سربازی برم یا دانشگاه؟

سربازی برم یا دانشگاه؟

یکی از سوالات مهم زندگی پسران این است که دانشگاه رفتن را در اولویت قرار دهند یا انجام دادن خدمت سربازی را.

بر اساس قانون اساسی ایران سربازی رفتن و خدمت به کشور یکی از وظایف هر پسری می باشد؛ بنابراین می توان نتیجه گرفت یک پسر در هر سنی که باشد سربازی را باید انجام دهد، پس چرا پسران با سوال سربازی بروم یا دانشگاه درگیر می‌ شوند؟!

در ادامه سعی داریم با ارائه دادن راهکارهایی حل این بلاتکلیفی گریبانگیر نوجوانان را از بین ببریم.

6 راه حل برای اولویت بندی درست سربازی یا دانشگاه

با مقایسه دستاوردهای هر کدام از این انتخاب ها می توان تصمیم گرفت که بنا به موقعیت و شرایط زندگی سربازی رفتن در اولویت قرار دارد یا ادامه دادن تحصیلات عالیه در مقاطع بالا!

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

قبول کردن اجباری بودن انجام خدمت سربازی

مطلب مهمی که پسران باید آن را قبول کنند این است که سربازی رفتن اجباری است؛ بنابراین با این اتلاف وقت در تصمیم گیری تنها زمان رفتن به سربازی را به تعویق می ‌اندازد. دانشگاه رفتن یکی از راه حل هایی است که بدون غیبت خوردن، آقایان می‌توانند از اعزام به خدمت تا چند سال دوری کنند.

پس سعی کنید از همان ابتدا این اجبار را بپذیر و قدم های بعدی زندگی را با توجه به این واقعیت بردارید.

6 راه حل برای اولویت بندی درست سربازی یا دانشگاه

اگر به سربازی نرویم چه اتفاقی می افتد؟

پسران اکثرا با سوال اگر به سربازی بروم چه می شود؟ یا با سوال اگر دیگر سربازی نروم چه اتفاقی می‌ افتد؟ روبرو می شوند.

حقیقتا بخش وسیعی از فعالیت های پسران وابسته به داشتن کارت پایان خدمت و یا معافیت از خدمت می باشد؛ بنابراین اگر شخصی بخواهد بدون هیچ دلیل موجهی سربازی خود را انجام ندهند با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد که در ادامه چند مورد از مهم ترین محدودیت هایی که عدم وجود کارت پایان خدمت ایجاد می کند را شرح خواهیم داد.

بدون کارت سربازی هیچ گاه نمی توانید به صورت قانونی از مرزهای کشور خارج شوید؛ چرا که یکی از مدارک مهم و الزامی برای خروج از کشور داشتن کارت پایان خدمت است.

نهادها و سازمان های دولتی از استخدام کردن افرادی که سربازی نرفته ‌اند معذور می‌ باشند. به همین دلیل برای داشتن یک آینده بهتر، لازم است دو سال از زندگی خود را صرف انجام وظیفه در سربازی کنید.

پروانه کسب به پسرانی که کارت انجام وظیفه خود را دریافت نکرده اند به هیچ عنوان تعلق نخواهد گرفت.

بیمه بازنشستگی یکی از مهم ترین بیمه های موجود در کشور است که استفاده از آن وابسته به داشتن کارت پایان خدمت می باشد. افرادی که موفق به گذراندن دوره سربازی نشدند از داشتن بیمه بازنشستگی محروم می ‌شوند.

گاهی اوقات ممکن است این عدم داشتن کارت پایان خدمت منجر به جلب و دستگیری شخص نیز شود.

در نظر داشته باشید که قانون های کشور همواره در حال تغییر هستند؛ یعنی هر لحظه ممکن است قانون جدیدی اعمال شود که محدودیت پسران سربازی نرفته را دوچندان کند.

3- گرفتن مدرک کارشناسی یا تن دادن به خدمت؟

گرفتن مدرک کارشناسی یا تن دادن به خدمت؟

تعیین اولویت گرفتن مدرک کارشناسی یا رفتن به سربازی یکی از دغدغه های اصلی هر نوجوانی است. به افرادی که با این سوال و با این مشکل روبرو هستند توصیه می کنیم که ابتدا مدرک کارشناسی خود را اخذ نمایند و سپس دفترچه اعزام به خدمت خود را بگیرند.

پونزاین توصیه با تکیه بر سه دلیل زیر خدمت شما پیشنهاد شده است:

اگر قصد ادامه تحصیل دارید بهتر است اول مدرک کارشناسی خود را بگیرید؛ زیرا سربازی رفتن باعث فاصله افتادن میان تحصیل در دوره دانشگاهی و مقطع دبیرستان می‌ شود.

همین امر موجب دور شدن از فضای تحصیلی نیز می گردد. همچنین افرادی که دارای مدرک معتبر دانشگاهی می باشند سربازی آسان ‌تری را پشت سر خواهند گذاشت.

اگر قصد ادامه تحصیل ندارید بهتر است دلیل خود را از این کار به صورت کتبی برای خودتان بر روی کاغذ بنویسید تا از تمام جوانب این تصمیم در حین نوشتن آگاه شوید.

متاسفانه برخی از افراد معتقدند که دیگر مدرک تحصیلی برای گرفتن شغل های مهم ملاک نیست و تنها مهارت فردی مورد ارزیابی قرار می‌ گیرد.

در کمال تاسف باید خدمتتان عرض کنیم که کشور ایران برخلاف دیگر کشورهای پیشرفته، یک کشور کاملاً مدرک گرا است و ارزش و احترام هر شخصی را نه بر اساس مهارت و توانایی، بلکه بر اساس مدرک تحصیلی می سنجد. از این رو داشتن تحصیلات دانشگاهی می تواند یک قدم مهم جهت پیشرفت شخصی باشد.

4- کارشناسی ارشد یا پذیرفتن اجباری بودن خدمت سربازی؟

کارشناسی ارشد یا پذیرفتن اجباری بودن خدمت سربازی؟

افرادی که گرفتن مدرک کارشناسی خود را بر رفتن به سربازی ترجیح می دهند پس از فارغ التحصیل شدن با این سوال روبرو می‌ شوند که آیا اکنون به سربازی بروند و یا ادامه تحصیل دهند و مدرک کارشناسی ارشد خود را نیز بگیرند.

بر اساس آخرین آمارهای معتبر از سایت های ایرانی، ۳۰ درصد از دانشجویان کارشناسی ارشد تنها برای فرار کردن از سربازی مشغول به تحصیل می باشند. این افراد دقت داشته باشند که اگر هدف درست و مشخصی از درس خواندن نداشته باشند تنها عمر خود را در دانشگاه تلف می کنند. چرا که در نهایت باید سربازی را انجام دهند.

تلف کردن زمانی حدودا ۴ الی ۶ سال که در دانشگاه بدون علاقه به علم و دانش صورت می گیرد، می تواند بی نهایت برای آینده و داشتن یک شغل خوب مخرب باشد. توجه داشته باشید که گرفتن مدرک کارشناسی ارشد بدون هیچ دلیل علمی، زیانبار است.

تمامی افرادی که مشغول به تحصیل در دانشگاه ‌ها هستند باید پس از طی کردن یک بازه زمانی وارد بازار کار شوند. پسران به دلیل داشتن خدمت سربازی ۲ ساله این بازه را از دست می‌ دهند؛ بنابراین در نظر نداشته باشید که با این تفکر در آینده و پس از اخذ کارشناسی ارشد به عنوان یک استاد دانشگاه از شما استقبال می شود.

به خاطر بسپارید که یک آینده خوب تنها در گرو داشتن مدرک بالای تحصیلی نیست.

5- هدف گذاری

هدف گذاری

نوجوانان باید توانایی برنامه ریزی و هدف گذاری بلند مدت را یاد بگیرند و برای تمام گام هایشان در زندگی طرح و برنامه داشته باشند. اگر شخصی نتواند از همان ابتدا آینده خود را ترسیم کند، احتمال از دست رفتن چند سال از جوانی شخص وجود دارد.

انتخاب کردن یک مسیر درست بر سر دو راهی درس و دانشگاه و سپس بازار کار یا گذراندن خدمت سربازی و بعدا درس یا کار تصمیم سختی است که تنها با داشتن یک الگو برای رسیدن به اهداف، داشتن بهترین انتخاب امکان پذیر است.


بیشتر بخوانید: پروژه کسری از خدمت ارتش چیست و نحوه دریافت آن به چه صورت است؟


به کمپین اعتراضات نه به سربازی بپیوندیم؟

راه های مختلفی جهت اعتراض به سربازی وجود دارد، که یکی موثرترین آنها جمع کردن امضا در کارزار ها و کمپین های ایجاد شده می باشد. گاهی اوقات بدترین راهی که پسران جوان برای اعتراض به نظام وظیفه انتخاب می کنند، نرفتن به سربازی بدون هیچ دلیل موجهی است.

در نظر بگیرید تا وقتی که قانون اجباری بودن سربازی لغو نشود، هر گونه سرپیچی از این قانون غیبت محسوب می شود و به ازای هر روز غیبت بدون دلیل اضافه خدمت خواهید خورد. از این رو هیچگاه گول شعارهای برخی افراد سود جو مبنی بر عدم حضور در پادگان و نداشتن عواقب را نخورید.

پشیمانی از نرفتن به سربازی یا حسرت تحصیل؟

پشیمانی از نرفتن به سربازی یا حسرت تحصیل؟

هر تصمیم و انتخابی تبعات خود را به همراه دارد که فرد تصمیم گیرنده ممکن است در آینده از داشتن چنین انتخابی خوشحال و یا ناراحت باشد. قوانین کشور برای ادامه تحصیل و داشتن شغل مناسب در کمال تاسف نتایج و عملکرد خوبی ندارد.

رفتن به سربازی ممکن است پسران را به سمت وارد شدن به بازار کار و داشتن شغل و درآمد سوق دهد؛ اما گاهی اوقات این اتفاق نتیجه عکس می دهد.

هر شخصی با بررسی شرایط زندگی خود و سنجیدن آینده هر مسیری که در آن قدم می گذارد می تواند بهترین تصمیم را برای داشتن یک زندگی بهتر، بگیرد.

سوالات متداول

علامت سوالتا چه مقطعی امکان گرفتن معافیت تحصیلی وجود دارد؟

پلیس +10 و نظام وظیفه این امکان را فراهم آورده اند که علاقه مندان به علم و دانش تا هر مقطعی که قصد ادامه تحصیل داشته باشند بدون احتساب غیبت به آنان معافیت تحصیلی بدهند.

علامت سوالآیا امکان دارد بدون درس خواندن و داشتن دلیل از رفتن به سربازی خودداری کرد؟

خیر، بدون برگه مشغول به تحصیل غیبت از خدمت محاسبه خواهد شد.

علامت سوالامکان دارد که اجباری بودن سربازی برداشته شود؟

ارگان های مختلف قول داده اند که ساختار سربازی را تغییر دهند؛ اما اینکه سربازی کاملا از قوانین ایران حذف شود امکان پذیر نیست.


لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

سربازی برم یا دانشگاه؟

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 4 نظر:
  1. یه سوال دارم آیا میشه قبل دانشگاه سربازی برم بعد ادامه تحصیل ؟

    1. اشباه ترین تصمیمه اگه شما میخای دانشگاه بری قبل خدمت برو خداقل یکی دو درجه بهت بدن از اون علاوه بعد خدمت دیگه کنکور دادن دانشگاه رفتن سخت میشه

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

پنجشنبه

1403/1/9

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید