محرومیت از کنکور چیست؟

محرومیت از کنکور چیست؟

کنکور سراسری یکی از ماراتن های علمی سراسر کشور است که تمام علاقه مندان به تحصیل در رشته های خاص باید در آن شرکت کنند. کنکور سراسری چون به صورت کشوری برگزار می‌شود قوانین و مقررات سفت و سختی دارد تا حق تمام شرکت کنندگان به خوبی رعایت شود.

وزارت علوم و فناوری به همراه سازمان سنجش توافقی به عمل آورده اند که اگر این قوانین به درستی رعایت نشود، داوطلب از شرکت در کنکور محروم خواهد شد.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

رشته های روزانه به چه معنی است؟

چون در سرتاسر کشور دانشگاه های مختلفی وجود دارد طبیعی است که این سوال برایتان پیش بیاید که رشته های دوره روزانه به چه معنی می باشد؟ قبل از توضیح این موضوع باید بدانیم دانشگاه‌ ها به دانشگاه آزاد، دانشگاه دولتی، دانشگاه پیام نور و دانشگاه پردیس و پردیس خودگردان دسته بندی می شوند.

در دانشگاه های دولتی دو دوره انتخاب رشته ممکن است:

  1. دوره روزانه
  2. دوره شبانه

تمام کلاس های این دو دوره با یکدیگر برابر است و عملا فرقی در ساعت برگزاری هیچ کلاسی با یک دیگر ندارند، اما در دوره شبانه دانشجو موظف است به ازای هر ترم تحصیلی شهریه ای را به دانشگاه پرداخت کند. این در حالی است که دوره های روزانه کاملا رایگان می باشد.

نکته: تمامی دانشگاه های معرفی شده به ازای تحصیل شهریه دریافت می کنند و تحصیل در دانشگاه دولتی و دوره روزانه به دلیل رایگان بودن طرفداران و متقاضیان زیادی را به خود اختصاص داده است.

دلایل محروم شدن از کنکور

دلایل محروم شدن از کنکور

محروم شدن از شرکت در کنکور می ‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که هر سال این دلایل در دفترچه راهنمای شرکت در کنکور به داوطلبان یادآوری می ‌شود.

در این مقاله سعی داریم برخی از دلایل محروم شدن از کنکور را در طی سالیان اخیر، به داوطلبان و متقاضیان شرکت در کنکور سراسری یادآور شویم.

  • در گذشته اگر شخصی در هر مقطع تحصیلی در دانشگاه های روزانه مشغول به تحصیل می شد، دیگر حق کنکور دادن و شرکت آزمون و انتخاب رشته های روزانه را نداشت.
    طی چند سال اخیر این بند از محرومیت توسط دیوان عدالت اداری مورد تحقیق و تفحص قرار گرفت و نظر بر این بوده است که محرومیت از تحصیل در رشته ‌های روزانه برای دومین بار لغو گردد. متاسفانه تا کنون جواب کتبی و رسمی این دیوان صادر نشده است.
  • افرادی که در رشته های پزشکی در دانشگاه های دولتی تحصیل کرده اند و موظف هستند که طرح نیروی انسانی را انجام دهند، از شرکت دوباره در کنکور محروم خواهند شد.
  • نظام وظیفه برای آقایان جهت شرکت در کنکور دو سال فرصت در نظر گرفته است‌. پسرانی که نتوانند در طی این دوستان در دانشگاه مشغول به تحصیل شوند، برای سال سوم دیگر مجاز به شرکت در آزمون سراسری نخواهند بود.
  • دیوان عدالت اداری یکی از بندهای محرومیت شرکت در کنکور را در سال های اخیر لغو کرد. این بند بر این اساس بود که اگر داوطلبی که از کنکور سال ۶۳ به بعد با استفاده از شرکت در آزمون سراسری دوبار در رشته های روزانه تحصیل کرده باشد و یا حتی پذیرفته شده و انتخاب رشته را انجام داده دیگر حق شرکت در کنکور را نداشت.

 محروم شدن از کنکور چند سال ادامه دارد؟

محروم شدن از کنکور چند سال ادامه دارد؟

غالب محروم شدن از شرکت در کنکور یک الی دو سال ادامه دارد؛ اما باید برای کسب اطلاعات دقیق تر دلیل محرومیت از کنکور نیز بررسی شود تا جواب نهایی را مطابق با دفترچه شرکت در کنکور همان سال بیابید.

نکته: مهم‌ ترین اصلی که موجب محرومیت از کنکور می‌ شود این است که داوطلب پس از مجاز شدن در انتخاب رشته، دو بار رشته های روزانه را انتخاب کرده باشند. با توجه به این اطلاعیه می‌ توان نتیجه گرفت که سازمان سنجش منعی جهت شرکت پی در پی در کنکور را برای متقاضیان اعمال نکرده است.

شرح شرایط رفع محرومیت از کنکور

سازمان سنجش اعلام کرده است با در نظر گرفتن اینکه داوطلب کنکور سراسری به چه دلیل از شرکت دوباره در کنکور محروم شده است، می‌ توان شرایطی را مبنی بر رفع محرومیت در نظر گرفت.

افرادی که دو بار در کنکور سراسری در مقطع روزانه انتخاب رشته نموده‌ اند فارغ از اینکه در آن رشته مشغول به تحصیل شدند یا خیر، باید منتظر نهایی شدن رای دیوان عدالت اداری برای سال ۱۴۰۲ بمانند و یا صبر کنند که دوران محرومیت از کنکور آن ها سپری شود.

البته طی تغییراتی که در چند سال اخیر بر بند ( ج ) این دفترچه اعمال شد قبل از تمام شدن زمان محرومیت هم می توانید در کنکور شرکت کنید، اما حق انتخاب رشته های روزانه را ندارید.

دانشجویانی که میخواهند در کنکور سال ۱۴۰۲ شرکت کنند می بایست فرم انصراف از دانشگاه خود را تا پایان اسفند سال ۱۴۰۰ قطعی کنند. چرا که یکی از قوانین سنجش این است که حتی در صورت قبولی دانشجویانی انصراف از دانشگاهشان قطعی نشده باشد اجازه انتخاب رشته و شروع به تحصیل را نمی دهد.

قابل توجه پذیرفته شدگان در رشته های پزشکی دندانپزشکی و داروسازی که مجبورند طرح نیروی انسانی را بگذرانند و تا اتمام طرح اجازه شرکت در کنکور را نداشتند از سال ۹۶ اعلام شده است این افراد می‌ توانند اجرای طرح نیروی انسانی را به بعد از گرفتن مدارک بالاتر موکول کنند.

عدم توجه به محرومیت از شرکت در کنکور چه عواقبی را به همراه دارد؟

مشمولان نظام وظیفه که مشغول به تحصیل نمی باشند و هنوز هم غیبت نخورده اند، باید حتما در زمان مقرر خود را به پلیس بعلاوه ده معرفی کنند و تا گرفتن جواب از این سازمان در کنکور ۱۴۰۲ شرکت کنند و در صورت قبولی در کنکور می توانند معافیت تحصیلی بگیرند در غیر این صورت سازمان نظام وظیفه عدم حضورشان را با مقررات مربوط به غیب می سنجد.

عدم توجه به محرومیت از شرکت در کنکور چه عواقبی را به همراه دارد؟

اگر شامل یکی از محرومیت های بالا شده اید و نتوانستید از هیچ کدام از شرایط رفع محرومیت و گرفتن مجوز شرکت در کنکور مجدد استفاده کنید، اما همچنان مصر هستید که در آزمون سراسری شرکت نمایید باید بدانید این تخلف توسط سازمان سنجش به طور جدی پیگیری می شود.

یعنی حتی در صورت قبولی و ثبت نام در دانشگاه هم از ادامه تحصیل فرد متخلف جلوگیری می شود.

این تخلف ممکن است باعث درگیری سوء سابقه در کارنامه داوطلب شود به همین دلیل سعی کنید قبل از شرکت دوباره در کنکور حتماً با سازمان سنجش به طور کتبی و رسمی صحبت کنید و از شرایط رفع محرومیت استفاده نمایید.

مطمئن باشید که کارشناسان این سازمان بهترین مشاوره را جهت آزمون دادن و قوانین آن سال به شما ارائه می دهند.

سوالات متداول

علامت سوالآیا راه حلی برای جلوگیری از محروم شدن از کنکور به دلیل انتخاب رشته نادرست و عدم ثبت نام در دانشگاه وجود دارد؟

داوطلبی که پس از انتخاب رشته از تحصیل در آن کد رشته بنا به هر دلیلی منصرف شده است، می‌توانند با ارائه دلایل منطقی به سازمان سنجش از کارشناسان بخواهد که محرومیت از شرکت در کنکور سال بعد را از میان بردارند.

علامت سوالآیا چندین سال پیاپی کنکور دادن و عدم انتخاب رشته موجب محرومیت از شرکت در کنکور می شود؟

خیر، سازمان سنجش تعداد معینی برای شرکت در کنکور در نظر نگرفته است.

علامت سوالامکان دارد که داوطلب پس از نهایی شدن جواب کنکور خود از دانشگاه انصراف دهد؟

خیر، رعایت عدالت در حق مابقی داوطلبان موجب شده است این امکان برای متقاضیان فراهم نباشد.

علامت سوالاز چه طریقی می توان با سازمان سنجش ارتباط برقرار کرد؟

در وب سایت رسمی این سازمان شماره های تماس به همراه سیستم پاسخگو و ارتباط با کارشناسان قرار داده شده است. همچنین در صورت لزوم می توانید به ساختمان و اداره سنجش مراجعه کنید.

علامت سوالآیا تعهد به ارگان و دستگاه اجرایی خاص موجب محرومیت از کنکور می شود؟

بله


لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

محرومیت از کنکور چیست؟

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

یکشنبه

1403/1/12

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید