شرایط دریافت معافیت پزشکی بیماری های گوارشی و جراحی عمومی چیست؟

معافیت پزشکی بیماری های گوارشی و جراحی عمومی چه شرایطی دارد؟

معافیت بیماری های گوارشی و جراحی عمومی مشروط به چیست؟

معافیت پزشکی بیماری های گوارشی و جراحی عمومی یکی از چندین راهی است که سازمان وظیفه برای معافیت مشمولان در نظر گرفته است. میدانید که معافیت پزشکی برای آن دسته از مشمولان است که به بیماری یا نقص عضو مبتلا هستند و به سبب همین بیماری از انجام کارهای سنگین و سخت منع شده اند؛ از طرفی سربازان در دوره سربازی در شرایطی قرار میگیرند که وظایف سختی را بر عهده دارند. بنابراین سازمان وظیفه عمومی برای پیشگیری از بروز مشکلات بیشتر در سلامتی این افراد، لزومی در اعزام آن ها به خدمت نمیبیند و بسته به شرایط مشمول یکی از معافیت های دائم، موقت و یا معافیت از رزم را برایش در نظر میگیرند. طبق قوانین سازمان وظیفه عمومی بیماری هایی که منجر به معافیت مشمول میشود به هفده بخش تقسیم شده اند که بیماری های مربوط به دستگاه گوارش و جراحی های عمومی یکی از این موارد است.

این بیماری ها که بخش نهم از آیین نامه بیماری های معافیت پزشکی را تشکیل میدهند از بند هایی تشکیل شده که هر بند نیز بیماری های مختلفی را شرح داده است. بیماری های گوارشی و جراحی های عمومی از جمله بیماری هایی است که مشکلات عدیده ای را به همراه دارد و یکی از بخش های مربوط به دستگاه گوارش مثل معده، روده و… را در گیر میکند. برخی از این بیماری ها شامل: ازوفاژیتها، آشالازی، زخم های دستگاه گوارش، جراحی های کبد، تومور ها و کیستها، جراحی کیسه صفرا و… میباشد. نکته ای که درباره اخذ این معافیت وجود دارد این است که بیماری فرد در مراکز درمانی معتبر و در چند مرحله مورد بررسی قرار میگیرد. باید توجه کنید که معافیت های مربوط به بیماری های دستگاه گوارش تنها درصورتی به مشمول تعلق میگیرد که علائم بالینی و آزمایشگاهی منطبق با قوانین معافیت پزشکی نظام وظیفه باشد.

بیماری های گوارشی و جراحی عمومی چیست؟

معافیت بیماری های گوارشی و جراحی عمومیممکن است بعد از مطالعه ی لیست بیماری های مربوط به معافیت پزشکی برای مشمولان مطرح شود. با توجه به اهمیت این موضوع و همچنین ابهاماتی که ممکن است با آن مواجه شوید، در این قسمت اطلاعاتی درباره این بیماری ها مطرح میکنیم. بیماری های دستگاه گوارش و جراحی عمومی همانطور که از نامشان پیداست از اختلال در یکی از اعضای دستگاه گوارش و یا جراحی دستگاه گوارش ایجاد میشود. دستگاه گوارش از دهان شروع میشود به مری، معده و روده میرسد و تا رکتوم ادامه دارد. این اندام ها بخش هایی از بدن هستند که در هضم و جذب و دفع مواد غذایی دخیلند. بنابراین اختلال در هر یک از این اندام ها میتواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد. اختلالی که ایجاد شده میتواند ارثی باشد و یا به شکل اکتسابی و به دلایل مختلف بروز کرده باشد.

این بیماری ها جز شایع ترین و متنوع ترین بیماری هایی هستند که تا به حال مشمولان زیادی به سبب ابتلا به آنها از رفتن به خدمت سربازی معاف شده اند. حتی گاهی مشمولان اطلاعی از بیماری خود نداشته اند اما بعد از معاینات انجام گرفته توسط پزشکان تحت نظر سازمان وظیفه، بیماریشان مشخص شده و از خدمت دو ساله سربازی معاف شده اند. شایع ترین بیماری های گوارشی به معده و عملکرد آن برمیگردد که میتواند منجر به زخم معده، رفلاکس معده و… شود. همچنین بیماری های مربوط به مری شامل دیورتیکول ها، واریس مری و ازوفاژیت بخشی از این بیماری ها هستند. لازم به ذکر است درجه بیماری تعیین کننده نوع معافیت است مثلا بیماری هایی همچون تومورها و کیست های گوارشی، آبسه های چرکی و آمیبی کبد، همانژیوم کبدی و… منجر به معافیت دائم مشمول میشوند. اما درباره درصد زیادی از بیماری های گوارشی شرایط فرق میکند.

معافیت پزشکی بیماری های گوارشی و جراحی عمومی چه مراحلی دارد؟

 

معافیت پزشکی بیماری های گوارشی و جراحی عمومی کدامند؟

لیست معافیت پزشکی بیماری های گوارشی و جراحی عمومی از چهل بند تشکیل شده که همه ی بیماری های گوارشی و جراحی عمومی را که ابتلا به آن ها منجر به معافیت از خدمت میشود دربر گرفته است که برخی از موارد مطرح شده در این لیست به ترتیب زیر است:

نام بیمارینام بیمارینام بیماری
کولیت اولسروبی اختیاری مدفوعزخم دستگاه گوارش
آبسه آمیبی کبدآبسه چرکی کبدآسیت
آشالازیازوفاژیتاسپروی تروپیکال
اسپلنومگالیاسپلنکتومیبواسیر
بیماری کیسه صفرا و مجاری صفراویبیماریها و سنگهای کیسه صفراتنگی رکتوم
تنگی مقعدتنگی کولونتومور الفانتیازیس
تومور بدخیم دستگاه گوارشتومور بدخیم طحالتومور بدخیم پانکراس
تومور بدخیم کبدتومور خلف صفاقیتومور خوش خیم دستگاه گوارش
تومور خوش خیم طحالتومور خوش خیم پانکراستومور خوش خیم کبد
تومور عروق لنفاویتومور لنف آدنومتومور لنف ادم مزمن
دیور تیکولوزدیورتیکول اثنی عشردیورتیکول مری
دیورتیکول معدهروتورسلیاک
سندرم پولیپوزیسسنگ پانکراسسیروز کبدی
سینوس نافیسینوس پیلونیدالعمل جراحی دستگاه گوارش
عمل جراحی طحالعمل جراحی مجاری صفراویعمل جراحی پانکراس
عمل جراحی کبدعمل جراحی کیسه صفرافتق خارجی جدار شکم
فتق خارجی نواحی اینگوئینالفتق خارجی نواحی فمورالفتق دیافراگماتیک
فقدان طحالفیبروز کبدیفیستول مقعدی
فیستول پانکراسلنف آنژکتازی عروق رودههمانژیوم کبدی
هپاتومگالیهیرشپرونگواریس مری
واریسویپلپانکراتیت
پرولاپسپریتونیتپورتال هایپرتانسیون
ژیلبرتکرونکریگلر نجار
کلستاز دوبین جانسون

همانطور که مشاهده کردید این بیماری ها گستره ی وسیعی از اختلالات را در برمیگیرد اما تنها ادعای مشمول به بیماری برای معاف شدن کافی نیست؛ بلکه مبتلایان به این بیماری ها باید در مراحل مختلف مورد معاینه قرار گیرند و آزمایشات متناسب با اختلال مربوطه انجام شود و بعد تصمیمات لازم برای معافیت یا عدم معافیت مشمول اتخاذ شود.

نظام وظیفه

قوانین معافیت پزشکی بیماری های گوارشی و جراحی عمومی کدامند؟

قوانین معافیت پزشکی بیماری های گوارشی و جراحی عمومی چند و چون اخذ معافیت را برای مشمولان مبتلا به این بیماری ها مطرح میکند. این قوانین در واقع نوع معافیت هایی که برای هر بیماری لازم است را بیان میکند. عوامل مختلفی در نوع معافیتی که برای هر فرد در نظر گرفته میشود، دخالت دارد. مثلا برای معافیت پزشکی بعضی بیماری های دستگاه گوارش و جراحی عمومی، نوع مدرک تحصیلی مشمول اهمیت دارد و معافیت برای افراد با مدارک تحصیلی مختلف، فرق میکند. مثلا در رابطه با معافیت پزشکی بیماری نبود مادرزادی طحال یا اسپلنکتومی باید در نظر داشت که معافیت مشمولان دارای مدرک دیپلم و زیر دیپلم، از نوع دائم است. اما بیمارانی که مدرک کارشناسی و بالاتر دارند تنها از خدمات رزمی دوره سربازی معاف میشوند. علاوه بر این شدت بیماری هایی که هر فرد به آن مبتلاست نیز از موارد اثر گذار بر نوع معافیت پزشکی است.

یکی از مثال هایی که میتوان در تصدیق این موضوع ارائه کرد مربوط به معافیت پزشکی بیماری ازوفاژیت است. این بیماری در چند مرحله قابل تشخیص است. ازوفاژیت های شدید که عوارض بسیار ناتوان کننده ای را به همراه دارد معمولا منجر به معافیت دائم مشمولان بیمار میشود. اما همین بیماری اگر در مراحل ابتدایی باشد با توجه به عوارض و مشکلات کمتر آن، مشمول از خدمات رزمی معاف میشود. برخی از قوانین معافیت پزشکی بیماری های گوارشی به ترتیب زیر است:

  • واریس های مری: معافیت دائم
  • قانون معافیت برای دیورتیکولها معده و مری و… اگر با عارضه باشند معافیت دائم و در صورتی که بدون عارضه باشند معافیت از رزم است.
  • زخم های دستگاه گوارش اگر با عوارض همراه باشند معافیت دائم و در غیر این صورت معافیت از رزم را در پی دارند.

همانطور که ملاحظه کردید تشخیص درجه بیماری در صدور معافیت اهمیت زیادی دارد.

 

شرایط دریافت معافیت پزشکی بیماری های گوارشی و جراحی عمومی چیست؟

شرایط دریافت معافیت پزشکی بیماری های گوارشی و جراحی عمومی و اطلاع از این شرایط قدم مهمی است که متقاضیان اخذ معافیت باید به آن توجه داشته باشند. میتوان گفت عوامل و شرایط زیادی باید فراهم شود که مشمول موفق به اخذ معافیت شود. یکی از این شرایط دریافت تاییدیه های مبنی بر بیماری فرد از پزشکان و شورای های پزشکی تحت نظارت سازمان وظیفه است یعنی ابتلای فرد به بیماری باید به شکل کاملا اصولی و تخصصی تایید شود، به همین منظور سازمان وظیفه شرایطی را فراهم آورده است که این موضوع طی سه مرحله ی مختلف به دقت بررسی شود که در هر مرحله گواهی و تاییدیه ای به مشمول داده میشود. برخی از این مراحل به شرح زیر است:

  1. اولین مرحله اخذ گواهی از پزشک اولیه است این گواهی در زمان دریافت دفترچه در اختیار مشمول قرار میگیرد که در زمان مراجعه به پزشک باید مهر و امضا شود و وضعیت سلامت مشمول را مشخص کند.

  2. مرحله ی دوم آزمایشاتی است که به منظور تشخیص بیماری انجام میشود این آزمایشات در زمان مراجعه به بیمارستان های تحت نظارت سازمان وظیفه و توسط متخصصان انجام میشود.

  3. اخذ تاییدیه ی کمیسیون پزشکی وظیفه عمومی مبنی بر بیماری مشمول و ضرورت برخورداری از معافیت پزشکی سومین مرحله برای اثبات بیماری مشمول است.

بعد از اینکه مشمول تمام این مراحل را پشت سر بگذارد و تمام گواهی های لازم را دریافت کند با نظر شورای پزشکی وظیفه عمومی و بر حسب شدت و سختی بیماری، یکی از انواع معافیت های پزشکی را دریافت میکند. نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که مشمولانی که به رای و نظر این پزشک اولیه اعتراض دارند میتوانند با ارائه ی مدارک و اثبات واجد شرایط بودن خود، اعتراض خود را اعلام کنند تا بررسی ها از سر گرفته شود.

چگونه معافیت پزشکی بیماری های گوارشی و جراحی عمومی بگیریم؟

مهمترین بیماری های گوارشی و جراحی عمومی برای معافیت پزشکی کدامند؟

مهمترین بیماری های گوارشی و جراحی عمومی برای معافیت پزشکی بیماری هایی است که عوارض زیادی دارد و قدرت بدنی بیمار رابه شدت کاهش میدهد. بیماری هایی که باعث اختلال در عملکرد کبد، طحال و معده میشوند با توجه به اینکه این اندامها از اندام های حیاتی و مهم بدن هستند، هر گونه اختلال در آن ها از مهم ترین این بیماری ها میباشند که در ادامه برخی از این بیماری ها را مورد بررسی قرار میدهیم:

  • عمل های جراحی که روی دستگاه گوارش انجام شده و منجر به آناستوموز شده است یا باعث چسبندگی دستگاه گوارش شده باشد، از مهم ترین اختلالات گوارشی است و برای مشمولان معافیت دائم در پی خواهد داشت.

  • واریس یکی از بیماری های شایع دستگاه گوارش است که بر حسب شدت بیماری معافیت دائم یا معافیت موقت را به همراه دارد.

  • بواسیر نیز از دیگر بیماری های گوارشی است که تعداد زیادی از مشمولان به واسطه ی ابتلای به آن توانسته اند از خدمت معاف شوند. البته معمولا برای جراحی و درمان این بیماری معافیت موقت در نظر گرفته میشود.

  • فیستول های مقعدی که اغلب غیر قابل درمان هستند و منجر به معافیت دائم مشمول میشوند.

  • بیماری های التهابی دستگاه گوارشی از دیگر بیماری های مهم هستند که شامل مواردی همچون کرون، کولیت اولسرو و… میباشند.

  • پانکراتیت های حاد و مزمن که کبد را درگیر میکنند.

  • اسپلنکتومی( برداشتن طحال) یا نداشتن مادرزادی طحال که با عوارض زیادی همراه است و منجر به معافیت مشمولان مبتلا میشود.

  • هپاتومگالی شدید یا بزرگ شدن کبد یکی از بیماری هایی است که عوارض شدیدی را بروز میدهد و به دلایل مختلفی ایجاد میشود. این بیماری بایستی توسط سونوگرافی تشخیص داده شود و چنانچه اندازه کبد بیش از 15 سانتی متر، یا 5 سانتی متر در زیر دنده باشد معافیت دائم به همراه دارد.

نوع معافیت پزشکی بیماری های گوارشی و جراحی عمومی چگونه است؟

نوع معافیت پزشکی بیماری های گوارشی و جراحی عمومی نیز مانند دیگر بیماری هایی است که مشمولان میتوانند از آن ها برای اخذ معافیت های پزشکی اقدام کنند. برای این دسته بیماری ها نیز سه نوع معافیت پزشکی مطرح است که به قرار زیر میباشند:

  1. معافیت پزشکی دائم که در این نوع معافیت مشمول برای همیشه از رفتن به خدمت سربازی معاف میشود و این موضوع به دلیل ضعف بدنی مشمول میباشد. نمونه هایی از بیماری های دستگاه گوارش و جراحی عمومی که در دسته ی این معافیت ها قرار میگیرند شامل: تومورهای خلف صفاقی بدخیم، تومورهای لنفاوی، لنف آدنوم و الفانتیازیس که یکی از اندام ها را درگیر کرده باشد؛ بواسیر های داخلی و خارجی با درجه بیش از 3 و…

  2. نوع دوم از معافیت هایی که برای بیماری های گوارشی و جراحی عمومی مطرح است، معافیت موقت است. این معافیت برای افرادی است که در زمان کمی بیماریشان بهبود پیدا میکند و بعد از گذر از این دوره درمانی کوتاه میتوانند به خدمت سربازی بروند. بیماران مبتلا به آبسه های چرکی و آمیبی کبد حاد، برای انجام جراحی از معافیت موقت بهره مند میشوند. اگر بعد از انجام جراحی باز هم عوارض بیماری مشاهده شد، معافیت آن ها به معافیت دائم تغییر پیدا میکند.

  3. معافیت از رزم نیز از دیگر معافیت های پزشکی سازمان وظیفه است. طی این نوع معافیت مشمول تنها از انجام فعالیت های نظامی و رزمی معاف میشود اما باید به خدمت برود و معمولا در بخش های ادار و به عنوان سرباز امریه به کار گرفته میشود. بیماری های گوارشی خفیف و افراد بهبود یافته از جراحی های گوارشی عمدتا در این گروه قرار میگیرند.

در نظر داشته باشید نوع معافیتی که برای هر فرد صادر میشود نتیجه ایست از متغیر های مختلف، و تنها نوع بیماری تعیین کننده آن نمیباشد.

معافیت پزشکی بیماری های گوارشی و جراحی عمومی

مشمولین معافیت پزشکی بیماری های گوارشی و جراحی عمومی چه کسانی هستند؟

چه کسانی مشمولین معافیت پزشکی بیماری های گوارشی و جراحی عمومیهستند؟ این سوالی است که بسیاری از مشمولان متقاضی اخذ معافیت پزشکی مطرح میکنند به همین دلیل در اینجا سعی میکنیم این موضوع را با دقت مورد بررسی قرار بدهیم. شاید در ابتدا تصور شود که همه ی کسانی که به بیماری های گوارشی و جراحی عمومی مبتلا هستند بتوانند از خدمت معاف شوند.

اما شرایط به این سادگی ها هم نیست. اولا باید بدانیم که تمام بیماری های گوارشی در زمره بیماری های مربوط به معافیت پزشکی قرار ندارند و تنها بیماری هایی که در لیست مربوطه عنوان شده است موجب معافیت دائم، موقت، یا معافیت از رزم مشمولان میشوند. دوما مشمول باید شرایط معافیت را بر اساس نوع و شدت بیماری داشته باشد. یعنی اگر بیماری مشمول در لیست بیماری های معافیت پزشکی باشد باز هم برخی آزمایشات و معاینات تخصصی لازم است تا معافیت وی تایید شود.

حال تصور کنید فردی به بیماری گوارشی مبتلا است و این بیماری در لیست موارد مربوط به معافیت پزشکی قرار دارد، طبق قوانین نظام وظیفه مشمولان به سه دسته تقسیم بندی میشوند. دسته ی اول افرادی هستند که بیماریشان باعث تحلیل قدرت بدنی و عوارض شدیدی شده که مانع اعزام مشمول به خدمت است. دسته ی دوم درمورد گروهی از بیماران است که معافیت موقت میگیرند همانطور که قبلا هم اشاره کردیم این افراد باید دوره درمان خود را طی کنند و بعد از آن دوباره مورد آزمایش و معاینه قرار گیرند تا تصمیم نهایی اتخاذ شود. علاوه بر این بیماران مبتلا به مشکلات گوارشی و جراحی های عمومی که عوارض بسیار خفیفی دارند و مشکل زیادی در انجام امور روزمره خود ندارند جز مشمولان معافیت پزشکی هستند اما معافیت آنها معمولا از نوع معافیت از رزم است. این دسته بندی توسط شورای وظیفه عمومی انجام میشود.

برای دریافت معافیت پزشکی بیماری های گوارشی و جراحی عمومی چه مدارکی مورد نیاز است؟

 

مدارک لازم برای معافیت پزشکی بیماری های گوارشی و جراحی عمومی کدامند؟

مدارک لازم برای معافیت پزشکی بیماری های گوارشی و جراحی عمومی و ارائه ی آن ها به سازمان وظیفه و دیگر مراجع زیربط یکی از موضوعات مهم نظام وظیفه است. این مدارک در مراحل مختلفی گرد آوری میشود که این مراحل و مهم ترین مدارک لازم به شرح زیر است:

  1. دریافت دفترچه راهنمای اعزام به خدمت و تکمیل فرم های مربوط به آن
  2. تکمیل برگه ی وضعیت مشمولان؛ این برگه یکی از مهمترین مدارکی است که در دفترچه راهنمای خدمت قرار دارد و اطلاعات شناسایی مشمول را در برمیگیرد.
  3. برگه ی واکسیناسیون: این برگه بعد از انجام واکسیناسیون های لازم در مراکز درمانی تکمیل میشود.
  4. برگه ی معاینه ی اولیه که توسط پزشک اولیه مهر و امضا شده باشد.
  5. مدارک شناسایی فردی همچون اصل و کپی شناسنامه، اصل و کپی کارت ملی
  6. یک قطعه عکس پرسنلی با زمینه سفید
  7. کپی و یا اصل آخرین مدرک تحصیلی مشمولان
  8. ارائه ی یک شماره حساب به نام مشمول که مربوط به بانک سپه باشد

طی مراحل مختلفی که مشمول برای دریافت معافیت پزشکی بیماری های گوارشی انجام میدهد، مدارک دیگری نیز به پرونده اش اضافه میشود که ارائه ی این مدارک هم الزامی است. مثلا فردی که به بیمارستان مراجعه میکند در ابتدا باید دعوتنامه را تحویل دهد. این دعوتنامه بعد از ثبت درخواست معافیت پزشکی مشمول در سازمان وظیفه برایش ارسال میشود که طی آن باید در تاریخ مشخصی به بیمارستان مراجعه کند. در بیمارستان نیز معایناتی انجام میشود که نتایج این معاینات انجام شده در بیمارستان را باید در زمان مراجعه به شورای وظیفه عمومی به همراه داشته باشد. لازم به ذکر است که این مدارک بارها بررسی میشوند و همچنین سازمان وظیفه استعلاماتی را در این خصوص انجام میدهد. بنابراین در زمان جمع آوری و ارائه ی مدارک خود نهایت دقت را داشته باشید.

دریافت معافیت پزشکی بیماری های گوارشی و جراحی عمومی چه معایبی دارد؟

معایب معافیت پزشکی بیماری های گوارشی و جراحی عمومی چیست؟

معایب معافیت پزشکی بیماری های گوارشی و جراحی عمومی!با وجود اینکه تعداد زیادی از مشمولان خدمت سربازی به دنبال راهی برای فرار از خدمت و نرفتن به سربازی است اما معمولا استفاده از معافیت های پزشکی توصیه نمیشود. چرا که این نوع معافیت با معایب و محدودیت هایی همراه است که میتواند روی زندگی اجتماعی مشمولان تاثیر بگذارد. یکی از معایب مربوط به این دسته معافیت ها مربوط به استخدام افراد در ادارات و سازمان های دولتی و غیر دولتی است چرا که ترجیح اغلب این ادارات در استخدام افرادی است که معافیت پزشکی ندارند. همچنین این افراد برای اخذ گواهینامه رانندگی با مشکلاتی مواجه هستند. سلامت و توانایی آنها برای اخذ گواهینامه باید توسط کمیسیون های پزشکی راهنمایی و رانندگی مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین قبل از اینکه برای اخذ معافیت پزشکی اقدام کنید ابتدا این موارد را در نظر بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا چسبندگی روده باعث معافیت پزشکی میشود؟

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

بله این دسته بیماری ها بعد از جراحی و وجود عوارض معمولا با معافیت دائم همراه است.

معافیت پزشکی کبد چرب چگونه است؟

این بیماری جز بیماری های متابولیک کبدی در نظر گرفته نمیشود و معافیت برای آن عنوان نشده است.

معافیت پزشکی نداشتن طحال چیست؟

این بیماری برای مشمولان دارای مدرک دیپلم و زیر دیپلم معافیت دائم دارد و برای افراد دارای مدرک کارشناسی و بالاتر معافیت از رزم.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره آویژه

هدف مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستامرکز مشاوره آویژهخدمات متنوعی را در زمینهمشاوره معافیت پزشکیبه شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.
لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

شرایط دریافت معافیت پزشکی بیماری های گوارشی و جراحی عمومی چیست؟

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید
کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای عضویت در کانال آخرین اخبار نظام وظیفه و اطلاع از اخبار معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 99 نظر:
  1. سلام خسته نباشید من مادرزادی رودم چسپندگی داشت دکتر عمل کرد درست شد بعد 8سال دوبارع چسپندگی پیدا کرد این بار آناستوموز کردن و پیامک برام اومد رفتم بیمارستان عارفیان دکتر نظام وظیفه تایید کرد بنظرتون شامل میشه؟

    1. با سلام خانم سیری هستم رای تایید پزشک معتمد بخشی از قضیه هست اما باید ببینید رای نهایی کمیسیون پزشکی و شورای عالی به چه صورت خواهد بود

  2. سلام من هموریید عمل کردم فیشرعمیق بود میتوانم معافیت دایم بگیرم واز خدمت تعهد گرفت نتوانستم بمانم و مشکلات خانوادگی ممنونم

    1. سلام در صورتی که بیش از 3 بار بعد از عمل عود کند و دارای عارضه باشد امکان گرفتن معافیت دائم با تایید کمیسیون پزشکی دارید

  3. سلام من در حین خدمت سربازی هستم و سندروم روده تحریک پذیر دارم آیا معافیت دائم شامل حال من میشه؟

    1. سلام در صورت تایید پزشک معتمد نظاموظیفه امکان گرفتن معافیت دائم را دارید.

  4. با سلام پسر من عمل بای پس معده انجام داده ویک متر و هشتاد سانت روده هم کنار گذاشته شده،، سی و یک سالشه و دانشجوی ترم آخر دکتراست،، به شدت افت فشار داره و مدام ضعف داره،، آیا شامل معافیت از سربازی میشود

    1. سلام در صورت تایید پزشک معتمد نظام وظیفه و کمیسیون پزشکی امکان گرفتن معافیت را دارند.

  5. ببخشید من سندرم روده تحریک پذیر دارم، صب که از خواب پا میشم ۵،۶ بار باید برم دستشویی و وقتی هم مدفوع میخواد بیاد نمیتونم خودمو کنترل کنم. هرچقدر فکر میکنم خدمت برام مشکله، آیا من میتونم معاف بشم؟ خیلی وقتا هم بدموقع میگیره مثلا شبا یا عصر

    1. سلام با تایید کمیسیون پزشکی امکان گرفتن معافیت دارید.

  6. درود. وقت بخیر.
    من بیماری کولیت اولسراتیو دارم. اگر چند روز دارو مصرف نکنم از شدتِ درد و خونریزی نمی‌توانم کاری انجام دهم.
    آیا معافیت دائم به من تعلق می‌گیرد؟ متولد ۷۶ هستم، داری مدرک کاردانی.

    1. سلام خدمت شما. اگر نیاز به عمل دارید امکان معافیت هست. اگر در آزمایش خون و کولونوسکوپی زخمی دیده شود نیز حتی بدون عمل امکان معافیت دارید.

    1. در صورتی که جراحی روده شما موجب اختلال شدید در سلامت شما شده باشد و اثرات قابل مشاهده داشته باشد .در صورت تایید پزشک معتمد نظام وظیفه معافیت دائم دریافت میکنید.

  7. سلام.من کبدم گرید۳ هستش و کاملا مشهوده.ایا شامل معافیت دائم میشه؟

    1. در صورتی که بیماری اختلال شدی در عملکرد کبد شما ایجاد کرده باشد امکان گرفتن معافت دائم با تایید کمیسیون پزشکی را دارید.

  8. با سلام من در سن ۳ تا ۴ سالگی به دلیل بیماری هیرشپرنگ ۳ مرتبه عمل جراحی انجام دادم و ۲۴ سانت از روده برداشته شده ، در اون زمان ۵ ماه سر روده از شکم بیرون بوده و از اونجا مدفوع انجام میشده ، آیا امکان معافیت دائم وجود داره ؟ در حین تحصیل میتونم برای معافیت اقدام کنم ؟

    1. در صورت تایید پزشک معتمد نظام وظیفه معافیت حاصل میشود و تایید کمیسیون

  9. سلام‌خسته نباشید من معافیت پزشکی گوارش گرفتم میشه ابطال کنم برم خدمت

    1. سلام باید از طریق پلیس+10 درخواست ابطال معافیت بدهید. دوباره بیماری شما برسی میشود و برای شما کمیسیون تشکیل میشد در صورت مشخص شدن بهبود کامل بیماری شما معافیت برای شما ابطال خواهد شد.

    1. ﺳﻼﻡﻭﻗﺘﺘﻮﻥﺑﺨﯿﺮﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪﺧﯿﺮﺍﭘﺎﻧﺪﯾﺲﺟﺰﻋﻪﺍﻋﻀﺎﯼﺍﺿﺎﻓﯽﺑﺪﻥﻣﺤﺴﻮﺏﻣﯿﺸﻪﻭﺑﺎﻋﺚﻣﻌﺎﻓﯿﺖﻧﻤﯿﺸﻪﻭﺍﻋﻀﺎﯼﺑﺪﻧﻢﺩﺭﺻﻮﺭﺗﯽﮐﻪ

      ﺑﻪﺧﺎﻃﺮﻻﻏﺮﯼﺑﺎﺯﯾﺒﺎﯾﯽﺑﺎﺵﻧﻤﯿﺸﻪﻭﺩﭼﺎﺭﺍﺧﺘﻼﻝﻭﺍﺳﯿﺐﺑﺎﺵﻣﯿﺸﻪﺑﺮﺍﯼﻣﺮﺍﺣﻞﻭﻣﻌﺎﻓﯿﺖﻫﺎﯼﺩﯾﮕﺮﻣﯿﺘﻮﺍﻧﯿﺪﺑﺎﻣﺮﮐﺰﻣﺸﺎﻭﺭﻩﺁﻭﯼژﻩ

  10. سلام من هرنی ناف یا همون فتق ناغف دارم که 3 روز پیش شدید در گرفت نافم و زشک بیمارستان بعد جا انداختن نافم گفت هرچه زدتر باید عمل بشه
    الانم با این که جا انداختن نافم دوباره با حجم زیادی باز زده بیرون
    میخواستم بدونم معاف دائم میشم یانه ؟
    و این که قبل عمل اقدام کنم جهت معافیت یا بعد عمل

  11. سلام من چهار ساله پیش معدم زخم بوده و خونریزی کرده و بیمارستان دوبار آندوسکوپی کردم معافیت به من میدن؟

    1. سلام در صورتی که بیماری شما عود کرده باشد یا عارضه و مشکلاتی برای شما بوجود اورده باشد با تایید کمیسیون پزشکی امکان گرفتن معافیت ار زرم یا دائم خواهید داشت

  12. سلام
    سندروم روده ی تحریک پذیر مشمول معافیت پزشکی میشود؟

    1. سلام در صورت تایید کمیسیون پزشکی شما امکان گرفتن معافیت دائم خواهید داشت

  13. سلام من سه ساله که سندروم روده تحریک پذیر دارم بارها هم دارو استفاده کردم ولی متاسفانه درمان نشدم میتونم برای معافیت دائم اقدام کنم؟اصلا معافیت تعلق میگیره به بنده؟

    1. سلام
      باید پرونده ی پزشکی شما توسط کارشناسان ما دقیق تر بررسی شود لذا با کارشناسان ما تماس بگیرید

  14. سلام
    آیاجراحی روی معده( اسلیو معده) معافیت دائم دارد؟

  15. سلام فرزندم ۱۷ سال دارد و از زمان تولد مشکل رفلاکس معده داشته و در دوران کودکی دو بار تحت عمل جراحی قرار گرفته و الان هم هر روز صبح ناشتا باید قرص مصرف کند ایا شرایط معافیت از سربازی برایش مهیا هست ؟ با تشکر

    1. سلام
      ابتدا باید پرونده ی پزشکی شما توسط کارشناسان ما بررسی شود لذا با کارشناسان ما تماس بگیرید

  16. سلام من قبلا فتق معده داشتم که دلیلش سندروم روده تحریک پذیر بود ولی الان ممکنه فتقم درمان شده باشه چون دردی حس نمیکنم ممکنه بازم معاف از رزم بشم؟

      1. سلام من تو بچگی مدفوع خوردم تو شکم مادر معدمم درد میونه و رودمم بعضی وقتا ازیتم میکنه و دوتا از انگشتای پام بهم چسپیدن ایا امکان معافی دائم دارم

  17. سلام بیماری التهابی معده(گاستیریت) با سابقه خونریزی امکان معافیت داره. سوابق پزشکی چند ساله هم هست.

    1. سلام وقت بخیر
      قوانین نظام وظیفه در خصوص مورده ذکر شده توسط شما طبق شرایطی امکان پذیر است

  18. با سلام ببخشید من سه بار کودکی عمل جراحی انسداد مزمن روده انجام دادم حتی الان جای عمل هم مونده و باعث مشکلات معده هم شده؛میتونم معافیت دائم بگیرم؟؟؟؟ برگه های عمل رو هم دارم.

  19. با سلام من مشکلم زانوی پرانتزیه رفتم پیش متخصص گفت باید عمل کنی روی هر دو زانو ۴ ماه هم استعلاجی نیاز داری
    سوال من اینه که این مرخصی جز خدمت محسوب میشه یا اینکه خلا میخورم؟

  20. سلام بنده متولد 62و متاهل و 3تا بچه دارم و تحصیلاتم سیکل می باشد
    و مشکلاتی همچون دیسک کمر. دیسک گردن. نرمی غضروف زانو و شقاق مقعدی دارم.. به نظر شما امکان معافیتم وجود داره.
    ممنون از راهنمایی تون

    1. سلام شما میتوانید منتظر اجرا شدن قانون خرید سربازی باشید یا برای معافیت پزشکی اقدام بفرمایید که برای توضیح بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید

  21. سلام وقت بخیر
    بنده متولد 62 هستم. متاهل و سه بچه دارم و
    مدرک سیکل
    مشکلاتی همچون دیسک کمر و دیسک گردن ونرمی غصروف زانو و شقاق مقعدی دارم ایا امکان داره معاف بشم
    ممنون از شما بابت راهنماییتون

    1. سلام شما میتوانید منتظر اجرا شدن قانون خرید سربازی باشید یا برای معافیت پزشکی اقدام بفرمایید که برای توضیح بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید

  22. سلام و خسته نباشید
    من از سال ۹۳ مشکل معده دارم حتی اندوسکوپی هم رفتم با زخم معده و زخم اثنا عشر مواجه شدم،و تا الان هم مشکلات گوارشی رو دارم و بخاطر بالا بودن اسید معده که مادرزادی هستش دوباره با مشکلات معده مواجه شدم و مجددا پیش پزشک متخصص رفتم و دوباره زخم معده و تورم و التهاب روده و معده و اسید بالا و هضم نشدن غذا دوباره اندوسکوپی شدم،آیا معاف میشم با سن ۳۰سال
    ممنون میشم زود پاسخ بدین

    1. سلام خدمت شما، اگر زخم معده دیده شده و خونریزی داشته بانظر پزشک و سوابق درمانی امکان معافیت دارید.

  23. سلام سوالی داشتیم من 10 سال مشکل عصاب معده و چسبندگی روده داشتم که چند سال هست حل شده ولی اگر رعایت نشه ممکنه برگرده هم بخاطر استرس و هم مشکل غذاچون نباید هیچ وقت معدم خالی شه و این که 4 سال هم هست بخار ضربات تو ورزش به سرم ومشکل انحراف چشم پیدا کردم چون قبلاانحراف داشتم و عمل کرده بودم ولی دوباره برگشته ایا امکان معافیت دائمی یا معاف از رزم هست بخاطر این مشکل ها چکار باید کنم چون تازه درسم تمام شده و باید برم دنبال گرفتن دفترچه خدمت

    1. سلام وقت بخیر احتمال معافبت دائم وجود دارد ولی بژور حتم معاف از رزم هستید

  24. با عرض سلام فرزند من در دوران نوزادی بیماری آرترزی مری داشت و چند عمل جراحی انجام داده حالا هم خیلی از رفلکس معده وحالت تهوع در اول صبح شکایت داره خواستم ببینم امکان معافیت ایشان هست یا نه پیشاپیش از پاسخگویی شما کمال تشکر را دارم

    1. سلام وقت بخیر باید شدت بیماری در کمیسیون پزشکی مشخص شود و در صورتی که حاد باشد می توانید از معافیت دائم برخوردار شوید

  25. سلام خدمت شما من سربازم بداز تصادف معده ام سوراخ شده بود عمل کرد9تا بخیه زدن داخل معدم کتر گفت قبلاً زخم معده داشتی می تونم معاف دائم بشم

  26. سلام خدمت شما من سربازم بداز تصادف معده ام سوراخ شده بود عمل کرد9تا بخیه زدن داخل معدم کتر گفت قبلاً زخم معده داشتی ومینیسک پاهام جزئی پاره گی داره میشه معاف دائم بگیرم

  27. سلام خستە نباشید ببخشید من هفت سال غیبت دارم رفلاکس شدید و زخم معدە دارم باتوجە بە غیبتی کە دارم ایا میتونم الان برای معافیت پزشکی اقدام کنم؟

  28. سلام من عمل بای پس معده انجام دادم مدرک تحصیلیم هم دیپلم است امکان معاف دائم دارم

  29. سلام، من زخم معده شدید دارم در قسمت فوندوس معده هم هست، همچنین فتق ناحیه‌ی هیاتال دارم و مدرکمم هم دکترای دامپزشکی هست، هیچ اقدامی برای معافیت نکردم و اومدم خدمت، ایا احتمال معافیت دائم وجود داره؟

    1. سلام. وجود هر گونه زخم در دستگاه گوارش میتواند برای شما معافیت دائم پزشکی به همراه داشته باشد شما میتوانید از طریق بهداری یگان محل خدمت برای دریافت معافیت پزشکی اقدام کنید.

  30. سلام برای کسی ک چسبندگی روده داشته و عمل شده همزمان با عمل اپاندیس رو هم برداشتن.الانم برای دفع مدفوع دچار یبوست هست ایا معافیت دائم درنظر گرفته میشه؟مدرک تحصیلی هم فوق دیپلم

  31. سلام
    من چهار سال پیش معده ام بر اثر اسید معده سوراخ شد و شکمم رو پاره کردن و عمل انجام دادن
    امکان گرفتن معافیت دارم ؟

    1. سلام. اگر همچنان دستگاه گوارش شما دارای زخم باشد میتوانید معافیت دائم پزشکی بگیرید .

  32. سلام کیست هیداتیک کبد داشتم دوتا کیست بود یکی خیلی بزرک یکی کوچیک چند روز پیش جراحی کردم میخاستم ببینم معافیت داره؟

  33. سلام من ریفلاکس شدید معده دارم ب طوری ک صبا ک پا میشم صرفه میکنم بعد اون هرچی بخورم میارم بالا گلوم داعمن خلط میاد بعد از غذا خوردن کلن حالم بده میشه همراه با صرفه خلط گاهی زوش معده هم دارم

    1. سلام.معافیت دائم به شدت بیماری بستگی دارد در مواردی که تشخیص داده شود بیماری با اختلالات زیادی همراه نیست، معافیت دائم اعطا نمیشود.

    1. سلام بستگی به نظر پزشکی که تحت معالجه شون بودید و همچنین نظر گمسیون پزشکی دارد

  34. سلام من عمل چسبندگی روده داشتم والان دیپلم دارم،بعداز عمل عوارض خاصی نداشتم،آیاممکنه معاف از سربازی بشوم؟؟

  35. سلام من دوسال است مبتلا به کولیت زخمی یا اولسترا و درحال ادامه درمان هستم وحالم خوب است و دارای مدرک کاردانی , آیا معافیت دائم به من تعلق میگیرد.
    با سپاس فراوان از پاسخ شما.

    1. سلام و در صورت وجود زخم و خونریزی معافیت دایم به شما تعلق میگیرد در غیر اینصورت معاف از رزم خواهید شد.

  36. سلام بیماری بیرون زدگی روده در صورتی که لیسانس داشته باشم معافیت داره

    1. سلام دوست عزیز
      با توجه به شدت بیماری بررسی یمیشوید

      1. سلام خسته نباشید
        من عمل چسبندگی روده داشتم والان دیپلم دارم،بعداز عمل عوارض خاصی نداشتم ممکنه معاف از سربازی بشوم؟

  37. سلام خسته نباشید بیماری سیستیک فیبروزیس (Cf)مشمول معافیت میشه یا خیر مربوط به دستگاه گوارش؟؟

  38. سلام من مادرزادی utd همراه فتق داشتم یبارم پارسال عود کرد عمل کردم الانم کا پادگانم عود کرده عمل کردم ولی باز معاف نکردن چیکار کنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    1. سلام
      معافیت دائم به شدت بیماری بستگی دارد در مواردی که تشخیص داده شود بیماری با اختلالات زیادی همراه نیست، معافیت دائم اعطا نمیشود.

      1. دندان ندارم ویک عمل گوارشی رودیه بزرگ کلیپ دارم شامل معافیت هست

        1. سلام دوست عزیز
          با توجه به مدرک تحصیلی و نوع بیماری خود احتمال بالایی دارد

    1. سلام
      باید شرایط تان بررسی شود پس از درخواست

  39. سلام ببجشید من فتق دارم که نیاز به جراحی داره. تیروید هم پرکار هست. کف پام صاف هست. و پای پرانتزی دارم . و دوچار دوبینی هستم.
    هواستم ببینم چه موعافیتی بهم تعلق می گیره.
    ممنون از پاسخ گویتان

    1. با سلام و احترام
      شما می توانید جهت معافیت پزشکی پای پرانتزی و معافیت فتق اقدام نمایید.

      1. سلام خسته نباشید
        من چسبندگی روده عمل کردم ودیپلم هستم
        وبهداز عمل عوارض زیادی نداشتم آیاممکنه به خاطر عملی که داستم معاف از سربازی بشم؟؟

          1. سلام بنده مجرام بسته شده بود وکیسه صفرام ۳۳ میل سنگ اورده بود وباعث شد عمل جراحی کنم وکیسه صفرام بردارن ایا امکان معافیت داره

          2. سلام اگر عمل شما بدون عارضه باشد معافیت از رزم

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

جمعه

1402/12/25

شنبه

1402/12/26

یکشنبه

1402/12/27

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید