تاثیر سوابق تحصیلی برای دارندگان دیپلم نظام قدیم در کنکور 1402 | نحوه برگزاری کنکور

تاثیر سوابق تحصیلی برای دارندگان دیپلم نظام قدیم در کنکور

با اعلام رسمی سازمان سنجش مبنی بر تاثیر قطعی سوابق تحصیلی از کنکور 1402، یکی از سوالاتی که برای داوطلبان به وجود آمده، نحوه ثبت نام دارندگان دیپلم نظام قدیم است.

همانطور که می‌دانید، تفاوت نظام جدید و نظام قدیم آموزشی، در طول زمان تحصیل است؛ به این معنی كهدانش آموزان در نظام قدیم پس از 11 سال تحصیل، دیپلم مي‌گرفتند؛ در حاليكه در نظام جدیدآموزشی، دانش آموزان پس از 12 سال تحصیل، دیپلم مي‌گيرند.

در نظام جدید آموزشی نیز دانش‌ آموزان در پايه سوم متوسطه، «دیپلم» می گیرند؛ اما می توانند با این دیپلم در دانشگاه شرکت کنند و دیگر دوره پيش‌ دانشگاهی وجود ندارد.

در این مقاله از شما دعوت میکنیم با مرکز مشاوره آویژه همراه باشید تا به بررسی تاثیر سوابق تحصیلی برای دارندگان دیپلم نظام قدیم در کنکور 1402 بپردازیم.

تفاوت دارندگان دیپلم نظام قدیم و جدید

  • دوره سالی – واحدی یا پیش دانشگاهی

این دوره که سال 1390 در دستور کار وزارت علوم قرار گرفت، داوطلبان را ملزم به شرکت در دوره پیش دانشگاهی و آزمون کنکور (بدون تاثیر معدل) برای پذیرش دانشگاه می کرد.

  • دوره اول و دوم متوسطه (نظام آموزشی جدید 6-3-3)

دوره دیپلم نظام جدید هم که از مهر سال 1392 شروع شد، این دوره با پذیرش دانش آموزان ششم ابتدایی شروع شده و داوطلبان پس از قبولی وارد دوره دهم ،یازدهم و دوازدهم می شوند.

تفاوت دارندگان دیپلم نظام قدیم و جدید

نحوه برگزاری کنکور 1402 برای نظام قدیم

با تغییرات ایجاد شده در سیستم آموزشی مدارس و حذف دوره پیش دانشگاهی، در نحوه برگزاری کنکور نیز تغییراتی اعمال شد که این موارد به شرح زیر می باشد:

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

1- تاثیر معدل کتبی در کنکور 1402 برای نظام قدیم

یکی از مهمترین تغییرات کنکور 1402 نسبت به سال های گذشته، تاثیر مثبت معدل امتحانات نهایی دانش آموزان به میزان 30 درصد بوده است که برای کنکور 1402 تصمیم گرفته شده است.

البته طبق آخرین اخبار میزان تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور به 60 درصد افزایش یابد و سهم آزمون در شانس قبولی داوطلب 40 درصد باشد. برای داوطلبانی هم که به دلایل مختلف موفق به کسب معدل بالا نشده اند، شرکت در طرح ترمیم معدل راهی است که برای جبران سوابق تحصیلی آنها میتوان پیشنهاد کرد.

2- حذف دروس عمومی از کنکور 1402 برای نظام قدیم

در کنکور 1402 دروس عمومی یعنی دروس زبان و ادبیات فارسی، فرهنگ و معارف اسلامی (دینی)، زبان انگلیسی و زبان عربی حذف خواهند شد و از این منابع سوالی در کنکور طرح نخواهد شد.

در واقع تاثیر دروس عمومی تنها به معدل داوطلبان برمیگردد. به این صورت نمرات دانش آموزان در امتحانات نهایی دروس عمومی به طور مستقیم بر روی کارنامه آنها تاثیر خواهد گذاشت.

3- برگزاری آزمون سراسری دوبار در سال

یکی دیگر از مهمترین تغییرات کنکور 1402 نظام قدیم و نظام جدید، برگزاری آزمون دوبار در سال است که هر دو این آزمون ها فقط برای دروس اختصاصی برگزار می شوند.

این مصوبه برای اضافه کردن یک شانس اضافه به داوطلبان کنکور طرح شده تا افرادی که بار اول از شرایط لازم برای پذیرش دانشگاه خود برخوردار نبودند، در همان سال فرصت دیگری برای تحصیل پیدا کنند.

نحوه برگزاری کنکور 1402 برای نظام قدیم

حذف زیرگروه ها در کنکور سراسری 1402

هر ساله با آغاز فرآیند ثبت نام کنکور سراسری، لینک مربوط به دانلود دفترچه راهنمای کنکور هم در سایت سنجش قرار می گیرد. امسال هم مانند سال های قبل در زمان شروع به ثبت نام کنکور، لینک دانلود دفترچه ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۲ در سایت این سازمان قرار خواهد گرفت.

در نتیجه، داوطلبان شرکت در کنکور گروه های آزمایش مختلف می توانند نسبت به دانلود و مطالعه دفترچه ثبت نام آزمون سراسری ۱۴۰۲ از این طریق اقدام نمایند.

همانطور که احتمالا می دانید در طی سال های برگزاری کنکور سراسری تا کنون، هر گروه آزمایشی دارای چند زیرگروه بوده است. هر درس متناسب با زیرگروهی که در آن قرار می گرفت، دارای ضریب مخصوصی بوده و داوطلب به ازای هر زیرگروه نمره ای بدست می آورد.

اما در کنکور سال 1402 چنین نبوده و داوطلبان بر مبنای یک نمره، تعیین رشته خواهند کرد.

حذف زیرگروه ها در کنکور سراسری 1402

تاثیر سوابق تحصیلی برای دارندگان دیپلم نظام قدیم در کنکور 1402

اما موضوع نحوه شرکت دارندگان دیپلم نظام قدیم و تاثیر این موضوع در کنکور سراسری، مطلبی است که هنوز اطلاعات زیادی در رابطه با آن توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام نشده است.

طبق آخرین اخبار سازمان سنجش، قرار است تا در اطلاعیه‌هایی نحوه اعمال سوابق تحصیلی این افراد را اعلام نماید. در ادامه با فرض اجرایی شدن مصوبه کنکور 1402 و انتشار بخشنامه، محتمل ترین فرضیه ها برای دارندگان دیپلم نظام قدیم را بررسی می کنیم.

دسته اول

دانش آموزانی که هیچ سوابق تحصیلی ندارند، چون امتحانات نهایی نداشته اند، پس برای این افراد دو حالت وجود دارد: یا تاثیر معدل برای آن ها در نظر گرفته نمی شود و ملاک پذیرش همانند سال های گذشته کارنامه نهایی کنکور می باشد.

یا اینکه آن ها نیز باید در امتحانات نهایی دوازدهم رشته مورد نظری که می خواهند کنکور دهند، شرکت کنند و در این صورت نمرات کسب شده، به عنوان سوابق تحصیلی در نظر گرفته می شود.

دسته دوم

داوطلبان نظام قدیم که امتحانات سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی آن ها نهایی بوده است. این افراد می توانند برای جبران نمرات قبلی خود در ترمیم معدل شرکت کنند و نمرات خود را بهبود ببخشند.

تاثیر سوابق تحصیلی برای دارندگان دیپلم نظام قدیم در کنکور 1402

سخن آخر

کنکور سراسری 1402، بعد از هفته های گمانه زنی در نهایت با تغییراتی جدیدی پیگیری می شود که این موارد عبارتند از دو مرحله ای شدن کنکور، حذف دروس عمومی و تاثیر مثبت معدل داوطلبان در پذیرش دانشگاه. البته این قانون با انتقادهایی نیز همراه بود که یکی از آنها مربوط به بلاتکلیفی دارندگان دیپلم نظام قدیم مربوط می شود.

طبق آخرین اخبار در حال حاضر شرایط شرکت دارندگان دیپلم نظام قدیم مشخص نشده و قرار است در این زمینه اطلاعیه های جداگانه ای صادر شود.

در این مقاله بر آن بودیم که شما را از تاثیر سوابق تحصیلی برای دارندگان دیپلم نظام قدیم در کنکور 1402 آگاه سازیم. چنانچه در این زمینه سوالی دارید، یا به دریافت مشاوره تخصصی تحصیلی احتیاج دارید، با کارشناسان ما در مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید تا شما را راهنمایی نمایند.

از همراهی شما سپاسگزاریم.

سوالات متداول

سوال علامتتفاوت برگزاری کنکور 1402 نسب به سال های گذشته چگونه خواهد بود؟

دو مرحله ای شدن کنکور، حذف دروس عمومی و تاثیر مثبت معدل داوطلبان در پذیرش دانشگاه.

سوال علامتتاثیر سوابق تحصیلی برای دارندگان دیپلم نظام قدیم در کنکور 1402 چگونه خواهد بود؟

در حال حاضر خبر قطعی مبنی بر نحوه تاثیر سوابق تحصیلی دارندگان دیپلم نظام قدیم منتشر نشده و به محض انتشار خبر، این موارد اطلاع رسانی خواهد شد.


لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

تاثیر سوابق تحصیلی برای دارندگان دیپلم نظام قدیم در کنکور 1402 | نحوه برگزاری کنکور

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 27 نظر:
  1. با سلام من سال-۷۷ ۷۶پیش دانشگاهی خوندم و سال ۷۸کنکور سراسری قبول شدم. الان مدرک فوق لیسانس دارم. قصد شرکت در ازمون سراسری رو دارم. چندتا سوال داشتم.
    یکی اینکه ایا من میتونم کنکور شرکت کنم و برم دانشگاههای دولتی؟
    دوم اینکه امکان رفتن به رشته های بدون کنکور برای من هست؟
    سوابق تحصیلی رو از کجا دریافت کنم؟

    ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. با سلام خانم سیری هستم بله شما چون پیش دانشگاهی گذراندید می توانید بدون کنکور در مقاطع مختلفی کاردانی و کارشناسی بدون کنکور وارد شوید ولی برای کنکور ایجاد سوابق و ترمیم معدل می تواند کمک کننده باشد از طریق اداره آموزش پرورش اقدام کنید

  2. سلام خواهش میکنم جواب بدین من دیپلمم سال 82 است ایانمره سوابق تحصیلی برای من
    در کنکور امسال لحاظ میشه؟؟

    1. سلام بله نمره همان مدرک برای شما لحاظ میشود.

      1. من دیپلم رو سال 1376 گرفتم و الان قصد شرکت در کنکور 1403 رو دارم آیا سوابق تحصیلی برای من اعمال میشه؟ چون اون زمان سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی اصلا نهایی و سراسری نبودن و هیچ سابقه ی تحصیلی از اون زمان نیست، آیا فقط درصدهاي کنکور سراسری 1403 برای من اعمال می‌شود؟

        1. با سلام و احترام وقت شما بخیر سیری هستم در صورتی که نظام قدیم بودید و پیش دانشگاهی نگذروندید دو انتخاب دارید یا کاردانی پیوسته شرکت کنید یا اینکه درخواست دیپلم مجدد از اداره آموزش پرورش دهید

  3. سلام لطفا معدل پیش دانشگاهی رو واسه کنکور تاثیر ندین چون نمی تونیم ترمیمش رو انجام بدیم
    وبزارید برای هر درس حداکثر دوبارترمیم انجام بدیم

  4. سلام.وقت بخیر
    برا دانش اموزان نظام قدیم
    تاثیر معدل برا نمرات سال چهارم دبیرستان محاسبه میشود یا نمرات سوم دبیرستان؟تشکر

    1. سلام. میزان تاثیر معدل دیپلم 30 درصد و میزان تاثیر سوابق پیش دانشگاهی 10 درصد و مجموعا 40 درصد از تراز شما را تشکیل میدهد.

  5. سلام من دیپلم ۸۳ هستم آیا سوابق تحصیلی برای من لحاظ خواهد شد؟؟

  6. سلام خدمت شما
    مطالب این پُست و خیلی از نظرهای زیر پُست رو خوندم، ولی به جواب سؤالم نرسیدم. باز اگر سؤالم تکراری بود، معذرت می خوام:
    من دیپلمۀ نظام قدیم هستم و برای شرکت در امتحانات نهایی نظام جدید اقدام کردم. موقع ثبت نام برای کنکور دی یا تیرماه 1402 چه معدلی رو باید در تقاضانامۀ ثبت نام وارد کنم؟ اگر می فرمایید «معدل کتبی قبلی»، پس معدل ترمیم شده را کِی می توانم اعلام کنم تا در فرایند سنجش و پذیرش، مورد ارزیابی و لحاظ قرار بگیرد؟
    از اینکه طولانی شد، عذرخواهی می کنم.
    سپاسگزارم.

    1. باسلام برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید

  7. سلام، من دیپلم کارو دانش و پیش دانشگاهی انسانی دارم ،آیا میتونم در کنکور تجربی 1402 مثل سال های قبل شرکت کنم یا نه؟ در صورت مثبت بودن جواب، آیا باید در ترمیم معدل هم شرکت کنم یا به علت نداشتن سوابق تحصیلی لازم به اون نیست؟

  8. برای نظام قدیم که قبلا ترمیم معدل داشته ولی چون تاثیر مثبت داشت اون زمان و شاید بازم خوب نداده امتحان ترمیم رو چرا دوباره برای نظام جدید نمیتونه ترمیم کنه؟ خب هم کتابها تغییر داشته و هم الان تاثیر قطعیه…من نظام قدیم یبار ثبتنام ترمیم داشتم ولی اونموقع تاثیر قطعی نداشت حالا چیکارکنم من

  9. سلام ببخشید می خواستم بپرسم این که نظام قدیم ها برای ترمیم در کنکور ۱۴۰۲ فقط کتاب های درسی دوازدهم نظام جدید رو باید بخوانند یا دهم و یازدهم نظام جدید رو باید بخوانند این که نظام قدیمی ها که سال ۹۶ فارق التحصیل شدن می توانند برای کنکور ۱۴۰۲ ترمیم بکنند یا نه و این که نظام قدیمی ها برای ترمیم در کنکور ۱۴۰۲ کتاب های درسی دوازدهم رو فقط بخوانند یا سوم و پیش نظام قدیم رو و این که حذف زیر گروه ها در کنکور ۱۴۰۲ یعنی چی و ضریب زمین برای تجربی های نظام قدیمی در کنکور ۱۴۰۲ همانند کنکور ۱۴۰۱ یک می باشد یا بیش تر شده اگه در این مورد که نوشتم اطلاعاتی دارید ممنون میشم اگه جواب بدید

    1. سلام وقت بخیر برای گرفتن مشاوره تحصیلی با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

  10. سلام ببخشید می خواستم بپرسم این که در کنکور ۱۴۰۲ نظام قدیمی ها ی که سال ۹۶ فارق التحصیل شدن نمی توانند ترمیم بکنند و این که نظام قدیمی ها برای ترمیم در کنکور ۱۴۰۲ فقط کتاب های درسی دوازدهم نظام جدید رو ترمیم باید بکنند یا دهم ویازدهم رو هم باید ترمیم بکنند واین نظام قدیمی ها برای ترمیم در کنکور ۱۴۰۲ باید کتاب های درسی سوم و پیش رو باید ترمیم بکنند یا نه و این ضریب برای نظام قدیمی ها تجربی زمین شناسی در کنکور ۱۴۰۲ همانند کنکور ۱۴۰۱ می باشد یعنی ضریب زمین شناسی یک هست یا بیش تر کردن اگه در این مواردی که نوشتم اطلاعاتی دارید ممنون میشم اگه جواب بدید

  11. سلام.
    دیپلم های1380وقبل آن که در سیستم آموزش و پرورش هیچ سابقه قبلی ندارد.حالا چیکار کند

  12. سلام..سن فرهنگیان رو بالا ببرید و کنکور مثل سابق باشه

  13. سلام
    ما قبل از 84دیپلم گرفتیم .هیچ چیزی در ان زمان در سیستم امزش وپرورش نبود
    حالا بدون معدل چه می شود.مثلا دیپلم من در سال 1380 است
    تکلیف ما چه می شود

    1. سلام
      طبق دفترچه ثبت نام کنکور دی ماه ۱۴۰۲ ملاک برای دیپلم ۸۴ و به قبل فقط خود آزمون کنکور هست

      1. اگر شورای نگهبان تایید کند تاثیر معدل مثبت می شود نه قطعی

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

پنجشنبه

1403/1/9

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید