نمره منفی در کنکور ارشد ۱۴۰۲ + نحوه محاسبه آن

نمره منفی در کنکور ارشد + نحوه محاسبه آن

آیا نمره منفی در کنکور ارشد ۱۴۰۲ در نظر گرفته می شود؟ راه اصلی ورود از مقطع کارشناسی به مقطع کارشناسی ارشد، تحصیلات تکمیلی می باشد؛ نتایج این آزمون پس از یک بازه زمانی کوتاه پس از برگزاری کنکور کارشناسی ارشد، از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور به داوطلبان اطلاع رسانی می شود.

موضوعی که متقاضیان کنکور کارشناسی ارشد باید در نظر بگیرند، این است که در این آزمون برای سوالات غلط نمره منفی در نظر گرفته می شود. بنابراین وقتی داوطلبان در جلسه آزمون حاضر می شوند، فقط باید به سوالاتی پاسخ بدهند که از گزینه صحیح در آن اطمینان دارند و از انتخاب گزینه های شک دار و یا غلط اجتناب نمایند.

در ادامه این مقاله همراه مشاوران آویژه باشید تا ضمن پرداختن به آثار نمره منفی در کنکور ارشد ۱۴۰۲ و نحوه اعمال آن، با فرمول محاسبه نمره منفی در کنکور کارشناسی ارشد نیز آشنا شویم، تا بتوانید پس از انتشار دفترچه سوالات و پاسخ نامه کنکور ارشد از سوی سایت سنجش، درصد دروس خود را محاسبه نمایید.

اعمال و اثرگذاری نمره منفی در کنکور ارشد ۱۴۰۲

از موضوعات مهمی که در رابطه با کنکور کارشناسی ارشد وجود دارد، این است که در این آزمون نمره منفی اعمال می شود. بنابراین همین موضوع کافی است که داوطلبان از سوالاتی که به آن اطمینان ندارند، عبور کنند و فقط به سوالاتی پاسخ دهند که به جواب آنها مطمئن هستند.

نحوه اعمال نمره منفی در کنکور ارشد ۱۴۰۲ اینگونه است که هر سه سوال غلط، امتیاز یک سوال صحیح را از بین می برد. بنابراین در صورتی که بدون در نظر گرفتن این موضوع سعی کنید بدون اطمینان از پاسخ، به تمامی سوالات شک دار و سوالاتی که در پاسخ آن ها تردید دارید، پاسخ دهید؛ اینگونه احتمال وجود پاسخ های نادرست بالا می رود و همین موضوع می تواند درصد کل دروس شما را تحت تاثیر قرار دهد.

از سویی دیگر اگر در پاسخگویی به سوالات کنکور کارشناسی ارشد، این موضوع مد نظر قرار داده شود و از پاسخ دادن های شانسی و یا پاسخ دادن های بدون اطمینان صرف نظر گردد، می توان این تاثیر منفی سوالات غلط در کنکور کارشناسی ارشد را خنثی کرد.

برای درک بهتر نمره منفی در کنکور ارشد ۱۴۰۲ در نظر بگیرید، اگر داوطلبی از 20 سوال یک درس، 10 پاسخ صحیح و 10 پاسخ غلط داشته باشد، با احتساب نمره منفی، درصد او 33.33 درصد می شود.

اما اگر از این 20 سوال او فقط 10 پاسخ صحیح و 10 پاسخ نزده داشته باشد، درصد او به 50 درصد افزایش پیدا می کند. این مثال به خوبی اثر پاسخ منفی بر روی درصد اکتسابی توسط داوطلب را نشان می دهد.

اعمال و اثرگذاری نمره منفی در کنکور ارشد

محاسبه درصد در کنکور کارشناسی ارشد

داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد، پس از برگزاری این آزمون و همینطور انتشار دفترچه سوالات و پاسخنامه آن از سوی سایت سازمان سنجش آموزش کشور، به دنبال محاسبه درصد دروس خود و همینطور تخمین درصد هایشان در دروس مختلف هستند.

پونزدر صورتی که شما نیز به دنبال محاسبه درصد دروس خود هستید، لازم است نکته های زیر را در نظر داشته باشید:

نمره منفی در کنکور ارشد ۱۴۰۲ اعمال می شود.

در کنکور کارشناسی ارشد، سوالات دارای امتیاز برابری با یکدیگر می باشند؛ بنابراین سختی و آسانی سوالات تاثیری در درصد یک درس نمی گذارد و به عبارتی بهتر هر سوال آسان دارای امتیاز برابری با هر سوال سخت است.

هر چه تعداد سوالات یک درس بیشتر باشد، شما با پاسخگویی به هر یک سوال آن درس، درصد کمتری را نیز به دست می آورید.

نحوه محاسبه نمره منفی در کنکور ارشد ۱۴۰۲

سازمان سنجش آموزش کشور به منظور برقراری عدالت در میان داوطلبان و پایین آوردن شانس قبولی داوطلبانی که به صورت شانسی به سوالات پاسخ می دهند، نمره منفی را در کنکور کارشناسی ارشد اعمال می کند.

برای محاسبه نمره منفی در کنکور ارشد از فرمول ثابتی استفاده می شود که در همه آزمون هایی که نمره منفی در آنها اعمال می شود، کارایی دارد.

همانطور که اشاره کردیم، در کنکور کارشناسی ارشد، هر سه پاسخ غلط، یک پاسخ صحیح را از بین می برد. بنابراین داوطلبان باید حتما به سوالاتی پاسخ دهند که در مورد پاسخ آنها اطمینان دارند.

برای محاسبه درصد تست یک درس با اعمال نمره منفی، ابتدا داده ها شامل تعداد کل سوالات، تعداد پاسخ های صحیح و تعداد پاسخ های غلط را در هر درس به دست آورید. تعداد پاسخ های صحیح را در عدد 3 ضرب کنید و از آن تعداد تست های اشتباه را کم کنید. حال نتیجه را بر تعداد کل سوالات ضرب شده در عدد سه تقسیم کنید و پاسخ نهایی را در عدد 100 ضرب کنید تا به درصد اکتسابی در یک درس برسید.

پونزاین فرمول بشرح زیر است:

(تعداد سوالات درست × 3) – تعداد سوالات غلط / تعداد کل سوالات × 100

نحوه محاسبه نمره منفی در کنکور ارشد

برای فرار از نمره منفی در کنکور ارشد ۱۴۰۲ چه کنیم؟

برای بسیاری از داوطلبان این سوال وجود دارد که با وجود نمره منفی در کنکور کارشناسی ارشد، در مواجهه با سوالاتی که به پاسخ آنها اطمینان نداریم، چه باید بکنیم.

در نظر داشته باشید که در پاسخ دهی به سوالات ممکن است چندین حالت پیش آید که در ادامه پیرامون آنها توضیحاتی را آورده ایم.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

1- با احتمال ۲۵ درصد پاسخگویی صحیح

در حالت اول داوطلب با سوالی مواجه است که نمی داند از میان چهار گزینه موجود، کدام یک پاسخ صحیح می باشد. در چنین حالتی پاسخ دادن به سوال، با احتمال 25 درصد پاسخ صحیح و با احتمال 75 درصد پاسخ اشتباه است.

در این حالت پاسخ دادن به سوال کار درستی نیست؛ چراکه شانس صحیح بودن گزینه بسیار کم است و به احتمال زیاد نمره منفی برای این سوال در نظر گرفته می شود.

2- با احتمال ۳۳ درصد پاسخگویی صحیح و 67 درصد دریافت نمره منفی در کنکور ارشد ۱۴۰۲

در حالت بعدی، داوطلب در مواجه با یک سوال چهار گزینه ای، اطمینان دارد که یکی از گزینه ها اشتباه است و به سراغ سه گزینه دیگر می رود. در این حالت احتمال پاسخگویی صحیح داوطلب به تست، 33 درصد و احتمال پاسخگویی غلط آن نیز 67 درصد می باشد.

پاسخگویی به این سوال نیز با ریسک بالایی همراه است و احتمال دریافت نمره منفی از سوی داوطلب بسیار بالا می باشد؛ به همین دلیل بهتر است داوطلب از پاسخ دادن به این سوال نیز اجتناب نماید و تا نمره منفی در کنکور ارشد ۱۴۰۲ برای او اعمال نشود.

3- با احتمال ۵۰ درصد پاسخگویی صحیح

در این حالت، داوطلب با تکیه بر اطلاعات خود بر غلط بودن دو گزینه اطمینان دارد. حال باید پاسخ صحیح را از میان دو گزینه باقی مانده انتخاب کند؛ در این حالت شانس درست و یا غلط بودن پاسخ 50، 50 می باشد.

می توانید این فرصت را به خودتان بدهید که اگر به یکی از گزینه ها اطمینان دارید، آن را انتخاب کنید. در غیر اینصورت برای اجتناب از دریافت نمره منفی در کنکور ارشد ۱۴۰۲ می توانید از آن نیز عبور کنید.

برای فرار از نمره منفی در کنکور ارشد ۱۴۰۱ چه کنیم؟

آیا باید به تمامی سوالات کنکور کارشناسی ارشد پاسخ داد؟

بر اساس توضیحاتی که پیرامون نمره منفی در کنکور ارشد ۱۴۰۲ ارائه کردیم، حتما متوجه شدید که نیازی نیست به تمامی سوالات کنکور کارشناسی ارشد پاسخ دهید؛ چراکه در صورتی که به پاسخ های خود اطمینان نداشته باشید، با احتمال بالایی نمره منفی می گیرید.

بنابراین اگر سعی کنید به تمامی سوالات پاسخ دهید اما به درست بودن تمامی آن ها اطمینان نداشته باشید، امتیاز پاسخ های صحیح خود را نیز از دست خواهید داد و همین موضوع احتمال قبولی شما را کاهش می دهد.

برای اینکه بدانید نیازی نیست به تمامی سوالات پاسخ دهید تا بتوانید رتبه و تراز بالایی را کسب کنید، می توانید به کارنامه کسانی که در سال های گذشته جزو اسامی پذیرفته شدگان بوده اند، توجه کنید.

نمرات خام دروس امتحانی در کنکور ارشد کارشناسی ارشد

در کارنامه اولیه کنکور کارشناسی ارشد، نمرات خام هر درس به صورت درصدی درج می شود؛ این نمرات بیانگر این موضوع هستند که داوطلب چند درصد از نمره یک سرفصل امتحانی را پس از کسر کردن نمرات منفی پاسخ های غلط به دست آورده است. بنابراین در نمرات خام پاسخ های صحیح و غلط اعمال شده است.

در صورتی که نمره خام در یک درس، عددی منفی شود؛ به این معنی است که تعداد پاسخ های غلط داوطلب از تعداد پاسخ های صحیح آن بیشتر بوده است.

بنابراین لازم است که داوطلبان در پاسخگویی به سوالات کنکور کارشناسی ارشد، بهترین عملکرد را داشته باشند تا از هدر رفتن نمراتشان جلوگیری کنند و در نهایت نیز بتوانند بهترین نتیجه را کسب کنند.

نمرات خام دروس امتحانی در کنکور ارشد کارشناسی ارشد

محاسبه نمره منفی در کنکور ارشد ۱۴۰۲ با مشاوران تحصیلی آویژه

پاسخ دادن به سوالات صحیح و عبور از سوالاتی که به پاسخ آن ها اطمینان ندارید، یک هنر است که به آن هنر آزمون دادن گفته می شود. در واقع شما باید تلاش کنید تا فقط درصد پاسخ های درست برایتان اعمال شود و از آن بخاطر پاسخ های غلط امتیازی کسر نگردد.

مشاوران مرکز مشاوره تخصصی آویژه راهنمای شما عزیزان هستند تا بتوانید پاسخگویی به سوالات کنکور کارشناسی ارشد را بهتر مدیریت کنید. همینطور اگر برای محاسبه نمره منفی در کنکور ارشد ۱۴۰۲ به راهنمایی نیاز دارید، مشاوران آویژه منتظر شنیدن صدای گرمتان می باشند.

کارشناسان با تجربه این مرکز به تمامی سوالات شما پاسخ داده و اطلاعات لازم را در این مورد اختیار شما قرار می دهند و در صورت نیاز شما را برای برنامه ریزی اصولی کنکور ارشد راهنمایی می کنند.

برای استفاده از خدمات مشاوره تخصصی تحصیلی، با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

سوالات متداول

سوال علامتنمره منفی در کنکور ارشد چگونه اعمال می شود؟

نحوه محاسبه نمره منفی در کنکور ارشد اینگونه است که هر سه پاسخ غلط، یک پاسخ درست را از بین می برد.

سوال علامتضریب در محاسبه درصد دروس کنکور کارشناسی ارشد چه تاثیری دارد؟

ضریب هر درس در محاسبه میانگین وزنی دروس محاسبه می شود.

سوال علامتچگونه می توانیم اثر نمره منفی در کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ را کم کنیم؟

برای کم کردن اثر نمره منفی کنکور کارشناسی ارشد، توصیه می شود از پاسخ دادن به سوالاتی که به پاسخ آنها شک دارید، اجتناب نمایید.


لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

نمره منفی در کنکور ارشد ۱۴۰۲ + نحوه محاسبه آن

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

یکشنبه

1403/1/12

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید