با خصوصیات دانش آموزان تیزهوش آشنا شوید!

با خصوصیات دانش آموزان تیزهوش آشنا شوید!

دانش آموزان تیزهوشی که در مدارس تیزهوشان پذیرفته می شود٬ چه ویژگی ها و خصوصیاتی دارند؟ چگونه یاد می گیرند و چه علایقی دارند؟ آیا فرزند شما می تواند یک تیزهوش باشد؟

برای آشنایی با خصوصیات دانش آموز تیرهوش، در ادامه همراه مرکز مشاوره آویژه باشید.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

چه دانش آموزانی باید وارد مدارس تیزهوشان شوند؟

بسیاری از حقایق پژوهش های موجود درباره کودکان تیزهوش، نتیجه خدمات قابل ملاحظه لوی ترمن و همکاران او است که یک تحقیق دراز مدت بر روی 1582 کودک را بنیانگذاری کرد.

پونزخلاصه ای از یافته های او درباره ویژگی های تیزهوشان، بشرح زیر است:

عضو متوسط گروه، از نظر جسمی از یک کودک متوسط وضع بهتری دارد.

در زمینه مربوط به موضوع های درسی آزمون، برتری تیزهوشان نسبت به کودکان غیر منتخب در خواندن، کاربرد زبان، استدلال حسابی، علوم، ادبیات و هنر بود.

علایق کودکان تیزهوش، چند جانبه و خود انگیخته است.

آنان کمتر تمایل به مبالغه یا گزافه گویی در باره دانش خود دارند.

انحراف افراد تیزهوش مورد آزمایش از اکثریت مردم، تقریبا در مورد تمامی صفات در جهت بهتر بودن و پیشرفت است.

برخی تصور می کنند که فرزند تیزهوش دارای جثه ای نحیف و لاغر، احتمالا“ عینکی، کم غذا، بدخط و… است با وجود مشاهده انفرادی بعضی ازویژگی های فوق، وجود آنها را مورد تایید قرار نداده است.

به عنوان مثال ممکن است کودک تیزهوش دارای دستخط خوبی نباشد که می تواند به دلیل سرعت تفکر و سبقت آن بر حوصله و توانایی نوشتاری دانش آموز باشد.

می توان گفت که تقریبا آنان در اکثر زمینه های شناختی، هوشی، شخصیتی و حتی فیزیکی به میانگین فرزندان عادی برتری دارند. البته بچه های فوق‌العاده تیزهوش که دارای هوش 180 به بالا هستند، دارای مشکلات خاصی هستند.

دانش آموز تیزهوش کیست؟

کودکانی که از لحاظ هوشی از هم سن و سالان خود متفاوت هستند و سطح بالاتری از هوش و استعداد را دارند، تیزهوش گفته می شوند.

پونزافرادی که سطح ضریب هوشی آنها بالاتر از 110 است، در سه سطح زیر دسته بندی می شوند:

افراد باهوش با ضریب هوشی 110 تا 130

افراد تیزهوش با ضریب هوشی 130 تا 140

نوابغ با ضریب هوشی 140 به بالا

دانش آموز تیزهوش کیست؟

انواع هوش از دیدگاه روانشناسی

هوش از دیدگاه روانشناسی، به دو نوع سیال و متبلور تقسیم می شود.

هوش سیال تا 14 سالگی رشد کرده و در 14 سالگی به اوج خود می رسد. اما هوش متبلور در اثر تعامل با محیط افزایش می یابد و با کسب تجربه افزایش می یابد و در 40 سالگی به اوج خود می رسد.

در خصوص هوش متبلور، سهم ارث 80 درصد و سهم محیط 20 درصد است. همچنین باهوش در یک جامعه ابتدایی با یک فرد باهوش در یک جامعه پیشرفته متفاوت است.

ویژگی های تحصیلی تیزهوشان

آنان معمولا خواندن را پیش از مدرسه رفتن یاد می گیرند، بیشتر دانش آموزان تیزهوش از نظر درسی دو یا سه سال جلوتر از همسن های خود هستند.

سرعت پیشرفت تحصیلی در کودکان تیزهوش از لحاظ کمی و کیفی بیشتر از کودکان عادی است. تیزهوشان خواندن راحتی قبل از مدرسه فرا می گیرند؛ همچنین در خواندن بیش از ریاضیات استعداد دارند.

اغلب این کودکان مدرسه را دوست دارند و عاشق یادگیری هستند. لازم به یادآوری است که برتری تحصیلی به تنهایی نمی تواند نشانه تیزهوشی باشد؛ چه بسا افرادی که در دروس مختلف نمره های بالا به دست می آورند، لیکن این نمره ها به دلیل استفاده زیاد از حافظه و یادگیری های سطحی آنان است.

با این حال میان هوش و موفقیت تحصیلی همبستگی بالایی وجود دارد؛ میانگین همبستگی های به دست آمده بین 50/0+ الی+60/0 است.

به طور کلی هوش بالاتر سبب موفقیت بیشتر در تحصیل می شود، مگر آنکه عواملی مانند انگیزش کم برای یادگیری، افسردگی، اختلال شخصیت یا ناراحتی های خانوادگی در کار یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان خلل به وجود آورند.

علایق تیزهوشان

تیزهوشان به خواندن داستان ها و کتاب های مختلف، نقاشی و موسیقی علاقه دارند. در این کودکان تمایل زیادی برای شرکت در جلسات بحث و انتقاد، تفریحات سالم و بازی های دسته جمعی مخصوصا با افراد بزرگتر از خود وجود دارد.

ویژگی های تحصیلی تیزهوشان

یادگیری در تیزهوشان

یادگیری را می توان از دو نظر بررسی کرد و با هوش ارتباط داد. یکی رابطه هوش با سرعت یادگیری است؛ یعنی آیا کسی که با هوش است مطالب را سریعتر و بهتر می آموزد.

دیگر ارتباط هوش با سطح پیچیدگی یادگیری است. پژوهش ها نشان می دهند که هوش با هر دو جنبه یادگیری ارتباط نسبتا نزدیکی دارد. شخص باهوش، چنانچه از انگیزش کافی برای یادگیری برخوردار باشد و از ناراحتی جسمی و روانی رنج نبرد فهم مطالب را زودتر، بهتر و بیشتر می آموزد.

عوامل زیادی به جز هوش، در یادگیری دخالت دارند که به بعضی از آنها مانند انگیزش، سلامت جسمی و روانی و ساخت شخصیت می توان اشاره کرد. یک عامل دیگر پشتکار فرد در یادگیری است که با انگیزش ارتباط دارد، ولی مترادف با آن نیست.

شخص ممکن است انگیزش کافی برای یادگیری داشته باشد، ولی از پشتکار خوب برخوردار نباشد؛ اما پشتکار زیاد معمولا با انگیزش کافی همراه است.

وقتی ادعا می کنیم که فرزند باهوش زودتر و بهتر یاد می گیرد؛ منظور این است که در شرایط مساوی روانی، تربیتی و محیطی، افراد با هوش، از نظر یادگیری، موفق تر از افراد کم هوش هستند.

افراد تیزهوش معمولا کمتر دیگران را عصبانی می کنند؛ گزافه گویی، دروغ گویی و بازی های خطرناک را کمتر می پسندند؛ اعتماد به نفس استقلال فکری، حس همکاری، احترام به دیگران، دوراندیشی، تدبیر و احتیاط و 111 در آنان دیده می شود.

اینان کمتر از همسن های خود به کارهای خلاف دست می زنند. کمتر به اغفال دیگران می پردازند و حتی در شرایط دشوار صداقت و تعهد خود را حفظ می کنند و بهتر از دیگران از افکار و اعمال خود استفاده می کنند.

به طور کلی تیزهوشان اغلب شادمان و مورد علاقه دیگران می باشند. اغلب آنها از نظر عاطفی با ثبات و متکی به نفس هستند و در برابر اختلالات عصبی و روانی کمتر از کودکان معمولی آسیب پذیرند.

اغلب تصور می شود کسانی که با هوش ترین هستند، بهترین نیز می باشند. به عبارت دیگر فکر می کنیم که صفات اخلاقی همانند انصاف، شرافت، محبت و عدالت با تیزهوشی همراه هستند.

با این حال این حقیقت را باید مد نظر داشت که افراد مستعد و نابغه نیز می توانند از نبوغشان در کارهای جنایی استفاده کنند. لازم به توضیح است که در بین افراد نابغه تفاوت های زیادی وجود دارد و نمی توان همه آنها را یکسان دانست.

معمولا افراد تیزهوش از نظر رفتارهای اخلاقی از افراد معمولی برتر هستند. اکثر این کودکان در سنین اولیه به مفاهیم انتزاعی خوب و بد، درست و نادرست، عدالت و ظلم، علاقه مند می شوند. فرد نابغه ای که اصول اخلاقی را رعایت نمی کند، جنبه استثنایی دارد و نمی تواند آن را یک امر کلی تلقی کرد و تعمیم داد.

یادگیری در تیزهوشان

دانش آموزان تیزهوش و مسائل آنها

آن چه که از مهمترین خطرات و ضربه ها برای دانش آموزان تیزهوش یاد می شود، خطرات روحی است. باید اشاره کرد که اکثرا به نیازهای روحی این دانش آموزان توجهی نمی شود!

از سویی مدرسه از آنها توقعات زیادی دارد و از سویی در خانواده خود به وسیله ای برای چشم و هم چشمی تبدیل می شوند.

حتی والدین برای آن هدف فرزند را تحت فشار قرار می دهند و آنها را مجبور به ثبت نام در کلاس های خصوصی و فوق برنامه درسی زیادی می کنند؛ در صورتی که این دانش آموز نیاز کمی به این کلاس ها دارد.

این دانش آموزان ممکن است به دلیل بی توجهی به نیازهای روحی، دچار افسردگی و مشکلات روحی شوند.

برنامه هایی برای دانش آموزان تیزهوش

چگونه می توان به رشد هوش نوجوانان کمک کرد و چه برنامه هایی برای آنان مفید است؟ باید برای این دانش آموزان امکان کسب مهارت و تجربه فراهم شود. این دانش آموزان باید بتوانند کارهای خلاقانه و نوآورانه را انجام دهند.

این جوانان باید دسترسی زیادی به تکنولوژی و وسایل کمک آموزشی داشته باشند و راه برای خلاقیت آنها باز شود.

به علت هوش بالای این افراد، والدین و مربیان فکر می کنند این دانش آموزان تنها باید درس بخوانند؛ در صورتی که این باعث می شود آنها تک بعدی بار بیایند و در دیگر زمینه ها رشد نکنند. این عدم تعادل در رشد می تواند باعث مشکلات روحی شود.

باید برای تخلیه هیجان و انرژی این دانش آموزان فعالیت های بدنی و فکری در نظر گرفته شود.

برنامه هایی برای دانش آموزان تیزهوش

در پایان

با این اوصاف٬ اگر فرزند شما تیزهوش می باشد، به فکر شکوفایی استعدادهای آن باشید!

در صورتی که نیاز به مشاوره تحصیلی، مشاوره مدارس تیزهوشان٬ شرایط قبولی و کسب اطلاعات بیشتر داشتید، می توانید با مشاوران مجرب ما در این زمینه تماس حاصل فرمایید. این کارشناسان باتجربه به شما راهنمایی های لازم را برای موفقیت فرزندتان خواهند داد.

برای استفاده از مشاوره تلفنی با شماره 9099071985 تماس بگیرید.

سوالات متداول

سوال علامتانواع هوش از دیدگاه روانشناسی به چند دسته تقسیم می شود؟

به دو نوع هوش سیال و متبلور تقسیم می شود که توضیحات مربوط به هرکدام را در مقاله فوق ارائه کرده ایم.

سوال علامتآیا صرفا وجود هوش بالا عامل موفقیت فرد در تحصیل می شود؟

بطور کامل نمی توان هوش را عامل موفقیت دانست؛ هوش بالاتر سبب موفقیت بیشتر در تحصیل می شود، اما زمانی که عواملی مانند انگیزش کم برای یادگیری، افسردگی، اختلال شخصیت یا ناراحتی های خانوادگی در کار یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان وجود داشته باشد، شرایط تغییر خواهد کرد.


لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

با خصوصیات دانش آموزان تیزهوش آشنا شوید!

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 11 نظر:
  1. من 13 سالمه 8 تمم بعد توی مدرسه غیر انتفاعی درس میخونم یک بار با دوستان بحث ای کیو شد من هم رفتم تست دادم شد 146 بعد زده بود نابغه (با اینکه نیستم) من خودم به شخصه خیلی خنگم بعد از 8 ساعتی که توی خونمون هستم 6 ساعت بازی میکنم 2 ساعت دیگرش هم غذایی چیزی میخوریم دیگه خلاصه که توی روز عمرا اگه لایه درس رو باز کنم بعد من معدل هفتمم شد 19.95 تازه ونم بخاطر یک انشا که بهم 19.5 داد همه ی درسامو بدون اینکه درس رو یک بار بخونم 20 میشد بعد کل کلاس بهم میگفتن خر خون حالا بنظرتون برم تیزهوشان؟ توی مبتکران هفتم توی شهر خودمون یعنی مشهد شدم نفر 8 ام توی کشور 124 ریاضی مو 76 درصد زدم بنظرتون برم تیرهوشان؟

    1. با سلام خانم سیری هستم درصورتی که هوش و استعداد بالایی دارید می توانید برای آزمون تیزهوشان اقدام کنید برای اطلاعات بیشتر با آویژه تماس بگیرید

    1. شما چند سالتونه هست وتیزهوشان چه مقطعی میخواهید ثبت نام کنید

  2. من امسال اولویت اولم یعنی فرزانگان 5 رو قبول شدم، آی کیو من بالای 140 هست(175 ) خیلی دوست دارم که ببینیم مدرسه مون چجوریه.

  3. سلام من تو دبیرستان تیزهوشان (فرزانگان هستم
    واقعا نمی دونم چرا تصورات بعضی ها از ما چند تا بچه ی همش سر تو کتاب هر خون عینکی موش خرماست و بعضی ها می گن دوستی تو نیز نوسان خیلی سخته و هیچکی با هیچکی ارطبات خوبی ندارن ولی اصلا اینطور نیست .ما همه ی ملای با هم دوستیم .حتی کل کلاس زنگ تفریح ها با هم آهنگ می خونیم و فقط می خواستم بگم بر خلاف تصورات بعضی ها ما آدم فضایی نیستیم ‌‌و حتی گاهی با معلمان بیرون می ریم البته .سطح درس ما خیلی بالاست و الان که هستیم هستیم معلم زیسمتمون بهمون جزوه یازدهم رو میده مثلا دو فصل زیست کتاب عادی رو ما 71 صفحه جزوه داریم .و حتی می تونن بگم حسادت هم وجود ندارد چون همه تلاش خودشون رو به بیشترین شکل می کنن و کسی برای 19 گریه نمی کنه‌.😐

  4. در حال حاضر من چهارم هستم و در مدرسه تیزهوشان درس میخونم
    اسم مدرسه من روشنگران هست

    1. مدرسه دخترانه اسمش فقط فرزانگانه چهارم ابتدایی هم نداره😂

  5. من الا ن خودم تیزهوشانم و میخوام تا شش سال بمونم ولی قبل مدرسه خوندن یاد نگرفتم

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

پنجشنبه

1403/1/9

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید