انواع سهمیه در کنکور سراسری 1402

انواع سهمیه کنکور

یکی از نکات مهم در رتبه‌ بندی داوطلبان کنکور سراسری، سهمیه‌ های لحاظ شده در این آزمون است. سهمیه های کنکور و انتخاب رشته توسط سازمان سنجش تعیین خواهد شد. این سهمیه ها در جهت ایجاد برابری و عدالت در پذیرش داوطلبان با شرایط مختلف است. زیرا بسیاری از داوطلبان در شرایط و موقعیت های حدودا سخت تری نسبت به سایر داوطلبان قرار دارند. استفاده از سهمیه ها را می توان راهی برای برطرف کردن این اختلاف ها دانست.

انواع مختلفی از سهمیه ها در کنکور سراسری وجود دارد. برخی از مهم ترین آنها عبارتند از: مناطق محروم، رزمندگان و ایثارگران، بهیاران و سیل زدگان و … برای دریافت این سهمیه ها باید شرایط و الزامات خاصی را داوطلب داشته باشد. همچنین آگاهی از سهمیه های کنکور در انتخاب رشته نیز به داوطلبان کنکور کمک خواهد کرد. چرا که برخی از رشته های دفترچه انتخاب رشته شامل برخی سهمیه های خاص می شوند. به طور مثال ممکن است برای یک رشته سهمیه ای برای افراد بومی استان در نظر گرفته شده باشد، که در این صورت افراد بومی شانس بیشتری برای قبولی در آن رشته داشته باشند و اگر این رشته ها انتخاب نشود، فرصت تحصیل در دانشگاه سراسری را از دست خواهند داد.

به همین منظور شما به عنوان داوطلب کنکور می بایست برای بهره مندی از سهمیه های کنکور سراسری با دقت، شرایط و الزامات هر سهمیه را مطالعه کرده و در صورت دارا بودن شرایط استفاده از سهمیه برای دریافت آن اقدام کنید. مشاوران مرکز مشاوره آویژه لیست کاملی از سهمیه ‌های کنکور سراسری شامل جزئیات و شرایط هر یک از آن ‌ها را در این مقاله نگارش کرده اند. با مطالعه این مقاله و دریافت مشاوره صحیح، داوطلبان می ‌توانند احتمال قبولی خود را در کنکور سراسری افزایش دهند.

 

انواع سهمیه های کنکور سراسری

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

سهمیه مناطق

یکی از مهم ترین سهمیه ها در کنکور سراسری، سهمیه مناطق است که بر اساس محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره دبیرستان هر داوطلب، به 3 منطقه یک، دو و سه تقسیم می شود. این سهمیه به منظور برقراری عدالت برای داوطلبان در استفاده از امکانات و خدمات آموزشی در نقاط مختلف کشور ایجاد شده است. می توان گفت سهمیه مناطق برای این در نظر گرفته شده است که دانش آموزان با مناطق دارای امکانات آموزشی مشابه مقایسه شوند و رتبه کسب شده برای ورود به دانشگاه عادلانه تر باشد. اما منطقه اخذ مدرک تحصیلی چگونه مشخص می شود؟ در ادامه در این باره توضیح خواهیم داد:

برای داوطلبان کنکور نظام جدید، محل اخذ مدرک تحصیلی در سه سال آخر دوره متوسطه دوم یعنی پایه دهم تا دوازدهم به عنوان منطقه اخذ مدرک تحصیلی محسوب می شود.

برای داوطلبان نظام ترمی واحدی و سالی واحدی، محل اخذ مدرک تحصیلی در سال دوم و سوم دبیرستان و دوره پیش دانشگاهی به عنوان منطقه مورد نظر محسوب می شود.

به طور کلی سه سال پایانی تحصیل قبل از کنکور به عنوان منطقه محل تحصیل لحاظ می شود.

استفاده از سهمیه مناطق قوانین و مقرارت خاص خود را دارد که همگی در دفترچه انتخاب رشته گفته شده است. دو مورد از مهم ترین قوانین سهمیه مناطق عبارت است از:

اگر فردی هر سه سال دبیرستان را در شهر و منطقه یکسانی نگذرانده باشد، یعنی مثلا دو سال در منطقه یک و یک سال آخر در منطقه دو بوده باشد، برای او سهمیه منطقه مرفه تر در این مثال یعنی سهمیه منقطه یک لحاظ می شود.

همچنین، داوطلبانی که مدرک تحصیلی دیپلم خود را خارج از کشور جمهوری اسلامی ایران دریافت کرده اند، براساس قوانین و مقررات سازمان سنجش، منطقه 3 برای آنها در نظر گرفته می شود.

به یاد داشته باشید که شهر های مناطق سه گانه با توجه به امکانات آموزشی آنها تقسیم بندی می شود. در هنگام ثبت نام با توجه به شهرهای انتخاب شده، منطقه شما نیز مشخص می شود.

 

سهمیه کدام منطقه در کنکور بهتر است؟

خیلی از داوطلبان در کنکور سراسری مشتاق هستند بدانند که آیا سهمیه منطقه 3 شانس قبولی بیشتری نسبت به سایر مناطق دارد یا خیر؟ نمی توان به طور قطعی گفت که سهمیه منطقه سه شانس قبولی بالاتری دارد. زیرا با توجه به دسترسی محدود داوطلبان منطقه 3 به امکانات آموزشی، بسیاری از آنها موفق به کسب حد نصاب یا نمره‌ ی لازم برای قبولی در رشته مورد علاقه خود نشده و این امر برای آنها مشکل ساز شده است. در حالیکه افرادی که در منطقه یک هستند می توانند از بهترین امکانات آموزشی استفاده کنند. پس می توان گفت هر سهمیه متناسب با منطقه و شرایط آن منطقه است و برتری وجود ندارد.

سهمیه مناطق در کنکور سراسری برای تمامی داوطلبان مهم است. هر یک از مناطق به صورت کلی خصوصیات خاص خود را دارد و در برخی جنبه ها با یکدیگر تفاوت دارند.

منطقه 1 شامل شهرها و مراکز استانی بزرگ مانند: تهران، اصفهان، مشهد، شیراز و… است. در این منطقه به دلیل جمعیت بالا، رقابت بین داوطلبان بیشتر است. بنابراین، برای قبول شدن در این منطقه باید رتبه بالایی کسب کرد.

منطقه 2 شامل شهرستان‌ های بزرگ و شهرهای متوسط است. در این منطقه رقابت کمتری نسبت به منطقه 1 وجود دارد، اما در عین حال در صورت عدم پیشرفت و تلاش کمتر، قبولی کاهش می‌ یابد.

منطقه 3 شامل شهرستان‌ های کوچک و روستاها است. در این منطقه رقابت نسبت به سایر مناطق کمتر است و برای قبولی در این منطقه، شرایط بهتری فراهم خواهد بود.

تاثیر سهمیه مناطق در کنکور سراسری

سهمیه مناطق در کنکور سراسری به این صورت برای داوطلبان لحاظ می شود که در هر رشته آموزشی، یک درصد مشخصی از ظرفیت دانشگاه ها برای هر سهمیه در نظر گرفته می شود.

با توجه به این موضوع که هر ساله تعداد شرکت کنندگان در سهمیه های مختلف، متفاوت خواهد بود. ظرفیت ها به نسبت شرکت کنندگان در هر سهمیه تقسیم خواهد شد. مثلا اگر در رشته تجربی تعداد شرکت کنندگان منطقه یک بیشتر باشد ظرفیت پذیرش برای آنها بیشتر از سایر مناطق خواهد بود.

داوطلبان در هر سهمیه، تنها با افراد هم سهمیه خود رقابت خواهند کرد. مثلا اگر شما در منطقه دو زندگی کنید، پذیرش شما نسبت به رتبه داوطلبان منطقه دو سنجیده می شود. این موضوع یعنی رتبه در سهمیه برای شما تعیین می کند که در کدام رشته و دانشگاه پذیرفته می شوید نه رتبه کشوری.

در جدول زیر، وضعیت تعداد شرکت کنندگان، ظرفیت، رقابت و امکانات آموزشی بین سه سهمیه منطقه مختلف در گروه آزمایشی تجربی در سال های گذشته مورد مقایسه قرار گرفته است. برای فهمیدن بهتر تاثیر سهمیه مناطق در انتخاب رشته می توانید این جدول را بررسی کنید.


بیشتر بخوانید: سهمیه کنکور ۹۸ – تغییرات و ساماندهی برای سال جدید


سهمیه-مناطق-درگیر-بلایای-طبیعی

سهمیه داوطلبان مناطق درگیر بلایای طبیعی

با توجه به آسیبی که شرایط غیرمترقبه در وضعیت تحصیلی داوطلبان ایجاد می کند و شرایط تحصیل این عزیزان را تحت تأثیر قرار می دهد، برای ایجاد عدالت آموزشی، سهمیه ای به آنها اختصاص داده می شود. به همین دلیل در سال های اخیر به دنبال سیل ها و زلزله هایی که در برخی از مناطق کشور گریبانگیر هموطنان عزیزمان شده، سهمیه ای نیز برای این مناطق در نظر گرفته شده است که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

شرایط لازم برای استفاده از این سهمیه عبارت است از: دارا بودن گواهی مورد تایید فرمانداری منطقه درگیر حادثه طبیعی، کسب حداقل 80 درصد نمره گزینش آزاد برای رشته های غیر پزشکی و 25 درصد حد نصاب گزینش رشته های پزشکی و تعهد به خدمت به مقدار دو برابر مدت تحصیل.

به طور کلی، پنج درصد از ظرفیت دانشگاه های واقع در استان های درگیر بلایای طبیعی، برای داوطلبانی که در شهرها و منطقه های دارای سهمیه بلایای طبیعی قرار دارند، اختصاص می یابد. در صورتیکه در این استان ها رشته مورد نظر داوطلب وجود نداشته باشد، سهمیه به دانشگاه های استان های همجوار اختصاص داده می شود. همچنین اولویت با دانشگاه های واقع در شهر منطقه آسیب دیده و سپس دانشگاه های واقع در استان مربوطه است.

برای استفاده از سهمیه مناطق درگیر بلایای طبیعی باید حتماً مدارک مورد تأیید آسیب جانی یا مالی را دریافت کرده باشند و در هنگام انتخاب رشته گزینه مربوط به استفاده از این سهمیه را انتخاب کنند.

تغییر رشته یا انتقال برای کسانی که با این سهمیه در دانشگاه ها پذیرفته شده اند، ممنوع است.

مدت زمان اعتبار این سهمیه در هر منطقه حداکثر سه سال می باشد.

داوطلبان ساکن در استان ها و شهرستان هایی که در جدول زیر گفته شده، می توانند از سهمیه مناطق درگیر بلایای طبیعی استفاده کنند.

بخششهرستاناستانردیف
مرکزی، مهربانسرابآذربایجان شرقی1
کندوان، ترکمانچایمیانه
مرکزی، نظرکهریزیهشترود
قطور(شهر قطور و تمامی روستاهای آن)خویآذربایجان غربی2
مرکزیآبادانخوزستان3
مرکزیاهواز
مرکزیخرمشهر
مرکزی-گلگیرمسجد سلیمان
مرکزیکارون
کالپوشمیامیسمنان4
مرکزی، روستای پیرسهراب، روستای پلانچابهارسیستان و بلوچستان

 

 

 

5
مرکزی، کهیرکنارک
زرآباد، کاروانزرآباد
روستاهای نگور، سندمیرثوبان، باهوکلاتدشتیاری
مرکزی، جلگه چاه هاشمدلگان
مرکزی، ساربوک، تلنگقصرقند
بزمانایرانشهر
مرکزی و در روستاهای چاهان، مخت، هیچان و مهبان، روستاهای بنت، دستگرد، مهمدان، زردآری، سفیدکوه و حیدربندنیک شهر
مرکزی، لادیز، ریگ ملکمیرجاوه
مرکزی فقط منطقه بنجارزابل
مرکزی، ایرندگان، پشتکوهخاش
مرکزی، گتیجفنوج
مرکزی، قرقریهیرمند
مرکزی، صابرینیمروز
مرکزی، جزینک، خومکزهک
مرکزی، پاتاوهدناکهکیلویه و بویراحمد6
مرکزی، زاغه، پاپیخرم آبادلرستان7
چگنی، شاهیوند، ویسیانچگنی
مرکزی، معمولانپلدختر
مرکزی، خاوه، کاکاونددلفان
مرکزی، سیلاخوردورود
مرکزی، سوریرومشکان
جاپلقازنا
مرکزی، زز و ماهرو، ذلقی، بربرود شرقی، بربرود غربیالیگودرز
مرکزی، شیروانبروجرد
مرکزی، طرهان، کوهنانی، درب گنبدکوهدشت
مرکزی، فیروز آبادسلسله

 

 

سهمیه کنکور مناطق محروم

سهمیه مناطق محروم

سهمیه مناطق محروم نیز جزء یکی از سهمیه های کنکور سراسری است که برای ایجاد عدالت آموزشی در نظر گرفته شده است. برخی از مناطق کشور با توجه به امکانات آموزشی که دارند، جزو مناطق محروم در نظر گرفته می شوند و سهمیه ای خاص برای تحصیل در دانشگاه های استان های بومی این مناطق در نظر گرفته شده است. براساس مصوباتی که در کمیته مطالعات و برنامه ریزی آزمون سراسری صورت گرفته است، حداقل 40 درصد از ظرفیت کدرشته محل های ناحیه ای، قطبی و کشوری دوره روزانه همه دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی استان های ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، کردستان، کهگیلویه و بویر احمد، هرمزگان، لرستان، سیستان و بلوچستان و کرمانشاه به داوطلبان بومی این استان ها اختصاص دارد.


بیشتر بخوانید: چه داوطلبانی از سهمیه ۵٪ آزمون سراسری برخوردارند؟


سهمیه مناطق محروم رشته های پزشکی

همچنین برای اعمال عدالت آموزشی و تربیت و تأمین نیروی انسانی بومی در کادر پزشکی مورد نیاز مناطق محروم، برای رشته های پزشکی، 30 درصد سهمیه برای داوطلبان بومی در نظر گرفته شده است. توجه داشته باشید که این سهمیه برای کلیه مقاطع گروه علوم پزشکی اجرا می شود.

به یاد داشته باشید که تغییر رشته و یا انتقالی داوطلبانی که از این سهمیه استفاده کرده اند، ممنوع خواهد بود. همچنین دوره های تحصیلی داوطلبان با سهمیه مناطق محروم همانند دوره های تحصیلی روزانه بوده و رایگان می باشد.

سهمیه داوطلبان شهرستان های جنوب استان کرمان و شهرستان بشاگرد استان هرمزگان

برخی از شهرستان ها و استان ها می توانند از کد رشته های اختصاصی شهرستان خود که در دفترچه انتخاب رشته درج شده است، استفاده کنند. یکی از این موارد، برای داوطلبانی است که در شهرستان های جنوبی استان کرمان سکونت دارند. این شهرستان ها عبارتند از: رودبار جنوب، جیرفت، قلعه گنج، منوجان، عنبرآباد و کهنوج. همچنین داوطلبان ساکن در شهرستان بشاگرد هرمزگان نیز می توانند از این سهمیه استفاده کنند. البته استفاده از این سهمیه برای داوطلبان عزیز ساکن این شهرستان ها مستلم شرایطی است، مانند داوطلب بومی این شهرستان ها باید حداقل دو مورد از گزینه های زیر را گذرانده باشند:

تحصیل در شهرستان های اشاره شده در سال آخر تحصیل

اخذ مدرک تحصیلی در یک سال قبل از سال آخر( یعنی سال یازدهم یا همان سوم دبیرستان)

تحصیل در یکی از این شهرستان ها در سال اول متوسطه دوم یعنی سال دهم

محل تولد داوطلب یکی از شهرستان های بالا باشد.

پذیرش در کد رشته های مربوط به این سهمیه، تنها با ارائه گواهی مربوطه در زمان ثبت نام میسر می شود. در صورت عدم ارائه گواهی، قبولی آنها خواهد لغو خواهد شد.

داوطلبانی که از سهمیه مناطق محروم استفاده می کنند باید به مدت دو برابر مدت زمان تحصیل خود در مناطق محروم استانشان خدمت کنند.

دوره های تحصیلی در تمامی رشته ها مانند دوره های روزانه رایگان است.

سهمیه داوطلبان شهرستان ابوموسی در استان هرمزگان

سهمیه 40 درصدی پذیرش در رشته های تحصیلی دانشگاه های استان هرمزگان به داوطلبانی که در شهرستان ابوموسی زندگی می کنند، تعلق خواهد گرفت. البته قبولی در این دانشگاه ها مشروط بر این است که داوطلب حداقل 75 درصد گزینش آزاد را کسب کند. همچنین برای استفاده از این سهمیه داوطلب باید حداقل سه سال به صورت مستمر در این شهرستان سکونت داشته باشد. به همین منظور، فرد می بایست تاییدیه فرمانداری مبنی بر سکونت مستمر به مدت سه سال در شهرستان ابوموسی را به سازمان سنجش و آموزش کشور ارسال نماید.

داوطلبان شهرستان ابوموسی در صورتی که حد نصاب لازم را در رشته های دانشگاه های استان هرمزگان کسب ننمایند، به صورت 100 درصد در دانشگاه پیام نور ابوموسی قبول خواهند شد و می توانند در دانشگاه پیام نور ابوموسی مشغول به تحصیل شوند.

سهميه بهياران

سهمیه کنکور ایثارگران و رزمندگان

 

سهميه رزمندگان، ايثارگران و خانواده شهدا

به طور کلی سهمیه ایثارگران به دو دسته سهمیه 25 درصدی و سهمیه 5 درصدی تقسیم می شود. قبل از آنکه شرایط استفاده هر دسته را بیان کنیم. به تعیرف مختصری در رابطه با ایثارگران می پردازیم.

شاید برای شما نیز سوال شده باشد که ایثارگران به چه کسانی گفته می شود؟ به طور کلی ایثارگران شامل:

همسر و فرزندان شهدا

آزادگان و همسر و فرزندانشان

جانبازان با جانبازی 25 درصد به بالا و همسر و فرزندانشان

رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه و همسر و فرزندان آنها.

سهمیه خانواده شهدا

به طور کلی سهمیه خانواده های شهدا شامل افرادی چون پدر، مادر، خواهران و برادران شهید می شودد. این سهمیه همان سهمیه 25 درصدی است.

سهمیه ایثارگران 25 درصدی

سهمیه 25 درصدی به سه گروه مختلف تعلق خواهد گرفت که عبارتند از:

خانواده شهدا و مفقودالاثرها

جانبازان با درصد جانبازی بالاتر از 25 درصد و همچنین همسر و فرزندان آنها

آزادگان و همسر و فرزندانشان

سهمیه ایثارگران 5 درصدی

این سهمیه برای آن دسته از جانبازانی است که درصد جانبازی آنها زیر 25 درصد است. همچنین همسر و فرزندان آنها نیز می توانند از سهمیه 5 درصدی در کنکور استفاده نمایند. همسر و فرزندان رزمندگانی که حداقل 6 ماه در جبهه حضور داوطلبانه داشته اند نیز از سهمیه 5 درصدی ایثارگران در کنکور برخوردار می شوند.


بیشتر بخوانید: تاثیر سهمیه ایثارگری در کنکور سراسری


محدودیت استفاده از سهمیه رزمندگان، ایثارگران و شهدا

افراد دارای سهمیه رزمندگان و ایثارگران با شرایط زیر تنها یک بار می توانند از سهمیه شان در رشته های دوره روزانه و تنها دو بار برای دوره های دیگر یعنی دروه شبانه یا نوبت دوم، پیام نور، غیرانتفاعی، مجازی غیرانتفاعی و پردیس خودگران و ظرفیت مازاد استفاده کنند.

افراد دارای محدودیت در استفاده از سهمیه رزمندگان و ایثارگران به شرح زیر هستند:

داوطلبان دارای سهمیه رزمندگان ستادکل نیروهای مسلح، وزارت جهاد کشاورزی و بسیجی از سال 1368 به بعد.

داوطلبان کنکور سراسری دارای سهمیه های رزمندگان و ایثارگران بنیاد شهید و امور ایثارگران از سال 1376 به بعد.

برای آگاهی بیشتر از شرایط استفاده از سهمیه های شهدا، ایثارگران و رزمندگان و نحوه استفاده از آنها می توانید با مرکز مشاوره تلفنی آویژه تماس بگیرید و از مشاوره متخصصان ما بهره مند شوید.

تعهدات پذیرفته شدگان روزانه

تعهدات پذیرفته شدگان انواع سهمیه کنکور

همه سهمیه ها با توجه به شرایطی که در اختیار داوطلبان قرار می دهند، تعهداتی را برای پذیرفته شدگان دانشگاه ها در نظر گرفته اند. در ادامه این تعهدات را بررسی می نماییم و برای شما شرح خواهیم داد

تعهدات پذیرفته شدگان روزانه

تمامی افراد پذیرفته شده در رشته های روزانه، به دلیل تحصیل رایگان، تعهد دارند که حداکثر یک سال پس از فارغ التحصیلی، در هر منطقه ای که دولت نیاز بداند و برای آنها مشخص کد، خدمت کنند.

همه پذیرفته شدگان دوره روزانه که از سهمیه مناطق 2 و 3 در دانشگاه قبول شده اند، بابت تحصیل رایگان متعهد می شوند که دو برابر زمان تحصیل خود را در هر یک از مناطق ایران که نیاز شود، نسبت به ایفای تعهد خود اقدام نماید.

تمامی افراد پذیرفته شده در دوره روزانه سهمیه های مناطق 2 و 3 که حداقل نمره سهمیه آزاد یا منطقه 1 را دارند، باید به اندازه مدت تحصیل خود تعهد خدمت نمایند.

میزان تعهد پذیرفته شدگان دوره روزانه استفاده کنندگان از سهمیه های مناطق 2 و 3 در هر صورت کمتر از 5 سال نخواهد بود.

میزان تعهد پذیرفته شدگان روزانه منطقه 1، خانواده های شهدا، ایثارگران و رزمندگان به اندازه مدت تحصیل خود خواهد بود.

افرادی که در نهادها و وزارت خانه ها بورسیه شده اند، میزان تعهدشان به اندازه ای است که در قرارداد آنها با سامانه مربوطه ذکر شده است.

تعهدات پذیرفته شدگان سهمیه ها و کدرشته های خاص

کد رشته های خاص شامل سهمیه مناطق زلزله زده، رشته های دارای تعهد وزارت بهداشت و … است و تعهد این افراد تابع قوانین و مقرراتی است که برای آن کد رشته محل در دفترچه راهنما ثبت گردیده است.

تعهدات پذیرفته شدگان دوره های غیر روزانه

دوره های غیر روزانه شامل نوبت دوم (شبانه)، پیام نور، غیرانتفاعی، مجازی غیرانتفاعی، ظرفیت مازاد و پردیس خودگردان است. این افراد هیچگونه تعهد خدمتی ندارند، چرا که آموزش آنها رایگان نبوده است.

گزینش بومی

یکی از مواردی که حتماً در انتخاب رشته کنکور نظر شما را به خود جلب می کند این است که گزینش بومی چیست؟ این گزینش چگونه انجام می شود؟ و سهمیه آن چگونه محاسبه می شود؟ چگونگی تقسیم ظرفیت رشته های بومی در سهمیه های مختلف، محاسبات خاصی دارد که سازمان سنجش آن را لحاظ می کند.

بحث اصلی در گزینش بومی این است که در انتخاب رشته، انتخاب رشته های بومی احتمال قبولی شما را افزایش می دهد. هر رشته محل یعنی رشته ای که در یک دانشگاه ارائه می شود، ظرفیتی دارد که میان سهمیه های مختلف کنکور که در بالا به آنها اشاره شده است، تقسیم می شود. در گزینش بومی قسمتی از ظرفیت کدرشته محل به داوطلبان بومی اختصاص پیدا می کند. پس احتمال قبولی داوطلبان بومی در آن کدرشته محل ها بیشتر از افراد غیر بومی می شود.


بیشتر بخوانید: تاثیر بومی گزینی داوطلبان کنکور سراسری


انواع تقسیم بندی گزینش بومی

برای هر یک از رشته ها با توجه به ظرفیت های شغلی، علمی، جمعیتی و … هر استان، ناحیه، قطب یا کشور، تقسیم بندی های برای پذیرش بومی صورت گرفته است. منطقه بومی به دسته های زیر تقسیم می شود:

منطقه بومی استان

منطقه بومی ناحیه

 منطقه بومی قطب

منطقه بومی بخش یا شهر

پس شما توجه داشته باشید که در هنگام انتخاب رشته حتماً منطقه بومی خود را بررسی کنید و بدانید که در هر یک از این حوزه ها در چه منطقه بومی ای قرار دارید. چون در این صورت می توانید رشته هایی را در اولویت بگذارید که در منطقه بومی شما قرار دارد و به این صورت امکان قبولی خود را افزایش دهید. توجه داشته باشید که در رشته های پرطرفدار مزایای بومی گزینی کمتر در نظر گرفته می شود. برخی از رشته ها نیز به صورت کشوری گزینش می شوند و گزینش بومی ندارند.

تقسیم بندی رشته ها به صورت بومی و غیر آن

کلیه رشته های موجود در دانشگاه ها به دو صورت بومی و کشوری تقسیم بندی می شوند. روش تقسیم ظرفیت این رشته ها در بین سهمیه ها مختلف است. برخی از رشته ها هستند که در کل کشور به صورت محدود ارائه می شوند. یا برخی نیز وجود دارند که در منطقه، ناحیه یا قطب به صورت محدود وجود دارند. به همین دلیل انواع سهمیه کنکور با توجه به شرایط منطقه ای در نظر گرفته شده است. این رشته ها به صورت زیر می باشند:

رشته های کشوری

رشته هایی هستند که درکل کشور، فقط در برخی از دانشگاه ها وجود دارند. مانند رشته های بیوتکنولوژی و باستان شناسی

رشته های بومی

رشته های دوره روزانه دانشگاه ها با توجه به پراکندگی که در کشور دارند به سه نوع استانی، ناحیه ای و منطقه ای تقسیم می شوند.


بیشتر بخوانید: روش های گزینش دانشجو و شرایط بومی


رشته های استانی

این رشته ها تقریباً در همه استان های کشور موجود هستند. چنین رشته هایی در این دسته بندی قرار می گیرند، مثل رشته کاردانی حسابداری.

رشته های ناحیه ای

این رشته ها در بیشتر استان ها وجود ندارد ولی در چند استان کنار هم وجود دارند. در نتیجه می توان این رشته ها را در ناحیه ای بزرگتر از یک استان تقسیم بندی کرد. برخی از رشته های این تقسیم بندی عبارتند از رشته های معماری، پزشکی و حقوق روزانه.

رشته های قطبی

این دسته بندی از دسته بندی ناحیه ای نیز بزرگتر است. در این دسته بندی رشته هایی وجود دارد که در سطح کشور خیلی کم ارائه می شوند و در چند ناحیه کنار هم می توان آن را دسته بندی کرد. به ناحیه های کنار هم قطب گفته می شود. رشته هایی مانند مهندسی صنایع، فیزیوتراپی و تاریخ روزانه از جمله رشته های موجود در این نوع گزینش هستند.

جدول گزینش رشته های تحصیلی دوره های مختلف
نام دورهنوع گزینش
روزانهنوع گزینش در رشته های روزانه ثابت نیست و در جدول رشته های تحصیلی هر یک از گروه های آموزشی، نوع گزینش هر رشته در مقابل آن نوشته شده است.
نوبت دوم (شبانه)بومی استانی
غیردولتی (غیرانتفاعی) و پیام نوربومی ناحیه ای
مجازی غیرانتفاعی، پردیس خودگردان، ظرفیت مازاد، مشترککشوری (بدون بومی گزینی)

در شکل زیر چگونگی تقسیم بندی های بومی با توجه به ناحیه و قطب نشان داده شده است.

نقشه ناحیه ها و قطب های بومی

 

اصلاح و حذف سهمیه های کنکور 1402

بعد از اعتراضات داوطلبین برای حذف سهمیه ها، لایحه موارد حذف و اصلاح سهمیه های کنکور به دبیرخانه دولت ارسال شد.

در این مفادنامه اصلاح و حذف سهمیه های کنکور به شرح زیر است:

حذف سهمیه بومی گزینی

تغییر حد نصاب ایثارگران از 70 درصد به 85 درصد نمره آخرین نفر

سهمیه های حوادث غیرمترقبه تغییر نکرده است.

حذف سهمیه های فرزندان هیئت علمی، قهرمانان، حافظان قرآن و کشاورزی

سهمیه ویژه بهیاران به صورت 5 درصد تعیین شد.

سهمیه های مناطق 1 و 2 و 3 تغییری نکردند.

سهمیه های کنکور ارشد و دکتری

سهمیه های مختلفی برای کنکور کارشناسی ارشد در نظر گرفته شده است که هر کدام شرایط خاص خود را دارند.

سهمیه آزمون کارشناسی ارشد 1402

درصورتی می توانید از سهمیه رزمندگان استفاده کنید که شامل یکی از بندهای زیر باشید:

سهمیه 25 درصد

جانبازان 25 درصدو بالاتر و همسر و فرزندان آن ها

همسر و فرزندان شهدا و مفقود الاثر

آزادگان و همسر و فرزندان آن ها

سهمیه 5 درصد

جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آن ها

همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه

سهمیه آزمون دکتری 1402

برای استفاده از این سهمیه باید دارای شرایط زیر باشید:

سهمیه 25 درصدی

افرادی که حداقل 6 ماه سابقه حضور در جبهه را از سال 1359 تا 1368

سهمیه 10 درصدی

مربیان رسمی قطعی یا رسمی آزمایشی تمامی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی (دولتی و غیر دولتی) و دانشگاه آزاد اسلامی

مشاوره انتخاب رشته و انواع سهمیه کنکور

یکی از مسائل مهم در انتخاب رشته کنکور، توجه به انواع سهمیه کنکور و استفاده از آن هاست. همان طور که مشاهده کردید، آگاهی از شرایط استفاده سهمیه های مختلف و زیر و بم آنها تا حدودی گیج کننده است. شما برای آگاهی بیشتر از هر یک از سهمیه های کنکور و شرایط استفاده از آنها بهتر است از مشاوره تحصیلی کمک بگیرید. مشاوران به دلیل آگاهی کامل از سهمیه ها، تجربه و دانش لازم در رابطه با انتخاب رشته مسلما بهتر از هر شخص دیگری می توانند به شما کمک کنند تا انتخاب رشته مناسبی داشته باشید.

انواع مختلف سهمیه در انتخاب رشته

سخنی از مشاوران آویژه

مقاله بالا به منظور ارائه تمامی اطلاعات لازم در رابطه با سهمیه های کنکور سراسری نوشته شده است. استفاده از سهمیه های می تواند به شما کمک کند تا یک انتخاب رشته عالی داشته باشید. همچنین احتمال قبولی شما در دانشگاه های عالی و رشته های مورد علاقه را افزایش می دهد. پس سعی کنید در رابطه با انواع سهمیه ها، شرایط استفاده و مراحل، امتیازاتی که سهمیه های با خود به همراه دارند و … اطلاعات مناسب و مفیدی کسب کنید. تا بتوانید انتخاب رشته عالی داشته باشید.

همچنین در صورتی که به دنبال پیدا کردن سهمیه مربوط به شرایط خود هستید و شرایط خاصی دارید، می توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی آویژه تماس بگیرید. این مشاوران قابلیت ارائه راهنمایی های لازم و پاسخ به سوالات شما را دارند. استفاده از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی، راهی آسان و سریع برای یافتن پاسخ به سوالات و مشکلات شماست. استفاده از سهمیه ها نیز شانس قبولی شما را بالا می برد. پس بهتر است برای پذیرش و قبولی انتخاب رشته مناسبی داشته باشید و از راهنمایی ها و مشورت با مشاوران در این زمینه استفاده کنید.
لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

انواع سهمیه در کنکور سراسری 1402

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 5 نظر:
  1. سلام من منتظر ارسال کارت ایثارگری از طریف پست هستم اما هنوز نیامده و پسرم 1401/04/09 ازمون کنکور دارد و تا 1401/04/11 فرصت ویرایش هست باید چ کار کنم

  2. سلام من الان چند ماه هست کارت ایثار گران برام پیامک نیامد ۱ماه مونده ب ۱سال باید چ کار کنم ؟

    1. سلام. مراتب را از طریق مکانی که مدارک را تحویل داده آید پیگیری کنید.ممکن است مشکلی در تایید مدارک به وجود آمده باشد.

  3. سلام.من عضو بهزیستی هستم میخواستم بدونم چجوری میشه از سهمیه معلولان استفاده کرد؟؟ یعنی همون گزینه من معلول هستم رو بزنم کافیه؟ یا باید از بهزیستی کد تایید رو بگیرم؟؟وایا اصلا مهلتی واسه ویرایش مونده؟؟ لطفا کمکم کنید

    1. سلام بله همان را بزنید و در توضیحات شرح بدهید .

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

پنجشنبه

1402/12/10

جمعه

1402/12/11

شنبه

1402/12/12

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید