اعتراض به رای کمیسیون پزشکی نظام وظیفه عمومی

اعتراض به رای کمیسیون پزشکی نظام وظیفه عمومی

اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که نتیجه کمیسیون پزشکی اتان منفی بوده است و به دنبال راهی برای اعتراض به رای صادر شده هستید! بهتر است برای آگاهی بیشتر از نحوه اعتراض به رای کمیسیون پزشکی و همچنین اطلاع از شرایط اعتراض، در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

همانطور که می دانید، یکی از روش هایی که می توان به واسطه آن از خدمت سربازی معاف شد، دریافت معافیت پزشکی است.

برای دریافت معافیت پزشکی باید به کمیسیون های پزشکی مراجعه کرد و این کمیسیون ها با بررسی شرایط و موارد لازم جهت اخذ معافیت پزشکی رای نهایی را صادر می کنند.

اگر رای صادر شده منفی بوده و نتیجه آن عدم موافقت با معافیت فرد باشد، میتوان با مراجعه به دفاتر پلیس 10+ اعتراض به تصمیم کمیسیون پزشکی را ثبت و پیگیری کرد.

در این مقاله تصمیم گرفته ایم نحوه اعتراض به رای کمیسیون پزشکی نظام وظیفه عمومی را به اطلاع شما برسانیم. لذا از شما دعوت می کنیم در ادامه مطلب با مرکز مشاوره آویژه همراه باشید.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

کمیسیون پزشکی نظام وظیفه

زمانی که تصمیم به دریافت معافیت پزشکی سربازی از طریق بیماری خود می گیرید، باید مدارک و مستندات پزشکی کافی برای این کار و ارائه آن به کمیسیون داشته باشید.

قبل از برگزاری کمیسیون پزشکی برای بررسی های دقیق تر باید به یکی از بیمارستان هایی که سازمان نظام وظیفه معرفی کرده است، مراجعه کنید! بعد از مراجعه به بیمارستان و انجام معاینات لازم، در صورتی که واجد الشرایط شناخته شدید، کمیسیون پزشکی برایتان تشکیل خواهد شد.

کمیسیون پزشکی نظام وظیفه بعد از درخواست شما شروع به بررسی تمام شرایط و مدارک ارائه شده کرده و نتیجه نهایی را اعلام می کند.

این کمیسیون متشکل از سه دکتر می باشد که این افراد مورد تایید سازمان نیرو های مسلح بوده و یا عضوی از کادر نیرو های مسلح هستند.

پزشکان در جلسه کمیسیون با بررسی بیماری فرد و بررسی مدارک پزشکی او نتیجه نهایی مبنی بر موافقت با معافیت پزشکی یا عدم موافقت با آن را اعلام می کنند.

پونزمعافیت های پزشکی به 3 صورت می باشند:

معافیت دائم پزشکی

معافیت موقت پزشکی

معافیت از رزم

کمیسیون پزشکی برای هر یک از افراد به صورت جداگانه تشکیل شده و درخواست هر یک از مشمولین به صورت مجزا مورد بررسی قرار می گیرد. بعد از مشاهده رای کمیسیون پزشکی نظام وظیفه، در صورت داشتن هرگونه اعتراض، می توانید به دفاتر پلیس 10+ مراجعه کرده و اعتراض خود را ثبت کنید.

بهتر است بدانید که حتی با صدور رای مثبت از کمیسیون، باید رای نهایی توسط شورای عالی کمیسیون پزشکی صادر شود!

کمیسیون پزشکی نظام وظیفه

شرایط اعتراض به رای کمیسیون پزشکی

همانطور که گفتیم، ممکن است پس از بررسی های مدارک و شواهد جهت دریافت معافیت پزشکی رای نهایی کمیسیون منفی باشد؛ یا با معافیت شما موافقت نشود.

رای نهایی آن است که تعداد افراد بیشتری آن را تایید کرده باشند. هر کدام از پزشکان در جلسه کمیسیون می توانند رای و نظر خود را به صورت جداگانه اعلام کنند و مجموع رای آنان رای نهایی را تشکیل می دهد. اگر نتیجه نهایی منفی باشد؛ در این صورت شما می توانید فرم اعتراض به رای کمیسیون پزشکی بدوی را پر کرده و آن را ثبت کنید.

قبل از انجام کمیسیون پزشکی اگر بیماری شما به نحوی بوده که قابل رویت نباشد، ابتدا باید به بیمارستان های مورد تایید سازمان نظام وظیفه مراجعه کرده و سپس در صورت تشخیص بیماری توسط پزشکان این بیمارستان می توانید برای تشکیل کمیسیون پزشکی اقدام کنید.

پونزبه صورت کلی بیماری هایی که شما می توانید در صورت داشتن هر یک از آنها اقدام به اخذ معافیت پزشکی کنید، به دو دسته تقسیم می شوند:

بیماری های قابل رویت و نقص عضو

بیماری های درونی و پوستی

پونزاز جمله بیماری های درونی، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

در صورت داشتن هر یک از بیماری های گفته شده، می توانید برای اعتراض به تصمیم کمیسیون پزشکی اقدام کنید و رای منفی صادر شده را تغییر دهید.

شرایط اعتراض به رای کمیسیون پزشکی

زمان اعتراض به رای کمیسیون شورای پزشکی

برای اعتراض به رای صادره از شورای پزشکی در صورتی که شرایط لازم برای معافیت را دارا هستید و رای صادره اشتباه است، تنها به مدت 10 روز پس از اعلام نتیجه کمیسیون برای ثبت اعتراض خود فرصت دارید.

در صورتی که رای صادره منفی باشد و شما در مهلت مقرر شده اقدامی در جهت اعتراض به آن نکنید، پرونده شما بسته شده و رای نهایی مبنی بر اعزام شما به خدمت سربازی صادر می شود. در این زمان شما مجبور به اطاعت از قانون و آماده شدن جهت اعزام می باشید.

نحوه اعتراض به رای کمیسیون پزشکی بدوی

اگر در مهلت مقرر شده پس از صدور نتیجه نهایی در جهت اعتراض به رای کمیسیون پزشکی نظام وظیفه اقدام کردید، احتمال این وجود دارد که بتوانید رای صادر شده را تغییر داده و از خدمت سربازی معاف شوید.

برای تغییر رای صادر شده نیاز به ادله و مدارک محکم تری نسبت به تشریح بیماری خود دارید.

پونزبرای اقدام به اعتراض باید مراحل زیر را انجام دهید:

اولین مرحله پس از اعلام نتیجه کمیسیون پزشکی برای ثبت اعتراض به رای صادر شده، مراجعه به دفاتر پلیس 10+ و اقدام به اعتراض می باشد.

در مرحله بعد فرم و متن اعتراض به کمیسیون پزشکی نظام وظیفه را باید به صورت کامل و صحیح مکتوب کرد.

پس از ثبت اعتراض به نتیجه کمیسیون اعتراض، شما مورد بررسی قرار گرفته و مجدد کمیسیون برای رسیدگی به آن تشکیل می شود.

سپس رای با بررسی های بسیار از مدارک و شواهد موجود توسط شورای عالی پزشکی صادر خواهد شد.

در این مرحله هیچگونه اعتراض به رای شورای عالی پزشکی وارد نبوده و رای صادر شده از این کمیسیون لازم الاجرا و قطعی است.

باید به این نکته توجه داشت که تمامی افراد قبل از هرگونه اقدامی به دریافت معافیت باید از شرایط و ضوابط لازم برخوردار باشند. همچنین در زمانی که اقدام به تشکیل کمیسیون برای رسیدگی به درخواست معافیت می کنند، باید مدارک و مستندات کافی برای ارائه به جلسه داشته باشند.

در زمان صدور رای منفی کمیسیون و نظر کارشناسان مبنی بر نرمال بودن شرایط پزشکی، مشمولین حق اعتراض به رای صادر شده را دارند.

برای اعتراض به نتیجه اعلام شده توسط کمیسیون می بایست مدارک مورد نیاز جهت بررسی بهتر شرایط بیمار به کمیسیون شورای عالی پزشکی ارائه شود. در ادامه به بررسی برخی از مدارک مورد نیاز جهت اخذ معافیت پزشکی پرداخته ایم.

نحوه اعتراض به رای کمیسیون پزشکی بدوی

مدارک لازم جهت اعتراض به رای کمیسیون پزشکی

همانطور که گفتیم برای اعتراض به رای صادر شده توسط کمیسیون پزشکی، نیاز به مدارک و مستندات است. این مدارک و مستندات از شرایط و مشخصات بیمار برای پیگیری و صدور رای مبنی بر موافقت با معافیت پزشکی یا عدم موافقت با آن به کمیسیون ارائه می شوند.

پونزاین مدارک عبارتند از:

  • دریافت و تکمیل فرم وضعیت
  • تکمیل فرم معاینه پزشکی اولیه که پیش از تشکیل کمیسیون باید انجام شود.
  • ارائه مدارک و مستندات پزشکی مربوط به بیماری
  • تکمیل و ارائه برگه واکسیناسیون سربازی
  • به همراه داشتن یک قطعه عکس 4*3 با زمینه سفید
  • به همراه داشتن اصل و کپی از آخرین مدرک تحصیلی
  • ارائه اصل و کپی از مدارک شناسایی (کارت ملی و شناسنامه)

ارائه صحیح و دقیق این مدارک برای بررسی شرایط معافیت پزشکی و پیگیری اعتراض به نتیجه کمیسیون لازم و ضروری است.

در صورت عدم مطابقت هر یک از مدارک با شرایط لازم برای معافیت درخواست مشمول نظام وظیفه لغو شده و فرد باید عازم خدمت سربازی شود. علاوه بر آن مدت زمان صرف شده برای اعتراض و دریافت نتیجه کمیسیون اعتراض به عنوان غیبت برای سرباز تلقی خواهد شد.

مدارک لازم جهت اعتراض به رای کمیسیون پزشکی

نتیجه گیری

معاف شدن از خدمت سربازی خواسته اکثر جوانان است. یکی از روش های دریافت معافیت از سربازی، معافیت پزشکی است که افراد می توانند با وجود بیماری و یا نقص عضو و… برای دریافت معافیت پزشکی اقدام کنند.

باید دانست که اخذ معافیت پزشکی آسان نبوده و تنها در صورت برخورداری از شرایط لازم با مدارک و مستندات پزشکی کافی می توان اقدام به دریافت آن کرد.

بسیاری از مشمولین با وجود بیماری پس از ارائه مدارک درخواستشان مبنی بر اخذ معافیت رد می شود و سرباز تلقی می شوند. این افراد می توانند به رای صادر شده از شورای پزشکی اعتراض کرده و پرونده خود را مجدد مورد بررسی قرار دهند.

رای نهایی با بررسی های بسیار توسط شورای عالی پزشکی صادر می شود و هیچگونه حق اعتراضی به آن وجود ندارد!

پیشنهاد می کنیم با شماره۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید و از خدمات مشاوره تخصصی نظام وظیفه آویژه استفاده کنید. مشاوران ما در آویژه با بیش از چندین سال سابقه مشاوره، آماده یاری رسانی به شما هستند.

سوالات متداول

سوال علامتشرط لازم برای تشکیل کمیسیون پزشکی چیست؟

برای تشکیل کمیسیون پزشکی ابتدا باید فرد بیمار به بیمارستان مورد تایید سازمان نظام وظیفه مراجعه کرده و در صورت نظر پزشکان مبنی بر معافیت وی کمیسیون پزشکی برای بررسی های بیشتر تشکیل می شود.

سوال علامتدر چه صورت می توان به رای کمیسیون پزشکی اعتراض کرد؟

تنها در صورتی می توان به رای صادر شده از کمیسیون اعتراض کرد، که نتیجه نهایی و تشخیص یکی از پزشکان اشتباه باشد.

سوال علامتچگونه می توان به نتیجه صادر شده از کمیسیون بدوی اعتراض کرد؟

برای اعتراض به نتیجه کمیسیون، باید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز جهت اثبات بیماری و دارا بودن شرایط لازم جهت معافیت به دفاتر پلیس 10+ مراجعه کرد. پس از مراجعه، جلسه کمیسیون جدیدی جهت پیگیری و رسیدگی به درخواست تشکیل خواهد شد.


لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

اعتراض به رای کمیسیون پزشکی نظام وظیفه عمومی

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید
کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای عضویت در کانال آخرین اخبار نظام وظیفه و اطلاع از اخبار معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 20 نظر:
  1. سلام وقت بخیر
    من معاف از رزم شدم واسم زدن بیماری روانی اختلالات شخصیتی گروه ب زدن واسم (بخاطر بریدگی روی دستم که ناشی از افتادن شیشه روز دستم بوده + اینکه مدارک پزشکیم هم موجوده)
    اگه اعتراض بزنم حرفم به جایی میرسه؟!

    1. سلام جزایری هستم.می توانید درخواست لغو معافیت از رزم بزنید و با تشکیل کمیسیون پزشکی اگر با مدارک و شواهد پزشکی سلامت شما اثبات شود معافیت از رزم برای شما برداشته می شود.البته لازم به ذکر است معافیت از رزم بودن در کارت پایان خدمت عنوان نمی شود و مشکلی بوجود نمی اورد. ولی لازم به ذکر است لغو معافیت از رزم به سختی امکان پذیر است

  2. سلام وقتتون بخیر.ایا ۱۰ روز بعد از نتیجه کمیسیون پزشکی امکان اعتراض است؟
    یا پس از از نتیجه کمیسیون پزشکس حداکثر ۱۰ روز فرصت داریم برای اعتراض؟

    1. با سلام و احترام وقت شما بخیر سیری هستم تا ۱۰ روز فرصت اعتراض دارید که اصلاح مدارک یا اضافه کردن مدارک داشته باشید

  3. سلام من به کمیسیون معرفی شدم معاف از رزم شدم موقه که اعتراض بزنم میتونم چندماه بعد مدرک ارائه بدم و دنبالش برم

    1. بعد از اعتراضطی 1 الی 2 هفته کمیسیون دوم برگزار میشود و در کمیسیون دوم باید مدارک ارائه دهید.

  4. سلام وقت بخیر من تک کلیه مادرزاد هستم و معافیت پزشکی دارم آیا میتونم اعتراض بزارم و برم سربازی آخه هر آزمون استخدامی میخام ثبت نام کنم یکی از شرایط ثبت‌نام ش معافیت دائم غیر پزشکی هست.

    1. سلام.در صورتی شما میتوانید معافیت پزشکی خود را ابطال کنید که بیماری شما به طور کامل بهبود پیدا کرده باشد.

  5. سلام .پسرم بیماری تعریق شدید کف دست و پا و حساسیت پوستی در ناحیه کف پا و زیر بغل و کشاله ران دارد بطوری که روزانه حتما باید پاهایش را بشوید و روز در میان استحمام کند. متاسفانه در کمیسیون پزشکی قبول نکردند و پسرم اعزام شد .الان به دلیل شرایط پادگان بیماریش عود کرده و دچار عرق سوزی شدید شده ولی متاسفانه مسئولین پادگان توجهی نمیکنند و ممکن است عواقب بدتری برایش پیش بیاید ، لطفا راهنمایی کنید .

    1. ابتدا به بهداری یگان مراجعه کنند و سپس در صورت تایید پزشک معتمد نظام وظیفه برایشان بررسی وضعیت صورت میگیرد و با تایید بیماری توسط کمیسیون امکان معافیت وجود دارد

  6. سلام من چشمم رو عمل کاتاراکت انجام دادم تو بیمارستان فارابی پرونده پزشکیم موجوده کلوبوم مادرزادی هم دارم داخل سایت پلیس وظیفه هم نوشته معافیت دائم تعلق میگیره طبق اون نوشته میتونم اقدام ب دریافت معافیت دائم بکنم ؟؟

    1. سلام وقت بخیر جهت دریافت معافیت پزشکی شما باید طبق تشخیص پزشک متخصص دارای بیماری‌ و یا وضعیت سلامت وخیم باشید تا امکان دریافت معافیت داشته باشید.

  7. سلام خسته نباشید
    ببخشید من تاریخ 9/8 جواب کمیسیونم اومد معاف از رزم شدم اعتراض دادم تو تاریخ 9/21 نوشته معرفی به شورای عالی الانم دو ماهه از روش رد شده خبری نیست اصلا
    بخاطر ضعیفی چشم درخواست دادم
    چیکار کنم بنظرتون

    1. سلام نتیجه نامه خود را از طریق پلیس +۱۰ بررسی کنید سپس در صورت نتیجع نگرفتن باید خود را به نظام وظیفه معرفی کنید

  8. سلام خسته نباشید
    ببخشید من درخواست معافیت دادم نتیجش 9/8 اومد
    رفتم اعتراض بزنم خطا داد و نوشته بود که 10 روز بعد از صدور رای میشه اعتراض داد
    پلیس بعلاوه ده هم به من نگفته یه برگه اعزام واسم صادر کرد
    الان من چیکار کنم میشه بگید

  9. سلام ببحشید من تاریخ 1401/6/22 برای معافیت پزشکی به بیمارستان معرفی شده رفتم و تا امروز 1401/8/13 هیچ جوابی برای من نیومده آیا این مدت عادی است یا بیشتر طول میکشه برای گرفتن جواب ؟ ممنون میشم راهنمایی کنید .

      1. سلام وقت بخیر من به رای کمسیون پزشکی اعتراض کردم من معرفی کردن به بیمارستان ۵۰۲ ارتش خواستم بدونم چقدر طول میکشد تا جواب اعلام کنند

      2. سلام خودت پیگیری می کردی همون بیمارستان که رفتی برو

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

پنجشنبه

1403/1/9

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید