فرمول نحوه محاسبه تاثیر معدل در کنکور1402

تاثیر مدل در کنکور 1402

🔸آیا از میزان تاثیر معدل در کنکور 1402 اطلاع دارید؟ 🤷‍♂️چگونه معدل در کنکور 1402 تاثیر میگذارد؟🤷 از چه فرمولی برای تاثیر گذاری در کنکور استفاده می شود؟🤷 در طی سال های اخیر یکی از دغدغه های داوطلبان، تاثیر معدل در کنکور بوده است. این موضوع باعث شده است که داوطلبان استرس و اضطراب زیادی را در سال کنکور خود تجربه کنند. محاسبه تاثیر معدل در کنکور 1402 مزایا و معایبی را با خود به همراه دارد. اما شما به عنوان دواطلب کنکور نباید اجازه دهید موضوع تاثیر معدل در کنکور ذهن شما را پریشان کرده و تمرکز شما را مختل کند. این موضوع أصلا نیاز به استرس و اضطراب ندارد. شما با یادگیری فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور متوجه خواهید شد که نحوه محاسبه تاثیر معدل در کنکور 1402 چگونه بوده و چه مزیت هایی را برای شما به همراه دارد.

🔸به دلیل دغدغه زیاد دانش آموزان و داوطلبان کنکور در رابطه با تاثیر معدل در کنکور 1402، مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی آویژه به بررسی چگونگی نحوه محاسبه تاثیر معدل در کنکور 1402 و فرمول نحوه محاسبه تاثیر معدل در کنکور 1402 پرداخته اند. اگر شما نیز به دنبال دریافت اطلاعات بیشتر در مورد محاسبه تاثیر معدل در کنکور هستید، پس با ما در این مقاله همراه باشید.😍

نحوه محاسبه تاثیرمعدل در کنکورآیا معدلم در تراز کنکور تاثیر می گذارد

🔹در سال های پیش تنها با برگزاری کنکور در یک روز سرنوشت تحصیلی دانش آموزان تعیین می شد.😬 این موضوع گاهی باعث می شد که برخی از دانش آموزان که در طول تحصیل عملکرد خوبی داشتند اما در روز کنکور به دلیل مشکلات مختلف نتوانسته اند عملکرد خوبی از خود نشان بدهند😞، نتایج خوبی عایدشان نشود و مجبور می شدند مجددا برای کنکور سال آینده تلاش کنند. برای حل این مشکلاتی که کنکور با خود به همراه داشته است، تاثیرمعدل در کنکورتوسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس مطرح گردید.

🔹تاثیر معدل بر کنکور به دلیل جایگزینی کنکور مطرح نگردید، بلکه این دو باهم مکمل اند، و قرار بر حذف کنکور نیست. نکته حائز اهمیت این است که تاثیر معدل بر کنکور قطعی است.

معدل چگونه بر کنکور تاثیر می گذارد

🟩قبل از آنکه فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور را بررسی کنیم بهتر است نکات کلی و مهمی را در رابطه با نحوه تاثیر معدل در کنکور 1402 بدانید. مانند:

در سال های قبل معدل صرفا به صورت تاثیر مثبت در کنکور لحاظ می شد. یعنی معدل تنها برای بالا بردن و بهبود تراز کنکور استفاده می شود. اما برای کنکور 1402 میزان تاثیر معدل در کنکور به صورت قطعی بوده و تاثیر مستقیم در تراز دواطلب خواهد گذاشت. یعنی اگر تراز معدل شما که توسط سازمان سنجش مشخص می شود به نسبت تراز کسب شده در کنکور بالاتر باشد، باعث می شود که تراز کلی شما بالاتر رفته و در نهایت رتبه بهتری کسب کنید. اما اگر تراز معدل شما نسبت به تراز کسب شده برای همان درس در کنکور پایین تر باشد، تاثیر منفی بر روی تراز کل آن درس گذاشته و در نهایت تراز شما را پایین می آورد. پس می توان گفت تاثیر معدل در کنکور 1402 هم می تواند به نفع دواطلبان کنکور باشد و هم به ضرر آنها. اگر دواطلب بتواند نمره خوبی در امتحانات نهایی کسب کند تاثیر معدل در کنکور به نفع او خواهد بود و برعکس.

🟩 معدل کل یا معدل دیپلم هیچ تاثیری در رتبه و تراز کنکور شما ندارد. آنچه که به عنوان معدل بر روی تراز کنکور تاثیرگذار است تنها معدل کسب شده در آمتحانات نهایی خواهد بود. پس منظور از محاسبه تاثیرمعدل در کنکور، معدل کتبی امتحانات نهایی است.

🟩 میزان تاثیر معدل در کنکور 1402 در رشته های نظری به میزان 40 درصد بوده و برای رشته های زبان، هنر این مقدار 26 درصد و 40 درصد خواهد بود.

🟩معدل امتحانات نهایی به صورت یک جا بر تراز کنکور تاثیر نمی گذارد. بلکه نمره هر درس بر روی تراز مشخص شده همان درس تاثیر خواهد گذاشت. بعد از اعمال تاثیرات معدل بر روی تراز هر درس، همه ترازهای آنها با هم جمع شده و تراز نهایی دواطلب به دست می آید.

بخش بندی تاثیر معدل در کنکور، دروس عمومی وتخصصی

سالدروس عمومیدروس تخصصی
14022614
14032822
14043030

 

حداقل معدل تاثیر گذار در کنکور

فرمول نحوه محاسبه تاثیر معدل در کنکور 1402 چیست

🟡همانطور که اشاره شد نمرات نهایی کسب شده در امتحانات پایه دوازدهم برای تاثیر معدل درر کنکور 1402 لحاظ می شود. برای کاهش استرس شما داوطلبان گرامی شما را با فرمول نحوه محاسبه تاثیر معدل در کنکور 1402 بیشتر آشنا خواهیم کرد. در این قسمت با ذکر دو مثال متفاوت تاثیر مستقیم معدل بر تراز نهایی را برای شما توضیح داده ایم. یکی از این مثال ها مربوط به زمانی است که شما در امتحانات نهایی در درسی تراز بالاتری نسبت به تراز همان درس در کنکورر کسب کرده باشید و تاثیر معدل در کنکور 1402 برای شما مفید بوده باشد و دیگری مربوط به زمانی است که تراز کسب شده در درسی در امتحانات پایین تر از تراز درس در کنکور باشد که این باعث کاهش تراز نهایی شما خواهد شد.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

مثال اول

فرض کنید شما دانش آموزی هستید که در رشته ریاضی_ فیزیک در حال تحصیل هستید. شما در امتحانات نهایی پایه دوازدهم برای درس فیزیک نمره 18 را کسب کرده باشید. سازمان سنجش این نمره را به تراز تبدیل می کند. فرض را بر این میگیریم که تراز تعیین شده توسط سازمان سنجش برای درس فیزیک شما در امتحانات نهایی 8400 است. همچنین شما در کنکور برای درس فیزیک به عنوان مثال تراز 8800 را کسب کرده ایم. همانطور که میبینید تراز کسب شده در امتحانات نهایی برای درس فیزیک کمتر از تراز همان درس در کنکور است. در بالا نیز اشاره شد که درصد تاثیر معدل 40 درصد بوده و تاثیر کنکور 60 درصد است. حال تراز کل را طبق فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور 1402 محاسبه می کنیم:

(8400*40%) + (8800*60%) = 8640

همانطور که در بالا مشاهده کردید تراز کمتر امتحان نهایی فیزیک نسبت به تراز کنکور این درس باعث شده است که تراز کل درس فیزیک نسبت به تراز کنکور آن کاهش بیابد.

مثال دوم

اگر شما در امتحانات نهایی درس ریاضی نمره 17 را کسب کرده باشید و طبق ترازی که سازمان سنجش برای این نمره در درس ریاضی تعیین کرده است مثلا تراز 8500 را برای درس ریاضی کسب کنید. سپس در کنکور تراز درس ریاضی شما 8000 شود، فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور 1402 این گونه خواهد شد:

(8500*40%) + (8000*60%) = 8200

همانطور که مشاهده کردید تراز بالاتر امتحانات نهایی نسبت به تراز کنکور درس ریاضی باعث شده است که شما تراز کل بالاتری نسبت به تراز کنکور داشته باشید. در اینصورت تاثیر معدل در کنکور به نفع شما بوده است.

معدل کدام پایه تحصیلی در کنکور تاثیر دارد

🟡یکی دیگر از سوالاتی که ذهن دانش آموزان را به خود مشغول می کند، این است که اصلا معدل کدام پایه تحصیلی در کنکور 1402 تاثیر دارد؟ امسال معدل نهایی کتبی کسب شده در پایه دوازدهم که به صورت نهایی کشوری برگزار شده است، بر کنکور تاثیر خواهد گذاشت. تاثیر نمرات امتحانات پایه دوزادهم برای داوطلبان نظام جدید است. داوطلبان نظام قدیم نیز معدل نهایی امتحانات سوم دبیرستان در کنکورشان تاثیر می گذارد. جدول زیر شما را با نحوه تاثیرگذاری معدل در سال های آینده آشنا خواهد کرد.

سال کنکورپایه های تحصیلیدرصد تاثیر معدل
1402امتحانات نهایی پایه دوزادهم40 درصد
1403امتحانات نهایی پایه دوازدهم50درصد
1404امتحانات نهایی پایه یازدهم و پایه دوزادهم60 درصد
1405امتحانات نهایی پایه دهم و پایه یازدهم و پایه دوازدهم60 درصد

 

شرایط داوطلبان فاقد سوابق تحصیلی و تغییر رشته برای کسب تاثیر معدل چگونه است

🟠هنگامی که داوطلب کنکور، فاقد سوابق تحصیلی در یک درس یا چند درس باشد، نمره امتحان نهایی آن درس صفر در نظر گرفته می شود و فاقد سوابق تحصیلی است. افرادی که فاقد سوابق تحصیلی هستند برای به وجود آوردن سوابق تحصیلی می بایست در امتحانات پایه دوازدهم آن درسی که نیاز به نمره دارند شرکت کرده و سوابق تحصیلی دریافت نمایند.

🟠داوطلب کنکوری که دیپلم رشته انسانی داشته و میخواهد در کنکور تجربی شرکت کند، به این دلیل که در رشته انسانی درسی به عنوان زیست شناسی وجود ندارد ولی در رشته تجربی زیست شناسی جز یکی از دروس اصلی است، فرد باید نمره این درس را کسب کند. در غیر اینصورت نمره درس زیست شناسی او صفر لحاظ میگردد. این امر باعث می شود که معدل او کاهش پیدا کند، در نتیجه تاثیر 40% معدل را در کنکوربرای درس زیست شناسی ازدست میدهد. برای ایجاد سوابق تحصیلی میتواند با شرکت در امتحان نهایی زیست شناسی دوازدهم نمره این درس را کسب کند.

شرایط داوطلبان برای دریافت سوابق تحصیلی در نظلم قدیم و در نظام جدید متفاوت است.

برای دریافت اطلاع بیشتر میتوانید مقاله تاثیر معدل در کنکور سراسری ۱۴۰۲مطالعه فرمایید.

شرایط داوطلبان فاقد سوابق تحصیلی

سخنی از مشاوران آویژه

🟤یکی از قوانین جدیدی که برای داوطلبان کنکور لحاظ شده تاثیر معدل بر کنکور است. در سال پیش این قانون برای کسانی که معدل بالایی کسب میکردند اما رتبه کنکور آنها نسبت به تراز معدل کمتر بود، تاثیر مثبتی داشت. در سال جاری این قانون تاثیر قطعی و مستقیم دارد. یعنی هم میتواند به نفع داوطلبان باشد و هم به ضررشان. پس اگر میخواهید تاثیر معدل در کنکورتان مثبت بوده و تراز کل شما را افزایش بدهد نیاز است برای امتحانات نهایی تلاش بیشتری کرده و نمرات خوبی کسب کنید.

اگر همچنان در زمینه نحوه محاسبه تاثیر معدل در کنکور 1402 و فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور 1402 سوالاتی دارید، برای رفع ابهامات خود می توانید از مشاوره تحصیلی کمک بگیرید.
لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

فرمول نحوه محاسبه تاثیر معدل در کنکور1402

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 25 نظر:
  1. سلام وقت بخیر
    حسابان 15
    شیمی ۱۸
    هندسه 15
    امار ۱۵
    فیزیک ۱۷
    دینی ۱۹
    تاریخ ۱۷
    ادبیات ۱۷
    عربی ۱۵
    زبان ۱۶
    محیط زیست ۱۷
    زمین ۱۸
    چگونه درصد عمومی و تخصصی حساب کنم

  2. سلام، وقت بخیر
    من چند سالی هست که فارغ التحصیل شدم
    وقتی با این ضرایبی که برای محاسبه دروس نهایی عنوان کردند ( زیست ۲۱.۰۶ , عربی ۹.۰۵) معدلم را محاسبه میکنم حدود یک الی دو نمره معدلم میره بالاتر.. میخواستم بدونم این ضرایب برای محاسبه معدل نهاییه یا برای محاسبه تراز نهایی؟

  3. سلام راسته که اگر دیپلم رو سال 1400 گرفته باشیم مثلا در ترمیم 1402 شرکت کنیم و نمره بالاتر بگیریم ، این نمره بالاتر با همان سال 1400 تراز میشه نه 1402 ؟

    1. در صورت ترمیم معدل نمره ترمیم شده برای شما لحاظ میشود

  4. سلام، وقت بخیر، در کنکور تاثیر معدل به چه صورت محاسبه میشود؟ آیا هر درس جدا ترازش مشخص میشود؟ یا نه به طور کلی فقط معدل کتبی را محاسبه می کنند؟

  5. سلام من سال ۹۹ کنکور دادم و دیپلم گرفتم،ولی نمراتمو فراموش کردم،از کجا میتونم نمرات امتحان نهایی پایه دوازدهمم رو پیدا کنم؟؟

    1. سلام میتوانید مدارک تحصیلی خود را از مدرسه ای که تحصیل کردید یا اداره اموزش و پرورش منطقه یپلم دریافت کنید.

  6. سلام ، من دیپلم تجربی دارم ، برای کنکور زبان ، کدام درس ها برای من سوابق تحصیلی محاسبه خواهند شد؟
    آیا نمره کم من در درس های تخصصی علوم تجربی مثل فیزیک و شیمی بر تراز سوابق تحصیلی من در کنکور اثر خواهد داشت؟

    1. با سلام و احترام وقت شما بخیر سیری هستم دروس تخصصی کنکور زبان مهم و موثر میباشد

  7. سلام نمره کل ازمون اختصاصی کنکور شده 6152
    و نمره کل سابقه تحصیلی شده ۶۳۲۹
    تراز چگونه محساسبه میشه و تراز این‌ها چقده

    1. سلام.برای محاسبه ی تراز نیاز داریم ترتز شما در هر درس را محاسبه کنیم و در ضریب آن درس و بر مجموع ضرایب تقسیم کنیم.

  8. خیلی ها با پول نمره میگیرن که/ معدلها اصلا واقعی نیستن. یعنی خودشون این رو نمیدونن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  9. تاثیر معدل انصاف نیست امسال دروس عمومی سخت و اصلاح اوراق مغرضانه بود مخصوصا دینی و ادبیات و وجود سهمیه امیدم بخداست این همه اجحاف و ظلم در حق ما خدایا تنها سهمیه من تویی

  10. بادرود،
    من رشته‌ ریاضی هستم در کنکور دی ۱۰ سوال پاسخ دادم که نه سوال آن درست بود ،پنج سوال حسابان ودوتا فیزیک ودوتا هم شیمی ،درامتحان نهایی
    حسابان۱۷.۵ شدم ،دینی .۱۸.۲۵وفارسی ۱۴.۵ وعربی ۱۶.۵
    زبان
    ۱۴.۵
    تأثیر ضرايب عمومی و اختصاصی راچگونه در کنکور محاسبه کنم
    سپاس از همراهان گرامی

    1. سلام وقت بخیر ضرایبی که در کنکور اعمال می‌شود ۲۶ درصد عمومی و ۱۴ درصد تخصصی می‌باشد.

  11. دمتون گرم خییلی عالی و فصیح بیان کردین؛خداییش من همیشه با این داستان مشکل داشتم و برام مبهم بود…🙏🏻🙏🏻🙏🏻

  12. ای کاش یکم به فکر تقلب های نهایی بودین
    ای کاش یکم فکر میکردید
    ای کاش میفهمیدین که حافظه ی کوتاه مدت معیار خوبی برای رتبه ی بچه ها نیست
    دانش آموزی که بخونه و حافظه ی بلند مدتش باشه راحت میتونه کنکور درصد بیاره
    به خدا من ۵ درصد ادبیات کنکور رو با ۲۰ نمره پایانی عوض نمیکنم
    خدایا خدایا خودت تاثیر معدل رو بردار

    1. الهی 🥺
      منم دقیقا همینجوریم
      حتی کل شب بیدار بودم
      همه چیو کامل میخوندم
      🥺🥺

      الهی آمین

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

یکشنبه

1403/2/9

دوشنبه

1403/2/10

سه شنبه

1403/2/11

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید