رشته های مدارس تیزهوشان 1401 – 1402

رشته های مدارس تیزهوشان

پذیرش در مدارس تیزهوشان در چه رشته هایی صورت می گیرد؟ سوالی است که امروز قصد داریم به صورت کامل به آن پاسخ دهیم پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

همانطور که می دانید مدارس تیزهوشان در مقاطع تحصیلی متوسطه اول و متوسطه دوم اقدام به پذیرش دانش آموز می کنند. دانش آموزان مقاطع تحصیلی نهم به دهم برای ادامه تحصیل تنها می بایست در رشته های موجود در این مدارس ثبت نام کنند.

مدارس تیزهوشان به دلیل جذب دانش آموزان با سطح علمی بالا، سعی بر ایجاد رشته های پرطرفدار کرده است. این رشته های تحصیلی علاوه بر پر طرفدار بودن، بر آینده شغلی دانش آموزان نیز تاثیر گذار هستند.

اینکه دانش آموزان در چه رشته هایی تحصیل کنند، به علاقه و تلاش آنان بستگی دارد. اما پیش از هرچیز داشتن اطلاعات کافی از هر رشته تحصیلی امری ضروری است. به همین دلیل در ادامه این مطلب به بررسی تمامی رشته های تحصیلی مدارس سمپاد و نحوه ثبت نام در آن پرداخته ایم.

لیست رشته های مدارس تیزهوشان

همانطور که گفتیم مدارس تیزهوشان در رشته هایی اقدام به پذیرش دانش آموز می کنند که تاثیر بسیار زیادی بر آینده شغلی آنان داشته باشد.

در ابتدا این مدارس تصمیم بر پذیرش دانش آموزان در رشته های علوم تجربی و ریاضی گرفتند. دلیل این انتخاب وجود دانش آموزان مستعد و پر تلاشی بود که در مدارس تیزهوشان شروع به تحصیل کرده بودند.

اما از آنجایی که دروسی مانند علوم انسانی نیز نیاز به هوش و توانایی بالا برای تحصیل داشت، این رشته نیز به رشته های تحصیلی مدارس تیزهوشان اضافه شد و در کل مدارس سمپاد تنها در 3 رشته علوم تجربی، علوم انسانی و ریاضی فیزیک اقدام به پذیرش دانش آموز می کند.

اما در کنار رشته های گفته شده سازمان ملی پرورش استعداد های درخشان به دلیل استقبال زیاد دانش آموزان از رشته هایی غیر از علوم تجربی و… و همچنین توجه آنان، به رشته های مهارتی تصمیم به اضافه کردن رشته های مهارتی در این مدارس کردند. در نهایت این تصمیم منجر به تاسیس مدارسی با نام مدارس سمپاد مهارتی شد.

پونزپس در کل رشته های مدارس سمپاد به دو دسته تقسیم می شوند:

رشته های مدارس تیزهوشان

رشته های مدارس سمپاد مهارتی

برای آشنایی بهتر شما با تمامی رشته های این مدارس جداول زیر ترسیم شده است. در این جداول رشته های مدارس تیزهوشان به همراه ظرفیت پذیرش هر مدرسه قرار داده شده است. البته این ظرفیت در تمام مدارس یکسان نبوده و برای هر مدرسه متفاوت می باشد.

ظرفیت پذیرش هر کدام از مدارس تیزهوشان در رشته های گفته شده به شرایط و ضوابط حاکم در آن ها بستگی دارد.

رشته های مدارس تیزهوشان
ردیفظرفیت پذیرش
ریاضی فیزیک20 الی 50 نفر
علوم تجربی20 الی 50 نفر
علوم انسانی20 الی 50 نفر

لیست رشته های مدارس تیزهوشان

لیست رشته های هنرستان تیزهوشان

همانطور که گفته شد مدارس سمپاد مهارتی یا همان هنرستان تیزهوشان، با هدف ارتقای سطح علمی دانش آموزان و ایجاد فضای مهارت آموزی برای آنان تاسیس شد. این مدارس در رشته های مختلف اقدام به پذیرش دانش آموز کرده اند.

در ادامه جدول مربوط به رشته های مدارس سمپاد مهارتی قرار داده شده است. لازم به ذکر است که تمام مدارس سمپاد مهارتی از رشته های ذکر شده بسته به شرایط و ضوابط خود تنها در تعدادی از آن ها اقدام به جذب دانش آموز می کنند.

این رشته ها بشرح جدول زیر است.

رشته های مدارس سمپاد مهارتی
رشتهظرفیت پذیرش
صنعت20 الی 40 نفر
شبکه20 الی 40 نفر
نرم افزار20 الی 40 نفر
طراحی چهره20 الی 40 نفر
برق20 الی 40 نفر
فتوگرافیک20 الی 40 نفر
رایانه20 الی 40 نفر
گردشگری20 الی 40 نفر
گرافیک20 الی 40 نفر
کشاورزی20 الی 40 نفر
صنایع دستی20 الی 40 نفر

ظرفیت پذیرش قرار داده شده در جدول برای جذب دانش آموزان به صورت تقریبی بیان شده است. هر یک از مدارس هنرستان سمپاد بر اساس شرایط پذیرش خود می توانند اقدام به جذب دانش آموز کنند.

برای آگاهی بیشتر و دقیق تر از رشته های مدارس تیزهوشان و همچنین ظرفیت پذیرش هر یک از آنها، بهتر است با مشاوران مرکز مشاوره آویژه تماس بگیرید.

لیست رشته های هنرستان تیزهوشان

شرایط پذیرش رشته های مدارس تیزهوشان

تا این قسمت دانستیم که مدارس تیزهوشان در چه رشته هایی اقدام به پذیرش دانش آموز می کنند. دانش آموزان برای ورود به هر کدام از رشته های این مدارس می بایست علاوه بر داشتن تمایل و علاقه از شرایط ورود به هر یک از آنان نیز برخوردار باشند.

در ادامه به بررسی شرایط ورود به هر کدام از رشته های تحصیلی در مدارس سمپاد پرداخته ایم.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

رشته ریاضی

رشته ریاضی، از جمله رشته های پرطرفدار بین دانش آموزان می باشد. برای ورود به این رشته علاوه بر داشتن علاقه دانش آموزان می بایست در انجام محاسبات و حل مسائل به صورت ذهنی قوی باشند.

یکی از شرایط مهم ورود به این رشته دارا بودن معدل بالای 19 در مقطع تحصیلی هشتم می باشد. ظرفیت پذیرش مدارس در رشته ریاضی متفاوت بوده و به میزان تقاضا ثبت نام بستگی دارد.

رشته علوم تجربی

یکی از محبوب ترین رشته های موجود در بین رشته های نظری علوم تجربی می باشد.

دانش آموزان برای ورود به این رشته در مدارس تیزهوشان علاوه بر داشتن علاقه باید در دروسی مانند زیست، شیمی و فیزیک نمرات بالایی را کسب کرده باشند. همچنین یکی از شرایط لازم برای ورود به رشته علوم تجربی داشتن حداقل معدل 19 در مقطع هشتم می باشد.

رشته علوم انسانی

سومین رشته و آخرین رشته ای که در مدارس تیزهوشان ارائه می شود، رشته علوم انسانی می باشد. دانش آموزان علاقه مند به تحصیل در رشته علوم انسانی می بایست در دروسی مانند عربی و ادبیات فارسی نمرات بالایی داشته باشند.

این دانش آموزان علاوه بر داشتن علاقه و تمایل تحصیل در رشته علوم انسانی، باید حفظیات قوی نیز داشته باشند. همانند دیگر رشته ها از شرایط مهم ورود به این رشته داشتن حداقل معدل سالیانه 19 در مقطع هشتم می باشد.

رشته های هنرستان تیزهوشان

همانطور که گفتیم علاوه بر رشته های فوق رشته های فنی نیز به مدارس تیزهوشان در قالب مدارس سمپاد مهارتی اضافه شدند. این رشته ها برای دانش آموزانی که به دروس نظری علاقه ای نداشته و بیشتر به دنبال کلاس های عملی و هنری هستند، ایجاد شده است.

رشته های فنی حرفه ای مدارس تیزهوشان شامل 70 رشته مهارتی از جمله برق، مکانیک، طراحی و… هستند. یکی از شروط لازم این است که دانش آموزان باید از معدل بالایی در مقطع تحصیلی هشتم برخوردار باشند.

دانش آموزان بسیاری علاقه مند به تحصیل و آموزش مهارت های عملی در مدارس سمپاد تیزهوشان هستند. این دانش آموزان می بایست در کنار علاقه، تلاش و مهارت کافی نیز برای تحصیل در هرکدام از رشته های این مدارس داشته باشند.

شرایط پذیرش رشته های مدارس تیزهوشان

منابع کمک درسی برای تحصیل در رشته های تیزهوشان

دانش آموزان پس از انتخاب رشته تحصیلی مورد نظر در مدارس تیزهوشان و برخورداری از شرایط ورود به هر رشته می بایست خود را برای آزمون ورودی آماده کنند. همانطور که میدانید، ورود به مدارس تیزهوشان تنها از طریق آزمون صورت می گیرد.

دانش آموزان برای ورود به مدارس تیزهوشان و تحصیل در رشته مورد نظر، می بایست علاوه بر معدل بالا، نمره قبولی از آزمون تیزهوشان نیز کسب کنند. برای اینکار باید سخت تلاش کرده و خود را برای آزمون و همچنین کسب نمرات بالا در دروس نهم جهت ورود به رشته های مورد نظر خود آماده کنند.

یکی از بهترین روش ها برای بالا بردن سطح علمی و آموزشی استفاده از کتاب های کمک درسی است. در این قسمت می خواهیم برخی از منابع کمک درسی مقطع نهم، جهت کسب شرایط لازم برای ورود به رشته مورد نظرتان را به شما معرفی کنیم.

علوم تجربی

برخی از منابع کمک درسی علوم تجربی در مقطع نهم، بشرح جدول زیر است.

انتشاراتنام کتاب
خیلی سبزعلوم نهم تیزهوشان
گاجعلوم نهم سری iQ
مهر و ماهلقمه ۱۰۰ نکته علوم نهم فیزیک
گل واژهآموزش پیشرفته علوم نهم تیزهوشان
اندیشمندکتاب علوم تیزهوشان نهم
مهر و ماهلقمه ۱۰۰ نکته علوم نهم شیمی تیزهوشان

ریاضی فیزیک

برخی از منابع کمک درسی جهت انتخاب رشته ریاضی فیزیک در مقطع نهم، بشرح جدول زیر است.

انتشاراتنام کتاب
مبتکرانریاضیات نهم تیزهوشان
خیلی سبزریاضی نهم تیزهوشان
مهر و ماهتیزهوشان ریاضی نهم
گاجکتاب ریاضی نهم سری iQ
اندیشمندریاضی نهم تیزهوشان
کاههکتاب تیزهوشان ریاضی نهم +

علوم انسانی

برخی از منابع کمک درسی برای انتخاب رشته علوم انسانی در مقطع نهم، بشرح جدول زیر است.

انتشاراتنام کتاب
مبتکرانفارسی نهم
گاجکتاب فارسی نهم سری iQ
خیلی سبزفارسی نهم تیزهوشان
کاههتیزهوشان فارسی نهم
اندیشمندفارسی نهم تیزهوشان
نشر الگوفارسی ۹ تیزهوشان

منابع کمک درسی برای تحصیل در رشته های تیزهوشان

نتیجه گیری

انتخاب رشته، یکی از مهمترین دغدغه های دانش آموزان می باشد. اما تحصیل در رشته های مورد نظر آن هم در مدارس تیزهوشان از آرزوهای بسیاری از دانش آموزان است.

همانطور که گفته شد مدارس تیزهوشان شامل 3 رشته علوم تجربی، ریاضی و انسانی می باشد. علاوه بر این مدارس سمپاد مهارتی یا همان مدارس فنی حرفه ای تیزهوشان نیز در 70 رشته دانش آموز می پذیرد.

دانش آموزان عزیز باید توجه داشته باشند که از شرایط مهم ورود به مدارس تیزهوشان کسب نمره قبولی در آزمون و همچنین داشتن معدل بالا در مقطع هشتم می باشد. برخورداری از این شرایط تنها با تلاش و کوشش دانش آموزان میسر خواهد شد.

پیشنهاد می کنیم با شماره۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید و از خدمات مشاوره مدارس تیزهوشان و یا مشاوره تخصصی تحصیلیآویژه استفاده کنید.مشاوران ما در آویژه با بیش از چندین سال سابقه مشاوره، آماده یاری رسانی به شما هستند.

سوالات متداول

سوال علامتچه رشته هایی در مدارس تیزهوشان تدریس می شوند؟

در مدارس تیزهوشان سه رشته پرطرفدار علوم تجربی، ریاضی و انسانی تدریس می شود. در هنرستان تیزهوشان نیز رشته هایی اعم از برق، مکانیک، شبکه، گرافیک و… تدریس می شود.

سوال علامتمیزان ظرفیت پذیرش رشته های مدارس تیزهوشان چقدر است؟

ظرفیت پذیرش مدارس تیزهوشان محدود بوده و در هر رشته بر اساس میزان تقاضا و شرایط هرکدام از مدارس متفاوت می باشد.

سوال علامتشرایط پذیرش در رشته های مدارس تیزهوشان چیست؟

دانش آموزان برای ورود به هریک از رشته های تحصیلی مورد نظر خود می بایست از شرایط لازم برخوردار باشند. این شرایط شامل کسب نمره قبولی در آزمون و دارا بودن معدل بالای 19 در مقطع هشتم می باشد.


لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

رشته های مدارس تیزهوشان 1401 – 1402

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 2 نظر:
  1. ببخشید برای رسته ی انسانی هم باید همه ی درسا رو امتحان داد

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

پنجشنبه

1403/1/9

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید