استفاده از امریه سربازی، چه مزایا و چه معایبی دارد؟

امریه سربازی

دوران سربازی برای مردان ایرانی پر از چالش‌ها و دغدغه‌های گوناگون است. یکی از این مشکلات و چالش‌ها، مخصوص افراد متخصص و فارغ التحصیلان دانشگاهی است. به همین دلایل مشمولان به فکر استفاده از تسهیلاتی نظیر کسری خدمت و امریه می افتند. مدت 21 ماه سربازی ممکن است باعث شود تا افراد فارغ التحصیل از محیط‌های آکادمیک دور شوند و نتوانند علایق و تخصص خود را دنبال کنند.

اما سازمان نظام وظیفه برای گذراندن دوره سربازی این افراد هم تسهیلاتی را در نظر گرفته است. یکی از این تسهیلات، استفاده از امریه سربازی است. با این روش، فرد به جای رفتن به محیط‌های نظامی، در رشته خود مشغول خدمت در سازمان‌ها، نهادها و شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد شد.

اما خدمت امریه چیست؟ آیا استفاده از امریه برای همه افراد ممکن است؟ مزایای امریه سربازی چیست؟ ما مشاوران مرکز آویژه در ادامه، این موضوعات را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

لیست مزایای امریه سربازی

خدمت امریه چیست؟

بسیاری از افراد، به خصوص فارغ التحصیلان دانشگاهی در رده‌های بالای آکادمیک، نمی‌خواهند دوران سربازی را در محیط‌های نظامی و در پادگان‌ها بگذرانند. چنانچه مشمولان شرایط استفاده از معافیت سربازی را نداشته باشند، می توانند از تسهیلاتی که سازمان نظام وظیفه برای خدمت آنان در نظر گرفته است، استفاده نمایند.

به عبارت ساده می‌توان گفت امریه، خدمت کردن در نهادها، سازمان‌های دولتی و یا شرکت‌های دانش بنیان و به دور از محیط‌های نظامی و پادگان‌ها است.

افرادی که می‌توانند امتیاز امریه را کسب کنند، می‌توانند متناسب با تخصص و رشته خود، به خدمت بپردازند. افراد باید چند ماه قبل اعزام به خدمت، برای امریه در نهادها، سازمان‌های دولتی و یا شرکت‌های دانش بنیان درخواست دهند.

هر ساله نهادها و شرکت‌های دولتی بنا نیاز خود به نیروی امریه، برای این موضوع فراخوان می‌دهند. افراد متقاضی امریه در رشته‌ها و تخصص‌های گوناگون باید این فراخوان‌ها را بررسی کرده و بهترین مورد را متناسب با رشته و تخصص خود انتخاب کنند.

به دلیل این که تقاضا برای نیروی امریه در ایران و در نهادهای دولتی محدود است، این ارگان‌ها، نیروی مورد نیاز خود را از بین داوطبان، انتخاب می‌کنند.

متقاضیان امریه بنا به تخصص و سطح مدرک دانشگاهی، معدل، نوع دانشگاه و دیگر معیارها، رتبه بندی و سپس انتخاب می‌شوند. مشمولان برای امریه شدن ابتدا باید دوره آموزشی را در پادگان‌ها بگذرانند و پس از آن به محل ماموریت خود فرستاده می‌شوند.

مزایای امریه سربازی چیست؟

اما امریه شدن در نهادها و شرکت‌های دولتی چه مزایایی برای افراد دارد؟ مزیت‌ها و نکات مثبت برای سربازان امریه چیست؟

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

✳️ خدمت به دور از پادگان‌ها و مراکز نظامی

افرادی که امریه می‌شوند، پس از گذراندن دوره آموزشی در پادگان‌های منتخب، به دور از مراکز نظامی خدمت خواهند کرد. این موضوع برای افرادی که به امور نظامی علاقه‌ای ندارند، یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود. افرادی که امریه می‌شوند، نیازی نیست 24 ساعته در پادگانی خاص، حاضر باشند. محیط کار مشمولان امریه، محیط کاری کارمندان عادی است.

✳️ کسب تجربه در محیط کار واقعی

استفاده از امریه سربازی باعث می‌شود تا افراد وارد یک محیط کاری واقعی در ایران شوند. امریه شدن باعث می‌شود تا تجربه کاری مشمولان بالاتر رفته و بنا به رشته خود با واقعیت‌های محیط‌های شغلی آشنا شوند. امریه شدن از اتلاف وقت مشمولان با مدرک تحصیلی بالا جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود تا خدمت موثرتری داشته باشند.

✳️ساعات کاری کارمندی

در خدمت امریه شما لازم نیست که به صورت شبانه‌روزی در محل خدمت، حاضر باشید. این یکی از بزرگ‌ترین مزایای امریه سربازی برای افراد است. شما هنگامی که به عنوان سرباز امریه خدمت می‌کنید، ساعات کاری مانند دیگر کارمندان خواهید داشت. همچنین می‌توانید از روزهای تعطیل هم استفاده کنید. البته اگر کارفرما یا مسئول به خدمت شما نیاز داشته باشد، باید ساعت بیشتری را صرف کار کردن کنید.

✳️ سختی کار کمتر

حجم کاری در ادارات دولتی یا شرکت‌های دانش بنیان، مسلما بسیار کمتر از حجم کاری و سختی کار در پادگان‌ها و مراکز نظامی کشور است.

✳️ عدم نیاز به پوشیدن لباس نظامی

سربازان امریه در محیط کاری خود با لباس عادی رفت و آمد می‌کنند. این افراد نیازی به پوشیدن لباس نظامی، در محیط کاری خود نخواهند داشت. سربازان امریه مانند دیگر کارمندان، می‌توانند با لباس معمولی وارد محیط خدمت خود شوند.

✳️ اولویت‌های استخدامی

سربازان امریه در صورت تمایل می‌توانند در بسیاری از نهادها و سازمان‌ها برای استخدام، پس از اتمام دوره امریه درخواست دهند. در بسیاری از موارد، سربازان امریه با مدارک تحصیلی کارشناسی ارشد و یا دکتری، در اولولیت استخدام در همان نهادها و سازمان‌ها قرار خواهند داشت.

به علاوه افرادی که دو سال به عنوان امریه در سازمان و یا نهادی خاص فعالیت کرده‌اند، می‌توانند از این سابقه کاری در رزومه خود یاد کنند. خدمت به عنوان امریه، باعث بالا رفتن سابقه افراد می‌شود و برای استخدام آنان مزیت محسوب خواهد شد.

✳️ خدمت در استان محل سکونت

سربازان امریه نگرانی خاصی درباره مکان و شهر محل خدمت خود نخواهند داشت. این موضوع به این دلیل است که انتخاب سربازان برای امریه، به صورت بومی استانی است. سربازان عادی در بیشتر موارد ممکن است برای خدمت به شهر و یا استان دیگری معرفی شوند اما در مورد امریه این چنین نیست.

لیست معایب امریه خدمت سربازی

معایب امریه سربازی چیست؟

بسیاری از سربازان که به دنبال اخذ امریه در سازمان‌ها و نهادها و شرکت‌های دانش بنیان هستند، از معایب این طرح اطلاعات کافی ندارند. امریه با این که مزایای زیادی برای راحت‌تر شدن خدمت افراد مشمول به دنبال دارد اما دارای معایبی هم هست.

برای اطلاع از چگونگی دریافت امریه سازمان وزارت دفاع نیروهای مسلح به مطالعه مقاله زیر بپردازید.

امریه وزارت دفاع

در ادامه بیشتر با معایب امریه سربازی آشنا می‌شویم:

عدم امکان استفاده از کسری سربازی

افرادی که از امریه استفاده می‌کنند، نمی‌توانند از امکان گرفتن کسری سربازی به صورت همزمان استفاده کنند. یعنی افرادی که امریه می‌شوند باید این دوره را به طور کامل و بدون کسری به خدمت طی کنند. بسیاری از مشمولان به دلیل ایثارگر بودن اعضای خانواده یا دیگر دلایل، امکان استفاده از کسری به مدت چند ماه را دارند. این افراد بهتر است به سراغ امریه نروند چون استفاده از امریه و کسری به صورت همزمان ممکن نیست.

در مورد این موضوع، تنها افرادی که امریه قرارگاه خاتم الانبیا هستند، در شرایطی خاص می‌توانند از کسری بسیج هم استفاده کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر به مطالعه مقاله کسری خدمت بسیج بپردازید.

به علاوه افرادی که امریه شرکت‌های خصوصی دانش بنیان هستند هم می‌توانند در شرایطی، از کسری خدمت استفاده کنند. این افراد می‌توانند از حداکثر 6 ماه کسری استفاده نمایند. درخواست برای کسری خدمت برای این افراد، پس از 17 ماه پس از تاریخ شروع خدمت، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

24 ماه تمام به جای 21 ماه

طول مدت سربازی عادی در سال‌های اخیر به 21 ماه تمام رسیده است. این در حالی است که مدت امریه در حال حاضر 24 ماه تمام است. این میزان برای همه سربازان امریه یکسان است و کاهش پیدا نمی‌کند.

سربازان دارای غیبت نمی‌توانند امریه شوند

مشمولانی که غیبت داشته باشند، نمی توانند برای دربافت امریه سربازی اقدام نمایند. سربازانی که کارت اعزام به خدمت آن‌ها مهر عدم غیبت نداشته باشد، نمی‌توانند در سازمان‌ها، نهادها و شرکت‌های دانش بنیان به عنوان سرباز امریه خدمت کنند.

چنانچه تمایل به اطلاع از ثبت یا عدم ثبت غیبت سربازی در پرونده خود دارید، به مطالعه مقاله استعلام غیبت سربازی بپردازید.

دوره آموزشی حتی برای سربازان امریه

سربازان امریه هم مانند سربازان عادی باید در دوره‌های آموزشی شرکت کنند. این دوره آموزشی سربازی، مطابق و ماهنگ با سربازان عادی است.

انصراف و جابه‌جایی در امریه بسیار دشوار است

امریه در نهادها و موسسات دولتی به صورت بومی و در همان استان فرد انجام می‌شود. به همین دلیل امکان نقل و انتقال و جابه‌جایی به دیگر مقاصد معمولا وجود ندارد و یا به سختی انجام می‌شود. در طول دوره امریه، به طور معمول امکان انصراف هم وجود ندارد و سختگیری‌های زیادی در مورد آن انجام می‌شود.

حقوق امریه تقریبا برابر با سربازان عادی

در دوره امریه به افراد حقوق تعلق می‌گیرد. این حقوق در بیشتر موارد با حقوق سربازان عادی یکی است. به عبارت دیگر سربازان امریه نیز حقوقی تقریبا برابر با سربازان عادی دریافت می‌کنند.

اولویت‌ها در جذب سرباز امریه

سازمان نظام وظیفه و ارگان‌های گوناگون، اولویت‌هایی را برای جذب سربازان در امریه در نظر گرفته‌اند. این اولویت‌ها مانند خانواده ایثارگر بودن، تاهل، زیر پوشش کمیته امداد بودن، عضو بهزیستی بودن و… باعث می‌شود تا افرادی که این مزایا را ندارند، شانس کمتری برای قبولی در امریه داشته باشند. البته عوامل گزینشی زیادی برای انتخاب سربازان امریه وجود دارند و تاثیر اولویت ها، صددرصدی نیست.

برخی از افرادی که موفق به استفاده از تسهیلاتی مانند معافیت کفالت نشده اند، می توانند از مزایای امریه بهره مند گردند. شما به منظور افزایش آگاهی خود در مورد معافیت کفالت می توانید به مطالعه مطلب زیر بپردازید.

جزئیات معایب امریه سربازی

فرق سرباز امریه با عادی در چیست؟

در مورد تفاوت‌های بنیادی بین سربازان عادی و سربازان امریه اطلاعاتی را ارائه دادیم و دیدیم که بین سربازان عادی و سربازانی که امریه می‌شوند، تفاوت هایی وجود دارد. سربازان عادی معمولا در محیط پادگان‌ها و مراکز نظامی مشغول فعالیت و خدمت می‌شوند. نوع خدمت آنان در این موارد، به درجه و نیاز پادگان‌ها بستگی دارد.

در مقابل، سربازان امریه، در نهادها یا ارگان‌هایی که نیاز به نیروی امریه دارند، مشغول فعالیت می‌شوند. نوع کار سربازان امریه متناسب با رشته تحصیلی و تخصص آنان است. به علاوه، بیشتر سربازانی که به عنوان سرباز امریه گزینش می‌شوند، دارای مدارک کارشناسی ارشد و بالاتر از آن هستند.

مورد تفاوت دیگر بین سربازان عادی و سربازان امریه این است که سربازان عادی باید 24 ساعته در پادگان‌ها آماده باش و حاضر باشند. در مورد سربازان امریه اما چنین نیست، ساعات کاری آن‌ها مانند کارمندان عادی است.

فرق دیگر امریه با سربازی، این است که در امریه، افراد توسط نهادها و سازمان‌ها گزینش می‌شوند. در امریه، نهادهای گوناگون درخواست سوء پیشینه می‌کنند که این مورد برای سربازان عادی انجام نمی‌شود. به علاوه عدم غیبت و عدم اعتیاد به هر گونه ماده مخدر هم برای قبول در امریه، مهم و حیاتی است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از جزئیات امریه سربازی، مطالعه مقاله امریه سربازیرا از دست ندهید.

لیست معایب امریه سربازی

✍️✍️ سخنی از مشاوران آویژه

سربازان امریه سربازانی هستند که به جای پادگان، در موسسات و نهادهای دولتی و یا شرکت‌های دانش بنیان مشغول خدمت می‌شوند. این افراد بنا به رشته و تخصص خود در موقعیت‌های مختلف، مشغول به کار شده و حقوقی تقریبا برابر با دیگر سربازان دریافت می‌کنند.

افرادی که دارای مدرک بالا، معدل خوب و سابقه بسیج باشند، شانس بیشتری برای قبولی در امریه دارند. به علاوه افرادی که عضو خانواده ایثارگر باشند، متاهل و یا دارای فرزند باشند، اولویت بالاتری برای جذب به عنوان سرباز امریه خواهند داشت. اگر در مورد مراحل درخواست امریه سوالی دارید، می‌توانید از مشاوره نظام وظیفه آویژه بهره مند گردید.

سوالات متداول

چه مشمولانی شانس بیشتری برای اخذ امریه سربازی دارند؟

افراد متاهل، عضو خانواده ایثارگر، معدل بالا از دانشگاه‌های معتبر، عضو فعال بسیج، عضو کمیته امداد، عضو بهزیستی، افراد معاف در رزم.

طول دوره امریه چند ماه است؟

این مدت برای تمام مشمولان، 2 سال تمام یا 24 ماه در نظر گرفته شده است.

آیا حقوق سربازان امریه از دیگر سربازان بیشتر است؟

به طور معمول خیر، سربازان امریه هم حقوقی تقریبا برابر با سربازان عادی دریافت می‌کنند.

لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

استفاده از امریه سربازی، چه مزایا و چه معایبی دارد؟

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید
کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای عضویت در کانال آخرین اخبار نظام وظیفه و اطلاع از اخبار معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 2 نظر:
  1. سلام. آیا میشه امریه سربازی رو در شهر خودم سپری کنم؟ به چه شکل

    1. سلام. وقت بخیر
      امریه سربازی برای افراد متاهل معمولا در شهر محل زندگی همسرشان است اما برای سایر افراد نمیتوان به طور قطعی این احتمال را داد که در شهر محل زندگی خود به کار گرفته شوند. البته توجه کنید که بسیاری از ارگانها و ادارات تنها از بین افراد بومی همان شهر سرباز امریه میگیرند شما میتوانید برای امریه شدن در چنین ارگانهایی درخواست دهید.

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

دوشنبه

1402/12/21

سه شنبه

1402/12/22

چهارشنبه

1402/12/23

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید