قوانین معافیت پزشکی بیماری های فک، دهان و دندان در سال 1402 چیست؟

قوانین معافیت پزشکی بیماری های فک، دهان و دندان در سال 1401 چیست؟

معافیت پزشکی دندان چیست؟ آیا لغو معافیت دندان وجود دارد؟معافیت دندان مصنوعی چه شرایطی دارد و کلا نداشتن چند دندان باعث معافیت پزشکی میشود؟!! شاید بسیار ساده به نظر یرسد.

اینکه آیا در بین معافیت هایی که سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا قرار داده است و قوانین بسیاری برای آن وضع کرده است معافیت دندان وجود داشته باشد. زیرا بیماری های مرتبط با فک و دهان و دندان ، بیماری های ساده و پیش پا افتاده به نظر می آیند.

معافیت پزشکی بیماری های فک، دهان و دندان شاید در نگاه اول کمی ساده به نظر برسد. اما همین معافیت، یکی از پرمخاطب ترین معافیت های نظام وظیفه در بخش پزشکی است که همه ساله جوانان زیادی از آن برخوردار خواهند شد.

چگونه معافیت پزشکی بیماری های فک، دهان و دندان بگیریم؟

معافیت های پزشکی دندان یکی از راه های آسانی است که سازمان نظام وظیفه برای جوانان در نظر گرفته است. بیماری های فک، دهان و دندان، انواع بیماری هایی را در برمیگیرند که مربوط به بخش دهانی میباشند.

به واسطه ی هر یک از این بیماری ها، سازمان نظام وظیفه قانونی تبیین کرده است که مشمولین را به شرایط و ضوابط آگاه سازد. این معافیت های پزشکی دهان و دندان طیف وسیعی از قوانین را در برمیگیرد که متقاضیان باید از این قوانین مطلع شوند.

زیرا مسیر دریافت معافیت کمی پیچیده است و مشمولین با بی اطلاعی به نتایج مطلوب نخواهند رسید. از این رو کسب اطلاعات درباره ماده و قانون های بیماری های فک و دهان و دندان میتواند کمک بسیار شایانی به مشمولین بکند.

معافیت بیماری های دهان و دندان شامل 10 بند ماده قانون مختلف میباشد که بیماری های این بخش را تشکیل میدهند. در ادامه مقاله مرکز مشاوره آویژه با این بیماری ها مفصلا آشنا شده و شرایط و ضوابط آن ها را برای دریافت معافیت پزشکی در اختیارتان قرار میدهیم.

بیماری های فک، دهان و دندان چیست؟

همانطور که در بالا نیز گفته شد به دلیل ناشناخته بودن بیماری های فک و دهان و دندان پرسیدن این سوال که بیماری های فک، دهان و دندان چیست جای تعجبی نخواهد داشت.

اما به دلیل مبتلا بودن برخی افراد به این بیماری ها بهتر است که اطلاعات مورد نیاز در این باره را بدست آوریم. این بیماری های به ظاهر ساده ممکن است مشکلات متعددی را برای افراد به وجود آورد. پس بهتر است با انواع این بیماری ها و علائم آن آشنا شوید.

بیماری های دهانی معروف به مشکلات استوماتوگنانیک از جمله بیماری هایی هستند که مربوط به دهان و فک بوده و بسیاری از افراد به این بیماری ها مبتلا میشوند. در واقع برخی باکتری های موجود در دهان افراد امروزه باعث مشکلات لثه، عفونت های دهانی، پوسیدگی های دندان و ناراحتی های ویروسی میشوند. که در برخی موارد این مشکلات شایع بوده و پس از درمان کوتاه مدت درمان خواهند شد.

اما در موارد دیگر این عارضه ها جدی تر نمایان شده و شاید قابل درمان نیز نباشند. متاسفانه امروزه این بیماری های دهانی در بین مردم بسیار شایع تر از قبل است. زیرا بهداشت دهان و دندان در ایران بسیار نادیده گرفته شده و عفونت ها و باکتری ها به راحتی میتوانند افراد را مبتلا کنند.

پوسیدگی دندان و نیز عفونت های لثه ای شایع ترین بیماری هایی است که افراد به آن ها مبتلا میشوند. اما این ها تنها بخشی از بیماری های سطحی بین افراد جامعه میباشد. انواع بیماری های دهانی بسیار رو به افزایش بوده و درصد زیادی از افراد را درگیر میکند.

در ادامه ی مقاله با بیماری هایی از این قبیل آشنا شده و به طور مفصل در مورد هر یک از آن ها توضیح داده خواهد شد.

معافیت پزشکی بیماری های فک، دهان و دندان چه مراحلی دارد؟

 

لیست بیماری های معافیت پزشکی فک، دهان و دندان

لیست بیماری های معافیت پزشکی فک، دهان و دندان به مشمولین این کمک را خواهد کرد تا نوع بیماری خود را با این لیست مطابقت داده و سپس برای بررسی و تایید بیماری خود مراحل معافیت را طی کنند. بیماری های معافیت های پزشکی به طور کلی در فهرست جامعی در اختیار مشمولین قرار گرفته است.

این لیست توسط سازمان نظام وظیفه و ستاد نیروهای مسلح تهیه و تنظیم شده و به متقاضیان ابلاغ میگردد. این لیست شامل 17 بخش مختلف از بیماری هاست که به دلیل اهمیت بیماری های دهانی، یکی از این بخش ها به بیماری های فک و دهان و دندان اخصاص یافته است. در اینجا با انواع این بیماری های مختلف آشنا خواهید شد.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

فهرست انواع بیماری های فک و دهان و دندان معافیت های پزشکی نظام وظیفه

  • مشکل آنکیلوز مفصل تامپور یک طرفه
  • بیماری آنکیلوز مفصل تامبور به صورت دو طرفه
  • آنکیلوزهای مفصل ماتدیبولر یک طرفه
  • مشکل آنکیلوز مفصل ماندیبولر دو طرفه
  • تومورهای خوش خیم با ایجاد اختلال در جویدن
  • تومورهای خوش خیم با ایجاد اختلال شدید در تکلم
  • مشکل کام شکاف دار یا لب شکری به عارضه های تنفسی و تغذیه ای
  • بیماری لب شکری با ایجاد مشکلات تغذیه و تنفس
  • مشکل استئومیلیت استخوان های داخل فک
  • مشکل آنکیلوگلوسی با اختلال در تکلم، بلع و جویدن
  • بیماری آتروفی زبان با اختلالات بلعی
  • مشکل شکاف برداشتن زبان
  • مشکل دو قطعه شدن زبان با ایجاد اختلال در بلع و تکلم و جویدن
  • بیماری هیپرتروفی زبانی با اختلالات شدیذ تلکم
  • تومورهای بدخیم دهانی
  • تومورهای بدخیم فک

هر یک از این بیماری ها به تنهایی شامل قوانین و مقررات معافیت های پزشکی میباشد. مشمولینی که از یکی از این بیماری ها رنج میبرند میتوانند پس از آغاز سن مشمولیت خود به سازمان نظام وظیفه مراجعه کرده و با انجام مراحل مختلف کارت معافیت خود را بگیرند. که دریافت آن مستلزم شرایطی است که در ادامه آن ها را توضیح خواهیم داد.

نظام وظیفه

قوانین معافیت پزشکی بیماری های فک، دهان و دندان

قوانین معافیت پزشکی بیماری های فک، دهان و دندان پس از بررسی بیماری مشمولین و انجام اقدامات اولیه معافیت برای متقاضیان اعمال میشود. نکات مهمی که جوانان مشمول باید آن را در نظر داشته باشند این است که همه ی قوانین مهم مربوط به معافیت فک و دهان و دندان را باید مطالعه کرده و از آن ها مطلع باشند.

هم چنین اخبار و اطلاعیه های سازمان نظام وظیفه را نیز پیگیری کنید. زیرا قوانین معافیت های پزشکی از جمله مقرراتی است که هر ساله با تغییرات زیادی همراه خواهد بود. واضح ترین تغییرات در قوانین معافیت های بیماری دهان و دندان در مورد قوانین معافیت دندان های مصنوعی بود.

که در گذشته این نوع معافیت برای مشمولین در نظر گرفته میشد. اما در چند سال گذشته با تغییرات زیاد همراه بوده و این معافیت به طور کلی حذف گردید. اما بر اساس آخرین گزارشات رسیده از سازمان نظام وظیفه عمومی کشور، قوانین و ضوابط مربوط به بیماری های دهان و دندان به صورت زیر میباشد.

قوانین معافیت های پزشکی بیماری های دهان و دندان

  1. ناهنجاری ها و مشکلات استخوانی فک: در صورتی که باعث اختلال در جویدن یا تکلم باشد معافیت دائمی به افراد مبتلا تعلق میگیرد.
  2. ناهنجاری های استخوانی مربوط به صورت: معافیت دائمی در صورت شدید بودن اختلالات تکلمی و اختلال در عمل جویدن.
  3. مشکلات آنکیلوز مفصل تامپور: چه به صورت یک طرفه و چه به صورت دو طرفه با معافیت دائم همراه خواهد بود.
  4. بیماری های آنکیلوز مفصل ماندیبولر: به صورت یک طرفه و دو طرفه با شرط ثابت شدن پاراکلینیکی معافیت دائم خواهد داشت.
  5. مشکلات توموری از نوع خوش خیم: اگر اندازه ی تومورها و موقعیت آن ها به گونه ای باشد که عمل جویدن را سخت کرده و در تکلم اختلال ایجاد کند معافیت دائمی در پی خواهد داشت.
  6. کام شکاف دار: این مشکل چه به صورت عمل شده و چه عمل نشده اگر با عارضه های تنفسی و اختلال در تکلم همراه باشد معافیت دائمی را به دنبال خواهد داشت.
  7. بیماری استئومیلیت استخوانی فک: اگر درمان شود و پس از آن ناهنجاری هایی به وجود آورد معاف دائمی به افرا مبتلا تعلق میگیرد.
  8. مشکل هیپرتروفی زبانی: معافیت دائمی برای افرادی است که این بیماری منجر به ایجاد اختلال در تکلم و بلع آنان شود.
  9. تومورهای بدخیم دهان و فک: افرادی که دارای تومورهای بدخیم در این بخش ها میباشند از معافیت دائمی بهره خواهند برد.

چگونه معافیت پزشکی بیماری های فک، دهان و دندان بگیریم؟

شرایط دریافت معافیت پزشکی بیماری های فک، دهان و دندان

شرایط معافیت پزشکی بیماری های فک، دهان و دندان در افراد مبتلا به این بخش از بیماری ها متفاوت است و افراد بر اساس این شرایط بررسی خواهند شد. شرایطی که مشمولین باید آن ها را در نظر بگیرند بخشی از آیین نامه هایی است که سازمان نظام وظیفه هر ساله در زمان مشخصی منتشر میکند.

که بر اساس همین شرایط مشمولین میتوانند برای دریافت معافیت بیماری های دهان و دندان اقدام کنند. این شرایط بخش عمومی و اختصاصی را دربرمیگرد که ما در این مقاله برخی از آن ها را برای شما دسته بندی کرده ایم.

شرایط بهره مندی از معافیت پزشکی بیماری های فک، دهان و دندان

  • بیماری و مشکلات دهان و دندان مشمولین در مرحله ای باشد که فرد دچار آسیب شده و نتواند اعمال روزانه ی خود مانند صحبت کردن، جویدن غذا و غیره را انجام دهد.
  • مشمول متقاضی باید برای دریافت این معافیت به سن خاصی رسیده باشد. افراد زیر 18 سال نمیتوانند اقدامی برای دریافت معافیت انجام دهند.
  • مشمولین نباید هیچ گونه غیبت غیر موجه ای داشته باشند.
  • متقاضیان برای دریافت معافیت باید خود برای انجام اقدامات و مراحل به سازمان نظام وظیفه و دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی مراجعه کنند.
  • مشمولین باید پرونده ی پزشکی و سوابق تایید شده ی بیماری خود را برای بررسی بیشتر تکمیل کنند و با یک پرونده ی پزشکی کامل اقدامات معافیت پزشکی خود را شروع کنند.
  • تمام معافیت های مربوط به بخش بیماری های دهان و دندان از معافیت های دائمی است و کمتر کسی میتواند از معافیت های موقت و خدمات رزمی بهره مند شود.

مشمولینی که دارای شرایط بالا میباشند با تکمیل مدارک خود برای دریافت معافیت سریعا اقدام کرده و کارت معافیت پزشکی بیماری های دهان و دندان خود را بگیرند.

معافیت پزشکی بیماری های فک، دهان و دندان

معافیت پزشکی دندان مصنوعی

معافیت پزشکی دندان مصنوعی نیز در بین قوانین سازمان نظام وظیفه عمومی کشور به چشم میخورد. شاید کمتر کسی بداند که معافیت های دندان مصنوعی نیز وجود داشته است.

در سال های اخیر سازمان نظام وظیفه قانونی تصویب کرد که بر اساس آن مشمولینی که 14 دندان خود را از دست داده بودند میتوانستند با ارئه مدارک لازم از طریق سازمان نظام وظیفه معافیت دریافت کنند.

این قانون یکی از آسان ترین و بهترین راه هایی بود که جوانان میتوانستند از آن بهره مند شوند. خیلی از جوانان به دلیل فرار از خدمت سربازی دست به کشیدن دندان های سالم خود نیز زدند. این قانون باعث شد که درصد زیادی از جوانان از طریق همین قوانین، معافیت های پزشکی دندان مصنوعی را دریافت کنند.

اما دیری نگذشت که سازمان نظام وظیفه تصمیم گرفت که این قانون را تغییر داده و سختگیری های بیشتری نسبت به این بیماری ها داشته باشد.

بر همین اساس در سال های گذشته با تغییرات گسترده ی سازمان نظام وظیفه و ستاد نیروهای مسلح در مجموعه قوانین معافیت های پزشکی فک و دهان و دندان، معافیت دندان مصنوعی از بین معافیت های دائمی پزشکی برداشته شد.

اما این نکته را نیز باید خاطر نشان کرد که این تغییرات همیشگی نبوده و در سال های جاری احتمال بازگشت این قوانین و مقررات در سازمان نظام وظیفه عمومی کشور خواهد بود.

نوع معافیت پزشکی دندان

نوع معافیت پزشکی دندان بر طبق آخرین قوانین سازمان نظام وظیفه در سه بخش در نظر گرفته شده است. به دلیل مشکلات و بیماری های متعدد دندان، معافیت های در نظر گرفته شده برای این بیماری ها نیز زیاد است. مشمولین برای دریافت این معافیت های پزشکی دندان میتوانند از سه معافیت دائمی، موقت و معاف از رزم بهره مند شوند.

متقاضیانی که از بیماری ها و مشکلات دندان رنج میبرند با توجه به بیماری خود و مزمن بودن آن میتوانند از معافیت های بالا استفاده کنند. البته میدانید که برای دریافت این معافیت ها اقدامات و مراحل زیادی وجود دارد که باید به آن ها توجه شود.

مشمولین باید دقت کنند که هر یک از این معافیت ها در صورتی شامل حالشان خواهد شد که کمیسیون پزشکی سازمان نظام وظیفه رای خود را صادر کرده و نظر هیئت رسیدگی به این نوع معافیت های پزشکی پاسخ مثبت داده باشد.

به طور مثال فردی با بیماری های عفونی دندان برای دریافت معافیت پزشکی اقدام کرده و پس از معاینات و آزمایشات متعدد کمیسیون پزشکی رای به معافیت دائمی فرد خواهند داد.

مشمولین باید این رای صادره ی نهایی را پذیرفته و سپس برای دریافت کارت هوشمند معافیت خود منتظر بمانند. این موارد برای سایر معافیت های دیگر دندان نیز صدق میکند.

معافیت پزشکی بیماری های فک، دهان و دندان چه معایبی دارد؟

معافیت های مربوط به کام شکاف دار

معافیت مربوط به کام شکاف دار به چند بخش تقسیم می شود:

  • افرادی که مبتلا به کام شکاف دار (همراه یا بدون لب شکری) هستند در صورتی که آن را عمل نکرده باشند معافیت دائم دارند.
  • اگر عمل شده باشند و پس از عمل دچار عوارضی مانند اختلال شدید در تکلم یا اختلالات تنفسی یا تغذیه ای باشد معافیت دائم خواهند داشت
  • چنان چه عمل شده باشند و پس از عمل عارضه ای نداشته باشند معاف از رزم خواهند بود.

معافیت های مربوط به عفونت های استخوان فک یا (استئومیلیت)

عفونت استخوان در اثر حمله ناگهانی یک باکتری یا قارچ به استخوان ایجاد می شود در صورتی که درمان نشود استخوان می تواند برای همیشه آسیب ببیند. یک دلیل برای ابتلا به استئومیلیت فک، عفونت دندان و آبسه های دهانی درمان نشده است.

افرادی که مبتلا به استئومیلیت فک هستند در صورتی که درمان شوند و پس از آن دچار ناهنجاری هایی شوند از خدمت سربازی معاف می شوند نوع معافیت آن ها دائمی ست.

معافیت های مربوط به آنگیلوز مفصل تامپورو ماندیبولریک

مفصل تامپورو ماندیبولریک از مفاصل مهم بدن است که به مفصل گیجگاهی فکی نیز مشهور است. اگر این مفصل دچار آسیب شود عمل جویدن در انسان دچار اختلال می شود.

در صورتی که فردی به این عارضه دچار شود در صورتی که آزمایش ها و رادیوگرافی ها آن را اثبات کند مشمول معافیت دائم از سربازی می شود.

مشمولین معافیت پزشکی بیماری های فک، دهان و دندان

مشمولین معافیت پزشکی بیماری های فک، دهان و دندان از جمله کسانی هستند که از بیماری های بخش دوازدهم فهرست بیماری های پزشکی نظام وظیفه رنج میبرند.

این مشمولین ممکن است برخی از این بیماری ها را به صورتی ژنتیکی یا مادرزادی به همراه داشته یا به صورت اکتسابی به آن ها دچار شوند. بنابراین این افراد باید بدانند که سازمان نظام وظیفه از طریق این بیماری های دهان و دندان نیز برای مشمولین تسهیلاتی قرار داده است.

مشمولینی که میخواهند از این معافیت های پزشکی دهان و دندان بهره مند شوند باید مراحل معافیت زیر را به ترتیب طی کرده و سپس به هدف خود خواهند رسید.

  • دریافت دفترچه ی راهنمای معافیت خدمت سربازی نظام وظیفه
  • جمع آوری مدارک لازم و کپی از تمام مدارک شناسایی افراد
  • انجام معاینات پزشکی در دوره ی اول برای بررسی نوع بیماری و تشخیص آن
  • انجام مراحل واکسیناسیون
  • تحویل تمام مدارک و سوابق پزشکی به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی پلیس+ 10
  • دادن درخواست معافیت پزشکی بیماری دهان و دندان
  • دریافت معرفی نامه ی بیمارستان و رفتن به بیمارستان در تاریخ اعلام شده
  • دریافت برگه ی دعوت نامه به کمیسیون پزشکی و رفتن به کمیسیون
  • دریافت رای مثبت هیئت کمیسیون پزشکی
  • دریافت کارت معافیت از طریق اداره ی پست

مشمولین معافیت های دهان و دندان باید بلااستثنا مراحل بالا را طی کنند. در غیر این صورت نخواهند توانست از این موقعیت استفاده کرده و از این مزایای سازمان نظام وظیفه بهره مند شوند.

هم چنین مشمولین میتوانند قبل از هر اقدامی به بیمارستان های تحت نظارت ستاد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مراجعه کرده و بیماری خود را مورد بررسی قرار دهند. سپس با راهنمایی پزشکان متخصص خواهند یافت که میتوانند از معافیت های دائمی و موقتی پزشکی دهان و دندان استفاده کنند.

مدارک لازم معافیت پزشکی بیماری های فک، دهان و دندان کدام است؟

مدارک لازم معافیت پزشکی بیماری های فک، دهان و دندان شامل چند بخش مختلف میشود. مشمولین خدمت وظیفه که متقاضی دریافت معافیت پزشکی بیماری های دهانی میباشند باید با ارائه مدارک و مستندات از این معافیت ها استفاده کنند.

بنابراین مدارک بخش مهمی از مراحل و اقدامات دریافت معافیت را در برمیگیرد. متقاضیان پس از اطمینان از داشتن بیماری و انجام معاینات و با تشخیص پزشک میتوانند دفترچه راهنمای خدمت وظیفه ی عمومی را دریافت کرده و سپس مدارک مورد نیاز خود را نیز جمع آوری کنند.

در مرحله ی اولیه مدارکی که نیاز است مشمولین به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی ارائه دهند شامل مدارک زیر میشوند.

مدارک معافیت پزشکی بیماری های فک، دهان و دندان

  1. مهم ترین بخش از مدارک تکمیل فرم معاینات پزشکی مشمولین میباشند. (زیرا در مراحل اول پزشک سازمان نظام وظیفه باید بیماری فرد را بررسی و پس از آن در فرم مشخص شده تایید کند.)
  2. مدارک شناسایی فرد یکی دیگر از موارد مهم این بخش میباشند. (که شامل کارت ملی فرد است که باید حتما هوشمند بوده و هم چنین شناسنامه ی عکس دار متقاضیان که باید حتما از تمام صفحات آن کپی نیز تهیه شود و روی مدارک تحویل گردد.)
  3. یک عدد عکس پرسنلی در قطع 3*4 ( که عکس فرد باید به صورت تمام رخ باشد. عکس باید حتما رنگی و با زمینه ی سفید ارائه شود)
  4. فیش پرداختی بانکی ( این فیش که باید هزینه ی آن در بانک های سپه واریز گردد مخصوص آن دسته از افرادی است که میخواهند از معافیت های پزشکی، معافیت های کفالت و سایر معافیت ها بهره مند گردند)
  5. مدارک تحصیلی مشمولین ( این مدارک که شامل آخرین مدرک تحصیلی فرد است باید هم اصل آن و هم تصویر تایید شده ی آن به دفاتر پلیس+ 10 داده شود)
  6. فرم واکسیناسیون ( باید تمام مشمولین فرم واکسیناسیون را تکمیل کرده و آن را به همراه مدارک خود تحویل دهند)
  7. و در آخر فرم وضعیت مشمولین که پس از تکمیل باید همراه با سایر مدارک به دفاتر مربوطه داده شود.

چه کسانی می توانند معافیت پزشکی بیماری های فک، دهان و دندان بگیرند؟

در پایان

بیماری های فک دهان و دندان نیز مشمول معافیت پزشکی می شوند. افرادی که از بیماری های دهان و دندان که در این مقاله به آن اشاره شد رنج میبرند بر حسب نوع آن به معافیت دائم موقت و یا معاف از رزم شامل می شوند

نوع معافیت به رای کمیسیون پزشکی سازمان نظام وظیفه بستگی دارد. فرد پس از درخواست معافیت توسط پزشکان نظام وظیفه معاینه شده و بر حسب نوع و شدت بیماری دهان و دندان از یکی از انواع معافیت ها بهره می برد.

اگر می خواهید برای سربازی اقدام کنید و دچار بیماری های دهان و دندان هستید می توانید قبل از اقدام با مرکز مشاوره آویژه مشاوره بگیرید. کارشناسان باتجربه آویژه شما را از آخرین خبرهای مربوط به نظام وظیفه و قوانین معافیت و سربازی باخبر می کنند و به سوالات شما در این زمینه پاسخ می گویند

برای استفاده از خدمات مشاوره آویژه می توانید از سراسر کشور با شماره 9099071985 تماس گرفته و سوالات خود را بپرسید.

سوالات متداول

معافیت پزشکی بیماری های فک، دهان و دندان چگونه تایید میشود؟

بیماری های فک و دهان و دندان برای متقاضیان با تشخیص پزشک معالج مورد تایید قرار گرفته و سپس مشمولین باید مراحل دیگر معافیت را طی کنند. مشمولین برای اقدامات اولیه باید به پزشک ستاد نیروهای مسلح مراجعه کرده و پس از معاینه بیماری فرد تایید خواهد شد. سپس مشمولین برای دریافت آزمایشات به بیمارستان فرستاده شده و پس از آن نیز کمیسیون پزشکی برای فرد تشکیل میشود. تایید نهایی بیماری و دریافت معافیت مشمولین در هیئت رسیدگی سازمان نظام وظیفه صورت خواهد گرفت. در واقع تایید نهایی به دست این کمیسیون خواهد بود.

آیا نداشتن چند دندان باعث معافیت از خدمت میشود؟

در گذشته نداشتن دندان یکی از دلایلی بود که مشمولین میتوانستند به خاطر آن از معافیت های پزشکی استفاده کنند. اما از آنجایی که بسیاری از مشمولین از این موقعیت استفاده کرده و با کشیدن دندان های خود از این معافیت بهره مند میشدند. سازمان نظام وظیفه این قوانین را تغییر داده است و افراد با نداشتن دندان نمیتوانند از مزایای معافیت های فک و دهان و دندان بهره مند گردند.

لغو معافیت پزشکی بیماری های فک، دهان و دندان چگونه است؟

معافیت های پزشکی مربوط به دهان و دندان در صورتی به مشمولین داده میشود که از یکی از بیماری های این بخش رنج میبرند. در صورتی که مشمولین درخواست معافیت پزشکی خود را ثبت کرده باشند نخواهند توانست از آن انصراف دهند. متقاضیان باید پس از طی کردن مراحل در کمیسیون پزشکی حضور پیدا کرده و پس از آن رای صادر شده را یپذیرند.

لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

قوانین معافیت پزشکی بیماری های فک، دهان و دندان در سال 1402 چیست؟

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید
کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای عضویت در کانال آخرین اخبار نظام وظیفه و اطلاع از اخبار معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 280 نظر:
  1. سلام عرض احترام
    من فک پایین نم تقریباً 4میل هست
    و در صورت غذا خوردن پوست آخر فکم یا دندانم
    می افته جلوی دندون هام خونریزی میشه
    یعنی پوست اضافه دارم
    ممنون میشم اگه راهنماییم کنین

    1. با سلام خانم ناصری هستم سوال شما نیاز به بررسی تخصصی دارد برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران مرکز آویژه تماس بگیرید

  2. سلام من متولد ۵۷ هستم کل دندانهایم مصنوعی میباشد میتوانم معاف بگیرم

    1. ، با سلام محبی هستم، طبق بخشنامه معافیت های فک دهان و دندان، معافیت به بی دندانی تعلق نمیگیرد مگر مشکل آنکیلوز فک و کام شکاف دار داشته باشید، و بیماری دندان نیز ضمیمه این موضوع می باشد

  3. با سلام . من مشکل انحراف فک پایین دارم و فکم به سمت چپ متمایل هست ‌. هیچکدام از دندان های من به غیر از دو تا از دندان های ردیف عقب روی هم چفت قرار نمیگیرند و فقط با اونها میتونم غذا بجوم . البته مشکل تکلم ندارم و فقط مشکل جویدن دارم . ایا معافیت به من‌تعلق میگیره؟

    1. سلام وقت بخیر باید معافیت شما بررسی شه ولی احتمال گرفتن معافیت کامل وجود داره

    1. با سلام و احترام وقت شما بخیر سیری هستم اگر مشکل پزشکی ایجاد کرده و در جویدن و تکلم مشکل داشته باشید باشد بله امکان معافیت هست در صورت تایید پزشک معتمد نظام وظیفه و رای تایید نهایی کمیسیون پزشکی در غیر این صورت خیر

  4. سلام من متولد ۶۰ هستم دوتا فرزند دارم و هیچ دندانی برام نمونده آیا شامل مدافعیت میشوم

    1. سلام شما از طریق عفو رهبری میتوانید برای گرفتن معافیت خود اقدام کنید.

  5. سلام.من کل دندونام خرابه ولی همش ریشه.بخاطرخوب نمیتونم غذابخورم معدم زخم شدیدگرفت که منجربه عمل معده شد.کل لثهامم ازعفونت سیاهه۰دائمادندونام ابسه دارن.متولد۶۶هستم کلاواس خدمتم اقدام نکردمومیگن غیبت حساب میشه۰حالامعاف میشم اگه برم۰الانم دوباره مشکل معده پیداکردم.ایامعافم اگ برم.ممنون

    1. سلام با تایید کمیسیون پزشکی امکان گرفتن معافیت پزشکی را دارید.

  6. سلام وقت بخیر، ازسال ۹۱فراری هستم ازخدمت و ۲۲ساله پدرم ازدست دادم وبا مادرم زندگی میکنم، ۲تابرادرام خدمت رفتن ومن ارمادرم نگه داری میکنم ایا معاف میشم؟
    ودلیل دومم کلان ۸دندان دارم و۴عددش پوسیده وفقط ۴دونه سالم دارم وبقیش همه ریشه هستن وخیلیاش گوشت گرغته روی ریشه دندونامو آیا معاف میشم؟ متولد، 1370

    1. تنها درصورتی که مشکل پزشکی و بیماری داشته باشید میتوانید درخواست معافیت پزشکی دهید

  7. کلا ریشه دندون هام‌ نمونده خراب شدن و قابل درمان هم‌ نیستن و بالای 14تا دندان ندارم معاف میشه؟کلا در جویدن بلع مشکل‌دارم

    1. سلام با تایید کمیسیون پزشکی امکان معافیت دائم یا معافیت از رزم را دارید.

  8. سلام من متولد 1356هستم ویازده ماه خدمت کردم وبخاطر مشکلات مالی نتوانستم ادامه خدمت بدهم الان 45ساله هستم متاهل ویک فرزند واز نظر دهان فقط چهار دندان سالم پایین دارم ومابقی ریشه داخل لثه هست که باید جراحی شود چون بیست سالی میشه به همین صورت هست صورت وفکم افتاده بخاطر نداشتن دندان ایا معافیت سربازی شامل من میشه چون مستاجر هستم گرفتار و برای رفتن به کربلا داشتن کارت خدمت باید باشه لطفاً راهنمایی کنید

    1. سلام.شما در سن 50 سالگی با قانون عفو رهبری معاف میشوید.

  9. باعرض سلام اگر دارای ناهنجاری فک و صورت باشم در مورد بخش دوم سو تغذیه شامل چه فاکتورهایی میشه؟نسبت bmi قد و وزن چقدر باید باشه؟

  10. سلام خسته نباشید من حدودا یه ده سال پیش دچار مواد مخدر شدم واعتیاد پیدا کردم ‌بر اثر همین مواد کلی مضرات بر بدنم گذشت
    که یکی از انها از بین رفتن همه دندان ها.الان هم زن بچه دار هستم.مدارک ترک اعتیاد و بهزیستی هم دارم‌.به نظر شما معاف میشم

    1. سلام میتوانید برای معافیت پزشکی اقدام کنید..اگر فرزند داشته باشید با ۲ فرزند و سن بالای ۳۵ معافیت دریافت میکنید.

  11. سلام
    من ۲۲ سالمه و مدرک لیسانس دارم
    فکم مشکل در رفتگی و کوتاهی مفصل دارد و کیست فکی هم دارم.
    موقع غذا خوردن و صحبت کردن درد دارم و فکم صدا میده.
    سردرد و گردن درد مکرر دارم.
    ۳ سال هست زیر نظر دکتر هستم ولی تغییری نکردم
    میتونم معافیت دائم بگیرم ؟!

    1. سلام شما باید پیش پزشک معتمد نظام وظیفه بروید و در صورت تایید پزشک برای معافیت اقدام کنید.

  12. سلام
    من ۲۲ سالمه دانشجو هستم فکم مشکل در رفتگی داره و سردرد و گردن درد شدید هم دارم.
    توی خوردن صدا میده و اذیت میشم و کیست فکی هم دارم
    معافیت شاملم میشه؟!

  13. سلام خسته نباشید مفصل گیجگاهی فکم دوطرف صدا میده و درد داره هنگام غذا خوردن و گوش درد و وقتی بیدار میشم فکم قفل میکنه امکان معاف شدن هست؟

    1. در صورت تایید پزشک معتمد نظام وظیفه و همچنین تایید رای نهایی کمیسیون امکان معافیت وجود دارد

  14. سلام خسته نباشید جناب بنده یک تصادف شدید داشتم کلا دندونام و فک پایینم ازدوجا شکست و الان پلاتین هست تو فکم سمت راست فکم بالا تر ازسمت چپ می ایستد خورد غذا خیلی برام مشکله چون یکبار فشارآوردم دوباره شکست واینکه دندانی برایم نمانده کلا ازدهان محروم شده ام لطفا اگر امکان معافیت دارم بنده را راهنمایی کنید ممنون ازلطفتون

    1. 🌸نظر پزشک و کمیسیون پزشکی در این خصوص مهم میباشد

  15. سلام من متولد 78هستم
    فک پایین عقب تر از فک بالا است
    10عدد دندان بیشتر ندارم بقیه همه ریشه هستن ایا معاف میشوم

    1. با سلام علتش چی میباشد؟ برای برسی بیشتر باید بامشاورین ما تماس بگیرید

  16. سلام وخسته نباشين من قبل جهارسال رفتم برامعافيت دندان وهيج دنداني ندارم بالاندارم وپاين جهارتاكه وسطتي ندارم وخرابن ولي معافيت شامل حال ما نشود بااينكه 45سالمه وداري بنج فرزند هستم

  17. سلام فک پایین 3 میل یا شاید بیشتر عقب هستش فک بالا 2میل جلو و یه دندون نیش پایین از داخل رشت کرده هنگام غذا خوردن و خوابیدن خیلی اذیت میشم خواستم بدونم به من تعلق میگیره

    1. سلام در صورت تایید پزشک معتمد نظام وظیفه اگر مشکل پزشکی ایجاد کرده باشد و با تایید کمیسیون پزشکی امکان گرفتن معافیت دائم دارید

  18. سهیل سلیمی هستم متولد سال ۱۳۵۹ هستم بخاطر مشکلات وخرج و مخارج خانوادم نتوانستم برم خدمت ودندانهامو از دست دادم دوتا بالا از بغل دارم و شیش تا جلوی پایین دارم آیا برگه معافیت بهم میدن

    1. اگر مشکل پزشکی ندارید خیر ولی درصورتی که مشکل و بیماری ایجاد شده براتون با تایید پزشک معتمد نظام وظیفه و همچنین رای تایید کمیسیون امکان پذیر میباشد

  19. من متولد سال ۱۳۷۹هستم کل دندان هام خراب بوده کشیدم آیا معافیت به من تعلق می‌گیرد…وپای چپ زانوی چپ شکسته پلاتین داشتم با این مشکلات معافیت دائم تعلق میگیره به من

    1. اگر مشکل پزشکی شما تایید پزشک معتمد نظام وظیفه را بگیرد و همچنین رای تایید نهایی کمیسیون راهم بگیرید امکان پذیر است

  20. من متولد سال ۱۳۷۹هستم کل دندان هام خراب بوده کشیدم آیا معافیت به من تعلق می‌گیرد

    1. اگر مشکل پزشکی براتون پیش امده در صورت تایید پزشک معتمد نظام وظیفه و رای تایید نهایی کمیسیون امکان پذیر میباشد

  21. سلام وقت بخیر من فکم جلو هستش و باعت میشه نتونم چیزی رو بجوم

  22. باعرض سلام‌ معافیت (ناهنجاریهای استخوانی فک و صورت که موجب اختلال شدید در عمل جویدن یا تکلم وهمراه با سوء تغذیه باشد) درصورتی دارای ناهنجاری فک باشم که موجب اختلال در جویدن شده باشد چگونه از نظر نظام وظیفه سو تغذیه ارزیابی میشود؟

    1. سلام در صورت تایید کمیسیون پزشکی امکان گرفتن معافیت پزشکی دارید.

  23. سلام من متولد 59 هستم کلا 15 دندان سالم دارم که 11تا پایین و4 تا بالا که بالای ها جلو خراب شدن آیا شامل معافیت میشم با تشکر

    1. در صورتی که ناهنجاری های استخان فک و صورت داشته باشید که موجب اختلالات در عملکرد جویدن یا تکلم باشد میاوانید برای گرفتن معافیت پزشکی دهان دندان اقدام کنید.

  24. با سلام و خسته نباشید..لطفا مارو هم راهنمایی کنید…من الان 8 ساله که فراری هستم و بخاطر سر درد هایی که دارم نتونستم بمونم ادامه بدم..الانم توی این چند سال پیش هر دکتری رفتم بخاطر سر دردم هیچکاری نکردن فقط این اواخر یکی گفت که سر دردم از دندون هام هستش که پوسیده هستن برای همین دندون هامو کشیدم خیلی خراب بودن الان فقط 10 تا دندون دارم سه تا بالا و هفت هم پایین که فقط جلو هستن و نمیتونم غذا بخورم یا خوب حرف بزنم…لطفا راهنمایی کنید میتونم معافیت بگیرم یا نه شرایط من نمیشه؟؟

    1. سلام در صورتی که مشکل دندان شما باعث بوجود امدن اختلالات شدید در عملکرد جویدن و تکلم شده باشد با تایید کمیسیون امکان گرفتن معافیت دارید.

  25. سلام وقت بخیر ،من متولد ۱۳۶۷ هستم و همچنین تک پسر که سن پدرم ۷۲ ساله واز کار افتاده است ، و خود من به علت اعتیاد به مواد مخدر ،باعث پوسیدگی و از بین رفتن تمام دندانم شدم که فقط ۳دندان برایم باقی مانده،و همچنین دیسک کمرم دارم آیا با این همه مشکلات معافیت پزشکی دایم میگیرم یا نه ؟ “

    1. سلام وقت بخیر
      برای معافیت پزشکی از طریق بیماری شما باید شرایط دیگری بررسی شود

  26. با سلام خسته نباشید…من الان 8 ساله که فرار کردم از خدمت و الانم همه دندونام خراب شده و عفونت دارن و لثه هام هم عفونت دارن و باعث سر درد های شدیدی میشه..تا الانم نصف دندونام رو کشیدم و فقط 10 تا جلو موندن که اونا هم پوسیدن و باید بکشم..میخواستم ببینم میتونم معافیت بگیرم یا نه؟؟لطفا جواب بدید و راهنمایی کنید

  27. با سلام خسته نباشید…من الان 8 ساله که فرار کردم از خدمت و الانم همه دندونام خراب شده و عفونت دارن و لثه هام هم عفونت دارن و باعث سر درد های شدیدی میشه..تا الانم نصف دندونام رو کشیدم و فقط 10 تا جلو موندن که اونا هم پوسیدن و باید بکشم..میخواستم ببینم میتونم معافیت بگیرم یا نه؟؟لطفا جواب بدید

  28. سلام من متولد سال ۶۰هستم کلا ۱۴دندان در دهانم دارم ده تا پایین و۴تا بالا که آسیایی هستن .دندان جلویی بالا ندارم در حرف زدن کمی مشکل دارم و به سختی غذا را میجوم امکان معافیت دارم. ممنونم از پاسخ و وقتی که میگذارید

    1. سلام وقت بخیر
      اختلالات فک و دهن به همراه اختلال حاد در جویدن شامل معافیت خواهد بود

  29. سلام من متولد ۱۳۶۲هستمکل دندونهایم خرابه وهمه دندانهایم فقط ریشه‌هایش تو فکمه وگوشت رو آنها را گرفته حتی یک دندون سالم ندارم حدودا ۲۰ساله سرباز فراریم دارای دوتا فرزند هم هستم آیا معافیت شامل حال من می‌شود با تشکر

    1. سلام وقت بخیر
      بیماری های دهان و دندان طبق شرایطی معافیت لحاظ می شود

  30. سلام
    من متولد 82 هستم
    ناهنجاری فکی دارم فک پایینم حدودا 2 سانت جلوتر از فک بالا هست موقع خوردن غذا خستگی فک برام ابجاد میشه التهاب کمی داره حالا دندون هایم ارتودنسی است و من جراحی سختی پیش رو دارم بنظرتون ایا میتونم کاری کنم ایا تاثیری داره

    1. سلام برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید

      1. سلام من سی سالم هست کلن ۱۲تادندان دهنم هست معافیت به من تعلق میگیرد

  31. سلام من پدرم دندون مصنوعی گذاشته تک پسر هستم ایا معاف میشم

  32. باعرض سلام وخسته نباشید.من متولد۶۵هستم مجرد به علت اینکه اعتیاد داشتم نتونستم برم خدمت الان ۵ساله پاکم دندونام همه پوسیده وفقط ۶تا دندون دارم دست راستم هم ازناحیه ساعدجراحی شده وانگشتهای دستم کج شدن میخواستم بدونم امکان گرفتن‌معافیت پزشکی دارم ممنون میشم راهنمایی کنید تشکر

    1. سلام وقت بخیر بله اما نوع معافیت بستگی به شدت مشکل شما دارد.

  33. سلام وقت بخیر من لب شکری و شکاف کام هستم در تکلم صدام تو دماغی هست و در تغذیه بعضی وختا غذا از تو شکاف وارد قسمت بالا میشه معافیت دارد

    1. سلام
      به احتمال زیاد معافیت بتوانید بگیرید اما برای بررسی بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید

  34. سلام ببخشید اگه میشه یه راهنمایی کنین مارا بنده یه بابه کمیسیون پزشکی رفتم اونجا شش ماه موقت دادن بخاطر دندان هام کلا پوسیده شده اند الان شش تموم شد دوباره رفتم دکتر اشتباهی فرستادن پیش دکتر فک وصورت اونم نوشته باید دندان هام کشیدههمشون الان معاف از رزم دادن رفتم اعتراض زدم آیا دوباره به بیمارستان معرفی میکن یا نه

  35. سلام ببخشید اگه میشه یه راهنمایی کنین مارا بنده یه بار به کمیسیون پزشکی رفتم اونجا شش ماه موقت دادن بخاطر دندان هام کلا پوسیده شده اند الان شش ماه موقت تموم شد دوباره رفتم دکتر اشتباهی فرستادن پیش دکتر فک وصورت اونم نوشته باید دندان هام کشیده شود همشون الان معاف از رزم دادن رفتم اعتراض زدم آیا دوباره به بیمارستان معرفی میکن یا نه

  36. سلام لطفا جواب بدید. ۲۲ سالمه کلا از بچگی تا حالا به طور مادرزادی ۱۲ عدد دندان بیشتر در نیاوردم . آیا مورد من شامل معافیت میشه یا نه؟

  37. سلام من متولد ۶۲هستم. متاهل .دارای سه فرزند و دندان های بالا و پایین من مصنوعی هستن آیا معاف میشوم.

  38. سلام من متولد ۶۲هستم. متاهل .دارای سه فرزند و دندان های بالا و پایین من مصنوعی هستن آیا معاف میشوم.

  39. سلام ببخشید من آفت دهن دارم و این اکتسابی هست و همه اعضاء خانواده ما همینطور هستند بعضی اوقات تا 14 روز درمانش طول میکشه و دوباره بعد مدتی برمیگرده و بعضی اوقات در خوردن باعث اختلال میشه آیا امکان معافیت دائم از این طریق هست ؟

    1. سلام وقت بخیر طبق نظر کمیسیون پزشکی تصمیم گیری میشود

  40. سلام خدمت شما ببخشید من ۳۸سالمه داریه سه فرزند هستم وتمامی دندانهایم رادوسال است که کشیدم ومعده ام خراب است ایا شامل مافیت پزشکی میشوم

  41. سلام خدمت شما ببخشید من ۳۸سالمه داریه سه فرزند هستم وتمامی دندانهایم مصنوعی هست ایا شامل مافیت پزشکی میشوم

  42. سلام من مشکل جلو افتادگی فک پایین دارم. جز دسته ناهنجاری های فک و دهان برای گرفتن معافیت حساب میشه؟ تشکر

  43. سلام خسته نباشید من ۲۳ سالمه فک بالا و پایینم جلو عقب بود نیاز ب جراحی داشتم و الان جراحی دو فکو انجام دادم آیا معافیت بهم میده ؟

    1. سلام وقتتون بخیر امکان معافیت َشما با رای کمیسیون میباشد

  44. سلام من در تصادف فک بالا شکسته و پلاتین گذاشتم آیا معافیت کامل می شوم

  45. سلام من در تصادف فک بالا شکست پلاتین گذاشتم و نزدیک 8 دندان تو کنده شده آیا معافیت کامل می شوم

  46. سلام خسته نباشید من الان ۳۱سالمه وفراری هستم قبل از ۱۷سالگی ازدواج کردم وچون خانومم هم شاغل بود من رفتم خدمت که۴ماه بعد خانومم بیکار شد مستجر بودم کلی قصت داشتم مجبور شدم خدمت و وسط راه بیخیال شم کار کنم الان یه بچه دارم به کارتم نیاز دارم دندون ۵تا پایین دارم اوناهم پوسیده سیاه شدن که یکی هم شکسته اگه اقدام کنم معافت میتونم بگیرم یادرصدش کمه

  47. سلام من 18 سالمه وسطای 18 هستم؛ برای کنکور میخواستم اقدام کنم ولی متاسفانه نتونستم موفق بشم و میخوام برم وضعیت سربازیم رو بررسی کنم ؛ از کودکی توی کارگاه چاپ سیلک پدرم کار میکنم و ریه هام دچار مشکل شده کارگاه پر از بوی مواد شیمیایی مثل ریتایدر و بنزین و رنگ های سیلک اسکرین بوده و خیلی روی ریه هام تائثیر گذاشته؛ و هم فکم از کودکی عقب بود و توی جویدن غذا مشکل دارم ؛ با این شرایط معاف ممکن هست بشم از خدمت؟

    1. سلام وقتتون بخیر امکان معافیت پزشکی میتواند وجود داشته باشد.

  48. سلام ۳۵ سال سن دارم ۶ساله دندانهایم را بخاطر عفونت خرابی کشیدم لثههایم صاف شدند دندان مصنوعی هایم را بیشتر در می اورم بعد اصلاا کلا زبانم گیر میکنه معافم

    1. باسلام باید مشکل حاد فک و دهان داشته باشید تا معاف شوید

  49. من متولد1363/8/15هستم متاهل بادوفرزندازدندانهای بالا5تاوازفک پایین4تانه زیادسالم بقیه دندانهای یانصفش مونده یاکلاریشه ش مونده لثه پایین عفونت کرده همراه بادردکه جویدنموهم دچاراختلال کرده آیا معافیت دایم میگیرم

    1. سلام خدمت شما، در این رابطه اگر مشکل یا اختلال در تکلم یا مشکلات گوارشی به وجود آمده امکان معافیت هست.

  50. سلام وقت بخیر
    من فک پاینم کلا دندون ندارم
    بالا هم 4تا جلویی ندارم
    بعد عکس دندونهام هم دارم که خراب بودن کشیدم
    و حدودا 8 سال سرباز فراری هستم
    میتونم معافیت بگیرم

    1. سلام خدمت شما، اگر باعث اختلال در تکلم و یا مشکلات گوارشی شده باشد امکان معافیت دارید.

  51. سلام دو دندان نیش شیری پسرم نیافتاد و با مراجعه به دندانپزشک و تصویر برداری مشخص شد که اصلا این دو دندان ریشه ندارد و امکان رویش دندان اصلی وجود ندارد آيا امکان درخواست معافیت وجود دارد؟

    1. سلام من ۴تا دندان دارم اونها هم پوسیده شدند سن من هم۴۵ یه بچه دارم میتونم معاف بشم

  52. سلام متولد ۵۹خدمت نرفتم دندان های من فک بالا۴عدددارم پایین ۶که کلاروکش کردم معافیت تعلق میگیره

    1. باسلام دوست عزیز باید علت افتادن دندان های شما و شرایط بلعی شما مورد بررسی بیشتری قرارگیرد

  53. باسلام من متولد ۶۱ هستم ۷تا دندان پایئن مال خودمه ودندان بالای هام مصنوعی خودم هم متاهلم میشه کارت پایان خدمت بگیرم

  54. سلام دندانهای من دو یا سه تا کشیدم اما همه دیگر خراب شده هنوز هم نکشیدم لسه های پایین وبالا و دندانهای آخر خراب شدن خلاصه همه خرابن

  55. سلام من متولد 1356هستم به خاطر عفونت لثه دندان هام همه خراب شد افتاد الان هیچ دندانی ندارم دارای پنج فرزند هستم یه بیماری اسم هم دارم البته خیلی شدید نیست تا دو سال پیش اسپری سالبوتامول مصرف میکردم دوساله یه خورده بهتر شدم دیگه مصرف نمیکنم ایا من معاف مشوم یا نه

    1. سلام وقت بخیر احتمال معافیت شما پایین است ولی می توانید درخواست تشکیل کمیسیون پزشکی دهید تا شرایط شما آنجا بررسی شود

    2. سلام دوست عزیز ۴ فرزند معاف میشه شما که ۵ فرزند دارین ۱۰۰ درصد معافی

  56. سلام متولد 72 هستم فک بالا هیچ دندانی ندارم پایین کلا سه تا دارم دندان ها بعضی هاشو ریشه هاشو هستن کلا سه تا دندان پایین دارم اونا هم دارند خراب میشن متاهل هستم یک بچه هم دارم آیا معافیت میتونم بگیرم ممنون میشم جواب بدید

    1. سلام اگر باعث اختلال در جویدن و تکلم شده است یا بر روی گوارش اثر گذاشته بله امکان معافیت دارید.

      1. سلام فرزاد هستم بهتون گفتم کلا 4 تا دندان پایین دارم اونا دوتاشون بغلشان کلا رفته منظورتان از بلید و تکلم چی هسته دندان هام هنوز ریشه هاشون هستن آیا معاف میشم برم دنبال کاراش

        1. سلام
          احتمال معافیت موقت وجود دارد اما باید شرایط شما دقیق تر بررسی شود

  57. متولد 4/4/65هستم 15ماه خدمت کردم بعد به دلیل دندان درد شدید و اعصاب و روان خراب نرفتم 8سال تمام دندانهایم را کشیدم ایا معاف می شم لثه هام صاف شدن دندانهای مصنوعی ما باید بیشتر اوعاق در بیا ورم

  58. باسلام 15ماه خدمت کردم بعد 10سال نرفتم متولد 4/4/65 تمام دندانهایم را 8سال است کشیدم بخا طر صا ف شدن لثه هام مداوم باید دندانهایم را در بیارم آیا معاف می شوم ممنون یک سوال دیگه 10سال بخاطر ترک اعتیاد متادون مصرف میکنم زیر نظر متخصص

  59. سلام کیست سینوسی رتمشن هست و باید عمل بشه چون موجب تنگی مفس و تخریب دیواره بینی شده. معافیت میدن اگر اره به جه صورت؟ ممنون

    1. سلام خدمت شما ، قبل از عمل برای انجام دوران درمان و بهبودی ۶ماه معافیت موقت داده میشود، بعد از آن براساس مدت درمان، بهبودی، و اختلال ایجاد شده باید بررسی شود.

  60. سلام من ۱۸سالمه شانزده تا دندان هامو کشیدم بخاطر این که تمام دندان هام پوسیده بود صورتم باد میکرد و لثه هام تاور زده بودن وسر و صورتم درد میکرد من به دکتر مراجعه کردم ودکتر گفت باید دندان هاتو بکشی مگر نه مریض میشی و مشکلات دیگری هم دارم تقریبا دوماه پیش فتخ عمل کردم انگشت پا کوچکم کج هستش ودرد هم می‌کنه و پدر من ۶۴سال دارد وبیماری وارث پا دارد و مادرم ۵۵سال دارد واو عمل معده انجام داده و برادر هام هم همشو ن از دواج کردن رفتن من پدر مادررو نگه می دارم آیا من معاف می شم یا نه

    1. سلام. موارد ذکر شده به طور کلی برای شما معافیت دائم به همراه ندارد برای بررسی دقیق بیماری ها با کارشناسان ما در مرکز تماس بگیرید.

  61. سلام خسته نباشید من ۴تااز دندون هان خودشون خودبخود داخل دهنم شکستن دندون عقل هم زیر لثه پوسیده شده هنوز کامل در نیومده خیلی درد داره طوری که دردش گوشم هم اذیت میکنه لثه هام هم هرز چند گاهی خون میاد غذا ها رو قشنگ نمیتونم بخورم وقتی غذای سفت میخورم از ناحیه فک احساس سنگینی می کنم تا ۱تا۲ ساعت فکم سنگین میشه میتونم اقدام کنم چطور باید اقدام کنم

    1. سلام از طریق پلیس بعلاوه ۱۰ دفترچه اعزام به خدمت را دریافت و به پزشک مراجعه کنید پزشک بیماری شما را تایید کند و شما را ارجاع می دهد به بیمارستان مربوط به نظام وظیفه در صورت تایید و داشتن عوارض بر جویدن تکلم و گوارش معافیت دائم به شما تعلق می گیرد

  62. سلام من۱۲ سال از اموزشی فراریم الانم ۳۳ سالمه ۳تا دندان بالا به لثه رسیده از پوسیدگی ۹ تا دندان پایین بقیه هم کشیدم ایا معاف دایم میشوم

    1. سلام اگر در جویدن یا تکلم اختلال ایجاد شده یا مشکلات گوارشی ، میتوانید اقدام کنید.

  63. من در حال خدمت سربازی هستم
    بیشتر دندان هایم خراب است و لثه ام عفونت میکند و رنگ لثه و دندانم طبیعی نیست
    نمیتوانم درستن حسابی غذا بخورم
    معافیتن تعللق میگیرد به من؟

    1. سالم با وجود مشکل و اختالل در بلع و سوهاضمه بله میتوانید معافیت دریافت بکنید

  64. سلام. بیماری آپنه انسدادی شدید خواب مشمول معافیت میشه؟

  65. سلام من می خوام دندان هایم رو بکشم مصنوی بزارم معافیت میدن یانه ۳۳ سال دارم

    1. صرفا نداشتن دندان منجر به معافیت دایم نمیشود و این قانون را تغییر داده اند

  66. با سلام وقتتون بخیر من 18 سالم هست 2 تا دندونام بخاطر تصادف و 7 تا دندون خراب دارم مشکل عصب دندان دارم داعم دندان درد دارم و فکم مشکل داره و دندونام هروز میاد ب سمت لبم طوری ک لبم رو زخم کرده و معده درد دارم آیا جز شرایط معافیت میشود

    1. سلام وقت بخیر بستگی به شدت بیماری دارد ولی شرایط معافیت دائم برای شما خیلی سخت است.

  67. با سلام ما دوبرادر هستیم ۱۸ و ۱۵ ساله که بعد از دندان شیری دندان هایمان ناقص و بدون رشد باقی مانده که ریز و پوسیده باقی مانده و همیشه در خوردن غذا و … اختلال ایجاد میکند و لثه هامون عفونت شدید دارند آیا شرایطمان برای معافیت کافی است.؟

    1. سلام. باید علت و نوع بیماری شما مشخص شود .چنانچه نداشتن دندان مشکل در بلع غذا یا تکلم برای شما ایجاد کرده باشد معاف خواهید شد.

  68. سلام خسته نباشید من متولد 25/10/66هستم پدرم در سال 26/12/86فوت کرده مادرم هم تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی هست من هم سربازی نرفتم یک سال پیش هم سر کار خوردم زمین لگنم شست الان پلاتین گذاشتم و اشیل پای راستم کوتاه شده شماره ای یکی از چشمام 3 ویکی دیگه 3/25 و کل دندان هام رو کشیدم و مصنوعی گذاشتم 3 تا برادر هستیم اون 2 تا رفتن سربازی فقط من نرفتم می خوام بدونم من میتونم از معافیت استفاده کنم با تشکر

    1. سلام. طبق موارد ذکر شده به نظر می‌رسد که شما میتوانید برای کوتاه شدن تاندون آشیل درخواست معافیت پزشکی بدهید این مسئله نیاز به بررسی دارد برای دریافت اطلاعات کامل با کارشناسان ما در مرکز تماس بگیرید.

  69. م متولد ۵۷ هستم ۲۵ ساله فراری هستم و۳ فرزند دارم دندونام خراب بود کشیدم آیا من معاف میشم

    1. اگر در تکلم یا جویدن مشکل داشته باشید میتوانید اقدام کنید.

    2. سلام من ۲۷ تا دندان ندارم مشکل تغذیه دارم به زور غذا میخورم و مشکل حرف زدن هم دارم

  70. من متولد۵۷ هستم والان ۲۵ ساله فراری هستم و۳ فرزند دارم و دندونام هم خراب بود کشیدم همه رو خاستم ببینم آیا من معاف میشم

    1. اگر در تکلم یا جویدن مشکل داشته باشید میتوانید اقدام کنید.

  71. من متولد۵۷ هستم والان ۲۵ ساله فراری هستم و۳ فرزند دارم و نکونام هم خراب بود کشیدم همه رو خاستم ببینم آیا من معاف میشم

    1. اگر در تکلم یا جویدن مشکل داشته باشید میتوانید اقدام کنید.

  72. سلام من متولد ۱۳۶۶ هستم کل دندون هام خرابه ایا معافیت به من تعلق میگیره

    1. سلام اگر در حرف زدن یا جویدن اختلال ایجاد شده است بله معافیت شامل شما میشود.

  73. سلام من دندونام کلا خراب شده و پوسیدن و نکشیدم کلا ریخته دندونام ۶ تا دندون خراب دارم و لثه هام همیشه درد دارن معافیت تعلق میگیرع ؟؟ لثه هام خون میاد جویدن غذا رو نمیتونم

    1. سلام. اگر مشکل در جویدن غذا یا تکلم داشته باشید معافیت دائم تعلق می گیرد.

    2. خیر براساس قانون گذشته اگر ۴۱تا دندون نداشته باشد میتواند معافیت دایم بگیرد که این قانون ازبین رفته است و نداشتن دندان در صورتیکه مربوط به تومور در فک و دهان یا ناهنجاری اسکلتی باشد یا لب شکری یا زبان دو تکه شده ده معافیت تعلق دارد

  74. سلام همسر من به خاطر عفونت شديد لثه مجبور شدن تمام دندان هاي بالاشو جز ٢تا عقل بكشن از پايينم چنت بيشتر نداره چون عفونت به لثه پايينم زد ولي ٣٨ساله و بچه ام داريم بهمون گفتن اگه بريد واسه معافيت بايد دوره اموزشي ببينيد كارگرم هست اصلا بهش معافيت تعلق ميگيره و بايد اموزشي بره و به خاطر اين چند سال كه نرفته به مشكل نميخوره چون ما يه نوزاد داريم

    1. سلام وقت بخیر با توجه به غیبت چند سال احتمال گرفتن معافیت کمتر است.

  75. باسلام من 33 سالمه همه دندان هام رو بخاطر عفونت و پوسیدگی یکسالی هست که ندارم دندان مصنوعی دارم سربازی هم نرفتم پدرمم فوت شده اما برادر دارم..مدرک تحصیلی هم دیپلم دارم ..خاستم ببین ایا امکان داره معاف بشم؟ایا اقدام کنم یا خیر؟

    1. سلام. امکان موافقت با معافیت پزشکی بسیار پایین است و همچنین نمیتوانید برای دریافت معافیت کفالت اقدام کنید. در صورت داشتن سایر شرایط میتوانید اقدام به خرید خدمت سربازی کنید.

    2. سلام من دوساله با موتور تصادف کردم یه طرف سرم همیشه درد می‌کنه و با کوچک ترین ضربه دردش شدت میگیره آیا باعث معافی میشود

      1. سلام. معافیت پزشکی با توجه به شدت و نوع بیماری متفاوت است مشکل شما باید بررسی شود تا دلیل آن کاملا مشخص شود و با توجه به آن نوع معافیت را بررسی کرد.

  76. سلام من فک پایینیم خیلی عقبه نسبت به فک بالایی و دندان هام روی هم قرار نمیگیرن ،آیا میشه معاف از رزم کرفت

  77. سلام.متولد۵۸هستم.۲۰ساله.ازسربازی.فرارکردم.الان.تمام.دندانمو.ازدست.دادم.حتا.یک.دونه.هم.ندارم.دیسک.کمر.هم.دارم.متاهل.ویک.فرزند.دارم.حالا.به.خاطر.سربازی.به.مشکل.خوردم.خاهش.می
    کنم.راهنمایم.کنید

    1. سلام. برای نداشتن دندان معافیت داده نمی شود ولی برای دیسک کمر حتما با مشاوران تماس بگیرید.

    2. سلام من ۴تا دندان دارم اونها هم پوسیده شدند سن من هم۴۵ یه بچه دارم میتونم معاف بشم

  78. سلام.متولد۵۸هستم.۲۰ساله.ازسربازی.فرارکردم.الان.تمام.دندانمو.ازدست.دادم.حتا.یک.دونه.هم.ندارم.دیسک.کمر.هم.دارم.متاهل.ویک.فرزند.دارم.حالا.به.خاطر.سربازی.به.مشکل.خوردم.خاهش.می
    کنم.راهنمایم.کنید

    1. سلام. برای نداشتن دندان معافیت داده نمی شود ولی برای دیسک کمر حتما با مشاوران تماس بگیرید.

  79. سلام .با پوسیدگی ۱۸ دندان میتونم معافی بگیرم؟مشکل بلع هم دارم

    1. سلام وقت بخیر معافیت بخاطر پوسیدگی وجود ندارد ولی از طریق مشکل بلع می توانید پیگیری کنید

  80. سلام ببخشید میخواستم بدونم که آیا نداشتن کل دندان ها باعث معافی دائم میشه اگردندان مصنوعی نداشته باشیم؟

    1. سلام. خیر معافیت دائم را شامل نمی شود زیرا اختلالی در عملکرد ایجاد نمیکند.

  81. سلام طبق گفته دکتر اسید دهانم بالاس عفونت لثا و جراحی لثه داشتم و غذا درست نمیتونم بجوم و غذا رو غورت میدم ده تا عصب کشی هم کردم و مینای دندانم ضعیف هست آیا معافیت دائم میگیرم

    1. سلام. دندان عصب کشی شده معافیت ندارد در رابطه با اختلال در عمل جویدن چنانچه کمسیون ناهنجاری یا مشکلی را تشخیص دهد امکان دارد به طور دائم معاف شوید.

  82. سلام من دچار صدای تق تق زانو هستم وهنگامی کخ میخوایم بشینم زانوم ساییده میشه و صدای ایجاد میکنه و اینکه من کمرم دچار تو رفتگی کم هستش و وقتی میایستم به مدت طولانی کمرم درد میگیره و اینکه من اعصابم ضعیف هستش وقتی کسی سرم داد میزنه وغیره اعصابم به هم میریزه و حتی با اون شخص دعوام میشه و میخواستم بدونم که معاف میشم؟

  83. سلام من ۲۲ سالم هست دندان های آسیابم ۲تاش افتاده و در جویدن و بلع مشکل دارم و حتما باید غذای سبک بخورم میخواستم بوونم که معاف میشم دائم؟

    1. سلام بستگی به نظر کمسیون پزشکی دارد ولی به احتمال قوی معافیت داییمذتعلق نمیگیرد

    2. سلام من ۲۵ ساله هستم و بر اثر تصادف کل دندان هایم را از دست دادم آیا معافیت به من تعلق میگیره

        1. سلام من ۲۴ سالمه کل دندونام خراب شدن آیا معافیت به من تعلق میگیره

  84. سلام من ۳۸ سالمه سال ۸۶سربازی رفتم ومتاهل دارای دو فرزند ومستاجر هستم به خاطر مشکلات دیگه نتونستم برم العان هم پنج سال که تمام دندونام رو از دست دادم و نمیتونم دنان بخرم میتونم معافیت بگیرم

    1. سلام
      در صورت نبود کلیه دندان ها احتمال دارد از بیمارستان های نظامی اقدام کنید

  85. سلام‌خسته نباشید من دندان های پایین هم سالمه ولی دندان های بالا هم‌کلا ۴ تا سالمه که اوناهم دوتا دندان جلوم در بیمارستان در اتاق عمل شکسته الان هم دوتا از دندان های جلو رو هم درس کردم ولی بقیه پوسیده هستش و خراب و در اخر فک من جلو هستش یعنی دندان های پایینم جلو تر هستش امکان معافیت وجود داره ممنون میشم جواب بدید

    1. سلام
      در صورت نبود کلیه دندان ها احتمال دارد از بیمارستان های نظامی اقدام کنید

  86. سلام خسته نباشید من 38سالمه سال 90متوجه شدم بیماری واریکوسل دارم گرید3،که عمل کردم خوب نشد درخواست معافیت هم دادم اما دوتا دکتر هاتایید کردن اما یکی دیگه گرید 2تشخیص دادن .دیگه دنبالش رو نگرفتم اما نزدی 8سال هست که پوسیدگی دندان دارم الان 15تا بیشتر ندارم دندان جلو دوتا یه چندتاشونم ریشه هست بعضی موقع ها مشکل معده هم دارم ایا امکان داره معاف شم

    1. سلام شما میتوانید برای معافیت های پزشکی اقدام کنید

  87. سلام. من الان 20 سالمه 15 سالگی تصادف کردم و فکم شکست و پلاتین گذاشتم دندونانم حدود 6 تا شکست آیا معاف دائم میشم؟ برای کاشت دندان هم باید پیوند استخوان بزنم یه قسمتی آیا معاف میشم؟ و این نوع مورد معافیت روی استخدام تاثیر منفی نمی‌گذارد

    1. باسلام وقت بخیر
      با تایید پزشک بله.خیر تاثیرندارد

  88. سلام. من الان 20 سالمه 15 سالگی تصادف کردم و فکم شکست و پلاتین گذاشتم دندونانم حدود 6 تا شکست آیا معاف دائم میشم؟ برای کاشت دندان هم باید پیوند استخوان بزنم یه قسمتی آیا معاف میشم؟ و این نوع مورد معافیت روی استخدام تاثیر منفی نمی‌گذارد

  89. سلاممن ۳۸ سال دارم کلا۳تادندان جلو دارم متاهل هستم دوتا فرزند دارم زبان نم هم بر اثر رفتن مته دلر پاره شدهکه ۴ سال پیش ۵یا۶ تا بخیه خورد متادون مصرف میکنم از سال ۹۱ از کلنیک ترک میگیرم در اونجا پرونده دارم ایا معاف میشوم

      1. سلام خسته نباشید من متولد 25/10/66هستم پدرم در سال 26/12/86فوت کرده مادرم هم تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی هست من هم سربازی نرفتم یک سال پیش هم سر کار خوردم زمین لگنم شست الان پلاتین گذاشتم و اشیل پای راستم کوتاه شده شماره ای یکی از چشمام 3 ویکی دیگه 3/25 و کل دندان هام رو کشیدم و مصنوعی گذاشتم 3 تا برادر هستیم اون 2 تا رفتن سربازی فقط من نرفتم می خوام بدونم من میتونم از معافیت استفاده کنم با تشکر

        1. سلام. طبق موارد ذکر شده به نظر می‌رسد که شما میتوانید برای کوتاه شدن تاندون آشیل درخواست معافیت پزشکی بدهید این مسئله نیاز به بررسی دارد برای دریافت اطلاعات کامل با کارشناسان ما در مرکز تماس بگیرید.

        2. عزیز جان شما اگر ازدواج نکرده باشی میشی سرپرست خانوار مرد خانه معافی اگر هم‌بابت کمیته امداد میگی روزی دست خداست شما فکر نکن همه ی مخارج زندگیتون رو کمیته امداد میده اگر هم از لحاظ پا به مشکل خوردی و مریض احوالی مثل قبل باید به شما سرویس بدن و هیچ کوتاهی هم نکنن

  90. کل دندانهام رو بعلت پوسیدگی کشیدم شش سال که دندان مصنوعی دارم ایا معاف میشم

      1. سلام من ۲۸ سال سن دارم کل دندون هامو کشیدم الان دندان ندارم و میکروب معده هم دارم راهنمایی کنین لطفا

      2. سلام ببخشی من متولد58هستم تک فرزندهم هستم پرم 68سالش دررفتگی وشکستگی کتف راست هم دارم به خاطرعفونت وخراب شدن داندانهایم راکشیده ام نارحتی برگروقطع عضوهم دارم نارحتی عروق هم دارم. امکان معافیت هست. ممنون میشم راهنمای کنید.

        1. سلام وقت بخیر در صورتی که بیماری‌های شما توسط پزشکان متخصص به عنوان بیماری وخیم شناسایی شده‌اند و باتوجه به اینکه قطع عضو داشته‌اید امکان ثبت درخواست معافیت دائم از طریق پلیس +۱۰ را دارید

  91. سلام.بنده بخاطر فرم نامتوازن فک و ایجاد ناهنجاری در صورتم رفتم چندین دندان پزشک و متوجه شدم که نیاز به جراحی و ایمپلنت دارم .و این کار حدودا ۲الی ۲ونیم سال وقت میخاد.درمورد داشتن مشکل تکلم و جویدن هم خیلی وقت ها افرادی که دارم باهاشون حرف میزنم حتی خانواده خودم متوجه صحبت هام نمیشن

    1. سلام دوست عزیز
      سلام باید تماس بگیرید که کاملا راهنمایی شوید چون مشکل فک و دندان مگر به دلایل خاص به معافیت دایم منجر نمیشود.

  92. باسلام بنده کل دندون هام خرابه میخام دندون مصنوعی بزارم راه معاف شدن دندون مصونوعی هست اقدام کنم

    1. سلام در حال حاضر معافیت دندان مصنوعی وجود ندارد.

  93. سلام و عرض ادب . میخواستم بپرسم کج بودن فک پایینی نسبت به بالایی ، هم توی این موارد معافیت قرار میگیره ؟

    1. سلام با توجه به شدت بیماری معافیت یا عدم معافیت صادر خواهد شد.

      1. سلام خسته نباشید من ۳۴ سالمه هفت ساله که دندونامو بخاطر عفونت وپوسیدگی کشیدم ودندان مصنوعی گذاشتم ایا معافیت شامل من میشود

  94. سلام من حدود سه سال پیش با کامیون تصادف کردم و تمام فکم شکست و حتی یک دندانم در حدود سه ساله که ندارم و سنم هم 32 ساله امکانش هست بتونم معافیت بگیرم. با تشکر

    1. سلام دوست عزیز
      با توجه به شدت مورد و مدرک تحصیلی بررسی خواهید شد

      1. سلام خسته نباشي من ٣١سالم هست ٢٦تا دندونام بخاطر پوسيدگي و خرابي كشيدم شرايط معافيت هست اقدام كنم معاف بشم

  95. سلام. با بیمه سربازی میشه دندانهارو ایمپلنت کرد که هرینه ای نداشته باشد؟

    1. سلام دوست عزیز
      موارد زیبایی شامل هیچ بیمه ای نمیشود

  96. سلام خسته نه باشید من لثه هام بالا وپایین عفونت کرده به عصب میرسه یه سرما میخوره و همه دندان هام خرابی داره سه نا دندون هم افتاده دارم سن من سی سال هست ایا معاف میشم یا نه

    1. سلام دوست عزیز
      خیر .نداشتن کلیه دندان ها شرط است

  97. سلام من در کودکی تصادفی داشته ام که فک پاینم شکسته بود و همه دندان هایم لق شده بود الآنم کلن 12تا دندان دارم آیا میتوانم معافیت بگیرم یا نه خودمم هین خدمت هستم

    1. سلام دوست عزیز
      خیر مقدور نیست.کلیه دندان ها شرط معافیت میباشد

  98. سلام ۳۹ سال دارم و متعاهل میباشم سال ۸۹ دفترچه گرفتم ولی سربازی نرفتم بخاطر عفونت تمام دندان های منو از دست دادم و اصلا دندان ندارم و به علت مشکلات مالی نتوانستم دندان مصنوعی بگیرم و مشکل بلع دارم ایا میتوانم معافی بگیرم ؟
    با تشکر از راهنمایی شما

    1. سلام دوست عزیز
      بله احتمال بالایی دارد اقدام کنید

    2. سلام من در کودکی تصادفی داشته ام که فک پاینم شکسته بود و همه دندان هایم لق شده بود الآنم کلن 12تا دندان دارم آیا میتوانم معافیت بگیرم یا نه خودمم هین خدمت هستم

      1. سلام دوست عزیز
        خیر مقدور نیست.کلیه دندان ها شرط معافیت میباشد

  99. سلام بنده 23 سالمه تا حالا ۳تا دندانم رو کشیدم و14 تا دیگه از دندان هایم خراب هستند که شامل دندان های جلویی هم میشود
    که کلا 10 دندان سالم دارم آیا امکان معافیت دارد؟
    باتشکر

      1. سلام من یکی از نیش دندان های سمت راستمو ندارم سمت بالا ودوتا دندون هم خراب شده و لثه بالا و پاینم عفونت داره آیا امکان معافیت وجود داره یا خیر

        1. سلام. دریافت هرگونه معافیت پزشکی به نظر کمسیون های پزشکی نظام وظیفه وابسته است ابتدا باید دلیل بیماری و درمان آن مشخص شود تا بتوان درباره نوع معافیت نظر داد.

    1. سلام من 34 سالمه خدمت نرفتم کلا 14 تا دندان دارم ک بازم 4 تاشون خرابه از دندان جلو استفاده میکنم امکان معافیت هست برام ممنون

      1. سلام دوست عزیز
        خیر مقدور نیست.بستگی به شدت پوسیدگی دارد

  100. سلام وقت بخیر ۲۵ سالمه کلا ۸تا دندان سالم دارم ۴ تا دندونای بالا جلو هم خورد شده و نزدیک به ازبین رفتنه هیچکدوم از ریشه های دندونام رو نکشیدم تا حالا
    به نظرتان اقدام کنم معاف میشم؟؟؟ ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      در صورت نبود کلیه دندان ها احتمال دارد از بیمارستان های نظامی اقدام کنید

  101. سلام من پوستم ازکودکی خود به خودتاول میزنه آیامعاف میشوم؟

    1. سلام دوست عزیز
      بله احتمال دارد . با توجه به مدرک تحصیلی و شدت تاول بررسی میشود

  102. سلام دندون های من مینای دندان ندارن احتمال معاف شدنم هست؟

    1. سلام دوست عزیز
      بله احتمال دارد برای بررسی دقیق تر با مشاورین تماس بگیرید

      1. باسلام خدمت شما.بنده 27سالمه دفتر چه خدمت هم نگرفتم از بچگی هم مشکل آهکی بودن دندان دارم الآنم کلا12دندان دارم از جلو ریختن وپوسیده هستن همشون بخاطر مشکل مالی نتونستم درستشون کنم شامل معافیت میشه ممنون از راهنماییتون تشکر

        1. سلام. صرفا نداشتن دندان نمیتواند باعث معافیت دائم شما بشود، اما اگر فک دارای ناهنجاری باشد که موجب اختلال در تکلم و جویدن شود، ممکن است که معافیت به شما تعلق بگیرد. نکته مهم این است که ابتدا بایستی توجیه غیبت انجام دهید.

  103. سلام خسته نباشید بنده ۳۰سالمه کل دندانم خرابه ایا شامل معافیت میشه

    1. سلام
      مشکل شما باید بررسی شود با مشاوران تماس بگیرید.

  104. سلام من ۳۹ سالم خدمت سربازی نرفتم و ۲۰ تا دندانهایم خراب از جمله ۴ عدد از دندان های جلو بالا رو هم ندارم معاف میشم باتشکر

  105. سلام من ۳۹ سالم خدمت سربازی نرفتم و ۲۰ تا دندانهایم خراب و معده بنده را خراب کرده شامل معافیت میشم باتشکر

  106. آیا تومور آملوبلاستوما شامل معافیت دایم میشود؟
    تقریبی نیمی از فک پایین به علت تومور به طور کامل برداشته شده و پروتز کار گزاشته شده به جای فک. به نوعی فک مصنوعی که پیچ شده در جای فک قبلی به نیمه دیگه فک.
    تومور خوش خیم ولی مهاجم هست.
    تا به الان به دلایل مختلف و مشکلاتی که ایجاد کرده مثل شکستگی پروتز و … چهار مرتبه عمل داشتم.

    1. سلام
      تومورهای خوش خیم فک در صورتیکه از لحاظ حجم و موقعیت ایجاد اختلال شدید در جویدن و یا در تکلم کنند منجر به معافیت دائم میشوند. البته این امر به تصمیم کمیسیون پزشکی بستگی دارد.

  107. جلو بودن فک بالا و ناهنجاری دندان ها باعث معافیت میشه؟؟

    1. سلام وخسته نباشید من 12 سال پیش عکس ورق کردم برم خدمت اما نتونستم برم هیچ دندان ندارم احتیاج به کارت خدمت هم ندارم شغلی ندارم ک احتیاج داشته باشم عقده کرده دارم دارم کارگری میکنم که عروسی بگیرم عایا معاف از خدمت میشم

      1. سلام دوست عزیز
        برای دندان اقدام کنید احتمال بالایی دارد

        1. سلام بنده 32 سال دارم خدمت هم نرفتم هیچ دندانی هم ندارم ایا میتونم معافیت بگیرم . با توجه به شرایط مالی و متاهل بودنم نتونستم به فک و دهانم برسم . ایا امکان معافیتم هست؟

    2. سلام من دوساله با موتور تصادف کردم یه طرف سرم همیشه درد می‌کنه و با کوچک ترین ضربه دردش شدت میگیره آیا باعث معافی میشود

      1. سلام. معافیت پزشکی با توجه به شدت و نوع بیماری متفاوت است مشکل شما باید بررسی شود تا دلیل آن کاملا مشخص شود و با توجه به آن نوع معافیت را بررسی کرد.

        1. باسلام بنده متولد 1361 دندانهای فک بالا کلا ریشه هشت پایین کلا ریشه ولی پایین روکش مصنویی غذا نمیتونم بخورم با دوتا دندان بالا جلوروکش دارم می‌جوام دندان سالم یه دونه ام ندارم شرایط من چه جوره میتونم اقدام کنم با درود

          1. سلام برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید

    1. سلام
      اخذ معافیت به شدت بیماری و نوع مدرک تحصیلی و نظر شورای پزشکی بستگی دارد.

    2. سلام من سال 83معتاد شدم سوپیشینه ام دارم دندونای بالارو ندارم از پایین فقط 4تا دارم متاهلم هستم پدر و مادرمم فوت شدن مستاجرم هستم هیچ پشتی ام ندارم که حمایتم کنه الانم نزدیک 8ساله پاکم دندون مصنوعی ام نمیتونم بزارم معاف میشم

      1. سلام دوست عزیز
        در صورت نداشتن کلیه دندان ها احتمال معافیت وجود دارد

  108. با سلام وقت بخیر بنده ۳۹ ساله هستم. خدمت نرفتم متاهل هستم دو بچه دارم . پسرم در پوشش بهزیستی هستش انحراف هردوپا .یا همان راشتیسم آیا من معاف دایم میشوم

    1. سلام وقت بخیر
      مدارک پزشکی خود را تهیه کنید و منتظر رای شورای پزشکی باشد احتمال معافیت تون هست ولی باز هم نظر شورای پزشکی مشخص کننده است.

  109. سلام 42ساله ام دارای 2فرزند واجاره خانه ومخارج پدر ومادرم هم به دوش من هست پدرم 65ساله وخانه نشین با این وضع اقتصادی نتونستم دندان مصنوعی بگیرم همه دندانهام بخاطر عفونی شدن کشیده ام حدود 20 ساله که دندان ندارم غذاهم باید حتما آبکی باشد میشه راهنمایی کنید که چکار باید کنم ممنون میشم

    1. سلام
      اخذ معافیت به دلیل نداشتن دندان قانونی است که در حال حاضر لغو شده است اما چنانچه شما ناتوانی و بیماری پدر را اثبات کنید و برادر دیگری نداشته باشید میتوانید معافیت کفالت پدر بگیرید.

  110. سلام و خسته نباشید
    ضمن تبریک سال نو از سایت خوبتون تشکر میکنم مطالب موثری گذاشتین
    بنده ۱۷ ماهه دارم خدمت میکنم سپاه اردبیل . بخاطر شرایط مالی نچندان خوب نتونستم به دندونام برسم کلا ۱۵ تا دندون دارم تو دهانم ک ۵ تاش ریششون مونده دندان های اصلی رو ندارم . لوزه هم دارم ک مانع بلعیدن غذا میشه برام مشکل جویدن غذا هم دارم . مشکلات گوارشی هم بخاطر دندونام پیدا کردم هر شب معدم بخاطر خوردن غذا درد میکنه . میخواستم به معافیت اقدام کنم . میشه راهنمایی کنین ممنون میشم یا علی

    1. سلام وقت بخیر
      در حال حاضر معافیتی برای نداشتن دندان وجود ندارد چرا که این قانون باعث سو استفاده تعدادی از مشمولان شد و با توجه به آسیب هایی که در پی داشت، لغو شد. اما با توجه به مشکلاتی که در بلع غذا دارید میتوانید با مراجعه به درمانگاه محل خدمتتان تقاضای معاینات پزشکی برای معافیت را داشته باشید و بعد از انجام بررسیهایی درباره شدت اختلال و بیماری تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد.

        1. سلام/ در صورتی که در جویدن و تکلم مشکلی باشد بله معاف میشوید.

  111. سلام
    من 34سالمه سربازی نرفتم 18تا کلا دندان دارم لطفا راهنمایی ام کنید میتونم معافیت دندان بگیرم

    1. سلام
      اخذ معافیت پزشکی به دلیل نداشتن 14 تا از دندانهای اصلی یکی از مواردی بود که قبلا برای معافیت مشمولان کاربرد داشت اما با توجه به سو استفاده هایی که از این قانون شد، این قانون در حال حاضر لغو شده است. البته چنانچه شما به دلیل از دست دادن دندان ها اختلال تکلم یا بلع و… داشته باشید میتوانید برای معافیت دندان اقدام کنید.

      1. سلام من ۳۹ سالم خدمت سربازی نرفتم و ۲۰ تا دندانهایم خراب از جمله ۴ عدد از دندان های جلو بالا رو هم ندارم معاف میشم باتشکر

          1. سلام خسته نباشید،
            ببخشید من24سالمه و سال 94 تو آموزشی خدمت سربازیم مجبور شدم برم دنبال مشکلاتم و متاسفانه نتونستم برگردم به انجام وظیفه خدمت سربازیم،
            الان تمام دندان های اصلیم از دست دادم و فقط 15دندان در جلوی دهنم بالا و پایین دارم اما اوناهم همشون پوسیدن و به شدت مشکل بلع دارم تا حدی که غذاهای آبکی مث آب گوشت و…. به سختی میخورم اونم درسته میدم از گلوم پایین چون واقعا مشکل بلع دارم و الانم زیر نظر کلینیک متادن استفاده میکنم،
            آیا معافیت شامل حالم میشود و از کجا باید اقدام کنم؟
            ممنون میشم لطف کنین راهنماییم کنین جوابم بدین تشکر
            منتظرم

          2. سلام
            اول مشکل غیبت رو توجیه کنید و بعد پزشک نظام معاینه کنه و اگر تایید کنن بله معاف خواهید شد.

          3. سلام خسته نباشید،
            ببخشید من24سالمه و سال 94 تو آموزشی خدمت سربازیم مجبور شدم برم دنبال مشکلاتم و متاسفانه نتونستم برگردم به انجام وظیفه خدمت سربازیم،
            الان تمام دندان های اصلیم از دست دادم و فقط 15دندان در جلوی دهنم بالا و پایین دارم اما اوناهم همشون پوسیدن و به شدت مشکل بلع دارم تا حدی که غذاهای آبکی مث آب گوشت و…. به سختی میخورم اونم درسته میدم از گلوم پایین چون واقعا مشکل بلع دارم و الانم زیر نظر کلینیک متادن استفاده میکنم،
            آیا معافیت شامل حالم میشود و از کجا باید اقدام کنم؟
            ممنون میشم لطف کنین راهنماییم کنین جوابم بدین تشکر
            منتظرم

          4. باسلام
            وقت بخیر اول مشکل غیبت رو توجیه کنید و بعد پزشک نظام معاینه کنه و اگر تایید کنن بله معاف خواهید شد.

          5. سلام خسته نباشید،
            ببخشید من24سالمه و سال 94 تو آموزشی خدمت سربازیم مجبور شدم برم دنبال مشکلاتم و متاسفانه نتونستم برگردم به انجام وظیفه خدمت سربازیم،
            الان تمام دندان های اصلیم از دست دادم و فقط 15دندان در جلوی دهنم بالا و پایین دارم اما اوناهم همشون پوسیدن و به شدت مشکل بلع دارم تا حدی که غذاهای آبکی مث آب گوشت و…. به سختی میخورم اونم درسته میدم از گلوم پایین چون واقعا مشکل بلع دارم و الانم زیر نظر کلینیک متادن استفاده میکنم،
            آیا معافیت شامل حالم میشود و از کجا باید اقدام کنم؟
            ممنون میشم لطف کنین راهنماییم کنین جوابم بدین تشکر
            منتظرم

          6. باسلام وقت بخیر
            اول مشکل غیبت رو توجیه کنید و بعد پزشک نظام معاینه کنه و اگر تایید کنن بله معاف خواهید شد.

      2. سلام خوبید
        من ۲۱سالمه بدلیل عفونت دندان هام از بین رفتن و فقط چهار تا جلو فک پایین دارم و بقیه همه ریشه مونده ازشون مشکل جویدن دارم فقط غذای نرم میتونم بخورم از پنج سال پیش هم شروع به ترمیم دندون هام کردم ولی بیفایدست میتونم معافیت بگیرم ایا؟؟

          1. سلام خسته نباشید،
            ببخشید من24سالمه و سال 94 تو آموزشی خدمت سربازیم مجبور شدم برم دنبال مشکلاتم و متاسفانه نتونستم برگردم به انجام وظیفه خدمت سربازیم،
            الان تمام دندان های اصلیم از دست دادم و فقط 15دندان در جلوی دهنم بالا و پایین دارم اما اوناهم همشون پوسیدن و به شدت مشکل بلع دارم تا حدی که غذاهای آبکی مث آب گوشت و…. به سختی میخورم اونم درسته میدم از گلوم پایین چون واقعا مشکل بلع دارم و الانم زیر نظر کلینیک متادن استفاده میکنم،
            آیا معافیت شامل حالم میشود و از کجا باید اقدام کنم؟
            ممنون میشم لطف کنین راهنماییم کنین جوابم بدین تشکر
            منتظرم

          2. سلام وقت بخیر اول مشکل غیبت رو توجیه کنید و بعد پزشک نظام معاینه کنه و اگر تایید کنن بله معاف خواهید شد.

          3. سلام خسته نباشید،
            ببخشید من24سالمه و سال 94 تو آموزشی خدمت سربازیم مجبور شدم برم دنبال مشکلاتم و متاسفانه نتونستم برگردم به انجام وظیفه خدمت سربازیم،
            الان تمام دندان های اصلیم از دست دادم و فقط 15دندان در جلوی دهنم بالا و پایین دارم اما اوناهم همشون پوسیدن و به شدت مشکل بلع دارم تا حدی که غذاهای آبکی مث آب گوشت و…. به سختی میخورم اونم درسته میدم از گلوم پایین چون واقعا مشکل بلع دارم و الانم زیر نظر کلینیک متادن استفاده میکنم،
            آیا معافیت شامل حالم میشود و از کجا باید اقدام کنم؟
            ممنون میشم لطف کنین راهنماییم کنین جوابم بدین تشکر
            منتظرم

          4. باسلام
            اول مشکل غیبت رو توجیه کنید و بعد پزشک نظام معاینه کنه و اگر تایید کنن بله معاف خواهید شد.

          5. سلام خسته نباشید،
            ببخشید من24سالمه و سال 94 تو آموزشی خدمت سربازیم مجبور شدم برم دنبال مشکلاتم و متاسفانه نتونستم برگردم به انجام وظیفه خدمت سربازیم،
            الان تمام دندان های اصلیم از دست دادم و فقط 15دندان در جلوی دهنم بالا و پایین دارم اما اوناهم همشون پوسیدن و به شدت مشکل بلع دارم تا حدی که غذاهای آبکی مث آب گوشت و…. به سختی میخورم اونم درسته میدم از گلوم پایین چون واقعا مشکل بلع دارم و الانم زیر نظر کلینیک متادن استفاده میکنم،
            آیا معافیت شامل حالم میشود و از کجا باید اقدام کنم؟
            ممنون میشم لطف کنین راهنماییم کنین جوابم بدین تشکر
            منتظرم

          6. باسلام اول مشکل غیبت رو توجیه کنید و بعد پزشک نظام معاینه کنه و اگر تایید کنن بله معاف خواهید شد.

        1. سلام خسته نباشید من حدود ۱۰سال پیش دچار اعتیاد مواد شدم نتونستم برم سربازی الان هم زن بچه دار هستم.ولی بر اثر مواد همه ی دندان هام از بین رفت.الان دندان ندارم .مدارک اولین کلینیک ترک اعتیاد هم که خوابیدم مدارک هستش

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

چهارشنبه

1402/12/9

پنجشنبه

1402/12/10

جمعه

1402/12/11

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید