معافیت تحصیلی دانشجویان پزشکی چه شرایطی دارد؟

معافیت تحصیلی دانشجویان پزشکی چه شرایطی دارد؟

خدمت سربازی یکی از بزرگترین و مهم ترین دغدغه های جوانان در حال حاضر میباشد. جوانان پس از اتمام تحصیلات در دوره ی متوسطه باید برای اعزام به خدمت سربازی آماده شوند. این مسئله باعث میشود که جوانان از تحصیلات دانشگاهی عقب بیفتند. زیرا مدت خدمت وظیفه عمومی 2 سال است. به همین جهت سازمان نظام وظیفه انواع معافیت تحصیلی را برای کمک به این جوانان در اختیارشان گذاشته است، در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با این موضوع آشنا شویم

برای دریافت مشاوره های حرفه ای میتوانید با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

معافیت تحصیلی دانشجویان پزشکی چیست؟

معافیت های تحصیلی یکی از انواع معافیت نظام وظیفه میباشد. که مشمولین در همه ی مقاطع قادر خواهند بود که از آن ها استفاده کنند. معافیت های نظام وظیفه بسیار گسترده است. پس برای شناخت آن ها باید اطلاعات لازم را بدست آورد. مهم ترین این معافیت ها شامل موارد زیر میباشد.

  • معافیت های پزشکی
  • معافیت های تحصیلی
  • معافیت های کفالت سربازی
  • معافیت سربازی غایبان خدمت
  • معافیت های خدمت سربازان فراری
  • معافیت بخشودگی سنی
  • معافیت مددجویی معلولین بهزیستی
  • معافیت نخبگی بنیاد ملی نخبگان
  • معافیت ایثارگری
  • معافیت سربازی تک فرزندی
  • و سایر معافیت های دیگر

تمام این معافیت ها فرصتی است که مشمول به خدمت سربازی نرفته و به جای کارت پایان خدمت، کارت معافیت دریافت کنند. اما معافیت تحصیلی با سایر این معافیت ها متفاوت خواهد بود. زیرا در یان نوع معافیت مشمول با توجه به مقطع تحصیلی خود به مدت چند سال از خدمت سربازی معاف میشود. پس از اتمام تحصیل این مشمولین باید برای خدمت سربازی خود آماده شوند. هم چنین معافیت تحصیلی دانشجویان پزشکی نیز زیرشاخه ای از این معافیت است. که شرایط خاص خود را داشته و متقاضیان رشته های پزشکی میتوانند با راهنمایی های لازم در رشته های پزشکی و پیرا پزشکی مشغول تحصیل شده و از سنوات مجاز خود استفاده کنند.


بیشتر بخوانید: صدور و تمدید معافیت تحصیلی دانشجویان و دانش آموزان/شرایط و مدارک لازم


شرایط معافیت تحصیلی دانشجویان پزشکی کدام است؟

شرایط معافیت دانشجویان پزشکی از یکسری شرایط عمومی و اختصاصی تشکیل شده است. این قوانین مربوط به معافیت های تحصیلی از سوی سازمان نظام وظیفه ی عمومی کشور به مشمولین اعلام میشود. در واقع این سازمان قوانین دقیقی درباره ی معافیت های تحصیلی و هم چنین شرایط معافیت تحصیلی دانشجویان پزشکی وضع کرده است. این قوانین تصویب شده دارای تبصره های بسیاری بوده و هر ساله نیز تغییرات کمی خواهد داشت. هم چنین باید بدانید که این تغییرات در جهت سخت تر شدن شرایط دریافت انواع معافیت های مختلف صورت میگیرد.

شرایط دریافت معافیت های تحصیلی مقاطع پزشکی

  1. مشمولین برای دریافت معافیت تحصیلی در مقاطع پزشکی و سایر مقاطع نباید وارد غیبت شده باشند. افراد غایب به هیچ عنوان اجازه ی تحصیل نخواهند داشت. مگر غیبت آن ها موجه اعلام شود.
  2. مشمولین باید برای گرفتن معافیت های تحصیلی در زمان مشخصی اقدام کنند. در غیر این صورت نمیتوانند از معافیت استفاده کنند.
  3. میزان سنوات مجاز استفاده از معافیت تحصیلی برای دانشجویان مقاطع پزشکی 8 سال میباشد.
  4. متقاضیان دریافت معافیت تحصیلی برای رشته های پزشکی باید تا پایان سن 20 سالگی برای دریافت برگه معافیت خود اقدام کنند.
  5. مشمولین حق تحصیل در هر مقطع را بیش از یک بار نخواهند داشت.
  6. متقاضیان تا زمانی که مشمغول به تحصیل هستند میتوانند از معافیت های تحصیلی استفاده کنند.

پس به این شرایط دقت کرده و سپس برای معافیت تحصیلی اقدام کنید. برای مطرح کردن هرگونه سوال در زمینه های مختلف معافیت های نظام وظیفه نیز میتوانید از مشاوره نظام وظیفه کمک بگیرید.


بیشتر بخوانید: شرایط دریافت معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی


مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

معافیت تحصیلی دانشجویان پزشکی چگونه است؟

تمدید معافیت تحصیلی دانشجویان پزشکی امکان پذیر است؟

تمدید معافیت دانشجویان پزشکی آیا امکان پذیر است یا خیر؟ دانشجویان محصل در رشته های پزشکی میتوانند در شرایط عادی از 8 سال سنوات مجاز تحصیلی استفاده کرده و معافیت تحصیلی داشته باشند. اما اگر برخی از افراد در این 8 سال نتوانند مقطع پزشکی خود را به اتمام برسانند تکلیفشان چیست؟ آیا با تمدید معافیت دانشجویان پزشکی از سوی سازمان نظام وظیفه عمومی کشور موافقت خواهد شد یا خیر؟

شرایط برای تمدید معافیت های تحصیلی کمی متفاوت خواهد بود. دانشجویانی که از معافیت های تحصیلی در مقاطع مختلف بهره مند میشوند باید در زمان های مشخص از سنوات مجاز تحصیلی خود استفاده کنند. اما اگرمتقاضیان پس از تمام شدن سنوات اولیه ی مجاز خود نتوانند درس خود را به اتمام رسانده و فارغ التحصیل نشوند. باید 3 ماه قبل از اتمام سنوات مجاز به نزدیک ترین دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی مراجعه کنند. درخواست سنوات ارفاقی برای این مشموین ثبت میشود. مشمول موظف است در این سنوات ارفاقی تحصیل خود را به پایان برساند.

اگر دانشجو به ترم های بیشتری برای سنوات ارفاقی نیاز داشته باشد. در صورتی با او موافقت میشود که دروس خود را در ترم اول با معدلی مشخص به پایان برساند. در این صورت مشمول وارد غیبت نشده و میتواند به راحتی درس خود را به اتمام برساند. نکته ی مهم این است که میزان معدل در ترم های مختلف سنوات ارفاقی متفاوت خواهد بود. شما میتوانید برای اطلاع از این نمرات از مشاورین مرکز مشاوره آویژه راهنمایی های لازم را بدست آورید.


بیشتر بخوانید: سنوات تحصیلی چیست؟


سنوات معافیت تحصیلی دانشجویان پزشکی چقدر است؟

سنوات معافیت دانشجویان پزشکی و سایر مقاطع همانطور که در بالا گفته شد با هم متفاوت است. در واقع هر یک از دانش آموزان و دانشجویان در مقطع های تحصیلی مختلف میتوانند برای مدت مشخصی از معافیت تحصیلی استفاده کنند. در اینجا این سنوات معافیت دانشجویان پزشکی و سایر دانشجویان در رشته های دیگر را مشخص کرده و در گروه های مختلف به شما داوطلبین عزیز ارائه خواهیم کرد.

سنوات معافیت تحصیلی دانشجویان

  • دانشجویان مقطع کاردانی: این افراد دارای 2 سال و 6 ماه معافیت تحصیلی و سنوات مجاز میباشند.
  • دانشجویان لیسانس یا کارشناسی پیوسته: این متقاضیان 5 سال سنوات مجاز خواهند داشت.
  • دانشجویان کارشناسی ناپیوسته یا کاردانی به کارشناسی: این جوانان میتوانند به مدت 3 سال معافیت تحصیلی داشته باشند.
  • دانشجویان کارشناسی ارشد پیوسته: داوطلبان ارشد میتوانند از 6 سال سنوات استفاده کنند.
  • دانشجویان کارشناسی ارشد ناپیوسته: این متقاضیان دارای 3 سال سنوات مجاز هستند.
  • دانشجویان دکتری پزشکی پیوسته: این افراد از معافیت 8 ساله برخوردار خواهند بود.
  • دانشجویان دکتری تخصصی ناپیوسته: این متقاضیان 6 سال سنوات مجاز دارند.

این سنوات معافیت تحصیلی که در بالا گفته شد ممکن است تغییراتی را نیز در بر داشته باشد. زیرا برخی از جوانان در این سنوات مجاز موفق نخواهند بود که تحصیل خود را به اتمام برسانند. به همین منظور سنوات ارفاقی یکی از دیگر شرایطی است که سازمان نظام وظیفه برای دانشجویان در نظر گرفته اغست. با این سنوات ارفاقی میتوانید تحصیل خود را به اتمام رسانده و مدرک تحصیلی خود را دریافت کنید.


بیشتر بخوانید: سنوات مجاز دانشجویان کارشناسی ارشد


نظام وظیفه

چگونگی دریافت معافیت تحصیلی دانشجویان پزشکی

چگونگی دریافت معافیت دانشجویان پزشکی و مراحل ثبت درخواست این معافیت ها را میتوانید از مشاوره نظام وظیفه بخواهید. زیرا برای معافیت های تحصیلی شرط سنی بسیار مهم است. معافیت تحصیلی برای هر مقطع متفاوت اعلام میشود. به همین منظور قبل از اقدام اطلاعات لازم در این باره را مطالعه کنید. سپس با در دست داشتن مدارک گفته شده در اینجا، میتوانید مراحل چگونگی دریافت معافیت دانشجویان پزشکی را پشت سر بگذارید.

  • اصل شناسنامه و کپی تمام صفحات آن
  • اصل کارت ملی و کپی آن
  • یک قطعه عکس پرسنلی
  • فرم درخواست معافیت های تحصیلی مقاطع پزشکی

مشمولین این مدارک را باید پس از ثبت نام در دانشگاه مورد نظر خود آماده کرده و به دفاتر پلیس + 10 یا دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی تحویل دهند. پس از تحویل مدارک، درخواست مشمول از طریق سیستم این مرکز ثبت شده و معافیت تحصیلی این مشمولین صادر میگردد.

لیست بیماری هایی که مشمول معافیت پزشکی میشوند

مشمولان خدمت سربازی فقط تحت شرایطی میتوانند برای اخذ معافیت پزشکی حین تحصیل اقدام نمایند که یکی از 17 دسته بیماری و یا زیر شاخه های آنها را که از سوی نظام وظیفه عمومی اعلام شده است را دارا باشند، که در جدول زیر ارائه شده اند:

ردیفنوع بیماری
1بیماری های عفونی
2روماتولوژی و بافت همبند
3شکم و دستگاه گوارشی و جراحی عمومی
4بیماری های استخوان
5ریه و قفسه صدری
6جراحی مغز و اعصاب
7قلب و عروق
8گوش ، حلق، بینی
9اعصاب و روان
10نورولوژی (داخلی مغز و اعصاب)
11چشم و عوارض بینایی
12فک، دهان، دندان
13انکولوژی و خون
14پوست و بافت های زیر پوست
15بیماری های غدد متحرشه و داخلی
16بیماری های عمومی
17دستگاه تناسلی و ادرار

 

مشاوره معافیت تحصیلی دانشجویان پزشکی

مشاوره معافیت تحصیلی دانشجویان پزشکی و هم چنین سایر رشته ها از جمله خدماتی است که مرکز مشاوره آویژه در اختیار متقاضیان و خوانندگان عزیز قرار داده است. شما میتوانید سایر مقالات این سایت در زمینه های مختلف نظام وظیفه را مطالعه کرده و سوالات خود را با ما در میان بگذارید. مشاوره معافیت دانشجویان پزشکی همه روزه پاسخگوی سوالات شما خوانندگان عزیز میباشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره های حرفه ای در خصوص معافیت های پزشکی سربازی میتوانید از طریق شماره زیر با کارشناسان با تجربه مرکز مشاوره آویژه تماس بگیرید.

۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵

سوالات متداول

سنوات مجاز برای دانشجویان پزشکی چه مدتی مشخص شده است؟

این سنوات بر اساس آخرین قوانین سازمان نظام وظیفه برای دانشجویان پزشکی به مدت 8 سال میباشد. این سنوات مجاز به حساب میاید.

مشمولین متقاضی دریافت معافیت تحصیلی در رشته پزشکی برای دریافت معافیت باید به چه سازمانی مراجعه کنند؟

دانشجویان پزشکی باید به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی مراجعه کرده و سپس درخواست خود را در سایت نظام وظیفه ثبت کنند.

دانش آموزان برای ورود به دانشگاه ها و تحصیل در مقطع پزشکی تا چه سنی وارد غیبت نخواهند شد؟

دانش آموزان تا پایان سن 20 سالگی مجازند وارد دانشگاه شده و در رشته های پزشکی مشغول به تحصیل شوند.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره آویژه

هدف مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستامرکز مشاوره آویژهخدمات متنوعی را در زمینهمشاوره نظام وظیفهبه شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

معافیت تحصیلی دانشجویان پزشکی چه شرایطی دارد؟

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید
کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای عضویت در کانال آخرین اخبار نظام وظیفه و اطلاع از اخبار معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 6 نظر:
  1. سلام من پزشکی ورودی ۱۳۹۴ هستم که مهر امسال فارغ التحصیل می شوم آیا اردیبهشت ۱۴۰۳ می توانم از معافیت تحصیلی برای آزمون دستیاری استفاده کنم ؟؟

    1. سلام و ارادت بر اساس قانون ، از زمان فارغ التحصیلی در سنوات مجاز یا ارفاقی ، امکان بهره مندی از یک سال فرجه تحصیلی امکان پذیر است

  2. سلام
    من متولد 81/5/19 هستم.
    از مهر 1400 پیام نور ثبت نام کردم و معافیت 5ساله صادر شد اگه من در کنکور 1403 پزشکی قبول شوم با انصراف از پیام نور معافیت پزشکی صادر میشه؟

    1. سلام وقتتون بخیر باشه معافیت پزشکی یا معافیت رشته پزشکی مدنظرتان هست؟

  3. سلام ببخشید من دانشجوی مقطع کاردانی ام و یک ترم دیگه فارغ التحصیل میشم. میخواستم بدونم میتونم تو کنکور 1401 شرکت کنم؟ آیا واسه من معافیت تحصیلی برای رشته ای مثل پزشکی صادر میشه؟

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

یکشنبه

1403/1/12

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید