بدون کارت پایان خدمت استخدام مشمولین ممنوع است؟!

ممنوعیت استخدام مشمولین بدون کارت پایان خدمت چه شرایطی دارد؟

قانون ممنوعیت استخدام مشمولین بدون کارت پایان خدمت

ممنوعیت استخدام مشمولین بدون کارت پایان خدمت سربازی، قانونی است که در سال 90 دچار تغییراتی شد.

به گزارش مرکز مشاوره آویژه و به نقل از سرهنگ سید فرشاد موسوی تبار، معاون وظیفه عمومی استان خوزستان، برابر با ماده 62 قوانین و مقررات وظیفه عمومی استخدام مشمولین غائب یا فراری در کلیه مکان ها بدون کارت پایان خدمت یا معافیت دائم ممنوع است. اما چرا اینگونه است؟

همیشه عده ای از افراد وجود دارند که تمایل دارند بر خلاف قوانین عمل کنند؛ در بحث نظام وظیفه نیز این افراد وجود دارند.

مشمولینی نظام وظیفه‌ای وجود دارند که از اعزام به خدمت سربازی سر باز زده و غیبت می کنند و یا حتی مشمولین در حال خدمتی وجود دارند که از محل خدمت خود فرار کرده و سرباز فراری تلقی می شوند.

درباره ی این موضوع مجازات های مخصوصی وجود دارند، که در صورت گرفتار شدن این افراد متخلف برای آنها اجرا خواهد شد؛ اما مسئولین نظام وظیفه به این مجازات اکتفا نکرده اند و با وضع قوانین دیگر عرصه را بر این افراد تنگ کرده اند تا آمار سرپیچی از قانون به حداقل برسد و تمام مشمولین هر طور شده خدمت سربازی خود را انجام داده و به پایان برسانند.

محدودیت های مشمولین بدون کارت پایان خدمت یا معافیت دائم چیست؟

به گزارش مرکز مشاوره آویژه و برابر با ماده 10 قانون خدمت وظیفه عمومی، انجام یکسری از امور و ارائه یکسری از خدمات و تسهیلات برای افرادی که به هر دلیل از خدمت سربازی، سرباز زده و غائب یا فرار محسوب می شوند، ممنوع است.

تا زمانی که مشمول وضعیت خدمت خود را مشخص نکنند و مدرکی مبنی بر پایان خدمت و یا معافیت از خدمت سربازی ارائه ندهند، نمی توانند از این خدمات یا تسهیلات بهره مند شوند.

پونزبر اساس این قانون، دریافت خدمات و تسهیلاتی همچون موارد زیر، برای مشمولان غایب ممنوع است:

دریافت هرگونه وام و کمک های کشاورزی، صنعتی، دامداری و مسکن از طریق بانک ها و وزارتخانه ها و موسسات دولتی

کاندیدا شدن برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و سایر شوراها

تحویل اصل گواهینامه یا پایان نامه دوره های تحصیلی دیپلم یا بالاتر از آن

صدور پروانه کسب و اجازه اشتغال

اجازه خروج از کشور

دریافت مستمری از سازمان های دولتی و غیر دولتی

استخدام به هر صورت رسمی، پیمانی، روزمزد و…

محدودیت های مشمولین بدون کارت پایان خدمت یا معافیت دائم چیست؟

مجازات استخدام بدون کارت پایان خدمت

همانطور که در بالا گفته شد، یکی از محدودیت های مشمولین غائب یا فراری، محرومیت از استخدام در وزارتخانه ها و موسسات وابسته به ارگان های دولتی و کارخانه ها و کارگاه ها و موسسات خصوصی است.

به گزارش مرکز مشاوره آویژه و با توجه به ماده 63 قوانین و مقررات وظیفه عمومی، اگر شخص یا اشخاصی که در وزارتخانه ها یا اماکن دولتی مشغول به خدمت هستند، شخصی را بدون کارت پایان خدمت یا معافیت دائم استخدام کنند، مطابق قانون به ازای استخدام نفرات اول و دوم به کسر نصفی از حقوق آنها به مدت ماه تا یک سال و در صورت استخدام سه مورد یا بیشتر به عزل دائم از خدمت توسط دادگاه محکوم خواهند شد.

بنابراین این گونه از کارفرمایان باید مراقب باشند تا هنگام استخدام افراد، حتما مدرکی معتبر مبنی بر پایان خدمت شخص (کارت پایان خدمت) و یا معافیت دریافت بکنند.

آیا موسسات و نهادهای خصوصی مجاز به بکارگیری مشمولین غایب هستند؟

به گزارش مرکز مشاوره آویژه و به نقل از سرهنگ موسوی تبار، با توجه به ماده 63 مکرر (الحاقی 22/8/1390) کسانی که مشمولین غایب سربازی را در نهادهای غیردولتی و خصوصی از قبیل کارخانه ها، کارگاه ها، شرکت های خصوصی، آموزشگاه ها، مغازه ها، تعمیرگاه ها و… بکارگیری کنند، از نظر قانون مرتکب جرم شده اند.

این افراد توسط نیروی انتظامی، وزارتخانه های تعاون و کار و رفاه اجتماعی، صنعت و معدن و تجارت شناسایی شده و مطابق قانون این گونه افراد برای بار اول محکوم به پرداخت هزینه سالانه یک سرباز و برای بار دوم و بیشتر به پرداخت هزینه های سالانه سه سرباز محکوم می شوند.

لازم به ذکر است ثبت نام این افراد در مراکز آموزشی خصوصی و آزاد به منزله‌ی بکارگیری این افراد می باشند و مطابق قانون با اینگونه افراد برخورد خواهد شد.

اما مجازات مشمولینی که غیبت کرده یا فراری هستند، چیست؟

به گفته رئیس سازمان نظام وظیفه عمومی نیروی انتظامی، مشمولان خدمت وظیفه عمومی که مدت غیبت اولیه آنها بین 1 تا 3 ماه باشد، 3 ماه اضافه خدمت و چنان چه غیبت اولیه آنها بیش از 3 ماه باشد، مدت اضافه خدمت آنها به 6 ماه افزایش خواهد یافت.

هم چنین افرادی که بیش از یک سال غیبت داشته باشند، علاوه بر 6 ماه اضافه خدمت، سرباز فراری محسوب شده و برای محاکمه و اعلام حکم به مراجع قضائی معرفی خواهند شد، که مطابق قانون این افراد ممکن است به جزای نقدی و یا حتی حبس نیز محکوم شوند.

به نقل از سردار موسی کمالی، رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیرو های مسلح، تصمیماتی مبنی بر تشدید برخورد با متخلفین درآینده نزدیک گرفته شده است و به زودی به اجرا در خواهند آمد.

نظام وظیفه

نداشتن خدمت سربازی و سوءاستفاده مدیران

برخی از کارفرماها از ناآگاهی افراد سوءاستفاده کرده و نداشتن خدمت سربازی را بهانه ای برای کار بدون قرارداد یا بیمه نکردن می کنند؛ در صورتی که طبق قانون هر فردی که مشغول به کار است، از جمله فردی که کارت پایان خدمت دارد یا نه، مشمول بیمه است.

خدمات مشاوره نظام وظیفه آویژه

در ادامه مقاله به بررسی و ارائه لیستی از خدماتی که توسط مرکز مشاوره آویژه به شما همراهان عزیز ارائه می شود، اشاره کرده ایم.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

مشاوره کسری خدمت

در صورت داشتن یکسری شرایط می توانید از کسری خدمت استفاده نمایید.

پونزانواع کسری خدمت سربازی عبارتند از:

مشمولان خدمت سربازی می توانند با داشتن شرایط از انواع کسری خدمت استفاده کنند.

مشاوره معافیت سربازی

پونزانواع معافیت های نظام وظیفه عبارتند از:

افراد طبق شرایطی که دارند می توانند از هر یک از انواع معافیت های سربازی استفاده نمایند.

نحوه دریافت امریه

افراد مشمولی که می خواهند برای دریافت امریه خدمت سربازی اقدام نمایند؛ باید از مراحل و شرایط آن کاملا اطلاع داشته باشند تا بتوانند از این فرصت استفاده نمایند.

برای دریافت امریه سربازی، باید رشته تحصیلی شما با سازمانی که می خواهید از آن امریه بگیرید، متناسب باشد؛ مقطع تحصیلی فرد بسته به سازمان مورد نظر، از دیپلم تا دکتری را شامل می شود.

از جمله مواردی که در گرفتن امریه بسیار مهم است، نداشتن غیبت سربازی می باشد.

اعزام به خدمت

هر فرد ذکور ایرانی، وقتی به سن 18 سالگی تمام می رسد، مشمول قانون خدمت وظیفه قرار می گیرد.

فرد مشمول در این موقعیت باید برای اعزام به خدمت سربازی آماده شود، این فرد باید اقدام به دریافت دفترچه خدمت وظیفه از دفاتر خدماتی نماید؛ همچنین درخواست خود را در سامانه انجام دهد.

بعضی از مشمولین نیز به جای اعزام به خدمت، از انواع معافیت ها و کسری های خدمت سربازی استفاده می نمایند.

خدمات مشاوره نظام وظیفه آویژه

قوانین نظام وظیفه خدمت سربازی

طبق قانون، سن مشمولیت بین 18 تا 50 سالگی است؛ ولی باز هم در برخی شرایط ممکن است بر حسب ضرورت به 60 سالگی هم برسد.

مطابق قوانین نظام وظیفه، مدت خدمت مشمولین در مناطق عادی و نظامی، 21 ماه است و برای مشمولینی که در سازمان ها و ارگان های غیرنظامی خدمت می کنند، 24 است.

از آنجا که قوانین وظیفه عمومی دائماً در حال تغییر و تحول است، افراد باید از قوانین بروز و تغییر یافته اطلاع داشته باشند، تا شاید بتوانند از امتیازات مربوط به گرفتن انواع معافیت های سربازی، کسری خدمت، امریه و غیره استفاده کنند.

خروج از کشور

افرادی که به سن مشمولیت نرسیده اند، برای خروج از کشور مشکلی ندارند و نیاز به گرفتن مجوزی نمی باشد؛ اما فردی که به سن مشمولیت رسیده است، حداکثر 1 سال بعد از ترک تحصیل، اخراج یا فراغت از تحصیل باید خود را به وظیفه عمومی معرفی نماید.

دانش آموزان یا دانشجویانی که معافیت سربازی دارند، در خروج از کشور از سوی وظیفه عمومی هیچگونه ممنوعیتی ندارند. مشمولان جهت سفرهای زیارتی، علمی، غیر زیارتی، کاری، مطالعاتی، ورزشی، ماموریتی و…، باید جهت خروج از کشور از وثیقه استفاده نمایند.

مشمولین خدمت

افراد مشمولی که به سن اعزام به خدمت رسیده اند، یا برای خدمت سربازی اعزام می شوند یا اینکه مشمول غیبت می شوند. گاهی اوقات مشمولین بر اثر ناآگاهی، وارد دوره غیبت می شوند؛ بنابراین اطلاع از قوانین اعزام به خدمت خیلی ضروری می باشد.

با وجود اینکه برخی از مواقع فرد مشمول وارد دوره غیبت می شود، اما می تواند با استفاده از شرایطی، از گزینه غیبت موجه استفاده نماید.

توجیه غیبت

در شرایطی مثل داشتن بیماری، حوادثی که باعث صدمات جسمی و روانی فرد مشمول شده و مانع اعزام به خدمت او شده است، بستری شدن در بیمارستان بر اثر بیماری، فوت کردن یکی از اعضای درجه یک خانواده مشمول، مشکلات اداری ایجاد شده در دفترچه اعزام به خدمت فرد و…، اینگونه موارد می تواند موجب توجیه غیبت مشمول خدمت شود.

برخی مشمولین هم درخواست تمدید و یا تعجیل خدمت را دارند، که بر اساس ارائه مدارک، این اقدام یکبار برای فرد انجام می شود. اگر غیبت موجه نباشد، فرار از خدمت محسوب می شود.

استخدام مشمولین نظام وظیفه غیر مجاز است

در پایان

بسیاری از فارغ‌التحصیلانی که مشمول خدمت هستند، در جستجوی کار هستند. در بسیاری از موارد این افراد نمی دانند که اشتغال در ادارات دولتی بدون کارت پایان خدمت، جرم است!

همان طور که در این مقاله به آن اشاره شد، استخدام مشمولان خدمت که از سربازی غیبت کرده اند، غیرقانونی است و برای مشمولین غایب و هم برای کارفرماها جرم محسوب می شود و جریمه هایی برای آن در نظر گرفته شده است.

استخدام دانشجو بدون کارت پایان خدمت نیز از این قاعده مستثنی نیست. مدیران اداره ها و شرکت های خصوصی در صورتی که ثابت شود از افراد بدون کارت پایان خدمت در شرکت خود استخدام بعمل آورده اند، به مراجع قانونی احضار می شوند.

در صورتی که این کارفرماها دولتی بوده و یا وابسته به دولت باشند، بار اول و دوم به مدت 6 ماه الی 1 سال، حقوق یک سرباز جریمه شده و بار سوم به انفصال از خدمات دولت محکوم می شوند.

اگر در مورد خدمت سربازی نیاز به مشاوره دارید، می توانید با مرکز مشاوره آویژه تماس بگیرید و نسبت به شرایط خود را با مشاوران این مرکز در میان گذاشته و به پاسخ سوالات خود دست پیدا کنید

برای استفاده از خدمات مشاوره نظام وظیفه تلفنی می توانید با شماره 9099071985 تماس بگیرید.

سوالات متداول

سوال علامتجریمه کارفرمایی که اقدام به استخدام کارمند بدون کارت پایان خدمت کرده، چیست؟

این جریمه برای کارفرماهای دولتی بار اول و دوم به مدت 6 ماه الی 1 سال، حقوق یک سرباز و بار سوم انفصال از خدمات و برای مدیران اداره ها و شرکت های خصوصی احضار به مراجع قضایی است.

سوال علامتجریمه مشمولینی که استخدام شده اند، چیست؟

مشمولین غایب که به کار مشغول بوده‌اند، به ازای غیبت کمتر از سه ماه، اضافه خدمتی به اندازه 3 ماه اضافه خدمت خواهند داشت. این جریمه به ازای بیش از سه ماه غیبت، 6 ماه اضافه خدمت به آنها اضافه خواهد شد.


لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

بدون کارت پایان خدمت استخدام مشمولین ممنوع است؟!

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید
کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای عضویت در کانال آخرین اخبار نظام وظیفه و اطلاع از اخبار معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 7 نظر:
  1. واقعا درست نیست بچه رو میفرستی خدمت یا بیچارش میکنن یا موادیش میکنن بعدش ک تمام میشه خدمتش اصلن اون آدم‌اول نمیشه
    فکری بکنین برای خدمت و سختی استخدامی هاتون

  2. چرابچه های مارو تواین سختی ها وشرایط بد میبرید سربازی لطفا خدمت سربازی وبرای بچه های تک فرزند معاف کنید🙏

  3. سلام من حدود یک سال ونیم هست که معافیت پزشکی ازناحیه ی چشم دارم آیا برای استخدام در ادارات یا شرکت هامشکلی به وجود نمیاد باتشکر

    1. برخی ارگان ها مثل ارتش و اموزش پرورش سخت گیری پیش می اید

  4. سلام آیا مشمول خدمت سربازی میتونه در ازمون استخدامی آموزش پرورش شرکت کنه یا خیر .مثلا دوره آموزشی رو به پایان رسانده

  5. سلام من سربازی نرفتم لیسانس تازه گرفتم مهرم میخوام ارشد بخونم میشه معافیت تحصیلی آیا می توانم با معافیت تحصیلی درآزمون استخدامی آموزش وپرورش شرکت کنم یا حتما باید سربازی برم بعد بیام با کارت پایان خدمت ؟؟؟؟؟

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

پنجشنبه

1403/1/9

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید