صفر تا صد تحصیل بدون کنکور رشته دندانپزشکی | شرایط لازم

رشته دندانپزشکی بدون کنکور (در ایران و خارج از کشور)

دندانپزشکی، از جمله محبوب ترین مشاغل مرتبط با پزشکی است که فارغ التحصیلان آن به تشخیص و درمان بیماری های دهان و دندان می پردازند.

این رشته امروزه به دلیل بالا بودن تقاضا، به عنوان یکی از پولسازترین حرفه های کشور شناخته می شود. از نکات مهم در مورد رشته دندان پزشکی، ورود به بازار کار نسبتا سریعتر فارغ التحصیلان آن نسبت به سایر شاخه های پزشکی است که باید دوره های تخصصی و فوق تخصصی را طی کنند.

امروزه در تمامی مقاطع تحصیلی امکان تحصیل رشته دندان پزشکی برای داوطلبان وجود داشته و شما بسته به شرایط و نمرات خود، می توانید در یکی از مراکز آموزشی ثبت نام و مشغول به تحصیل شوید.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با آخرین اخبار مربوط به تحصیل بدون کنکور رشته دندان پزشکی در کشور بیشتر آشنا کنیم. لطفا با مرکز مشاوره آویژه در ادامه مطلب همراه باشید.

رشته دندانپزشکی در چه دانشگاه هایی ارائه می شود؟

دندانپزشکی، از گروه رشته های تجربی در انتخاب رشته کنکور سراسری است که طبق اطلاعات مندرج در دفترچه انتخاب رشته، پذیرش آن در قالب دانشگاه های دولتی روزانه، پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد اسلامی صورت می گیرد.

همان طور که در ابتدا اشاره کردیم، با توجه به افزایش شمار علاقه مندان به تحصیل و ورود به رشته دندان پزشکی، تعداد واحدهای دانشگاهی ارائه دهنده این رشته رو به افزایش است.

شرایط پذیرش بدون کنکور رشته دندان پزشکی 1402

در پاسخ به این سوال که آیا امکان تحصیل در رشته دندانپزشکی به صورت بدون کنکور وجود دارد، باید اشاره کنیم که متاسفانه در حال حاضر هیچ کدام از دانشگاه های دولتی، پردیس خودگردان و آزاد، بدون کنکور اجازه تحصیل داوطلبان در دوره های این رشته را نمی دهند.

علاقه مندان به تحصیل این رشته، تنها در صورت دارا بودن شرایطی از قبیل کسب رتبه و تراز مناسب، خواهند توانست اقدام به تحصیل در رشته دندان پزشکی نمایند.

در سال 1402، تحصیل رشته دندانپزشکی به صورت بدون آزمون در هیچ کدام از دانشگاه های دولتی، پردیس و آزاد انجام نگرفته و تنها راه ورود تحصیل رشته مذکور، رقابت با دیگر شرکت کنندگان کنکور و تلاش برای کسب رتبه قابل قبول می باشد.

ظرفیت پذیرش رشته دندانپزشکی در کنکور 1402

طبق اعلام معاونت آموزشی وزارت بهداشت در سال 1402، ظرفیت رشته دندان پزشکی در سال گذشته تعداد ۱ هزار و ۳۷۳ نفر بود، که این رقم مجموع داوطلبان دوره های روزانه و شهریه پرداز را شامل می شود.

در این میان ظرفیت دوره روزانه دندانپزشکی 896 نفر، ظرفیت دوره شهریه پرداز دندان پزشکی (پردیس خودگردان) 272 نفر و ظرفیت دانشگاه آزاد برای رشته دندانپزشکی نیز 205 نفر تخمین زده می شود.

تحصیل دندانپزشکی بدون کنکور در تهران

طول دوره رشته دندان پزشکی

طبق چارت اعلامی وزارت بهداشت، دندان پزشکی از دو دوره‌ی جداگانه ی 2 ساله و 4 ساله تشکیل شده است و داوطلبان این رشته باید در واحد های علوم پایه و تخصصی حد نصاب نمره لازم را دریافت نمایند.

واحد های علوم پایه این رشته شامل دروس بیوشیمی، آناتومی، بافت شناسی، فیزیولوژی، ژنتیک، میکروب شناسی، پاتولوژی و ایمنی شناسی می شود و دانشجویان بعد از گذراندن دوره 2 ساله با قبولی در امتحانات علوم پایه وارد دوره تخصصی دندانپزشکی خواهند شد.

دروس تخصصی رشته دندان پزشکی

پونزدروس تخصصی این دوره شامل مباحث زیر است:

  • آسیب شناسی فک و دهان
  • ارتودنسی (مرتب کردن دندان ها)
  • اندودنتیکس (درمان ریشه ی دندان)
  • پروتزهای ثابت و متحرک (روکش دندان، دست دندان)
  • پریودنتولوژی (بیماری‌های لثه و جرم گیری)
  • ترمیمی (پر کردن دندان ها و زیبایی دندان)
  • بیماری های دهان و دندان
  • انواع جراحی دندان (کشیدن دندان)
  • دهان و فک و صورت
  • دندانپزشکی کودکان
  • رادیولوژی دهان و فک و صورت (عکس برداری از دندان ها)

شرایط تحصیل دندان پزشکی بدون کنکور

تحصیل رشته های پزشکی در خارج از کشور

تحصیل رشته های پزشکی در خارج از کشور، گزینه ای است که عموما توسط افرادی که امکان رقابت با سایر داوطلبان بر سر صندلی کنکور را نداشته باشند، انتخاب می شود.

در حال حاضر کشورهای زیادی اقدام به ارائه رشته دندان پزشکی برای داوطلبان بین المللی می کند، که در این مورد با در نظر گرفتن شهریه دوره ها و راحتی پذیرش، می توان به کشورهایی نظیر ترکیه، روسیه، مجارستان، اتریش و اکراین اشاره کرد. دانشگاه های این کشورها توسط سازمان های بزرگی مثل WHO ،UNESCO و MCI تایید شده هستند.

در این راستا دانشجویان نه تنها از هزینه های مناسب تحصیل در دوره پزشکی، بلکه از کیفیت آموزش بالا در دانشگاه های پزشکی خارج از کشور بهره مند هستند.

روند پذیرش در دوره MBBS در دانشگاه های پزشکی خارج از کشور بسیار ساده و بدون دردسر است. برای تحقق این امر هیچ نیازی به امتحانات ورودی مثل TOEFL و IELTS نیست.

دانشجویان برای ثبت نام در دوره های MBBS در خارج از کشور مجبور نیستند که امتحان ورودی بدهند؛ پذیرش بر اساس شاخص های کسب شده در سال دوازدهم انجام می شود.

شرایط لازم برای تحصیل بدون کنکور دندان پزشکی در خارج از کشور

معیارهای پذیرش در دانشگاه های پزشکی و داروسازی اروپا، از یک کشور به کشور دیگر و شرایط دانشگاه پزشکی متفاوت است. پذیرش پزشکی دانشگاه در اروپا بر اساس پس زمینه تحصیلی، فعالیت های فوق العاده و بدون آزمون ورودی و غیره است.

پونزاز جمله فاکتورهایی که داوطلبان برای تحصیل بدون کنکور باید به آن توجه داشته باشند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اتمام دوره تحصیلی در ایران

گذراندن دوره دیپلم ۱۲ ساله در رشته تجربی و همچنین گذراندن دوره پیش دانشگاهی اولین شرط اخذ پذیرش دندانپزشکی بدون کنکور در اروپا است.

شرط معدل

داشتن معدل بالا برای اخذ پذیرش دندانپزشکی بدون آزمون ورودی بسیاری از دانشگاه ها ضروری است. معمولا حداقل معدل دیپلم برای پذیرش بدون کنکور معدل ۱۶ و داشتن نمره بالا در دروس زیست شناسی، فیزیک و شیمی است.

داشتن مدرک بین‌المللی زبان

داشتن مدرک زبان آیلتس (IELTS) با حداقل نمره ۶ یا تافل با حداقل نمره 78 برای دریافت تحصیل دندانپزشکی در اروپا در اغلب دانشگاه های معتبر ضرورت دارد.

شرایط سنی

برای دریافت پذیرش دانشگاه های بدون کنکور در خارج از کشور، داشتن حداقل سن 18 سال تمام ضروری است. همچنین برخی از دانشگاه ها برای پذیرش دانشجو، شرایط حداکثر سن را نیز در نظر می‌گیرند. معمولا حداکثر سن برای تحصیل دندانپزشکی در خارج از کشور ۲۵ سال است.

ارائه مدرک زبان کشور مقصد

یکی از کلیدی ترین شرایط اخذ پذیرش بهترین دانشگاه های دندانپزشکی اروپا جهت تحصیل بدون کنکور، داشتن مدرک زبان کشور مقصد است. برخی از کشورها همچون آلمان، فرانسه و … نیاز به ارائه مدرک زبان کشور خودشان دارند.

شرایط لازم برای تحصیل بدون کنکور دندان پزشکی در خارج از کشور

بهترین کشورهای اروپایی برای تحصیل بدون کنکور دندانپزشکی

  • آلمان

تحصیل دندانپزشکی بدون کنکور در اروپا در کشور آلمان امکان پذیر است. در صورتی که متقاضی مدرک زبان آلمانی داشته باشد و بتواند دوره یک ساله کالج پری مدیکال را با موفقیت پشت سر بگذارد، می توان وارد دانشگاه های آلمان شود.

  • ترکیه

کشور ترکیه را می توان بهترین مقصد برای تحصیل دندانپزشکی بدون کنکور در اروپا دانست. زیرا این کشور در همسایگی کشور ایران قرار دارد و مشکلات رفت و آمد و هزینه حمل و نقل به آن، نسبت به سایر کشورهای اروپایی کمتر است. همچنین نزدیکی فرهنگی با ایران و تعداد زیاد ایرانیان مقیم این کشور، از مزایای تحصیل بدون کنکور دندانپزشکی در ترکیه محسوب می‌شود. برخی از دانشگاه های خصوصی کشور ترکیه اقدام به پذیرش دانشجویان بین‌المللی در رشته دندانپزشکی بدون کنکور می نمایند و امکان تحصیل دندانپزشکی در اروپا به زبان انگلیسی در این کشور نیز وجود دارد.

  • کشور روسیه

کشور روسیه دیگر کشور اروپایی برای تحصیل دندانپزشکی بدون آزمون در خارج از کشور است. مدرک دانشگاه های کشور روسیه اغلب مورد تایید وزارت بهداشت ایران است. تحصیل در دانشگاه های این کشور به زبان‌های روسی و انگلیسی امکان پذیر است. دیگر مزیت تحصیل در کشور روسیه را می‌توان هزینه پایین زندگی و تحصیل در این کشور نسبت به سایر کشورهای اروپایی قلمداد کرد. هزینه تحصیل دندانپزشکی در این کشور بین 6000 تا 8000 دلار در سال است. امکان تحصیل دندانپزشکی بدون کنکور به زبان روسی در این کشور فراهم است.

  • کشور قبرس

کشور قبرس از جمله کشورهای اروپایی است که هر روزه بر شماره متقاضیان تحصیل در آن افزوده می‌شود. دانشگاه های این کشور با وجود تازه تاسیس بودن، از اعتبار قابل قبولی برخوردارند. همچنین هزینه تحصیل در این کشور زیاد نیست و دانشجویان بین‌المللی مشمول دریافت تخفیف در شهریه می شوند. هزینه تحصیل دندانپزشکی در این کشور بین 5 تا 20 هزار یورو متغیر است.

بهترین کشورهای غیر اروپایی برای تحصیل دندانپزشکی بدون کنکور

کشور چین، بهترین کشور غیر اروپایی برای تحصیل دندانپزشکی بدون کنکور در خارج از کشور محسوب می‌شود.

بر اساس رنکینگ جهانی، دانشگاه های کشور چین از اعتبار زیادی برخوردارند. دیگر مزیت تحصیل دندانپزشکی در کشور چین، هزینه نسبتا پایین تحصیل در این کشور نسبت به کشورهای اروپایی است.

هزینه تحصیل در دانشگاه های علوم پزشکی کشور چین نسبت به هزینه تحصیل در دانشگاه‌های علوم پزشکی با رتبه مشابه در کشورهای ایالات متحده آمریکا و انگلستان تا هفتاد درصد کمتر است.

شروط اصلی پذیرش در رشته دندانپزشکی بدون کنکور در خارج چیست؟

اصلی‌ترین شروط برای دریافت پذیرش رشته دندانپزشکی در خارج، داشتن دیپلم ۱۲ ساله و مدرک پیش دانشگاهی در رشته تجربی و ارائه مدرک زبان و نمره بالا در دروس زیست شناسی، شیمی، ریاضی و فیزیک است.

تحصیل دندان پزشکی بدون کنکور در خارج

معرفی گرایش های تخصصی دندانپزشکی

دندانپزشکی که در یک رشته تخصصی خاص، ادامه تحصیل داده باشد (پس از اخذ مدرک دکترای دندانپزشکی)، عنوان «متخصص» حتما زیر اسم او و قبل از گرایش مورد نظر ذکر می شود.

پونزگرایش های تخصصی این رشته عبارتند از:

  • ارتودانتیکس (متخصص ارتودنسی)

تصحیح روابط نامناسب فکی و دندانی، تنظیم و تصحیح روابط بین دندان ها و استخوان های سر و صورت و به طور کلی ناهنجاری های دندانی و فک و صورت، از جمله وظایف یک متخصص ارتودنسی به شمار می رود. طول دوره این تخصص رشته دندانپزشکی ۳ ساله است، معمولا بهترین رتبه های آزمون تخصصی وارد این رشته می شوند.

  • پاتولوژی فک و دهان و صورت (آسیب شناسی)

توانایی متخصصان این رشته دندانپزشکی، بررسی نمونه های برداشته شده از ضایعات دهان، فک و صورت از لحاظ تشخیص انواع بدخیمی، سرطان و سایر ناهنجاری های بافتی می باشد.

  • اندودنتیکس (تخصص درمان ریشه دندان)

وظیفه متخصص این رشته دندانپزشکی، درمان های پیچیده ریشه و یا جراحی هایی است که معمولا از عهده توانایی های دندانپزشکان عمومی خارج است.

  • پریودنتیکس (تخصص بیماری های لثه و بافت های نگه دارنده دندان)

این افراد در تشخیص بیماری های لثه، گذاشتن ایمپلنت، عملکرد و زیبایی ساختار لثه تخصص پیدا می کنند.

  • دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی

ترمیم و بازسازی دندان های طبیعی و تأمین زیبایی ظاهری دندان ها، بخشی از وظایف متخصصان این شاخه رشته دندانپزشکی است.

جراحی فک و دهان و صورت، رشته دندانپزشکی کودکان و تخصص پروتزهای دندانی هم شاخه های تخصصی دیگر رشته دندانپزشکی است.

معرفی گرایش های تخصصی دندانپزشکی

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

سخن پایانی

رشته دندان پزشکی، از جمله پردرآمدترین مشاغل حال حاضر جامعه است که هم اکنون دانشگاه های دولتی، پردیس خودگردان و آزاد اقدام به پذیرش آن می نمایند.

پذیرش بدون کنکور این رشته در حل حاضر در هیچ دانشگاهی انجام نشده و افراد برای ورود به دانشگاه، ملزم به برخورداری از شرایطی مانند رتبه و تراز مناسب خواهند بود.

در این مقاله تلاش کردیم تا اطلاعات لازم در خصوص تحصیل بدون کنکور رشته دندانپزشکی را در اختیار شما قرار دهیم. چنانچه در این زمینه سوالی دارید، با کارشناسان ما در مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید تا شما را بطور کامل و تخصصی راهنمایی نمایند. از همراهی شما سپاسگزاریم.

سوالات متداول

سوال علامتدر حال حاضر پذیرش رشته دندانپزشکی در قالب چه دانشگاه هایی انجام می گیرد؟

دندانپزشکی از گروه رشته های تجربی در انتخاب رشته کنکور سراسری است که طبق اطلاعات مندرج در دفترچه انتخاب رشته، پذیرش آن در قالب دانشگاه های دولتی روزانه، پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد اسلامی صورت می گیرد.

سوال علامتاز مهمترین شرایط لازم برای پذیرش بدون کنکور رشته دندانپزشکی در خارج از کشور به چند مورد اشاره کنید؟

اتمام دوره تحصیلی در ایران – برخورداری از حداقل شرط معدل – داشتن مدرک بین‌المللی زبان – برخورداری از شرایط سنی مناسب – ارائه مدرک زبان کشور مقصد – پرداخت شهریه دوره ها

لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

صفر تا صد تحصیل بدون کنکور رشته دندانپزشکی | شرایط لازم

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

پنجشنبه

1403/1/9

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید