معرفی رشته زبان آلمانی (صفر تا صد این رشته)

معرفی رشته زبان آلمانی

در دنیای امروزی تعامل و ارتباط با یکدیگر را می توان جزو مهم ترین شروط زندگی دانست و فقط دانستن زبان محلی و ملی برای هیچ کس کافی نیست و باید حتما یک زبان بین الملی بلد باشید! تحصیل رشته زبان و ادبیات آلمانی به کسانی که به زبان‌ های خارجی، مترجمی، صنعت توریسم و گردشگری علاقه دارند توصیه می‌ شود.

امروز میخواهیم در این مقاله پر گویش ترین زبان اتحادیه اروپا، یعنی زبان آلمانی را برای شما توضیح دهیم؛ پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید. در این مطلب ابتدا به گرایش های رشته زبان آلمانی می پردازیم؛ سپس گرایش های آن را برای شما توضیح می دهیم.

گرایش‌ های رشته زبان آلمانی

زبان و ادبیات آلمانی دارای دو گرایش است:

زبان و ادبیات آلمانی

مترجمی زبان آلمانی

بیش از ۹۵ میلیون نفر به زبان آلمانی در دنیا صحبت می کنند. زبان آلمانی پس از وب سایت های انگلیسی و روسی، سومین زبان استفاده شده در سایت های اینترنتی است.

جالب است این نکته را هم بدانید که در حدود یک دهم کتاب هایی که هر سال تالیف می شوند، با زبان آلمانی نگارش می شوند؛ حتی ویکی پدیای آلمانی چهارمین رتبه ویکی پدیاهای زبان های دیگر را دارد.

این زبان یکی از مهم‌ ترین زبان‌ های جهان است و در آلمان، اتریش، لیختن‌ اشتاین و آلتو آدیجه تنها زبان رسمی و در سوئیس، بلژیک، لوکزامبورگ و نامیبیا یکی از زبان‌ های رسمی به شمار می آید.

جمعاً حدود ۱۰۵ میلیون نفر، گویش وران مادری این زبان هستند و در حدود ۸۰ میلیون نفر آلمانی را زبان دوم خود می‌ دانند. زبان آلمانی به‌ طور گسترده در مدارس، دانشگاه‌ ها و انستیتو گوته به خارجی‌ ها آموزش داده می‌ شود.

معرفی گرایش های رشته زبان آلمانی

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

گرایش‌ مترجمی‌ رشته زبان آلمانی

دانشجوی‌ مترجمی‌ زبان‌ آلمانی‌ طی‌ چهار سال‌ مکالمه‌، نگارش‌ و گرامر زبان‌ آلمانی‌ را از پایه‌ و به‌ طور درست و اصولی یاد گرفته و در نتیجه می توانند کتاب ها، مقالات، نامه ها و … به طور ساده ترجمه کنند و در مراحل‌ پیشرفته‌ تر، یک‌ اثر ادبی‌ یا یک‌ کتاب‌ را از زبان‌ آلمانی‌ به‌ فارسی‌ یا برعکس‌ ترجمه‌ کنند.

برای تحصیل در رشته مترجمی زبان آلمانی، از رشته های دانشگاهی زبان علاقه و انگیزه کافی برای ادامه تحصیل حرف اول را می‌ زند. خیلی از افراد بدون هیچ زمینه‌ای وارد این رشته می‌ شوند و حتی یادگیری حروف آن را هم در دانشگاه آموزش می‌ بینند.

گرایش زبان و ادبیات آلمانی

اگر دوست دارید با فرهنگ و ادبیات کشور آلمان و زبان آلمانی آشنا شوید، رشته زبان و ادبیات آلمانی را انتخاب کنید. با انتخاب این رشته می‌ توانید کتاب‌ های زبان اصلی شاعران و نویسندگان معروف این کشور مثل «گوته» یا «برتولت برشت» را بخوانید و تحلیل کنید.

دروس‌ مشترک‌ در‌ گرایش ‌های‌ زبان‌ آلمانی‌

دستور زبان‌ آلمانی‌، درک‌ مفهوم‌ متن‌ و تمرین‌ بیان‌، گفت‌ و شنود و آزمایشگاه‌، تجزیه‌ و تحلیل‌ دستوری‌ متن‌، تمرین‌ واژگان‌ و اصطلاحات‌، دستور پیشرفته‌، اصول‌ تحقیق‌.

دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ مترجمی

  • زبان‌ شناسی‌ همگانی‌
  • جمله‌ نویسی‌ و مقدمات‌ انشاء
  • ترجمه‌ ساده‌ از آلمانی‌
  • زبان‌ دوم‌ (یک‌ زبان‌ اروپایی‌)
  • اصول‌ ترجمه‌
  • مبانی‌ نگارش‌ فارسی‌
  • انشاء، درآمدی‌ بر ادبیات
  • ترجمه‌ ساده‌ از فارسی‌
  • ترجمه‌ نامه‌ های‌ اداری‌ و بازرگانی‌
  • بررسی‌ ترجمه‌ های‌ متون‌ اسلامی‌
  • تلخیص‌ متون‌
  • ترجمه‌ پیشرفته‌ از فارسی‌
  • ترجمه‌ متون‌ علوم‌ انسانی‌
  • ترجمه‌ متون‌ مطبوعاتی‌
  • بررسی‌ تطبیقی‌ ساختمان‌ دستور زبان‌ فارسی‌ و زبان‌ آلمانی‌

دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ زبان‌ آلمانی‌

  • زبان‌ شناسی‌ همگانی‌
  • جمله‌ نویسی‌ و مقدمات‌ انشاء
  • ترجمه‌ ساده‌ از آلمانی‌ به‌ فارسی‌
  • خواندن‌ متون‌ ساده‌
  • خواندن‌ متون‌ پیشرفته‌
  • انشاء
  • ترجمه‌ پیشرفته‌
  • خواندن‌ با تفسیر
  • درآمدی‌ بر ادبیات‌
  • تلخیص‌ متون‌
  • بررسی‌ چند نمایشنامه‌
  • گزیده‌ای‌ از ادبیات‌ مردمی‌ جهان‌
  • بررسی‌ آثار منثور
  • اصول‌ نامه‌ نگاری‌
  • ترجمه‌ متون‌ اسلامی‌
  • بررسی‌ و نقد شعر
  • سخنرانی‌ و بحث
  • بررسی‌ آثار ترجمه‌ شده‌ از آلمانی‌ به‌ فارسی

مترجمی‌ رشته زبان آلمانی

توانایی‌ های‌ لازم رشته زبان آلمانی

متقاضیان و کسانی که به عنوان دانشجو رشته زبان آلمانی بر می گزینند، باید این نکته را حتما به خاطر بسپارند که زبان آلمانی یکی از سخت ترین زبان های دنیاست و نباید به این زبان صرفا به عنوان منبع درآمد نگاه کرد. چون کسانی که معمولا این رشته را صرف پول در آوردن می بینند از مطالعه کمتری برخوردارند.

ظرفیت دانشگاه ‌ها در رشته زبان آلمانی

رشته زبان آلمانی همانطور که گفتیم جزو رشته های سخت محسوب می شود و ظرفیت دانشگاه برای این رشته خیلی محدود می باشد؛ به طوری که امسال فقط 120 نفر دانشجو در سراسر کشور برای این رشته وجود دارد پس می‌ توان گفت قبولی در آن خیلی هم راحت نیست و تلاش زیادی می‌ خواهد.

ظرفیت گرایش‌ های مترجمی زبان آلمانی و زبان و ادبیات آلمانی به طور میانگین 125 نفر است که از این تعداد 105 نفر در دوره روزانه و 15 تا 20 نفر در دوره شبانه به تحصیل می پردازند. همچنین این نکته هم فراموش نشود که ظرفیت دانشگاه آزاد در هر یک گرایش های رشته زبان آلمانی 60 نفر است.

شما می توانید با رتبه حداقل 120 منطقه 1 و حداکثر 2000 منطقه 3 از رشته زبان آلمانی دانشگاه تهران قبول شوید. در صورتی که سهمیه داشته باشید می توانید با رتبه های بالاتر هم از این رشته قبول شوید.

لیست دانشگاه های پذیرنده ی رشته ی زبان آلمانی
نام دانشگاهاستان دانشگاهنوع دورهنحوهپذیرشنام رشتهجنسیت پذیرشظرفیت
دانشگاه شهید بهشتی – تهرانتهرانروزانهبا آزمونزبان آلمانیمرد-زن25
موسسه غیرانتفاعی نوین – اردبیلاردبیلغیرانتفاعیصرفا بر اساس سوابق تحصیلیزبان آلمانیمرد-زن60

رشته زبان آلمانی دانشگاه آزاد

گرایش زبان و ادبیات آلمانی تنها در دانشگاه‌ های شهید بهشتی، علامه طباطبایی و آزاد واحد تهران مرکزی ارائه می‌ شود.

رشته زبان آلمانی بدون کنکور

اگر کنکور زبان می دهید و می خواهید در دانشگاه های مطرح ایران مانند شهید بهشتی درس بخوانید، اما اگر رشته زبان آلمانی را بدون کنکور می خواهید، برخی موسسات از جمله موسسه غیرانتفاعی نوین – اردبیل اقدام به پذیرش دانشجوی به زبان آلمانی می کند.

بازار کاز رشته زبان آلمانی

بازار کار زبان آلمانی

زبان آلمانی آینده خوبی دارد، اگر هدف شما از تحصیل در این رشته یادگیری کامل است آینده خوبی در انتظار شما است!

اهداف آموزشی

یکی از پر کاربرد ترین مشاغلی که فارغ التحصیلان این رشته می توانند داشته باشند، آموزش است. بسیاری از افراد قصد مهاجرت تحصیلی دارند، متقاضی آموزش های شما خواهند بود. بنابراین در صورتی که فرد در آموزش زبان آلمانی مهارت دارید، می تواند از پر متقاضی ترین شغل ها برای شما باشد.

این افراد می توانند در آموزشگاه ها به صورت عمومی و خصوصی به تدریس زبان آلمانی بپردازند.

زبان آلمانی برای ترجمه

زبان آلمانی تنها برای تدریس نیست؛ بسیاری از نیاز افراد در جامعه ترجمه کتاب ها و مقالات زبان آلمانی است. افرادی که به زبان آلمانی مسلط هستند، به راحتی می توانند با ترجمه مقالات یا حتی ترجمه و تهیه زیرنویس برای فیلم ها به درآمد زیادی برسند.

مترجم شفاهی نیز از مواردی است که می تواند کم پیدا شود!

فرصت های شغلی زبان آلمانی

یکی از مواردی که باعث شده افراد زیادی به آلمان مهاجرت کنند، وجود شرایط کاری ایده آل در این کشور است و این مهاجر پذیری باعث شده نیاز به مربیان زبان آلمانی بیشتر شود و بازار کار برای این افراد فراهم شود.

زبان آلمانی و شغل تور لیدر

یکی از مشاغلی که افراد علاقمند به حوزه گردشگری می توانند آن را با علاقه انجام دهند، تور لیدر بودن است. توریست هایی که از آلمان سوئیس و اتریش به ایران می آیند، با راهنمایی تور لیدر می توانند از نقاط دیدنی کشور دیدن کنند.

درآمد رشته زبان آلمانی

قبل از بحث درآمد این نکته را هم یادآور شویم که یاد گرفتن صرف زبان آلمانی برای هیچکس توصیه نمی شود و پیشنهاد می شود که به غیر از این زبان حتما زبان انگلیسی را در کنار این یاد بگیرید، که باعث می شود راحت تر زبان آلمانی را یاد بگیرید.

اگر در یک آموزشگاه زبان مشغول به کار باشید، درآمد متوسطی خواهید داشت؛ اما می‌ توانید این زبان را به صورت خصوصی هم آموزش بدهید و درآمدتان را افزایش دهید. درآمد آن برای تدریس خصوصی بین 40 تا 120 هزار تومان به ازای هر ساعت است. اگر به تعداد کافی دانش ‌آموز داشته باشید، بین 4 تا 5 میلیون درآمد ماهانه خواهید داشت.

کار در سفارت امور خارجه هم بسیار عالی است که البته توانایی ‌های بسیار بالایی می‌ طلبد. ترجمه کتاب درآمد زیادی در پی ندارد و به فروش و تیراژ کتاب بستگی دارد. اما می‌ توانید با ترجمه فیلم ‌های آلمانی و ساخت زیرنویس و فروش آن به سایت ‌ها شروع کنید و کم کم معروف ‌تر و حرفه ‌ای ‌تر شوید.

درآمد رشته زبان آلمانی

در پایان

زبان آلمانی یکی از مشکل ترین زبان های دنیا است که در صورت نبود عشق و علاقه، فرد نیمی تواند آن را بخواند. یکی از بهترین راه هایی که برای یادگیری خوب این زبان پیشنهاد می شود، آن است که زبان هایی مانند انگلیسی را بدانید با دانستن انگلیسی راه برای یادگیری زبان آلمانی آسانتر خواهد شد.

با توجه به اینکه رشته زبان آلمانی در ایران جزو رشته های محدود در دانشگاه ها است، توصیه می کنیم کسانی که به این رشته علاقه دارند، بیشتر به صورت حضوری یاد بگیرند تا به صورت آنلاین و غیر حضوری چون حضور استاد در یادگیری موثر است.

اگر علاقمند به زبان آلمانی هستید و دوست دارید به صورت آکادمیک این رشته را بخوانید، باید برای کنکور برنامه ریزی کنید. شما می توانید در این مورد از مشاوران مرکز آویژه کمک بخواهید. برای دریافت مشاوره تخصصی تحصیلی، با شماره 9099071985 تماس بگیرید.
لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

معرفی رشته زبان آلمانی (صفر تا صد این رشته)

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- یک نظر:
  1. سلام، لطفا در صورت امکان درباره ی بازار کار این رشته، به خصوص در حوزه ترجمه، بیشتر توضیح بدید

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

یکشنبه

1403/1/12

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید