هر آنچه باید در مورد معافیت پزشکی بیماری های اعصاب و روان بدانید

شرایط معافیت پزشکی بیماری های اعصاب و روان

افراد با مشکلات جدی جسمی و روانی می توانند اقدام به اخذ کارت معافیت پزشکی سربازی کنند. معافیت پزشکی اعصاب و روان که به آن معافیت روانپزشکی نیز می گویند، از مهم ترین معافیت های پزشکی است که امروزه مشمولین می توانند از طریق آن کارت معافیت پزشکی دریافت کنند.

از آنجایی که از گذشته مشمولان خدمت به دنبال روشی برای سربازی نرفتن بودند، معافیت های زیر شاخه معافیت پزشکی مانند معافیت اعصاب و روان، معافیت بیماری های عمومی و… می توانند راه حل های خوبی برای نرفتن به خدمت سربازی باشد.

اما توجه داشته باشید سازمان نظام وظیفه جمهوری اسلامی ایران برای معافیت مشمولان سخت گیری های لازمه را انجام می دهد. به طوری که با اطمینان می توان گفت افراد بدون داشتن شرایط معافیت اعصاب و روان به هیچ عنوان نمی توانند معافیت از خدمت سربازی بگیرند.

سازمان نظام وظیفه از آن جایی که افراد دارای بیماری های روانی تحمل خدمت سربازی را ندارند و ممکن است از نظر روحی و جسمی به خود یا دیگران آسیب برسانند، با انجام آزمایش های لازمه سلامت روانی افراد را مورد بررسی قرار می دهد. و با توجه به معیار ها، ملاک ها و قوانین، تشخیص می دهد که افراد معاف شوند یا به خدمت سربازی اعزام شوند.

در این مقاله ما مشاوران مرکز مشاوره آویژه قصد داریم راجع به اصلی ترین نوع معافیت نظام وظیفه یا همان معافیت پزشکی اعصاب و روان صحبت کنیم. شما با خواندن این مقاله اطلاعات کاملی در رابطه با معافیت دائم اعصاب و روان، لیست کامل بیماری های اعصاب و روان، محرومیت های معافیت اعصاب و روان و… به دست می آورید.

 چگونه معافیت پزشکی اعصاب و روان بگیریم؟

معافیت پزشکی اعصاب و روان، ماده ۳۳ طرحی است که سازمان نظام وظیفه کشور برای مشمولانی که به بیماری های اعصاب مبتلا هستند، در نظر گرفته است. هر فرد مشمول برای اعزام به خدمت سربازی باید مراحل مختلفی را طی کند.

یکی از این مراحل مربوط به بررسی سلامت جسم و روان افراد مشمول به خدمت است. اما اهمیت این موضوع در این است که تاب و تحمل دوره سربازی برای برخی افراد که از اختلالات جسمی و روانی رنج می برند، کار دشواری است. لذا سازمان وظیفه با شناسایی این افراد در مراحل سنجش و معاینات، معافیت هایی را برایشان در نظر گرفته است.

هفده دسته مختلف بیماری مطرح شده که یکی از آنها، مربوط به بیماری های اعصاب و روان است. طبق ماده ۳۳ قوانین و مقررات معافیت پزشکی، اگر تایید شود که فردی به یکی از بیماری های اعصاب و روان مبتلا است می تواند از معافیت های مختلف استفاده کند.

انواع مختلفی از بیماری های اعصاب و روان همچون کژخویی ها، بیماری های روانی مربوط به دوره جنگ، اختلال در تکلم و… موضوع این ماده است. در ادامه شاهد توضیحاتی در مورد مهم ترین معافیت های پزشکی اعصاب و روان هستیم.

 

معافیت پزشکی بیماری های داخلی مغز اعصاب

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

معافیت پزشکی بیماری های داخلی مغز و اعصاب

لیست معافیت پزشکی بیماری های داخلی مغز اعصاب چهارمین بخش از لیست بیماری های مربوط به معافیت پزشکی است. این بخش شامل چندین بند است که تعداد زیادی از بیماری های داخلی مغز و اعصاب و نوع معافیت در نظر گرفته شده برای آن بیماری خاص را در برگرفته است.

در ادامه شاهد لیستی از برخی بیماری های اعصاب و روان که ابتلا به آن ها منجر به معافیت می شود هستیم. توجه داشته باشید تشخیص معافیت دائم، معافیت موقت، معافیت از رزم و اعزام به خدمت با توجه به درجه و میزان درگیری شخص به این بیماری ها اعلام می شود.

 

اختلال استحاله ای مربوط به سلول های عصبی (نورون ها) مانند بیماری فریدریش

اختلال در تعادلات مخچه ای

انسفالیتها و انسفالوپاتی هایی که عوارض جسمی و روانی داشته باشند.

مولتیپل اسکلروزیس یا بیماری MS

انواع میوپاتی ها

پاراپلژی، همی پلژی، منوپلژی، همی پلژی و…

انواع صرع

انواع مختلف نوروفیبروماتوز که در عملکرد و ساختار بدن فرد اختلال ایجاد کرده باشد.

سوابق مننژیت و سکل انواع مننژیت

نورالژیها

فلج اعصاب کرانیال یا جمجمه ای

سکته های مغزی و…

تاخیر کلی رشد

اختلال بیش فعالی – نقص توجه

افراد مبتلا به این بیماری ها علاوه بر اینکه توسط شوراها و کمیسیون های پزشکی تخصصی مورد معاینه قرار می گیرند، باید سوابق بیماری خود را نیز ارائه کنند تا از معافیت دائم، موقت ، معافیت از رزم و… بهره مند شوند.

معافیت پزشکی بیماری های اعصاب و روان

لیست معافیت پزشکی بیماری های اعصاب و روان همه بیماری های اعصاب و روان را که مشمولان به سبب ابتلا به آن ها از رفتن به خدمت معاف می شوند و یا حداقل معافیت موقت یا معافیت از رزم می گیرند را مطرح می کند.

گاهی برخی از مشمولان دارای شرایط معافیت پزشکی بیماری های اعصاب و روان هستند اما اطلاع زیادی درباره نوع معافیت سربازی در نظر گرفته شده برای خود را ندارند. لذا سازمان وظیفه این لیست را در اختیار مشمولان قرار داده اما اطلاع از نوع معافیت هر کدام از این نوع بیماری ها توسط متخصص تشخیص داده می شود.

پونزلیست برخی از این بیماری ها در زیر آمده است:

پسیکوزها؛ شامل اسکیزوفرنی، پسیکوز های آتیپیک و…

بیماری دوقطبی، اختلالات افسردگی که در زمره اختلالات خلقی قرار دارند.

اختلالات شخصیتی مانند اسکیزوئید ها، پارانوئید و…

اختلالاتی همچون وسواس، فوبیا، اضطراب؛ پانیک و…

عقب ماندگی های ذهنی

لکنت و اختلال در تکلم

انحرافات جنسی، همو سکسوالیتی و…

تیک های صوتی یا حرکتی

اختلال هویت جنسی

اعتیاد به مواد مخدر و روانگردان و…

در نظر داشته باشید که با توجه به شرایط و درجه بیماری نوع معافیت مشخص می شود، بنابراین ممکن است نوع معافیت برای دو فرد که مبتلا به یک نوع بیماری هستند، متفاوت باشد.

نظام وظیفه

معافیت پزشکی بیماری های جراحی مغز اعصاب

لیست معافیت پزشکی بیماری های جراحی مغز اعصاب دسته ی دیگری از بیماری هایی است که مشمولان به دلیل ابتلا به آن ها، می توانند از معافیت های پزشکی برخوردار شوند.

پونزبیماری هایی که در این لیست قرار دارند، طیف گسترده ای را شامل می شود، که تعدادی از آن ها به شرح زیر است:

اسپوندیلولیزیس، رترو لیستزیس، اسپوندیلولیستزیس که با در نظر گرفتن درجه و درصد اختلال معاف می شوند.

هرنی های دیسکال که با معافیت دائم همراه است.

برجستگی ها و یا دهیدراتاسیون دیسکال

مبتلایان به لامینکتومی که سابقه جراحی داشته باشند.

ساکرالیزاسیون

تومورهای استخوانی مربوط به ستوان فقرات

شکستگی در مهره ها که در موارد حاد معافیت موقت و با کلاپس بالای ۲۵ درصد معافیت دائم دارد.

تغییر شکل مادرزادی جمجمه مثل کوچک شدن یا میکروسفالی، بزرگ شدن یا ماکروسفالی و…

اختلال در عروق مغز

جراحی مغز و جمجه

وجود جسم خارجی در کانال نخاعی و جمجمه

کیست های نخاع یا مغز

وجود تومور در دستگاه عصبی مرکزی و محیطی و…

هر کدام از این بیمارها با عوارض مختلفی همراه هستند. طی مراحل معاینه و آزمایش مشمول، تمام ویژگی های بیماری به دقت بررسی می شود و بر اساس نتایج به دست آمده معافیت نوع معافیت مشخص می شود.

باید توجه داشته باشید که در برخی از این بیماری ها ارائه سابقه بستری شدن یا جراحی الزامی است.

 

مراحل دریافت معافیت پزشکی اعصاب و روان

مراحل دریافت معافیت پزشکی اعصاب و روان تفاوت چندانی با مراحل لازم برای دریافت دیگر انواع معافیت ها ندارد. شما برای گام برداشتن در جهت معافیت باید مراحل زیر را به ترتیب طی کنید.

مراجعه ی فرد مشمول به دفاتر پلیس الکترونیک برای اخذ دفترچه اعزام به خدمت اولین مرحله است، که مشمول باید انجام دهد.

مرحله ی بعدی تکمیل فرم های لازم همچون فرم معاینه پزشک اولیه است که وضعیت روانی مشمول را مورد بررسی قرار می دهد. این برگه تاییدیه و امضای پزشک اولیه را در بر دارد.

در مرحله بعد مشمول باید مدارک شناسایی و سوابق بستری شدن یا مدارک پزشکی مربوط به بیماری خود را به همراه برگه معاینه به سازمان وظیفه تحویل دهد.

سازمان وظیفه صحت اطلاعات ارائه شده توسط مشمول را با انجام استعلامات لازم از مراکز درمانی مختلف می سنجد.

در صورت تایید تمام مدارک فرد مشمول به خدمت برای ادامه مراحل به بیمارستان فراخوانده می شود.

بیمارستان شوراهایی را تشکیل داده که متشکل از روانپزشکان و پزشکان متخصص است و وضعیت روانی و جسمی مشمول را بررسی می کنند.

عدد بعد از بیمارستان نوبت به کمیسیون پزشکی وظیفه عمومی می رسد. این کمیسیون تمام مدارک، شواهد و سوابق بیمار و همچنین نظرات کمیسیون بیمارستان را در حضور مشمول بررسی می کند. چنانچه شواهد حاکی از بیماری مشمول باشد،فرد از رفتن به خدمت معاف می شود یا بر اساس نوع بیماری معافیت موقت یا معافیت از رزم دریافت می کند.

مدارک لازم معافیت پزشکی اعصاب و روان

مدارک لازم معافیت پزشکی اعصاب و روان باید در زمان مناسب جمع آوری شوند و به سازمان مربوطه ارائه گردند.

پونزاین مدارک شامل مواردی همچون:

برگه ی وضعیت مشمولان که نوع درخواست مشمول را در برمی گیرد.

برگه ی معاینه اولیه که توسط پزشک مهر و امضا می شود و وضعیت سلامت روان و جسم مشمول را مشخص می کند.

برگه ی کامل شده مربوط به واکسیناسیون سربازی

مدارک شناسایی مثل کارت ملی، شناسنامه و…

عکس پرسنلی با زمینه سفید

افتتاح حساب و ارائه ی شماره حساب بانک سپه

اصل مدرک تحصیلی یا گواهینامه موقت پایان دوره تحصیلی

علاوه بر این در روند دریافت معافیت اعصاب و روان باید مدارکی که مربوط به سوابق بیماری مشمول همچون بستری شدن، مصرف دارو و… است، به سازمان نظام وظیفه تحویل داده شود. البته این مدارک بایستی توسط بیمارستان ها و مراکز درمانی نیروهای مسلح و دانشگاه ها معتبر تایید شوند.

 

چگونه اعتراض خود را به رای کمیسیون پزشکی اعلام کنیم؟

اگر کمیسیون پزشکی درخواست معافیت شما را رد کرد، در بازه زمانی مشخص اعلام شده توسط سازمان نظام وظیفه همه مشمولین معترض می توانند اقدام به ثبت درخواست اعتراض خود کنند. مشمولان باید در اسرع وقت یعنی بلافاصله بعد از صادر شدن رای کمیسیون پزشکی اقدام به ثبت درخواست اعتراض خود کنند.

باید متذکر این موضوع شوم که اگر مهلت زمان مجاز اعتراض به پایان برسد دیگر مشمولان قادر به ثبت درخواست خود نخواهند بود. مشمولانی با وجود داشتن شرایط لازمه پس از درخواست معافیت نتیجه مطلوب و دلخواه خود را کسب نکرده اند به منظور ثبت درخواست اعتراض خود باید مراحل زیر را طی کتتد.

مراجعه حضوری به مرکز پلیس + 10

دریافت فرم اعتراض نامه از مسئولین اداره پلیس + 10

تکمیل فرم اعتراض نامه و ارسال مجدد فرم به سازمان نظام وظیفه

حاضر شدن در کمیسیون پزشکی در موعد مقرر و انجام مجدد آزمایشات و معاینات لازمه

فرستادن مدارک لازمه به سازمان نظام وظیفه

 

 

شرایط معافیت بیماری های اعصاب و روان

شرایط معافیت بیماری های اعصاب و روان شاید کمی ساده تر از دیگر بیماری ها باشد. مشمولین با داشتن پرونده پزشکی طولانی مدت می توانند از شرایط معافیت بیماری های اعصاب و روان برخوردار گردند.

فقط کافی است از قوانین و ضوابط این نوع معافیت ها اطلاع داشته و راهنمایی های لازم را بدست آورند. مشمولین وظیفه عمومی برای بهره مندی از شرایط معافیت پزشکی در چهار گروه تقسیم بندی شده و سلامت جسمی و روحی آنها مورد بررسی قرار می گیرد.

پونزاین گروه ها در زیر توضیح داده شده اند:

گروه یک: افرادی که سالم هستند و نیاز است که در معمولی ترین حالت نزدیک به ۲ سال خدمت کنند تا کارت پایان خدمت دریافت کنند.

گروه دو: مشمولانی که بیمار هستند و با رای شورای پزشکی به آن ها معافیت دائم داده می شود. این افراد می توانند کارت معافیت دائم خود را سریعا دریافت کنند.

گروه سه: افرادی که دچار بیماری هستند ولی شورای پزشکی رای بر معافیت دائم آن ها نمی دهد می توانند از معافیت خدمات رزمی بهره ببرند. این افراد از انجام کارهای رزمی معاف می شوند.

گروه چهار: مشمولانی که به دلیل عمل جراحی یا اعتیاد از ۶ ماه تا یک سال معافیت موقت استفاده می کنند در این گروه قرار می گیرند.

 

 

لیست بیماری های معافیت پزشکی اعصاب و روان

مشمولان خدمت برای اقدام در راستای معافیت اعصاب و روان خدمت سربازی باید اطلاعاتی درمورد بیماری های روانی مختلف که مشمول معافیت می شوند داشته باشند. به همین منظور در جدول زیر لیست بیماری های معافیت پزشکی اعصاب و روان آورده شده است.

با کلیک بر عنوان هر یک از این بیماری ها، کاملاً توضیح داده شده است که هر بیماری چه معافیت هایی را شامل می شود و چگونه می توانید برای معافیت های مختلف اقدام نمایید.

نام بیمارینام بیمارینام بیماری
اختلال هویت جنسیاعتیاد به روان گرداناعتیاد به مواد مخدر
انحرافات جنسیاختلال اضطراباختلال پانیک
وسواسافسردگیصرع
لکنت زباناختلال اوتیستیکاختلال خلقی دو قطبی نوع دوم
اختلال سایکوز گذرااختلالات تیک حرکتیاختلالات تیک صوتی
اختلالات سوماتوفرماختلالات شخصیت اسکیزوئیداختلالات شخصیت اسکیزوتایپال
اختلالات شخصیت مرزیاختلالات شخصیت پارانوئیداختلالات فراگیر رشد
اختلالات هذیانیاختلالات کنترل تکانه شدیداسکیزوافکتیو
بیماری دو قطبی نوع یکسایر اختلالات شخصیتیسایکوپات
عقب ماندگیفوبیاهموسکسوالیتی
پسیکوزهای آتیپیک مزمنکند ذهنی

 

چه سوالاتی برای معافیت اعصاب و روان پرسیده می شود؟

نحوه پاسخ دهی به سوالات اعصاب و روان اصلی ترین معیار برای تشخیص معافیت اعصاب و روان یا اعزام مشمولین است. اما توجه داشته باشید برای تشخیص معافیت فرد مشمول در بعضی از بیماری های اعصاب و روان مانند افسرگی احتیاج به پرسش و پاسخ است.

در برخی دیگر از بیماری های اعصاب و روان مانند جراحی ها و تومور ها صرفا با ارائه مدارک پزشکی لازمه متخصصین کمیسیون پزشکی تشخیص می دهند که فرد مشمول به خدمت اعزام شود یا خیر.

معمولا دو دسته سوال کتبی و شفاهی در کمیسیون پزشکی از مشمولان خدمت به منظور بررسی سلامت روان آن ها پرسیده می شود. سوالات کمیسیون اعصاب و روان معمولا سوالات روانشناسی هستند که در مراکز مختلف بری انجام تست های روانشناختی مورد استفاده قرار می گیرند.

سوالات شفاهی کمیسیون پزشکی

در پرسش های شفاهی معمولا پزشک مربوطه اقدام به پرسیدن سوالاتی در مورد زندگی روزمره و خاطرات مشمولین می کند. با بدست آوردن اطلاعات کاملی در مورد روتین زندگی فرد مشمول کمیسیون پزشکی می تواند تشخیصی عادلانه داشته باشد.

در جلسه پرسش شفاهی پزشک سوالاتی در مورد سابقه افسردگی، نزاع، پرخاشگری، خودکشی، دعوا و ضرب و شتم می پرسد. اگر فرد مشمول به علت مشکلات و اختلالات جنسی مراجعه کرده باشد، پزشک به پرسش سوالاتی در مورد روابط و افرادی که در زندگی فرد مشمول وجود دارند سوال می پرسند.

این موضوع را در نظر داشته باشید که هدف از پرسش این سوالات دریافت پاسخ صحیح یا غلط نیست بلکه هدف فقط سنجیدن شرایط فرد مشمول به خدمت است.

سوالات کتبی کمیسیون پزشکی

فرد مشمول برای پاسخ به پرسش های کتبی روانشناختی باید پرسنامه ای حاوی شمار زیادی از سوالات را تکمیل کند. سوالاتی را که افراد باید اقدام به پاسخگویی آن ها کنند همان تست های معتبر روانسنجی هستتند که در مراکز روانپزشکی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع معافیت های اعصاب و روان سربازی

معافیت از خدمت بیماری های اعصاب و روان برای مشمولین امکان پذیر خواهد بود در این نوع بیماری بر اساس شرایط جسمی و روحی فرد و همچنین میزان و شدت بیماری، معافیت صادر می گردد.

اما آیا به تمام بیماران اعصاب و روان معافیت دائم داده می شود؟ معافیت های دیگر برای این نوع بیماری چیست؟ برای گرفتن معافیت در سازمان نظام وظیفه سه نوع معافیت تعریف شده است. در جدل زیر شاهد دسته بندی های معافیت و اختصاص یافتن آن ها به مشمولان مختلف هستیم. لازم به ذکر است بر اساس شدت و ضعف بیماری، یکی از این معافیت ها به متقاضیان معافیت پزشکی اعصاب و روان تعلق می گیرد.

شدت ابتلامعافیت ها
اگر فرد مشمول طبق نظر کمیسیون پزشکی دارای وضعیت روانی و جسمی خوبی نباشد و به هیچ نحوی نتواند وظایف خدمت سربازی را انجام دهد کارت معافیت پزشکی میگیردمعافیت های دائم یا همیشگی
مشمولان دارای مشکلات موقت در صورت تایید کمیسیون پزشکی حداکثر تا یکسال می توانند معافیت موقت بگیرندمعافیت های موقت و مقطعی
کسانی که به تشخیص کمسیون پزشکی نیروهای مسلح توانایی انجام خدمت رزمی نظامی ندارند در بخش غیر رزمی نظام به خدمت گرفته می شوند دوران سربازی خود را بدون رزم می گذرانندمعافیت های خدمات رزمی و کارهای سنگین

معایب و محرومیت های معافیت اعصاب و روان

معافیت پزشکی اعصاب و روان و داشتن کارت قرمز می تواند محدودیت و محرومیت های اجتماعی را برای دارنده آن ایجاد کند. شاید این سوال برای شما پی بیاید که کارت قرمز سربازی چیست؟ کارت قرمز همان معافیت اعصاب و روان سربازی است که داشتن آن محرومیت هایی را به دنبال دارد.

اصطلاح کارت قرمزی برای افرادی به کار برده می شود که با داشتن بیماری های اعصاب و روان از خدمت معاف شده اند! به همین منظور کارتی با عنوان کارت قرمز به آن ها اعطا می شود که این کارت بر خلاف تصور عموم مردم قرمز رنگ نیست و ظاهری شبیه به دیگر کارت های معافیت از خدمت دارد. در ادامه به توضیح معایب داشتن کارت قرمز می پردازیم.

 

 

استخدام

شاید مهمترین عیبی که این نوع معافیت ایجاد می کند، محدودیت در استخدام باشد. شرایط و ضوابط مختلفی برای استخدام در مجموعه های خصوصی و دولتی که با برگزاری آزمون اقدام به استخدام نیرو می کنند وجود دارد. معمولا یکی از این شرایط نداشتن کارت معافیت پزشکی به خصوص معافیت اعصاب و روان است. بنابراین این نوع معافیت یکی از انواع معافیت های پزشکی است که مشکلات آن بیشتر از مزایا آن است.

 

گرفتن گواهینامه رانندگی

افرادی که با داشتن معافیت اعصاب و روان سربازی اقدام به گرفتن گواهینامه می کنند، به کمیسیون روانپزشکی ناجا ارجاع داده می شوند، تا وضعیت آنها و نوع و شدت بیماری بررسی شود. معمولا نیمی از افراد دارای کارت معافیت اعصاب و روان هستند، نمی توانند گواهینامه رانندگی دریافت کنند و این موضوع به توانایی های لازم، برای رانندگی و کنترل روانی برمی گردد.

گرفتن پاسپورت

در برخی موارد با توجه به شدت و نوع بیماری فرد ممکن است گرفتن پاسپورت فرد معاف را با مشکل مواجه کند. گاهی بسته به شرایط و شدت بیماری، افراد دارای معافیت اعصاب و روان باید فردی را به عنوان قیم برای اخذ پاسپورت و خروج از کشور معرفی کنند.

 

علی رغم تمام مزیت هایی که کارت معافیت اعصاب و روان برای مشمولان به همراه دارد و مهم ترین آن نرفتن به خدمت است، معایبی نیز وجود دارند. لذا توصیه می شود که مشمولان برای کسب معافیت به هر کاری دست نزنند و همه ی جوانب را در نظر بگیرند تا با مشکلات بیشتری مواجه نشوند.

ابطال کارت معافیت اعصاب و روان

فردی که معافیت اعصاب و روان دارد، چنانچه بهبودی کامل داشته باشد، می تواند نسبت به ابطال کارت معافیت اعصاب و روان اقدام کند؛ پس از آن می تواند برای اعزام به خدمت اقدام کند.

باید در نظر داشته باشید که افراد در صورت ابطال معافیت، تنها باید به سربازی اعزام شوند و نمی توانند از دیگر معافیت ها برخوردار شوند!

شرایط ابطال کارت معافیت اعصاب و روان

بهبودی کامل

شرط سنی

امضای تعهدنامه مبنی بر اعزام به خدمت سربازی

رسیدگی به پرونده در شورای عالی پزشکی سازمان نظام وظیفه عمومی

توجه ویژه داشته باشید که در سال های اخیر برای ابطال کارت قرمز سختگیری های زیادی اعمال شده است.

راه های گرفتن معافیت بیماری های اعصاب و روان

راه گرفتن معافیت بیماری های اعصاب و روان راه دشواری نیست. اما بدون داشتن اطلاعات تلاش های شما بی نتیجه خواهد ماند. زیرا قوانین سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا دشوارتر از قبل شده است. پس باید دقت داشته باشید تا مراحل آن را به درستی انجام دهید.

برای این نوع معافیت اولین اقدام جمع آوری مدارک پزشکی معتبر است؛ این مدارک می توانند سرنوشت شما را تغییر دهند. پس از جمع آوری کامل مدارک شناسایی و پرونده ی پزشکی، باید به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی مراجعه کنید. در این مراکز درخواست انواع معافیت ها از جمله معافیت پزشکی ثبت خواهد شد. با مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک انتظامی به ترتیب باید مراحل زیر را طی کنید.

ثبت درخواست معافیت اعصاب و روان خدمت سربازی

ارائه مدارک پزشکی و انجام معاینات پزشکی

حضور به موقع در بیمارستان نیروهای مسلح و انجام آزمایشات

شرکت در کمیسیون پزشکی و صدور رای نهایی شورای پزشکان سازمان نظام وظیفه

معافیت اعصاب و روان در زمان های مختلف

معافیت بیماری های اعصاب و روان سربازی دارای قوانین بسیاری است. از این رو هر ساله تغییراتی نیز در آن ایجاد می شود؛ زیرا در سال های قبل معافیت پزشکی ساده ترین راه حل برای نرفتن به سربازی بود.

به همین دلیل امروزه برای این معافیت ها نیز شروط سختی گذاشته شده است؛ ولی با این وجود همچنان افراد زیادی از همین راه موفق به دریافت کارت معافیت خود خواهند شد.

معافیت پزشکی اعصاب و روان حین خدمت

معافیت پزشکی اعصاب و روان حین خدمت، روند مخصوص به خود را دارد. این نوع معافیت برای گروهی از سربازان در نظر گرفته شده که در زمان انجام خدمت سربازی به یکی از بیماری های دسته ی اعصاب و روان مبتلا می شوند؛ یا اینکه بیماریشان در حین خدمت عود می کند و توان به پایان رساندن دوره سربازی را از دست می دهند.

اگر در حین خدمت هستید و می خواهید برای دریافت معافیت اعصاب و روان اقدام کنید، باید ابتدا به بهداری یگان خدمت خود مراجعه نمایید تا معاینات لازم انجام شود. پس از این اقدامات نتیجه ی نهایی معافیت یا عدم معافیت مشمول توسط شورای نیرو مشخص می شود.

اگر فردی برای درمان به مدت زمان کمتر از ۶ ماه نیاز داشته باشد، معافیت موقت دریافت می کند. نکته ی مهم این است که این دوره معافیت موقت نیز جز دوره سربازی حساب می شود؛ یعنی از مدت خدمت مشمول کسر می شود.

علاوه بر این مبتلایان به اختلالات اعصاب و روان می توانند در زمان خدمت از معافیت دائم نیز استفاده کنند و با تایید و نظر شورای نیرو از خدمت ترخیص شوند.

معافیت موقت بیماری های اعصاب و روان

معافیت موقت بیماری های اعصاب و روان تنها برای مدت کوتاهی اعتبار دارد، که معمولا ۶ ماه است. این معافیت در واقع برای گذراندن دوره ی درمانی است.

مشمولان بعد از گذراندن دوره ی معافیت موقت دوباره مورد معاینه قرار می گیرند و اگر این بار علائم بیماری را بروز ندهند، برگه ی آماده به خدمت برایشان صادر می شود و به خدمت سربازی اعزام می شوند.

اما در صورت عود و شدت گرفتن بیماری و اختلال عصبی، معمولا فرد از رفتن به خدمت معاف می شود. برخی بیماری های اعصاب و روان که معافیت موقت دارند، شامل اختلال سایکوز گذرا، اعتیاد و… است.

همچنین مبتلایان به کژخویی هایی مثل انحراف جنسی و همو سکسوالیتی و… ابتدا معافیت موقت می گیرند؛ اما بعد از گذراندن این مدت و تایید بیماری، می توانند معافیت دائم بگیرند.

لازم به ذکر است که یکی از فاکتور های تعیین کننده برای اخذ معافیت موقت در برخی از بیماری های اعصاب و روان نوع مدرک تحصیلی مشمولان است.

کارت معافیت پزشکی اعصاب و روان

کارت معافیت پزشکی اعصاب و روان یا همان کارت قرمز از جمله موضوعاتی است که همواره مورد بحث قرار می گیرد و مشمولان سوالات زیادی را درباره این موضوع دارند. کارت معافیت پزشکی برای انواع مختلفی از اختلالات و بیماری ها صادر می شود که اختلال و بیماری اعصاب و روان نیز یکی از آن ها است.

افراد واجد این کارت از رفتن به خدمت سربازی معاف هستند. نوع معافیت نیز در کارت معافیت پزشکی درج شده است؛ مثلا برای مشمولان مبتلا به اسکیزوفرنی نوع معافیتی که در این کارت درج شده است، مربوط به بخش ۵ که همان بیماری های اعصاب و روان و بند ۱ است.

 

مثلا افراد دارای این معافیت برای دریافت گواهینامه رانندگی و استخدام در برخی ادارات و… دچار مشکل می شوند، که در این مقاله به تفصیل توضیحاتی را در این باره شرح داده شد. نکته ای که مشمولان برای اخذ کارت معافیت اعصاب باید در نظر داشته باشند، ارائه سوابق و مدارک بیماری است.

کارت معافیت اعصاب و روان یا همان کارت قرمز سربازی بر خلاف تصویر ذهنی اکثر افراد قرمز رنگ نیست و مانند دیگر کارت های معافیت پزشکی است. دریافت این کارت به منزله عدم توانایی خدمت مانند سایرین مشمولین تلقی می شود.

 

✍️✍️ مشاوره معافیت بیماری های اعصاب و روان

معافیت بیماری های اعصاب و روان نمونه مهمی از معافیت های پزشکی به حساب می آید. به همین دلیل برخی از افراد سالم نیز با ارائه مستندات سعی بر نشان دادن این نوع بیماری در وجود خود دارند. این افراد بدون مشورت و یا حتی راهنمایی گرفتن از کسانی که تجربه معافیت اعصاب و روان را دارند اقدام به این کار بی نتیجه می کنند.

گاهی اوقات علی رغم اینکه فرد مشمول به خدمت دارای شرایط معافیت پزشکی اعصاب و روان خدمت سربازی است اقدام به معافیت نمی کند. این در صورتی اتفاق می افتد که این افراد از شرایط و قوانین معافیت آگاهی ندارند و کسی مشاوره ای در این باره به آن ها نداده است.

در گذشته سخت گیری های سازمان نظام وظیفه برای معافیت های پزشکی سربازی کمتر بود. به همین منظور بدون اطلاع و مشاوره معافیت بیماری های اعصاب و روان نیز افراد می توانستند اقدام به اخذ کارت معافیت اعصاب روان کنند. اما امروزه با توجه به سخت گیری های سازمان نظام وظیفه برای معاف کردن، مشمولان خدمت حتما باید اطلاعات جامعی به منظور معافیت اعصاب و روان داشته باشند.

شاید در طول روز با اصطلاحاتی مانند آدم روانی یا آدم دیوانه مواجه شده باشید. این اصطلاحات به افرادی که دچار بیماری های روانی و اختلالات اعصاب هستند اطلاق می شود. در واقع اختلالات روانی مانند اندوه، افسردگی، اضطراب و… می تواند زندگی افراد را به ناامیدی سوق دهد. افراد مشمول خدمت با داشتن چنین شرایطی نمی توانند در برابر سختی های خدمت سربازی تاب بیاورند و باید معاف از خدمت شوند.

این مشکلات باعث ایجاد بیماری های روانی و شدت آن می شود. مشکلات اعصاب و روان به بیماری های زیادی منجر می شود. از جمله این بیماری ها می توان به اختلالات شخصیتی، خلقی، وسواس، لکنت زبان، اختلالات سوماتوفرم و تیک های حرکتی یا صوتی اشاره کرد.

 

 

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره آویژه

هدف مرکز مشاوره آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی، افزایش آگاهی شماست تا جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. در این راستا مرکز مشاوره آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره معافیت پزشکی، مشاوره تخصصی نظام وظیفه و… به شما هم میهنان عزیز ارائه می دهد.

کافیست با شماره۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵تماس بگیرید.

سوالات متداول

معافیت پزشکی اعصاب و روان و اختلالی در دریافت پاسپورت ایجاد می کند؟

در برخی موارد با توجه به نوع بیماری اعصاب و روان که فرد به آن مبتلا شده، امکان صدور پاسپورت برای مشمولان بیمار وجود ندارد.

معایب کارت معافیت اعصاب و روان چیست؟

استخدام نشدن در برخی ادارات و سازمان ها و عدم امکان دریافت گواهینامه رانندگی، از جمله معایب این معافیت است.

سوالات کمیسیون اعصاب و روان چیست؟

این سوالات متناسب با نوع اختلال روانی مثلا افسردگی، فوبیا، اختلال شخصیت و… مطرح می شود، که شدت بیماری را آشکار می کنند.

آیا به همه بیماران اعصاب و روان معافیت دائم داده می شود؟

نوع معافیت برای این افراد بستگی به شدت و ضعف بیماری آن ها دارد. هر چه بیماری شدیدتر باشد نوع معافیت دائم خواهد بود.

مدارک لازم برای گرفتن معافیت سربازی اعصاب و روان چیست؟

مهم ترین مدارک شامل پرونده پزشکی، مدارک شناسایی مشمول، آخرین مدرک و گواهی تحصیلی، عکس پرسنلی و تکمیل فرم های آن است.

لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

هر آنچه باید در مورد معافیت پزشکی بیماری های اعصاب و روان بدانید

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید
در این مقاله بخوانید:
کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای عضویت در کانال آخرین اخبار نظام وظیفه و اطلاع از اخبار معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 398 نظر:
  1. سلام من حدودا ۶ ساله از خدمت فرار کردم ویک ساله در یگ درگیری گلوله خوردم و رودمو عمل کردن و مشکلات اعصاب روان برداشتم همش دلم میخاد یکیو بهش اسیب برسونم و همه رو به چشم دشمنم میبینم و میدونم اگه برم خدمت حتما به کسی اسیب میرسونم میخام بدونم به نظرتون معافیت بهم تعلق میگیرد

    1. با سلام و احترام وقت شما بخیر سیری هستم با ارائه مدارک پزشکی معتبر از پزشکان معتمد نظام وظیفه جهت بیماری اعصاب و روان و همچنین رای تایید نهایی کمیسیون پزشکی سازمان نظام وظیفه ، معافیت امکان پذیر میباشد

  2. سلام بنده اعزامی ۸۰ هستم از سال ۸۱ فراری شدم از سال ۸۵ به بیماری افسردگی و اضطراب و استرس و اعصاب و روان شدم از چند دکتر هم گواهی دارم ایا میتوانم معافیت دائم بگیرم تشکر

    1. با سلام، شما جهت دریافت معافیت اعصاب و روان که کارت قرمز هم به ان تعلق خواهد گرفت میتوانید به نظام وظیفه محل خدمت مراجعه نمایید و با نظر کمیسیون پزشکی و شورای سه نفره امکان معافیت داشته باشید بشرطی که افسردگی شدید و مقاوم به درمان داشته باشید

  3. سلام من سال ۸۸ رفتم سربازی و به دلیل مشکلات خانوادگی مشکل اعصاب و روان پیدا کردم و سابقه خودکشی با ۳۰ تا قرص رو دارم تهد نظر روانپزشک بودم همش عصبی و نگران و دلشوره دارم مشکل معده پیدا کردم بخاطر استرس و سابقه خودکشی با برق رو داشتم زنم به خاطر دست بزن و عصبی بودنم طلاق گرفت الانم بیمارستان ارتش قزوین تاییدم کرده فرستاده کمسیون ۵۰۵ تهران و الانم تهد درمان روان پزشک هستم خاستم بدونم معاف دائم میکنن ؟ ممنون میشم پاسخگو باشید

    1. سلام بله برای شما معافیت دائم اعصاب روان صادر میشود.

  4. سلام بنده لکنت زبان شدید دارم در بهزیستی هم ثبت شده هیچ اختلال روانی و رفتاری دیگه ای ندارم تنها مشکلم در برقراری ارتباط هست اگه معاف بشم همه محدودیت های اعصاب و روان اعمال میشه برام یا تو اطلاعات کارت دقیق ثبت میشه که مشکلم فقط همینه؟ دانشجوی پرستاری هستم در اینده برای استخدام وزارت بهداشت این معافیت محدودیت ایجاد نمیکنه؟ چون شدید هست میتونم معافیت دائم بگیرم فقط از محدودیت های بعدش میترسم

    1. سلام بله معافیت اعصاب و روان دریافت میکنید و محدودیت های داشتن کارت قرمز را به همراه دارد و روی کارت مشخص میشود برای کدام بخش و کدام بند آیین نامه معافیت لحاظ شذه است

  5. من بعلت بیماری اعصاب و روان در بیمارستان بستری شده بودم و ۸ جلسه الکتروشوک گرفته بودم و داروی اعصاب مصرف میکنم. سال ۹۸ برای معافیت اعصاب به نظام وظیفه مراجعه کردم تا الان که سال ۱۴۰۲ هستش ۳ بار بهم معافیت موقت ۶ ماهه دادند که هر بارش تا دفعه بعد ۱ سال طول می‌کشه. برای معافیت روماتیسم هم وسطش مراجعه کرده بودم که اول گفتند معاف شدی بعد شورای عالی اون رو لغوش کرد. الان دوباره برای اعصاب معاف موقت ۶ ماهه شدم (برای بار سوم) و باید ۶ ماه در بیمارستان امام سجاد ناجا تحت نظر باشم. نتیجه اینکه برای یه معافیت انقدر وقت و هزینه میگیرن و به آدم استرس وارد میکنند که اگه بیماری خفیف هم داشته باشید چند برابر میشه و خود این روال معافیت رو طی کردن یه بیماری خیلی ناجور حساب میشه.

  6. سلام من برای بیماری عصابوروان که معافیت بگیرم ولی ۶ماه ابست خدمتی داد الان چجوری معافیت بگیرم بعدازاین۶ماه بازبایدمثل قدیم برم سرخدمت؟

    1. سلام در صورتی که بیماری در طول 6 ماه شدید شده باشد میتوانید درخواست معافیت دائم بدهید

  7. سلام من اعزامی ۸۰ هستم از سال ۸۱ فرار کردم از سال ۸۵ هم به بیماری اعصاب و روان مبتلا شدم از چند دکتر هم گواهی دارم ایا من میتونم معافیت پزشکی بگیرم

  8. سلام
    اگه اختلال اضطراب شدید داشته باشیم و معافیت دائم بگیریم
    آیا کارت قرمز هم میدن یا نه؟

    1. سلام بله برای معافیت تمامی مشکلات پزشکی اعصاب و روان کارت قرمز دریافت میکنید.

  9. سلام آیا سندرم پای بی قرار جزطبقات پزشکی معافی از رزم میباشد یا نه باید در رزم شرکت داشته باشیم

    1. سلام بسته به رای کمیسیون پزشکی با مقایسه درجه بیماری شما میتوانید معاف ار رزم بشوید.

  10. با سلام
    من ماه دیگه ۱۸ سالم میشه و اختلال اضطراب اجتماعی شدید و افسردگی دارم
    ولی تا الان به دلایلی به روانپزشک مراجعه نکردم و سابقه مصرف داروهم ندارم
    خواستم بدونم با این شرایط شانسم برای گرفتن معافیت اعصاب و روان چقدره؟

    1. سلام شما با گرفتن نامه از پزشک معتمد نظام وظیفه و تایید کمیسیون پزشکی امکان کرفتن معافیت خواهید داشت .

  11. سلام خسته نباشید
    من اعزامی سال ۱۴۰۰ هستم و الان برای بار ۴ از خدمت فرار کردم بکبار هم دژبان دستگیرم کرد ۷ روز رفتم زندان نظامی ولی باز فرار کردم میخاستم بدونم من الان روی صورتم و پام و سینم و لای انگشتم تتو دارم و دربچگی سابقه تشنج داشتم و ۱۲سال قرص رهاکین ۲۰۰ خوردم معاف میشم یا خیر
    ممنون میشم جواب بدین

    1. شما باید خودتون معرفی کنید و جرایم و…پرداخت کنید وبعد درخواست معافیت پزشکی بدید دریگان اعزامی خودتان، تا شرایط تان برسی شود برای معافیت پزشکی

      1. سلام من ۶ ماه معاف موقت شدم ب دلیل اعصاب و روان اختلالت خلقی نمیتونم خدمتمو ادامه بدم مشکل اعصاب دارم ایا میشه معاف بشم

        1. سلام با تایید پزشک نظام وظیفه در صورتی که بیماری شما در درجه ای باشد که طبق آیین نامه به معافیت دائم ختم شود امکان گرفتن معافیت دائم خواهید داشت

  12. معافیت پز شکی اعصاب وروان وا‌ بیماری دوقطبی دارم حوزه نظام وظیفیه استان اذربایجان غربی گیر داده قدرت گاگشی هستم معافیت ۶ ماه داده تکلیفم چیه

    1. بعد 6 ماه کمیسیون تشکیل می شه و دوباره بررسی می شوید

  13. سلام من 25 سالمه یه مشکلی که من دارم اینه وقتی اعصابم خورد میشه نمیتونم خودمو کنترل کنم وبه خودم اسیب میرسونم مثلا با سر میرم تو دیوار و امثال این معافیت شامل منم میشه ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. ، با سلام، بیماری شما باید در مراکز کلینیکی و پاراکلینیکی سازمان نیروهای مسلح مبنی بر مشکل اعصاب و روان به اثبات برسد جهت انجام این مراحل از پلیس 10 شروع نمایید

  14. سلام من معاف از رزم اعصاب و روان هستم
    اما غیر از اسلحه گرم همه کار دارم انجام میدم
    میخواستم بدونم طبق کدوم بند و ماده و تبصره قانون فرد معاف از رزم میشه و کجای قانون ذکر شده که معاف از رزم اعصاب و روان چطور باید خدمت کنه؟

  15. سلام ببخشید لطفاً جواب منو بدید
    من رفتم بیمارستان بعثت نهاجا
    دو بار به مدت ۳۰ روز و یه بارم به مدت ۱۶ روز بستری بودم
    برام برگه معافیت دایم زدن و ۳۰ روز استراحت پزشکی بعد اینکه مدارک رو دادیم گفتن باهاتون تماس میگیرن
    الان مدت کمی مونده تا پایان ۳۰ روز استراحت پزشکی ولی هیچ تماسی نگرفتن
    میخواستم بدونم چیکار کنم ؟
    چقدر طول می‌کشه تا زنگ بزنن

    1. باسلام صبوری کنید اگر تماس نگرفتن از طریق نظام وظیفه پیگیری کنید

    2. سلام من ۱۱ ماه خدمت کردم ولی به دلیل افسردگی و مشکلات روانی دیگه نتونستم ادامه بدم و در یگان خدمتیم خودزنی کردم منو فرستادن پیش روانپزشک و رو برگه نوشت عدم تحمل خدمت و شروع مجدد خدمت. بعد رفتم شورای پزشکی خودزنیامو نشونش دادم دکتر گفت دیگه نمیاد بری پادگان بعد ۷ روز جوابش میاد یعنی معافم؟

      1. سلام برای شما معافیت اعصاب روان و کارت معافیت قرمز صادر خواهد شد.

    3. سلام وقت بخیر ممنونم اگر جواب سوال منو بدید من ۶ماه معاف روان و اعصاب شدم الان اخرین کمسوین رفتم و نوشت داروی stay استفاده میکنه و تحت نظر دکتر متخصص روان و اعصاب قربانی میباشد و کمسیون گفتش که برات پیام میاد برو الان میخوام بدونم معاف شدم یا نه

      1. سلام – احمتمالا شما معاف موقت شده اید و بعد از مدت مشخص شده برای شما دوباره کمسیو تشکیل میشود و رای نهایی صادر میشود.

  16. سلام.
    لطفا به سوال منم پاسخ بديد خيلى نياز دارم.
    اگه از فرار سرباز، ده سال گذشته باشه و سرباز بعد از فرار دچار بيمارى اعصاب و روان اسكيزوفرنى شده باشه، اگه خودش رو معرفى كنه، در حالى كه بيمارى اسكيزوفرنى داره، در دادگاه نظامى به حبس محكوم ميشه يا حبسش بخشيده ميشه؟

    1. درصورت مشکل پزشکی اعصاب و روان که تاییدیه پزشک معتمد نظام وظیفه و همچنین رای تایید کمیسیون را بگیرید امکان معافیت دارید

  17. با سلام. من اختلال اضطراب دارم و حدودا یک ساله که دارم با تراپیست صحبت میکنم و مدتی هم دارو مصرف کردم و سعیم بر این بوده که با روان درمانی حلش کنم ولی هنوز بیماریم درمان نشده. مدارک پزشکی خاصی ندارم ولی میدونم اگه برم سربازی بیماریم دوباره تشدید میشه. برای دریافت معافیت میتونم کاری انجام بدم؟

    1. با ارایه پرونده روانشناسی و روانپزشکی خود جهت تشکیل کمیسیون پزشکی اقدام کنید

  18. من چند سالی قرص هایی مصرف میکردم که مربوط به اختلال دو قطبی بعد سر خود قرص ها را گذاشتم کنار و الان دچار افسردگی ام هستم و البته دچار اختلال هذیان ام هستم چون که بعضی مواقع حس میکنم کسی ام دنبالم و باهاش حرف میزنم در مورد بیزینس و کار

  19. سلام. دوست‌ من ۲ بار سابقه بستری داره و یک بار هم سابقه خودکشی. چند وقت دیگه قراره کمیسیون براش برگذار بشه. الان‌ پشیمون شده و می‌گه ای کاش بیماری رو اعلام نمی‌کردم. حالا می‌تونه روز کمیسیون ازشون بخواد که معاف نکنن. سابقه بستری رو اعلام نکنه تو روز کمیسیون متوجه نمی‌شن؟ یا می‌زنن تو سیستم براشون میاره؟

    1. سلام میتواند درخواست ابطال کارت قرمز بزند اما برای سابقه بیماری اعصاب روان در ابطال سخت گیری میکنند و شانس کمی برای ابطال کارت دارند.

  20. سلام . من ۷ ساله سابقه صرع دارم و الانم باهامه .ی جوریه که شبا توب خواب بیهوش میشم .قرص مصرف میکنم . بعد رفتم دکتر نظامی اونجا ازم ازمایش گرفتن و این هفته ک بیاد برام کمیسیون میگیرن ، بنظرتون میتونم معاف دائم باشم ؟
    چیا باید بگم توی جلسه کمیسیون ؟

    1. سلام با تایید کمیسیون بعد از مصاحبه و برسی بیماری برای شما معافیت دائم ثبت خواهد شد.

  21. من 8سال فراری هستم .بخاطر مشکل روحی روانی همه جام میلرزه هم دستام سرم پاهام زبونم میلرزه می‌شه کارت قرمزی گرفت لطفا یه جوابی بدین

    1. سلام با تایید کمیسین پزشکی امکان گرفتن معافیت را دارید.

  22. سلام من یه اختلالی دارم که شب ها نمیزاره بخوابم کمی افسرده و گوشه گیر هستم میتونم معافیت بگیرم؟

    1. وقت بخیر باید با روان پزشک نظامی و مشاوران مورد شما بررسی شود تا اطلاعات بیشتر داده شود

      1. سلام من به علت خوردن قرص برنج به مقدار کم و دلایل دیگر سه بار و به مدت سه ماه در بیمارستان بخش اعصاب و روان بستری شدم و الان زیر نظر پزشک هستم و قرص اعصاب میخورم آیا معاف هستم؟

    2. در ضمن تا آخر عمرم باید قرصهای روان پزشکمو بخورم.
      فقط میخوام بدونم معاف میشم یانه؟
      و اینکه معافیت روانپزشکی اجازه شرکت کردن در کنکور دولتی و در صورت قبولی دانشجو شدن گرفتن مدرک پزشکی و مطب زدن رو میدن بمن
      قانونی مبنی بر نقض معافیت روانپزشکی و
      عدم دریافت پروانه نظام پزشکی برای مطب و معالجه ی مریض داریم؟؟؟؟؟
      یا نه چنین قانونی نیست
      من هم میتونم کنکور بدم هم دانشگاه بخونم هم مطب بزنم معالجه کنم؟

      1. سلام شما برای تحصیل مشکلی ندارید اما برای دریافت مجور و پروانه اشتغال به مشکل بر میخورید

    3. سلام من یه ماهه که به خدمت رفتم و اموزشی خودمو تموم کردم و از وقتی به خدمت رفتم افسردگی گرفتم خاستم ببینم اگه بخام معاف بشم چیکار باید بکنم

      1. از طریق بهداری پادگان اقدام کنید و سپس از طریق بیمارستان معتمد نظام وظیفه اقدام کنید

  23. سلام من یه اختلالی دارم که باعث میشه بعضی شب ها نتونم بخابم میتونم معافیت بگیرم؟

  24. سلام
    من معافیت موقت ۶ ماهه اعصاب و روان گرفتم به علت OCD و اضطراب
    الان هم پیش پزشک خودم میرم و هم هر ماه پیش روانپزشک های بیمارستان امام سجاد میرم و نسخه های پزشک خودم رو براشون میبرم و اون ها هم سوال می‌کنن که اشک منو درارم انگار رفتن شکنجه گاه
    قبلا فقط فلووکساین و کلومیپرامین و آلپرازولام مصرف میکردم
    الان داروهام بیشتر شده به جز فلووکسامین ۲۰۰ ، رهاکین ۵۰۰ و ترانکوپین ۱۰۰ و لیتیوم ۳۰۰ مصرف میکنم حالم داره روز به روز بدتر میشه من از سربازی متنفرم و صبح تا شب کارم شده حمله به دیگران و گریه خسته شدم نمیدونم به کدوم آدم با شرفی بگم منو معاف کنه من هیچی نمیخام فقط دست از سر من بردارن زندگی روزمره خودم رو به زور سپری میکنم حوصله چند تا آدم بی وجدان تو محیط نظامی رو ندارم تا وارد محیط نظامی و بیمارستان میشم تپش قلب و تنگی نفس میگیرم
    پزشکم میگه بیا برو بستری شو میگم نمیخام ولی اگه لازمه به خود دکترای اون بیمارستان نظامی بگم بستریم کنن دست از سرم بردارن

    1. معافیت نگیرید من برای خودتون می گم از راه برادری من 20سال پیش گرفتم سال 89گواهینامه پایه 3گرفتم الان رفتم پایه دوم بهم نمیدن میگن بیماری اعصاب و روان داری دکتر نوشته سلام ولی این بی پدر مادر نامه نمیده خودم موندم چکار کنم

  25. سلام خسته نباشید بنده از 6 سالگی به مدت 9 سال داروی تگرتول۲۰۰ مصرف میکردم سردرد های شدید به حدی که اگر ادامه پیدا کنه منجر به تشنج میشه
    در همان لحظه در جای تاریک و سکوت باید ارام باشم تا خوب بشه بعد نه سال هنوز هم ادامه داره بنده پیش دکتر هم رفتم و تایید کردن که صرع دارم پرونده های پزشکی ام هم دارم.. ولی الان دیگر دارو مصرف نمیکنم.. ولی علائم صرع رو دارم اگر اعصبانی بشم هیچی نمیفهمم دست،خودم نیست و همان سردرد هایی که منجر به سردی بدن عرق سرد میشه و در اخر تشنج میخواستم بدونم معاف میکنن یا معاف نمیشم؟

  26. سلام خسته نباشید بنده از 6 سالگی به مدت 9 سال داروی تگرتول۲۰۰ مصرف میکردم سردرد های شدید به حدی که اگر ادامه پیدا کنه منجر به تشنج میشه
    در همان لحظه در جای تاریک و سکوت باید ارام باشم تا خوب بشه بعد نه سال هنوز هم ادامه داره بنده پیش دکتر هم رفتم و تایید کردن که صرع دارم پرونده های پزشکی ام هم دارم.. ولی الان دیگر دارو مصرف نمیکنم.. ولی علائم صرع رو دارم اگر اعصبانی بشم هیچی نمیفهمم دست،خودم نیست و همان سردرد هایی که منجر به سردی بدن عرق سرد میشه و در اخر تشنج میخواستم بدونم معاف میکنن یا معاف نمیشم؟

  27. باسلام من۴۲ سالمه چندباراقدام به خودکشی کردم ناموفق ازدست استراحت وتحت درمان هستم دکترفصل۱-۵-بند۳اختلالشخصیتی و۲-فصل۶-بند۲هیرونراسیکال نوشته معافیت دارم

  28. سلام آیا مصرف قرص الانزاپین ۵ باعث معافیت سربازی میشه ؟

    1. سلام
      صرف مصرف قرص الانزاپین معافیت نداره.باید کمیسیون پزشکی برید و اگر اونجا تایید کنن بیمار هستید بعد معافیت شامل حالتون میشه

  29. سلام بند اختلال هویت جنسی و تغییر جنسیت دادم.دانشجوی پزشکی هستم.بعدا برای استخدام و مطب زدن بمشکل برنمیخورم؟؟آیا راه دیگه ای نیست این بند نخوره؟؟

    1. سلام وقت بخیر
      ابتدا باید بیشتر شرایط شما بررسی شده و در نهایت جواتب قطعی به شما ارائه شود

  30. سلام شوهر من متولد ۱۳۶۰ هستش وازسال ۱۳۷۹ به مدت ۱۷ سال زندان بودبه جرم موادمخدروچهارپنج سالی میشه که آزاد شدولی اوایلش خوب بودتااینکه بعدازمدتی کم کم افسردگی اومدسراغش گفتم شایدخوب بشه چیزی هم تودستمون نبودببریمیش روان پزشک تااینکه مدتی است حالش خیلی خراب شده به کوچکترین صدایی واکنش نشان میده برادراش بردنش دکترداروبراش نوشته میخوره میخابه توخواب همش هذیون میگه بیدارهم که میشه هیچ کس حق کوچکترین صحبتی رانداره وضع مالی‌شان هم که خوب نیست میخواستم برای اینکه بزارنمون تحت پوشش کمیته امدادیابهزستی ایامعافیت شامل حالش میشه یانه راهنمایی کنید بی زحمت ببینم چه خاکی تورم بریزم خیلی دلم براش میسوزه

  31. سلام
    من اضطراب شدید دارم؛ حتی گاهی بی دلیل قلبم به شدت دچار تپش میشه
    چند ساله دکتر های مختلف رفتم و در حال حاضر پیش روانپزشک میرم که بعد از نقشه مغذی، گفتن بیماری من افسردگیه
    توی جمع نمیتونم غذا بخورم، اکثر اوقات مهمونی و… نمیرم یا اصلا نمیخورم
    اضطراب طوری که دانشگاه ارشدم رو واسه استرس و ارائه و امتحان ول کردم
    گواهینامه رو کلاساش رو گذروندم ولی پیش افسر نتونستم و ول کردم
    کارت سبز بسیجم رو آخر دوره ول کردم.
    خواهش میکنم راهنماییم بفرمایید

  32. ایا پدر مشکل بیماری های اعصاب و روان داشته باشد می تواند پسر را معاف کند؟

    1. با سلام باید شرایط بررسی شود لطفا با کارشناسان ما تماس بگیرید

  33. سلام و خسته نباشید پسر من دستاش هم تتو داره
    هم یکمم عصبی هم دستاش خط چاقو دارد معاف میشود
    ولی عصبی زیاد نیست کم معاف میشه یا نه ؟؟

    1. سلام صرف د اشتن تتو و خط چاقو و عصبی بودن برا معافیت کافی نیست اگر طبق تشخیص پزشک متخصص تایید مشکلات اعصاب و روان را انجام دهد با توجه به نوع بیماری مشخص شده امکان معافیت وجود دارد اما حتمی نمی باشد

    2. سلام وقت بخیر
      برادر من سال ۹۳ خدمت اعزام شد و سرباز زندان بود و بنا به دلایل مختلف که قبل خدمت مصرف روانگردان داشتن و در حین خدمت عود کردن بیماریش که افسردگی و اضطراب و لکنت زبان و تیک عصبی بود ۶ ماه معاف موقت گرفت و مراحل درمان طی کنه ، بهتر شد تا زمانی که مجدد کمسیون شدن و رفتن خدمت و باز همون اتفاقات تکرار شد ولی با مصرف دارو تا چندین ماه خدمت کرد اما متاسفانه آخرهای خدمت فراری شدن و الان نزدیک ۸ ساله فراری هستن و نرفتن خدمت.دکترها افسردگی و اختلال اضطراب و چند مورد دیگه رو ذکر کردن تا الان که ایشون دچارش هست و پرونده دارن ، اما از ترس اذیت هایی که در زندان شدن و چندین بار غیبت که ور حین خدمت داشتن و ترس از دادسرا تا امروز اقدام نکردیم برای معرفی و کارهای دیگش ، امکان معافیت ایشون با ارائه اسناد پزشکی و مشکلاتش هست؟آیا اگر معاف بشن میتونن ادامه تحصیل بدن یا خیر ؟

      ممنون میشم راهنمایی کنید

    3. سلام درود خدمت ادمین عزیز
      یه سوالی خدمت شما داشتم من
      دستم جای تیغ داره روی بازوم .
      میدونم منو میفرستن کومیسیون پزشکی ولی سوال من اینه:چون هیچ مشکلی از لحاظ اعصاب و روان ندارم
      برای من گروه ،ب، میزنن ؟

      1. سلام وقت بخیر
        بستگی به رای پزشک نظام وظیفه بعد از معاینه دارد

  34. سلام من ازلحاظ اعصاب روان مشکل دارم حتی اقدام به معافیت پزشکی کردم در مرحله اول 6ماه معاف موقت بهم دادن که بعداز 6ماه دوباره برم آزمایش بدم وقتی عصبی میشم کنترل خودم ازدست میدم به حدی عصبی میشم که دستانم شروع به لرزیدن می‌کنه به کلی از حالت طبیعی خارج میشم غیراز بیماری اعصاب گوش راستم شنوایی کامل نداره درخصوص این هم رفتم دکتر بیمارستان نظامی یکی ازمهره های گردنم هم ترک برداشته ولی باوجود این مشکلات فقط 6ماه معاف موقت شدم که دوباره برم بخاطر مشکل عصبی آزمایش بدم خواستم راهنمایی کنین آیا در مرحله دوم معاف دائم میشم

    1. سلام
      وقت بخیر
      بستگی داره که بیماری اعصاب شما بهبود پیدا نکرده باشد

  35. سلام وقت بخیر من قبلا سابقه بیماری اضطراب بودم اما برای اینکه گروه ب نشم از دکتر خواستم این رو نادیده بگیرن چون درمان هم شدم. اما باز هم یه قرص باید داشته باشم در مواقع حساس مصرف کنم. ایا بردن اون قرص داخل پادگان زمان اعزام منع قانونی دارد؟ از نسخه پزشک بیش از شش ماه است که میگذرد

    1. سلام وقت بخیر باید نسخه جدید پزشک را ببرید یا به بهداری پادگان مراجعه کنید

  36. سلام خسته نباشید بنده دچار بیماری اسکیزو افکتیو هستم ایا من معاف دائم میشم یا موقت ممنون میشم پاسخ بدید.

    1. باسلام باید شرایط شما بررسی شود برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید

  37. سلام.
    مدتی هست با آقایی آشنا شدم برای ازدواج. ظاهرا همه چی خوبه. در مورد سربازی بهم گفتن معاف شدن طبق بند 5 ماده 2. توضیح ندادن. تحقیق کردم دیدم بیماری اعصاب روان و افسرگی حاد هست. الان به نظر میاد حالشون خوبه. آیا این موضوع محدودیتی در کسب و کار و زندگیشون ایجاد می کنه؟

  38. سلام خسته نباشین من 12ماهه که دارم خدمت میکنم اگه بهم شش ماه معافیت موقت بدن جزو خدمت حساب میشه ؟واینکه اگه وضعم خوب شد دیگه توکارت پایان خدمتم نمیخوره که مشکل اعصاب داشتم

    1. سلام وقت بخیر
      شرایط شما باید بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد

  39. سلام خسته نباشین من 11ماه خدمت هستم یه بار هم تو بخش اعصاب و روان 8روز بستری شدم الان هم به خاطر مشکلاتم نمیتونم خدمت کنم و 27سالمه و مدرک فوق دیپلم دارم میخواستم بدونم امکانش هست معافیت موقت بگیرم؟اگه معافیت موقت بگیرم دوباره برگردم خدمت بازم تو کارت پایان خدمت میخوره اعصاب و روان یا نمیخوره؟

  40. سلام وقت بخیر
    من استرس خیلییی شدیدی دارم و تا حدی هم افسردگی … استرسم طوریه که ناخن جوی و مو کنی داررممم و شب ها موقع خواب داد میزنم گاهی اوقات و دو سال هست که تحت نظر روانپزشک هستم و بیماری پوستی درماتیت سبوریت هم که ناشی از استرس هست رو هم دارمم اولش دکترم بهم قرص آسنترا 50 رو تجویز کرد و الان هم آسنترای 100 رو میخورم امکان معافیت وجود داره برام ؟؟
    اینم بگم که پدرم هم جانباز 10 درصد + 9 ماه حضور در جبهه دارن و خودم هم چشمم آستیگمات هست بدون عینک خیلی تار همه چیو میبینم

    1. سلام وقتتون بخیر امکانش میتواند برایتان وجود داشته باشد.

  41. سلام وقتتون بخیر
    من نامزدم یکی از چشماش ۸ از ۱۰ و یکی دیگه ۳ از ۱۰ .
    سنگ کلیه هم داره
    مشکل اعصاب و روان هم داره و رپ دستش جای خط هست
    آیا معاف میشه؟؟
    ۱۸ سالشه
    میخواهیم نامزدی بگیریم اگر معاف نشه کلی مشکل پیش میاد.

  42. باسلام کسانیکه بیماری اعصاب وروان دارند وبخاطر آن معاف شده اند یعنی بیماری آنها قابل علاج نیست واگر هست ومعالجه شده باشند چکار باید بکنند

  43. سلام
    من اگر مدارک پزشکی اعصاب و روان از پزشک خودم رو برای بیمارستان ببرم ممکنه اون ها تشخیص یک بیماری دیگه به جز نظر پزشک خودم رو بدن ؟

  44. سلام. خسته نباشید من یه سوال داشتم خدمتتون.
    من حدود 17 روز پیش در کمیسیون پزشکی نظام وظیفه معافیت موقت برای اعصاب روان را گرفتم. و به من گفتن که شما برو بیمارستان 505 ارتش و به من نگفتن کی و چجوری میتونم بفهمم که چجوری میتونم از ساعت و روزش که کی قراره برم مطلع بشم. حالا سوال من اینکه من چجوری میتونم بفهمم. پیام میاد یا نامه یا چجوری؟ خیلی ممنون میشم من را درجریان بگذارید. ممنون

    نظر شما بعد از تائید نمایش داده میشود.

  45. سلام

    ببخشید دوتا سوال داشتم
    معافی پزشکی اعصاب و روان به نوع دارویی که مصرف میشه بستگی داره؟؟؟؟؟

    بیماری اسکیزوافکتیو معافی دایم داره؟؟؟؟

    1. سلام
      به سوابق پزشکی شما از جمله دارو های مصرفی و سابقه ی بستری بستگی دارد

  46. سلام خسته نباشید من به دلیل استرس و شکست های ناشی از کنکور فوق العاده تپش قلب گرفتم ضربان قلبم تا 170 هم میره تحت درمان مقدماتی هستم و دارو هم مصرف می کنم ولی تغییری نداشته برام و در مواقع حساس دل درد و شکم درد میشم حتی به دلایل شکست هام دیگه میل به تحصیل در رشته جز پزشکی ندارم برای همین آبان پارسال انصراف دادم از دانشگاه واز وجود خودم خجالت می کشم اصلا نمی خوام با مردم روبه رو بشم سر و صدا برام غیرقابل تحمله سردرد و اختلال خواب هم عضو ثابت بدن من هست هر روز با تپش قلب از خواب بیدار میشم زانو درد هم در حدی دارم واقعا نمی تونم چهارزانو بشینم
    شانسی دارم که برای معافیت دائم اقدام کنم؟ وگرنه که نه وقت خودم رو بگیرم…چه مشکلاتی با معافیت برای آدم پیش میاد؟

    1. سلام خدمت شما معافیت پزشکی در حالت عادی ، محدودیت هایی دارید از جمله عدم استخدام در ارگان ها و شرکت های دولتی، اگر این معافیت از نوع اعصاب و روان باشد محدودیت های دیگر ازجمله ابطال گواهینامه، عدم دریافت جواز کسب، عدم اشتغال در بخش دولتی و یا خصوصی و.. را به همراه دارد.

      1. چرا اطلاعات اشتباه میدی به مردم
        من سال ۸۴ معافیت گرفتم بند ۳ ماده ۳۳،هیچگونه مشکل قبلی هم نداشتم هیچ قرصی هم نمیخوردم،خط و خالکوبی و خودزنی هم ندارم،بعد معافیت گواهینامه پایه ۳گرفتم البته با نظر کمیسیون پزشکی ناجا،بعدشم گواهینامه پایه ۲ گرفتم با نظر کمیسیون پزشکی ناجا،مشغول کار در شرکت و دارای بیمه تامین اجتماعی

  47. سلام جناب خسته نباشید ببخشید یکی از نزدیکان من به دلیل مشکلات اعصاب روان و خودزنی و ‌‌… کارت معافیت سربازی گرفته . به این شخص گواهینامه میدن یا ن؟ و این که چه معایبی داره این کارت ‌. اگه میشه یه جواب قطعی و کاملا درست بدید بهم ممنون

  48. سلام بنده ۳۶ ساله ام هنوزنرفتم خدمت درس میخوندم ۱۲ساله قرص اعصاب وروان مصرف میکنم مدارک پزشکی ندارم بیماری دوخلقی هم دارم ۱۲ساله کارم شده صحبت کردن باخودم اگه قرصامونخورم شوک عصبی بهم واردمیشه قرصهای مصرفیم کلونازپام.الپرازلام.کلومپرامین.سیتالوپرام.پوکساکیم.لطفاراهنماییم کنید ممنون.

    1. سلام وقت بخیر می توانید برای تشکیل کمیسیون پزشکی درخواست بدهید و در صورت تایید معاف می شوید

  49. سلام من امریه سربازی گرفتم الان کمیسیون پزشکی شدم بخاطر خط رو دستم آیا کمیسیون مشکل سازمیشه براامریم

    1. سلام. خیر معافیت از رزم اختلالی در امریه ایجاد نمیکند.

    2. سلام خسته نباشید بنده سرباز زندانم برای خودزنی و جای خودکشی منو معاف از رزم کردن الان ۱۵ ماهم خدمت کردم ولی دیگه نمیتونم زندان خیلی فشار روم اورده من از یگان درخواست نامه پزشکی کردم به من ندادن من چجوری میتونم پیگیر شم؟؟

  50. سلام.

    من بعد از دوسال غیبت ، میتونم دفترچه بفرستم و تقاضای کمیسیون پزشکی بدم؟ با مشکلاتی که من تو این دو سال داشتم و همچنان درگیرشم ممکنه معافیت کامل بگیرم و اصلا اعزام نشم؟ چه نوع معافیتی میخوره تو کارتم؟

    – اعتیاد داشتم تا 3 ماه پیش البته مدرکی ازش ندارم (به غیر از اینکه دوسال پیش یکبار فرستادنم کمپ)
    – یک سال پیش هم مدت سه ماه تحت نظر دکتر دارو میخوردم.
    – اختلال دوقطبی شدید دارم و اسکیزوفرنی. حتی دوماه پیش یک حمله عصبی و حالت جنون بهم دست داده که خانواده بردنم دکتر و برام نامه بستری نوشتن که بجاش در منزل داروهارو مصرف کردم و یک ماه استراحت مطلق بودم. همچنان هم دارو مصرف میکنم و تحت نظر دکترم.

    ممنون از راهنماییتون

  51. سلام وقتتون بخیر
    من تیرماه سال ۹۸ برای آموزشی اعزام شدم به پادگان شهید کچویی کرج. من سابقه تحت درمان روانپزشک بودن رو دارم ولی بدلیل لجبازی با خانواده، قبل از اعزام حرفی از بیماریم ب پزشکهای نظام وظیفه نزدم. بعد از گذروندن ۳۵ روز از دوره آموزشی، عصب پای چپم یکم مشکل براش پیش اومده بود و از لحاظ روحی و روانی هم خیلی بهم ریخته بودم! البته سالهای ۹۴ تا ۹۷ هم زیر نظر روانپزشک بودم و حتی هنوز نسخه هایی که دارو برام تجویز شده بود رو هم دارم! خلاصه در نهایت من رو ۶ماه معاف موقت کردن! ولی بخاطر اینکه نسبت به معافیت اعصاب و روان دل چرک بودم، دنبال معافیت نرفتم! میخواستم ببینم الان میتونم مجدد برم دنبالش برای معاف شدن؟
    مدرک دیپلم فنی و حرفه ای دارم و در زمان دانشجویی هم ۲بار انصراف از تحصیل دادم!

    1. سلام وقت بخیر بله می توانید درخواست کمیسیون پزشکی داشته باشید

      1. سلام سال93مشکل عصاب روان داشتم معاف شدم الان حالمم خوب شده و بهبود پیدا کردم.بخام کارتم رو تعغیر بدم راحل داره یا نه؟

    2. سلام من 21 سالمه و نزدیک سه سال غیبت خوردم تو 15 سالگی طی دو ماه دو بار بیمارستان اعصاب بستری شدم یک بار 10 روز یکبار 20 روز و چندین مرتبه دکتر روانشناس و روانپزشک رفتم مدارکشم موجوده و آدم مودی هستم و اخلاقم زود به زود عوض میشه اعصابم ضعیفه و زود جوش میارم و همش تو دلم آشوبه که بقیه میخوان بهم آسیب بزنن و اضطراب دارم و کمی دستام میلرزه با این شرایط میشه معافی گرفت یا نه راستی برادر بزرگترم خدمتشو خریده و نرفته سربازی و هنوز هم زن نگرفته آیا میشه معافی گرفت؟؟؟

      1. سلام وقت بخیر
        برای معافیت اعصاب و روان یک سری شرایط برای شما لحاظ خواهد شد و امکان معافیت وجود دارد

  52. سلام وقتتون بخیر
    سال نو رو تبریک میگم بهتون
    من تیرماه سال ۹۸ اعزام شدم ب دوره آموزشی به پادگان کچویی کرج! بعد از ۴۰روز ب دلیل مشکلات بهم ریختگی روحی در نهایت ۶ماه معاف موقت شدم! سابقه استفاده از دارو رو هم داشتم به مدت دو سال. ولی خب اونموقع دنبال کارای معافیم زیاد نرفتم! میتونم الان بعد از دو سال پیگیری رو شروع کنم؟ مدرک دیپلم هستم و تمام نسخه های دارو هام رو هم دارم

    1. سلام وقت بخیر در حال حاضر شما سرباز فراری محسوب می شوید و باید ابتدا خودتان را معرفی کنید و سپس درخواست کمیسیون پزشکی دهید تا در آنجا شرایط معافیت شما بررسی شود

    1. سلام وقت بخیر برای گرفتن معافیت با این بیماری نیاز هست که شدت آن در کمیسیون پزشکی تایید شود

    2. سلام داداش چی شد معافیت گرفتی؟منم همین مشکل رو دارم،واقعکسایی که این بیماری رو دارن قادر به رفتن به سربازی نیستن

    1. سلام وقتتون بخیر
      سال نو رو تبریک میگم بهتون
      من تیرماه سال ۹۸ اعزام شدم ب دوره آموزشی به پادگان کچویی کرج! بعد از ۴۰روز ب دلیل مشکلات بهم ریختگی روحی در نهایت ۶ماه معاف موقت شدم! سابقه استفاده از دارو رو هم داشتم به مدت دو سال. ولی خب اونموقع دنبال کارای معافیم زیاد نرفتم! میتونم الان بعد از دو سال پیگیری رو شروع کنم؟ مدرک دیپلم هستم و تمام نسخه های دارو هام رو هم دارم

      1. سلام وقت بخیر در حال حاضر شما سرباز فراری محسوب می شوید و باید ابتدا خودتان را معرفی کنید و سپس درخواست کمیسیون پزشکی دهید تا در آنجا شرایط معافیت شما بررسی شود

    2. سلام من 21 سالمه و نزدیک سه سال غیبت خوردم تو 15 سالگی طی دو ماه دو بار بیمارستان اعصاب بستری شدم یک بار 10 روز یکبار 20 روز و چندین مرتبه دکتر روانشناس و روانپزشک رفتم مدارکشم موجوده و آدم مودی هستم و اخلاقم زود به زود عوض میشه اعصابم ضعیفه و زود جوش میارم و همش تو دلم آشوبه که بقیه میخوان بهم آسیب بزنن و اضطراب دارم و کمی دستام میلرزه با این شرایط میشه معافی گرفت یا نه راستی برادر بزرگترم خدمتشو خریده و نرفته سربازی و هنوز هم زن نگرفته آیا میشه معافی گرفت؟؟؟ و درسمم کلاس نهم رها کردم

      1. سلام وقت بخیر
        برای معافیت اعصاب و روان یک سری شرایط برای شما لحاظ خواهد شد و امکان معافیت وجود دارد

        1. سلام بزرگوار ببخشید کوتاهی پاشنه آشیل پاهم معافیت داره؟

          1. سلام وقتتون بخیر بله امکانش هست بستگی به مدرک وکوتاه بودن آشیل پاداره برای شرایط وبررسی مدارک ومراحلش میتونیدبامرکزاویژه تماس بگیرید وجویاشویدوراهنماییتون میکنیم

  53. سلام خسته نباشید.

    من قبلا سنگ حالب داشتم که باعث ایجاد هیدرونفروز گرید ۳شده بود.
    بعد از دفع سنگ اسکن هسته ای انجام دادم؛ کلیه م ۱۱ درصد عملکردش کمتر شده.
    قطعا معاف دائم خواهم شد یا فقط معاف از رزم؟

    1. سلام وقت بخیر با شرایط موجود احتمال معافیت از رزم برای شما بیشتر است

      1. پس چطور تو آیین نامه،
        نوشته بر اثر هیدرونفروز اگه کلیه بیش از ۱۰ درصد عملکردش کمتر شده باشه معافیت دائم داره؟

        1. سلام وقت بخیر بررسی این موضوع در کمیسیون پزشکی انجام میگردد و نظر نهایی در آنجا داده می شود

    2. سلام وقت بخیر شوهرمن ۲۲ سالشه وپدرش فوت شده کفالت مادرشو داره برادرش شهر دیگه ای هست و سربازی رفته مادرش با ما زندگی میکنه و خرج رو همسرم میده میتونه معاف بشه ؟؟؟

  54. سلام.من درسن۲۳سالگی ۱۷روزدرمانگاه مغزواعصاب مهرگان تهران بستری شدم ۴تاشوک الکتریکی زدنم.الان معافیت پزشکی سربازی دارم آیاالان می توانم این معافیت سربازی ام راباطل کنم من مدرک لیسانس مدیریت بازرگانی دارم.

    1. سلام خدمت شما،بله میتوانید درخواست ابطال کارت معافیت دهید اما به دلیل اهمیت این موضوع باید سلامت شما مجدد بررسی شود البته بعد از ابطال دیگر امکان استفاده ار معافیت سربازی ندارید و باید دفترجه پست کنید.

  55. سلام من مشکل دارم و ۵ بار خودکشی کردم. خودزنی کردم افسرده بودم و گوشه گیر و وسواس شدید ذهنی و فکری دارم و دو یا سه بار در بیمارستان بستری شد و پرونده دارم و ۷ بار شوک مغزی خوردم و الان درحال خدمت هستم تازه به یگان اومدم نزدیک ده رو ولی اعصابم بهم ریخته هی به فکر خودکشی هستی و کسی یچیزی میگه بهم قاطی میکنم و میخوام برنمش دیگه نمیتونم به خدمتم ادامه بدم در توانم نیست آیا من با این بیماری هایی که گفتم دارم میتونم معافیت دائم اعصاب و روان بگیرم؟

    1. بعیده
      من یه بار اقدام کردم فقط معاف از رزم شدم.
      برای معافیت اعصاب و روان شرایط ش خیلی پیچیده هست مثل بیماری های دیگه نیست

      1. سلام… در حین خدمت اقدام کردید؟ از مراجعه به بهداری یگان تا تشکیل کمیسیون پزشکی و صدور رای چقدر طول کشید؟

  56. سلام ارض ادب احترام
    من ومشکل لکنت زبان ،واسواس و نوش خواری ذهنی ،واریکسل عمل کردم دوباره عود کرد و مشکل زانوی پرانتزی دارم
    احتمال معافیتم چقدر است

  57. سلام من مشکل اعصاب روان هستم ولی اومدم تهران گفتن مشکلت خیلی وب ده ولی منو دوباره فرستادن خدمت من الان دو سه بار خاستم خود کشی کنم الان باید چه کار کنم

  58. گفته تا روز شورا مدارک رو تهیه کنم ببرم بیمارستان ولی نمی‌دونم از کجا میشه کمکم کنید

  59. سلام من به خاطر افسردگی گوشی گیری وسواس خودکشی از اونجایی که دوره آموزش سربازی میدیدم اعزام سدم از اونجا به بیمارستان ۵۰۵ اعصاب و روان تهران میخوام بدونم میتونم معافیت بگیرم یا نه

  60. سلام.
    گروه (ب)با معاف داعم فرق داره؟یابه هردو کارت قرمز تعلق میگیره؟

  61. معاف از رزم به خاطر اعصاب و روان چه فرقی با معافیت دائم اعصابو روان داره ؟ و اینکه آیا بهتره ؟

  62. سلام من خدمتم رو انجام دادم اما در آموزشی گروه ب شدم به خاطر اعصاب وروان و همچنین در ناجا به خاطر انحراف زانو هام معاف از رزم شدم به نظر شما این نوع معافیت در آینده مشکلی نداره؟ و چه فرقی با معافیت دائم می‌کنه ؟

  63. سلام وقت بخیر
    من متولد سال ۷۶، دارای مدرک کارشناسی پیوسته، طی ۶ سال گذشته تحت درمان روانپزشک و روانشناس و مصرف دارو بوده ام.سابقه یک روز بستری و یک بار اقدام به خودکشی به دلیل بیماری افسردگی ام.
    از شما خواهشمندم بنده رو راهنمایی فرمایید ،آیا کارت معافیت پزشکی به من تعلق خواهد گرفت؟
    از توجه شما سپاسگزارم.

    1. سلام خسته نباشید ببخشی شو هرم ۱۸سالش دچار اعصاب روان شده عین خدمت ۶معاف موقت دادن بعد این ۶ماه چکار کرد معاف میشه یانه داداش گلم

      1. سلام معافیت موقت به دلیل برسی بیشتر بیماری است و در صورتی که وضعیت بیماری ثابت باشد یا رو به بدتر شدن باشد معلفیت دائم میدهند اگر بیماری رو به بهبودی بود رای سرباز یا معاف از رزم میدهند.

  64. سلام وقت بخیر
    من متولد سال ۷۶، دارای مدرک کارشناسی پیوسته، طی ۶ سال گذشته تحت درمان روانپزشک و روانشناس و مصرف دارو بوده ام.سابقه یک روز بستری و یک بار اقدام به خودکشی به دلیل بیماری افسردگی ام.
    از شما خواهشمندم بنده رو راهنمایی فرمایید ،آیا کارت معافیت پزشکی به من تعلق خواهد گرفت؟
    از توجه شما سپاسگزارم.

    1. باسلام باتوجه به شرایط گفته شده و تایید پزشکان نظام وظیفه دروهله اول ۶ ماه موقت به شما تعلق خواهد گرفت و درصورت عدم پاسخگویی به درمان معافیت دائم

  65. سلام من سرباز نیرو انتظامی هستم حدود شش ماه یگان تکاوران سیستان و بلوچستان بودم و از همونجا افسردگی شدید و اعصاب و روانم بهم ریخت و من به پزشک معرفی شدم و حدود شانزده روز بستری شدم الان سر خدمتم و. زمانی که از بیمارستان ترخیص شدم حدود دوماه تحت نظر پزشک متخصص بودم درمان دارویی و زمانی که این دوماه رو بردن تنها یک هفته رو برای من تایید کردن. ینی پنجاه و چهار روز رو نمیدونم چی شده. و اگر این مدت برای من غیبت بشه توان کشیدنش رو ندارم . لطف میکنید اگر راهنمایی کنید
    تشکر، محل خدمت قبلیم سیستان بوده و الان شیرازم

  66. سلام من معافيت دائم و ٦٠ روز استراحت پزشكي از بيمارستان ٥٠٥ ارتش گرفتم گفتن به پادگانت خبر بده و بعد ٦٠ روز گفتن به آدرس شورا عالي پزشكي اداره بهداشت امداد درمان نزاجا برم ،يعني كلا معاف شدم يا دوباره اونجا شورا ميشم ؟

    1. سلام وقت بخیر جهت برسی تکمیلی و تکمیل فرایند اداری احتمال زیاد خواستن که حضور پیدا کنید و اگر حکم معافیت دایم لحاظ شده براتون میشه گفت که بله در حال حاضر کلا معاف هستید .

  67. سلام،روز زیباتون بخیر؛
    من متولد سال ۱۳۷۶، دارای مدرک کارشناسی پیوسته، طی ۶ سال گذشته تحت درمان روانپزشک و روانشناس و مصرف دارو بوده ام.سابقه یک روز بستری و یکبار اقدام به خودکشی به دلیل بیماری افسردگی ام.
    از شما خواهشمندم بنده رو راهنمایی فرمایید،آیا کارت معافیت پزشکی به من تعلق خواهد گرفت؟
    *از توجه شما سپاسگزارم.

    1. باسلام خدمت شما دوست گرامی دروهله اول ۶ ماه موقت به شما خواهند داد تا دراین بازه زمانی شرایط وحالت روحی شما توسط متخصصین بیمارستان نظامی مورد برسی قرارگیرد و دروهله ی دوم درصورت شرایط سخت شما و بهبود نیافتن به شما کارت دائم تلقی میشود اما ممکنه باتوجه به مدارک و بستری و سابقه خودکشی حتی درمرحله اول کارت دائم به شما داده شود

  68. سلام. میخواستم بدونم دوره 6 ماهه که معافیت موقت هست، جزوه خدمت محسوب میشه؟ یعنی اگر خدمت 2 سال باشه، بعد از معافیت 6 ماهه، یک سال و نیم به خدمت میریم؟

  69. سلام خسته نباشید من سرباز نیرو انتظامیم ۲۰ماه خدمت کردم و مشکل اعصاب روان پیدا کردم ومنو معرفی کردن بهداری واز بهداری رفتم پیش دکتر حرف زدم گفتم خودکشی می‌خوام کنم خود زنی دارم اونم ی هفته استعلاجی داد وبعد گفت برو شورا رفتم ی کاغذ داد بم هرچی مشکل داشتم نوشتم ۱خودزنی۲خودکشی۳خونریزی از قرص۴مشت ب شیشه ۵اعصاب روان واینارو نوشتم بمن یک ماه وقت جواب دادن برم بگیرم معاف میشم یاچی؟

    1. سلام. در صورت تایید موارد ذکر شده توسط کمسیون پزشکی برای شما معافیت اعصاب و روان صادر خواهد شد .

  70. سلام من دو ساله فرار کردم الان حتی نمیتونم دوباره به پادگان فکر کنم افسردگی شدید دارم ولی فقط به مشاور رفتم پیش دکتر نرفتم زود جوش میارم دلم میخواد تنها باشم فقط تو جاهای شلوغ اصلن نمیتونم بمونم همش با خودم حرف میزنم و کسی که بهم دستور بده رو میزنم ولی بعدن پشیمون میشم ناراحتیشو میشکم میخواستم ببینم احتمال اینکه بهم معافیت دائم بدن چند درصده

      1. باسلام من سال ۹۹/۱۲/۱رفتم خدمت اموزش دیدم اومدم
        افتادم پادگان بعد ۴ماه فرار کردم منو گرفتن دوباره فرار کردم من اعصابم نمیکشه خدمت کنم وقتی پادگان بودم قلب درد گرفتم شکمم خود به خود درد میکرد استرس داشتم میترسیدم گریه میکردم من الان میتونم ملافیت ازنگهبانی بگیرم باید چیکار کنم

  71. سلام من کارت معافیتم ماده ۳۳ بند ۵ هستش میتونم گواهینامه؟ بگیرم یاخیر؟

  72. سلام بنده 2سال هست دچار اختلال پانیک هستم . امکان معافیت وجود دارد ؟

    1. اگر نوع شدید باشد که بدرمان مقاوم است معاف دایم دارد خفیف معاف از رزم هستید

    1. در حیطه اعصاب و روان محدودیت های اعمال شده شامل گواهینامه، خروج از کشور، جواز کسب و…. میشود.

  73. با سلام و ادب، بنده بیماری سرگیجه، ضعف اعصاب دارم، جاهای شلوغ، ارتفاع پل عابر، صدای شدید، حالم اوت میشه، اعصاب سرم ضعیف میشه، هوشیاریم میاد پایین،، از سرم نوار مغزی گرفتم، دکتر بهم گفته بود، بیماری اپی لپی صرع دارم،، ولی توی بیمارستان امام سجاد آجا، ارتش، که از سرم نوار مغزی گرفتم،نصف اول بیشتر موج های نوار مغزیم مثل نوار مغزی بود که بیرون گرفته بودم،ولی مابقی موج های عادی بود،، خانوم دکتر نورولوژی بهم گفته بودن، بنده بیماری صرع ندارم، نوار مغزی بنده برای بیماری اعصاب و روان است،، آیا بیماری بنده معافیت پزشکی دارد؟ بیماری اعصاب و روان بنده سرگیجه است،، بنده بیماری اعصاب و روان بیماری روانی ندارم.

    1. بیماری صرع درصورتی که مقاوم به درمان باشد و باوجود قرص فرد دریک ماه چند بار حمله بهش دست بده معاف دائم میشود بیماری صرع جزو دسته معافیت مغزوعصاب هستش نه عصاب و روان

  74. سلام .من بیماری اعصاب و روان و بیماری وسواس دارم وسه ساله ک تحت درمانم. قرصهای الانزاپین ۵ و سر ترالین ۵۰ورهاکین ۲۰۰ مصرف میکنم.آیا معاف دایم از خدمت سربازی میشم؟؟

    1. اگر بیماری شما بگونه ای تشخیص داده شود که بدرمان مقاوم هست
      واز نوع شدید وسواس باشد معافیت دایم دارد ولی اگراز نوع شدید نباشد معاف از رزم هستید

  75. سلام من بیما ری اعصاب و روان دارم .بیماری وسواس دارم .سه ساله ک تجت درمانم.قرصهای رهاکین ۲۰۰و سرترالین ۵۰و الانزاپین ۵ مصرف میکنم .آیا معاف کامل از خدمت میشم؟

    1. اگر بیماری شما بگونه ای تشخیص داده شود که بدرمان مقاوم هست
      واز نوع شدید وسواس باشد معافیت دایم دارد ولی اگراز نوع شدید نباشد معاف از رزم هستید

  76. سلام من اعزارم 1400/8/1 هستم معاف از رزم اعصاب و روان به علت اضطراب و وسواس ocd و پانیک الانم سر یگانم هستم قبل از اعزام کلی، من چندسالی بود که افسردگی داشتم و فلوپرازین و فلوکستین مصرف میکردم و با رفتن به خدمت قرص هامو قطع کردم و الان حال روحیم اصلا خوب نیست وعلایم افسردگیم که خیلی چیزا هست داره برمیگرده مثل دوقطبی بودن و پرخاشگری و گوشه گیری و عدم ارتباط با دیگران و توهم صدا و دیداری و بیخوابی و بی اشتهایی و احساس تنهایی و بی ذوق شدن و نداشتن هیچ واکنشی نسبت به اتفاقای دورم و سریعم با کوچیک ترین حرف ناراحت میشم بیماریم داره عود میکنه و وقتی استرس میگیرم دست و پام میلرزه و ضربان قلبم بالا میره و تنگی نفس و عرق کردن اصلا کشش خدمت ندارم رفتم بهداری و بهم اعزام 505 دادن و با رفتن به اونجا برای 11/5 بهم وقت شورا دادن و تا اون موقع بهم معاف از نگهبانی دادن من اصلا حالم روحی خوبی ندارم و هروقت میرم داخل پادگان بد تر میشم و همش به فکر فرارم یا یه بلایی سر خودم بیارم
    چند درصد ممکن هست منو معاف دائم کنن
    خواهش میکنم جواب بدید ممنونم

    1. باسلام دوست عزیز باتوجه به گفته های شما امکان معافیت شما زیاد خواهد بود

  77. سلام.
    من در حین خدمت متوجه شدم که فوبیا دارم و روانپزشک اینو تشخیص داد
    سابقه پزشکی ام ندارم
    میشه معافیت دائم بگیرم؟

    1. سلام. اگر از طریق بهداری یگان و بیمارستانهای مربوط به نظام وظیفه نوع بیماری تشخیص داده شده پس از تشخیص پرونده شما برای بررسی به کمسیون پزشکی نظام وظیفه ارسال میشود و کمسیون درباره نوع معافیت شما تصمیم می‌گیرد. در صورت نداشتن سوابق بیماری معاف از رزم خواهید شد.

  78. سلام. من درخواست معافیت پزشکی اختلال اضطراب دادم توسط پزشک اولیه معاینه شدم تایید کردن بیماری رو
    بعد رفتم کمیسیون پزشکی بیمارستان رفتم پیش دکتر گفت برا چه امدی گفتم معافیت پزشکی اضطراب هیچ معاینه ای انجام نداد فقط یه سوال ساده پرسید گفتند تحت نظر پزشک هستید منم گفتم دارو مصرف میکنم
    بعد گفتند منتظر جواب در نظام وظیفه باش دو هفته دیگه.
    میشه بگید چرا معاینه م نکرد؟

    1. سلام اگر مدارک کامل بوده و دکتر نیز آن را تایید کرده است، احتمالا به مدارک استناد کرده و به نظام وظیفه ارجاع داده.

  79. سلام ببخشید من دو سال دچار بیماری وسواس فکری شدم دارو هم زیاد مصرف میکنم منو معاف دائم میکنن؟؟؟ ممنون میشم جواب بدین🙏🙏🙏

    1. سلام با توجه به اینکه بند سوم از قانون های بیماری اعصاب و روان در مورد وسواس فکری بعد از ظهر هستش و شما دارو مصرف می کنید اگر سابقه بیماری تحت استری شدن و درمان باشید شما می توانید معافیت دائم اعصاب و روان و کارت قرمز ثبت معافیت را دریافت بفرمایید فقط لازم به ذکر است که دریافت کارت معافیت اعصاب و روان قرمز شما را در برخی فعالیتهای دیگر محدود می‌سازد

  80. سلام من چشمام. قوزقرنیه دارن با مدرک لیسانس با شماره چشم 6 دهم آستیگمات 4 ویکی 2دهم آستیگمات9 آیا من میتونم معافیت از رزم بگیرم؟

    1. سلام بله با توجه به مدرک تحصیلی و شماره چشمتان معاف از رزم هستید

      1. سلام داداش چی شد معافیت گرفتی؟منم همین مشکل رو دارم،واقعکسایی که این بیماری رو دارن قادر به رفتن به سربازی نیستن

  81. سلام
    بعد ار معافیت شش ماهه معرفی به بیمارستان ۵۰۵ ارتش شده است ، آیا ممکنه بستری بکنن به اجبار؟اصلا به چه منظوره این معرفی ؟ ممنون

    1. سلام. ممکن است برای برسی و معاینه مجدد باشد در برخی بیماری ها نیاز به بستری و چک کردن وضعیت بیمار حداقل در ۲۴ ساعت وجود دارد.

      1. سلام بنده چهار ماه است که خدمت میکنم و به دلیل اختلالات شخصیتی معاف رزمم..زبونم میگیره گاهی اوقات..
        از قرار گرفتن در جمع دچار احساسی مانند موعظب بودن یا استرس داشتن.
        در ضمن بنده سه سال پیش عمل ریه انجام دادم چون عفونت تقریبا کل ریه هامو گرفته بود که بار اول بندرعباس چون امکانات نبود با لوله چست بتر مقداری از عفونت خارج شد که همین باعث زنده ماندنم شد و منتقل شدم به بیمارستان بهشتی در قم برای عمل ریه چستیوپ فکر میکنم..و پشت کمرم زیر بخیه ها فرو رفتگی دارد که احتمالا یک یا دو دنده را برداشته اند یا شاید هم فقط بافت بین دنده هارو بریدن .. بنده بچه طلاق هستم و هشت سال است که جدا زندگی میکنند دوسال هم پشت دفترچه ای دارم به دلیل پیگیری برای کفالت مادرم که چون باهم زندگی نمیکردیم نتیجه ای نداد و شش ماه اضاف خوردم..خلاصه من حتی موقع صحبت نفس کم میاورم از طرفی لکنت زبان باعث شده تقریبا هیچ وقت حرفایی که مجبور نباشم نمیگویم و این افسردگیمو تشدید میکنه و جمع حراسی درمن پدیدار شده که در یگان ب مشکل کم توجهی به اطرافیان و تقریبا با کسی به رفاقت فکر نمیکنم..همین موضوع باعث شده اطرافیانم منو ادمی اخمو و بی حوصله و ب قولی(یپس) بدانند در صورتی که من کودکی بسیار پرحیاهو ای داشتم و دقیقا طلاق والدینم منو از خودم بیزار کرده..چه کنم لطفا کمکم کنید.

  82. سلام. من توسط پزشک اولیه معاینه شدم.
    نوشته ایا مشمول از نظر پزشکی سالم است؟ خیر
    این یعنی چه؟
    یعنی امکان معاف از رزم یا معاف موقت هم هست یا فقط معاف دائم؟

  83. سلام. بیماری اضطراب متوسط روبه شدید دارم میتونم معاف شم؟ تا به حال دکتر نرفتم یعنی هیچ سابقه بیماری ندارم ولی با پزشک مشورت کردم گفت بیماری اضطراب متوسط روبه شدید دارم!! مدرکم کاردانی ه

    1. سلام خدمت شما اگر اضطراب شما شدید و همچنین نسبت به درمان مقاوم باشد امکان معافیت هست، سعی کنید مراحل پزشکی و درمانی راطی کنید و بعدازتکمیل مدارک اقدام کنید.

    2. سلام من یازده ساعت فرار کردم از پادگان به خاطر اعصاب روان الان میخوام معافیت اعصاب بگیرم مدرکم دارم معاف میشم

  84. سلام. بیماری درماتوفاژی شامل معافیت پزشکی میشود یا خیر؟ گاهی اوقات نوک انگشتان خودم رو میخورم و بعضی اوقات باعث خون ریزی هم میشه اگه میشه دقیق راهنمایی کنید ممنون!!

    1. سلام طبق بررسی های نظام وظیفه اگر مقاوم به درمان باشد و در دسته ی شدید قرار گیرد معافیت دائم و در صورت درمان ابتدا ۶ ماه معافیت موقت و اگر پایدار بود معافیت دائم.

  85. سلام من ۱۰ ماه خدمت کردم داخل خدمت مریض شدم افسردگی گرفتم الان کاملا خوب شدم میتونم مجدد برم خدمت و کامل انجامش بدم چون این کار خیلی محدودم کرده ؟؟؟؟؟؟؟؟

    1. سلام اگر معافیت پزشکی شما تایید شده و کارت معافیت دارید می توانید همراه با مدارک به پلیس +۱۰ مراجعه کنید و درخواست ابطال معافیت دهید.

    2. سلام ینی در حین خدمت معافیت گرفتی؟ قبلش سابقه هم داشتی؟

    3. سلام من کارت معافیتم ماده ۳۳ بند ۵ هستش میتونم گواهینامه؟ بگیرم یاخیر؟

  86. سلام.آیا اگه شخصی گروه ب شودیرای گرفتن گواهی نامه رانندگی دچار مشکل میشود؟

  87. با سلام روزتون بخیر بنده برای دو عدد تتوی خیلی کوچیک روی دستم خیلی کوچک فرستادنم کمیسیون داخل برگه نوشته
    کژخوئيها پی که مغایر شئونات اجتماعی و نظامی (از ج
    میخاستم ببینم معنی این متن یعنی چی و اونجا خیلی گیر میدن؟ و اینکه او ج که نوشته یعنی چی یعنی وخیم یا نوع 6 وم؟

    1. سلام وقت بخیر در نوع کارت پایان خدمتی که میگیرید تاثیر گذار است و در ادامه امکان دارد برای استخدام در برخی از ارگان ها به مشکل بخورید

    2. سلام من سرباز هستم ۷ ماه خدمت نمیتونم خدمت کنم مشکلات اعصاب دارم هر روز دعوا میکنم میترسم کار دست خودم بدم چجوری میشه ماعاف بشم

  88. سلام ایا برای افرادی که به خاطر صرع معاف از رزم شدند گواهینامه صادر میشود ؟

    1. سلام. بله ممنوعیتی برای دریافت گواهینامه رانندگی ندارید.

      1. سلام خسته نباشید.من مادرم ب رحمت خدا رفته. یعنی خودکشی کرده ومن در حین خدمت این حادثه در ذهن بوجود میامد.ومن هم در حین خدمت قسط خودکشی داشتم وفرماند مانع خودکشی من شد وفرمانده ب من ۱۵روز مرخصی داد وبعد ک برگشتم میگویند برو نامه عصاب روان بیار من تو خونع عصابم بهم میریزه تلوزیون و… میشکنم میخواستم بدونم معافیت شامل من میشود. ممنون

        1. سلام طبق نظر پزشکان متخصص و درگیری و شدت بیماری و همچنین طول درمان و درنهایت ادامه دار بودن بیماری بله معافیت تعلق میگیرد.

  89. با سلام
    من خدمتم را انجام دادم اما معافیت از رزم اعصاب و روان داشتم . می خواستم ببینم برای شغل نگهبانی و همین طور سرایداری امکان استخدام من وجود دارد یا نه ؟

    1. سلام. معافیت از رزم در کارت پایان خدمت ذکر نمیشود و شما میتوانید در تمامی ارگانها به جز ارگانهای نظامی و انتظامی استخدام شده و مشغول به کار شوید.

      1. سلام،پس در کجا ذکر میشه که طرف معافیت اعصاب و روان دارد؟

        1. روی کارت پایان خدمت سربازی درج میشود بند و گروه ب
          که مشخص میشود برای اعصاب و روان معافیت کسب شده است

          1. سلام من خدمتم رو انجام دادم اما در آموزشی گروه ب شدم به خاطر اعصاب وروان و همچنین به خاطر زانو هامم که پرانتزی هستن معاف از رزم شدم به نظر شما این نوع معافیت در آینده از معافیت دائم بهتره ؟

  90. منم نه سابقه بستری و خودکشی داشتم نه هیچ چیز دیگه ای به راحتی آب خوردن معافی برام گرفتن.نظام وظیفه هم کمکم کرد .به راحتیییی آب خوردنننننن.هیچ سوالی هم تو شورا ازم نپرسیدن.

    1. سلام.من هزارتا درد و بیماری دارم .چیکار کنم فرار کردم نتونستم ادامه بدم.

  91. سلام بنده الان در حین خدمتم قبل از اعزام شنیدم میگفتن رفتی دکترش بگو خودزنی دارم خودکشی کردم منم اشتباه کردم دکتر نظام وظیفه ب تشخیص داده اموزشی هم ب شدم رفتم درخواست الف بدم گفتن تورو ناجا ب کرده اگه راهی داره بگین توروخدا چون 20ماه قراره خدمت کنم الف و ب هم فرقی نداره جفتشم باید پست بدم چیکار باید کنم کجا باید برم؟

    1. سلام به رای کمیسیون پزشکی اعتراض بزنید ولی امکان تایید شدن بسیار سخت است

  92. سلام من ۳سال دارو مصرف میکنم زیر نظر متخصص اختلال اضطرابی و فوبیا و پنیک اتک دارم الان اصلا نمیتونم به پادگان فکر کنم میخواستم بدون برم کمیسیون چی نظر میدن واقعا افسردگی گرفتم.

    1. سلام . دریافت معافیت اعصاب و روان به نظر کمسیون های نظام وظیفه بستگی دارد میتوانید با مدارک پزشکی خود برای دریافت این معافیت درخواست بدهید.

      1. سلام بنده دریگان معاف از رزم اعصاب وروان شدم میتونم براآزمون نظام مهندسی امتحان بدم؟؟

  93. سلام من معاف موقت ۶ماه شدم قسمت ب بند ۱۵ بخش ۵ شدم میخواستم ببینم این چیه مریضیم توضیح میدید آیا امکان معاف دائم هم داره؟

  94. سلام بنده مشمول خمدت سربازی هستم و در تاریخ 1399/1101 اعزام شدم و در ناجا گروه ب اعصاب روان و معاف از رزم و اختلالات شخصیتی خورده ام و در اموزشی هم گروه ب شدم اما در یگان خدمتی منو الف کردن من 8 ماه با کلاش پست دادم یک شب بخواب من شیفت عید هم درپادگان ب مدت 11 روز پست دادم الان بهم گفتن گروه ب هستی من هرجا میرم که الف بشم نمی کنن ناجا قبول نمی کنه الف بشم میگه یگانتم نباید الفت میکرد تو ب هستی من الان چی کنم من کجا برم الف بشم باز یه کمیسیون بهم بخوره تا برگردم ب الفی راهنماییم کنین لطفا

    1. سلام باید اعتراض بذارید و به دادگاه نظام درخواست بفرستید.

    2. سلام بنده الان در حین خدمتم قبل از اعزام شنیدم میگفتن رفتی دکترش بگو خودزنی دارم خودکشی کردم منم اشتباه کردم دکتر نظام وظیفه ب تشخیص داده اموزشی هم ب شدم رفتم درخواست الف بدم گفتن تورو ناجا ب کرده اگه راهی داره بگین توروخدا چون 20ماه قراره خدمت کنم الف و ب هم فرقی نداره جفتشم باید پست بدم چیکار باید کنم کجا باید برم؟

      1. سلام به رای کمیسیون پزشکی اعتراض بزنید ولی امکان تایید شدن بسیار سخت است

  95. با سلام پس اگر گواهینامه ندهند استخدام نشود و پاسپورت ندهند پس این کارت به چه دردی میخوره.این که میشه زندگی نباتی. همینطور که میدانید مهترین چیز در زندگی برای یک مرد شغله‌؛ حالا شاید کسی سرمایه مالی نداشته باشه و بخواد جایی استخدام شه یا تحصیل کنه بخواهد از تحصیلاتش که سالها زحمت کشیده استفاده کنه. این که ظلم فاحش است اینطور که باشه افراد بیماری هاشون رو مخفی می‌کنند و این پیامدهای ناگواری دارد آیا نمی‌دانند نظامی گری با حقوق عادی افراد تفاوت دارد. ودر کل بخاطر این قوانین متاسفم

  96. سلام من مشکل معده داشتم رفتم دکتر گفتن از اعصابته میزنه معدت با کوچیک ترین حرف بهم میریزم سرم داغ میشه
    برای همین اعصابم خیلی دکتر رفتم میخواستم ببینم چطوره جزو سوابقم حساب میشه پرونده ای تشکیل میشه ؟
    بعد امکان معافی کامل هست؟

    1. سلام. با توجه به شدت ییماری و مدرک تحصیلی معافیت بررسی می شود

  97. سلام خسته نباشید ۶ سال مریض اعصاب وروانم دارو مصرف میکنم ۸ بار بستری شدم ۲ بار خودکشی الآنم دکتر میگه باید بستری بشی چون زیاد بستری شدم دیگه نمیتونم حالم بد میشه داخل بیمارستان دارو مصرف میکنم میخواستم ببینم میتونم معاف بشم

  98. سلام خسته نباشید نزید به ۶ سال که مریض اعصاب وروان دارم ۸ بار بستری شدم مصرف دارو هم دارم شک درمانی میخواستم انجام بدن چون ترسیدم حافظم از دست بدم خانواده نداشتن ۲ باز خودکشی کردم ۵ سال که فقط داخل خونم بیرون نمی‌رم اصلا نمیتونم هیجا برم خاطر سرددم میخواستم ببینم معاف میشم

  99. سلام خسته نباشید من بیماری اعصاب روان دارم شبها تو خواب راه میرم جیغ میکشم آیا معافیت دائم به من تعلق میگیرد چند روز پیش آموزشو تموم کردم

    1. سلام. با توجه به شدت بیماری و مدرک تحصیلی معافیت دائم بررسی می شود.

  100. سلام خسته نباشید من بیماری اعصاب روان دارم شبها تو خواب راه میرم جیغ میکشم آیا معافیت دائم به من تعلق میگیرد چند روز پیش آموزشو تموم کردم

    1. سلام. با توجه به شدت بیماری و مدرک تحصیلی معافیت دائم بررسی می شود.

      1. سلام
        واقعا جواب این سوال برام واجبه
        من معاف از رزم اعصاب و روان هستم اما درس خوندم و قصد دارم بعد از خدمت ارشد بگیرم
        ایا برای کار درسی یا اپلای تحصیلی و اینجور چیزا مشکل ایجاد نمیکنه؟؟؟

        1. سلام خیر معافیت از رزم روی کارتپایان خدمت لحاظ نمیشود و مشکلی ایجاد نمیکند.

  101. سلام وقت بخیر. اگر عارضه بیماری اعصاب و روان برای معافیت خارج از ماده های اعلامی باشه (مثلا مشکلات شخصی و خانوادگی) در کمیسیون (بیمارستان روانپزشکی) چه تصمیمی میگرن (درصورتی که 6 ماه قبلا معافیت موقت داده باشند) ؟ درصورت معافیت دائم در کارت معافیت پزشکی کدوم بند ثبت میشه؟

    1. سلام. با توجه به شدت بیماری و مدرک تحصیلی در کمیسیون پزشکی مشخص می کنند و در کارت معافیت اعصاب و روان ذکر خواهد شد

  102. سلام وقت بخیر. اگر عارضه بیماری اعصاب و روان برای معافیت خارج از ماده های اعلامی باشه (مثلا مشکلات شخصی و خانوادگی) در کمیسیون (بیمارستان روانپزشکی) چه تصمیمی میگرن (درصورتی که 6 ماه قبلا معافیت موقت داده باشند) ؟ درصورت معافیت دائم در کارت معافیت پزشکی کدوم بند ثبت میشه؟

    1. سلام. با توجه به شدت بیماری و مدرک تحصیلی در کمیسیون پزشکی مشخص می کنند و در کارت معافیت اعصاب و روان ذکر خواهد شد

  103. باسلام آیا فرد دارای معافیت اعصاب وروان می‌تواند پزشک شود

    1. چرا راهنمایی اشتباه میکنید بله میتونی پزشک بشی و هیچ مانعی هم نداره برای کارهای بیمارستانی

    1. سلام من ۱۰سال پیش باتحریک دوستانم که تو ترسو وبچه نه نه هستی چندتاخط روی دستم انداختم وهچگونه سابقه دعواومصرف قرص اعصاب وروان ندارم وحتی مراجعه به پزشکان اعصاب وروان نیز ندارم حالا می خواهم خدمت برم پزشک درمعاینات اولیه میگه چون دستو خط خطی کردی مشکل اعصاب وروان داری چکاره کنم

      1. سلام در صورت اثبات سلامت کامل روانی شما معافیت از رزم اعصاب روان شما لغو میشود البته معافیت از رزم در کارت پایان خدمت لحاظ نمیشود و مشکلی ایجاد نمیکند.

    1. سلام من سرباز معاف از رزم هستم در خدمت دچار مشکلات اعصاب و روانی شدم رفتم کمیسیون ۶ ماه معاف موفقت شدم آیا بعد از این ۶ ماه معاف دائم میشم یان

      1. سلام. بله اگر بیماری بهبود پیدا نکرده باشد معافیت دائم داده می شود.

  104. بدبخت شدم ، به زمین خوردم ، دلم شکست ، اینها همه به خاطر ظلم و حسادت است

    1. سلام من کارت معافیت از خدمتم بخش ۵و بند ۵خورده و معافیت دائم برام ثبت شده آیا میتوانم گواهینامه بگیرم؟؟

      1. سلام برای گواهینامه کمیسیون پزشکی ایجاد میشود و در صورت تایید گواهینامه صادر میشود ولی مدت اعتبار آن طولانی نیست.

  105. رنج و مشقت میکشم و همش روح و روان من آشفته و پریشان است یا خودکشی میکنم یا به این زندگی با رنج و مشقت ادامه میدهم بدبخت شدم ، زندگی من نابود شد ، آرزوهایم به باد فنا رفت ، دلم شکسته شد ، مظلوم واقع شدم ، روزگارم سیاه شد ، جوانی من تباه شد ، همه جوانها سالم هستند اما من بیمار هستم چرا باید من بیمار بشوم چرا من حق زندگی ندارم چرا همش باید رنج بکشم اون همه هوش و استعداد یک شبه به بادفنا رفت و دچار بیماری اعصاب و روان شدم

    1. سلام من سرباز هستم ۷ ماه خدمت نمیتونم خدمت کنم مشکلات اعصاب دارم هر روز دعوا میکنم میترسم کار دست خودم بدم چجوری میشه ماعاف بشم

  106. با عرض سلام و احترام حتما باید بیماری جسمی داشته باشی تا تو را درک کنند متاسفانه بیماری اعصاب و روان را دیگران درک نمیکنند حتما باید مثلا پایت قطع شده باشد تا تو را درک کنند بیماری اعصاب و روان بدتر از بیماری جسمی است چون آن فردی که بیماری جسمی دارد مثلا فلج شده است دارای روح و روان خوبی است که میتواند خود را مشغول کاری کند و خلاقیت نشان دهد اما آن فردی که بیماری اعصاب و روان دارد روح و روان خرابی دارد و همیشه بدبخت است بیماری اعصاب و روان هم نوعی نقص به شمار می آید و ناقص حساب میشود به بیماران جسمی مثل فلج ها کار میدهند ولی به بیماران اعصاب و روان کار نمیدهند و این خود نشان میدهد که بدترین بیماری ، بیماری اعصاب و روان است

  107. با عرض سلام و احترام بر اساس ظلم و حسادت است که افراد دچار بیماری اعصاب و روان میشوند انشاءالله تمام ظالمان و حسودان نابود شوند و مظلومان پیروز و موفق بشوند

    1. الهی آمین
      خدایا همه جوانها را در پناه خودت سلامت بدار،خدایا امید به زندگی،شادی وایمان به الرحم الراحمین بودنت را در وجود جوانان قرار بده

  108. سلام من گروه ب شدم تو پادگان برایه جواز کسب ارایشگاه مشکلی ایجاد میکنه معافیت ندارم فقط معاف از رزم شدم.

  109. سلام خسته نباشید . من مهر 99 به خدمت اعزارم شدم (معاف از رزم قلب و عروق هستم). بعد از گذارندن دوره آموزشی در گروه ب قرار گرفتم ، بعد از اینکه برای معرفی به پادگان محل خدمت رفتم ارجاعم دادند به بهداری ، بهداری پادگان هم بعد از چند جلسه مشاوره منو به بیمارستان و کمیسیون بدوی ارجاع دادند . بعد از معاینه توسط متخصص اعصاب و روان و دادن چند تست شخصیتی ، کمیسیون بدوی دو نوبت دوماهه ( یعنی چهارماه) من رو معاف موقت کردند. بعد از پایان چهار ماه و حضور در جلسه کمیسیون تصمیم گرفتند من را به بیمارستان روانپزشکی بفرستند و ارجاعم دادند اونجا. در بیمارستان روانپزشکی بعد از انجام تست و گرفتن شرح حال و چند جلسه مشاوره با روانپزشک ، کمیسیون تشکیل دادند و در کمیسون پزشکی (بیمارستان تخصصی روانپزشکی) 6 ماه معافیت موقت بهم دادند. دوتا سوال دارم . یک اینکه این مدت که معاف بودم (در مجموع 10 ماه) جزء خدمتم حساب میشه و کسر میشه ؟ و سوال دومم اینکه چقدر احتمال هست معافیت دائم هست؟ (باتوجه به اینکه خودم معاف از رزم قلب و عروق هستم)

      1. ظلم ، ظلم ، ظلم ، حسادت ، حسادت ، حسادت ، ظالم همیشه سالم

  110. سلام بنده تو طول خدمت بیماری اعصاب وروان گرفتم بعد از خدمت هم جایی بهم کاری نمیدن چیکار باید انجام دهم بهزیستیم کاری انجام نمیده

    1. سلام وقت بخیر
      اگر طول درمان خود را گذرانده اید میتوانید درخواست برداشتن معافیت پزشکی را داشته باشید.

  111. بنده 4 مراحل کمیسیون راه پشت سر گذاشتم آخرین کمیسیون تهران رفتم بعد از معاینات گفتن 40 روز دیگه ب ژاندارمری شهرتون مراجعه کنید ک دریغ از این ها بنده یک بار قبل از کمیسیون معافیت اعصاب و روان خورده بودم

    1. سلام من یک پسر۲۰ ساله دارم فوبیاداره اضطراب واسترس فراوان داره واصلابنیه نداره تی دی سی اسمبردمش و مشاوره ولی متاسفانه بهتر نشده حتی دوچرخه سواری از ترس نمیتونه بکنه معاف میشه یانه

      1. سلام خدمت شما شرایط فرزند شما نیاز به برسی دقیق تری دارد

  112. سلام خسته نباشید. من بیماری اعصاب و روان دارم و ریشه در خانواده داره، دکتر ها برای من دوقطبی و بعضی ها شخصیت مرزی تشخیص دادن اگه معاف بشم از سربازی امکان گرفتن پاسپورت دارم

    1. سلام. پاسپورت گرفتن شما با مشکلاتی همراه خواهد بود. برای خروج از کشور یک نفر باید همراه شما باشد و به مصاحبه شما بستگی دارد.

    2. این دنیا خوب نیست همش ظلم و ستم در این دنیا است همش حسادت در این دنیا است

    3. تمام افرادی که بهم ظلم و حسادت کردند واگذار میکنم به خدا

  113. سلام خسته نباشید من مشکل خاصی ندارم یکم افسردگی گرفتم حین خدمت بعد برام نامه زدن که برم کمیسیون روانشناسی اونجا منو معاف از رزم اعصاب روان کردن. حالا میتونم جواز کسب و پاسپورت بگیرم بعد خدمت؟

  114. خسته نباشید ببخشید من دوبار بستری شدم و الان هم زیر نظر هستم خودزنی هم کردم خودکشی هم ۴۰قرص خوردم دوبارم خواستم خودمو دار بزنم ایا معاف میشوم

  115. سلام خسته نباشید
    من سه ۳ بار در بیمارستان نظام بستری شدم بدلیل نتونستم خدمت کنم رفتم معافیت تحصیلی گرفتم و صابقه خودزنی دارم خودکشی هم کردم یه بارم رگ خودمو زدم
    و الان هم زیر نظر دکتر هسم
    احتمال چنددرصد معاف میشم؟؟؟لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      با سلام شرایط شما حتما باید بیشتر بررسی شود با ما تماس بگیرید.

      1. سلام من میخام مشاوره بگیرم ولی شماره تلفن ثابت ندارم و ازطرفی با موبایل نمیتونم هزینه رو پرداخت کنم بلد نیستم.لطفا یک وقت مشاوره بهم بدید با یک شماره موبایل و یک شماره حساب

  116. سلام من ۱۳۰ تا قرص خوردم و مچ دست هام رو با تیغ زدم ۲۵ روز بیمارستان ۵۰۵ ارتش بستری بودم و ۸ بار ectشدم شوک گرفتم نظر نهایی شورا بیماری M.D.D تشخیص داده شد شصت روز مرخصی استعلاجی دادن بهم و بعد ۶۰ روز جواب رو از یگان باید بگیرم به نظرتون معاف دائم شدم ؟

    1. با توجه به نوع بیماری که تشخیص داده شده معافیت یا عدم معافیت تایید خواهد شد.

    2. با عرض سلام و احترام این دنیا ظلم و ستم و حسادت زیاد است و بر اساس همین ظلم و حسادت ها است که افراد دچار بیماری اعصاب و روان میشوند

  117. سلام من ۱۳۰ تا قرص خوردم و مچ دست هام رو با تیغ زدم ۲۵ روز بیمارستان ۵۰۵ ارتش بستری بودم و ۸ بار ectشدم شوک گرفتم نظر نهایی شورا بیماری M.D.D تشخیص داده شد شصت روز مرخصی استعلاجی دادن بهم و بعد ۶۰ روز جواب رو از یگان باید بگیرم به نظرتون معاف دائم شدم ؟

    1. سلام دوست عزیز
      احتمال دارد تا نتایج اولیه منتظر بمانید

      1. حالا من معافیت دائم پزشکی اعصاب و روان میگیرم و میروم سراغ شغل آزاد ، هر چی خدا بخواهد همون میشه ، تقدیر و سرنوست من همین بوده که روزگارم سیاه شود یا خودکشی میکنم یا هم به این زندگی با رنج و مشقت ادامه میدهم

  118. سلام من خودکشی کردم با ۱۳۰ قرص و مچ دو تا دستم رو با چاقو زدم ۲۵ روز در بیمارستان ۵۰۵ ارتش بستری بودم ۸ بار هم ect شوک گرفتم و تشخیص نهایی شورا بیماری M.D.D بود و شصت روز مرخصی استعلاجی بهم دادن بعد از ۶۰ روز برم یگان نتیجه رو بگن به نظرت تون معاف دائم میشم

    1. سلام دوست عزیز
      احتمال دارد تا نتایج اولیه منتظر بمانید

      1. پرونده پزشکی هم به مدت ۶ سال است در بیمارستان اعصاب و روان بهمن یزد دارم و میخواهم معافیت دائم پزشکی اعصاب و روان بگیرم

        1. سلام علیکم خسته نباشی
          من متولد ۱۳۷۹ مهر
          یک بار پدرم بستری بود
          نزدیک ۲هفته نخوابیدم
          و از بیمارستان بهم زنگ میزنن میگنن بابات تموم کرد و افتادم وقتی چشمانم باز کردم دیدن تو بهداشت عمومی دکتر میگه تشنج کردی و تا الان ۳سال میگذره نه قرصی نه شربتی نه سابقه تشنجی و دفترچه سربازی گرفتم زدم تشنجی من هیچی نمیدونستم فکردم براحتی معافیت دائم میدن بهم دوبار رفتم کمیسیون تا الان جواب دادن من سالمم وهیچ مشکلی ندارم مطمئنم نه عصبی میشم نه سابقه دارم کلن خانوادگی این چیزا نداریم همه خداروشکر تو شرکتن کار میکنن راهنماییم کنید

          1. سلام با توجه به اینکه هیچگونه علایمی طی سه سال ندارید نمیتوانید برای دریافت معافیت دائم اقدام کنید. برخی از تشنج ها بخاطر شک عاطفی اتفاق می افتند که بیماری محسوب نمی شوند.

  119. سلام من ۲۵ روز بیمارستان ۵۰۵ ارتش بستری شدم چون خودکشی کردم با ۱۳۰ تا قرص مچ دو تا دستام با چاقو زدم دکترم هشت تا شوک ect برام نوشت انجام دادم و نظر شورای پزشکی بیماری M.D.D تشخیص داده شده دو ماه هم مرخصی استعلاجی دارم بعد از شصت روز باید برم یگانم جوابش رو بگیرم به نظر معاف دائم هستم دیگه ؟

    1. سلام دوست عزیز
      احتمال دارد تا نتایج اولیه منتظر بمانید

      1. با عرض سلام و احترام من دچار بیماری اسکیزوفرنی و اختلال شخصیت و ضعف اعصاب هستم و بیماری اسکیزوفرنی به من خیلی اذیت میکند و فکر میکنم همه دشمن من هستند و فکر میکنم هر فردی که با تلفن همراه صحبت میکند دارد درباره من صحبت میکند

      2. دچار اختلال هراس و ترس هم هستم و با ترس و هراس زندگی میکنم

  120. سلام….من معافیت پزشکی ماده ۳۳ گرفتم خواستم ببینم موقع ازدواج به کمیسیون ارجاع داده میشم یا ن ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      خیر ازدواج ربطی به معافیت ندارد مگر خانواده مربوطه درخواست دهد

      1. دچار اختلال هراس و ترس هم هستم و با ترس و هراس زندگی میکنم

  121. سلام…من معافیت پزشکی گرفتم ماده ۳۳ خواستم ببینم برای ازدواجم به کمیسیون پزشکی ارجاع میشم یا نه؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      خیر ازدواج ربطی به معافیت ندارد مگر خانواده مربوطه درخواست دهد

  122. من افسردگی ذهنی ووسواس فکری افسردگی ذهنی وزودجوش میارم دعوامی کنم فحش میدم سابقه خودزنی وخودکشی هم دارم معاف ازرزم اعصاب وروان هستم درحین خدمت می تونم برای معافیت اقدام کنم

    1. سلام دوست عزیز
      بله با توجه به شدت آن و مدرک تحصیلی میتوانید

  123. من مشکل اعصاب دارم یهو با کوچکترین کلمه که شاید خیلی بدم نباشه سرم شروع می‌کنه به داغ شدن و شروع به عرق کردن میکنم و تا سرمو نکوبم به جایی آروم نمیشم گوش و گردن و سینه و دستامم کلا خالکوبیه امکان داره معافم کنن؟

    1. سلام دوست عزیز
      در صورت تایید توسط پزشک نظام وظیفه بله میتوانید

  124. سلام من بیماری اعصاب روان دارم حین خدمت دوبار کمیسیون رفتم شش ماه موقت معافم کردن اقدام ب خودکشی خودزنی ی روزم بستری بودم الان دکتر گفته باید بستری بشی من نمیتونم حالم بدتر میشه استرسووسواسی دارم کمکم کنید

    1. سلام دوست عزیز
      در صورت تایید بیماری از سوی پزشک باید فرایند درمان صورت پذیرد

  125. سلام ضمن عرض خسته نباشید من بیماری خوابگردی دارم‌ من موقع خواب ۴ یا پنج بار بیدارم‌ میشم کار های خطرناکی انجام میدهم امکانش هست معاف شم

    1. سلام دوست عزیز
      بله با توجه به مدارک پزشکی و مدرک تحصیلی شما بررسی میشود اقدام کنید

          1. سلام من همان کسی هستم که گفتم خوابگردی دارم و بعد گفتم امکانش هست معاف بشم شما گفتید بله میخواستم بپرسم بعد از معافیت‌ میتونم پاسپورت بگیرم

          2. سلام دوست عزیز
            بله مشکلی ندارد .اقدام کنید

  126. سلام من بیماری اضطراب دارم و سابقه خودکشی و زندان شش ساله که اینطوریم اما هیچ سابقه پزشکی ندارم ایا میتونم درخواست بدم و اینکه شانس من بدون مدرک پزشکی چقدره؟؟
    و اینکه برای اضطراب شدید گواهینامه و پاسپورت میدن یا خیر؟؟؟؟؟؟ ممنون میشم زود جواب بدید

    1. سلام دوست عزیز
      احتمال معافیت دارید. برای بررسی به بیمارستان رجوع داده میشوید.خیرمشکلی نیست

  127. سلام من بیماری اضطراب دارم و سلبقه خودکضی و زندان شش ساله که اینطوریم اما هیچ سابقه پزشکی ندارم ایا میتونم درخواست بدم و اینکه شانس من بدپن مدلرک پزشکی چقدره؟؟
    و اینکه برای اضطراب شدید گواهینامه و پاسپورت میدن یا خیر؟؟؟؟؟؟ ممنون میشم زود جواب بدید

    1. سلام دوست عزیز
      احتمال معافیت دارید. برای بررسی به بیمارستان رجوع داده میشوید.خیرمشکلی نیست

  128. خسته نباشید من مشکل اعصاب و روان دارم حدود دوتا شیش ماه معاف موقت بودم گفتن باید بستری بشی ندم رفتم نظام وظیفه گفتن یه کمیسیون دیگه برو
    خواستم بدونم احتمالش هست معاف شم

    1. سلام . بستگی به مشکل شما دارد . در صورت شدید بودن بیماری بعله معاف دائم تعلق می گیرد.

  129. سلام من اختلال اظطراب جدایی بزرگسالان دارم ۲ سال هم هست ک وسواس شدید در نماز و وضو و غسل و….. دارم ولی ب پزشک مراجعه نکردم و دارو مصرف نمیکنم فقط با یک مشاور صحبت کردم و گفت ک این بیماری هارو دارم الان من میتونم معافی بگیرم در ضمن دکتر هم نرفتم ک سابقه یا مدرکی داشته باشم ک بگه من بیمارم یعنی برای معافی حتما باید مدرک بیارم از پزشک یا خودشون تشخیص بدن بیماری دارم کفایت میکنه؟

    1. سلام دوست عزیز
      در کمیسیون نظام وظیفه پس از بررسی های پزشکی و بالینی احتمال معافیت با توجه مدرک تحصیلی شما وجود دارد

  130. با سلام
    انحرافات جنسی دقیقا یعنی چی؟آیا فرد مبتلا به اختلال سادیسم جنسی هم جزو این دسته حساب می شود؟

    1. سلام دوست عزیز
      بله باید شرایط دقیقا بررسی شود تا شدت و نوع دقیق مشخص شود.

      1. من وسواس فکری وسابقه خودزنی وخودکشی افسردگی ذهنی وزودجوش میارم فحش میدم یادعوامی کنم معاف ازرزم اعصاب وروان هستم امکانش هست برای معافیت اقدام کنم

        1. سلام دوست عزیز
          بله با توجه به شدت آن و مدرک تحصیلی میتوانید

        2. با سلام و عرض خسته نباشید من ب خاطر افسردگی شدید و خالکوبی رو دستم و اعتیاد ب شیشه داشتم رفتم کمیسیون گفتن اعتیاد داری گفتم متادون میخورم روزی چهار پنج تا چهل بعد دکتر بیمارستان گفت میتونی بری خدمت گفتم من روانی هستم توهم میزنم برم سر خدمت میزنم کسی رو میکشم بعد دکتر گفت خو مینویسم معاف داعم برو دنبال معافیت رو بگیری س تا دکتر روانشناس و متخصص بودن با توجه ب تست های افسردگی ک دادم تشخیص افسردگی خیلی شدید و قادر ب انجام خدمت نبودن رو نوشتن الان یک ماهه ک گفتن میره برای کمیسیون نمیدونم شش نفره هست یا س نفره نظام وظیفه تو استان سنندج هم جواب معایناتم رو دادن ب کمیسیون ایا کمیسیون میتونه گیر بده یا ب حرف و تست های شدید شخصیتی دکترای معتمد خودشون بسنده میکنن خاهش میکنم جواب بدید خیلی رفته رو مخم

          1. سلام به بررسی های متخصص های خودشون اکتفا میکنند و بررسی دیگه نمیکنند

        3. با سلام و عرض خسته نباشید من ب خاطر افسردگی شدید و خالکوبی رو دستم و اعتیاد ب شیشه داشتم رفتم کمیسیون گفتن اعتیاد داری گفتم متادون میخورم روزی چهار پنج تا چهل بعد دکتر بیمارستان گفت میتونی بری خدمت گفتم من روانی هستم توهم میزنم برم سر خدمت میزنم کسی رو میکشم بعد دکتر گفت خو مینویسم معاف داعم برو دنبال معافیت رو بگیری س تا دکتر روانشناس و متخصص بودن با توجه ب تست های افسردگی ک دادم تشخیص افسردگی خیلی شدید و قادر ب انجام خدمت نبودن رو نوشتن الان یک ماهه ک گفتن میره برای کمیسیون نمیدونم شش نفره هست یا س نفره نظام وظیفه تو استان سنندج هم جواب معایناتم رو دادن ب کمیسیون ایا کمیسیون میتونه گیر بده یا ب حرف و تست های شدید شخصیتی دکترای معتمد خودشون بسنده میکنن خاهش میکنم جواب بدید خیلی رفته رو مخم

          1. سلام به بررسی های متخصص های خودشون اکتفا میکنند و بررسی دیگه نمیکنند

    2. سلام وقت بخیر ، من معافیت موقت شش ماهه اعصاب و روان گرفتم و میخوام کنکور بدم میخواستم بدونم برای تحصیل در رشته پزشکی این معاف موقت میتونه برام مشکل ایجاد کنه یا نه؟ باتشکر از سایت خوبتون ممنون میشم جواب بدین

      1. سلام. معافیت دائم اعصاب و روان بر روی آینده شغلی و تحصیلی شما تاثیر بسیار منفی دارد.

    1. سلام وقت بخیر
      بستگی به میزان و شدت بیماری دارد

  131. با سلام بنده معافیت بند۳۳ماده ۳دارم وگواهینامه پایه ۳دارم میتوانم پایه۲یا۱شرکت کنم .بدنم خال کوبی وخود زنی دارد.ولی اصلا مشکل جسمانی روحی روانی ندارم

    1. سلام
      با تایید پزشک کمیسیون راهنمایی و رانندگی میتوانید.

  132. سلام.کسی که کارت معافیت اعصاب و روان دارد در صورت قبولی در کنکور میتواند در دانشگاه پزشکی ثبت نام کند؟

    1. سلام وقت بخیر
      داشتن سلامت جسمی و روانی یکی از شرایط لازم برای تحصیل در دانشگاه است اما به نوع بیماری و شدت آن نیز بستگی دارد.

  133. سلام.کسی که معافیت اعصاب و روان دارد می تواند در رشته پزشکی ادامه تحصیل دهد

    1. سلام وقت بخیر
      داشتن سلامت جسمی و روانی یکی از شرایط لازم برای تحصیل در دانشگاه است اما به نوع بیماری و شدت آن نیز بستگی دارد.

    2. سلام خسته نباشید ۶ سال مریض اعصاب روان دارم ۸ باربستری شدم مصرف دارو دارم ولی یه مدت بخاطر مریضی دیگه داشتم مصرف دارو دکتر قطع کرد میخواستم ببینم معاف شامل میشه

  134. باسلام ببخشید من درخواست معافیت اعصاب وروان دادم.ومیخواستم بدونم که بعدا میتونم برای ایجاد کردن یه کسب وکار پروانه کسب بگیرم با این نوع معافیت؟؟؟
    واینکه برای تمدید گواهینامه اگرگواهی سلامت رو داشته باشیم برامون تمدیدمیکنن گواهینامه رو بااین نوع معافیت؟؟؟
    باتشکر

    1. سلام
      بله اما ممکن است کمی کار را برایتان دشوار کند. اگر سلامت شما در معاینات راهنمایی و رانندگی تایید شود مشکلی ندارد.

  135. سلام کسی ک معافیت اعصاب و روان داره میتونه پاسپورت بگیره و از کشور خارج شه؟؟

    1. سلام
      این موضوع به شدت و نوع بیماری بستگی دارد در برخی موارد میتواند فرد را در زمان گرفتن پاسپورت با مشکلاتی مواجه کند.

  136. کسی که کارت معافیت اعصاب و روان میتونه وارد دانشگاه بشه ؟

    1. سلام وقت بخیر
      بله می تواند وارد دانشگاه شود.

  137. کسی که کارت معافیت اعصاب و روان داره میتونه وارد دانشگاه بشه ؟

    1. سلام وقت بخیر
      بله می تواند وارد دانشگاه شود.

    2. کسی که کارو معافیت اعصاب و روان داره می تواند سر کار برود

      1. سلام بستگی به شرایط استخدام و شغلی مکان و شغل مورد نظر دارد

  138. سلام خسته نباشید
    من ۶ سال دائم قرص های ضد وسواس عملی و فکری مصرف میکنم
    برای معافیت چه کاری باید انجام بدم ممنون.

    1. سلام وقت بخیر
      بیماری وسواس یکی از بیماریهایی است که مبتلایان میتوانند با اثبات بیماری خود؛ از معافیت پزشکی اعصاب و روان استفاده کنند. برای این منظور مشمول باید تقاضای معافیت پزشکی خود را به سازمان وظیفه ارائه دهد که این کار باید از طریق دفاتر پلیس +10 انجام شود. سپس وضعیت سلامت شما در چند مرحله از جمله مراجعه به پزشک اولیه، همچنین مراجعه به شورای پزشکی بیمارستان و شورای پزشکی وظیفه عمومی مورد بررسی قرار میگیرد. در صورت تایید بیماری، امکان دریافت کارت معافیت وجود دارد.

      1. سلام خوب هستید من بیماری اعصاب روان دارم اقدام ب خودکشی داشتم حین خدمت دوبار منو ب کمیسیون فرستادن شش ماه معاف موقتم کردن وسواسی استرس دارم گفتن باید بستری بشی گفتم نمیتونم قبلا ی روز بستری شدم داغون شدم من باید چکار کنم ک بستریم نکنن

        1. سلام دوست عزیز
          در صورت تایید بیماری از سوی پزشک باید فرایند درمان صورت پذیرد

      2. سلام من اعصاب وروان هستم ومعاف ازرزم هستم درحین سربازی میتونم معافیت دائمی بگیرم

        1. سلام . دریافت معافیت دائم اعصاب و روان به نظر کمسیون های پزشکی نظام وظیفه بستگی دارد.درذحین خدمت میتوانید درخواست معافیت دایم بدهید.

  139. با سلام برادرم مریضی اعصاب و روان داره تیک عصبی هم داره الان تو مرخصیه و شرایط برگشت نداره چیکار باید کنیم به خدا خیلی شرایط بدی داریم.

    1. سلام وقت بخیر
      برای سربازانی که در حین انجام خدمت سربازی هستند درخواست برای استفاده از معافیت پزشکی باید از طریق درمانگاه ها و بهداری های یگان خدمتی انجام شود که طی آن وضعیت سلامت فرد مورد بررسی قرار میگیرد و در صورت لزوم از ادامه خدمت معاف خواهد شد.

      1. سلام بنده تو طول خدمت بیماری اعصاب وروان گرفتم بعد از خدمت هم جایی بهم کاری نمیدن چیکار باید انجام دهم بهزیستیم کاری انجام نمیده

        1. سلام اگر طول درمان خود را گذرانده اید میتوانید درخواست برداشتن معافیت پزشکی را داشته باشید.

      2. سلام وقت بخیر سرباز در حین خدمت هم هستم الان به من معاف موقت ۶ ماهه دادن خود شورا گفت بعد از ۶ ماه معافیت دائم بهت میدم آیا واقعیت دارد یا نه

        1. سلام وقت بخیر بعد از 6 ماه وضعیت شما دوباره بررسی می شود و در صورتی که تغییری نکرده باشد و یا بدتر شده باشد شامل معافیت دائم خواهید شد

  140. سلام من پاننیک اتک دارم و دوبار هم بیهوشم کردن برای جراحی های دست و پا و بخیه های زیاد شدم تو جراحی های تصادف و … ایا میتونم معاف بشم دائم و چه مراحلی را انجام بدم؟؟؟

    1. سلام وقت شما بخیر

      لطفا جهت دریافت مشاوره تلفنی معافیت های سربازی از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد یا صفر با شماره 9099072068 از سراسر ایران تماس حاصل فرمایید.

      1. با سلام من. هم خالکوبی دارم هم سابقه خودکشی الانم 2 روزه فرار كردم نمیتونم خدمت كنم چیكار باید بكنم؟

        1. سلام باید از موارد کسری و معافیت استفاده کنید یا سربازی کامل

  141. سلام من معافیت پزشکی اعصاب و روان ئارن
    آیا میتونم گواهیناممو تمدید کنم؟میتونم گذرنامه بگیرم؟

  142. سلام .
    مصرف قرص برای اختلالات استرس و افسردگی و اضطراب به مدت ۱ سال به چه صورت هست؟؟

    1. سلام من ۳سال دارو مصرف میکنم جایی بستری نشدم ولی فوق العاده فوبیا و اختلال جدایی دارم خواستم ببینم چطوری میشه برم کمیسیون؟هیچ وجه نمیتونم به پادگان فکر کنم

      1. سلام . دریافت معافیت اعصاب و روان به نظر کمسیون های نظام وظیفه بستگی دارد میتوانید با مدارک پزشکی خود برای دریافت این معافیت درخواست بدهید.

        1. سلام من در دوران نوجوانی بیماری اعصاب داشتم الان ۲۲ سالمه برم خدمت امکان معافیت هستش برام؟

          1. سلام. برای دریافت معافیت پزشکی یا اعصاب و روان وضعیت حال حاضر فرد مهم است. البته سابقه برخی بیماری ها مانند بستری شدن در بیمارستان های روانی نیز اهمیت دارد برای دریافت اطلاعات کامل با کارشناسان ما در مرکز تماس بگیرید

        2. سلام من معافیت ۶ماه گرفتم الان تمام شده وقتش باز رفتم کمسیون خواستم ببینم معافم میکنن سابقه خودکشی دارن تمام پرونده هاشو دارم جسم خارجی قورط داده بودم بخاطر اون رودمو بریدن در اوردن…….

          1. سلام اگر دراین ۶ماه بهبودی حاصل نشده و شرایط قبلی پایدار است امکان معافیت دارید.

      2. سلام کسی میدونه من چجوری میتونم ثابت کنم ک شوهرم بیماری اعصاب روان داشته واینکه الان جدا شدم کسی میدونه من چجوری میتونم ی مدرکی ازش داشته باشم ک تو تيمارستان بستری بوده؟

        1. سلام. بعد از متارکه شما نمیتوانید به مدارک پزشکی همسر سابق خود دسترسی داشته باشید و هیچ ارگان و بیمارستانی اجازه ندارد این مدارک را به شما تحویل دهد یا گواهی ای دال بر بستری و … به شما ارائه دهد.

          1. سلام من کارت دائم معافیت اعصاب و روان گرفتم میتونم یه کاری کنم که لغو بشه؟

          2. سلام من ۳۲سالمه و اروپا بودم و اونجا بیمارشدم و برگشتم ایران توهم زدم و بعد ۳بار بیمارستان اعصاب روان بستری شدم و بعد اقدام کردم برای معافی خدمت.بعد منو فرستادن بیمارستان اعصاب روان و کمیسیون گذاشتند و گفتند برو از دکترت نسخه بیار و منم رفتم گرفتم و بعد دکترم نوشته بود من بیماری سایکوز دارم و در کمیسیون یکی از دکترها به دکتر دیگه ای گفت این آقا معاف هست و بعد به من گفتند برو بیرون تا صدات بزنیم و بعد صدام زدند و گفتند برو خونه تا دوهفته دیگه از نظام وظیفه نامه برات میاد.میخاستم بدونم کمیسیون نظام وظیفه امکان داره جواب کمیسیون بیمارستان رو قبول نکنه؟و آیا من معاف دائم میشم؟

          3. در صورتی که سابقه بستری در بیمارستان روان داشته باشید و نامه تایید پزشک معتمد نظام وظیفه را داشته باشید امکان معافیت وجود دارد

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

پنجشنبه

1403/1/9

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید