شرایط معافیت سربازی ورزشکاران (سرباز قهرمان)

شرایط معافیت سربازی ورزشکاران (سرباز قهرمان)

مسئله معافیت سربازی ورزشکاران می تواند از جمله ابهامات و سوالات قشری باشد که ضمن فعالیت در زمینه های ورزشی با دغدغه چگونگی استفاده از معافیت ورزشی روبرو هستند.

به ویژه اینکه برخی ورزشکاران برای شرکت در مسابقات برون مرزی نیاز به مجوز خروج از کشور دارند و این امر بدون مشخص شدن وضعیت نظام وظیفه با مشکل روبرو می شود. چرا که دریافت گذرنامه منوط به گذراندن خدمت سربازی است. در این مقاله مشاوره نظام وظیفه آویژه سعی نموده با شرح قوانین حاکم بر سربازی ورزشکاران بخشی از این ابهامات را برطرف و به سوالات احتمالی در این باره پاسخ دهد.

سربازی و دوران حرفه ای ورزشی

سالیانه بخش کثیری از مردان جوان که به سن قانونی اعزام به خدمت سربازی می رسند با چالش هایی در حوزه های تحصیلی، ورزشی و شغلی روبرو می شوند. عدم آگاهی از قوانین موجود در این زمینه ها می تواند مشکلات آن ها را به مراتب پیچیده تر کند.

از این رو پیگیری به موقع و کسب اطلاعات کافی از شیوه نامه ها و استثنائات موجود در این مسیر برای بهره مندی هرچه بهتر از قوانین، کمک شایانی به مشمولان ورزشکار خواهد کرد.

دانستن اینکه نگرانی های مرتبط با آینده ورزشی حرفه ای اسباب دغدغه فرد را فراهم می کند قابل درک است. اما اطلاع از اینکه در پیش گرفتن تمهیدات در نظر گرفته شده به میزان زیادی می توان باعث کاهش چالش ها بشود، مطالعه مطالب مرتبط با معافیت سربازی ورزشکاران را ضروری و لازم می کند.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

وضعیت سربازی ورزشکاران

مردانی که در سنین جوانی هستند و بهترین دوران را برای کسب موفقیت های علمی و ورزشی می گذرانند با نگرانی هایی درباره وضعیت اعزام به سربازی مواجه هستند.

به این صورت که اگر اقدام به شروع فعالیت در یک رشته ورزشی بکنند و تصمیم بگیرند تا سطوح حرفه ای و قهرمانی آن را ادامه بدهند آیا خدمت سربازی مانعی برای این هدف خواهد بود یا خیر؟ اگر مانعی ایجاد نمی کند از چه طرقی می توان از امکانات قانونی آن استفاده کرد و آیا اساسا قوانینی برای استفاده از آن وجود دارد یا خیر.

قوانین موجود سازمان نظام وظیفه تا حدی توانسته است بخشی از این نگرانی ها را کاهش دهد. اما هنوز هم برخی ابهامات برای ورزشکاران به قوت خود باقی است. به ویژه اینکه ممکن است این قوانین تحت شرایطی خاص و به دلایل مختلفی تغییر کند.

از جمله این قوانین معافیت سربازی برای ورزشکاران است. برخورداری از این امکان، مشروط به وجود شروطی است که اگر شخص واجد همه یا بخشی از آن ها نباشد فرصت استفاده از این امکان برای او فراهم نخواهد بود.

سرباز قهرمان کیست؟

مردانی که مهارت های کافی و استعداد چشمگیر در رشته های مختلف ورزشی دارند در صورت اتمام فرصت معافیت های مجاز مانند معافیت تحصیلی باید به فکر اعزام به خدمت سربازی باشند. این شرایط می تواند از جهاتی باعث از دست رفتن فرصت های پیش روی ملی و بروز خسارت های معنوی به جهت پیشرفت های ورزشی در سطح کشور و ملی شود. از این رو اعزام به خدمت سربازی می تواند مانعی برای رشد این دسته از مشمولان تلقی شود.

از این رو ارگان های مسئول با در نظر گرفتن تمهیداتی سعی در ذخیره کردن این سرمایه های ملی دارند.

🟩 فرد مشمولی که سرباز قهرمان به شمار می رود با استفاده از قانون معافیت سرباز قهرمان فرصت کافی برای پیشرفت توانایی های ورزشی پیدا خواهد کرد.

🔴 نکته مهم

سرباز قهرمان و مشمولی که از این قانون برای رشد و پیشرفت در زمینه ورزشی حرفه ای بهره می برد به همان نسبت ملزم به تعهد نسبت به تبصره ها و قوانین موجود سربازی خواهد بود.

از جمله اینکه اگر به هر دلیلی از تیم ملی اخراج شود و یا به دلیل عدم کفایت ورزشی کافی از جمع اعضای تیم کنار گذاشته شود باید مابقی دوران سربازی را در نیروهای مسلح پشت سر بگذارد.

شرایط معافیت سربازی ورزشکاران

امکان معافیت سربازی قهرمانان ورزشی

پیش از هر چیز بهتر است تعریفی روشن از قهرمان ورزشی ارائه شود که از ابتدا مشخص شود آیا شخص تحت شمول این تعریف قرار می گیرد که بتواند از شرایط معافیت سرباز قهرمان بهره مند شود یا خیر.

قهرمان ورزشی در تعریف مشخص خود به ورزشکاری اطلاق می شود که موفق به کسب مدال و مقام و رتبه بین المللی در رده مقام اولی تا سومی شده باشد.

📌 رقابت های بین المللی شامل مسابقات المپیک، پارالمپیک، مسابقات سطح آسیایی و جهانی می شود. طبق این تعریف اگر فرد در سطح کشوری و استانی مقامی کسب کرده باشد کماکان مشمول قانون سربازی بوده و نمی تواند از معافیت سرباز قهرمان استفاده کند.

📌 بنابراین امکان معافیت سربازی قهرمانان ورزشی صرفا محدود به ورزشکاران تیم ملی بوده که در مسابقات برون مرزی شرکت می کنند و موفق به کسب عنوان قهرمانی جهان می شوند.

شرایط معافیت سرباز قهرمان

چنانچه پیش از این گفته شد برای برخورداری از شرایط معافیت های مختلف نظیر معافیت تک فرزندی و یا معافیت سربازی ورزشکاران، پیش نیازها و شرایطی در نظر گرفته شده است که برای همه ورزشکاران فعال در همه رشته ها فراهم نیست.

در ادامه به برخی از این شروط اشاره می شود.

🟪 عضویت در تیم ملی

🟪 دارا بودن عنوان قهرمانی خارج از رده های داخلی به طور مثال در سطح آسیا و المپیک

🟪 کسب رتبه های اولی تا سومی در مسابقات

🟪 مشمول قانون معافیت موقت بودن بدون غیبت که تا سن سی سالگی مورد پذیرش است.

🟪 قرار گرفتن رشته ورزشی ورزشکار در لیست 25 رشته معرفی شده برای دریافت معافیت سربازی.

با توجه به این شروط ذکر شده واضح است برخورداری از امکان معافیت سربازی ورزشکاران، صرفا به دلیل فعالیت در میادین ورزشی علی رغم اهمیت و ارزشمندی که دارد کافی نخواهد بود. از این رو بهره مندی از این فرصت کار آسانی نیست و فقط عده محدودی که در سطوح بالا و حرفه ای موفق به کسب مقام در رده های اولی تا سومی هستند می توانند از این گزینه پیش رو استفاده کنند. از طرفی به دلیل محدودیت رشته های ورزشی واجد شرایط، تعداد بسیار کمی از ورزشکاران را در بر می گیرد.

🔴 یادآوری یک نکته

در قانون جدید سرباز قهرمان، مشروط کردن سن ورزشکار برای بهره مندی از این گزینه ملاک عمل قرار نمی گیرد. از این رو همه ورزشکاران در رشته های متفاوت چنانچه به کسب رتبه و مقام قهرمانی نائل شوند می توانند از این قانون به نفع فعالیت های حرفه ای ورزشی خود استفاده کنند.

این دسته از ورزشکاران درخواست معافیت از سربازی را به وزارت ورزش و جوانان اعلام و بعد از تایید شدن توسط ستاد کل نیروهای مسلح از امکان این قانون منتفع می شوند.

در ادامه با هدف شفاف تر شدن مسیر ورزشکاران به معرفی برخی از رشته های ورزشی که واجد شرایط استفاده از معافیت سربازی ورزشکاران می شود اشاره شده است. تعداد این رشته ها در مجموع به 25 مورد می رسد که در اینجا صرفا تعدادی از آن ها معرفی شده اند.

سطح جهانیسطح المپیک
والیبالتنیس
بستکبالدومیدانی
فوتبالفوتبال

روش دریافت معافیت سربازی برای ورزشکاران

چنانچه عضویت ورزشکار در تیم ملی کشور ثبت شده باشد و رشته ورزشی او از استثنائات رشته های ورزشی نباشد در گام اول نیاز به دریافت گواهی معافیت ورزشی خواهد داشت. دریافت این گواهی طی مراحلی که در زیر عنوان می شود امکان پذیر است.

🟦 ارائه اسناد لازم برای اثبات عضویت در تیم ملی و کسب مدال و عنوان قهرمانی جهانی

🟦 دریافت گواهی تایید شده توسط فدراسیون رشته ورزشی مربوطه

🟦 ارائه گواهی و تاییدیه فدراسیون به سازمان نظام وظیفه

🟦 از سر گذراندن مراحل تشکیل پرونده

🟦 تشکیل کمیسیون معافیت سرباز قهرمان توسط سازمان نظام وظیفه

🟦 طی شدن فرایند اداری امور ظرف یک هفته به شرط عدم بروز مشکل

🟦 صدور کارت پایان خدمت ظرف مدت دو ماه

کسری خدمت حکم قهرمانی

از دیگر قوانین موجود حاکم بر سربازی ورزشکاران که شرایط مشمول شدن آن ها برای استفاده از معافیت سربازی را تسهیل می کند ارائه قانون کسری خدمت قهرمانی است.

کسری خدمت به معنای کاهش مدت زمان خدمت سربازی است که از گزینه های پیش بینی شده برای سرباز قهرمان به شمار نمی رود. اگرچه طبق آنچه پیش از این گفته شد برای حفظ فرصت های حرفه ای ورزشی مشمولان تمهیداتی متناسب با شرایط آن ها جهت معافیت از سربازی اندیشیده شده است اما قانونی به اسم کسری خدمت قهرمانی جز این تمهیدات نبوده و نیست.

از این رو بهتر است برای کسب اطلاعات در این موارد منابع اصلی خبر رسانی، ملاک عمل قرار بگیرد. بنابراین آنچه هنوز به قوت خود باقی است دریافت معافیت سربازی ورزشکاران است که مطابق با مطالب شرح داده شده دارای انواع و شرایط متفاوتی است.

شرایط معافیت سرباز قهرمان

تفاوت معافیت های سربازی قهرمانی

معافیت موقت و معافیت دائم از انواع معافیت های قابل استناد برای ورزشکاران است. به طور مثال معافیت تحصیلی از نوع معافیت موقت برای مشمولان خدمت وظیفه عمومی تلقی می شود. طبق این معافیت بازه زمانی برای مشمول تعریف می شود که پس از سپری شدن آن فرد باید خود را برای اعزام به خدمت به مراکز نظام وظیفه معرفی کند.

معافیت دائم همچنان که از نامش پیداست تحت شرایط خاص برای معافیت همیشگی از خدمت سربازی به مشمول ابلاغ می شود. بر اساس این معافیت، فرد در زمانی که کشور شرایط امنی را پشت سر می گذارد می تواند به دلیل کسب شرایط لازم از ادامه و یا اعزام به خدمت درخواست معافیت کند.

به همین ترتیب معافیت سربازی ورزشکاران می تواند شامل معافیت دائم و موقت باشد. که هر یک با توجه به رده فعالیت که از قبل مشخص شده است از آن بهره خواهند برد.

آن دسته از ورزشکارانی که موفق به کسب رتبه و عناوین در سطح قهرمانی می شوند از معافیت قهرمانی که می تواند جز معافیت های دائمی باشد استفاده کند.

مدارک لازم برای معافیت سربازی قهرمانان ورزشی

جمع آوری مدارک مهم و لازم برای بهره مندی از قانون معافیت سربازی ورزشکاران از اقدامات اولیه مشمولان سربازی به شمار می رود. ارائه این مدارک در بازه زمانی تعیین شده نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بنابراین بهتر است ورزشکاران مشمول مدت ها قبل تر از فرا رسیدن موعد ارائه مدارک، از تکمیل و در دسترس بودن آن ها اطمینان یابند.

نکته قابل توجه دیگر این است که برای دریافت معافیت سربازی قهرمانان مانند معافیت کفالت و دیگر معافیت ها تمامی مدارک باید به تایید و امضای مراجع مرتبط و ذی صلاح رسیده باشد تا جنبه قانونی پیدا کند‌. مدارک لازم برای دریافت معافیت سربازی قهرمانان ورزشی به شرح زیر است.

اصل کارت ملی و تصویر کپی آن

اصل شناسنامه و تصویر کپی صفحات

به همراه داشتن عکس پرسنلی به تعداد لازم

آخرین مدرک تحصیلی

در دست داشتن حکم قهرمانی و همه مدارک موجود و لازم مرتبط با قهرمانی در رشته ورزشی

✍️✍️ سخنی از مشاوران آویژه

معافیت سربازی برای ورزشکاران یکی از موضوعات مهم در قوانین خدمت وظیفه عمومی در کشور ایران است. این معافیت به ورزشکارانی اعطا می‌شود که در مسابقات ورزشی برون مرزی به عنوان نماینده رسمی ورزشی کشور شناخته شده و دستاوردها و عملکرد عالی در رشته خود کسب کنند.

شرایط و مقررات معافیت سربازی برای ورزشکاران به صورت مشخص تعریف شده است. برای اینکه ورزشکاران از خدمت سربازی معاف شوند، باید سطح مشخصی از انتظارات مورد نظر را برآورده کنند.

این شرایط شامل کسب مدال های طلا، نقره و برنز است. به عبارتی به دست آوردن رتبه های اولی تا سومی آن ها را مشمول قانون معافیت مدال آوران از سربازی می کند‌. مسابقات المپیک و پارالمپیک و رقابت های در سطح آسیایی همگی بخشی از مسابقات خارجی و جهانی هستند.

سوالات متداول

نحوه استفاده از قانون معافیت سربازی ورزشکاران برای قهرمانان پارا المپیک به چه صورت است؟

از آنجایی که ورزشکاران پارالمپیکی از معافیت های پزشکی مرتبط با شرایط ورزشی خود استفاده می کنند، برخورداری از حق استفاده از این قانون برای یکی از فرزندان آن ها محفوظ خواهد بود.

آیا امکان به تعویق خدمت سربازی برای ورزشکاران فراهم است؟

بله. چنانچه ورزشکار مشمول شرایط ذکر شده برای استفاده از قانون معافیت سربازی برای ورزشکاران باشد، می تواند اعزام به سربازی را به تعویق بیاندازد و یا از معافیت دائم برخوردار شود.

آیا استفاده از معافیت ورزشی شامل همه رشته های ورزشی می شود؟

خیر. رشته ورزشی ورزشکار خواهان معافیت سربازی باید محدود به یکی از ۲۵ رشته مورد تایید سازمان نظام وظیفه سربازی باشد. در غیر اینصورت این قانون شامل حال او نخواهد شد و در زمان مقرر باید به خدمت سربازی اعزام شود.
لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

شرایط معافیت سربازی ورزشکاران (سرباز قهرمان)

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید
کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای عضویت در کانال آخرین اخبار نظام وظیفه و اطلاع از اخبار معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 15 نظر:
  1. سلام خسته نباشید بنده چندین مدال کشوری،استانی و ۱ مدال برون مرزی (کشور فنلاند) در رشته کیوکشین کاراته دارم.امکان معاف شدنم هست؟

    1. امریه های ورزشی می توانید بگیرید و هم چنین کسانی که مسابقات و رقابت المپیک و پارالمپیک مدال آوردند شامل حالشان می شود

  2. اگر کسی در مسابقات پرورش اندام قهرمان جهان و عضو تیم ملی باشد معاف هست

    1. برای بررسی رشته ورزشی با مشاورین آویژه تماس حاصل فرمایید

  3. سلام بنده عضو تیم ملی هستم در مسابقات جهانی رشته پرورش اندام بدنسازی مقام اول کسب کردم آیا معافیت شامل حال بنده میشه

    1. سلام از طریق پلیس +10 اقدام کنید در صورت تایید کمیسیون امکان گرفتن معافیت را خواهید داشت

  4. سلام من در رشته پرورش اندام ۳ماه پیش قهرمان جهان شدم و حکمش هم دارم ۲۰سالم هست آیا معاف هستم؟

    1. به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنید درصورت رای تایید کمیسیون امکان پذیر میباشد

  5. سلام
    من قهمرمان کیک بوکس کشورم
    میتونم واسه مسابقات جهانی شرکت کنم سنم ۲۷ ساله ،یعنی بهم اجازه ی خروج میدن؟

    1. سلام در صورتی که غیبت سربازی نداشته باشید امکان خروج از کشور با پرداخت وثیقه را دارید.

  6. سلام اگه کسی در رشته ی کاراته و کیک بوکس مقام کشوری و بین المللی داشته باشه و حدودا ۱۷ سالش باشه میتونه معاف بشه؟

  7. سلام من جهانی جوجیتسو برزیلی کاری میشه کرد سربازه کلانتری هستم ۱۲ ماه هستم راهنمایی کنید لطفا

  8. سلام کسی که عضو تیم ملی باشد در ووشو وقهرمان کشور هم باشد میتواند ودر حال انجام خدمت سربازی یاشد میتواند معاف شود لطفا اگر چیزی میدانید بگید

    1. سلام وقت بخیر اعضای تیم ملی می توانند از امتیاز تاخیر انداختن سربازی استفاده بکنند

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

پنجشنبه

1403/1/9

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید