نحوه ترمیم معدل برای ورود به رشته های بدون کنکور 1402

نحوه ترمیم معدل برای ورود به رشته های بدون کنکور

ترمیم معدل، موضوعی است که به ویژه در چند وقت اخیر به دلیل شایعه تغییرات کنکور سراسری 1402، بیش از گذشته بر سر زبان داوطلبان کنکور افتاده است.

دلیل این امر را هم می توان تاثیر معدل امتحانات نهایی دانش آموزان عنوان کرد، که تاثیر بسیاری بر ورود آنها به دانشگاه دارد. در حال حاضر تاثیر مثبت معدل لحاظ می شود و برای کسانی که کنکور نداده و می خواهند مستقیما به وسیله رشته های بدون کنکور وارد دانشگاه شوند نیز معدل به طور کامل موثر است.

همچنین برای افرادی که معدل خوبی ندارند، هر دو این شرایط ضرر محسوب می شود؛ به همین دلیل وزارت آموزش و پرورش امکان ترمیم معدل برای افراد واجد شرایط به وجود آورده است.

در ادامه مطلب با مرکز مشاوره آویژه همراه باشید تا به آموزش نحوه ترمیم معدل برای ورود به رشته های بدون کنکور 1402 بپردازیم.

طرح ترمیم معدل دیپلم

بحث افزایش معدل دیپلم، یکی از موضوع های چالش برانگیز به خصوص برای افرادی که معدل کمی دارند و همواره برای بهبود آن می‌خواهند تلاش کنند و با توجه به شرایط کنونی، معدل می تواند تاثیر به‌سزایی در موفقیت داشته باشد.

ترمیم معدل دیپلم در واقع طرحی است برای افزایش معدل امتحانات نهایی که برای کسانی که می خواهند به وسیله رشته های بدون کنکور و معدل خود وارد دانشگاه شوند، مفید واقع می شود.

ترمیم معدل برای داوطلبان نظام قدیم و جدید با یکدیگر تفاوت داشته و هرکدام شرایط خاص خود را دارند. با شرکت در طرح ترمیم معدل، داوطلب هیچ ضرری نخواهد کرد؛ زیرا اگر در امتحان ترمیم معدل، نمره ی بالاتری را کسب نکرده و نمره شما از بار اول هم کمتر بشود خوشبختانه سازمان سنجش نمره بالاتر را برای شما لحاظ می کند.

در شرح ترمیم معدل دیپلم نظام جدید و سوابق تحصیلی هر فردی بخواهد درس یا دروسی را دوباره امتحان دهد و نمره خود را بالا ببرد، می تواند درخواست خود را مبنی بر شرکت مجدد در آزمون‌های نهایی مطرح نماید.

نکته‌ای که باید به آن توجه شود، این است که ترمیم معدل در کارنامه کتبی لحاظ نمی‌شود و از طریق آموزش و پرورش به‌صورت سیستماتیک برای سازمان سنجش جهت تاثیر در کنکور ارسال خواهد شد.

نکته دیگری هم که باید به آن توجه شود، این است، در صورتیکه شما در آزمون طرح ترمیم معدل کتبی دیپلم ثبت نام کنید و نمره کم‌تری نسبت به نمره اولیه خود کسب کنید، برای شما نمره قبلی یعنی نمره بهتر لحاظ می‌شود.

اما یکی از سوالات رایج درباره محدودیت ترمیم معدل است؛ افرادی که قصد شرکت در ترمیم معدل برای نظام قدیم را دارند، در صورتیکه دیپلم خود را بعد سال 84 و مدرک پیش‌دانشگاهی خود را بعد از سال 91 دریافت کرده‌اند، مجاز به شرکت در طرح ترمیم معدل هستند.

طرح ترمیم معدل دیپلم

آیا ترمیم معدل در معدل دیپلم تاثیر دارد؟

این پرسش یکی از سوالات متداول در رابطه با ترمیم معدل است، که ذهن بسیاری از دانش آموزان و داوطلبان را به خود درگیر کرده است.

در رابطه با موضوع تاثیر این طرح در معدل دیپلم، باید به این نکته اشاره کرد که نمراتی که دانش آموزان در طرح ترمیم معدل نهایی کسب می کنند، هیچ گونه تاثیری در معدل دیپلم آن‌ها نداشته و فقط در اعمال سوابق تحصیلی در آزمون کنکورهای سراسری تاثیر دارد.

نحوه ترمیم معدل نظام قدیم

آن دسته از افرادی که مدرک دیپلم خود را در نظام آموزشی قدیم به دست آورده اند هم مانند دانش آموزان فارغ‌التحصیل نظام جدید، می توانند به صورت مجدد در امتحانات نهایی شرکت نموده و نسبت به ترمیم معدل خود اقدام نمایند.

البته این گروه شامل کسانی هستند که مدرک خود را از سال ۸۴ به بعد دریافت نموده اند و فارغ‌التحصیلان قبل از این سال مشمول سوابق تحصیلی نمی شوند.

از طرف دیگر، آن دسته از داوطلبان نظام قدیم که از سال ۹۱ به بعد فارغ‌التحصیل شده‌اند، دوره پیش دانشگاهی را هم پشت سر گذاشته اند.

با توجه به این که دوره پیش دانشگاهی هم دارای امتحانات نهایی بوده است، داوطلبان می توانند ترمیم معدل پیش دانشگاهی در کنکور ۱۴۰۲ را هم انجام دهند. بنابراین برای بهبود معدل دیپلم یا پیش دانشگاهی باید به صورت جداگانه اقدام نموده و ثبت نام را انجام داد.

آزمون ترمیم معدل

ثبت نام ترمیم معدل کنکور 1402

ثبت نام متقاضیان ترمیم سوابق تحصیلی به صورت داوطلب آزاد و مطابق دستورالعمل ثبت نام داوطلبان آزاد، صرفا در مدارس بزرگسالان دولتی انجام خواهد گرفت.

در مناطقی که واحد آموزشی بزرگسالان دولتی دایر نیست، ثبت نام آنان در یکی از واحدهای آموزشی روزانه که اداره آموزش و پرورش محل تعیین می‌کند، به تفکیک جنسیت انجام خواهد گرفت.

شرایط و نوع مدرسه از جمله تیزهوشان یا نمونه دولتی بودن نیز تاثیری در گزینش و ترمیم معدل ندارد و شرایط شرکت در آزمون ترمیم سوابق تحصیلی برای همه متقاضیان یکسان است.

برای مشاهده نزدیکترین مدارس بزرگسالان منطقه اتان، به آموزش و پرورش منطقه خود مراجعه کنید.

از آنجایی که تاثیر معدل در نتیجه کنکور افزایش یافته و هم چنین شرط اصلی برای ورود به رشته های بدون کنکور معدل بالا است، داوطلبان زیادی به دنبال روش انجام ترمیم معدل هستند.

شرایط ترمیم معدل کنکور 1401

ثبت نام در آزمون ترمیم معدل، شرایط خاصی را دارد و فقط داوطلبانی که این شرایط را دارا هستند می توانند در آن ثبت نام کنند.

پونزشرایط شرکت در آزمون ترمیم معدل سال 1402 شامل موارد زیر است:

داوطلبان کنکور که از سال 1384 به بعد دیپلم خود را در یکی از رشته های تجربی، ریاضی و انسانی دریافت کرده‌اند.

فارغ‌التحصیلان نظام قدیم که مدرک پیش دانشگاهی خود را از سال 1391 به بعد دریافت کرده‌اند.

افرادی که دیپلم خود را در نظام آموزشی جدید از سال 1398 به بعد دریافت نموده‌اند.

داوطلبان فقط یکبار می توانند در امتحانات نهایی برای ترمیم معدل شرکت نمایند.

در صورتی که نمره شما در آزمون ترمیم معدل، کمتر از نمره اولیه بشود، همان نمره بیشتر را برایتان لحاظ می کنند.

هیچ محدودیتی از نظر تعداد درس برای شرکت در آزمون ترمیم معدل وجود ندارد و شما می توانید هر تعداد درس را انتخاب کنید.

شرایط ترمیم معدل

هزینه ترمیم معدل کنکور 1402

شرکت مجدد در امتحانات نهایی رایگان نیست و باید هزینه لازم آن را بپردازید. هزینه شرکت در این آزمون به دو مورد ثابت و متغیر تقسیم می شود.

هزینه ثابت، هزینه ای است که داوطلب برای ثبت نام باید پرداخت کند و مبلغ 50 هزار تومان است و هزینه متغیر که همانطور که از نامش پیدا است با توجه به تعداد درس تغییر می کند.

هزینه امتحان هر درس 20 هزار تومان است و بسته به تعداد درسی که می خواهید امتحان بدهید، با 50 هزار تومان هزینه ثابت جمع شده و هزینه کلی ثبت نام آزمون ترمیم معدل را شکل می دهند.

لیست مدارک لازم برای ترمیم معدل کنکور 1402

همانطور که اشاره کردیم، امکان ترمیم معدل فقط برای دانش آموزانی وجود دارد که مدرک خود را از سال 84 به بعد دریافت نموده اند. به علاوه شما تنها می توانید برای دروس سال سوم و یا همان سال دوازدهم اقدام کنید. نمرات سال پیش دانشگاهی قابل ارتقا نیست.

پونزمدارک مورد نیاز شامل موارد زیر می شود:

شناسنامه

کارت ملی

مدرک دیپلم

ریز نمرات دیپلم

رسید پرداخت هزینه ثبت نام

به علاوه همه دانش آموزان لازم است در زمان ترمیم معدل، هزینه ای را به آموزش و پرورش نیز بپردازند. میزان هزینه نیز بر اساس تعداد دروس و تعداد واحد های درسی و هم چنین نوع دروس تعیین خواهد شد.

اگر درسی تعداد واحدهای بیشتری داشته باشد، هزینه بیشتر و اگر تعداد واحدهای کمتری داشته باشد، هزینه کمتر دریافت خواهد شد.

ترمیم معدل مناسب چه افرادی است؟

ترمیم معدل مناسب چه افرادی است؟

کسانی که در امتحانات پایانی نمرات خوبی را کسب نکرده اند و معدل پایینی دارند، با آزمون ترمیم معدل می توانند آن را جبران کنند.

معدل امتحانات نهایی به دلیل تاثیر بر نتیجه کنکور بسیار مهم است؛ علاوه بر آن این معدل شرط ورود به رشته های بدون کنکور محسوب می شود؛ به همین دلیل آزمون ترمیم معدل بین داوطلبان طرفدار زیادی دارد.

شما می توانید با مشخص کردن دروسی که می خواهید مجددا امتحان بدهید، به یک مدرسه بزرگسال در منطقه اولیه خود مراجعه کرده و با ارائه مدارک لازم و پرداخت هزینه‌ی آن، در این آزمون ثبت نام کنید.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

سخن آخر

ترمیم معدل برای داوطلبانی برگزار می شود که در گذشته امتحانات نهایی داشتند؛ حال چه فارغ‌التحصیلان نظام قدیم که دارای امتحانات نهایی سوم دبیرستان بوده اند و چه داوطلبان نظام جدید که در مقطع دوازدهم دارای امتحانات نهایی هستند.

در حال حاضر با توجه به اینکه نظام آموزش دچار تغییر و تحولاتی شده، از دی 99 به بعد برای داوطلبان نظام قدیم مقطع سوم دبیرستان امتحان نهایی برگزار نشده و در نتیجه ترمیم معدلی برای این دسته از داوطلبان فارغ‌التحصیل نظام قدیم برگزار نمی‌شود و صرفا برای نظام جدیدی‌ها و مقطع دوازدهم امتحان ترمیم معدل برگزار شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره تحصیلی، می توانید با کارشناسان ما در مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید تا قدم به قدم شما را راهنمایی نمایند. از همراهی شما سپاسگزاریم.

سوالات متداول

سوال علامتچه تعداد درس در آزمون ترمیم معدل می توان شرکت کرد؟

در صورتی که فرد تمام شرایط لازم برای آزمون را دارا باشد، هیچ گونه محدودیتی در تعداد دروس ندارد.

سوال علامتآیا شرکت در آزمون ترمیم معدل رایگان است؟

خیر؛ برای ثبت نام و شرکت در آزمون ترمیم معدل، باید در ابتدا 50 هزار تومان به عنوان هزینه ثبت نام پرداخت کرده و سپس برای هر درس مبلغ 20 هزار تومان بپردازید.

سوال علامتآیا می توان چندین بار در آزمون ترمیم معدل شرکت نمود؟

خیر؛ هر فرد واجد شرایط فقط یکبار می تواند در آزمون ترمیم معدل شرکت نماید.


لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

نحوه ترمیم معدل برای ورود به رشته های بدون کنکور 1402

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 10 نظر:
  1. سلام روزتون بخیر ،
    ببخشید بنده سال ۹۳ فارغ التحصیل رشته ریاضی فیزیک شدم ، و میخواهم کنکور تجربی بدم،
    جسارتا خواستم بدونم از بین دروس زمین شناسی یا علوم اجتماعی و سلامت و بهداشت باید کدوم ها را ایجاد سابقه کنم ؟
    و بنده تا مقطع ارشد دانشگاه بودم و الان سربازیم ،برای ترمیم الان فقط کپی گواهی موقت و ریز نمرات دیپلم و پیش دانشگاهی رو دارم ،آیا همین‌ها کافیه یا اصل خود مدرک هم باید باشه ؟
    چون اصل مدرک و ریز نمرات و گواهی موقت دست دانشگاه هست .
    ببخشید سوالام زیاد شد ،
    خیلی ممنونم بابت راهنماییتون

    1. سلام در دروس زیست شناسی ریاضی فیزیک شیمی و زمین شناسی آزمون میدهید کپی مدارک کافیست
      در دروس عمومی اگر نمرات پایین دارید باید آزمون دهید

  2. سلام
    واسه رشته های بدون کنکور هم میشه ترمیم معدل کرد؟ با همین شرایط؟

    1. سلام وقت بخیر برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید

  3. سلام ، اگر در امتحان ترمیم معدل غیبت کنیم ، بازهم میتونیم برای اون درس ثبت نام و ترم بعد ترمیمش کنیم ؟
    خواهش میکنم جواب بدید

    1. سلام وقتتون بخیر بستگی به نظر آموزش و پرورش دارد
      خواهش میکنم جواب بدید

      1. ب من ک تو شهر خرم ابادم گفتن با اینکه درسیو ثبت نام کردی برای ترمیم اگر سر جلسه نری میتونی باز دوباره بنویسی برای ترمیم اون درس

  4. سلام وقت بخیر اگر دانش آموز برای ترمیم معدل یک درس میتونه امتحان بده یا مریض باشه فرصت مجدد دارد یا نه

  5. لطف کنیدنمرات ترمیم معدل را در معدل نهایی دانش آموز پایه دوازدهم تاثیر دهید ونمرات ومعدل ترمیم را جایگزین نمرات کارنامه و مدرک دیپلم کنید تا معدل دانش آموزان در دیپلم ومعدل نهایی بالاتر رود

  6. برای دانشکده افسری هم قبول دارند ترمیم نهایی رو؟

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

پنجشنبه

1403/1/9

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید