سن معافیت کفالت سربازی

قوانین معافیت کفالت شامل چه مواردی می شود؟

یکی از انواع معافیت های پرطرفدار معافیت کفالت است. لازمه دریافت معافیت کفالت مانند دیگر معافیت ها داشتن شرایط و اسناد مربوطه است. مشمولان خدمت سربازی برای دریافت معافیت های مختلف کفالت حتما باید قوانین و ضوابط کفالت سربازی از جمله نکات مربوط به سن کفالت برای معافیت از سربازی را مطالعه کنند.

مشمولان خدمت سربازی می توانند نسبت به دریافت معافیت برای کفالت اعضای مختلف خانواده خود اعم از پدر، مادر، پدربزرگ، مادربزرگ، خواهر و برادر اقدام کنند. اما در نظر داشته باشید که هر کدام از اعضای خانواده مشمول باید در موقعیتی خاص باشند تا فرد بتواند برای دریافت کفالتشان درخواست دهد.

یکی از ملاک های لازم برای سنجیدن موقعیت اعضای خانواده مشمولان خدمت سربازی سن این افراد است. در ادامه این مقاله به شرح جزئیات سن کفالت برای معافیت از سربازی می پردازیم.

اگر شما نیز جزء آن دسته از متقاضیان دریافت معافیت کفالت هستید بهتر با مطالعه این مقاله آگاهی خود را در زمینه سن کفالت خدمت سربازی و آیین نامه معافیت کفالت افزایش دهید.

ما مشاوران آویژه مشتاقانه منتظر پاسخ گویی به سوالات شما در زمینه گرفتن کفالت سربازی، سن کفالت و شرایط معافیت کفالت هستیم.

 

سن کفالت برای گرفتن معافیت سربازی

 

سن لازم برای دریافت معافیت کفالت اعضای خانواده

 

سن کفالت برای گرفتن معافیت سربازی موضوع حائز اهمیتی در زمینه معافیت کفالت می باشد.

مشمولان به منظور داشتن مسئولیت نگهداری و یا همان کفالت اعضای خانواده می توانند معافیت بگیرند. در ادامه به شرح مهم ترین شرایط و محدودیت سنی تک تک اعضای خانواده مشمولان پرداخته ایم.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

محدودیت سنی پدر برای دریافت معافیت کفالت پدر

برای دریافت معافیت کفالت پدر، پدر فرد مشمول حتما باید در موقعیتی خاص به سر ببرید. افراد قبل از اینکه نسبت به دریافت معافیت کفالت پدر اقدام کنند باید از اخبار جدید مطلع باشند. برای مثال طبق مصوبه اسفند ماه سال 1398 سن کفالت پدر مشمولان باید حداقل 75 سال باشد. در ادامه موقعیت های مختلف دریافت معافیت کفالت پدر را تفکیک کرده ایم.

 

پدر مسن

معافیت کفالت پدر مسن بر خلاف پدر بیمار، دقیقا بر اساس سن و سال پدر مشمول لحاظ می شود. همانطور که از نام معافیت کفالت پدر مسن مشخص است، این نوع معافیت شرایط جسمی پدر مشمول را در نظر نمی گیرد و صرفا بر اساس سن پدر لحاظ می شود.

 

با رسیدن سن پدران مشمولان به 75 سالگی پسران این افراد می توانند به دریافت معافیت پدر مسن بپردازند و از خدمت سربازی معاف شوند.

در نظر داشته باشید اگر پدر فرد مشمول با داشتن سن 75 سال از بهترین امکانات رفاهی برخوردار باشد یا جزء ثروتمندان باشد باز هم احتیاج به کفیل دارد.

پدر بیمار

اگر پدر فرد مشمول دارای بیماری خاص و یا معلولیت های جسمی و حرکتی باشد به طوری که دیگر نتواند از عهده امور شخصی خود برآید. دیگر محدودیت و قوانین مربوط به سن کفالت خدمت سربازی مطرح نمی شود. زیرا ممکن است پدر فرد مشمول جوان باشد اما دچار مشکلاتی از قبیل معلولیت و بیماری باشد.

اگر پدر فرد مشمول مددجو سازمان هایی مانند کمیته امداد یا بهزیستی باشد با اخذ گواهی از این مراکز می تواند عضویت خود را به سازمان نظام وظیفه اعلام کند. برای مثال پس از اینکه پدر مشمول معافیت کفالت بهزیستی را اعلام کرد می تواند درخواست کفیل را به منظور نگهداری برای فرزند خود ثبت کند.

همان طور که ذکر کردیم به دلیل اینکه شرایط پیش آمده کاملا غیر ارادی و ناخواسته بوده است، محدودیت سن و سال به این افراد تعلق نمی گیرد.

برای دریافت معافیت کفالت پدر بیمار، حتما باید به کمیسیون پزشکی مراجعه کنید تا پزشکان مورد تایید سازمان نظام وظیفه، بیماری و موقعیت پدرتان را تایید کنند.

محدودیت سنی مادر برای معافیت کفالت مادر

طبق قوانین نظام وظیفه محدودیت سنی مادران برای دریافت معافیت کفالت مادر وجود ندارد. می توان گفت تنها ملاک مهم و اساسی برای اخذ معافیت کفالت مادر این است که مادر همسر نداشته باشد.

اگر پدر فرد مشمول فوت کرده باشد یا پدر و مادر آن از هم جدا شده باشند در صورتی که مادرش ازدواج مجدد نداشته باشد می تواند کفالتش را بر عهده بگیرد.

طبق قوانین معافیت کفالت مادر، اگر از زمان فوت همسر یا طلاق وی کمتر از 30 ماه گذشته باشد، به مشمول معافیت موقت تعلق می گیرد و در صورتی که از 30 ماه بیشتر شود، معافیت موقت به معافیت دائم تبدیل می شود.

محدودیت سنی برادر برای دریافت معافیت کفالت برادر

 

برای دریافت معافیت کفالت برادر باید پدر خانواده در قید حیات نباشد. پس فوت پدر خانواده یکی از اساسی ترین شرایط دریافت معافیت کفالت برادر است. توجه داشته باشید فقط معافیت کفالت برادر تنی ممکن است.

باید متذکر این موضوع شوم که دریافت معافیت کفالت برادر محدودیت سنی دارد. به گونه ای که اگر برادر مشمول بالای 18 سال سن داشته باشد، فرد مشمول به خدمت سربازی نمی تواند نسبت به دریافت معافیت کفالت برادرش اقدام کند.

اگر برادران فرد مشمول دارای بیماری مورد تایید کمیسیون پزشکی باشند، مشمول خدمت سربازی می تواند درخواست کفالت دهد. در این صورت حتی اگر برادران بیمارش بالای 18 سال باشند نیز این درخواست پذیرفته می شود.

محدودیت سنی خواهر برای دریافت معافیت کفالت خواهر

دریافت معافیت کفالت خواهر علی رغم کفالت پدر و برادر محدودیت سنی ندارد و فقط باید فاقد سرپرست باشد. اگر پدر خانواده فوت کرده باشد و خواهر مشمول ازدواج نکرده باشد برادرش می تواند معافیت کفالت او را بگیرد.

در نظر داشته باشید اگر خواهر فرد مشمول از همسرش جدا شده باشد و ازدواج مجدد نکرده باشد، همچنان می تواند برادرش را به عنوان کفیل اعلام کند.

محدودیت سنی پدربزرگ برای دریافت معافیت کفالت پدربزرگ

 

قبل از در نظر گرفتن سن کفالت برای معافیت سربازی به منظور نگهداری از پدر بزرگ، باید به فرزندان پدر بزرگ توجه داشته باشیم. منظور از فرزندن پدربزرگ همان عمه، عمو، دایی، خاله، پدر و مادر مشمول است. یکی از قوانین گرفتن کفالت پدربزرگ عدم وجود فرزند است.

در نظر داشته باشید فرد با داشتن پدر می تواند کفالت مادر بزرگ و پدربزرگ مادری خود را بپذیرد.

سن کفالت برای معافیت سربازی از دیگر نکات مهم است. پدربزرگ فرد متقاضی دریافت کفالت باید بالای 75 سال باشد. و فرد مشمول تنها نوه ای باشد که مسئولیت مواظبت از پدربزرگ بدون فرزند یا مادر بزرگ بدون شوهر و فرزند را بر عهده دارد.

محدودیت سنی مادربزرگ برای دریافت معافیت کفالت مادربزرگ

برای دریافت کفالت مادربزرگ سن مادر بزرگ فاقد اهمیت است. از مهم ترین ملاک های پذیرش درخواست کفالت مادر بزرگ می توان به این اشاره کرد که فرد مشمول تنها نوه بالای 18 سال باشد و مادر بزرگش فاقد همسر باشد.

اگر مادربزرگ همسر داشته باشد، نوه نمی تواند کفیل آن شود حتی اگر پدربزرگش در زندان به سر ببرد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد کفالت پدربزرگ و مادربزرگ پیشنهاد می کنم مقاله زیر را بخوانید.

کفالت پدربزرگ و مادربزرگ

قوانین معافیت کفالت مادر چگونه است؟

 

شرایط فرد مشمول به خدمت سربازی برای دریافت معافیت کفالت

 

علاوه بر اعضای خانواده خود فرد مشمول نیز برای دریافت معافیت کفالت باید دارای شرایطی خاص باشد. در ادامه شاهد ضروری ترین موارد برای دریافت معافیت کفالت هستیم.

فرد مشمول باید به سن قانونی رسیده باشد یا بالای 18 سال سن داشته باشد.

تحت هیچ شرایطی نباید در پرونده نظام وظیفه مشمول غیبت ناموجه سربازی ثبت شده باشد.

برای دریافت معافیت کفالت مشمول باید تنها فرد مسئول بالای 18 سال تمام برای نگهداری از اعضا خانواده اش باشد. یعنی فرد مشمول تنها فرزند یا نوه بالای 18 سال خانواده باشد.

سرپرستی خواهر یا برادر زیر 18 سال خود را بر عهده داشته باشد.

پدر فرد مشمول فوت کرده باشد و مراقبت از مادرش بر عهده او باشد.

 

انواع معافیت کفالت شامل چه مواردی می شود؟

 

انواع معافیت کفالت شامل چه مواردی می شود؟

انواع معافیت کفالت برای مشمولی که سرپرستی یکی از اعضای خانواده را دارد، به چند دسته تقسیم می شود.

پونزانواع شرایط معافیت کفالت به شرح زیر است:

 

فرد مشمول از پدر خود که بنا به تشخیص شورای پزشکی توانایی مراقبت از خودش را ندارد، نگهداری کند و درواقع سرپرست پدرش باشد.

مشمول سرپرستی خواهرش را که نه پدر دارد و نه فرزند، بر عهده بگیرد.

فرد مشمولی که سرپرستی مادرش را به دلیل نداشتن همسر (از دست دادن همسر یا طلاق) اختیار کرده است.

فرد مشمولی که مراقبت از برادر کوچک و همچنین برادر بزرگتر از خودش را بر عهده دارد. (برادر بزرگ توانایی سرپرستی را به دلیل بیماری ندارد و شورای پزشکی این مسئله را تایید کرده است)

مشمول به دلیل اینکه همسرش را از دست داده است و از فرزندان خود مراقبت می کند، معافیت کفالت به وی تعلق می گیرد.

مشمول از مادربزرگ و پدربزرگ خود که همسر و فرزندی ندارند، نگهداری کند، معافیت کفالت مادربزرگ و پدربزرگ را می تواند کسب کند.

افراد مشمول چنانچه سرپرستی یکی از اعضای خانواده را که در بالا به آنها اشاره شد، بر عهده داشته باشد، معافیت کفالت به آنها تعلق می گیرد.

 

 

شرایط معافیت کفالت چگونه است؟

مدارک مورد نیاز برای گرفتن انواع معافیت کفالت شامل چه مواردی می شود؟

همراه داشتن دفترچه خدمت مشمول بدون مهر غیبت

عکس 4*3 از فرد مشمول با پس زمینه سفید که همراه فرد باشد.

فتوکپی از کارت ملی و شناسنامه عکس‌دار مشمول

فتوکپی از صفحات شناسنامه برادر، خواهر، مادر و پدر مشمول

فتوکپی از کارت ملی پدر و مادر مشمول

فتوکپی از آخرین مدرک تحصیلی مشمول

عکس 4*3 از مادر مشمول (در صورت استفاده از کفالت مادر)

برگه تکمیل شده آخرین وضعیت مشمول

✍️✍️ سخنی از مشاوران آویژه

با توجه به اینکه قوانین و ضوابط سازمان نظام وظیفه پیوسته در حال تغییر است جزئیات قانون سن کفالت برای معافیت از سربازی نیز تغییر یافته است. برای مثال حدود 12 سال پیش افرادی که سن پدر آن ها بیش از 60 سال بود شرایط معافیت کفالت پدر بالای 60 سال را داشتند.

اما امروزه قانون معافیت کفالت پدر بالای 60 سال تغییر یافته و افراد با داشتن پدر 75 ساله می توانند معافیت کفالت پدر مسن بگیرند. بنابراین بهتر است مشمولان برای داشتن عملکردی هوشمندانه در راستای در معافیت کفالت از مشاوره نظام وظیفه بهره مند شوند.

همان طور که با خواندن این مقاله متوجه شده اید، سن کفالت خدمت سربازی فقط برای اخذ کفالت مذکران حائز اهمیت است. یعنی برای دریافت کفالت مادر، خواهر و مادربزرگ سن خانم ها اهمیتی ندارد. در واقع مهم ترین ملاک برای دریافت کفالت این افراد این است که فاقد همسر باشند.

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را از قوانین معافیت کفالت آگاه سازیم. چنانچه در این زمینه سوال یا ابهامی دارید، با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید.

نظام وظیفه

 

مرکز مشاوره آویژه آماده ارائه خدمات تخصصی مشاوره نظام وظیفه می باشد. برای ارتباط با آویژه، می توانید از سراسر کشور بدون پیش شماره با۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵تماس بگیرید.

 

 

 

سوالات متداول

سوال علامتآیا فرد مشمول می تواند به خاطر داشتن پدری 60 ساله معافیت کفالت دریافت کند؟

بله؛ در صورتی که مشمول 18 سال به بالا باشد و دیگر شرایط معافیت کفالت را داشته باشد. همچنین پدر مشمول به خاطر بیماری و کهولت سن که مورد تشخیص شورای پزشکی واقع شده، توانایی مراقبت و نگهداری از خودش را نداشته باشد، به فرد مشمول معافیت کفالت پدر تعلق می گیرد.

سوال علامتفرد مشمول می تواند با وجود اینکه مادرش در قید حیات است و در کنار آنها در یک خانه زندگی می کند، برای گرفتن معافیت کفالت خواهرش اقدام کند؟

بله؛ اگر شرایط معافیت کفالت را داشته باشد، می تواند با ارائه مدارک لازم به پلیس +10 معافیت کفالت خواهر بگیرد. وجود مادر برای گرفتن این معافیت کفالت مانعی به حساب نمی آید.

سوال علامتدر چه صورتی فرد مشمول می تواند به واسطه داشتن برادر بزرگتر از خود برای معافیت کفالت برادر اقدام کند؟

در صورتی که برادر مشمول ازدواج نکرده و فرزندی نداشته باشد، هیچ منبع درآمدی برای تهیه کردن مخارج زندگی نداشته باشد و اینکه فاقد پدر باشد؛ فرد مشمول می تواند برای معافیت کفالت برادر اقدام کند.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره آویژه

هدف مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست، تا با اطلاعات کامل قبلی، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. در این راستا مرکز مشاوره آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره معافیت کفالت به شما هم میهنان عزیز ارائه می دهد.

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید.

برای استفاده از خدمات مشاوره تلفنی آویژه، می توانید از سراسر کشور با شماره 9099071985 بدون پیش شماره تماس بگیرید و سوالات خود را بپرسید.

لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

سن معافیت کفالت سربازی

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید
کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای عضویت در کانال آخرین اخبار نظام وظیفه و اطلاع از اخبار معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 5 نظر:
  1. سلام 50 ساله هستم عمل قلب باز انجام دادم میتونم برا پسرم معافیت بگیرم

    1. سلام اگر فرزند شما غیبت سربازی نداشته باشد امکان گرفتم معافیت کفالت پدر را دارد.

  2. سلام وقت بخیر ،، پدر من ۶۶ سال سن دارد و عمل قلب باز انجام داده است و تحت مصرف دارو است و به گفته ی پزشک باید تا اخر عمر دارو مصرف نماید ایا شامل کفالت پدر میشوم؟ اگر شامل میشوم مدارک لازم چه می باشد و باید به کجا ارسال کنم؟؟؟

    1. سلام خدمت شما، برای معافیت اگر غیبت ندارید و تک پسر بالای ۱۸ سال خانواده هستید میتوانید درخواست دهید. البته مهم است که بعد از عمل وضعیت کلی مدر و ای اف قلب ایشان روی چه درصدی است؟ راجب مدارک و … موارد طولانی است و در قالب چند خط نمیگنجد ، با مشاوران تماس بگیرید.

  3. ببخشید در متن امده که سن پدر ۷۰ سال باشد کافی است. من فکر می کردم که این سن مختص زمان قبل تر بوده و در حال حاضر به ۷۵ سال تغییر کرده. ایا باز سن لازم برای پدر تغییر کرده و به ۷۰ سال بازگشته ؟

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

پنجشنبه

1403/1/9

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید