کارورزی روانشناسی چگونه است؟

کارورزی روانشناسی

کارورزی روانشناسی

کارورزی روانشناسی برای روانشناسان و فارغ التحصیلان این رشته ، واژه ای گوش آشنا میباشد که کمابیش با آن سروکار دارند . زمانیکه فردی در رشته ی روانشناسی تحصیل میکند و موفق به دریافت مدرک تحصیلی روانشناسی میشود ( حال در هر مقطع تحصیلی که باشد ) ، از نظر کسب دانش و اطلاعات تئوری آمادگی هایی کسب کرده است . اما مهمترین بخشی که یک روانشناس را برای این شغل و حرفه آماده میکند ، مهارت ها و تجربه های عملی میباشد . که داوطلبان میتوانند این مهارت ها را در قالب کارورزی روانشناسی دریافت نمایند . همچنین در گذشته ی نه چندادن دور ، گذراندن کارورزی روانشناسی ، یکی از الزامات و شرایط مورد نیاز برای دریافت پروانه ی فعالیت مراکز مشاوره و روانشناسی بود . اما در سال های اخیر قوانین بسیاری درباره گذراندن دوره های کارورزی روانشناسی از سوی نظام روانشناسی به تصویب رسیده است .

از جمله مهمترین این قوانین میتوان به حذف لزوم گذراندن دوره های کارورزی روانشناسی برای اخذ پروانه فعالیت روانشناسان اشاره کرد . اما این موضوع به معنای بی نیازی مطلق روانشناسان از این دوره ها نمیباشد . چراکه گذراندن چنین دوره هایی ، با بالا بردن تجربه و مهارت عملی روانشناسان ، میتواند آنها را برای ورود به بازار کار آماده کند . همچنین ، با وجود حذف شرط گذراندن این دوره ها برای دریافت مجوز تاسیس مراکز دروانی و روانشناسی ، اما کارورزی روانشناسی همچنان میتواند برای دریافت پروانه ی فعالیت کمک کننده باشد . چرا که آموزش هایی که متقاضیان دریافت مجوز مطب یا مرکز مشاوره ، در این دوره ها میبینند ، میتواند تایید کننده ی صلاحیت و مهارت آنها برای فعالیت در حوزه درمانی باشد . در ادامه ی این مطلب سعی میکنیم به تفضیل به بررسی شرایط و چگونگی گذراندن این دوره ها بپردازیم .


بیشتر بخوانید: استخدام روانشناس بالینی در بیمارستان چگونه است؟


شرایط کارورزی روانشناسی

شرایط کارورزی روانشناسی ، از جمله مواردی میباشد که برای متقاضیان شرکت در دوره های کارورزی ، سوالات زیادی را به همراه دارد . و یکی از چالش برانگیز ترین موارد مربوط به فعالیت در عرصه ی روانشناسی میباشد . از جمله شرایط مربوط به استاد این دوره ها و همچنین خود متقاصیان ، مواردی میباشند که باید به آنها توجه داشت . ابتدا باید این نکته را بیان کنیم که شرایط کارورزی روانشناسی از سوی سازمان نظام مشاوره و روانشناسی کشور تحت عنوان آیین نامه هایی اعلام میگردد ، که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت . بر اساس این آیین نامه ها ، استاد ناظر در این دوره ها میبایست دارای مدرک دکترا در یکی از رشته های روانشناسی و یا مشاوره باشد . همچنین داشتن پروانه فعالیت مورد تایید سازمان روانشناسی و سابقه کاری مرتبط به مدت تعیین شده ، از دیگر شرایط کارورزی روانشناسی ، میباشد .

هزینه ی دوره های کارورزی نیز یکی دیگر از شرایط کارورزی روانشناسی میباشد که باید بر اساس تعرفه های سازمان ناظر صورت پذیرد . مطلب مهم این است که ، دوره های کاروزی باید متناسب با موضوعات و مفاهیم ضروری رشته باشد . و هر متقاضی باید در این دوره ها ، با شرایط مصاحبه با بیماران ، بررسی بالینی و نتیجه گیری آشنا شود . متقاضیان شرکت در دوره های کارورزی باید حداقل دارای مدرک کارشناسی ارشد باشند .


بیشتر بخوانید: بازار کار رشته روانشناسی چگونه است؟


مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

شرایط کارورزی روانشناسی

کارورزی روانشناسی در بیمارستان

کارورزی روانشناسی در بیمارستان مسیری را برای فارغ التحصیلان روانشناسی فراهم میکند ، که بتوانند با کار دربالین بیمار ، آموزه های خود در طی دوره ی تحصیل در دانشگاه را به کار گیرند . علاوه بر این کارورزی روانشناسی در بیمارستان با افزایش تجربه روانشناسان جوان ، باعث ارتقا کیفی خدمات روانشناسی در سطح کشور و افزایش اعتماد اقشار مردم به روانشناسان میشود . چنانچه فارغ التحصیلان رشته های روانشناسی و مشاوره ، دوره های کارورزی در بیمارستان ها را طی کنند ، نیاز به کارگاه ها و دوره های آموزشی دیگر ، به حداقل میرسد . با توجه به اهمیت این موارد ، برخی از بیمارستان ها در سطح کشور ، اقدام به برگزاری این دوره ها نموده اند . بنابراین کارورزی روانشناسی در بیمارستان یکی از راه هایی است که میتواند به روانشناسان و فارغ التحصیلان این رشته ها برای فراگیری مهارت ها ی لازم کمک کند .


بیشتر بخوانید: شرایط تاسیس مطب روانشناسی چگونه است؟


ضرورت کارورزی روانشناسی

ضرورت کارورزی روانشناسی از بحث برانگیز ترین مطالب روانشناسی در یکی دو سال گذشته بوده است . چرا که در سالهای اخیر قانون حذف مدرک کارورزی برای تشکیل دادن پرونده و همچنین دریافت پروانه فعالیت ، از سوی سازمان روانشناسی کشور لغو شد . البته نمیتوان این را به عنوان بی اهمیت بودن این موضوع تلقی کرد . بر اساس همین قوانین و آیین نامه ها داشتن مدرک کارورزی برای حضور افراد در کمیسیون ها ی تخصصی سازمان روانشناسی کشور ضرورت دارد . علاوه بر این موارد و تبصره های قانون ، ضرورت کارورزی روانشناسی برای فارغ التحصیلان مقاطع ارشد و دکتری ، بسیار زیاد میباشد . چرا که همانطور که در متن بار ها اشاره کردیم ، شرکت در این دوره ها علاوه بر ارتقا مهارت های فردی روانشناس ، راهی است برای استفاده از دانش و آموزش های تئوری که در طول دوره ی تحصیل کسب نموده اند .

بنابراین فارغ التحصیلان روانشناسی تنها به صرف اینکه دیگر برای مراحل اخذ مجوزمطب روانشناسی و مراکز مشاوره نیازی به مدرک کارورزی نمیباشد ، نباید به راحتی از این موضوع عبور کرد . و این دوره ها همانند گذشته یکی از شرایطی میباشد که هر روانشناس باید به آن توجه داشته باشد .


بیشتر بخوانید: گرایش های ارشد روانشناسی


کارورزی روانشناسی در بهزیستی

کارورزی روانشناسی در بهزیستی

کارورزی روانشناسی در بهزیستی نیز ازجمله فرصت هایی میباشد که متقاضیان شرکت در دوره های کارورزی میتوانند از آن استفاده کنند . همانطور که میدانید سازمان بهزیستی کشور نقش بسیار مهمی در کنترل و ارائه خدمات روانشناسی و مشاوره ای در زمینه های مختلف و به اقشار مردم دارد . لذا با توجه به این موضوع سازمان بهزیستی نیز همانند بیمارستان ها میتواند یکی از مراکز هدف برای فارغ التحصیلان دوره های ارشد و دکتری روانشناسی ، به منظور دریافت خدمات و آموزش های عملی روانشناسی میباشد . به منظور برخورداری از این آموزش ها شرکت در دوره های مربوط به کارورزی روانشناسی در بهزیستی میتواند کمک کننده باشد . متقاضیان شرکت در این دوره ها نیز میتوانند با برقراری ارتباط با بیماران و همچنین تحت نظر اساتید مورد تایید سازمان روانشناسی و مشاوره کشور بسیاری از مهارت ها و توانایی ها ی یک روانشناس خوب را کسب نمایند .


بیشتر بخوانید: شرایط اخذ مجوز مراکز مشاوره از بهزیستی


مباحث ارائه شده در دوره های کارورزی روانشناسی

در دوره های مختلف کارورزی که تحت نظر مراکز و سازمان های روانشناسی تشکیل میشود ، مباحث و موضوعات متفاوتی ارائه میشود . در وهله ی اول در این دوره ها مطالب تئوری با اهمیت بالا ارائه میشوند . که بر این اساس متقاضیان میتوانند به تشخیص ، ارزیابی و همچنین راه های درمان یک بیماری بپردازند . در مرحله ی بعد کار عملی آغاز میشود و روانشناس میتواند بر اساس مطالبی که فراغ گرفته است ، به درمان بیماران بپردازد . به این ترتیب تجربه قرار گرفتن در محیط کار و مواجه شدن به بیماران برای متقاضیان فراهم میشود . و این موضوع باعث ارتقا سطح علمی روانشناسان و همچنین کسب توانایی های لازم برای مواجه شدن با شرایط مختلف میشود .


بیشتر بخوانید: شرایط تاسیس مرکز مشاوره خانواده چگونه است؟


سوالات متداول

کارورزی روانشناسی الزامی است ؟

در حال حاضر کارورزی روانشناسی برای دریافت مجوز فعالیت مطب روانشناسی و مراکز مشاوره الزامی نمیباشد . اما برای کسب مهارت های تخصصی الزامی میباشد .

کارورزی روانشناسی در بهزیستی چگونه است ؟

متقاضیان میتوانند برای گذراندن دوره های کارورزی روانشناسی ، در دوره های مربوط به سازمان بهزیستی کشور شرکت نمایند . و در این دوره ها مهارت های عملی لازم را کسب نمایند .

کارورزی روانشناسی دربیمارستان چگونه است ؟

کارورزی روانشناسی دربیمارستان ها این فرصت را در اختیار متقاضیان قرار میدهد ، که در بالین بیماران به کسب دانش و مهارت های لازم برای پروسه ی تشخیص و درمان بیماران بپردازند .

لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

کارورزی روانشناسی چگونه است؟

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 31 نظر:
  1. سلام من ارشد ،بالینی کودک و‌نوجوان شیراز دانشگاه ازاد قبول شدم،میخواستم بپرسم کارورزی این رشته کجا هس؟و از ترم چنده؟

  2. سلام وقتتون بخير
    این طرح دو ساله ای که واسه بچه های ارشد بالینی هست به چه صورت هستش؟
    همون کارورزیه؟
    و اینکه آیا تو ی این دو سال حقوق دارن؟

    1. افرادی که دولتی روزانه بخونن تعهد خدمت برای آزادساری مدرک دارن

  3. سلام وقت بخیر این که دانشگاه دولتی برای ارشد بالینی دوره کارورزی نداره درسته ؟یا اگر فقط دانشگاه های خاصی این دوره رو دارن میشه معرفی بفرمایید امیدوارم خبری که شنیدم صحت نداشته باشه☹️

  4. سلام وقت بخیر ، ترم ۵ کارشناسی رشته مشاوره هستم ، آیا در این مقطع میتونم برای کارورزی اقدام بکنم. ؟
    و اگر زود هست آیا راه دیگری هست که بتونیم از اون راه برای یادگیری مهارت های روانشناسی و مشاوره زود تر اقدام بکنیم ؟

    1. سلام وقت بخیر با قبول کردن مراکز کاری امکانش هست و میتوانید در دوره های مختلف شرکت کنید.

  5. سلام من ارشد بالینی داریم
    کارورزی تو بهزیستی و بیمارستان چه فرقی دارن و کدوم بهتره؟

  6. سلام وقت بخیر من ارشد روانشناسی عمومی دارم و علاقه مندم که برای کارورزی به بیمارستان یا مراکز برم. از کجا باید اقدام کنم برای اینکار؟

    1. سلام وقت بخیر
      برای اطلاع از شرایط کلی با مشاوران ما تماس بگیرید.

  7. سلام دانشجو های کارشناسی ترم ۲ هم میتوانند برای کارورزی داخل بهزیستی فعالیت کنند ؟

  8. سلام .
    خدا قوت .
    روزگارتون بخیر .
    در مقطع کارشناسی رشته ی روانشناسی نمیشه دوره های کارورزی رو شرکت کرد ؟

    1. سلام وقت بخیر
      امکان شرکت در دوره های کارورزی در هر مقطعی امکان پذیر است

  9. سلام من دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی هستم میتونم در آخر تحصیل برای کارورزی در بیمارستان اقدام کنم؟؟؟؟

    1. سلام
      بله در صورتی که بیمارستان پذیرش داشته باشد

  10. سلام وقت بخیر من مدرکم کاردانی مدیریت و برنامه ریزی آمورشی هست در واقع زیر شاخه روانشناسیه میتونم دوره کارآموزی روانشناسی بگذرونم که معرفیم کنن برای کار؟ ممنون میشم راهنماییم کنین 🙏

  11. سلام ,کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی هم می تواند کارورزی بهزیستی و بیمارستان رو بگذرونه ؟
    برای گذروندن دوره به کجا مراجعه کنیم

    1. سلام وقت بخیر بله میتواند . بعد از اتمام التحصیل از دانشگاه و نظام روانشناسی میتوانید اقدام کنید .

  12. فارغ التحصیل رشته کارشناسی رشته های دیگر درصورت تحصیل در رشته ارشد روان شناسی بالینی می‌تواند طرح خود را بروند ؟

    1. سلام بله این مورد به غیرمرتبط بودن رشته کارشناسی مربوط نمیشود.

    1. بسته به رشته ی تحصیلی شماست در بسیاری رشته ها هم کارشناسی کاروزی دارد هم کارشناسی ارشد

  13. سلام .این دوره های برای دانشجوی خارجی ترم اخر ارشد بالینی هم بر قرار میشه؟

  14. سلام وقتتون بخیر
    ببخشید در دوره ی کارشناسی ارشد بالینی برای کارورزی حقوق میگیرند دوستان بالینی یا خیر ؟ممنون میشم پاسخ بدین

    1. سلام وقت بخیر من مدرکم کاردانی مدیریت و برنامه ریزی آمورشی هست در واقع زیر شاخه روانشناسیه میتونم دوره کارآموزی روانشناسی بگذرونم که معرفیم کنن برای کار؟

  15. سلام من دانشجوی ترم یک روانشناسی هستم، برای شرکت در کارگاه های آموزشی و کارآموزی در بیمارستان، باید از ترم چند شروع کنم، ؟!

    1. سلام . دروس کارورزی در ترم های پایانی و سال آخر ارایه میشوند.

  16. همه گرایش‌ها میتونن کارورزی برن یا فقط گرایش بالینی؟ برای کارورزی در بیمارستان چطور؟

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

پنجشنبه

1403/1/9

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید