نمره منفی در کنکور – سیر تا پیاز تاثیر نمره منفی در کنکور سراسری ۱۴۰۲

نمره منفی در کنکور - سیر تا پیاز تاثیر نمره منفی در کنکور سراسری

احتمالا این جمله از طرف مشاوران کنکور و به گوش شما هم خورده که در جریان جلسه، سعی کنید از پاسخ دادن شانسی به سوالاتی که از آنها مطمئن نیستید، خودداری کنید!

این موضوع به خودی خود تاثیر زیادی در موفقیت داوطلبان کنکور داشته و بی دلیل مطرح نمی شود. به همین علت به نحوه پاسخ دهی و تکنیک های تست زنی در کنکور تاکید زیادی می شود.

فرد بر اساس بودجه بندی کنکور، باید بداند که در چه دروسی شانس بالاتری برای موفقیت داشته و چگونه باید در مقابل سوالاتی که از پاسخ آنها مطمئن نیست، خود را کنترل کند.

در این مقاله با مرکز مشاوره آویژه همراه باشید تا سیر تا پیاز تاثیر نمره منفی در کنکور سراسری ۱۴۰۲ را مورد بررسی قرار دهیم.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

منظور از نمره منفی کنکور چیست؟!

علت این که عموما گفته می شود سعی کنید در کنکور به سوالات شانسی جواب ندهید، این است که آزمون ورودی دانشگاه‌ها نمره منفی دارد.

اما نمره منفی یعنی چه؟ نمره منفی، جریمه ای است که به ازای انتخاب پاسخ های نادرست در کنکور سراسری برای داوطلب اعمال می شود.

در حال حاضر، تاثیر پاسخ های نادرست در کارنامه داوطلبان به این صورت محاسبه می شود که هر سه پاسخ نادرست، یک پاسخ درست را از بین می برد.

میزان تاثیر نمره منفی در کنکور سراسری ۱۴۰۲

همانطور که اشاره کردیم، به هر پاسخ صحیح در کنکور سراسری، یک نمره و به هر پاسخ غلط یک سوم نمره منفی تعلق می گیرد و اگر سوالی بدون پاسخ باشد، نمره مثبت یا منفی ندارد.

به بیان ساده تر، درصد هر 3 عدد تست غلط در آزمون کنکور، ارزش یک عدد تست صحیح را از بین می برند. البته این تست های غلط در درس‌هایی که از ضریب بالاتری برخوردارند و تراز درس‌ها بر اساس آن مشخص می شود نیز تاثیرشان بالاتر می رود.

همانطور که می‌دانید، تست های صحیحی که از درس های مختلف در کنکور طرح می شوند، به فراخور هر درس با یک دیگر متمایز هستند.

میزان تاثیر نمره منفی در کنکور سراسری ۱۴۰۲

چگونه از درصد منفی در کنکور جلوگیری کنیم؟

پیش از هر چیز، برای پاسخ دادن به سوالات چند پلن یا استراتژی در ذهن خود داشته باشید. ساده‌ترین این موارد مربوط به زمانی ‌می‌شود که با خواندن سوال، پاسخ صحیح، آن را به طور قطع می‌توانید ارزیابی کنید.

در چنین مواردی بدون پرت کردن حواس خود و استرس بیهوده، سعی کنید پاسخ سوال را علامت زده و ادامه دهید. اما اگر با سوالی مواجه شدید که پاسخ صحیح آن را سوال را نمی‌دانید، مسئله فرق می‌کند.

احتمالا دیده‌اید که در چنین مواقعی، بعضی از داوطلبان برای خالی نماندن برگه پاسخنامه، یک گزینه شانسی را انتخاب می‌کنند! این دقیقاً همان کاری است که باعث تاثیر درصد منفی در رتبه کنکور می‌شود.

شانسی جواب دادن، می‌تواند تمام تلاش‌های شما را از بین ببرد! پس انجام این کار را فراموش کنید.

دادن جواب‌های شانسی، زمانی است که برای جواب دادن شک دارید. یعنی مثلاً از بین چهار گزینه، دو مورد را با یقین حذف کرده‌اید و بین دو گزینه دیگر شک دارید. در چنین شرایطی، یعنی زمانی که احتمال انتخاب گزینه درست ۵۰ درصد است، بهتر است که جواب منطقی تر را انتخاب کنید.

در واقع شما مهم‌ترین کاری که برای جلوگیری از تاثیر نمره منفی در تراز کنکور یا رتبه کنکور باید انجام دهید، این است که از بعضی سوالات عبور کنید؛ اما کدام سوالات؟

وقتی برای جواب دادن به یک سوال بین هر چهار گزینه شک دارید، بهتر است از آن عبور کنید. چرا که با یک حساب ساده، می‌توان متوجه شد که در چنین مواقعی احتمال پاسخ درست به سوال چیزی بیشتر از 25 درصد نخواهد بود!

چگونه از درصد منفی در کنکور جلوگیری کنیم؟

تاثیر نمرات منفی در کنکور سراسری 1402

برای کنکور ۱۴۰۲، تاثیر معدل ۴۰% و به صورت مثبت خواهد بود. طبق آخرین تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی، تاثیر معدل از سال ۱۴۰۲ به ۴۰% به صورت قطعی تغییر پیدا می‌کند، و همچنین در کنکور سال ۱۴۰۲، فقط عملکرد دانش آموز در سال دوازدهم تاثیر داده می شود.

در کل با سیاست‌های اتخاذ شده، در سال ۱۴۰۳ هم فقط دوازدهم و در سال ۱۴۰۴ پایه یازدهم و دوازدهم و نهایتا در سال ۱۴۰۵، هر سه پایه نهایی برگزار می شود.

با توجه به تغییرات پی در پی تصمیمات اتخاذ شده از سوی مسئولین و تصمیم گیری چند سویه از طرف شورای انقلاب فرهنگی، مجلس و شورای سنجش و پذیرش دانشجو، احتمال هرگونه تغییری در این مصوبات در آینده وجود دارد.

بر این اساس داوطلبان با توجه به تاثیر 40 درصدی دروس تخصصی، تلاش کنند تا انتخاب های هوشمندانه ای را در جلسه آزمون داشته باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، پیشنهاد می‌کنیم مقاله “تغییرات کنکور ۱۴۰۲ – کنکور سراسری در سال ۱۴۰۲ چه تغییراتی دارد و آیا این تغییرات قطعی است؟” را مطالعه بفرمایید.

حذف نمره منفی برخی از دروس در کنکور سال گذشته

در کنار مباحث ذکر شده، داوطلبان باید بدانند در برخی مواقع ممکن است سازمان سنجش با بررسی سطح سوالات طرح شده در کنکور و میزان مغایرت آنها با منابع درسی اعلام شده، تصمیم به حذف نمره منفی کنکور هم بگیرد!

اتفاقی که در سال گذشته نیز شاهد آن بودیم و نمره منفی سئوال‌های سخت ریاضی با تصمیم سازمان سنجش، لحاظ نشد.

حذف نمره منفی برخی از دروس در کنکور سال گذشته

سخن آخر

نمره منفی و پاسخ به سوالات کنکور، یکی از مهمترین نگرانی داوطلبان این آزمون است.

در این رابطه باید افراد با میزان تاثیر نمرات منفی در آزمون و همچنین با راه های جلوگیری از آن آشنا شده و در جهت کنترل این اثرات منفی اقدام کنند.

در مقال فوق به چند روش مهم و کاربردی برای موفقیت داوطلبان کنکور سراسری 1402 اشاره شد. چنانچه در این زمینه سوالی دارید، یا به دریافت مشاوره تخصصی تحصیلی، مشاوره کنکور سراسری 1402 و… احتیاج دارید، با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید تا پاسخگو و راهنمای شما در مسیر چالش‌های تحصیلی اتان باشند.

سوالات متداول

سوال علامتمیزان تاثیر نمره منفی در کنکور سراسری ۱۴۰۲ به چه صورت خواهد بود؟

در حاضر بر اساس آخرین مصوبه اعلام وزارت علوم، تاثیر نمره منفی در کنکور باعث کاهش تراز داوطلبان می شود. به این صورت که هر پاسخ صحیح یک نمره و به هر پاسخ غلط یک سوم نمره منفی تعلق می گیرد و اگر سوالی بدون پاسخ باشد، نمره مثبت یا منفی ندارد.

سوال علامتاز تکنیک های مدیریت نمرات منفی کنکور سراسری به چه مواردی می‌توان اشاره کرد؟

شما با مطالعه مقاله فوق، می‌توانید این موارد را مشاهده و ارزیابی نمایید.


لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

نمره منفی در کنکور – سیر تا پیاز تاثیر نمره منفی در کنکور سراسری ۱۴۰۲

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- یک نظر:
  1. من داوطلب انسانی هستم و تاربخ جغرافیا رو منفی6زدم چقد رتبم رو خراب میکنه?

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

پنجشنبه

1403/1/9

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید