آشنایی با شرایط معافیت از خدمت رتبه های برتر کنکور در سال 1402

آشنایی با شرایط معافیت از خدمت رتبه های برتر کنکور در سال 1401

یکی از تسهیلات ویژه در نظر گرفته شده برای نخبگان و افراد برتر آموزشی، امکان دریافت کسری خدمت و همچنین معافیت از خدمت سربازی است.

این اخبار از جمله مواردی هستند که هر ساله در کانون توجه دانشجویان مختلف قرار گرفته و سوالات زیادی در باره صحت آنها پرسیده می شود.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با دستورالعمل اخذ کسری خدمت و معافیت سربازی رتبه های برتر کنکور در سال 1402 آشنا کنیم. لطفا در ادامه مطلب همراه ما باشید.

معافیت رتبه های برتر کنکور وجود دارد؟

معافیت رتبه های برتر کنکور و امکان اخذ این معافیت از خدمت سربازی، موضوعی است که ابهامات زیادی را برای مشمولان وظیفه عمومی به همراه داشته است.

طبق قوانین و مقررات سازمان وظیفه عمومی، هیچگونه معافیتی تحت عنوان معافیت رتبه های برتر کنکور وجود ندارد و قوانین سربازی برای این افراد نیز مانند دیگر افراد است؛ بدین ترتیب که رتبه های برتر نیز بایستی بعد از پایان دوره تحصیل و مدت زمان معافیت تحصیلی برای رفتن به خدمت و مشخص کردن وضعیت نظام وظیفه خود اقدام کنند.

البته باید بگوییم که سازمان وظیفه عمومی کشور، به منظور قدردانی از این افراد، دور نشدن آن ها از حوزه تخصصی خود در زمان سربازی و همچنین بهره بردن از استعداد و دانش آنها، تسهیلاتی را برای رتبه های برتر کنکور در نظر گرفته است که از آن جمله می توان به امکان استفاده از پروژه ها و طرح های کسری خدمتاشاره کرد.

استفاده از پروژه ها و طرح های کسری خدمت

این پروژه ها تحت نظارت سازمان وظیفه و بنیاد نخبگان نیروهای مسلح به افراد نخبه و با استعداد محول می شود تا بعد از به سرانجام رساندن آنها و ارائه ی نتایج نهایی، در ارتقا علمی سازمان وظیفه و بنیاد نخبگان همکاری کرده باشند.

با وجود تمام این موارد باید توجه کنید که دریافت این پروژه ها به معنی معافیت کامل رتبه های برتر کنکور از خدمت سربازی نمی باشد؛ بلکه مدت زمانی که فرد برای کار کردن روی پروژه صرف می کند، به عنوان دوره سربازی در نظر گرفته می شود.

چه بسا افراد نخبه ای که پروژه دریافت می کنند، باید دوره دو ماهه آموزشی سربازی را نیز بگذرانند تا بتوانند کارت معافیت خود را دریافت کنند.

نکته مهم این است که مشمولانی که جز رتبه های برتر کنکور سراسری هستند، حتی در زمان تحصیل در دانشگاه نیز می توانند این پروژه ها را دریافت کنند و برای دریافت معافیت اقدام کنند.

چنانچه برایتان این سوال پیش آمده باشد که چه افرادی می توانند از امتیاز پروژه کسری خدمت بهره مند شوند، ما به شما توصیه می کنیم مقاله چه کسانی می توانند پروژه کسری خدمت بگیرند؟ را مطالعه بفرمایید.

معافیت رتبه های برتر کنکور وجود دارد؟

معافیت رتبه های برتر کنکور ارشد امکان پذیر است؟

هر ساله تعداد زیادی از مشمولان خدمت سربازی، در کنکور کارشناسی ارشد شرکت می کنند و تعدادی از آنها موفق به کسب رتبه های برتر می شوند.

تصور عموم بر این است که این رتبه های برتر، به طور دائم از رفتن به خدمت سربازی معاف می شوند. حال در ادامه می خواهیم ببینیم که این موضوع درباره رتبه های برتر کنکور کارشناسی ارشد، صحت دارد یا خیر؟

در این مورد نیز شرایط مانند همان چیزی است که برای رتبه های برتر کنکور سراسری شرح دادیم؛ یعنی مشمولان تنها به صرف رتبه برتر شدن در کنکور کارشناسی ارشد، از خدمت معاف نمی شوند؛ بلکه چنانچه این افراد در پروژه ها و طرح های تحقیقاتی سازمان وظیفه همکاری کنند، می توانند از کسری خدمت برخوردار شوند.

در واقع خدمت سربازی این افراد در قالب فعالیت های تحقیقاتی و علمی انجام می شود و نیازی به حضور در پادگان های نظامی ندارند.

این روش می تواند جایگزین مناسبی برای امریه شدن در ادارات باشد و به دلیل فعالیت تخصصی و تحقیقاتی در زمان مشخصی، به مراتب از امریه شدن راحت تر است.

یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که مشمولان باید شرایط لازم برای اخذ این پروژه ها را داشته باشند و به تایید بنیاد ملی نخبگان برسد که در ادامه به بررسی این شرایط می پردازیم.

معافیت رتبه های برتر کنکور چگونه است؟

شرایط لازم برای معافیت کنکور کدامند؟

افرادی که در کنکور موفق به کسب رتبه های برتر و زیر ده شده اند، باید شرایط و مدارکی را مهیا کنند تا از پروژه های تحقیقاتی سازمان وظیفه برخوردار شوند.

پونزبرخی از این شرایط به ترتیب زیر می باشد:

یکی از شرایط مهمی که رتبه های برتر برای دریافت کسری ها و معافیت های سربازی نیاز دارند، تاییدیه بنیاد ملی نخبگان و عضویت در این بنیاد می باشد. این بنیاد رتبه های برتر را تحت حمایت خود در می آورد و برای استفاده از پروژه های نظام وظیفه، معرفی نامه به آنها اعطا می کند.

این افراد باید در طول دوره تحصیل خود برتری خود را حفظ کنند و افت تحصیلی نداشته باشند تا واجد شرایط به حساب آیند.

نداشتن غیبت سربازی، بعد از رسیدن به سن مشمولیت نیز یکی دیگر از شرایط لازم برای این طرح می باشد؛ البته غیبت های با دلایل توجیه پذیر همچون بیماری یا مرگ اعضای خانواده و… مانعی برای دریافت پروژه نمی باشند.

ارائه مدارک تحصیلی معتبر نیز یکی دیگر از شرایطی است که متقاضیان باید در نظر داشته باشند؛ که برای رتبه های برتر دوره های کارشناسی ارشد شامل مدارک تحصیلی دوره کارشناسی و پیش از آن می باشد.

مشمولان با داشتن این تاییدیه ها می توانند برای دریافت پروژه های تحقیقاتی به بنیاد نخبگان نیروهای مسلح مراجعه کنند.

این افراد به یکی از شرکت ها و اداراتی که تحت نظارت یکی از ارگان های نظامی مانند سپاه، نیروی انتظامی و… هستند؛ و در رشته تخصصی شان فعالیت می کنند، معرفی می شوند؛ به این ترتیب از طریق همکاری با این ارگان ها دوره سربازی راحت تری را خواهند داشت.

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، این افراد باید دوره آموزشی را نیز در همان ارگانی که با آن همکاری می کنند، بگذرانند.

نظام وظیفه

خدمات مشاوره نظام وظیفه آویژه

در ادامه مقاله به بررسی و ارائه لیستی از خدماتی که توسط مرکز مشاوره آویژه به شما همراهان عزیز ارائه می شود، اشاره کرده ایم.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

مشاوره کسری خدمت

در صورت داشتن یکسری شرایط می توانید از کسری خدمت استفاده نمایید.

پونزانواع کسری خدمت سربازی عبارتند از:

مشمولان خدمت سربازی می توانند با داشتن شرایط از انواع کسری خدمت استفاده کنند.

مشاوره معافیت سربازی

پونزانواع معافیت های نظام وظیفه عبارتند از:

افراد طبق شرایطی که دارند می توانند از هر یک از انواع معافیت های سربازی استفاده نمایند.

نحوه دریافت امریه

افراد مشمولی که می خواهند برای دریافت امریه خدمت سربازی اقدام نمایند؛ باید از مراحل و شرایط آن کاملا اطلاع داشته باشند تا بتوانند از این فرصت استفاده نمایند.

برای دریافت امریه سربازی، باید رشته تحصیلی شما با سازمانی که می خواهید از آن امریه بگیرید، متناسب باشد؛ مقطع تحصیلی فرد بسته به سازمان مورد نظر، از دیپلم تا دکتری را شامل می شود.

از جمله مواردی که در گرفتن امریه بسیار مهم است، نداشتن غیبت سربازی می باشد.

معافیت کنکوری های رتبه برتر از سربازی

اعزام به خدمت

هر فرد ذکور ایرانی، وقتی به سن 18 سالگی تمام می رسد، مشمول قانون خدمت وظیفه قرار می گیرد.

فرد مشمول در این موقعیت باید برای اعزام به خدمت سربازی آماده شود، این فرد باید اقدام به دریافت دفترچه خدمت وظیفه از دفاتر خدماتی نماید؛ همچنین درخواست خود را در سامانه انجام دهد.

بعضی از مشمولین نیز به جای اعزام به خدمت، از انواع معافیت ها و کسری های خدمت سربازی استفاده می نمایند.

قوانین نظام وظیفه خدمت سربازی

طبق قانون، سن مشمولیت بین 18 تا 50 سالگی است؛ ولی باز هم در برخی شرایط ممکن است بر حسب ضرورت به 60 سالگی هم برسد.

مطابق قوانین نظام وظیفه، مدت خدمت مشمولین در مناطق عادی و نظامی، 21 ماه است و برای مشمولینی که در سازمان ها و ارگان های غیرنظامی خدمت می کنند، 24 است.

از آنجا که قوانین وظیفه عمومی دائماً در حال تغییر و تحول است، افراد باید از قوانین بروز و تغییر یافته اطلاع داشته باشند، تا شاید بتوانند از امتیازات مربوط به گرفتن انواع معافیت های سربازی، کسری خدمت، امریه و غیره استفاده کنند.

خروج از کشور

افرادی که به سن مشمولیت نرسیده اند، برای خروج از کشور مشکلی ندارند و نیاز به گرفتن مجوزی نمی باشد؛ اما فردی که به سن مشمولیت رسیده است، حداکثر 1 سال بعد از ترک تحصیل، اخراج یا فراغت از تحصیل باید خود را به وظیفه عمومی معرفی نماید.

دانش آموزان یا دانشجویانی که معافیت سربازی دارند، در خروج از کشور از سوی وظیفه عمومی هیچگونه ممنوعیتی ندارند. مشمولان جهت سفرهای زیارتی، علمی، غیر زیارتی، کاری، مطالعاتی، ورزشی، ماموریتی و…، باید جهت خروج از کشور از وثیقه استفاده نمایند.

توجیه غیبت

در شرایطی مثل داشتن بیماری، حوادثی که باعث صدمات جسمی و روانی فرد مشمول شده و مانع اعزام به خدمت او شده است، بستری شدن در بیمارستان بر اثر بیماری، فوت کردن یکی از اعضای درجه یک خانواده مشمول، مشکلات اداری ایجاد شده در دفترچه اعزام به خدمت فرد و…، اینگونه موارد می تواند موجب توجیه غیبت مشمول خدمت شود.

برخی مشمولین هم درخواست تمدید و یا تعجیل خدمت را دارند، که بر اساس ارائه مدارک، این اقدام یکبار برای فرد انجام می شود. اگر غیبت موجه نباشد، فرار از خدمت محسوب می شود.

پروژه کسر خدمت برای رتبه های برتر کنکور

سخن آخر

بسیاری از مشمولانی که به لحاظ آموزشی جزء دانشجویان نخبه و برتر کنکور محسوب می شوند، به دنبال راهی هستند تا از گذراندن خدمت سربازی معاف شوند.

این افراد باید توجه داشته باشند که طبق دستورالعمل ستاد نیروهای مسلح، هیچگونه قانونی مبنی بر دریافت معافیت از خدمت دانشجویان و رتبه های برتر کنکور وجود نداشته است.

باید خاطر نشان کرد این افراد در ازای دریافت پروژه و گذراندن دوره دو ماهه آموزش سربازی، می توانند کارت پایان خدمت خود را دریافت نمایند.

در این مقاله بر آن بودیم که توضیحات نسبتا جامعی در خصوص شرایط معافیت از خدمت رتبه های برتر کنکور در سال 1402 به شما عزیزان ارائه دهیم. چنانچه نیاز به اطلاعات دقیق و راهنمایی بیشتری دارید، با مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید. کارشناسان مجرب این مجموعه در سریعترین زمان ممکن پاسخگوی شما و سوالاتتان خواهند بود. از همراهی شما سپاسگزاریم.

سوالات متداول

سوال علامتشرایط اخذ معافیت سربازی داوطلبان و رتبه های برتر کنکور سراسری به چه صورت می باشد؟

در حال حاضر قانون مبنی بر دریافت معافیت سربازی رتبه های برتر کنکور وجود نداشته و این افراد بر اساس رزومه تحصیلی و پژوهشی خود می توانند با انجام پروژه های مختلف و گذراندن دوره آموزشی، دوره سربازی خود را به اتمام برسانند.

سوال علامتپروژه های تحقیقاتی که رتبه های برتر کنکور می توانند از آنها برای دریافت کسری خدمت استفاده کنند، شامل چه موضوعاتی می شود؟

این پروژه ها بر اساس ارگانی که شما قصد همکاری با آن را دارید، متفاوت بوده و عموما مربوط به مباحث نظامی و علوم پایه می شود.


لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

آشنایی با شرایط معافیت از خدمت رتبه های برتر کنکور در سال 1402

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید
کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای عضویت در کانال آخرین اخبار نظام وظیفه و اطلاع از اخبار معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 10 نظر:
  1. بچه ی من بهمن ماه غیبت خورده و این در حالیه که در کنکور ۱۴۰۱رتبه اش سه رقمی یا دو رقمی خواهد شد.در رشته تجربی.ایا میشود برای رفتن به خدمت تاخیر انداخت؟راهی وجود دارد؟تاکید میکنم تاخیر نه معافیت!

  2. سلام
    رتبه های زیر ده رشته هنر هم شامل این امتیازات میشن؟؟

    1. با سلام اگر گفتند که نمیشود بنابراین تصمیم با خود پایگاه است. جهت تکمیل بسیجی باید اقدام کنید.

  3. رتبه های برتر کنکور سراسری در همون دوران لیسانس میتونن از طرح جایگزین خدمت استفاده کنند ؟

    1. سلام وقت بخیر
      بله این امکان برای نخبگان و استعدادهای درخشان وجود دارد.

  4. سلام ینی کسی ک رتبه ۲ علوم سیاسی شده باشه،معاف نمیشه؟؟فقط شاید بهش کسری بدن¿

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

پنجشنبه

1403/1/9

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید