمیل فرم انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ اقدام نمایند.

تاثیر سهمیه ها در انتخاب رشته کنکور سراسر

تاثیر سهمیه ها در انتخاب رشته کنکور سراسری 1402

سهمیه های کنکور سراسری 1402 شامل سهمیه مناطق، سهمیه رزمندگان، سهمیه جانبازان و ایثارگران، سهمیه آموزگاران، سهمیه بهیاران، خانواده شهیدان و … است.

از میان این سهمیه ها، سهمیه مناطق برای تمامی داوطلبین در نظر گرفته می شود. علاوه بر آن، برای داوطلبانی که دارای سهمیه ای غیر از سهمیه مناطق هستند، یک سهمیه مجزا در نظر گرفته می شود. بنابراین هر متقاضی می تواند یک سهمیه منطقه و یک سهمیه غیر از سهمیه مناطق داشته باشد.

اگر داوطلبی تنها مشمول سهمیه مناطق باشد، تنها با همان سهمیه گزینش شده و انتخاب هایش بررسی می گردد. در حالیکه برای داوطلبان دو سهمیه ای در کارنامه اولیه داوطلب، یک رتبه در سهمیه غیر مناطق و یک رتبه در سهمیه مناطق قرار می گیرد؛ اما در پذیرش نهایی، سهمیه ای برای متقاضی اعمال می گردد که شانس قبولی داوطلب در آن سهمیه بیشتر باشد. بنابراین تنها یکی از سهمیه ها برای هر داوطلب در کنکور در نظر گرفته می شود.

تاثیر سهمیه در انتخاب رشته کنکور سراسری 1402، بسیار قابل توجه و حیاتی است. نکته مهم این است که در انتخاب رشته کنکور 1402، برای کلیه رشته های ریاضی، تجربی، انسانی، زبان و هنر، رتبه در سهمیه مهم تر از رتبه کشوری می باشد.

قابل ذکر است که اکثر داوطلبان کنکور مشمول سهمیه مناطق یعنی یکی از سهمیه های منطقه یک، منطقه دو و یا منطقه سه می گردند.

تاثیر سهمیه بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور 1402

در انتخاب رشته کنکور سراسری 1402، سهمیه بومی گزینی به این معناست که در برخی رشته محل ها اولویت با داوطلبینی است که در آن بوم قرار می گیرند.

سهمیه بومی در انتخاب رشته داوطلبان تمامی رشته های ریاضی، تجربی، انسانی، زبان، هنر و علی الخصوص در انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان تاثیر به سزایی دارد.

برخی از رشته ها سهمیه بومی گزینی استانی، برخی ناحیه ای، برخی قطبی و برخی دیگر کشوری دارا می باشند. در همه حالات به غیر از سهمیه کشوری، شانس قبولی کسی که از سهمیه بومی گزینی برای یک رشته محل استفاده می نماید، بیشتر از فردی است که متقاضی همان رشته محل از بوم دیگر است.

به عنوان مثال یک نفر از کرمان توانسته است که با رتبه 12000 منطقه 3 و 45000 کشوری، در رشته پرستاری دانشگاه کرمان قبول شود. اما داوطلبی از بوشهر با رتبه 10000 منطقه 3 نتوانسته در همان دانشگاه و همان رشته قبول گردد.

بنابراین به داوطلبان توصیه می نماییم به نوع گزینش رشته های تحصیلی در انتخاب رشته خود که در فصل دوم دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 قرار گرفته است، توجه نمایند.

ملاک ها در تعیین استان بومی

در صورتی که محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره متوسطه (دبیرستان و یا هنرستان) برای داوطلبان نظام جدید و محل اخذ مدرک پیش دانشگاهی و دو سال آخـر دبیرستان برای داوطلبان نظام قدیم در یک استان باشد، داوطلب بومی آن استان تلقی می گردد.

در صورتی که محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر داوطلبی در یک استان نباشد، استان محل تولد داوطلب به عنوان استان بومی وی در نظر گرفته می شود.

داوطلبانی که سه سال آخر محل تحصیل را در خارج از کشور گذرانیده اند، استان محل تولد، استان بومی اینگونه داوطلبان تلقی خواهد گردید.

داوطلبانی که سه سال آخر محل تحصیل را در خارج از کشور گذرانده اند و همچنین استان محل تولد ایشان نیز خارج از کشور بوده است، استان بومی این گروه از داوطلبان تهـران خواهد بود.

نتایج بررسی عوامل موثر در انتخاب رشته

عوامل موثر در انتخاب رشته کارشناسی

اولین کاری که یک مشاور انتخاب رشته خوب باید انجام دهد، کمک به شناسایی اولویت ها و موارد تاثیر گذار در زندگی داوطلبان انتخاب رشته است.

پونزاین اولویت ها شامل موارد زیر است:

  • علاقه (وابسته به شناخت درست از رشته های موجود)
  • بازار کار
  • نیازهای اساسی کشور و رفع مشکلات آن
  • شهر محل تحصیل
  • آب و هوا
  • فرهنگ مردم شهر محل تحصیل
  • وضعیت خانواده و …

هیچ فردی جز شما از تمام این مسائل و تاثیر آنها بر زندگی شما اطلاع ندارد. وظیفه مشاور انتخاب رشته کنکور نیز کمک به شما در تحلیل، جمع بندی و نتیجه گیری عاقلانه پس از بررسی مجموعه این عوامل است.

پس این فکر که شما بنشینید تا مشاور انتخاب رشته برای شما انتخاب رشته نماید را از سر بیرون کنید. شما مسئول زندگی خود هستید و پس از گذشت چند سال تاثیر انتخاب خود را می بینید. بنابراین باید در این چند روز مهلت انتخاب رشته همه تلاش خود را برای انتخاب درست انجام دهید.

نتایج بررسی عوامل موثر در مشاوره انتخاب رشته دانشگاه

پونزپس از جمع بندی موارد بالا، انتظار می رود که شما داوطلبان مشاوره انتخاب رشته کنکور بتوانید به سوالاتی مانند زیر پاسخ دهید:

  • چه رشته ای برای شما ارجحیت دارد؟
  • آیا این رشته را در هر دانشگاهی حاضر هستید بخوانید؟
  • چه انتخاب های دیگری را به خود می دهید، اولویت بندی رشته های انتخابی شما چیست؟
  • دلیل این چیدمان علاقه است؟ شهر است؟ نظر والدین است؟
  • آیا رشته ای که می خواهید همه انتظارات شما را از لحاظ علاقه، آینده شغلی و تحصیلی برآورده می کند؟
  • آیا فقط می خواهید در شهر خودتان ادامه تحصیل دهید، یا شهرهای دیگر را هم مد نظر قرار خواهید داد؟

و سوالاتی از این دست، تا در نهایت بتوانید چینش رشته محل های انتخاب رشته خود را دقیق انتخاب کنید.

چگونه یک انتخاب رشته موفق داشته باشیم؟

چگونه یک انتخاب رشته موفق داشته باشیم؟

در این بخش به شما روش های انتخاب رشته موفق را آموزش خواهیم؛ این نکات را با دقت بخوانید.

1- شناخت رشته های دانشگاهی و آینده تحصیلی و شغلی آنها

می خواهید در مورد کدام رشته ها اطلاعات کسب کنید؟ برای انتخاب رشته کنکور بهتر باید رشته ها را خوب بشناسید.

برای آگاهی بیش تر می توانید علاوه بر گفت و گو با دوستان و آشنایان و تحقیق از دانشگاه ها و استادان و دانشجویان، رشته مورد نظر خود را در سایت ما جستجو کنید، تا اطلاعات مفیدی از شرایط تحصیل، آینده تحصیلی و بازار کار آنها بدست آورید.

همچنین می توانید این اطلاعات را از مشاوران ما دریافت کنید.

2- بررسی شهر محل تحصیل در مشاوره انتخاب رشته سراسری

آیا غیر از شهر خودتان می توانید به شهرهای نزدیک هم بروید؟ آیا در شهرهایی که بستگان یا فامیل نزدیکتان در آنجا زندگی می کنند نیز انتخاب رشته کنکور می کنید؟ آیا با رفتن به شهر دیگر موافق هستید؟ نظر خانواده اتان درباره رفتن شما به شهرهای دیگر چیست؟ آیا کلان شهر ها جزء انتخاب های شما هستند؟

در ابتدا توصیه ما این است که اگر در تهران و کلان شهر ها و شهرهای دانشگاهی زندگی می کنید، شهر خود را بر شهرهای دیگر ترجیح دهید و در کنار خانواده بمانید. در مورد تحصیل در شهرهای دیگر حتماً با پدر و مادرتان مشورت کنید و به راحتی در مورد رفتن به شهرهای دیگر تصمیم نگیرید.

امتیازات زندگی در کنار خانواده و مشکلات رفتن به شهرهای دیگر را دقیق بررسی کنید و با دانشجویانی که این مورد را تجربه کرده اند، گفت و گو کنید و آگاهانه تصمیم بگیرید.

3- کف قابل قبول شما برای انتخاب رشته کنکور کجاست؟

این سؤال یکی از سوالات دشوار در فرایند مشاوره انتخاب رشته کنکور است. آیا می دانید آخرین رشته محل هایی که انتخاب می کنید و قبول شدن در آنها را به یک سال پشت کنکور ماندن ترجیح می دهید، کدام رشته ها هستند؟ اگر در رشته مورد علاقه اتان قبول نشوید، سال دیگر هم ادامه خواهید داد تا به هدف خود برسید؟ یا اینکه ترجیح می دهید توقع و انتظارات خود را تعدیل کنید و همین امسال به دانشگاه بروید؟

پاسخ به این سؤال کاملاً جنبه شخصی دارد و پاسخ آن برای هر دانش آموزی با دیگران متفاوت است.

در مورد پشت کنکور ماندن، حتماً با پدر و مادر و خانواده اتان مشورت کنید؛ زیرا پدر و مادر شما (به ویژه در اکثر موارد مادرتان) به خوبی روحیات شما را می شناسند، که آیا می توانید برای یک سال دیگر هم درس بخوانید یا خیر!

وقتی کف قابل قبول خود را تعیین می کنید، یعنی مشخص می کنید که تا چه حد حاضرید از توقعات و آرزوهای خود پایین تر بیایید.

مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری

مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری با یک مثال ساده

در مثالی که خواهیم گفت، می توانید نام شهر و رشته ها را متناسب با وضعیت خود تغییر دهید. مثلاً اگر در رشته تجربی هستید، دو یا سه رشته تجربی و اگر در رشته انسانی یا هنر هستید دو یا سه رشته از گروه خودتان را مثال بزنید.

فرض کنید دانش آموزی تهرانی است و می خواهد فقط رشته های عمران و مکانیک را انتخاب کند. ابتدا باید مشخص کند که کدام یک از این دو رشته را ترجیح می دهد.

بسیاری از دانش آموزان، اولویت خود را بر مبنای اقبال عمومی و سطح نمره هر رشته مشخص می کنند؛ اما دانش‌آموزان عمیق تر، به خواسته‌ها و ترجیح های خود توجه می‌کنند؛ زیرا ممکن است نمره یک رشته بالاتر باشد، ولی دانش آموز آن رشته را کم تر ترجیح بدهد.

روش درست تر این است که مجموعه عوامل موثر گفته شده در ابتدای مقاله را با توجه به اولویت آنها، برای شخص شما در نظر بگیرید.

الگوهای مختلف انتخاب رشته کنکور

انتخاب رشته، الگو های مختلفی دارد که مشاور انتخاب رشته باید به این الگوها مسلط باشد و بتواند در نهایت با توجه به رتبه و شرایط شما، بهترین انتخاب را برای شما رقم بزند.

الگوی اول انتخاب رشته کنکور

در این روش دانشجو اول عمران را ترجیح می دهد؛ بنابراین عمران را در دانشگاه های شهر تهران، پشت سر هم انتخاب می کند و سپس رشته مکانیک را در شهر تهران در همه دانشگاه ها به ترتیب می نویسد.

عمران دانشگاه ۱، شهر تهران

عمران دانشگاه ۲، شهر تهران

عمران دانشگاه ۳، شهر تهران

مکانیک دانشگاه ۱، شهر تهران

مکانیک دانشگاه ۲، شهر تهران

مکانیک دانشگاه ۳، شهر تهران

الگوی دوم انتخاب رشته کنکور

در این روش دانشجو هر دو رشته عمران و مکانیک را در تک تک دانشگاه ها می نویسد؛ زیرا یا اختلاف چندانی بین این دو رشته قائل نیست یا اینکه اعتبار دانشگاه ها برایش اهمیت بیش تری دارد.

عمران دانشگاه 1، شهر تهران

مکانیک دانشگاه 1، شهر تهران

عمران دانشگاه 2، شهر تهران

مکانیک دانشگاه 2، شهر تهران

عمران دانشگاه 3، شهر تهران

مکانیک دانشگاه 3، شهر تهران

الگوی سوم انتخاب رشته کنکور

در این روش دانشجو رشته اول خود را علاوه بر شهر خودش (تهران)، در بقیه شهرها هم ادامه می دهد و سپس به سراغ رشته دوم می رود.

عمران دانشگاه ۱، شهر تهران

عمران دانشگاه ۲، شهر تهران

عمران دانشگاه ۳، شهر تهران

عمران دانشگاه ۴، شهر تهران

عمران شهر «الف»

عمران شهر «ب»

عمران شهر «ج»

حال که آگاهی لازم درباره نحوه صحیح انتخاب رشته و چینش رشته محل های آن را بدست آوردید، باید با ضوابط و شرایط آن نیز آشنا شوید.

پونزپس از مطالعه شرایط و ضوابط انتخاب رشته، انتظار می رود که درباره موارد زیر مطلع باشید:

  • تفاوت رشته های متمرکز و نیمه متمرکز
  • تفاوت دوره های تحصیلی مختلف روزانه، شبانه، غیر انتفاعی، پیام نور، پردیس و …
  • میزان تاثیر معدل دیپلم روی قبولی شما در دانشگاه با توجه به رشته های انتخابی
  • نحوه گزینش بومی و پذیرش داوطلبان کنکور سال های قبل و …

کارنامه کنکور سراسری

بررسی بندهای مهم کارنامه کنکور برای انتخاب رشته

برای انجام انتخاب رشته صحیح، باید تحلیل درستی از کارنامه کنکور سراسری خود داشته باشید و بندهای مهم آن را بررسی کنید. در اینجا سعی داریم بخش های اثرگذار در انتخاب رشته شما را بررسی کنیم.

در ابتدا مشخصات موجود در کارنامه را با مشخصات خود تطبیق دهید و در صورت وجود مغایرت، باید مسئله را به سازمان سنجش اطلاع دهید.

برای اینکار از سیستم پاسخگویی که در صفحه اصلی وبگاه سازمان سنجش قرار دارد اقدام کنید؛ توضیحات دقیق در دفترچه انتخاب رشته ذکر شده است.

بند مربوط به سهمیه

در بند سوم کارنامه سهمیه نهایی شما که بر اساس آن گزینش می شوید، مشخص شده است.

سهمیه شما با توجه به اطلاعاتی که هنگام ثبت نام به سازمان سنجش اعلام کرده ايد (و تایید ارگان مربوط) تعیین شده است. ظرفیت رشته ها بین سهمیه ها تقسیم می شود.

داوطلبان هر سهمیه در ظرفیت مختص آن سهمیه با هم رقابت می کنند. اما در بخشی از ظرفیت (سهمیه آزاد) همه داوطلبان بدون توجه به سهمیه با هم رقابت می کنند.

بند مربوط به استان، ناحیه و قطب بومی

در بند پنج کارنامه، استان، ناحیه و قطب بومی شما مشخص شده است. با انتخاب رشته های با گزینش بومی، احتمال قبولی شما در دانشگاه های منطقه بومی اتان یا مناطق نزدیک به آن بیشتر می شود.

در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری، در مقابل رشــته محل های روزانه، نوع گزینش کشوری یا بومی (استانی، ناحیه ای یا قطبی) مشخص شده است.

اگر در تصمیم گیری خود برای انتخاب رشته کارشناسی، بخواهید بین رشته محل بومی و غیر بومی یکی را انتخاب کنید، بدانید که احتمال قبولی شما در رشته محل های بومی بیشتر از غیر بومی است.

بند مربوط به ثبت نام دانشگاه های پیام نور – غیر انتفاعی و همچنین دانشگاه فرهنگیان

اگــر در زمان ثبت نام بــه هر دلیلی علاقه مندی خود را به دوره های غیرانتفاعی و پیام نور اعلام نکرده ايد. می توانید در محدوده زمانی انتخاب رشته کنکور با پرداخت هزینه مربوطه، اعلام علاقه مندی نمایید.

برای اینکار می توانید به بخش خرید کارت اعتباری در سایت سنجش مراجعه کرده و با پرداخت هزینه، کارت اعلام علاقه مندی ثبت نام در دانشگاه های غیر انتفاعی و پیام نور را تهیه کنید و هنگام انتخاب رشته در سایت، کد رهگیری خریداری شده را وارد می کنید.

در مورد دانشگاه فرهنگیان نیز همانند دانشگاه های غیر انتفاعی و پیام نور، چنانچه در این گروه مجاز به انتخاب رشته شده باشید، می توانید با خرید کارت اعتباری ثبت نام دانشگاه فرهنگیان از سایت سنجش، رشته محل های دانشگاه فرهنگیان را نیز انتخاب کنید.

حتما مقررات تحصیل در دانشگاه فرهنگیان را از دفترچه انتخاب رشته کنکور مطالعه کنید.

رشته های صرفا بر اساس سوابق تحصیلی

در مورد رشته های پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی نیز برای انتخاب رشته باید به بخش انتخاب رشته های صرفا بر اساس سوابق تحصیلی سایت سنجش و یا سایت دانشگاه آزاد مراجعه کنید و به صورت مجزا ثبت نام و انتخاب رشته نمایید.

دانش آموزان باید قبلا در تاریخی که اعلام شده است، سوابق تحصیلی خود را در وبگاه آموزش و پرورش دیده و آن را تایید کرده باشند.

بند وضعیت رتبه و نمره کل – مهم ترین بند

مهم ترین و موثرترین بند در انتخاب رشته شما همین بند است.

در این قسمت می توانید وضعیت رتبه در منطقه یا سهمیه نهایی، رتبه کشوری (بدون سهمیه) و نمره کل نهایی خود را در هر زیر گروه مشاهده کنید. کسانی که در دو یا سه گروه آزمایشی شرکت کرده اند، برای هر گروه آزمایشی جدولی جداگانه دارند.

مهم ترین معیار شما برای انتخاب رشته، ردیف سوم این جدول، یعنی رتبه در سهمیه و زیر گروه های مقابل آن است. می دانید که با توجه به ضریب درس ها، هر گروه آزمایشی چند زیر گروه دارد.

هر داوطلب به تعداد زیر گروه ها، رتبه دارد. برای انتخاب هر رشته، باید بدانید آن رشته، در کدام زیر گروه قرار دارد و وضعیت شما در آن زیر گروه چگونه است.

احتمال قبولی شما در زیر گروهی که رتبه بهتری دارید، بیشتر است.

بند کد دسترسی برای انتخاب رشته در سایت دانشگاه آزاد اسلامی

با توجه به زمان اعلام شده از طرف دانشگاه آزاد، با در اختیار داشتن کد دسترسی انتخاب رشته دانشگاه آزاد، می توانید به سایت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد به نشانی azmoon.iau.ac.ir مراجعه کرده و برای انتخاب رشته های با آزمون این دانشگاه اقدام کنید.

۵ گام اصلی در انتخاب رشته کنکور سراسری

۵ گام اصلی در انتخاب رشته کنکور سراسری

گام اول: انتخاب و اولویت بندی رشته‌ها و مقاطع تحصیلی

گام دوم: اولویت بندی دوره‌ها (روزانه، شبانه، و…)

گام سوم: انتخاب و اولویت بندی محل تحصیل (شهر/دانشگاه)

گام چهارم: بررسی شانس قبولی (رشته/محل)

گام پنجم: چینش ویرایش نهایی

گام اول: – انتخاب و اولویت بندی رشته ها

اگر آزمون های خود شناسی را انجام داده باشید و سایر مراحل بالا را به ترتیب پشت سر گذاشته باشید، به طور معمول نهایتا به 10 رشته دانشگاهی مورد علاقه می رسید؛ که باید آنها را اولویت بندی کنید.

چون علاقه فرد در مورد رشته نمی تواند گسترده باشد و همزمان نمی شود رشته های متضاد را که توانایی های متفاوتی نیاز دارد، در کنار هم قرار داد.

درست است ۱۵۰ رشته محل را می توانید انتخاب کنید، اما ۱۵۰ نوع رشته متفاوت را انتخاب نمی کنید.

در این مرحله به شانس قبولی و اینکه چه رتبه ای می خواهید و یا به دوره های مختلف و یا اینکه رشته ها در کدام دانشگاه ارایه می شوند، توجه نداشته باشید. لیست رشته های انتخابی باید شامل رشته های ایده آل (سقف انتخاب) و حداقل های قابل قبول (کف انتخاب) باشد.

گام دوم – انتخاب دوره تحصیلی

در این مرحله حداقل قابل قبول خود را برای دوره های آموزش (روزانه، شبانه، غیرانتفاعی، پیام نور، نیمه حضوری و…) با توجه به اینکه در کارنامه مجاز به انتخاب کدام یک از آنها هستید و برچسب علاقه و شرایط خود (مانند شرایط مالی و …) اولویت بندی کنید.

گام سوم – انتخاب و اولویت بندی محل تحصیل (شهر/دانشگاه)

شهرهای مطلوب و مورد نظر خود را مشخص کنید و نام آنها را روبروی دوره های آموزشی که قبلاً انتخاب کرده اید بنویسید.

بهتر است هنگام انتخاب شهرها با اعضای خانواده مشورت کنید. در این ارتباط به معیارهای لازم برای انتخاب دانشگاه که قبلاً گفته شد توجه کنید.

گام چهارم – بررسی شانس قبولی در انتخاب رشته (رشته محل ها)

برای مشخص شدن شانس قبولی در هر رشته محل، می توانید به کارنامه قبول شدگان و رتبه آخرین فرد پذیرفته شده در هر رشته محل کنکور سال گذشته یا سال های گذشته مراجعه کنید.

برای اینکار می توانید به شیوه ای که در ادامه توضیح خواهیم داد، عمل نمایید.

خرید کارت انتخاب رشته مجازی کنکور

معمولا نرم افزار انتخاب رشته مجازی برای گروه های علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان های خارجی بر روی سایت سازمان سنجش منتشر می شود.

نرم افزار انتخاب رشته مجازی کنکور این امکان را به داوطلبان می دهد که فرد خود را با داوطلب مشابه در سال گذشته مقایسه کند و با توجه به اعمال کلیه تغییرات، شرایط و ضوابط آزمون سراسری سال جاری در فایل اطلاعات سال گذشته، داوطلبان می توانند به طور حدودی از میزان قبولی خود مطلع شوند.

البته این کار مستلزم پرداخت هزینه خرید کارت انتخاب رشته مجازی است (معمولا مبلغ آن زیاد نیست)، اما اطلاعاتی که بدست می آورید ارزش این هزینه را دارد.

پونزکد رشته محل های انتخاب رشته کنکور شما به سه دسته تقسیم می شود، که بشرح زیر است:

رشته هایی که رتبه لازم برای قبولی در آنها بیشتر از رتبه شماست و شانس قبولی ضعیف است؛ که به عنوان ایده‌ آل و سقف رشته های خود انتخاب می‌کنید. این رشته‌ها نباید بیش از ۲۵ درصد از کل انتخاب‌های شما باشد.

رشته هایی که رتبه قبولی آنها نزدیک یا در حد رتبه کنکور شماست. یعنی قبولی در آنها امکان پذیر است که باید بیشترین انتخاب های شما شامل این موارد باشد، بین ۵۰ تا ۶۰ درصد انتخاب ها

رشته هایی که رتبه آن کمتر از رتبه شماست، یعنی شانس قبولی در آنها قطعی است. حداقل های قابل قبول خود را در این موارد جستجو کنید.

گام پنجم – چینش و ویرایش نهایی رشته محل ها

فهرست به دست آمده از چهار گام بالا را تجمیع کنید و آنها را مجدداً بر اساس مجموعه شرایط خود مرتب و اولویت بندی و ویرایش کنید.

به طور کلی در تعیین اولویت اول کد رشته های با شانس قبولی کم، بعد کد رشته های با شانس قبولی متوسط و در نهایت کد رشته های با شانس قبولی بسیار زیاد (کف قابل قبول) را قرار دهید.

نکات مهم انتخاب رشته

صفر تا صد انتخاب رشته با بسته های تخفیفی آویژه

مرکز مشاوره آویژه اقدام به تولید بسته های مشاوره ای برای داوطلبان کنکور سراسری و آزاد کرده است که در ایام انتخاب رشته نیز با توجه به رفاه داوطلبان تخفیف به آن اختصاص داده شده است.

این بسته های مشاوره ای شامل حضوری و تلفنی است. شما می توانید در مورد زیر از کارشناسان ما مشاوره بخواهید.

  • مشاوره تحصیلی
  • مشاوره شغلی
  • انتخاب رشته
  • ثبت نام دانشگاه سراسری
  • ثبت نام بدون کنکور

مشاوره تلفنی 60 درصد و مشاوره حضوری شامل 50 درصد تخفیف است.

در صورت عدم رضایت وجه شما عودت داده خواهد شد. جهت بهره مندی از بسته های تخفیفی آویژه وارد لینک زیر شوید.

سخن آخر مشاور انتخاب رشته با متقاضیان تحصیل آکادمیک

تحصیل در دانشگاه تنها راه موفقیت و پیشرفت در ایران نیست و گاها یادگیری یک مهارت و یا ارائه یک ایده خلاقانه باعث پیشرفت زیادی در زندگی برخی افراد شده است.

اما نکته اینجاست که تحصیل آکادمیک این فرصت را در اختیار فرد می گذارد که با مطالب نوین و مهارت های مدرن و دانش به روز در جهان آشنایی پیدا کند و تحصیل خود را در هر زمینه ای که دوست دارد ادامه بدهد.

داشتن مدرک تحصیلی نه تنها باعث ایجاد فرصت های شغلی می شود، بلکه شخص را از نظر اجتماعی به پله های بالاتر سوق می دهد.

توصیه ما به شما این است که آینده و سرنوشت خودتان را به دست هر کسی نسپارید و تنها با افراد متخصص این حوزه مشاوره کنید.

شما می توانید برای انجام انتخاب رشته تخصصی و آگاهانه، با مشاوران ما در مرکز مشاوره آویژه تماس بگیرید و از آنان برای انتخاب رشته آگاهانه کمک بگیرید.

برای مشاوره تلفنی با کارشناسان آویژه می توانید با شماره 9099071985 تماس بگیرید و سوالات و دغدغه های خود را مطرح کنید.

از همراهی شما با مجموعه آویژه سپاسگزاریم.

سوالات متداول

انتخاب رشته را خودمان انجام دهیم یا از مشاور کمک بگیریم؟

بهتر است انتخاب رشته را به دست افراد متخصص بسپارید و ریسک انتخاب اشتباه را به حداقل برسید.

آیا انتخاب رشته هنر و رشته های نظری تفاوت دارد؟

کلیت انتخاب رشته مواردی است که در این مقاله گفتیم؛ اما انتخاب رشته های هنر و رشته های نظری هر دو نیاز به تخصص و تجربه دارد.


لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری 1402

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید
در این مقاله بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 98 نظر:
  1. سلام فقط دروس های عربی ۱۲ اجتماعی ۱۳ فارسی ۱۴ فقط همین ها ملاک هستن یا درس هایی مثل دینی زبان علوم ریاضی میشه جواب بدید

  2. سلام با مدرک دیپلم بهیاری میتوان از رشته های فنی و حرفه ایی و کارودانش در دانشگاه ازاد رشته انتخاب کرد

  3. سلام من یه رشته علویت اولم بود از دانشگاه آزاد که انتخاب کردم آوردم ولی الان به اون رشته علاقه ندارم میخوام برم رشته دیگه باید چیکار کنم میتونم بزارم تو بخش ذخیره دانشگاه یا راه دیگه هست

    1. انصراف دهید و در رشته جدید ثبت نام کنید و این که ترم چند هستید؟ تا بتوانیم برای تغییر رشته راهنمایی بیشتر را انجام دهیم

  4. سلام بارتبه14184 منطقه 2 میشه دانشگاه صنعتی همدان قبول شد؟

  5. با سلام خدمت اعضای سایت میخواستم بدونم تنها ملاک پذیرش در دانشگاه رتبه در منطقه یا کشور است یا معدل کتبی نهایی که در سایت انتخاب رشته وارد میکنیم است چون ما کد سوابق تحصیلی را وارد کرده ام دیگر نباید از ما معدل کتبی دیپلم(نهایی) گرفته شود???

    1. برای انتخاب رشته شما باید معدل کتبی دیپلم را وارد کنید

  6. سلام خسته نباشید
    با سهمیه ۵درصدی رتبه ۳۱۰۰۸و رتبه منطقه یک ۶۴۹۲۷شانس قبولی در رشته پرستاری یا رشته های پیراپزشکی رو دارم؟
    با تشکر

  7. سلام خسته نباشد
    باسهمیه ۵درصدی رتبه ۳۱۰۰۸و رتبه ی منطقه یک ۶۴۹۲۷شانس قبولی پرستاری آزاد رو دارم ؟
    با تشکر

  8. سلام من سال ۱۴۰۱ از سهمیه ۵٪ استفاده کردم دانشگاه هم مجاز شدم ولی انتخاب رشته نکردم، سال ۱۴۰۲ هم از سهمیه استفاده کردم مجاز شدم ولی انتخاب رشته نکردم ، میخواستم ببینم میتونم برای سال ۱۴۰۳ هم استفاده کنم یا فقط دو بار میشه ؟

    1. به طور معمول این احتمال وجود دارد که یک فاصله ی ۳ ساله بینش اتفاق بیوفته
      بله امکانش هست چون وارد دانشگاه نشده اید

  9. سلام من معدلم ویرایش نشده و همون معدل یازدهم برام زده
    برای ویرایش هم که میزنم، قسمت انتخاب رشته ،
    فقط صفر میزنم
    میترسم انتخاب رشته کنم با همون معدل اما پذیرش نشم

  10. در رشته های کاردانی وزارت بهداشت که پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی است آیا وقتی وارد دانشگاه شدیم حقوق دریافت می کنیم؟ و بعد از مقطع کاردانی باید برای کارشناسی دوباره امتحان داد یا بر اساس معدل می شود رفت به کارشناسی؟ و سوال بعد من این است که در دفترچه انتخاب رشته نوشته مخصوص داوطلبان بومی آن منطقه آیا اشکال دارد که من منطقه که بر آن نیستم را انتخاب کنم؟ ممنون میشوم سریع جواب بدهید

    1. پس از فارغ التحصیلی امکان دریافت حقوق وجود دارد، برای کارشناسی بر اساس شرط سوابق تحصیلی هم امکان ثبت نام هست، بومی یعنی ساکن

  11. سلام وقتتون بخیر. بنده برای استان قمهستم موقع رجوع به جداول انتخاب رشته به عنوان دانشگاه تهران(محل تحصیل پردیس فارابی قم) برخورد کردم چرا اسم دانشگاه تهرانه ومحل تحصیل فارابی قم زده؟
    دوم این که جلوی رشته عنوان روزانه رو زده ولی عنوان دانشگاه پردیسه
    مگه پردیس ها همونایی نبود که تحصیل غیر رایگان وهمراه با شهریه بود ؟البته به جز پردیس های فرهنگیان
    خیلی لطف می کنید اگر راهنماییم بفرمایید ذهنم از ابهام دربیاد

  12. سلام ورحمت. سوالم اینه امسال فرهنگیان داره با یسری دانشگاه ها همکاری می کنه که کسی که رشته رو قبول شد دوسال باید اون دانشگاه مشترک رو بره وبعد درصورت قبولی نهایی به دانشگاه فرهنگیان منتقل میشه وادامه دوره کارآموزیشو می گذرونه درصورت قبولی وانتقال به دانشگاه مشترک کمک هزینه آموزشی به دانشجو میشه یاخیر؟ یا خدمات خوابگاهیشون رایگانه؟

    الان رشته ودانشگاه مشترک بافرهنگیان استان من یه شهردوره که مسائل خوابگاه وهزینه ها برام سنگینه وسخته
    تو طول تحصیل تو دانشگاه مشترک هزینه ها به عهده دانشجوعه؟

  13. من آموزشگاه فرزانه ۲۰ میرم و واقعا مشاوره و پشتیبانی خوبی دارن و اینکه اساتیدشون کار بلد و حرفه ای هستن
    مدیرشون مهندس فراهانی هستن که فوق العاده درس ریاضی رو تدریس میکنن

  14. سلام روزتون بخیر من می‌خوام انتخاب رشته کنم اما بین رشته مدیریت مالی و حسابداری گیر کردم اما متاسفانه اونقدر تو ریاضی خوب نیستم می‌خواستم بدونم به نظر شما کدوم بازار کار خوبی داره و ریاضیش سبک تره؟

    1. مدیریت مالی اولویت دارد و ریاضی سبک تری دارد

    1. برای قبولی در رشته انسانی حداقل نمره 14 در درس زبان و ادبیات فارسی و نمره 13 در درس تعلیمات اجتماعی و نمره 12 در درس عربی را کسب کنید این سه درس بسیار پر اهمیت میباشد

  15. سلام وقت بخیر پایه نهم هستم میخواستم انتخاب رشته کنم خیلی گیج و مبهم هستم به ریاضی، علوم، ادبیات، عربی، تاریخ، هنر، ورزش، هیچ نوع علاقه ای ندارم معدلم 18.96 است بنظرتون چه رشته ای مناسبم هست؟

    1. سلام جهت استعداد یابی و ارزیابی تست شخصیت شناسی با مشاورین آویژه تماس بگیرید.

    1. سلام. شرکت در کنکور تجربی با مدرک هر یک از رشته های ریاضی ، تجربی و انسانی امکان پذیر است و حتی با مدرک رشته های فنی حرفه ای و کاردانش نیز می توان در کنکور این گروه آزمایشی شرکت کرد.

  16. سلام من نظام قدیم هستم ۹۹ ۹۸
    امسال برای کنکور زبان ثبت نام کردم دوتا درس افتاده دیفرانسیل و شیمی دارم که گذاشتم برای شهریور پاس کنم با این شرایط میتونم وارد دانشگاه دولتی بشم و مدرک قبلیو تا مهر ماه تحویل بدم یا نه نمیشه

  17. سلام روزتون بخیر ببخشید من یه سوال مهم دارم جایی جوابش پیدا نکردم ممنون میشم پاسخ بدید
    این دانشگاه فرهنگیان که میگن شبانه روزی شده یعنی چی؟؟؟ یعنی صبح تا شب باید توی دانشگاه باشی به عنوان دانشجو( من رشته ریاضی هستم می‌خوام امسال انشالا با کنکور دبیری فیزیک قبول شم ) ؟.
    چون من می‌خوام مثل همه صبح تا ظهر برم دانشگاه عصر یا برم سرکار یا برم باشگاه نمیتونم صبح تا شب دانشگاه باشم!

    1. درصورتی که روزانه قبول شوید میتوانید تایم روز انتخاب واحد کنید

  18. سلام من میخواستم بدونم برم رشته کامپیوتر یا ریاضی بعد برم کامپیوتر بهتره فرقش چیه

  19. سلام بنده در هدایت تحصیلی انسانی قبول نشدم و الان دوازدهم پایه رشته فنی حرفه ای هستم میخواستم بدونم میشه کنکور انسانی داد و چطوری ممنون میشم راهنمایی کنید

  20. سلام من میخام رشته زیست فناوری گرایش کشاورزی بخونم با این اوصاف که لیسانس زبان هستم میشه راهنمایی کنید

    1. سلام وقت بخیر
      برای اطلاعات دقیق تر در این زمینه با کارشناسان ما تماس بگیرید

  21. سلام ببخشید من رشته امنیت سایبری رو توی گوگل سرچ کردم ولی مطالب مربوط ب امنیت اطلاعات رو میاره
    این رشته توی دانشگاه های ایران نیست؟!

    1. سلام وقت بخیر
      در حال حاضر رشته امنیت سایبری در دانشگاه ی ایران ارائه نمی گردد.

  22. سلام وقت بخیر
    من دانشگاه پیام نور تهران واحد شهر ری با رشته مدیریت دولتی قبول شدم و همچنین دانشگاه آزاد تهران واحد علوم پزشکی با رشته ی مدیریت بازرگانی
    میشه راهنمایی کنید که کدوم رو انتخاب کنم بهتره برای تحصیل؟

  23. سلام وقتتون بخیر راستش سوالی در رابطه با انتخاب رشته دارم من پرستاری جندی شاپور محل تحصیل ایذه قبول شدم الان متوجه نمیشم من محل تحصیل لیسانسم ایذه است یا اهواز و اینکه آیا منظور از محل تحصیل کار هست یعنی تعهد هست یا نه منظور دانشگاه در ایذه است؟ ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

  24. سلام میخواستم بپرسم که ایا با رتبه ۲۵۰۰۰ منطقه ۳ تجربی و تراز ۷۰۲۰ میشه پرستاری قبول شد؟؟؟؟

    1. با سلام با توجه به اینکه کدام دانشگاه مدنظرتان است با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید

  25. سلام وقت بخیر
    ببخشید من الان در پایه نهم هستم وبه رباتیک علاقه دارم و میخوام رشته فنی و حرفه ای بردارم و میخوام در اینده در کارخانه خودروسازی مرسدس بنز استخدام شوم و بعد به خودم کارخانه باز کنم
    ایا من الان باید در نهم به دهم در شاخه فنی و حرفه ای کدام رشته رو بردارم و خیلی به چیز های دست ساز علاقه دارم من باید کدام رشته رو بردارم؟

    1. وقت بخیر رشته های اپتیک و مهندسی ها بیشتر مناسب هستند

  26. سلام من رتبه ۳هزار انسانی شدم خواستم ببینم حقوق میارم و چه شهر هایی

  27. سلام خسته نباشید
    من دوازدهمم رشتمم تجربیه برای انتخاب هدفمم دچار تردید شدم چون خودم بشدت به روانشناسی علاقه دارم و دلم میخواد این رشته رو برم اما وقتی میبینم خیلی ها ازش بد میگن و حتی والدین خودم میگن بازارکار نداره آینده نداره بدرد نمیخوره، میترسم که نکنه انتخاب اشتباهی باشه و بهتر باشه برای تضمین آینده مالی و کاریم سنگین تر بخونم تا بتونم رشته های پزشکی پیراپزشکی یا دندونپزشکی و پرستاری رو بیارم ولی آخه علاقم تو روانشناسیه و گیج شدمو نمیدونم باید چیکار کنم حقیقتا
    آیا باید برم دنبال علاقم و چیزی که مطمئنم توش استعداد ذاتی دارمو میتونم موفق بشم یا باید برم دنبال رشته ای که آینده مالی و کاریم رو تضمین کنه؟

    1. سلام
      در بحث اانتخاب رشته مهم علاقه شما است و در مرحله دوم طبیعتا بحث بازار کار مطرح میشود

  28. سلام
    من میخوام در پایه دهم درس هوش مصنوعی خودرو بخونم
    ایا هوش مصنوعی خودرو کدام رشته است ؟

  29. سلام ببخشید من نمره ریاضی و علومم هرو ۱۱ اومدن و معدلم ۱۶/۵۰ بود میتونم تجربی برم هنوز جواب ازمون مشاوره ایم نیومده

  30. سلام خسته نباشید زشته من علوم انسانیه اما من به رشته بازیگری علاقه خاصی دارم باید چیکار کنم دقیقا تغریبا یک هفته دیگه کنکور دارم چجوری رشته بازیگری انتخاب کنم از رشته انسانی هم میشه رشته بازیگری خوند؟

  31. سلام من یه سوال ازتون دارم الان اردیبهشت ۱۴۰۱ هست و تقریبا یه ماه مونده به کنکور من رشتم تجربیه و کنکور زبان و تجربی ثبت نام کردم ولی دوس دارم برم رشته کامپیوتر که باکنکور تجربی نمیشه رفت و میخوام بدون کنکور تو این رشته ثبت نام کنم ولی همه بهم میگن بشین درس بخون و برو مثلا فرهنگیان و رشته های تجربی چون معتقدا رشته مهندسی کامپیوتر کار براش پیدا نمیشه
    سوالی که ازتون دارم اینه که من این یه ماه رو هم بخونم یااینکه برم دنبال کار کردن و بعدشم تو مرداد رشته کامپیوتر ثبت نام کنم؟ چون اگه درس نخونم میخوام تو این یه ماه بیکار نمونم وقتم تلف نشه

  32. سلام وقت به خیز. من پایه یازدهم هنر هستم و نمی‌خوام تو این رشته ادامه بدم، می‌خوام انسانی بخونم. آیا می‌تونم تغییر رشته بدم؟

  33. سلام من رشته انسانی بودم یک سال این رشته رو خوندم ولی به خاطر افتادن از چند درس و کم بود نمره مشاوره مدرسه کفت برم هنر حالا موندم در رشته هنر بین طراحی لباس نویسندکی نقاشی خیاطی طراحی دکوراسیون کدوم برم لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام وقت بخیر
      برای اطلاعات کامل در مورد مشاوره تحصیلی با کارشناسان ما تماس بگیرید

  34. سلام وقت بخیر من پایه هستم رشته منم فنی حرفه ای هست و نمی خواستم این رشته بردارم درواقه نمرات من کم بود مجبور شدم این رشته بردارم ،حلا من میخواهم تغیر رشته بدم میتونم و کی میتوانیم

    1. باسلام بله میتوانید به مدرسه مورد نظر مراجعه و درخواست ثبت کنید

    2. علاقه من به دام پزشکی است میگن برو آدم پزشکی چکار کنم درسته هر دو پزشک هستند ،آخه آدم پزشکی عمومی به اندازه یک سرماخوردگی قبول دارند آنهم اگه بتوانی بعد سال ها مطب بزنی ولی دام پزشک خیلی توانمند است رشته پژوهشی است خارج بهتر قبول داره با عمومی مطب می زنه داروخانه میزنه کلینک می زنه جراحی می کنه فقط چون هم اطلاعات انسان و دام را باید داشته باشی کمی سخت تر است ولی در عوض مسئولیت کمتری داری کشیک و طرح اجباری نداری سال های آینده عصر دامپزشکی است در ضمن ویزیت اش هم از پزشک انسانی خیلی بالاتر است ووو

  35. سلام ببخشید من امسال پایه نهم و میخوام رشته گرافیک بخونم و خیلی بهش علاقه دارم معدل هفتم و هشتمم بالای 19 است و معدل امسالم 18 و خورده ای شده میخواستم بدونم میتونم با این وضعیت گرافیک بخونم ؟

  36. سلام ببخشید من پایه نهم هستم برای انتخاب رشته در کارنامه ام ستون پایانی در نظر گرفته میشه یا نوبت اول

    1. سلام
      اگر در انتخاب رشته کسی ابتدا دبیری ها را بزند که شهرش بومی دبیری نداره بعد الویت ۱۲ام بزنه امورش ابتدایی که از شهرش میپذیرن ،بعد یه دانش اموز دیگه رتبش بالاتر باشه ولی اموزش ابتدایی الویت اولش باشه امکان داره اونی که رتبش بهتره چون الویت دوازدهمشه قبول نشه ولی اون قبول شه؟

  37. سلام من بین رشته حقوق وعلوم تربیتی موندم
    میشه راهنماییم کنید کدومو انتخاب کنم والان کدومشون آینده شغلی داره؟

    1. باسلام دوست عزیز علاقه شما مهم هست زیرا باوجود علاقه و توانایی در رشته مورد نظر بازار کارشما تضمین خواهد شد

  38. سلام خسته نباشید. کسی که برای کاردانی رشته نرم افزار کامپیوتر میخونه می‌تونه برای کارشناسی گرافیک کامپیوتری بخونه و برای ارشد انیمیشن یا انیمیشن کامپیوتری؟

    1. سلام بله میتوانید در هریک از رشته ها ثبت نام کنید و مرتبط نبودن رشته ها محدودیت ایجاد نمیکند.

  39. سلام وقت بخیر به نظر شما رشته شیمی روزانه خوبه یا علوم تربیتی پیام نور؟؟یا اینکه انصراف بدم برای کنکور بخونم؟؟ممنون

    1. سلام. بسته به هدفی که برای آینده ی خود در نظر گرفته آید و با در نظر گرفتن آینده شغلی هر رشته اقدام به انتخاب کنید.

  40. سلام روز بخیر
    من سال دیگه کنکور دارم
    با توجه به تراز ها و درصد هام توی آزمون های مختلف
    چند مرتبه تخمین رتبه رو با نرم افزار های مختلف انجام دادم میگه میتونم پزشکی قبول بشم
    این نرم افزار ها چقدر قابل اعتماد هست؟

    1. تا حد زیادی قابل اعتماد هستند ولی بسته به شرایط شرکت کنندگان دارد

    1. سلام. خیر .
      دانشگاه علمی کاربردی در رشته آشپزی بر اساس سوابق تحصیلی و بدون آزمون ورودی دانشجو می‌پذیرد.

  41. سلام من میخوام کارگردان تلویزیون و سینما شم باید چه رشته ای برم و نمراتم چند باشه

  42. سلام خسته نباشید
    میخواستم بدونم کسی که ریاضی میخوانه میتواند کنکور تجربی بدهد؟

  43. باسلام وخسته نباشیدمن درحال حاظردانشجودانشگاه روزانه هستم ومیخوام کنکور۱۴۰۱شرکت کنم ایااگه ازدانشگاهم انصراف بدم بازهم ازکنکورمحروم میشم خواهش میکنم جوابموبدید

  44. خسته نباشدید.با رتبه 1600 وتراز 8200 زبان بومی استانی دیگه ای ام.فرد باتجربه ای میگفت اگه تهران یا اصفهان رو بزنی ممکنه فرهنگیان بگیره قبلا کسی گرفته. ترتیب رو با تهران بزنم یا استان خودم.شما در مورد رتبه قبولی تران دبیر زبان اصلاعی دارین؟

    1. باسلام وخسته نباشیدمن درحال حاظردانشجودانشگاه روزانه هستم ومیخوام کنکور۱۴۰۱شرکت کنم ایااگه ازدانشگاهم انصراف بدم بازهم ازکنکورمحروم میشم خواهش میکنم جوابموبدید

        1. سلام. خیر . دانشگاه علمی کاربردی در رشته آشپزی بر اساس سوابق تحصیلی و بدون آزمون ورودی دانشجو می‌پذیرد.

  45. سلام رتبم 2800 اومده
    زیرگروه 1 4700
    زیرگروه 2 3600
    چی قبول میشم تجربی ام ممنون.

    1. سلام باتوجه به رتبه در سهمیه مناطق بررسی می‌شود با مشاوران ما تماس بگیرید

      1. سلام. خیر . دانشگاه علمی کاربردی در رشته آشپزی بر اساس سوابق تحصیلی و بدون آزمون ورودی دانشجو می‌پذیرد.

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

پنجشنبه

1402/12/10

جمعه

1402/12/11

شنبه

1402/12/12

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید