شرایط معافیت کفالت پدر معتاد در سال 1402 + مدارک لازم برای اخذ آن

شرایط معافیت کفالت پدر معتاد در سال 1401 + مدارک لازم برای اخذ آن

مراحل دریافت معافیت کفالت پدر در سال های اخیر به دلیل دستورالعمل های موجود و حساسیت سازمان نظام وظیفه با شرایط متفاوتی پیگیری می شود.

امروزه با افزایش اعتیاد، افرادی که مشمول خدمت سربازی می شوند، با نگرانی ها و مشکلاتی درگیر هستند که از این جمله می توان به مشکل سرپرستی خانواده به دلیل اعتیاد پدر اشاره کرد.

معافیت کفالت پدر به دلیل اعتیاد، یکی از موضوعاتی است که در صورت اثبات آن، فرد مشمول می تواند با دریافت کارت معافیت، از اعزام به سربازی معاف شود.

فرد مشمول باید از شرایط دریافت این نوع معافیت، اطلاع کافی حاصل کرده و بر این اساس، اقدامات لازم را انجام دهد.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با نحوه دریافت معافیت کفالت پدر معتاد در سال 1402 بیشتر آشنا کنیم؛ لطفا با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

گرفتن معافیت کفالت پدر معتاد

پونزبه طور کلی باید اشاره کنیم که کفالت پدر بر دو نوع است؛ که عبارتند از:

دسته اول – کفالتی که با توجه به سن سرپرست خانواده مشمول تعیین می شوند.

طبق قانون در صورتی که سن پدر فرد بالاتر از ۷۰ سال تمام باشد، معافیت سربازی شامل حال او خواهد شد.

دسته دوم – کفالتی که با توجه به بیمار بودن پدر اختصاص می‌یابد.

لازم به ذکر است شرایط سنی برای این مورد ذکر نشده و شرایط جسمی و روحی سرپرست خانواده در اولویت قرار می گیرد.

معافیت کفالت پدر معتاد، جزء معافیت های دسته دوم محسوب می شود که طی آن شرایط پدر مشمول بر اساس مواردی مانند سابقه مصرف مواد مخدر، شرایط جسمی و شرایط روانی وی بررسی شده و در مورد آن تصمیم گیری می شود.

همچنین در این میان، شیوه های مختلفی از دریافت معافیت از طریق موارد کفالت وجود دارد، چنانچه مشمول دریافت معافیت کفالت از طریق پدر نیستید، توصیه می کنیم برای آشنایی و اطلاع از شرایط انواع معافیت کفالت، مقاله شرایط انواع معافیت کفالت سربازی که باید بدانید! را مطالعه بفرمایید.

گرفتن معافیت کفالت پدر معتاد

نحوه و شرایط گرفتن معافیت کفالت پدر معتاد

مشمولینی که پدر از کار افتاده و یا احیانا معتاد به مواد مخدر دارند، می توانند در صورتی که معلولیت فیزیکی و یا مشکل روانی مانع از مراقبت آنها از خانواده شده باشد، درخواست کفالت پدر از کارافتاده را ارائه نمایند.

در این میان، شرایط پدر از لحاظ اعتیاد به مواد مخدر باید با جزئیات ذکر شده و مدت زمان اعتیاد نیز ذکر شده باشد؛ در حقیقت شما در متن درخواست خود قصد اعلام این موضوع را دارید که پدر شما به دلیل مشکلات روحی و جسمی، امکان مراقبت از خانواده در زمان خدمت سربازی شما را نخواهد داشت.

تشخیص ازکارافتادگی و دریافت کفالت پدر معتاد بنا بر تشخیص شورای پزشکی وظیفه عمومی انجام گرفته می شود و پروسه چند ماهه دارد.

لازم به ذکر است مشمول باید تنها پسر بالای ۱۸ سال آن خانواده در زمان ارائه درخواست معافیت باشد.

همچنین ممکن است مشمول برای دریافت معافیت و اثبات شرایط پدر خود، مجبور به اقدام از طریق دادگاه باشد؛ که در این موارد رای و نظر کارشناس تاثیر زیادی در تشریح وضعیت مشمول خواهد داشت.

اقدام برای دریافت معافیت های کفالت، ممکن است مسیر پر زحمتی داشته باشد، علاوه بر آن عدم آگاهی از قوانین معافیت کفالت، ممکن است در میان راه دست شما را خالی بگذارد و دیگر امکان دریافت معافیت کفالت را نداشته باشید؛ لذا توصیه می کنیم برای اقدامات هر چه دقیقتر، مقاله قوانین معافیت کفالت چیست؟ را مطالعه نمایید.

نحوه و شرایط گرفتن معافیت کفالت پدر معتاد

مدارک لازم برای اخذ معافیت کفالت پدر معتاد

برگه معاینه اولیه مشمولین

اصل و کپی کارت ملی یا کارت موقت ملی

اصل و کپی کلیه صفحات شناسنامه عکس دار مشمول

یک قطعه عکس رنگی 4*3 تمام رخ زمینه سفید مشمول

اصل و کپی گواهی آخرین مدرک تحصیلی که توسط مرجع صادرکننده یا دفتر ثبت اسناد برابر با اصل شده باشد.

گواهی اشتغال به خدمت از یگان خدمتی برای مشمولینی که حین خدمت اقدام می نمایند.

کپی کارت ملی پدر و مادر

کپی تمام صفحات شناسنامه پدر، مادر، خواهران و برادران

تکمیل برگ مشخصات بستگان مشمول توسط شخص متقاضی معافیت کفالت

تکمیل برگه وضعیت سرپرست مشمول به همراه استشهادیه معتبر

مدارک لازم برای اخذ معافیت کفالت پدر معتاد

شرایط اعزام به خدمت مشمولان معتاد

به طور خلاصه می توان گفت قانونی تحت عنوان معافیت مشمولان معتاد نداریم و افرادی که به انواع مواد مخدر اعتیاد دارند، قبل از اعزام به خدمت سربازی، در کمپ های ترک اعتیاد نگهداری و پس از ترک مواد مخدر به محل خدمت سربازی اعزام می‌شوند.

بر اساس ماده ۳۹ قانون خدمت وظیفه عمومی، مشمولانی که به مواد مخدر اعتیاد دارند و به هنگام معاینه اولیه شناسایی می‌شوند، از سوی مراکز وظیفه عمومی برای ترک اعتیاد به مدت حداکثر ۶ ماه به مراجع مربوطه معرفی می‌شوند.

سخن آخر

یکی از موضوعات مورد توجه برای مشمولینی که به هر دلیلی علاقه ای به اعزام خدمت سربازی ندارند، شرایط دریافت معافیت کفالت است.

این نوع از معافیت بر اساس توانایی سرپرست خانوار برای مراقبت از افراد خانواده اعطا شده و افرادی که پدر بالای 70 سال داشته باشند می توانند برای دریافت آن اقدام کنند.

در این میان افرادی که پدر آنها هنوز به این سن نرسیده ولی به دلایلی نظیر بیماری و اعتیاد، امکان اداره خانواده را از نظر مالی و جسمی ندارند، می توانند با ذکر مستندات و شرایط فعلی سرپرست خانواده اقدام به دریافت معافیت پدر از کارافتاده نمایند؛ که در این روش شورای پزشکی سازمان نظام وظیفه بر اساس شرایط موجود تصمیم گیری لازم را انجام می دهد.

سوالات متداول

سوال علامتنحوه و شرایط گرفتن معافیت کفالت پدر معتاد به چه صورتی است؟

در این روش فرد مشمول بر اساس شرایط جسمی و روحی پدر، مندرجاتی را پیوست درخواست خود می نماید و به سازمان نظام وظیفه ارائه می نماید. چنانچه سن سرپرست خانواده کمتر از 70 سال باشد، کارشناسان شورا بر اساس شرایط جسمی سرپرست خانواده تصمیم خود را اعلام می کنند.

سوال علامتمعافیت پدر از کارافتاده شامل چه مشمولینی می شود؟

مشمولینی که پدر از کار افتاده و یا احیانا معتاد به مواد مخدر دارند، می توانند در صورتی که معلولیت فیزیکی و یا مشکل روانی مانع از مراقبت آنها از خانواده شده باشد، درخواست کفالت پدر از کارافتاده را ارائه نمایند.

سوال علامتبرای دریافت معافیت پدر معتاد چه مدارکی لازم است؟

اطلاعات مربوط به این مدارک در مقاله فوق به اطلاع دوستان گرامی رسانده شد.


لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

شرایط معافیت کفالت پدر معتاد در سال 1402 + مدارک لازم برای اخذ آن

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید
کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای عضویت در کانال آخرین اخبار نظام وظیفه و اطلاع از اخبار معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 24 نظر:
  1. سلام وقت بخیر
    من ۲۲ سالمه و غیبت سربازی دارم
    تنها پسر خانواده هستم یک خواهر ۱۵ ساله دارم
    پدرم بیش از ۱۷ ساله اعتیاد داره و توان حمایت از خانواده و سرپرستی رد نداره
    خودم خرج خونه و خانواده رو میدم از طرفی خدمت برم
    خانواده دچار مشکل میشن
    آیا امکانش هست که بتونم معافیت بگیرم؟
    پدرم الان ۴۴ سالشه

    1. سلام جزایری هستم.در صورتی که پدر یکی از بیماری های آیین نامه کسان مشمول را داشته باشند و غیبت سربازی خود را توسط نامه توجیه غیبت توجیه کنید می توانید از طریق کفالت پدر معافیت دریافت کنید.

  2. سلام من برادرم 20ساله که معتاده و حدود 16 ساله که از زنش طلاق گرفته بارها اقدام به خودکشی کرده و به لحاظ روحی خیلی اوضاعش خرابه و یه پسر 18ساله داره که جوشکاره و برادرم رو با خودش می‌بره سرکار و خرجش رو میده آیا برادرزاده من می‌تونه معاف بشه ، به خدا به خاطر اینکه میترسید پدرش خودش رو بکشه از مدرسه اومد بیرون تا مراقب باباش باشه

    1. سلام بله پسر ایسان میتواند برای برای گرفتن کفالت پدر اقدام کند

  3. با سلام پدر من بیماری قلبی داره ی بار آنژیو شده فشار قند هم داره بازنشسته بیمه هس 20 سالم هس ک اعتیاد داره آیا من شرایط کفالت دارم؟

    1. در صورت تایید پزشک معتمد نظام وظیفه و تایید رای نهایی کمیسیون امکان پذیر است

  4. سلام خسته نباشی من الان ۲۲سال دارم پدر و مادرم ۱۰ سال قبل از هم جدا شدن پدرم معتاد به شیشه است و دو برادر و یک خواهر کوچیک که به ۱۸ سالگی هنوز نرسیدن دارم و مادرم ازدواج کرده رفته و ازش خبری نیست و الان سرپرست خونواده من هستم ایا میشه معافیت خودمو بگیرم

    1. درصورتی که غیبت نداشته باشید میتوانید کفالت پدر بگیرید

      1. سلام خسته نباشی اگه غیبت داشته باشم یعنی الان ۲۳ سالم شده ایا نمیتونم کفالت اونارو به عقده بگیرم

        1. سلام مشخص کنید قصد گرفتن کفالت چه کسی را دارید.در قوانین گرفتن کفالت در صورتی که غیبت داشته باشید امکان گرفتن کفالت و معافیت را ندارید و باید اول با نامه توجیه غیبت، غیبت خود را توجیه کنید و دلایل غیبت را با مدارک بیان کنید در صورت تایید میتوانید معافیت کفالت بگیرید

  5. با سلام و خسته نباشی
    من ۳۷ سالمه دو خواهر و یک بردار کوچکتر دارم که همه متاهل هستن و من تنها فرزند مجرد پدرم و مادرم هستم پدرم از ناحیه کمر عمل جراحی کرده و از کار افتاده هست و حقوق بیکاری دریافت میکنه آیا من که تنها پسر مجرد پدر و مادرم هستم میتوانم معافیت کفالت بگیرم.

    1. سلام وقتتون بخیر اگرغیبت داشته باشین ویابرادرتون در استان وشهرخودتون باش امکان پذیر نیست یابایدتوجیه غیبت کنین یاپدرعضوبهزیستی باش تااون موقع معافیت مددجویان پدرخودش انتخاب می‌کنه که کی کفیل وسرپرستش باش برای مراحل وشرایطش وجزعیاتش میتوانید با مرکز مشاوره آویژه تماس بگیرید وجویاشویدوراهنماییتون میکنیم

  6. سلام من پدر مادرم حین خدمتم طلاق گرفتن همین باعث نهست غیبت شد گفتیم شرایط و بردگردونیم انتقالی گرفتیم که بیایم شهر خودمون مادرم چپ کرد چون با پسر عمم بود بابا گفت نه نسبت به برگشتش چند ماهی ازش نگه داری کردی اجاره خونه و قسط و قرض که موجب فرارم شد به مدت۱۳۵روز الان ۶ماه برگشتم خودمم اعتیاد داشتم دارم دارو اعصاب مصرف میکنم پدرم هم تریاک می‌کشه و سابقه بیماری قلبی داره لطفا ی راهنمایی سودمند کنید بیزار شد از همه چی

    1. سلام وقت بخیر شما امکان دریافت معافیت کفالت را دارا می‌باشید درصورتی که مادر شما ازدواج مجدد نکرده باشند و شما با مادرتان زندگی کنید
      فرار از سربازی داشتید اگر داشتید باید بخشیده بشه بعد کفالت

  7. با سلام من ۱۸ سالم تمام و پدرم جانباز ۲۰ درصد هستش و کمی هم بیمار آیا من معاف میشوم

    1. با درصد جانبازی 25 درصد امکان معافیت وجود دارد و در صورتی که زیر 25 درصد باشد به ازای هر درصد 12 روز کسری خدمت صورت میگیرد

  8. سلام هم خودم سکته قلبی کردم هم پام تصادف کردم پلاتینه معافم هم پدرم عمل بازیابی کرده گفت:

    نسبت به شرایط زندگی تحت فشارم

  9. سلام من سه تا انگشت اصلی من عصبش از کار افتاده تو زمستان خشک میشه بخاطره همین دنبال معافیش هم نرفتم میدونم دردسر داره تقریبا ۳۰تا بخیه خورده تو سانحه پیش اومد

  10. سلام پدر من معتاد هست و تک پسرم و ما داخل مسجد زندگی می‌کنیم خرجی خونه با منه کار های مسجد گردم منو مادرم هست مادرم آرتروز پا داره نمیتونه برسه و تا حدودی کمک میکنه شرایط من چیه دوتا خواهر دارم یکی کوچیک یکی بزرگ تک پسرم

  11. با سلام خسته نباشید پدرومادر من ۵ماهه که از هم جدا شدن آیا معافیت کفالت مادربهم تعلق می‌گیرد یانه

    1. سلام وقت بخیر شرایط شما باید از جوانب دیگر بررسی شود.

  12. سلام پدر و مادر من ۱۴ سال پیش از هم جدا شدند به دلیل اعتیاد پدرم مادرم با یک فرد متاهل ازدواج کرده و دارای سه خواهر از همسر دوم مادرم هستم من تک فرزند هستن ولی نا پدری من دو پسر دارد حالا من معاف نمیشم یا حداقل محل خدمتم نزدیک شهرم باشد

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

پنجشنبه

1403/1/9

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید