معافیت پزشکی آسم

اعزام به خدمت سربازی یکی از وظایف حتمی پسران بالای 18 سال می باشد که در این میان برخی از آنها به دلیل بیماری های حاد جسمی و روانی می توانند از خدمت سربازی معاف شوند.

یکی از معافیت هایی که مشمولان با توجه به شدت بیماری خود از خدمت سربازی معاف می شوند، معافیت پزشکی بیماری آسم یا تنگی نفس می باشد.

چنانچه یکی از مشمولان مشکلات حاد تنفسی داشته باشد و با انجام وظیفه سربازی خود صدمات جسمی بیشتر به او وارد گردد می تواند از سربازی معاف شود.

مشمولان در صورتی می توانند با توجه به معافیت آسم از سربازی معاف شوند که سیستم تنفسی آنها با اختلالات بسیاری روبرو شود.

معافیت پزشکی آسم از شرایط و قوانینی پیروی می کند که باتوجه به شدت و ضعف این بیماری در دریافت نوع معافیت مشمولان تاثیر گذار خواهد بود.

مشاوران مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه برای آن دسته از مشمولانی که به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد معافیت آسم و چگونگی دریافت آن می باشند، به گردآوری اطلاعات مفیدی در مورد معافیت پزشکی آسم در این مقاله پرداخته اند.

اگر جزء پسرانی هستید که اطلاع از نحوه دریافت معافیت آسم و شرایط و قوانین آن به شما کمک می کند معافیت سربازی خود را در زمان مناسب دریافت نمایید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

بیماری آسم و دریافت انواع معافیت پزشکی

بیماری آسم نوعی بیماری تنفسی است که در سیستم تنفسی افراد اختلالاتی ایجاد می کند و تنفس در شخص مبتلا به سختی صورت گرفته و علایمی مانند تنگی نفس و سرفه را در پی دارد.

در لیستی از انواع بیماری ها که توسط سازمان نظام وظیفه منتشر گردیده است، بیماری آسم یا تنگی نفس مزمن یکی از انواع بیماری ها است که مشمولان دارای بیماری می توانند از خدمت سربازی معاف شوند.

معافیت آسم در بخش معافیت های بیماری های ریه و قفسه صدری ذکر شده است که به شرط اثبات کلینیکی و پاراکلینیکی، معافیت از سربازی برای آنها در نظر گرفته خواهد شد.

با توجه به سوابق درمانی بالینی که مشمولان بیمار دارند می توانند یکی از انواع معافیت آسم را دریافت نمایند.

معافیت پزشکی بیماری آسم از جمله انواع معافیت پزشکی بیماری های ریه و قفسه صدری است. برای بیماری آسم با توجه به شرایط مشمول معافیت به صورت زیر است و مشمول می تواند با توجه به شرایطی که دارد، برای معافیت پزشکی آسم اقدام نماید.

دسته بیمارینام بیماریشرایط بیمارینوع معافیتامکان بررسی معافیت حین تحصیل
بیماری های ریه و قفسه صدریآسمآسم به شرط اثبات کلینیکی و پاراکلینیکی و داشتن سوابق درمانی بالینی ( FEV1 کمتر از 50درصد) با اختلال عملکرد تنفسی متوسط و یا بیشترمعاف دائمخیر
بیماری های ریه و قفسه صدریآسمآسم به شرط اثبات کلینیکی و پاراکلینیکی و داشتن سوابق درمانی بالینی ( FEV1 کمتر از 50درصد) در نوع خفیف و آلرژیهای تنفسیمعاف از خدمات رزمیخیر
مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

انوع معافیت پزشکی آسم

معافیت پزشکی خدمت سربازی دارای سه نوع می باشد که مشمولان با توجه به نوع و شدت بیماری خود یکی از انواع معافیت ها را دریافت می نمایند.

معافیت پزشکی آسم نیز با توجه به میزان اختلالاتی که در فرد بیمار ایجاد شده است به دو صورت قابل اجرا می باشد که عبارت است از:

معافیت دائم

میزان اختلال در تنفس هر کدام از مشمولان بیمار تعیین می کند که بیمار می تواند معافیت دائم پزشکی را دریافت کند یا خیر؟

چنانچه تنفس فرد مشمول دارای اختلال متوسط و بیشتر باشد و این موضوع مورد تایید از سوی پزشکان مربوطه قرار گیرد، معافیت دائم آسم برای مشمول ثبت خواهد شد.

اگر پس از اندازه گیری حجم ریوی و تنفسی مشمولان FEV1 آنها کمتر از 50% باشد و این درصد در تست های پزشکی ثابت گردد، مشمولان می توانند معافیت دائم پزشکی را دریافت نمایند.

معافیت از رزم

آسم یکی بیماری زمینه ای می باشد که مشمولانی که مبتلا به این بیماری هستند شدت و ضعف دارد.

ممکن است برخی از مشمولان پس از برخورد با عوامل محرک در بیماری آسم دچار تنگی نفس و اختلالل در سیستم ریوی خود شوند و اگر در آن محیط و شرایط ماندگار شوند نتوانند به خوبی نفس بکشند. در این حالت مشمول تنها به عوامل محرک واکنش نشان داده و دچار آلرژی خواهد شد.

اگر شدت بیماری آسم خفیف و آلرژی های تنفسی باشد و مشمول از عهده انجام برخی امور سنگین رزمی، هم چون رژه های گروهی، اردوهای دوره ای مختلف، حمل اسلحه، دوره های نگهبانی و … بر نیاید در نتیجه معافیت پزشکی آسم از نوع معافیت از رزم به این صورت خواهد بود.

افراد دارای این نوع معافیت به جای انجام خدمات رزمی، بیشتر در امور اداری و خدماتی مشغول به خدمت می شوند.

توجه داشته باشید که کارت پایان خدمت از خدمت وظیفه عمومی، عموما در زمان صلح می باشد و در صورت نیاز از آن ها در امور رزمی بهره گرفته خواهد شد، اما سربازان معاف از رزم از این امتیاز برخوردار می باشند که بعد از پایان خدمت سربازی، از آن ها در امور رزمی استفاده نخواهد شد.

شما می توانید لیست بیماری های معافیت پزشکی سربازی را با کلیک بر روی لینک مشاهده نمایید. یکی از نکات مهمی که در مورد معافیت پزشکی باید به آن توجه داشته باشید این است که در زمان جنگ یا بسیج همگانی، افرادی که در زمان صلح به علل پزشکی یا تکفل از خدمت دوره ضرورت معاف شده اند نیز با توجه به نوع بیماری امکان اعزام دارند.

 

یکی از سوالات اساسی افرادی که برای دریافت معافیت پزشکی اقدام می کنند این است که چه مراحلی را باید طی کنند. اینکه از کجا باید شروع کنند و به ترتیب به کجاها مراجعه کنند. در اینجا قصد داریم تا به صورت کاملاً مفصل درباره مراحل اقدام برای دریافت معافیت پزشکی آسم و قوانین معافیت پزشکی توضیح دهیم. پس با ما همراه باشید.

دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی را از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+10) به منظور تنظیم و تکمیل مدارک مورد نیاز دریافت نمایید.

قبل از مراجعه به پزشک معاینه کننده اولیه، باید ابتدا برگه خود اظهاری سوابق بیماری را که در پشت برگ معاینه اولیه قرار دارد، به دقت تکمیل نمایید تا در هنگام مراجعه به پزشک معاینه کننده آن را به او ارائه نمایند. توجه داشته باشید که مشمولانی که مشکلات پزشکی خود را به هنگام معاینه اولیه بیماری خود عنوان نکنند، چنانچه در دوران آموزش یا خدمت به دلیل اعلام نکردن مشکل پزشکی، دچار حادثه شوند مسئولیت آن بر عهده خود مشمول می باشد .

به یکی از پزشکان معاین اولیه مراجعه کنید و برگه معاینه اولیه توسط پزشک را تکمیل نمایید. (شما می توانید آدرس پزشکان معاینه کننده را از دفاتر پلیس +10 دریافت کنید.)

در این مرحله درخواست شما توسط کاربر پلیس +‌10 در سیستم ثبت می شود. شما باید کلیه مدارک را از کاربر پلیس +10 پس بگیرید. شما باید این مدارک را همراه داشته باشید و به شورای پزشکی ارائه دهید.

برگ معرفی به بیمارستان از طریق پست به آدرس شما ارسال می گردد. ذکر این نکته ضروری است که مشمولانی که دارای نقص عضو یا بیماریهای قابل مشاهده می باشند نیازی به مراجعه به بیمارستان نخواهند داشت.

جهت انجام معاینات تخصصی به بیمارستان مراجعه نمایید.

جوابیه بیمارستان (‌نظریه تخصصی) به حوزه رسیدگی کننده ارسال می گردد.

دعوتنامه به آدرس شما جهت حضور در شورای پزشکی ارسال می شود.

جلسه شورای پزشکی برگزار می گردد.

مراحل تایید بیماری جهت دریافت معافیت پزشکی آسم چیست؟

برای اینکه بیماری شما توسط نظام وظیفه تأیید شود، باید طی چند مرحله به پزشکان مورد تأیید نظام وظیفه مراجعه کنید و معاینات مورد نیاز برای دریافت معافیت آسم را انجام دهید. به طور خلاصه می توانیم مراحل تأیید بیماری جهت دریافت معافیت پزشکی آسم را به این صورت بیان کنیم:

مرحله اول: تایید بیماری آسم توسط پزشک اولیه

مرحله دوم: تایید بیماری آسم توسط شورای پزشکی بیمارستان

مرحله سوم: تایید بیماری آسم توسط شورای پزشکی وظیفه عمومی

توجه داشته باشید که به همراه داشتن اصل شناسنامه عکس دار و یا کارت ملی جهت شرکت در شورای پزشکی الزامی است و حتماً شناسنامه یا کارت ملی را به همراه داشته باشید.

طبق قوانین نظام وظیفه مشمولانی که در سیر رسیدگی پزشکی قرار دارند مجاز به انصراف از درخواست پزشکی نیستند و رأی شورای پزشکی در خصوص آنان ملاک عمل می باشد.

اظهار نظر در مورد معافیت پزشکی مشمولین توسط سه نفر پزشک نیروهای مسلح در هر شهرستان صورت می‌گیرد و رأی اکثریت این پزشکان معتبر است.

اگر زمانی که برای معاینات تخصصی به مراکز مجهز وزارت بهداشت یا بیمارستان های نیروهای مسلح معرفی می شوید ، ظرف مدت یک ماه به این مراکز مراجعه نکنید، پس از تعیین تکلیف به خدمت اعزام می شوید. پس حتماً سعی کنید با پیگیری مناسب سریعاً اقدام نمایید تا به علت کم کاری فرصت معافیت پزشکی آسم را از دست ندهید.

افراد مشمولی که غیبت ندارند و درخواست پزشکی خود را ثبت می نمایند و در سیر معافیت پزشکی قرار می گیرند، اگر در مدت رسیدگی به درخواست پزشکی عمداً باعث طولانی شدن مراحل رسیدگی شوند، (‌مانند عدم مراجعه به موقع به بیمارستان، عدم حضور در جلسات شورای پزشکی و …) وارد غیبت می گردند.

پس از بررسی و تأیید کمیسیون پزشکی، در صورتی که معاف دائم شناخته شوید، از کارت معافیت برخوردار می شوید. در صورتی که طی بررسی معافیت پزشکی آسم، سرباز یا معاف از رزم شناخته شوید برگ آماده به خدمت برای شما صادر و ارسال می گردد. تعرفه صدور کارت معافیت پزشکی به صورت زیر است.

مقطع تحصیلیمبلغ
همه مقاطع2000000 ريال
نوع معاینهمبلغ
معاینات تخصصی پزشکی از مشمولان متقاضی معافیت از دوره خدمت (برای بار اول)250.000 ریال
معاینات تخصصی پزشکی از مشمولان متقاضی معافیت (برای نوبت های بعدی)300.000 ریال

اگر در شورای پزشکی شهرستان مربوطه با معاینه بالینی معاف از خدمت تشخیص داده نشوید و به تشخیص این شورا یا رئیس واحد وظیفه عمومی مربوطه یا اعتراض خودتان، نیاز به معاینه تخصصی آسم داشته باشید، رئیس حوزه موظف است شما را به نزدیکترین مرکز مجهز وزارت بهداشت، یا بیمارستان های نیروهای مسلح معرفی کند. بدین صورت شما جهت دریافت معافیت پزشکی آسم معاینه می شوید و نتیجه معاینه تخصصی برای تصمیم گیری به شورای پزشکی همان شهرستان ارسال می شود. در صورت اصرار بر اعتراض با تامین هزینه ها از سوی شما نتایج جهت تصمیم گیری به شورای عالی پزشکی متشکل از پزشکان متخصص استان ارسال می گردد.

مراکز مجهز وزرات بهداشت یا بیمارستان های نیروهای مسلح موظفند به وضعیت مشمولین معرفی شده مربوط، خارج از نوبت رسیدگی نمایند و آنان را حداکثر ظرف یک ماه مورد معاینه تخصصی قرار دهند.

بررسی پرونده در کمیسیون استان

در صورت اعتراض به رأی شورای شهرستان، می توانید دوباره برای اعتراض اقدام کنید و اعتراض شما در شورای استان ارجاع داده می شود. اما در صورتی که به رأی کمیسیون (شورای) استان نیز اعتراض داشته باشید، امکان اعتراض وجود دارد. مشمولانی که پرونده آنان به شورای استان یا شورای سازمان ارجاع داده می شود، موظفند ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ معرفی نامه، خود را جهت معاینه معرفی نمایند و در صورت عدم حضور، شورای مربوط با حذف مورد، براساس محتویات پرونده تصمیم گیری می نماید.

به منظور رسیدگی به اعتراض مشمول به رأی شورای شهرستان، پس از انجام معاینات تخصصی و تصمیم گیری نهایی، شورای استان، متشکل از سه نفر پزشک متخصص استان تشکیل می گردد. پس از بررسی پرونده، رأی این پزشکان در خصوص معافیت پزشکی آسم شما اعلام می گردد.

بررسی پرونده در شورای سازمان

به منظور رسیدگی به موارد عدم تطابق رأی شورای پزشکی، با قانون و این آیین نامه و پیوست آن، که بنا به تشخیص رئیس سازمان یا نماینده او تعیین می شود، شورای سازمان متشکل از سه نفر پزشک متخصص نیروهای مسلح تشکیل می گردد.

چنانچه رئیس سازمان یا نماینده او اطمینان حاصل نماید که رأی شورای پزشکی مطابق مقررات صادر نشده است، پرونده برای بررسی به شورای عالی پزشکی که از سه پزشک متخصص نیروهای مسلح تشکیل می گردد ارجاع می دهد. نظر این شورا قطعی و لازم الاجرا است.

بررسی پرونده در شورای عالی

اگر چنانچه در شورای پزشکی معاف از خدمت تشخیص داده نشوید، به خدمت اعزام می شوید. در صورتی که به رأی کمیسیون پزشکی اعتراض داشته باشید، پرونده شما در شورای عالی مطرح می شود و رأی کمیسیون عالی قطعی و لازم الاجراست و حق اعتراض ندارید. پس از اینکه رأی شورای عالی صادر شد دیگر به هیچ عنوان حق اعتراض ندارید و به پایان کار رسیده اید و به هر رأیی که صادر شده باشد باید عمل کنید.

مدارک مورد نیاز معافیت پزشکی آسم

توجه داشته باشید که برای دریافت معافیت پزشکی باید مدارکی را به همراه داشته باشید. به همراه داشتن این مدارک برای دریافت معافیت پزشکی آسم الزامیست و در صورتی که هر یک از مدارک ماده نباشد روند گرفتن معافیت با تأخیر مواجه خواهد شد. پس حتماً هنگام اقدام، مدارک مورد نیاز معافیت پزشکی سربازی را چک کنید که موردی از قلم نیافتد و در هنگام ارائه مدارک با مشکل مواجه نشوید.

مدارک مورد نیاز معافیت پزشکی :

  1. تکمیل برگ وضعیت مشمولان (برگه شماره1 ).
  2. تکمیل برگ معاینه اولیه مشمولان توسط پزشک معاین اولیه (برگه شماره2).
  3. تکمیل برگ واکسیناسیون ( برگه شماره 5).
  4. اصل و تصویر کارت ملی مشمول.
  5. اصل و تصویر کلیه صفحات شناسنامه عکسدار مشمول.
  6. اصل و تصویر آخرین مدرک تحصیلی یا گواهی فراغت از تحصیل.
  7. افتتاح حساب عابر بانک سپه و درج شماره حساب در برگ شماره یک (ویژه متقاضیان اعزام، معافیت پزشکی و کفالت).
  8. یک قطعه عکس رنگی 4×3 تمام رخ زمینه سفید مشمول (علاوه بر عکس های الصاقی به برگه ها).

سوالات متداول

آیا می توانم برای معافیت پزشکی آسم در حین تحصیل اقدام کنم؟

خیر. نمی توانید حین تحصیل اقدام نمایید.

برای بیماری آسم چه معافیت هایی وجود دارد؟

برای بیماری آسم با توجه به شرایط بیماری، می توانید برای معافیت دائم، معافیت از رزم، اقدام نمایید.

آیا امکان اعتراض به رأی کمیسیون پزشکی وجود دارد؟

بله. با توجه به مراحلی که توضیح داده شده، می توانید برای اعتراض به رأی کمیسیون پزشکی اقدام کنید.

لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

معافیت پزشکی آسم

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید
کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای عضویت در کانال آخرین اخبار نظام وظیفه و اطلاع از اخبار معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 4 نظر:
  1. سلام من الان درحال خدمت هستم قبلا حساسیت ریه داشتم الان در خدمت بدتر شدم و بعد از ازمایشات و نظرات دکترا گفتن اسم دارم و ازمایش اسپیرمتری که گرفتم (FEV1) 55رصد بود ایا معافیت دائم به من میگیرد ممنون

  2. سلام من الان درحال خدمت هستم قبلا حساسیت ریه داشتم الان در خدمت بدتر شدم و بعد از ازمایشات و نظرات دکترا گفتن اسم دارم و ازمایش اسپیرمتری که گرفتم (FEV1) 55رصد بود ایا معافیت دائم به من میگیرد ممنون

  3. سلام من از کودکی به بیماری اسم مبتلا هستم تا حالا چندین بار هم در تهران و تبریز و ارومیه به دکتر مراجعه کردم سنمم ۲۴ هست چندین بار ازمایش اسپیرمتری گرفتم و fev1 ازمایشم کمتر از ۳۰ درصد بوده و در طول روز حتی نمیتونم کوچکترین کاری انجام دهم و شبها دو الی سه بار از خواب بیدار میشم و باید اسپری اسم مصرف کنم
    الانم خیلیا میگن با این بیماری که تو داری معاف نمیشی
    خواستم ازتون مشاور بگیرم ممنون میشم جواب بدین

    1. سلام آسم به شرط اثبات كلينيكي و پاراكلينيكي و داشتن سوابق درماني باليني ( FEV1 کمتر از 50درصد) : الف) با اختلال عملكرد تنفسي متوسط و يا بيشتر : معاف دائم

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

پنجشنبه

1403/1/9

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید