تاثیر معدل در کنکور 1402 چگونه است؟ (برای داوطلبان نظام قدیم و جدید)

تاثیر معدل در کنکور 1402 چگونه است؟ (برای داوطلبان نظام قدیم و جدید)

نحوه و میزان تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سراسری، از سالیان اخیر همواره یکی از چالش های مهم برای دانش آموزان و داوطلبان بوده است.

در هفته گذشته کنکور سراسری 1401 در حالی برگزار شد که همچنان سوالات زیادی پیرامون حذف کنکور و تغییر شیوه گزینش داوطلبان برای رشته های پرطرفدار را بی پاسخ گذاشته بود.

از سال ۸۴ نخستین قانون با عنوان حذف کنکور مطرح شد؛ سپس در سال ۹۵ قانونی مبنی بر حذف تدریجی کنکور سراسری به تصویب رسید.

طرحی که هم‌اکنون برای حذف تدریجی کنکور سراسری در حال اجرا است؛ شامل پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی است که شامل 85 درصد رشته های دانشگاهی می‌شود. اما در رشته‌های پر متقاضی و با رقابت بالا، امکان پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی وجود ندارد و همچنان به آزمونی مانند کنکور نیاز دارد.

تاکنون مصوبات متعددی در این حوزه ابلاغ شده است؛ اما بازهم سوالات زیادی برای نحوه برگزاری این آزمون وجود دارد. با توجه به تغییراتی که در کنکور سراسری 1402 اعمال خواهد شد؛ بسیاری از داوطلبان راجع به نحوه و میزان تاثیر معدل در کنکور دچار ابهاماتی شده‌اند.

اینکه میزان تاثیر نمرات امتحانات نهایی در کنکور چطور خواهد بود و معدل تاثیر مثبت یا منفی خواهد داشت؟ سوالاتی هستند که در ادامه این مطلب کامل به آنها پاسخ خواهیم داد. لطفا با مرکز مشاوره آویژه همراه باشید.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

منظور از سوابق تحصیلی و تاثیر معدل چیست؟

در حال حاضر دانش آموزان و فارغ التحصیلان پایه دوازدهم که امتحانات پایان ترم آنها به صورت نهایی برگزار شده است؛ سوابق تحصیلی داوطلبان نظام جدید محسوب می‌شوند.

داوطلبان نظام قدیمی که امتحانات نهایی سال سوم دبیرستان و پیش‌دانشگاهی آنها به صورت نهایی برگزار شده است؛ داوطلبان نظام قدیم هستند.

همچنین برای آن دسته از داوطلبانی که مدرک دیپلم خود را قبل از سال 84 دریافت کرده‌اند و امتحانات آنها نهایی برگزار نشده است و در سال های قبل تاثیر معدل نداشتند؛ برای آنها در سال 1402 وضعیتی مشخص نشده است.

طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، در کنکور سراسری 1402 فقط معدل امتحانات نهایی ملاک خواهد بود و از کنکور 1403 به بعد امتحانات یازدهم نیز در سوابق تحصیلی داوطلبان تاثیر خواهد داشت.

منظور از سوابق تحصیلی و تاثیر معدل چیست؟

دلایل افزایش سوابق تحصیلی در کنکور 1402 چیست؟

سیاست های آموزشی جدید، با هدف تامین عدالت آموزشی و در راستای ایجاد فرصت های تحصیلی برابر برای دانش آموزان مناطق محروم و به ویژه رشته های دانشگاهی پررقابت به تصویب رسیده است.

با مصوبه مجلس شورای اسلامی، بررسی میزان تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور در سال های قبل آغاز شد و قرار بود 85 درصد رشته‌ها بدون کنکور پذیرش شده و تنها با معدل داوطلب پذیرش شوند.

با تداوم رقابت برای رشته های پرطرفدار، تنها راه سنجش و پذیرش داوطلبان در این رشته ها همچنان کنکور به شمار می‌رود. به همین دلیل تاثیر مثبت معدل در کنکور برای داوطلبان در نظر گرفته شد.

از سال 99 طبق تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ادامه اصلاحات شیوه سنجش و پذیرش دانشجویان در ورود به دانشگاه، تاثیر معدل و کاهش سهم کنکور تصویب شد.

در نهایت سهم کنکور از سنجش توان علمی داوطلبان را از ۱۰۰ به ۴۰ درصد کاهش دادند؛ با این هدف که فشار روانی ناشی از آزمون ۴ساعته کنکور کاهش یابد. براین اساس ۶۰ درصد از سهم سنجش توان علمی دانش آموزان نیز بر مبنای سوابق تحصیلی سه سال آخر دبیرستان تعیین می شود.

دلایل افزایش سوابق تحصیلی در کنکور چیست؟

تاثیر مثبت معدل در کنکور چگونه انجام می شود؟

تاثیر مثبت معدل به این معنا است که داوطلب دو نمره خواهد داشت؛ یک نمره کنکور و یک نمره سوابق تحصیلی.

میزان تاثیر مثبت نسبی است و بستگی به وضعیت امتحان داوطلب دارد. چنانچه نمره سوابق تحصیلی باعث کاهش نمره کنکور شود، تاثیر مثبت معدل اثر داده نمی شود.

به بیان دیگر معدل داوطلب تنها در صورتی اعمال می‌شود که بر نتیجه کنکور تاثیر مثبت داشته باشد؛ اگر معدل تاثیر منفی بر نتیجه کنکور فرد بگذارد، در رتبه وی اعمال نمی‌شود.

به عنوان مثال شاید برای یک داوطلب با معدل متوسطه 17، تاثیر مثبت اعمال شود؛ اما برای دانش آموز با معدل 19.5 اینطور نیست. در نهایت روند تاثیر مثبت معدل به نفع داوطلب عمل می کند.

تاثیر قطعی معدل در کنکور به چه معناست؟

منظور از تاثیر قطعی معدل، این است که رتبه کنکور تحت تاثیر سوابق تحصیلی بالا و پایین می رود. این تاثیر ممکن است به نفع یا زیان داوطلب باشد؛ اما در هر صورت در نتیجه نهایی مؤثر خواهد بود.

اگر داوطلب از سوابق تحصیلی خوبی برخوردار باشد؛ نمره کل و رتبه نهایی او بالا می‌رود؛ این تاثیر ممکن است در حالت برعکس نیز رخ دهد.

تاثیر قطعی معدل در کنکور به چه معناست؟

نحوه تاثیر سوابق تحصیلی برای داوطلبان نظام قدیم کنکور ۱۴۰۲

طبق مصوبات شورای عالی فرهنگی و به منظور افزایش عدالت آموزشی، بخشی از نمره آزمون سراسری به سوابق تحصیلی اختصاص داده می شود و نمراتی که داوطلبان در امتحانات نهایی سال دوازدهم یا سال سوم دبیرستان نظام قدیم کسب کرده اند؛ بر نتیجه کنکور تاثیر می‌گذارد.

در کنکور 1402 میزان تاثیر سوابق تحصیلی به نسبت سال های گذشته افزایش یافته است. بنابراین در کنکور 1402 معدل و سوابق تحصیلی داوطلبان 60 درصد تاثیر گذار خواهد بود.

میزان تاثیر معدل برای داوطلبانی که مدرک دیپلم خود را از سال ۸۴ به بعد دریافت کرده اند، به میزان حداکثر ۲۵ درصد سوابق تحصیلی است و به صورت مثبت در نمره کل آنها لحاظ خواهد شد.

کنکور سراسری 1402 نیز همچون کنکور سال های قبل برای پنج گروه آزمایشی ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان برگزار می‌شود و داوطلبان می‌توانند وارد رشته مورد علاقه خود در دانشگاه های روزانه، شبانه، آزاد و غیرانتفاعی شده و ادامه تحصیل دهند.

در این مقاله تلاش کردیم تا تاثیر معدل در کنکور سراسری 1402 را مورد بررسی قرار دهیم. چنانچه نیاز به دریافت مشاوره تخصصی تحصیلی، مشاوره کنکور سراسری و… داشتید، با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید تا شما را بطور تخصصی راهنمایی نمایند.

از همراهی شما سپاسگزاریم.

سوالات متداول

سوال علامتتاثیر معدل در کنکور 1402 چقدر است؟

تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 1402 به میزان 60 درصد اعمال خواهد شد.

سوال علامتتاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 1402 به صورت مثبت است یا قطعی؟

در حال حاضر هنوز مشخص نشده است که تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 1402 به صورت مثبت خواهد بود یا قطعی.

سوال علامتتاثیر معدل پایه دهم و یازدهم در کنکور 1402 چگونه است؟

معدل پایه دهم و یازدهم تاثیری در کنکور 1402 ندارند و شامل آن نیستند. برای 1403 و 1404 امتحانات این دو پایه به عنوان سوابق تحصیلی در نظر گرفته شده است.


لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

تاثیر معدل در کنکور 1402 چگونه است؟ (برای داوطلبان نظام قدیم و جدید)

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 8 نظر:
  1. ثبت نام ایجاد سابقع گزینه عنوان رشته تجربی بزنم یا انسانی؟؟؟
    دیپلم تجربی دارم امامیخوام کنکور انسانی شرکت کنم

    1. سلام در صورتی که قصد شرکت در کنکور انسانی را دارید برای ایجاد سابقه گزینه انسانی را انتخاب کنید

  2. با سلام و احترام من معدل کتبی دیپلم ۱۰ شده است و به دلیل اینکه پیوند کلیه کردم. و کارت معافیت پزشکی دائم دارم. آیا می توانم به دانشگاه بروم و تحصیل کنم؟ آیا میتوانم معدل کتبی دیپلم را تغییر بدهم ؟ با تشکر

  3. سلام لطفا زود تر تصويب کنید
    ما از شما اینو قبول نمی‌کنیم ک بگید کنکور مثل قبله چون دوساله با حرف شما پیش اومدیم الان نزنید رو حرفتون مجلس شورای هم خب کوتاه بیا هی ک نمیشه گفت الان وقتش نیست بعله میبینیم کنکوری ک هی دم از تقلب نشدن میزنید

  4. سلام ببخشید من رشته دبیرستانم ریاضی هست و امسال کنکور داشتم میخام برای سال بعد کنکور هنر بدم تاثیر سوابق تحصیلی چقدر برای من اعمال میشه؟

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

یکشنبه

1403/1/12

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید