مشمول غایب کیست؟ تعریف مشمول و مشمول غایب

طرح مشمولان غایب

مشمول غایب سربازی یعنی آدمی که توی زمانی که باید به خدمت سربازی بره، نره!. دلیلشم ممکنه هر چیزی باشه، مثلاً بیماری، سفر، مشکلات خانوادگی و غیره. بعضی وقتا اگه این غیبت رو با مدارک و مستندات توجیه کنی و ثابت کنی، ولی اگه نتونی؟!!. باید بدونی که این موضوع خیلی جدیه و ممکنه عواقب حقوقی و محدودیت هایی برات داشته باشه.

در این مقاله، ما مشاوران مرکز مشاوره آویژه می‌خواهیم در مورد “مشمول غایب سربازی” صحبت کنم. شاید این عبارت برایتان ناآشنا باشد، اما مشمول غایب سربازی شخصی است که در وضعیتی قرار دارد که نمی‌تواند به صورت مستقیم به خدمت سربازی بپیوندد.

مشمول غایب سربازی موضوعی است که ممکن است برای شما نیز اهمیت داشته باشد. در این متن قصد داریم به بررسی مفهوم مشمول غایب کیست؟ بپردازیم و بیشتر با جزئیات آن آشنا شویم.

مشمولسربازی یعنی چه؟

مشمول سربازی یا مشمول وظیفه عمومی به افراد ذکوری گفته می‌شود که به سن 18 سالگی، وارد شدن و موظف به انجام خدمت سربازی در ارتش یا سازمان‌های مشابه می‌شوند. با رسیدن سن به 18 سالگی که در طی آن فرد وارد 19 ماهگی شود، او به طور قانونی مشمول وظیفه عمومی سربازی محسوب می‌شود.

تعیین مشمولیت سربازی بر اساس تاریخ تولد هر فرد انجام می‌شود. به عنوان مثال، اگر شخصی که متولد تاریخ ۱۳۸۶/۰۷/۱۵ باشد، از ۱۴۰۴/۰۷/۰۱ مشمول وظیفه عمومی سربازی می‌شود. با توجه به قانون وظیفه عمومی در ایران، افرادی که به سن ۱۸ سالگی رسیده و در ماهی که در طول آن به ۱۹ سالگی وارد شود، مشمول سربازی می‌شوند. در این مورد، از تاریخ ۱۴۰۴/۰۷/۰۱ شخص مورد نظر کد نظام وظیفه دریافت می‌کند و به عنوان مشمول سربازی شناخته می‌شود.

مواجهه با سربازی پس از ۱۸ سالگی: راه‌هایی برای روبرو شدن با این واقعیت

دوست من، بعد از ۱۸ سالگی اقا پسرا یک واقعیت این هست که سربازی نمیشه دور زد یا چشم پوشی کرد.

پسران بعد از رسیدن به سن ۱۸ سالگی در ایران باید به وضعیت سربازی خود توجه کنند و اقدامات لازم را انجام دهند. در این مورد، سه گزینه اصلی برای آنها وجود دارد:

1. معرفی به سازمان وظیفه عمومی:

پسران می‌توانند در فرصت مناسب خود را به سازمان وظیفه عمومی معرفی کنند. این عمل باعث ثبت نام آنها در نظام وظیفه می‌شود و فرایند سربازی برایشان آغاز می‌شود.

2. ادامه تحصیل در دانشگاه:

پسران می‌توانند وارد دانشگاه شوند و بر اساس سنوات تحصیلی مشخص، ادامه تحصیل را پیگیری کنند. در این صورت، به محض اتمام تحصیل، می‌توانند به سازمان وظیفه عمومی مراجعه کنند و وضعیت سربازی خود را مشخص کنند.

3. درخواست معافیت از خدمت سربازی:

پسران مشول سربازی می‌توانند با استفاده از روش‌های معافیت موجود، از خدمت سربازی معاف شوند. این شامل معافیت‌هایی مانند معافیت تحصیلی، معافیت به دلیل بیماری یا ناتوانی جسمس و روحی است.

مهم است که پسران پس از رسیدن به سن ۱۸ سالگی، به این موارد توجه کنند و براساس شرایط و وضعیت شخصی خود، اقدامات لازم را انجام دهند تا به درستی و به طور قانونی وضعیت سربازی خود را پیگیری کنند.

مشمول غایب کیست؟

مشمول غایب کسی است که در شرایطی که باید به خدمت سربازی معرفی شود، در محل مربوطه حاضر نشود یا وظیفه خدمت سربازی را به تعویق بیاندازد. در زیر شرایطی که منجر به مشمول غایب شدن می‌شوند را بررسی می‌کنیم:

مشمول غایب شامل افراد زیر می‌شود:

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

1. مشمولان خدمت وظیفه عمومی:

این افراد به منظور اعزام به خدمت سربازی مشمول می شوند. اگر در مهلت مقرر که از سوی سازمان وظیفه عمومی اعلام شده، خود را به سازمان معرفی نکنند، به عنوان مشمول غایب شناخته می‌شوند.

2. دارندگان معافیت موقت:

افرادی که به دلیل دلایلی موقتاً از انجام خدمت سربازی معاف شده‌اند. اگر پس از یک ماه از پایان مدت اعتبار معافیت، خود را به سازمان وظیفه عمومی معرفی نکنند، به عنوان مشمول غایب محسوب می‌شوند.

3. دارندگان برگه اعزام به خدمت:

افرادی که برگه‌ای اعزام به خدمت سربازی دریافت کرده‌اند. اگر در موعد تعیین شده در برگه اعزام، خود را به سازمان وظیفه عمومی معرفی نکنندند، به عنوان مشمول غایب تلقی می‌شوند.

4. مشمولان دیپلم و پیش دانشگاهی حضوری:

دانش‌آموزانی که دیپلم تحصیل کرده یا پیش دانشگاهی را به پایان رسانده‌اند. اگر در مهلت‌های قانونی که بر اساس تاریخ تولد و زمان اخذ مدرک تعیین شده است، مدارک خود را برای معرفی ارسال نکنندند، به عنوان مشمول غایب شناخته می‌شوند.

5. مشمولان فارغ التحصیل:

افرادی که پس از اتمام تحصیل در مقاطع فوق دیپلم و بالاتر، تا یک سال پس از فراغت از تحصیل، خود را به سازمان وظیفه عمومی معرفی نکنندند، به عنوان مشمول غایب محسوب می‌شوند.

6. دانشجویان انصرافی، اخراجی و ترک تحصیل:

دانشجویانی که به دلیل انصراف، اخراج یا ترک تحصیل از مراکز آموزش عالی، درخواست معافیت از خدمت سربازی داده‌اند. اگر تا یک سال پس از تاریخ انصراف، اخراج یا ترک تحصیل، خود را به سازمان وظیفه عمومی معرفی نکنندند، به عنوان مشمول غایب تلقی می‌شوند.

7. مشمولانی که در مقاطع مختلف تحصیلی بیش از سقف مجاز ادامه تحصیل داده‌اند:

افرادی که پس از اتمام مدت تحصیل در یک مقطع، به صورت غیرقانونی و بدون مجوز ادامه تحصیل در مقطع بالاتر را آغاز کرده‌اند و موعد قانونی برای معرفی خود را نپایان برده‌اند. این افراد به عنوان مشمولان غایب شناخته می‌شوند.

8. مشمولان داوطلب آزاد (متفرقه):

افرادی که به طور داوطلبانه و بدون وجود معافیتی، ادامه تحصیل خود را به صورت آزاد در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ادامه داده‌اند و تحصیل آنان تا بعد از موعد قانونی اعزام سربازی ادامه داشته باشد. در صورتی که این افراد خود را به سازمان وظیفه عمومی معرفی نکنند، به عنوان مشمولان غایب شناخته می‌شوند.

در کل، مشمولان غایب افرادی هستند که براساس قوانین خدمت سربازی در ایران، باید خود را به سازمان وظیفه عمومی معرفی کنند، اما در موعد مقرر این کار را انجام نمی‌دهند و به عنوان مشمولان غایب شناخته می‌شوند.

9. مشمولان دستگاه‌های دولتی:

افرادی که در دستگاه‌های دولتی مشغول به کار هستند و به دلیل شغل خود از خدمت سربازی معاف می‌شوند (مانند فرهنگیان و کارکنان نیروهای مسلح)، در صورتی که از خدمت اخراج شوند یا انصراف دهند، حداکثر ۶ ماه زمان دارند تا خود را به وظیفه عمومی معرفی کنند. به این ترتیب، باید به سازمان وظیفه عمومی مراجعه کنند و وضعیت سربازی خود را مشخص کنند تا در آن ثبت شوند و غیبت نکنند.

10. خارجیان تبعه ایران:

افرادی که تابعیت ایرانی را به دست می‌آورند (به عنوان مثال، ازدواج با ایرانی) حداکثر ۶ ماه زمان دارند تا خود را به وظیفه عمومی معرفی کنند تا از غیبت سربازی جلوگیری شود.

11. افراد دارای حکم قضایی:

افرادی که به دلایلی مانند محکومیت به زندان یا حکم تبعید در زندان بوده‌اند، پس از پایان حکم، حداکثر ۶ ماه زمان دارند تا وضعیت سربازی خود را مشخص کنند. در غیر اینصورت، مشمول غیبت سربازی خواهند شد.

12. محدودیت‌های شخصی:

افرادی که به دلایلی مانند عدم صدور شناسنامه یا محدودیت‌های دیگر مانع از خدمت سربازی می‌شوند، پس از حل مشکل یا صدور شناسنامه و رفع محدودیت، حداکثر ۶ ماه زمان دارند تا وضعیت نظام وظیفه خود را مشخص کنند.

13. طلاب مشغول به تحصیل:

طلاب مشغول به تحصیل در هر سطحی اگر فارغ التحصیل نشده باشند، از حوزه انصراف دهند یا اخراج شوند، حداکثر یک سال زمان دارند تا وضعیت نظام وظیفه خود را مشخص کنند و غیبت نکنند. به عبارت دیگر، طلابی که در حال تحصیل بودند و از مراحل تحصیل فارغ شده‌اند، حداکثر یک سال برای ثبت وضعیت سربازی خود در سازمان وظیفه عمومی زمان دارند. در غیر اینصورت، اگر این طلاب در زمان مقرر به سازمان وظیفه عمومی مراجعه نکنند، مشمول غیبت سربازی خواهند شد.

خبر خوش برای مشمولان غایب

خبر خوش برای مشمولان غایب خدمت این است که در جلسه کمیسیون اقتصادی تصمیم گرفته شد:

۱. در حوزه پرداخت تسهیلات مرتبط با اجرای قانون جوانی جمعیت و ازدواج، تسهیل‌گری صورت گیرد. این بدان معناست که افرادی که تا به امروز امکان دریافت تسهیلات مربوطه را نداشته‌اند، اکنون می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند و مستثنی از محدودیت‌های قبلی خواهند بود.

۲. همچنین، برای افرادی که بدهی بانکی یا مالیاتی دارند، تمهیدات لازم برای تسویه تعهدات قبلی فراهم شده است تا بتوانند از تسهیلات استفاده کنند.

۳. در نهایت، محدودیت‌هایی که برای مشمولان غایب خدمت وظیفه عمومی برای دریافت تسهیلات اشتغال وجود داشت، برطرف شده است.

سخنی از مشاوران آویژه

برای جلوگیری از مشمول غیبت در خدمت سربازی، باید به قوانین و ضوابط مربوط به وظیفه عمومی در کشور خودتان توجه کنید. در ایران، برای جلوگیری از غیبت در سربازی و انجام وظیفه عمومی، می‌توانید به یکی از راه‌های زیر عمل کنید:

1. معرفی به سازمان وظیفه عمومی: در زمان مناسب، خود را به سازمان وظیفه عمومی معرفی کنید. این کار باعث ثبت نام شما در نظام وظیفه می‌شود و فرایند سربازی برایتان آغاز می‌شود.

2. ادامه تحصیل در دانشگاه: اگر وارد دانشگاه شوید و بر اساس سنوات تحصیلی مشخص، ادامه تحصیل را پیگیری کنید، می‌توانید به محض اتمام تحصیل، به سازمان وظیفه عمومی مراجعه کنید و وضعیت سربازی خود را مشخص کنید.

3. درخواست معافیت از خدمت سربازی: اگر شرایط لازم را دارید، می‌توانید با استفاده از روش‌های معافیت موجود، از خدمت سربازی معاف شوید. این شامل معافیت‌هایی مانند معافیت تحصیلی، معافیت به دلیل بیماری یا ناتوانی جسمی و روانی است. ب

به هر حال، در هر صورت، مهم است که به قوانین و مقررات کشور خودتان پایبند باشید و برای راهنمایی دقیق‌تر و اطلاعات بیشتر، با مشاروان مرکز مشاوره آویژه تماس بگیرید.
لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

مشمول غایب کیست؟ تعریف مشمول و مشمول غایب

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید
کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای عضویت در کانال آخرین اخبار نظام وظیفه و اطلاع از اخبار معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 2 نظر:
  1. با سلام و خسته نباشید
    ببخشید میخواستم بدونم کسی که غیبت سربازی داره ، امکان داره که بتونه جایی امریه بشه؟

    1. باوجود غیبت امکان پذیر نیست با مراجعه به دفاتر پلیس +10 میتوان جهت توجیه غیبت اقدام کرد

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

پنجشنبه

1403/1/9

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید