معافیت تک فرزندی و تاثیر تک پسر بودن در سربازی

معافیت تک فرزندی و تاثیر تک پسر بودن در سربازی

معافیت تک پسری یکی از شیوه های استفاده از قانون معافیت از سربازی است که برای برخی از مردان واجد شرایط در نظر گرفته شده است.

⏺️ می توان گفت قانون معافیت تک فرزندی بخشی از قانون معافیت کفالت به شمار می رود که فرد مشمول را در صورت دارا بودن شرایط برای استفاده از این قانون آزاد گذاشته است.

⏺️ تک پسری یا تک فرزند بودن استثنائاتی را برای دسته از مشمولان خدمت سربازی به وجود می آورد که در این مقاله مشاوران مرکز مشاوره آویژه سعی کرده اند به تشریح نکاتی ضروری این نوع از معافیت شرح دهند.

تاثیر تک فرزند بودن در سربازی

سوالی که پیش می آید این است که آیا تک پسر از سربازی معاف است؟ به طور کلی طبق قانون نظام وظیفه کشور فقط افرادی مشمول اعزام به خدمت سربازی هستند که نبود آن ها وضعیت زندگی خانواده را با دشواری روبرو نکند.

حتی در زمانی که وضعیت امنیت کشور در صلح و آرامش باشد برخی خانواده ها ممکن است به دلیل داشتن یک فرزند ذکور و اعزام او به خدمت وظیفه عمومی دچار مشکلات عدیده ای شوند. از جمله در زمینه تامین نیازهای زندگی و امرار معاش و یا نگهداری و مراقبت از والدینی که ناتوان از خودیاری هستند.

⏺️ از طرفی ممکن است حتی کشور درگیر جنگ باشد اما اعزام فرد مشمول هم خود فرد و هم خانواده را با چالش مواجه کند به طور مثال از سلامت جسمی کافی برخوردار نباشد.

در اینصورت باز هم قانون تدابیری مانند معافیت پزشکی را در نظر گرفته که طرفین کمترین آسیب را در صورت تک پسری یا تک فرزندی متحمل شوند. بنابراین تک پسر بودن در سربازی و میزان آن و یا معافیت از آن تاثیر دارد.

آنچه مهم است اینکه صرف تک پسر بودن دلیل کافی برای معافیت از سربازی نخواهد بود. استفاده از قانون معافیت خدمت تک فرزندی شرایطی دارد که در ادامه به شرح آن پرداخته شده است.

معافیت سربازی تک پسری و شرایط آن

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

معافیت سربازی تک پسری و شرایط آن

همان طور که روشن است قانون سربازی شامل حال تمام مردان 18 ساله می شود و کسی نمی تواند بدون داشتن دلایل قابل قبول برای سازمان نظام وظیفه از انجام آن سر باز بزند.

اگرچه اعزام به خدمت سربازی یکی از اجبارهای زندگی مردان به شمار می رود اما در صورت واجد شرایط بودن، استثنائاتی نیز برای آن ها در نظر گرفته شده است. لحاظ کردن این استثنائات میزان خسارت و آسیب احتمالی به کارکرد خانواده و شخص مشمول را به حداقل می رساند.

یکی از همین موارد مستثنی شده معافیت سربازی برای تک فرزند ذکور خانواده است. اما این شرط کافی برای کسب این معافیت نیست و باید موارد دیگری را نیز در بر بگیرد تا تک پسر خانواده بتواند حق استفاده از قانون معافیت تک فرزندی سربازی را داشته باشد. شرایط لازم برای معافیت تک پسری به شرح زیر است:

🔴 سن 75 پدر برای معافیت تک پسر

🔴 از کار افتادگی جسمی پدر و تایید از کار افتادگی توسط پزشک مورد اعتماد سازمان نظام وظیفه

🔴 فوت پدر خانواده و محول شدن وظیفه نگهداری از اعضای خانواده به پسر از جمله نگهداری از مادر

🔴 داشتن سه خواهر که به قانون سه خواهری شناخته می شود و شرایط خاص دارد.

🔴 تحت پوشش قرار داشتن اعضای خانواده از سمت کمیته امداد و سازمان بهزیستی

🔴 جدایی قطعی والدین که خود شامل دو شرط می شود:

⏺️ اول اینکه سی ماه از تاریخ طلاق گذشته باشد. به عبارتی مدت دو سال و شش ماه از متارکه گذشته باشد.

اگر تا زمان درخواست کفالت این بازه زمانی تکمیل نشده باشد، دریافت معافیت موقت یکی از راه هایی است که برای جلوگیری از غیبت خوردن سربازی مشمول اعمال می شود.

برای صادر شدن معافیت و استفاده از آن باید تمام مراحل از همان آغاز تشکیل پرونده تا انجام مرحله کمیسیون کفالت و انجام تحقیقات محلی با توجه به استشهاد نامه و غیره دقیق و کامل طی بشود.

⏺️ دوم اینکه مادر ازدواج مجدد نکرده باشد.

نکته مهم

حالت دیگری از قانون معافیت تک پسری نیز برقرار است و آن اینکه مشمول دارای برادر دیگری باشد که در اینصورت همچنان می تواند از معافیت کفالت بهره ببرد. اما این حالت نیز شروطی دارد تا قابل اجرا باشد.

🔴 برادر زیر سن قانونی باشد. به سن 18 سالگی نرسیده باشد.

🔴 برادر دچار ناتوانی هایی باشد که نیاز به مراقبت را لازم و ضروری بداند. این بند شامل اصل پذیرفته شده برای اخذ معافیت سربازی شامل تک پسر هایی که خواهر و برادر معلول دارند است که با استناد به نگهداری از او می توانند معافیت بگیرند.

🔴 برادر مجرد باشد. زن و فرزندی نداشته باشد.

مدارک لازم برای دریافت معافیت تک فرزندی

با توجه به آنچه تا به این جای مطلب گفته شد اگر فرد واجد شرایط بهره مندی از قانون معافیت تک پسری در بخش قبلی باشد می تواند اقدام به جمع کردن مدارک مورد نیاز بکند. توجه به این نکته ضروری است که باید همه شرایط به نوبه خود قابل اثبات باشد. مانند سن پدر برای معافیت سربازی تک فرزند و یا عدم غیبت سربازی مشمول طی زمان مورد نیاز برای طی شدن مدت طلاق والدین. در صورت احراز هر یک از این شرایط می توان به دنبال فراهم کردن مدارک و انجام اقدامات لازم بود. مدارک لازم برای استفاده از معافیت تک فرزندی شامل:

اصل و کپی شناسنامه و اصل و کپی کارت ملی

عکس پرسنلی مشمول به تعداد لازم

عکس و یا اصل آخرین مدرک تحصیلی

اصل و کپی مدارک هویتی تمام اعضای خانواده

فرم استشهاد محلی مبنی بر تایید شرایط خانوادگی مشمول

مدارک لازم برای دریافت معافیت تک فرزندی

شرایط استشهاد نامه قابل پذیرش

تهیه فرم استشهاد محلی تابع ضوابط و قوانینی است که باید رعایت شود تا مورد قبول مراجع ذیربط واقع شود. از جمله کامل بودن تعداد شاهدین و موجود بودن امضا و اثر انگشت آن ها پای فرم استشهاد که به برگه تحقیق وضعیت شناخته می شود. شاهدین باید حداقل سه نفر از نزدیکان و آشنایان مشمول باشند و صحت وضعیت ادعایی مشمول از خانواده را تایید کنند.

همچنین شاهدین باید مشخصات فردی خود را دقیق و به درستی در فرم استشهاد ثبت کنند. این مشخصات شامل نام و نام خانوادگی، کد ملی، آدرس محل سکونت و نسبت خود با کفیل می شود که همه را باید مشخص نمایند.

مراحل اقدام برای کسب معافیت تک پسری

مراجعه به یکی از دفاتر پلیس +۱۰

دریافت فرم ها و برگه های مرتبط با معافیت تک پسری

تکمیل فرم های دریافتی شامل فرم مشخصات فردی، فرم معاینه پزشکی، فرم سوابق تحصیلی

تهیه و جمع آوری مدارک لازم جهت اخذ معافیت تک فرزندی (که در بخش قبلی ذکر شد)

مراجعه مجدد به دفتر پلیس +۱۰ و تحویل مدارک و فرم های درخواستی به صورت کامل

ارسال مدارک برای سازمان نظام وظیفه توسط دفاتر پلیس

طی شدن مدت زمان معین برای انجام روند اداری امور و دریافت دعوت نامه در موعد مقرر

مراجعه به شورای نظام وظیفه در تاریخ اعلام شده همراه با پدر یا مادر برای بررسی شرایط

آیا تک فرزند در شهر خود خدمت می کند؟

یکی دیگر از موارد مورد سوال و ابهام خانواده های تک پسر درباره محل خدمت سربازی مشمول است. همچنین برای برخی مشمولین مهم است بدانند که آیا امکان گذراندن دوران خدمت سربازی برای آن ها به عنوان تک فرزند پسر خانواده در محل سکونت خانواده و شهر خود امکان پذیر است یا خیر. پاسخ به این سوال بله است.

بهتر است هنگام تکمیل دفترچه اعزام به خدمت در مورد تک فرزندی و شرایط خود توضیح کوتاه و مختصری در بخش مربوطه اضافه کنید.

به طور معمول فرزندان تک پسر با احتمال بیشتری برای خدمت در شهر محل سکونت خود انتخاب می شوند.

سخنی از مشاوران آویژه

بحث معافیت های سربازی ماده، تبصره ها و مفاد گوناگونی دارد که هر کدام به فراخور موضوع قابل بررسی هستند. اینکه مشمول ذیل کدام یک از این مفاد قانونی معافیت بتواند از قانون کاهش مدت سربازی استفاده کند و تحت تاثیر کدام یک قرار بگیرد به شرایط فردی و خانوادگی و همچنین سلامت جسمی و روانی او بستگی خواهد داشت.

در این مقاله سعی شد در مورد معافیت تک پسری، شرایط گرفتن این معافیت، مدارک و مراحل اقدام برای فرایند معافیت، استثنائات و موارد مرتبط با آن شرح داده شود. ناگفته پیداست برخی قوانین در مورد این معافیت ها مانند کفالت مادر یا پدر ممکن است طی سال بنا به صلاحدید ارگان های مربوطه تغییر پیدا کند. بهتر است همیشه از آخرین تغییرات ایجاد شده اطلاع کافی کسب شود.

سوالات متداول

استشهاد محلی در چه مواردی لازم است؟

برخی مشمولان برای گذراندن خدمت سربازی در محل سکونت و یا با هدف نگهداری و سرپرستی خانواده نیاز به کسب معافیت و یا خدمت در شهر محل سکونت دارند. فرم استشهاد محلی برای اثبات ادعای مشمول و تاییدیه گرفتن از مراجع قانونی مورد استفاده قرار می گیرد.

معافیت کفالت برای چه زمانی دریافت می شود؟

اگر مشمول تحت شرایطی قرار بگیرد که باید از خانواده خود از لحاظ سرپرستی با شرایط گفته شده مراقبت کند از معافیت کفالت استفاده می کنند.

چه زمانی برای گرفتن کفالت باید اقدام کرد؟

هر کدام از معافیت ها با توجه به شرایط و شیوه دریافت زمان بر خواهند بود. بهترین زمان اقدام به دریافت معافیت کفالت پدر یا مادر 2 الی 3 ماه قبل از اعزام است.
لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

معافیت تک فرزندی و تاثیر تک پسر بودن در سربازی

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید
کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای عضویت در کانال آخرین اخبار نظام وظیفه و اطلاع از اخبار معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 25 نظر:
  1. سلام
    من الان ۱۸ سالمه و دارم میرم سربازی یعنی دفترچه پست کردم ولی خواهرم معلول کارت معلول گریم داره ی بیماری خاصی داره به اسم پیکیو و مادرم ۳۵ سالشه و پدرم ۴۵ سالشه من میتونم معافیت تک پسری بخاطر شرایط خواهرم بگیرم یا کسری بگیرم ؟
    من چهار روز دیگ اعزام میشم یعنی ۱۴۰۲/۹/۱

    1. با سلام بله شما شامل ماده 9 بهزیستی می شوید

  2. سلام
    من الان در دوره اموزشی خدمت هستم
    تک پسرم .پدرم نزدیک ۵۰ سال دارد مادر بزرگم۷۰ سال دارد و مریض است و ی پسر معتاد رو دستش مشکلاتش دو چندان کرده میخوام کفالتش بگیرم ممنون میماز کمکتون

    1. شرایط کفالت گیری مادربزرگ بدین صورت است که از طلاق یا فوت پدربزرگ ۳۰ ماه گذشته باشد و هیچ فرزند دختر یا پسر در قید حیات نداشته باشد و فرد مشمول تنها نوه پسری بالای ۱۸ سال باشد

  3. سلام . من پدرم معافیت پزشکی داره خودش یه گوش کاملا ناشنوا و یه گوش خیلی کم میشنوه و من خرجیه خونه و خودمو و تحصیلمو دادم دنبال معافیت هم رفتم ندادند .
    این شده بزرگترین مشگل من و خانواده . لطفا مشاوره

  4. سلام وقت بخیر من تک پسرم ۳خواهر دارم معاف هستم یادر شهر خود…

    1. با سلام اگر سوال شما باتوجه به سن پدر میباشد خیر زیرا سن پدر ۷۵ شده است که باید تک پسر بالای ۱۸ سال فاقد غیبت باشد اما اگر پدر دچار بیماری های خاص میباشد باما تماس بگیرید جهت راهنمایی بهتر و دقیق تر

  5. سلام آیا بعد از گرفتن معافیت تک فرزندی به دوره الزامی شش ماهه اعزام خواهیم شد؟ اصلا بعد از معافیت تک فرزندی هیچ گونه دوره یا خدمتی وجود دارد؟

    1. معافیتی به نام تک فرزندی نداریم و برای معافیت از طریق کفالت یا مددجویی اقدام کنید

  6. سلام من تک پسرم ودوتاهم خواهر دارم پدرمم 68سال سن دارد کفالت مشمول من میشه ؟

    1. درصورتی که پدر مشکل پزشکی داشته باشند بله امکان پذیر است

  7. سلام خسته نباشید
    اقایی هستن سه تا خواهر دارن و عروس شدن تک پسر هستن
    مادر و پدرش هم سنشون زیاده ایا معاف میشن؟

    1. سلام از طریق گرفتن کفالت پدر یا معافیت پزشکی امکان گرفتن معافیت دارند.

  8. سلام من دو سال غیبت سربازی دارم تک پسر خانواده هستم پدرم 69 سال سن داره من واریکوسل دو طرفه دارم گرید 3 عمل نکردم پدرم کارت ایثارگری داره وضع مالی اصلا خوبی هم نداریم می تونم با این شرایط بیوفتم دنبال معافیت ؟؟؟ ممنون میشم جواب بدید

    1. سلام خدمت شما.ایثارگری پدر چند ماه ثبت شده؟ برای واریکوسل قبل از عمل فقط معاف از رزم صادر می شود.بابت معافیت های دیگر باید شرایط بررسی شود.

  9. الان که اکثر مردم دو تا فرزند دارند یه دختر به پسر. اینا که همه معاف میشن کی قراره بره سربازی؟

      1. من یک پسر دارم شوهرم 66 سال سن دارد ویک بیمه سه میلیونی میگیریم پسرم سر تاکسی کار میکند وکمک خرج ما است هرچقدر تلاش کردیم معافش نکردن خواهش میکنم به ما کمک کنید که پسرم معاف شود حتی کارت شهری هم برایش گرفتیم

  10. سلام من ۳۱ تیر ۱۴۰۰ انصراف دانشگاه دادم و تا الان یکسال و سه ماه از انصرافم گذشته الان یعنی من ۳ ماه غیبت دارم درسته؟
    درضمن من تک پسرم و دو خواهر دارم و پدرم هم ۱۰% جانباز هستش
    الان چقدر کسری میدن بهم چون انگار غیبت هم دارم اصلا میشه کسری یا معافیت گرفت؟

    1. سلام وقت بخیر
      ابتدا برای هر اقدامی باید غیبت شما توجیه شده و با بررسی بیشتر شرایط برای شما معافیت یا کفالت لحاظ خواهد شد

      1. من تک پسرم وپدرم 66 سال سن دارد وبیمه سه میلیونی میگیرد من مجبورم سر تاکسی کار کنم وخرج پدر ومادرم را تامین کنم تلاش زیادی کردم که معاف شوم ولی موفق نشدم لطفا کمکم کنید

        1. شرط سنی ۷۵سال هست یا باید معلولیت داشته باشن برای اطلاعات جامع تر تماس بگیرید با کارشناسان ما
          بیماری های آئین نامه کسان مشمول

    2. خلاصه سلام‌من‌تک‌فرزندخانواده‌ام‌پدرم‌ده‌ماه‌ایثارگری‌داره‌وبیکاره.ازکارافتادگی‌داره‌ازسربازی‌معاف‌میسم

      1. سلام در صورتی که بیماری پدر جزو بیماری های آیین نامه کسان مشمول باشد میتوانید برای کفالت اقدام کنید و بابت ایثارگری پدر هم میتوانید کسری دریافت کنید.

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

چهارشنبه

1402/12/9

پنجشنبه

1402/12/10

جمعه

1402/12/11

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید