شرایط تحصیل همزمان با خدمت سربازی/ حین خدمت می توان تحصیل کرد؟

شرایط تحصیل همزمان با خدمت سربازی

تحصیل حین خدمت سربازی آرزوی خیلی از مشمولان علاقه مند به علم و دانش می باشد. خوشبختانه علی رغم سال های گذشته که امکان تحصیل همزمان با خدمت سربازی وجود نداشت، در سال جاری وضعیت تحصیل همزمان با خدمت سربازی کمی فرق می کند.

در سال های گذشته امکان تحصیل همزمان با خدمت سربازی وجود نداشت و سربازان یا باید از ایست سربازی بهره می بردند یا اینکه قید تحصیل را می زدند تا زمانی که سربازی خود را به پایان برسانند. در این حالت مشمولان می بایست پس از پایان دوره خدمت خود دوباره به سراغ تحصیل بروند.

در سال جاری دانشگاه علمی کاربردی در نظر دارد تا شرایطی را فراهم کند که داوطلبان بتوانند در مدتی که در حال خدمت نظام وظیفه هستند، تحصیل خود را ادامه دهند. شرایط دانشگاه علمی کاربردی به این صورت است که برخی از واحد های آموزشی این دانشگاه به صورت دوره های تک پودمانی ارائه می شود.

ما مشاوران مرکز مشاوره آویژه در این مقاله سعی کردیم به ارائه اطلاعات مفیدی در رابطه با امکان ادامه تحصیل همزمان با سربازی و پاسخ کامل به سوال آیا امکان تحصیل همزمان با خدمت سربازی وجود دارد؟ بپردازیم.

دوره های تک پودمانی دانشگاه علمی کاربردی برای مشمولان خدمت سربازی

برگزاری دوره تک پودمانی برای به منظور فراهم آوردن شرایط تحصیل همزمان با سربازی برای مشمولان خدمت یک مجموعه آموزشی محسوب می شود که مهارت های داوطلب و توانمندی های شغلی آن را افزایش می دهد.

حداقل بازه زمانی در نظر گرفته شده برای آموزش دوره های تک پودمانی 160 ساعت در نظر گرفته شده است. همچنین بیشترین مدت زمان در نظر گرفته شده برای دوره تک پودمانی 480 ساعت می باشد.

امکان تحصیل همزمان با خدمت سربازی در سال 1400 وجود دارد!

شرایط تحصیل همزمان با خدمت سربازی علمی کاربردی

افراد برای بهره مندی از تسهیلات قانون جدید تحصیل همزمان با خدمت سربازی، مانند دیگر قوانین سازمان نظام وظیفه باید از شرایط خاصی برخوردار باشند. از جمله شرایط ویژه برای ادامه تحصیل حین خدمت سربازی می توان به داشتن مدارک لازمه اشاره نمود.

مشمولینی که قصد دارند در دوره های تک پودمان دانشگاه جامع علمی کاربردی شرکت کنند، باید مدرک دیپلم را برای هر کدام از رشته های زیر فراهم کنند:

آماده سازی و مونتاژ در جوشکاری

نقشه کشی در ماشین کاری

تعمیرکار تخصصی موتور

عملیات پایه برق و الکترونیک

سیم کشی، کابل کشی و اندازه گیری الکتریکی

طراحی مبلمان مرکب

تولید و نگهداری طیور گوشتی

ساخت گلخانه خاکی و هیدروپونیک

فروش انواع تور

مکالمه زبان انگلیسی (سطح پایه)

امور بازاریابی

داوطلب باید مدرک دیپلم مرتبط با عنوان انتخابی را داشته باشد. در صورتی که نوع مدرک مشمول با عنوان انتخابی مرتبط نباشد، فرد باید دروسی را به عنوان پیش نیاز بگذراند.

همچنین یکی از نکاتی که در خدمت سربازی بسیار اهمیت دارد، عدم داشتن غیبت سربازی مشمول است. در صورتی که مشمول غیبت از سربازی داشته باشد، نمی تواند از هیچ کدام از تسهیلات خدمت نظام وظیفه استفاده کند. برای اظلاعات بیشتر پیشنهاد می کنیم مقاله توجیه غیبت را بخوانبد.

سربازان در پایان دوره، مهارت های کاربردی را فرا می گیرند که می تواند به آنها در یافتن شغل مناسب و کارآفرینی کمک کند؛ همچنین بعد از گذراندن این دوره مدرک کاردانی، از سوی دانشگاه علمی کاربردی به دانش آموختگان اهدا می شود.

یکی دیگر از تسهیلاتی که برای ادامه تحصیل سربازان در این دانشگاه در نظر گرفته شده است، میزان شهریه می باشد که سربازان به نسبت دیگر افراد، شهریه کمتری را پرداخت می کنند.

آیا امکان تحصیل همزمان با امریه وجود دارد؟

 

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

آیا امکان تحصیل همزمان با امریه وجود دارد؟

امریه یک روش آسان تر برای گذراندن دوره سربازی است. بسیاری از سربازان که دارای مدرک تحصیلی هستند، به جای گذراندن خدمت سربازی در پادگان های نظامی، در نهادهای دولتی و اداری به عنوان نیروی متخصص در رشته موردنظر، خدمت می کنند.

برای دریافت امریه سربازی، باید رشته تحصیلی شما با سازمانی که می خواهید از آن امریه بگیرید، متناسب باشد؛ مقطع تحصیلی فرد بسته به سازمان مورد نظر، از دیپلم تا دکتری را شامل می شود. از جمله مواردی که در گرفتن امریه بسیار مهم است، نداشتن غیبت سربازی می باشد.

حتما در نظر داشته باشید که امریه از نظر شرایط تحصیلی فرق چندانی با سربازی ندارد و افرادی که در امریه خدمت می کنند، نمی توانند به تحصیل همزمان با خدمت سربازی بپردازند.

تحصیل همزمان با خدمت سربازی در دانشگاه ها

همانطور که می دانید، قسمت اعظم مشمولان خدمت سربازی افرادی هستند که در سنین ورود به دانشگاه قرار دارند. همچنین ممکن است مشمولان خدمت سربازی، فارغ التحصیلان مقاطع مختلف دانشگاهی باشند که بین دوراهی ادامه تحصیل و یا رفتن به خدمت سربازی قرار گرفته اند. همین امر باعث شده که این سوالات در ذهن بسیاری از مشمولان نقش بند که آیا می توان همزمان با خدمت سربازی ادامه تحصیل نیز داد؟ یا اینکه آیا در سربازی می شود درس خواند؟

تحصیل همزمان با خدمت سربازی در دانشگاه علمی کاربردی

تحصیل همزمان با خدمت سربازی در دانشگاه علمی کاربردی، دری را به روی سربازان علاقه مند به ادامه تحصیل گشوده است.

در واقع این دانشگاه با همکاری سازمان نظام وظیفه و ستاد کل نیروهای مسلح، شرایطی را فراهم آورده که سربازان بتوانند در دوران خدمت خود در برخی رشته های کاربردی که مهارت های شغلی افراد را ارتقا می بخشد، ادامه تحصیل دهند.

در همین راستا دانشگاه علمی کاربردی، دوره هایی را تحت عنوان دوره های تک پودمان برای سربازان معرفی کرده است که مدت زمان این دوره ها بین 160 تا 480 ساعت می باشد.

سربازان در پایان دوره، مهارت های کاربردی را فرا می گیرند که می تواند به آن ها در یافتن شغل مناسب و کارآفرینی کمک کند؛ همچنین بعد از گذراندن این دوره مدرک کاردانی، از سوی دانشگاه علمی کاربردی به دانش آموختگان اهدا می شود.

یکی دیگر از تسهیلاتی که برای ادامه تحصیل سربازان در این دانشگاه در نظر گرفته شده است، میزان شهریه می باشد که سربازان به نسبت دیگر افراد، شهریه کمتری را پرداخت می کنند.

برخی از رشته هایی که در این دوره ها برای سربازان ارائه می شود، شامل موارد زیر می باشد.

 

تعمیر کاری موتور

 

طراحی مبلمان مرکب

 

مکالمه زبان انگلیسی

 

ساخت گلخانه خاکی

 

تولید و نگهداری طیور گوشتی

 

امور بازاریابی

تحصیل همزمان با خدمت سربازی در دانشگاه هایی به غیر از علمی کاربردی به چه صورت است؟

 

تحصیل همزمان با خدمت سربازی در دانشگاه آزاد

تحصیل همزمان با خدمت سربازی در دانشگاه آزاد نیز برخلاف تصور بسیاری از افراد امکان پذیر نیست.

همانطور که می دانید یکی از شرایط لازم برای ثبت نام در دانشگاه آزاد و ادامه تحصیل مشمولان وظیفه عمومی در این دانشگاه، ارائه یکی از مدارک پایان خدمت سربازی، کارت معافیت دائم و یا گواهی معافیت موقت تحصیلی می باشد؛ از آنجایی که سازمان وظیفه هیچ یک از این مدارک را به سربازان در حین خدمت اعطا نمی کند، امکان تحصیل همزمان با خدمت سربازی در دانشگاه آزاد برایشان وجود نخواهد داشت.

البته باید شرایطی را عنوان کنیم که طی آن افرادی که در حال انجام خدمت سربازی هستند و قبل از سربازی برای پذیرش در دانشگاه آزاد اقدام کرده اند؛ چنانچه این افراد در دانشگاه آزاد پذیرفته شوند، خدمتشان متوقف می شود تا در مقطع مربوطه ادامه تحصیل دهند و بعد از اتمام دوره تحصیل دوباره به خدمت اعزام می شوند.

لازم به ذکر است این مورد نیز تنها برای سربازانی که غیبت نداشته باشند، امکان پذیر است.

در حال حاضر اطلاعیه ای مطابق با امکان تحصیل همزمان با خدمت سربازی برای سال جاری منتشر نشده است، در صورتی که این امکان به وجود آید، این مقاله به ‌روزرسانی خواهد شد.

مقررات تحصیل همزمان با خدمت سربازی در دانشگاه علمی کاربردی

طبق قانون، سن مشمولیت بین 18 تا 50 سالگی است؛ ولی باز هم در برخی شرایط ممکن است بر حسب ضرورت به 60 سالگی هم برسد.

توجه داشته باشید که تحصیل همزمان با خدمت سربازی در دانشگاه علمی کاربردی، شرایط خاصی دارد که از آن جمله می توان به داشتن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم اشاره کرد.

همچنین لازم به ذکر است که تحصیل مشمولان در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و… امکان پذیر نیست و سربازان می توانند تنها در همین دوره های تک پودمان و برای دریافت مدرک کاردانی در رشته های موجود در لیست رشته های ویژه سربازان وظیفه، تحصیل کنند.

داوطلبانی که قصد شرکت در دوره های تک پودمان را دارند، باید در حال گذراندن دوره خدمت سربازی باشند؛ به علاوه حداقل مدارک تحصیلی آن ها برای پذیرش در هر دوره نیز اهمیت دارد.

 

پونزحداقل مدرک تحصیلی مورد نیاز بر اساس جدول زیر است:

شرایط پذیرش دوره های تک پودمان دانشگاه علمی کاربردی 1402
عنوان دوره تک پودمانحداقل مدرک تحصیلی مورد نیازعنوان دوره تک پودمانحداقل مدرک تحصیلی مورد نیاز
آماده سازی و مونتاژ در جوشکاریدیپلمتولید و نگهداری طیور گوشتیدیپلم
نقشه کشی در ماشین کاریدیپلمساخت گلخانه خاکی و هیدروپونیکدیپلم
تعمیرکار تخصصی موتوردیپلمفروش انواع توردیپلم
عملیات پایه برق و الکترونیکدیپلممکالمه زبان انگلیسی (سطح پایه)دیپلم
سیم کشی، کابل کشی و اندازه گیری الکتریکیدیپلمامور بازاریابیدیپلم

 

ایست خدمت سربازی

چنان چه مشمولی در حین خدمت سربازی در کنکور دانشگاه پذیرفته شود و یا بخواهد بدون کنکور وارد دانشگاه شود، می تواند از ایست خدمت سربازی یا معافیت تحصیلی استفاده کند. در واقع قبولی در کنکور در تصمیم سازمان نظام وظیفه برای صدور ایست سربازی تاثیری ندارد.

تنها چیزی که مهم است، این است که داوطلب باید شرایط استفاده از ایست سربازی را داشته باشد و در یکی از دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم تحقیقات و فناوری مشغول به تحصیل شود. بنابراین سازمان نظام وظیفه نیز با توجه به شرایط فرد برای او ایست خدمت را صادر خواهد کرد.

✍️✍️ سخنی از مشاوران آویژه

از آنجا که قوانین وظیفه عمومی دائماً در حال تغییر و تحول است، افراد باید از قوانین بروز و تغییر یافته اطلاع داشته باشند، تا شاید بتوانند از امتیازات مربوط به گرفتن انواع معافیت های سربازی، کسری خدمت، امریه و غیره استفاده کنند. برای اطلاع از جدید ترین اخبار سربازی می توانید از مشاوره نظام وظیفه بهره مند گردید.

تحصیل همزمان با خدمت سربازی، موضوعی است که همواره مشمولان زیادی از شنیدن اخبار آن استقبال می کنند.

طبق آخرین اخبار، در حال حاضر قانون مبنی بر اجازه ادامه تحصیل مشمولان حین خدمت وجود ندارد و صرفا داوطلبان دانشگاه علمی کاربردی در برخی رشته های خاص این اجازه را دارند که در این مقاله به آن ها اشاره شد.

لذا سربازان باید توجه داشته باشند که امکان تحصیل همزمان با انجام خدمت سربازی در اکثر مراکز آموزشی وجود نداشته و برای این گونه از دانشجویان معمولا معافیت تحصیلی نیز صادر نمی گردد.

 

در این مقاله تلاش که به سوال اکثر مشمولان در خصوص امکان تحصیل همزمان با انجام خدمت سربازی پاسخ داده باشیم؛ چنانچه سوالی در این زمینه دارید یا به مشاوره دقیق احتیاج دارید، با کارشناسان ما در مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید تا در کمترین و سریعترین زمان ممکن شما را راهنمایی نمایند. از همراهی شما سپاسگزاریم.

سخن آخر

خدمت سربازی یک دوره اجباری است و همه واجدین شرایط باید این دوره را بگذرانند. در سال های قبل امکان تحصیل همزمان با خدمت سربازی وجود نداشت و مشمولین یا باید درس می خواندند و یا خدمت می کردند.

در واقع در صورتی که سرباز در حین خدمت از دانشگاهی پذیرفته می شد، با توجه به شرایط از معافیت تحصیلی استفاده می کرد که یک مرخصی موقت از سربازی بود.

امروزه دانشگاه علمی کاربردی برای بالا بردن مهارت و توانایی های جوانان، دوره های تک پودمان را برگزار می کند. سربازان می توانند بدون دریافت معافیت تحصیلی به صورت همزمان با خدمت در یکی از این دوره ها ثبت نام کنند. بدین ترتیب داوطلب می تواند همزمان با دوره سربازی، تحصیلات خود را نیز پیش ببرد.

البته هنوز اطلاعیه دقیقی در این مورد منتشر نشده است و اگر بخواهید از جزئیات بیشتر این قانون، اطلاعاتی کسب کنید، می توانید با کارشناسان ما در آویژه در ارتباط باشید.

سوالات متداول

حداقل مدرک مورد پذیرش برای شرکت در دوره های تک پودمان چیست؟

حداقل مدرک مورد پذیرش برای دوره های تک پودمان دانشگاه علمی کاربردی، مدرک دیپلم است. این مدرک می تواند با عنوان دوره تک پودمان مرتبط باشد یا نباشد. در صورتی که مرتبط نباشد، دروسی به عنوان پیش نیاز به داوطلب داده خواهد شد.

آیا افرادی که دارای مدرک کارشناسی هستند، می توانند برای دریافت یک مدرک کارشناسی دیگر از ایست سربازی استفاده کنند؟

خیر، برای تحصیل مجدد در یک مقطع تحصیلی، ایست سربازی صادر نمی شود. داوطلب برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، می تواند از معافیت سربازی استفاده کند؛ اما برای مدرک کارشناسی مجدد، نمی تواند از معافیت تحصیلی بهره ببرد.

آیا در حین خدمت سربازی میتوان دانشگاه رفت؟

هنوز دانشگاه علمی کاربردی اطلاعیه ای در این زمینه منتشر نکرده است. قرار بود که این طرح ابتدا در استان های تهران، فارس، خوزستان، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و گیلان شروع شود و بعد در سراسر کشور اجرایی گردد. در حال حاضر مشمولین باید منتظر اطلاعیه های این دانشگاه باشند.

سربازان امریه می توانند از دوره تک پودمان دانشگاه جامع علمی کاربردی بهره ببرند؟

سربازان امریه نیز مانند تمامی سربازان دیگر امکان تحصیل همزمان با خدمت را ندارند. این سربازان نیز شرایط یکسانی با سربازان دیگر دارند. بنابراین در صورتی که بخواهند می توانند وارد دوره تک پودمان دانشگاه جامع علمی کاربردی شوند.

این در صورتی است که معمولا این سربازان دارای مدارک تحصیلی هستند و معمولا به مدارک بالاتر از مدرک خود فکر می کنند. بنابراین شاید نیازی برای تحصیل در دوره تک پودمان در خود احساس نکنند.
لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

شرایط تحصیل همزمان با خدمت سربازی/ حین خدمت می توان تحصیل کرد؟

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید
کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای عضویت در کانال آخرین اخبار نظام وظیفه و اطلاع از اخبار معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 2 نظر:
  1. سلام، آیاکسی که برای امریه آموزش وپرورش ثبت نام وتاییدشده، اگردانشگاه فرهنگیان پذیرفته شودمی تواندادامه تحصیل دهد؟ یادرصورت قبولی درکنکورسراسری ادامه تحصیل دهد؟

    1. در صورت قبولی در دانشگاه مد نظر میتوانید ادامه تحصیل دهید

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

یکشنبه

1403/1/12

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید