دانشگاه پردیس خودگردان چیست؟

دانشگاه پردیس خودگردان چیست؟

چگونگی تحصیل و آموزش در دانشگاه پردیس خودگردان یا همان دانشگاه بین‌الملل سابق، سوالات بسیاری را برای داوطلبان کنکوری به وجود آورده است! مهم ترین سوالات این افراد این است که نحوه ثبت نام در این دانشگاه ها چگونه می باشد؟ شهریه و هزینه تحصیل در دانشگاه پردیس خودگردان به چه شکلی است؟

اما مهم ترین مسئله که فکر داوطلبان کنکوری را جهت تحصیل در دانشگاه خودگردان به خود اختصاص داده است، ارزش مدرک تحصیلی این دانشگاه می باشد.

در این مقاله سعی کردیم با به روزترین اطلاعات در مورد دانشگاه پردیس خودگردان تمام سوالات مد نظر دانشجویان و داوطلبان را پاسخ دهیم. لذا از شما دعوت می کنیم در ادامه این مطلب با مرکز مشاوره آویژه همراه باشید.

انواع دانشگاه تاسیس شده در ایران

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاسیس دانشگاه های مختلف راهی برای تحصیل تمام قشرهای جامعه فراهم ساخته است.

طبق آخرین گزارش اعلام شده از موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تعداد دانشگاه های کشور به ۲۵۶۹ دانشگاه رسیده است.

پونزاین تعداد دانشگاه با عنوان های، زیر در حال فعالیت هستند:

دانشگاه دولتی

دانشگاه پردیس خودگردان وابسته به دانشگاه دولتی

دانشگاه آزاد اسلامی

مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی

دانشگاه های آموزش از راه دور (پیام نور)

دانشگاه جامع علمی کاربردی

دانشگاه مجازی

انواع دانشگاه تاسیس شده در ایران

دانشگاه پردیس خود گردان به چه معنی است؟

شعبه ای از دانشگاه های دولتی با نام پردیس خودگردان مشغول پذیرش دانشجو هستند. تفاوت دانشگاه های پردیس با دانشگاه های دولتی این است که جهت تحصیل در دانشگاه های پردیس خودگردان می بایست دانشجو هزینه و شهریه ای را به دانشگاه پرداخت کند.

برای ثبت نام در دانشگاه های خودگردان، دو راه وجود دارد که هر کدام از این راه ها شرایط و قوانین مختص به خود را دارند.

پونزاین دو راه عبارتند از:

شرکت در آزمون سراسری کنکور

ثبت نام در آزمون های اختصاصی خود دانشگاه های خودگردان

تا سال ۱۳۹۲ پذیرش دانشگاه های پردیس خودگردان به صورت نیمه متمرکز انجام می شد. این پذیرش به گونه ای بود که دانشگاه قبل از پذیرش هر دانشجو سه برابر ظرفیت یک رشته را دعوت به مصاحبه می‌کرد و دانشجو پس از انجام مصاحبه مطلوب با شرط تسلط بر زبان انگلیسی، می توانست در این دانشگاه مشغول به تحصیل شود.

از سال ۱۳۹۳ به بعد شرط پذیرش دانشجو در این دانشگاه ها از حالت نیمه متمرکز به صورت متمرکز تغییر کرد و قبولی به صورت تک مرحله ای انجام می شود؛ بنابراین دیگر انجام مصاحبه حضوری و تسلط بر زبان انگلیسی ملاک و معیار پذیرش دانشجو نیست.

تک مرحله ای بودن پذیرش دانشجو به این صورت است که داوطلب باید در کنکور سراسری شرکت کند و سازمان سنجش موظف است که بر اساس نحوه پاسخگویی متقاضی به سوالات، رتبه و امتیاز قبولی داوطلب را اعلام کند.

به طور کلی می‌ توان گفت که پذیرش در دانشگاه پردیس خودگردان صرفاً بر اساس قوانین و مقرراتی که در آیین نامه هایی که مختص به دانشگاه اعلام شده است، انجام می‌شود و سازمان سنجش در این راستا نظارت بر رعایت حقوق دیگران را برعهده دارد.

جالب است بدانید که برخی از دانشگاه های پردیس خودگردان دارای رشته های بدون آزمونی است، که داوطلب می تواند بدون شرکت در کنکور در آن کد رشته مشغول به تحصیل شود.

چه رشته هایی در دانشگاه های خود گردان تدریس می شود؟

چه رشته هایی در دانشگاه های خود گردان تدریس می شود؟

پونزاز جمله رشته هایی که در دانشگاه های خود گردان تدریس می شود و طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. پرستاری
  2. پزشکی
  3. دندان پزشکی
  4. داروسازی
  5. علوم آزمایشگاهی
  6. مامایی
  7. گفتار درمانی
  8. مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار
  9. مهندسی بهداشت محیط
  10. علوم تغذیه
  11. هوشبری
  12. ساخت پروتزهای دندانی
  13. علوم و صنایع غذایی
  14. شنوایی سنجی
  15. تکنولوژی پرتو شناسی
  16. بینایی سنجی
  17. بهداشت عمومی
  18. فناوری اطلاعات سلامت
  19. کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی
  20. کاردرمانی
  21. فیزیوتراپی
  22. اعضای مصنوعی
  23. تکنولوژی اتاق عمل
  24. تکنولوژی پزشکی هسته ای

نحوه تحصیل در دانشگاه پردیس خود گردان

اعتبار مدرک دانشگاه پردیس خودگردان

این سوال همیشه در بین داوطلبان مطرح است، که اعتبار مدرک دانشگاه های پردیس خودگردان یا بین‌الملل چگونه است و آیا در مدرک کلمه پردیس بیان می شود یا نه؟

در پاسخ به این سوال باید گفت مدرک پردیس توسط ریاست و معاونت آموزشی این دانشگاه امضا و صادر می شود و فرمت آن مانند مدرک دوره های روزانه است؛ با این تفاوت که دانشکده محل تحصیل کلمه «پردیس دانشگاهی» ذکر می شود.

رتبه قبولی پزشکی پردیس خودگردان

یک سوال پر تکرار دیگر این است که با چه رتبه ای می توان در دانشگاه پردیس در رشته پزشکی قبول شد؟ با مثالی این رتبه را توضیح می دهیم، با توجه به مثال جدول زیر، متوجه می شوید که قبولی در دانشگاه پردیس به مراتب راحت تر از روزانه است.

نوبتدانشگاهآخرین رتبه قبولی در رشته پزشکی
روزانهدانشگاه شهید بهشتی307
پردیسپردیس دانشگاه شهید بهشتی1912
مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

شهریه مقاطع کارشناسی ارشد دانشگاه پردیس

مانع بزرگی که اجازه نمی دهد بسیاری از افراد در پردیس خودگردان تحصیل کنند، شهریه بالای آناست. این شهریه در شعبه های مختلف دانشگاه متفاوت است و هر سال هیئت امنای هر دانشگاه تعیین می کند برای مثال شهریه دانشگاه پردیس شریف به مراتب بیشتر از بقیه دانشگاه ها است.

در حالت کلی شهریه هر ترم پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی بین 12 الی 16 میلیون تومان است و رشته هایی مانند کارشناسی پرستاری، مامایی، اتاق عمل، علوم آزمایشگاهی، علوم تغذیه، فیزیوتراپی و… هر ترم رقمی مابین 8 الی 16 میلیون تومان باید بپردازند.

میانگین شهریه کارشناسی ارشد دانشگاه پردیس خودگردان 1401 – 1402
رشتهشهریه
علوم آزمایشگاهی8 الی 10 میلیون تومان
علوم انسانی8 الی 10 میلیون تومان
فنی و مهندسی8 الی 10 میلیون تومان
علوم پایه14 الی 16 میلیون تومان
علوم پزشکی9 الی 11 میلیون تومان

امکانات پردیس خودگردان

در دانشگاه پردیس امکانات رایگانی مانند غذا و رفت و آمد وجود ندارد و در این خصوص امتیاز ویژه ای به دانشجویان تعلق نمی گیرد!

نحوه تحصیل در دانشگاه پردیس خود گردان

نحوه تحصیل در دانشگاه پردیس خود گردان

چون در دانشگاه های خودگردان هزینه تحصیل بر عهده دانشجو قرار می گیرد و در کل یک دانشگاه خصوصی به شمار می رود، لذا دولت هیچ هزینه ای را بابت تحصیل دانشجو متقبل نمی شود. به همین دلیل پرداخت مبالغ مورد نیاز رشته، از مهم ترین ملاک های تحصیل در این دانشگاه می باشد.

بنابراین می توان گفت نحوه تحصیل در دانشگاه پردیس خودگردان مبالغ زیادی را برای دانشجو به ارمغان خواهد آورد؛ از این رو قبل از ثبت نام در نظر بگیرید که یک رشته کارشناسی ارشد حدوداً ۱۵ الی ۲۰ میلیون تومان هزینه دارد.

شاید برایتان سوال باشد که این مبالغ هنگفت به چه دلیل از دانشجو اخذ می شود؟ در جواب این سوال می توان گفت چون دانشگاه های پردیس خودگردان تحت نظر وزارت علوم می باشند و یکی از شعب دانشگاه های دولتی به شمار می روند.

اساتیدی که در این دانشگاه مشغول به تدریس می باشند، با اساتید دانشگاه های دولتی یکسان هستند و حجم عظیمی از شهریه های پرداختی حق‌التدریس این اساتید می باشد.

چون نحوه تدریس دانشگاه دولتی و دانشگاه پردیس با یکدیگر تفاوتی ندارد، می توان گفت که میزان اعتبار مدرک هر دو دانشگاه برابر است و تنها تفاوت آنها در این است که در نهایت در مدرک تحصیلی دانشجو نام دانشگاه ذکر خواهد شد.

انتخاب رشته پردیس خودگردان

در این دانشگاه به دو صورت با کنکور و بدون کنکور می توان ثبت نام و انتخاب رشته کرد. دفترچه انتخاب رشته بدون آزمون دانشگاه های پردیس خودگردان از طریق سایت سنجش منتشر می شود.

شرح چگونگی انصراف از دانشگاه پردیس خودگردان

انصراف از دانشگاه های خودگردان مطابق با قوانینی که هیئت امنای دانشگاه تصویب کرده اند، جرایمی را به دنبال دارد!

قوانین سختگیرانه به این دلیل وجود آمده است که دانشجو پس از ثبت نام در دانشگاه موظف است تحصیلات خود را کامل کند و اگر در حین تحصیل انصراف دهد، علاوه بر این که حق یک فرد دیگر که می توانست مشغول به تحصیل شود را ضایع کرده است! باید حق الزحمه اساتیدی که با توجه به تعداد دانشجویان استخدام شده اند را نیز جبران کند.

توجه کنید که تعیین مبالغ جریمه هر دانشگاه واقع در هر منطقه بر عهده خود دانشگاه می باشد و در کل یک رقم واحد و مشخص نیست؛ زیرا هیئت امنا و اساتید بابت حق‌التدریس توافق کرده‌اند.

همین امر سبب شده است در برخی از دانشگاه های پردیس خود گردان واقع در شهرهای بزرگ، مبالغ جریمه بسیار بالا باشد.

امکان نقل و انتقال در پردیس های خودگردان

نقل و انتقال از دانشگاه پردیس به بقیه دانشگاه ها ممنوع است؛ اما امکان مهمان شدن از یک پردیس به پردیس دیگر وجود دارد.

شرح چگونگی انصراف از دانشگاه پردیس خود گردان

در پایان

واحدهای آموزشی پردیس بین‌الملل، از دانشگاه هایی است که در سراسر کشور وجود داشته وزیر نظر وزارت علوم است. در این دانشگاه رشته های زیادی وجود دارد که با کنکور و بدون کنکور دانشجو می پذیرد.

اگر در مورد دانشگاه های پردیس نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، با مرکز مشاوره تحصیلی آویژه تماس بگیرید. مشاوران باتجربه این مرکز آماده ارائه خدمات تخصصی مشاوره تحصیلی به شما عزیزان می باشند.

برای دریافت وقت مشاوره، با شماره 9099071985 تماس بگیرید

سوالات متداول

علامت سوالآیا کلاس های دوره پردیس با دوره روزانه یکی است؟

کلاس های پردیس در محل ساختمان پردیس خودگردان تشکیل می شود و محل آن با متفاوت از دوره های روزانه است. مدیریت گروه های علمی پردیس توسط گروه های علمی روزانه است و به لحاظ آموزشی روزانه و پردیس تفاوتی با هم ندارند.

علامت سوالنحوه انتخاب رشته در گروه های پزشکی و پیراپزشکی در دانشگاه های خودگردان چگونه است؟

در کارنامه ای که سازمان سنجش برای داوطلب شرکت کننده در کنکور صادر می کند، مطابق با دوره های روزانه، شبانه و دانشگاه های آزاد و خودگردان نحوه انتخاب رشته را توضیح خواهد داد.

علامت سوالدر دانشگاه های خود گردان شهریه رشته دکترای عمومی و پیراپزشکی به چه صورت محاسبه خواهد شد؟

شهریه این دانشگاه ها به دو صورت ثابت و متغیر از دانشجو دریافت خواهد شد. رقم مربوط به شهریه متناسب با مصوبات دانشگاه در هر سال متغیر است. بهتر است برای اطلاع از رقم دقیق شهریه هر دانشگاه با خود دانشکده صحبت کنید.

علامت سوالداوطلبان با چه رتبه ای می توانند در دانشگاه پردیس خود گردان مشغول به تحصیل در رشته های پزشکی و دندان پزشکی شوند؟

با توجه به ظرفیت هر ساله دانشگاه ها، جهت پذیرفته دانشجویان در رشته های تاپ، ظرفیت پذیرش در دانشکده های خودگردان تعیین می شود. اما به طور معمول ثبت نام در دانشگاه های خودگردان در مقایسه با دانشگاه های دولتی بسیار آسان تر است.

علامت سوالآیا دانشگاه های پردیس خودگردان خوابگاه و سرویس رفت و آمد به دانشگاه را دارد؟

خیر، غالبا هیچ امکانات رفاهی در اختیار دانشجو قرار نمی گیرد.


لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

دانشگاه پردیس خودگردان چیست؟

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 3 نظر:
  1. با چ رتبه اي ميشه پرستاري يا مامايي در پرديس رو اورد
    منطقه ٣

    1. سلام
      قبولی شما بستگی به انتخاب رشته ی رقبای شما دارد

  2. سلام. اگه ارشد وزارت بهداشت پردیس قبول بشی و نری (ثبت نام نکنی) باید جریمه پرداخت کنی؟

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

چهارشنبه

1402/12/9

پنجشنبه

1402/12/10

جمعه

1402/12/11

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید