رشته طراحی دکوراسیون داخلی بدون کنکور چگونه امکان پذیر است؟

رشته طراحی دکوراسیون داخلی بدون کنکور چگونه امکان پذیر است؟

طراحی داخلی بنا بر تعریف علمی، هنر و علم ارتقا درون یک فضا و محیط به حساب می‌آید که هدف از آن ایجاد یک محیط بر پایه سلامت روحی و زیبایی شناختی سازه‌ای است که، در آن افرادی زندگی خواهند کرد.

افراد بعد از ساعات کاری غالب زمان خود را در منزل سپری میکنند، با پیشرفت علم و ایجاد تفاوت در سبک زندگی شهرنشینی، زیبایی فضای داخلی منازل برای افراد اهمیت بیشتری پیدا کرده است و از طرف دیگر میل به تجمل گرایی در افراد روز به روز درحال افزایش است و از این رو اهمیت دکوراسیون داخلی بسیار بیشتر از قبل شده است.

ما در این مقاله قصد داریم که بیشتر درباره رشته طراحی دکوراسیون داخلی صحبت کنیم و شرایط تحصیل این رشته بدون کنکور در دانشگاه ها را بررسی کنیم، با ما همراه باشید.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

هدف از پیدایش رشته طراحی دکوراسیون داخلی

این روز ها حتی زیبایی فضای داخلی شرکت ها، فروشگاه ها و… در جذب مشتری، رشته طراحی داخلی را به یکی از مهم ترین رشته های فعلی و آینده تبدیل میکند. از این رو تحصیل برای این رشته در دانشگاه های ایران یا حتی گذراندن دوره های حرفه ای آن می تواند فضای کاری گسترده ای را برای شما ایجاد کند.

شرایط تحصیل رشته دکوراسیون داخلی بدون کنکور

شرایط تحصیل رشته دکوراسیون داخلی بدون کنکور

در دانشگاه‌ های ایران، حتی در دانشگاه علمی کاربردی، رشته‌ ای به اسم «طراحی دکوراسیون داخلی» وجود ندارد؛ اما همین دروس تحت عنوان دیگری تدریس می ‌شوند.

در رشته «کارشناسی حرفه‌ ای طراحی محیط داخلی» که در دانشگاه علمی کاربردی در مقطع کارشناسی ناپیوسته تدریس می‌ شود، دروسی مبنی بر طراحی دکوراسیون داخلی تدریس می‌ شود لازم به ذکر است که ورود به دانشگاه علمی کاربردی نیز بدون کنکور است.

 

اگر قصد دارید در این رشته تحصیل کنید، داوطلبانی که مدرک کاردانی رشته‌ های:

ارتباط تصویری (همه گرایش ‌ها)، طراحی و ساخت طلا و جواهر، مرمت آثار فرهنگی (همه گرایش ‌ها)، معماری (گرایش ‌های معماری داخلی و مرمت ابنیه)، نقاشی (همه گرایش‌ ها)، طراحی نقش پارچه (همه گرایش ‌ها)، گرافیک (همه گرایش ‌ها)، معماری سنتی و هنرهای تجسمی (همه گرایش ‌ها) را داشته باشند برای پذیرش در اولویت قرار دارند؛ اما در هر حال پذیرش از همه رشته‌ ها صورت خواهد گرفت.

همچنینمرکز آموزش هنر و معماری جهاد دانشگاهی تهران نیز اقدام به برگزاری کلاس‌ های دکوراسیون داخلی کرده اند.

یکی دیگر از روش ‌های تحصیل در دکوراسیون داخلی بدون کنکور این است که بدون کنکور وارد رشته معماری داخلی دانشگاه آزاد شوید و در کنار آن در آموزشگاه‌ هایی که رشته طراحی دکوراسیون داخلی را آموزش می ‌دهند ثبت‌نام کنید. بعضی از این آموزشگاه ‌ها مدرک رسمی وزارت علوم را نیز به دانش‌ آموختگانشان اعطا می‌ کنند. برخی دیگر نیز دوره‌ های غیر حضوری دارند.

دروس رشته طراحی دکوراسیون داخلی

سرفصل دروسی که هر یک از این آموزشگاه‌ ها به هنرجویان ارائه می‌ دهند با یکدیگر متفاوت است؛ اما به‌ طور کلی شما می ‌توانید در مورد سبک‌ های معماری، نرم‌افزار های موردنیاز برای معماری، کاربرد رنگ و نور، طراحی نما و دکوراسیون هر یک از فضاهای مختلف آموزش ببینید.

دروس رشته طراحی دکوراسیون داخلی

در صورتی ‌که در دانشگاه های علمی کاربردی و یا آزاد در رشته طراحی دکوراسیون داخلی بدون کنکور ثبت‌ نام کنید باید دروسی مانند معماری جهان اسلامی، گرافیک معماری، آرایه و چیدمان وسایل، طراحی فضاهای داخلی (تجاری و اداری، مذهبی و فرهنگی، آموزشی، بهداشتی و درمانی، ورزشی)، مسائل حقوقی و اخلاقی معماری و … را مطالعه کنید.

چارت درسی رشته معماری داخلی که در دانشگاه‌ های آزاد و غیرانتفاعی تدریس می ‌شود با چارت درسی رشته معماری محیط داخلی که در دانشگاه علمی کاربردی مقطع کارشناسی ناپیوسته تدریس می ‌شود تفاوت دارد.

رشته های مشابه به دکوراسیون داخلی

اگر به رشته طراحی دکوراسیون داخلی علاقه دارید، ممکن است به رشته‌ های معماری داخلی، کاردانی فنی صنایع چوب، تولید مبلمان، کاردانی فنی صنایع نساجی، تولید فرش ماشینی، کاردانی فنی صنایع‌ دستی، فرش دستباف و کاردانی حرفه ‌ای طراحی کیف و کفش نیز علاقه ‌مند باشید.

انواع دکوراسیون داخلی

چیدمان داخلی و استفاده از فضا برای زیباسازی چشم‌ انداز را به انواع گوناگون تقسیم می کنند که می‌ توان گفت بر اساس دوره‌ های زمانی دکوراسیون را به انواع سنتی، کلاسیک و مدرن دسته بندی کرد که هر کدام از این سبک‌ ها دارای زیر شاخه‌ ها و استانداردهای مربوط به خود به‌ ویژه در بخش انتخاب مبلمان و اکسسوری ‌های به کاربرده شده است.

در واقع در این طبقه‌ بندی به مقوله‌ های بسیار مهمی چون نقشه داخلی، نور محیطی، پوشش دیوار و کف و البته مبلمان و اثاثیه به شکل جداگانه و متناسب با سبک طراحی پرداخته می ‌شود.

وظایف طراحان دکوراسیون داخلی

  • ارتباط با مشتریان و نیازسنجی آن ها
  • ایجاد طرح های اولیه متناسب با بودجه و نوع ساختمان
  • ایجاد طرح های اولیه برای ارائه به مشتریان
  • مشاوره به مشتریان در انتخاب متریال های مورد نیاز از جمله رنگ و طرح
  • ترسیم طرح هاب طرح نهایی با نرم افزارها
  • تهیه متریال هایی مانند کف پوش ها کاغذ دیواری مبلمان
  • نظارت بر نصب و اجرا
  • بازدید نهایی از پروژه برای اطمینان از رضایت مشتری

تفاوت میان طراحی داخلی و رشته طراحی دکوراسیون داخلی

تفاوت میان طراحی داخلی و رشته طراحی دکوراسیون داخلی

این دو عنوان معمولا با یکدیگر اشتباه گرفته می‌ شوند در حالی که کاملا متفاوت هستند، در واقع باید گفت دکوراسیون داخلی شغلی است که نیاز به دانش و فعالیت‌ های عملی ندارد و بیشتر بر اساس مهارت و سلیقه پیش می ‌رود و برای موفقیت در این شغل دوره‌ هایی وجود دارد که به شناخت و بررسی سبک ساختمان‌ ها، انواع مبلمان، انتخاب المان ‌ها و غیره می ‌پردازد.

دکوراتور ها معمولا به تنهایی کار می‌ کنند و زمانی کار آنها آغاز می‌ شود که مسائل مربوط به ساخت و فعالیت ‌های ساختمان در بخش داخلی تمام شده است، بیشترین ارتباط متخصصین این حوزه با سازندگان مبل، خیاط، پرده‌دوز و فعالان در بخش صنایع دکوری است.

برخلاف آن یک طراح دکوراسیون داخلی، در طراحی داخلی اش دانش و فعالیت‌های عملی حرف اول را می‌ زند، طراحی داخلی یک رشته دانشگاهی است که با استفاده از نرم افزارها، طراحی، نقاشی، برنامه ‌ریزی فضا، طراحی مبلمان، معماری و … به معماری داخلی ساختمان رنگ زندگی می ‌بخشد.

تفاوت طراحی داخلی و معماری داخلی

بسیاری از افراد معماری داخلی را معادل طراحی دکوراسیون داخلی می دانند در حالی که این دو یکی نیستند. طراحی دکوراسیون داخلی بخشی از معماری داخلی است.

برای مثال در معماری داخلی آب نماها، پاسیو، کفپوش و سایر اجزا طراحی شد و مواد مصرفی مشخص می شود در حالی که فردی که طراح دکوراسیون داخلی است آن آبنماها طراحی شده را به گونه ای هنرمندانه به کار می برد تا نمایی زیبا و آرامش بخش به محیط ببخشد.

طراحان دکوراسیون داخلی می تواند در شرکت های انجام دکوراسیون و معماری، تولیدات مبلمان و شرکت های ساخت کابینت می توانند مشغول به کار شوند.

رشته نوین طراحی داخلی برای تحصیل

اگر تصور می ‌کنید که رشته طراحی دکوراسیون داخلی مربوط به دوران معاصر است سخت در اشتباه هستید، طراحی دکوراسیون داخلی رشته ‌ای است که از اواخر قرن هجدهم وجود داشته است.

از آنجایی که رشته طراحی دکوراسیون داخلی مرتبط با رشته معماری است و باعث پیشرفت و توسعه آن شده است بسیار مورد توجه اعصار مختلف قرار گرفت.

اگر علاقمند به تحصیل رشته طراحی دکوراسیون داخلی در دانشگاه هستید باید بدانید که دریافت مدرک طراحی و دکوراسیون داخلی با طی کردن 21 واحد درس عمومی و 114 واحد اصلی و اختصاصی میسر است. این رشته یکی از زیر رشته‌ های معماری است و معمولا در دانشگاه‌ های هنر تدریس می شود.

البته باید توجه داشت برای موفقیت در این رشته در کنار مدرک تحصیلی مهارت و علاقمندی داشتن ذهنیتی خلاق و پر از ایده‌های عملی می ‌تواند نقش موثری در موفقیت شما به عنوان یک طراح دکوراسیون داخلی داشته باشد. همچنین می توان بدون کنکور این رشته را در دانشگاه آزاد و علمی کاربردی تحصیل کرد.

ثبت نام رشته معماری داخلی بدون کنکور در دانشگاه سراسری

در دانشگاه سراسری نیز امکان ادامه تحصیل در رشته معماری داخلی وجود دارد. این رشته در دانشگاه های غیر انتفاعی نیز وجود دارد.

دانشگاه سراسری از طریق سایت سنجش دو بار در سال اقدام به جذب دانشجو بدون کنکور و از طریق سوابق تحصیلی می کند. این پذیرش برای ترم مهر و بهمن است.

افراد متقاضی ترک مهر باید اواسط مرداد با مراجعه به سایت سنجش از طریق تکمیل فرم ثبت نام بدون کنکور اقدام به ثبت نام و ارائه درخواست و رشته محل ها را درج کرده و منتظر نتیجه بماند.

متقاضیان ترم بهمن نیز در آذر ماه باید فرم درخواست را تکمیل و ارسال کنند.

رشته معماری داخلی بدون کنکور در دانشگاه آزاد

افرادی که علاقمند به رشته معماری داخلی باشند می توانند بدون کنکور در این رشته تحصیل کنند. برای ثبت نام بدون کنکور فرد براساس سوابق تحصیلی خود پذیرفته میشود.

در دانشگاه آزاد نیز رشته معماری داخلی وجود دارد که فرد می تواند براساس علاقمندی و رشته محل های دلخواه می توانند در زمان معین ثبت نام کنند.

متقاضیان می توانند نتایج را در سایت دانشگاه آزاد azmoon.ir مشاهده کنند.

در پایان

رشته طراحی دکوراسیون داخلی از رشته های پرطرفدار است که افراد زیادی علاقه به ادامه تحصیل در آن دارند. بسیاری از افراد که وقت لازم برای شرکت در کنکور را ندارند می توانند به صورت بدون آزمون و تنها براساس سوابق تحصیلی در این رشته ادامه تحصیل بدهند.

اگر مایل به ادامه تحصیل در رشته طراحی طراحی داخلی هستید و نیاز به مشاوره دارید می توانید از مشاوره تحصیلی بهره ببرید. مشاوران مرکز آویژه شما را در انتخاب رشته یاری می کنند.

برای استفاده از مشاوره تلفنی تحصیلی آویژه با شماره 9099071985 تماس بگیرید.

سوالات متداول

علامت سوالرشته طراحی دکوراسیون داخلی چیست؟

ایجاد هارمونی بین آیتم های داخلی یک فضا بنا بر زیبایی هنری، روانشناختی و حتی جامعه شناسی و طراحی محیطی دلپذیر و آرامش بخش تعریف اولیه این رشته جذاب و کاربردی است.

علامت سوالچگونه می توان در رشته طراحي دکوراسیون داخلی بدون کنکور تحصیل کرد؟

دانشگاه های علمی کاربردی و آزاد دوره هایی مرتبط با این عنوان بدون کنکور و آزمون ورودی برگزار می کنند حتی می توان در مراکز جهاد دانشگاهی و فنی حرفه ای گواهی معتبری از این رشته گرفت.

علامت سوالوظایف یک طراح دکوراسیون داخلی چیست؟

طراح داخلی شخصی دارای ویژگی های منحصر به فرد است که در این مسیر وظایف تحقیق، برنامه ریزی، هماهنگی و مدیریت و از همه مهم تر ایجاد هارمونی جذاب بین آیتم های پروژه را بر عهده دارد. طراحی داخلی در اصطلاح کلی یک حرفه چند منظوره است که توسعه ذهنی، برنامه ریزی، ایجاد و تولید، بازرسی و نظارت عمومی، ارتباط با مالکان و ساخت و ساز را در خود جای داده است.

لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

رشته طراحی دکوراسیون داخلی بدون کنکور چگونه امکان پذیر است؟

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 2 نظر:
  1. ببخشید الان برای همین رشته طراحی داخلی دکوراسیون از هنرستان بریم درسته ؟؟و از رشته فنی حرفه ای

    1. با سلام خانم ناصری هستم شما می‌توانید این رشته را بدون کنکور بخوانید یا از رشته ریاضی و شرکت در کنکور ریاضی اقدام فرمایید

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

پنجشنبه

1403/1/9

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید