شرایط تبدیل معافیت پزشکی به معافیت کفالت + مراحل و مدارک آن

شرایط تبدیل معافیت پزشکی به معافیت کفالت + مراحل و مدارک آن

برای تبدیل معافیت پزشکی به کفالت، مراحلی وجود دارد که با آگاهی از آن سریع تر به نتیجه خواهید رسید.

معافیت پزشکی موجب محروم شدن فرد از برخی موقعیت های شغلی می شود؛ همچنین کارفرماها بیشتر برای استخدام افرادی که از این معافیت استفاده نکرده اند، تمایل دارند به همین دلیل عده ای به دنبال ابطال معافیت پزشکی خود می باشند.

در این مقاله به چگونگی باطل کردن کارت معافیت پزشکی و تبدیل آن به کفالت می پردازیم. همچنین در ارتباط با شرایط ابطال کارت معافیت، مدارک لازم برای لغو کارت معافیت پزشکی، شرایط، هزینه های ابطال کارت معافیت پزشکی و یافتن شغل های مناسب را توضیح خواهیم داد.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

چگونگی تبدیل کارت معافیت پزشکی به کفالت

بسیاری از افرادی که کارت معافیت پزشکی دریافت کرده اند، اما از شرایط دریافت معافیت از طریق کفالت هم برخوردار هستند، به دنبال تبدیل آن به کفالت می باشند. لذا معافیت سربازی محدودیت هایی را نیز در زمینه شغلی به همراه دارد.

مطابق قوانین آن دسته از مشمولانی که کارت معافیت پزشکی خود را دریافت کرده اند، نمی توانند به هیچ عنوان به دلیل حائز شرایط کفالت بودن، کارت معافیت پزشکی خود را ابطال کنند.

کفالت برای مادر از رایج ترین روش های دریافت معافیت سربازی می باشد. از شرایط دریافت این نوع معافیت، وفات پدر و طلاق پدر و مادر می باشد، به شرطی که نیازمند بودن مادر به فرزند خود تائید شده باشد.

لازم به ذکر است شخص مشمول باید تنها پسر بالای 18 سال در خانواده باشد. اقدام برای این نوع معافیت در صورتی امکان پذیر است که مشمول از قبل برای دریافت معافیت پزشکی اقدام نکرده و همچنین کارت معافیت پزشکی را نیز دریافت نکرده باشد.

پونزمراحل دریافت معافیت کفالت به شرح زیر می باشد:

  • دريافت کردن دفترچه راهنمای خدمت سربازی از دفتر خدمات انتظامی
  • مراجعه به دفتر خدمات انتظامی به همراه كليه مدارک مورد نياز
  • سرباز وظیفه عمومی باید درخواست خود را در سامانه مربوطه ثبت نماید.
  • بررسی اطلاعات ارائه شده
  • اداره ثبت احوال محل تولد پدر و مادر مشمول به صورت متمرکز از سوی وظیفه عمومی استعلام می کند.
  • مراجعه به نظام وظيفه عمومی جهت دريافت نامه استعلام از ثبت احوال محل تولد پدر و مادر مشمول
  • در صورت دارا بودن شرايط معافيت، دعوت نامه ای برای مشمول جهت حضور در هيئت رسيدگی ارسال می شود.
  • برگزاری جلسه هيئت رسيدگي بدوی در صورتی كه شخص در بررسی های اوليه حائز شرايط معافيت تشخيص داده شود.
  • در صورتی که متقاضی معاف دائم شناخته شود، از کارت معافیت برخوردار می گردد و در صورتی که سرباز شناخته شود، برگه‌ی آماده به خدمت برای او صادر خواهد شد.

چگونگی تبدیل کارت معافیت پزشکی به کفالت

انواع شرایط دریافت معافیت کفالت

پونزسازمان نظام وظیفه عمومی ناجا جدیدترین موارد معافیت کفالت اعلام کرده است، که به شرح زیر می باشد:

مادر یا پدر بالای 70 سال سن داشته باشند.

تنها پسر بالای 18 سال خانواده باشد که سرپرستی و نگهداری از والدین خود را به عهده دارد.

فرد در صورتی که سرپرستی خواهرش که والدین و همسر قانونی ندارد، برعهده داشته باشد معافیت کفالت به وی تعلق می گیرد.

یگانه نوه پسر بالای سن 18سال دارای جد بدون فرزند باشد که به علت معینی نیاز به مراقبت داشته باشد.

فرد مشمولي كه همسرش فوت کرده باشد و از او فرزند کوچک به جا مانده تا زمانی كه ازدواج نكرده باشد، معاف از خدمت سربازی خواهد بود.

اگر متقاضی همسری داشته باشد كه بعد از ازدواج دچار معلولیت یا بیماری خاصی شده باشد که نیازمند مراقبت باشد نیز از سربازی معاف خواهد شد.

اگر سرباز در حین انجام خدمت سربازی فوت کند، یکی از فرزندانش می تواند از معافیت استفاده کند و در صورتی که از فرزندان خانواده در حین خدمت سربازی فوت کند، یکی از پسران خانواده می توانند از این معافیت بهره‌مند شوند.

شرایط باطل کردن کارت معافیت پزشکی

نکته ی قابل توجه در این زمینه این است که مشمولان باید پس از لغو معافیت پزشکی به خدمت سربازی دو ساله بروند!

همچنین متقاضیان باید به وضعیت سلامتی خود نیز توجه داشته باشند؛ چرا که می تواند مانع باطل شدن کارت معافیت شود. در واقع فرد باید درسلامت کامل باشد تا بتواند برای لغو معافیت خود اقدام کند.

شرایط باطل کردن کارت معافیت پزشکی، از موضوعات مهمی است که باید قبل از اقدام در این خصوص تحقیق و مطالعه بپردازید. علاوه بر سلامت بدنی که شرط اساسی باطل شدن کارت معافیت می باشد، انجام این امر شرایط دیگری نیز دارد که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

مشمول در هر سنی نمی تواند برای ابطال کارت معافیت پزشکی اقدام کنند و برای افراد با مدارک تحصیلی متفاوت شرایط سنی هم متفاوت است. به طور مثال افراد با مدرک تحصیلی دیپلم یا فوق دیپلم تنها تا پایان 30 سالگی می توانند معافیت خود را لغو نمایند.

در ادامه ی این مقاله به سایر مدارک تحصیلی که در سن افراد برای ابطال کارت معافیت تاثیر دارد، می پردازیم که در جدول زیر قابل مشاهده است.

شرایط سنی افراد مشمول با مدرک تحصیلی مختلف که قصد ابطال کارت معافیت پزشکی را دارند!
مدرک تحصیلیسن مشمولان
زیر دیپلم و یا دیپلم30 سال
کارشناسی (لیسانس)33 سال
کارشناسی ارشد36 سال
دکتری40 سال

از دیگر موضوعات چالش برانگیز، امکان تبدیل معافیت پزشکی به کفالت می باشد؛ چرا که متقاضی باید بلافاصله پس از باطل شدن کارت معافیت خود به خدمت سربازی اعزام شود.

به طور کلی افرادی که معافیت پزشکی خود را باطل می کنند، نمی توانند از هیچ کدام از معافیت های دیگر مانند کفالت، ایثارگری و… استفاده نمایند و باید بلافاصله به خدمت سربازی اعزام شوند.

شرایط باطل کردن کارت معافیت پزشکی

مدارک لازم برای لغو معافیت پزشکی سربازی

در ابتدا باید بگوییم که این مدارک برای تمام مشمولان یکسان می باشد؛ بنابراین اگر یکی از مدارک زیر را ندارید، امکان ابطال کارت تحت هیچ شرایطی امکان پذیر نخواهد بود.

پونزمدارک مورد نیاز جهت ابطال معافیت پزشکی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کارت معافیت پزشکی
  • تعهدی مبنی براینکه در اولین فرصت به خدمت سربازی اعزام خواهید شد!
  • ارائه برگه معاینه پزشکی و تائید صلاحیت تحصیلی

ارائه ی مدارک شناسایی مانند کارت ملی، شناسنامه، عکس پرسنلی که به تازگی گرفته شده باشد و مدارکی از این قبیل که برای اثبات هویت شخص مشمول لازم است.

کارت معافیت پزشکی بدون شک از جمله مدارکی می باشد که باید در پرونده شخص متقاضی وجود داشته باشد. همچنین فردی که برای لغو معافیت پزشکی خود اقدام می کند، باید متعهد شود که بلافاصله به خدمت سربازی اعزام خواهد شد.

فردی که قصد باطل کردن معافیت پزشکی را دارد، باید علاوه بر مدارک ذکر شده برای معاینه‌ی پزشکی و دریافت تاییدیه سلامت نیز اقدام نماید.

مشکلاتی که دارندگان کارت معافیت پزشکی با آن مواجه می شوند!

از مهم ترین چالش ها و مشکلات افرادی که معافیت پزشکی دارند، میتوان به مواجه شدن با محدودیت هایی که در بسیاری از موقعیت های شغلی و هنگام استخدام در شرکت ها اشاره کرد.

این افراد معمولا در روند یافتن شغل با مشکل مواجه می شود، چراکه کارفرمایانشان اشخاصی که دارای معافیت پزشکی باشند را استخدام نمی کنند. هرچند که بهتر است کارفرمایان در آگهی های استخدامی خود ذکر نمایند که در هنگام استخدام آزمون عملی گرفته می شود تا دارندگان معافیت پزشکی بی دلیل از استخدام در شغل مورد نظر محروم نشوند.

بنابراین بسیاری از افراد به دلیل معایب انگشت شمار کارت معافیت پزشکی از دریافت آن اجتناب می کنند و یا بعد از دریافت این کارت اقدام به ابطال آن می کنند. البته عده ای نیز با رفتن به سربازی دچار مشکلات بسیاری در حین خدمت می شوند.

شغل مناسب برای افرادی که کارت معافیت پزشکی دارند!

افرادی که کارت معافیت پزشکی دارند، بهتر است مشاغلی را انتخاب کنند که مناسب با وضعیت جسمانی شان باشد، زیرا بعضی از مشاغل نیاز به توانایی جسمی و فیزیکی بالایی دارند.

لازم به ذکر است معافیت های پزشکی که به دلیل چاقی یا لاغری اعمال می شوند، معمولا مشکلی در فرایند استخدام نخواهند داشت. از طرفی افرادی که به دلایلی مانند مشکلات و بیماری های تنفسی، قلبی، بینایی، مغز و اعصاب و… معافیت پزشکی دریافت کرده اند، از استخدام در برخی از شرکت ها و شغل ها منع شده اند.

به طور مثال افرادی که دچار کم بینایی هستند، ممکن است برای مشاغلی که با تایپ و نوشتن مطالب سرو کار دارد، مناسب نباشند؛ اما دربرخی مشاغل آزاد مانند فروشندگی در گل فروشی و یا بوتیک لباس توانمند و موفق باشند.

هزینه باطل کردن کارت معافیت پزشکی

هزینه باطل کردن معافیت پزشکی، توسط سازمان نظام وظیفه و دیگر ارگان های مربوطه تعیین می شود.

فردی که می خواهد کارت معافیت خود را به هر دلیلی باطل کند، باید هنگام مراجعه به این سازمان، هزینه ی تعیین شده را به نظام وظیفه پرداخت نمایند. طبیعی است که ابطال کارت و انجام معاینات پزشکی مختلف برای تایید سلامت متقاضی و طی مراحل اداری مربوطه نیازمند پرداخت هزینه هایی می باشد.

لازم به ذکر است هزینه ای که برای ابطال کارت معافیت پزشکی از متقاضی اخذ می شود، هزینه‌ی زیادی نیست.

هزینه باطل کردن کارت معافیت پزشکی

در پایان

از مهم ترین چالش ها و مشکلاتی که افراد دارای کارت معافیت پزشکی با آن مواجه می شوند، می توان به محدودیت در موقعیت های شغلی و استخدامی شرکت ها اشاره کرد.

بدلیل اینکه کارفرمایان نیروهای انسانی سالم را به کسانی که دارای معافیت پزشکی هستند، ترجیح می دهند این افراد در هنگام یافتن شغل با مشکل مواجه می شوند. بنابراین بسیاری از افرادی که کارت معافیت پزشکی دارند، به دنبال ابطال معافیت پزشکی هستند.

همانطور که در این مقاله به آن اشاره کرده ایم، متاسفانه تبدیل معافیت پزشکی به کفالت امکان پذیر نمی باشد و مشمولان پس از لغو معافیت پزشکی خود با هیچ تبصره و قانونی مجاز به عدم حضور در سربازی نیستند و باید بلافاصله به خدمت سربازی اعزام شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، می توانید با شماره۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵تماس بگیرید و از خدماتمشاوره تخصصی نظام وظیفهآویژه استفاده کنید.

سوالات متداول

سوال علامتدر چه صورتی می توانیم معافیت کفالت دریافت کنیم؟

سازمان نظام وظیفه جدیدترین شرایط دریافت معافیت کفالت را ارائه کرده است که در این مقاله به طور مفصل به جزئیات آن پرداخته ایم.

سوال علامتآیا می شود کارت معافیت پزشکی را ابطال کرد؟

بله اما بسته به شرایطی همچون بهبود بیماری یا سن و تحصیل متقاضی است که در این مقاله جزئیات آن را شرح داده ایم.

سوال علامتمدارک لازم برای لغو معافیت پزشکی کدامند؟

افرادی که برای لغو معافیت پزشکی خود اقدام می کنند، باید مدارکی مانند کارت ملی، شناسنامه، کارت معافیت پزشکی و… ارائه کنند که در این مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.


لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

شرایط تبدیل معافیت پزشکی به معافیت کفالت + مراحل و مدارک آن

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید
کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای عضویت در کانال آخرین اخبار نظام وظیفه و اطلاع از اخبار معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

یکشنبه

1403/1/12

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید