نحوه و شرایط معافیت کفالت مادر

نحوه و شرایط معافیت کفالت مادر

کفالت مادر، یکی از رایج ترین کفالت هایی است که همواره مورد توجه مشمولین نظام وظیفه قرار داشته است. مادری که از همسرش جداشده باشد، به فرد مشمول برای این نوع شرایط، معافیت موقت کفالت مادر داده می‌شود و باید تا 30 ماه بعد از طلاق و یا فوت پدر مشمول، ادامه داشته باشد.

پس از گذشت 30 ماه، چنانچه مادر فاقد همسر و سرپرست باشد، معافیت موقت به معافیت دائم کفالت مادر تبدیل می‌شود.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با شرایط دریافت معافیت کفالت مادر آشنا کنیم؛ لطفا در ادامه مطلب با مرکز مشاوره آویژه همراه باشید.

قوانین کفالت مادر چیست؟

قوانین کفالت مادر چیست؟

قوانین کفالت از مادر مشخص و شفاف هستند؛ اما در مواردی نیز به نحوی قانون دوم و تبصره ای وجود دارد که اگر شما از آن اطلاع نداشته باشید به راحتی فرصت معافیت خود را از دست می دهید.

به طور کل معافیت کفالت انواع مختلفی دارد که یکی از آن ها، کفالت برای مادر است. کفالت برای مادر نیز خود حالت های مختلفی دارد؛ مثلا کفالت از مادر فاقد شوهر شامل مادران مجردی می شود که همسر آنها فوت کرده است، طلاق گرفته اند یا همسر آنها در زندان به سر می برد.

برای هر کدام از این حالت ها قوانین و شرایط خاصی وجود دارد؛ پس باید دید که شما برای کدام حالت درخواست معافیت سربازی کرده اید.

در هر حالت نیاز است که از طریق مشاوره از جزئیات قوانین معافیت کفالت، قوانین جدید، تبصره ها و راه های دوم موجود، اطلاعات لازم را کسب کنید تا بتوانید به حقوق خود دست پیدا کنید.

برای نمونه گذشتن مدت زمان مشخصی از طلاق مادر و وجود حداقل یک سال تا پایان زندان پدر و… برخی از این قوانین هستند.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

مشمولین معافیت کفالت مادر چه کسانی هستند؟

مشمولین معافیت کفالت برای مادر در هر کدام از حالت ها، باید هم شرایط کلی معافیت کفالت را و هم شرایط خصوصی انواع کفالت را داشته باشند.

برای مثال یک سری شرایط، ضوابط و قوانین برای کفالت از مادران مطلقه وجود دارد، که طبیعتا در مورد مادرانی که همسر آن ها فوت کرده است، تعریف نشده اند؛ پس در مرحله اول باید مشخص شود که شما مشمول کدام نوع کفالت هستید؛ سپس بسنجید که آیا شرایط کلی معافیت کفالت را دارید یا خیر.

پس از این مرحله باید قوانین کلی و جزئی که در مورد شما صدق می کند را مطالعه کنید و سپس اقدامات اولیه را انجام دهید.

در حالت کلی اگر شما تنها فرزند پسر بالای ۱۸ سال هستید و پدر شما فوت کرده است یا والدین شما طلاق گرفته اند و غیبت ندارید، می توانید مشمول معافیت کفالت باشید.

پونزمدارک لازم برای ثبت درخواست کفالت مادر و گرفتن معافیت کفالت مادر شامل موارد زیر است:

تکمیل برگ وضعیت مشمولین

عکس 4*3 تمام رخ مشمول

اصل شناسنامه و کپی تمام صفحات مشمول

اصل کارت شناسایی ملی مشمول و کپی آن

اصل گواهی آخرین مدرک تحصیلی و کپی آن

تکمیل برگ معاینه پزشکی

تصویر شناسنامه پدر و مادر و خواهران و برادران

مدارک طلاق یا فوت پدر برای درخواست معافیت کفالت مادر

چگونه معافیت کفالت مادر بگیریم؟

شرایط معافیت کفالت مادر مطلقه چیست؟

شرایط معافیت کفالت مادر مطلقه، برای فردی است که پدر و مادرش از هم جدا شده اند و فرد سرپرستی مادرش را بر عهده دارد.

پونزمعافیت کفالت مادر مطلقه شرایط مخصوص خود را دارد که در زیر به آنها اشاره شده است:

فرد مشمول تنها فرزند بالای ۱۸ ساله مادر مطلقه باشد که از مادرش نگهداری می کند.

دفترچه اعزام به خدمت فرد مشمول غیبت نخورده باشد.

برای اینکه به فرد مشمول معافیت کفالت مادر تعلق بگیرد، پدر و مادرش قبل از ۱۶ سالگی فرزندشان از هم جدا شوند.

فرد در صورتی که از سلامت کامل برخوردار باشد، می تواند معافیت کفالت بگیرد؛ که توسط شورای پزشکی تایید می شود، در غیر این صورت بیمار بوده و می تواند برای گرفتن معافیت پزشکی اقدام کند.

باید این طلاق از طرف محضر ثابت شود و یک طلاق سوری نباشد.

از زمان تاریخ طلاق مادر و پدر مشمول ۳۰ ماه گذشته باشد، تا به فرد معافیت کفالت دائم تعلق بگیرد؛ اگر از تاریخ طلاق ۳۰ ماه کمتر گذشته باشد، به فرد معافیت موقت می دهند.

مادر مطلقه دیگر ازدواج نکرده باشد.

موارد فوق شرایط معافیت کفالت برای مادر مطلقه بود که برای شما ذکر کردیم؛ در ادامه مقاله به گرفتن معافیت کفالت برای مادر مطلقه پرداختیم.

نحوه اخذ معافیت کفالت مادر مطلقه چگونه است؟

نحوه اخذ معافیت کفالت مادر مطلقه چگونه است؟

نحوه اخذ معافیت کفالت مادر مطلقه یکی دیگر از مراحل گرفتن معافیت است که فرد متقاضی باید آن را طی کند.

پونزنحوه اخذ معافیت کفالت برای مادر مطلقه به صورت زیر است:

فرد ابتدا به پلیس +۱۰ مراجعه کرده و برای دریافت معافیت کفالت اقدام می کند.

در قدم بعدی، مشخصات فردی خود را به ثبت می رساند.

این مرحله، برگه ای را که مشخص می کند طلاق پدر و مادرش در محضر انجام شده را به همراه دیگر مدارک به کاربر پلیس +۱۰ تحویل می دهد.

در آخرین مرحله در کمیسیونی که برای مشمول تشکیل می شود، معافیت کفالت به او می دهند و پس از چند روز کارت معافیت کفالت برای او صادر می شود.

طلاق توافقی برای معافیت کفالت چگونه است؟

طلاق توافقی برای معافیت کفالت امکان پذیر است؟ این سوال و دیگر سوالات این مدلی ذهن عده ای از مشمولان را به خود مشغول کرده است. در واقع طلاق توافقی، طلاقی است که والدین با هم توافق می کنند و از هم جدا می شوند.

پس طلاق توافقی برای معافیت کفالت ممکن است و هیچ گونه مشکلی ندارد.

بسیاری از مشمولان و خانواده ها چون اطلاعی از این گونه طلاق ها ندارند، اقدام به گرفتن طلاق می کنند تا فرزندشان از سربازی معاف شود و طلاق توافقی را با طلاق سوری اشتباه می گیرند و بعدا دچار مشکلاتی می شوند که در بخش های بعدی بدان پرداخته ایم.

انواع معافیت های سربازی کفالت

انواع معافیت های سربازی کفالت

معافیت کفالت سربازی مادر

معافیت سربازی کفالت پدر

معافیت سربازی کفالت پدر بیمار و ناتوان

معافیت خدمت سربازی کفالت برادر صغیر

معافیت خدمت کفالت سربازی خواهر

معافیت خدمت کفالت جد پدری یا مادری

معافیت سربازی کفالت برادر بیمار

معافیت کفالت سربازی همسر معلول

معافیت کفالت خدمت سربازی فرزند معلول

در این بین، معافیت کفالت مادر یکی از مهم ترین بخش های معافیت های کفالت است، که کمتر به آن توجه می شود و مردم معمولا آگاهی و اطلاعات کمتری نسبت به این مورد دارند؛در نتیجه درصد زیادی از مشمولان، شرایط دریافت این نوع معافیت را دارند، ولی از آن ناآگاهند.

ما در این مقاله قصد داریم این نوع معافیت خاص را مورد بررسی قرار دهیم؛ هم چنین در ادامه با شرایط جدید کفالت مادر و قوانین آن بیشتر آشنا خواهیم شد. برای اطلاع بیشتر از این شرایط و قوانین، مشاوران ما می توانند در این زمینه راهنمای خوبی برای شما باشند.

شرایط معافیت کفالت مادر

شرایط معافیت کفالت مادر

برای گرفتن معافیت کفالت سربازی مادر، مشمولان باید از شرایط ویژه ای برخوردار باشند و داشتن این شرایط بسیار کمک کننده خواهد بود.

مشمولان می توانند با بررسی این شرایط و مطالعه ی دقیق ضوابط و قوانین سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا، در ارتباط با این نوع معافیت، هر چه سریع تر مراحل اقدام برای این معافیت های کفالت را پشت سر گذاشته و کارت معافیت خود را بگیرند.

اما سوال اینجاست که این شرایط برای معافیت های کفالت سربازی چگونه است؟ چه کسانی از این شرایط بهره مند خواهند بود؟ چه کسانی می توانند به طور دایمی از معافیت های کفالت سربازی مادر استفاده کنند؟ در اینجا این شرایط را برای شما تشریح کرده ایم، آن ها را با دقت مطالعه کرده و برای اطلاعات بیشتر با مشاورین نظام وظیفه مرکز آویژه در تماس باشید.

شرایط کلی و اولیه برای همه ی معافیت های کفالت یکسان است، که بر اساس این شرایط سازمان نظام وظیفه سایر شرایط مشمولین را نیز بررسی خواهد کرد.

افرادی که از این شرایط اولیه برخوردار باشند، می توانند سایر شرایط را نیز مطالعه کرده و برای هر یک از معافیت های کفالت اقدام کنند؛ پس قبل از بررسی شرایط معافیت های کفالت سربازی مادر، به اصلی ترین شرایط معافیت های کفالت خواهیم پرداخت.

شرایط عمومی دریافت معافیت های کفالت

نداشتن غیبت

یکی از اصلی ترین شروط لازم برای معافیت های کفالت، نداشتن غیبت غیر موجه سربازی است. کسانی که می خواهند از این معافیت ها بهره بگیرند، نباید حتی یک روز غیبت داشته باشند.

سن مشمولیت

رسیدن به سن مشمولیت، یکی از اصلی ترین شرایط لازم برای معافیت های کفالت است. در واقع مشمول نمی تواند قبل از رسیدن به سن اعزام به خدمت برای معافیت درخواست دهد.

تک فرزند بالای ۱۸ سال بودن

تنها کسانی می توانند از معافیت های کفالت استفاده کنند که تنها پسر بالای ۱۸ سال خانواده باشند.

کسانی که می خواهند برای معافیت کفالت سربازی مادر اقدام کنند، علاوه بر شرایط بالا باید سایر شرایط تخصصی را که در ادامه بیان خواهیم کرد نیز داشته باشند. لطفا این شرایط را با دقت بخوانید و در صورت نیاز به راهنمایی های بیشتر با مشاورین ما در تماس باشید.

شرایط تخصصی دریافت معافیت های کفالت سربازی مادر

شرایط تخصصی دریافت معافیت های کفالت سربازی مادر

پدر فرد مشمول نظام وظیفه در زندان باشد.

همچنین تا پایان تاریخ حبس پدرش، بیشتر از پنج سال مانده باشد؛ در این صورت فرد شرایط معافیت کفالت مادر را دارد و فرد مشمول می تواند از معافیت کفالت استفاده کند.

پدر فرد مشمول نظام وظیفه سربازی، در قید حیات نباشد.

فرد مشمول نظام وظیفه سربازی نباید برادر تنی بالای سن ۱۸ ساله داشته باشد. اگر فرد مشمول نظام وظیفه سربازی، برادر تنی بالای سن ۱۸ ساله داشته باشد، باید فرد از شورای پزشکی مدرکی مبنی بر اینکه برادرش توانایی نگهداری مادرش را ندارد، بگیرد.

هنگامی که مادر مشمول نظام وظیفه طلاق دائم گرفته باشد و همچنین ازدواج مجدد نکرده باشد.

در صورت ازدواج مجدد مادر، دریافت معافیت کفالت امکان پذیر نخواهد بود.

فرد مشمول نظام وظیفه سربازی نباید مشمول غیبت شده باشد.

حتی در صورت داشتن شرایط معافیت تحصیلی، باز هم می توان از شرایط معافیت کفالت نظام وظیفه استفاده کرد.

فرد مشمول نظام وظیفه تنها سرپرست و نگهدارنده برادر یا خواهر صغیر خود باشد.

در این صورت فرد شرایط معافیت کفالت مادر را دارد و فرد مشمول می تواند از معافیت کفالت استفاده کند.

مراحل اخذ معافیت کفالت مادر

مراحل اخذ معافیت کفالت مادر

یکی از مهم ترین اقدامات برای معافیت های کفالت، گذراندن مراحل آن می باشد. این مراحل شرایط و سختی های خاص خود را دارد؛ به همین منظور مشمولین باید دقت داشته باشند که این مراحل را به درستی پشت سر گذاشته تا بتوانند این معافیت را سریع تر دریافت کنند.

به همین منظور مراحل و اقدامات برای این معافیت را در اینجا توضیح خواهیم داد، که بر اساس آن مشمولین بتوانند سریع تر و بدون غیبت این مراحل را طی کنند.

مراحل دریافت معافیت کفالت خدمت سربازی مادر

  1. فرد مشمول نظام وظیفه سربازی، باید مدارک اولیه ی خود را تهیه و آماده نماید تا در تاریخ مشخص به سازمان مربوطه تحویل دهد.
  2. مشمولین باید به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی مراجعه کرده تا مراحل درخواست خود را از این سازمان پیگیری کنند.
  3. پس از مراجعه به نزدیک ترین دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی، مشمولین می توانند مدارک خود را به این دفاتر ارائه و تحویل دهند.
  4. پس از تحویل مدارک مشمولین، نوبت به ثبت درخواست معافیت کفالت خواهد رسید. در این مرحله مشمولین باید درخواستش را ثبت کند.
  5. پس از ثبت کردن درخواست مشمولین باید منتظر بمانند تا در زمان مشخص به جلسه ی رسیدگی دعوت شوند.
  6. از طرف سازمان وظیفه عمومی نظام وظیفه، مشمولین به کمیسیون هیئت رسیدگی معافیت های کفالت دعوت خواهند شد.
  7. مشمول باید در این مرحله حساس در این کمیسیون شرکت کند؛ زیرا در این جلسه رای نهایی صادر خواهد شد.
  8. پس از صدور رای هیئت رسیدگی، مشمولین می توانند کارت معافیت خود را دریافت کنند، یعنی فرد می تواند معافیت دائم خود را دریافت نماید.
  9. در آخر کارت معافیت کفالت سربازی مشمولین از طریق پست به منزل ایشان تحویل داده خواهد شد.

مدارک مورد نیاز برای استفاده معافیت کفالت مادر ( برای مرحله اول )

مدارک مورد نیاز برای استفاده معافیت کفالت مادر (برای مرحله اول)

مدارک معافیت سربازی، یکی از اصلی ترین و مهم ترین بخش های دریافت انواع معافیت ها است؛ زیرا مشمولین با داشتن پرونده ی ناقص، قادر نخواهند بود که از شرایط معافیت ها بهره مند شوند به همین دلیل باید در جمع آوری مدارک خود دقت کافی داشته باشید.

کسانی که قصد دارند برای معافیت های کفالت خدمت سربازی اقدام کنند، به دلیل حساس بودن این نوع معافیت ها، باید اطلاعات دقیقی در دست داشته باشند.

هر ساله سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا تغییرات زیادی در قوانین این نوع معافیت ها اعمال می کنند، که بسیاری از مشمولین درباره ی آن ها اطلاعات ندارند. برای اطلاع از آخرین قوانین و مدارک برای دریافت معافیت سربازی کفالت باید آخرین اخبار این سازمان را دنبال کرده تا به نتیجه برسید.

پونزمدارک لازم در بخش اولیه دریافت معافیت های کفالت سربازی مادر خدمت وظیفه، شامل موارد زیر است:

برگ تکمیل شده وضعیت مشمولان خدمت سربازی، یعنی همان فرم های دفترچه نظام وظیفه که باید از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی آنها را تهیه کنید.

تصویر و کپی کارت ملی شناسایی مشمول خدمت سربازی عمومی

تصویر و کپی آخرین مدرک تحصیلی فرد مشمول خدمت سربازی نظام وظیفه (باید این مورد در دفترخانه اسناد رسمی (محضر) برابر اصل شده باشد.)

عکس رنگی رسمی و تمام رخ رنگی با زمینه ی کاملا سفید از فرد مشمول خدمت سربازی

تصویر و کپی از کلیه صفحات شناسنامه فرد مشمول خدمت نظام وظیفه

تکمیل و ارائه برگه واکسیناسیون مشمولین خدمت وظیفه ی عمومی

اگر فرد در حال خدمت است، باید برگه ای از یگان خود مبنی بر انجام خدمت ارائه دهد.

کپی کلیه صفحات شناسنامه و کارت ملی پدر، مادر، برادران و خواهران فرد مشمول خدمت سربازی

برگه شامل استعلام و اعلام آخرین وضعیت فرد مشمول خدمت نظام وظیفه سربازی

برگه شامل معاینه اولیه مشمولان خدمت نظام وظیفه سربازی

موارد فوق مدارکی بود که برای استفاده از شرایط معافیت کفالت مادر برای مرحله اول مورد نیاز است؛ اما این نوع معافیت به سایر مدارک نیز نیازمند است.

این مدارک تنها برای مرحله ی اول اقدامات برای معافیت های کفالت خدمت سربازی نیاز است که باید توسط خود مشمول کامل شده و فرم های لازم نیز با این مدارک به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی تحویل گردد.

سپس مشمولین در مرحله ی بعدی اقدامات خود باید مدارک دیگر را نیز تهیه کرده و به سازمان مربوطه تحویل دهند.

معافیت کفالت مادر چگونه است؟

مدارک مورد نیاز برای استفاده از شرایط معافیت کفالت مادر (برای مرحله دوم)

می دانید که گذراندن مراحل معافیت کمی سخت است. اگرچه شرایط برای برخی معافیت ها راحت به نظر می رسد، اما باید مشمولین در نظر داشته باشند که به هر حال شما متقاضی دریافت معافیت هستید و گذراندن مراحلی سخت کاملا طبیعی به نظر می رسد.

به همین منظور، برای دریافت معافیت های کفالت خدمت سربازی مادر، مشمولین، همانطور که در بالا نیز گفتیم، باید در دو مرحله مدارک تهیه کرده و سپس آن را به سازمان نظام وظیفه تحویل دهد.

این مدارک مورد نیاز را به طور مفصل در اینجا توضیح داده ایم و شما عزیزان می توانید آن ها را مطالعه کرده و سپس در اسرع وقت نسبت به جمع آوری مدارک خود اقدام کنید.

پونزمدارک لازم برای دریافت معافیت کفالت سربازی مادر در مرحله ی دوم، شامل موارد زیر است:

  • اصل و کپی کلیه صفحات شناسنامه پدر و مادر فرد مشمول خدمت سربازی
  • اصل گواهی که نشان دهنده فوت پدر مشمولین باشد (در صورتی که پدر فوت کرده باشد).
  • ارائه نامه ای از سازمان های قضایی مبنی بر اینکه بیشتر از یک سال از حبس پدر باقی است (در صورتی که پدر در زندان باشد).
  • اصل و کپی شناسنامه فرد مشمول خدمت سربازی (شناسنامه باید عکس دار باشد).
  • کپی صفحه اول از شناسنامه های خواهران و برادران فرد مشمول خدمت سربازی نظام وظیفه
  • دو قطعه عکس 4*3 از مادر فرد مشمول خدمت
  • اصل فیش واریزی که باید مبالغ مورد نیاز که در دفترچه خدمت آمده است، پرداخت گردد.
  • تهیه برگ اول از قبض مخصوص خدمات پستی مربوط به کارت معافیت و یک عدد پاکت ارسال کارت از دفاتر پستی
  • کپی از شناسنامه و کارت ملی همسر یا همسران فوت شده مادر (در صورت وجود داشتن همسری دیگر)
  • یک قطعه عکس تمام رخ و رسمی از فرد مشمول خدمت سربازی نظام وظیفه به صورت رنگی با پس زمینه سفید
  • اصل گواهی تحصیلی فرد مشمول خدمت سربازی به همراه کپی مدرک تحصیلی که باید حتما کپی آن توسط سازمان مربوطه مورد تایید باشد.
  • برگ معاینه پزشکی برادر بیشتر از ۱۸ سال مشمول مبنی بر اینکه به علت بیماری یا نقص عضو قادر به مراقبت و نگهداری از مکفول نیست.
  • برگ معاینه پزشکی از عدم توانایی برادر بزرگ تر خود (در صورت داشتن برادر بزرگ تر از ۱۸ سال) مبنی بر اینکه برادرش قادر به مراقبت و مواظبت از مادرش نیست.
  • ارائه برگه اعزام به خدمت از ارگان سازمانی که در حال خدمت در آن است. (در صورتی که فرد مشمول در حال خدمت سربازی است).

مدارک لازم در بخش اولیه دریافت معافیت های کفالت سربازی مادر خدمت وظیفه:

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره آویژه

هدف مرکز مشاوره آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست، تا با توسعه اطلاعات خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید.

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر، سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید.

در این راستا مرکز مشاوره آویژه خدمات متنوعی را در زمینهمشاوره خدمت سربازی به شما هم میهنان عزیز ارائه می دهد. از همراهی شما سپاسگزاریم.

سوالات متداول

کفالت مادر فاقد همسر چگونه است؟

کفالت از مادر فاقد همسر همانطور که گفته شد شامل چند حالت است. در حالت اول برای مادرانی است که همسر آن ها فوت کرده است و ازدواج مجددی نداشته اند. حالت دوم برای مادران مطلقه است که باید مدت مشخصی از طلاق آن ها گذشته باشد و حالت سوم برای مادرانی است که همسر آن ها در زندان است. برای کسب اطلاعات دقیق تر، لطفا ادامه مقاله فوق را مطالعه فرمایید.

شرایط معافیت کفالت مادر مطلقه چگونه است؟

شرایط معافیت کفالت برای مادر مطلقه به این صورت است که باید مدت قابل قبولی از زمان طلاق گذشته باشد به علاوه مادر شما فرزند پسر دیگری بالاتر از ۱۸ سال نداشته باشد. از طرفی شما نباید غیبت از خدمت داشته باشید. موارد حائز اهمیت بسیاری برای شرایط معافیت کفالت مادر مطلقه وجود دارد که پیشنهاد می کنیم جهت اطلاع از آنها، مقاله فوق را بطور کامل مطالعه فرمایید.

کفالت مادر حقوق بگیر چگونه است؟

کفالت برای مادر حقوق بگیر، یکی از مواردی است که برای بسیاری از افراد سوال برانگیز است. باید گفت که مسئله کفالت از مادر با این موارد در تناقض نیست و ارتباطی به یکدیگر ندارند. به این معنی که حتی اگر مادر فرد هنوز توانایی کار کردن را دارد در صورت نداشتن سرپرست، شما می توانید کفالت او را بر عهده بگیرید و در صورت داشتن حقوق مستمری حقوق وی قطع نخواهد شد.

تعریف کفالت مادر چیست؟

اگر بخواهیم یک پاسخ ساده و عامیانه به این سوال بدهیم، کفالت برای مادر یعنی شرایطی که مادر سرپرست و همسری ندارد و نیازمند به حضور و حمایت فرزند پسر است. در این حالت اگر فرد به سن ۱۸ سال رسیده باشد و برادر بزرگ تری نداشته باشد، می تواند سرپرستی مادر را به عهده بگیرد و این موضوع در سازمان نظام وظیفه تحت عنوان کفالت از مادر است.

لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

نحوه و شرایط معافیت کفالت مادر

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید
کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای عضویت در کانال آخرین اخبار نظام وظیفه و اطلاع از اخبار معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 1,635 نظر:
  1. با سلام من پدرم فوت کرده و برادرانم ازدواج کرده و من و مادرم تنها زندگی میکنیم آیا معافیت قابل قبول هست ؟

    1. باسلام خانم ناصری هستم درصورتی که مادر عضو کمیته امداد یا بهزیستی بشود ودرصورت نداشتن غیبت می توانید کفالت بگیرید برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران مرکز آویژه تماس بگیرید

  2. سلام خسته نباشید
    بنده معافیت دائم کفالت مادر اومده الان اگر مادرم ازدواج بکند معافیت بنده باطل می شود یا خیر باتشکر سایت خوبیتون

  3. باسلا م وعرض ادب بعداز۳۰ماه طلاق پدرومادرم تمامی مدارک و شرایط معافیت من قانونی و واقعی هست و برای کفالت مادرم کامل بودازشهرستان پرونده رو فرستادن استان؛استان دوباره برای تحقیق از کلانتری خواسته دلیل چی می‌تونه باشه؟

    1. سلام جزایری هستم.برای برسی وضعیت زندگی مادر و فرزند تحقیقات محلی انجام می شود و جزو مراحل گرفتن کفالت مادر است

      1. سلام جناب جزایری عرض کردم مجددا چونکه تحقیقات محلی هم قبل صورت گرفته بود آیا برای همه همینجوریه دوباره تکرارکنن؟ یا دلیل خاصی داره

        1. با سلام خانم سیری هستم تحقیقات محلی یکی از مراحل پروسه کفالت مادر می باشد که باید به تایید سازمان نظام وظیفه برسد گاهی برای تاکید بیشتر دو مرحله صورت می گیرد، تمام شرایط مناسب را رعایت کرده اید؟ برای اطلاعات بیشتر با آویژه تماس بگیرید

  4. سلام خسته نباشید من 15سالمه پدرومادرم یکساله طلاق توافقی گرفتن من کی میتونم برم کفالت مادرم بشم

    1. با سلام و احترام وقت شما بخیر سیری هستم بعد از ۱۸ سالگی برای کفالت مادر باید ۳۰ ماه از طلاق پدر و مادر شما گذشته باشد و با تهیه استشهاد محلی و سایر موارد برای تحقیقات محلی حضور یابند

  5. سلام و خسته نباشید.

    پدر و مادر من وقتی چهارده سالم بود از هم جدا شدند. اما پدرم اغلب به ما سر میزد.
    وقتی به سن مشمولیت رسیدم، برای دریافت معافیت اقدام کردم اما طی تحقیقات محلی، حضور پدرم باعث شد تا تقاضای من رد شود.
    از تاریخ رد تقاضای من تا چندی قبل (که بیش از شش سال میگذرد) دیگر هیچگونه رابطه ای با پدرم نداریم و حتی قرارداد اجاره منزل بنام من است.
    من معافیت تحصیلی دارم و غیبت نیز ندارم و در کرج اقامت دارم.
    اما اخیرا چندین بار به نظام وظیفه مراجعه کردم ولی عنوان میکنند چون یکبار تقاضا داده ای، دیگر نمیتوانی برای کفالت اقدام کنی!
    آیا این ادعا صحیح است؟ این درحالیست که شش سال است از آخرین تقاضای من میگذرد و کلیه شرایط کفالت را دارم.
    سپاسگزارم.

    1. با سلام و احترام وقت شما بخیر سیری هستم میتوانید درخواست اعتراض دهید اما اگر پذیرا نباشند متاسفانه راهی نیست

  6. سلام وقت بخیر
    بنده سه سال هست که پدرم رو از دست دادم
    تک پسر خانواده هستم و با مادر و یک خواهر زیر ۱۸ سالم زندگی میکنیم
    تا الان معافیت تحصیلی داشتم ولی با اخراج از دانشگاه وارد دوره معرفی شدم
    با توجه به اینکه در حال حاضر شغل و درآمدی ندارم آیا امکانش هست که معافیت کفالت بهم تعلق بگیره؟

    1. با سلام و احترام وقت شما بخیر سیری هستم در صورتی که غیبت نداشته باشید و ۳۰ ماه از فوت بگذرد امکان معافیت از طریق کفالت مادر را دارید

  7. سلام وقت بخیر، بابت معافیت مزاهم میشم، سه برادر هستم و دو خواهر ومادرم حقوق از بیمه میگیره پدرم فوت کرده، ولی دو برادرم،سربازی رفته و ازدواج کرده است

  8. سلام وقت بخیر من هم پدرم بیماری اعصاب و مادرم داره برادر هم با من حدود 8 سال اختلاف سنی داره بعد از معافیت کفالت پدر استفاده کرده الان چندسال ازدواج کرده و در شهری دیگه ساکن هست من باید هم کار کنم وهم کار های خونه انجام بدم. ایام میتونم برای معافیت کفالت مادر اقدام کنم؟

    1. سلام گرفتن کفالت مادر در صورتی است که یا پدر فوت کرده باشد یا جدا شده باشد و 30 ماه از فوت یا جدایی گذشته باشد.

  9. سلام
    من مادر پدرم 10 سال قبل جدا شدن، مادرم ازدواج مجدد کردن که اونم مجدد به طلاق ختم شده، ایا من معافیت کفالت مادر میشم؟

    1. سلام در صورتی که غیبت سربازی نداشته باشید و تنها پسر بالای 18 سال مادر باشید و از جدایی مادر بیش از 30 ماه گذشته باشد امکان گرفتن کفالت را دارید.

  10. سلام من متولد۸۳ هستم.
    ۲برادر بزرگتر از خودم دارم که برادر اول وقتی پدرم زنده بود سربازیش رو خرید ولی برادر دوم لب مرز خدمت کرده،
    الان هردو ازدواج کردند و پدرم سال ۸۴فوت شده که برادرام تا زمانی که ازدواج نکرده بودند خرج خونه رو میدادند و الان من،
    آیا میشه که من کفالت مادرم رو بگیرم؟یا حتی شده توی شهر خودم بیوفتم که بتونم ظهر به بعد برم سرکار؟

    1. با وجود برادر امکان کفالت مادر رو ندارید ولی امکان روزبرگ شدن دارید

  11. سلام من کارهای کفالت مادرم انجام دادم
    چون طلاق گرفتن من پیش مادرم هستم ولی میگن باید توی سایت هم ثبت شده باشه
    چیکارمیتونم بکنم اگه ثبت نشده باشه؟؟؟

    1. طلاق باید ثبت شده باشد مگر درموارد خاص میتوانید استشهاد محلی جمع کنید و مدارکی مبنی بر عدم وجود پدر در زندگی مادر تهیه کنید

  12. سلام.برای من پیامکی از طرف نظام وظیفه اومده برای مراجعه به دادگاه بدوی که مادرم رو با مدارک گفتند که بره.میخواستم بپرسم منم توی دادگاه بدوی باید حضور پیدا کنم یا نه؟(کفالت مادر)

    1. سلام بدون حضور شما هم انجام میشود بهتر است که شما هم حضور داشته باشید.

  13. با سلام وقت بخیر پدرم فوت کرده
    مادرم مشکل قلبی داره تا الآنم چند بار عمل قلب انجام دادن
    ولی من داداش بزرگتر از خودم دارم اونا پایان خدمت دارن به نظرتون میشه اقدام کنم برای کفالت ؟

    1. سلام در صورتی که مادر عضویت بهزیستی یا کمیته امداد داشته باشد و پدر درقید حیات نباشد یا جدا شده باشد امکان گرفتن کفالت دارید.

  14. سلام من یه برادر کوچک دارم که تازه 18 سالش شده مادرم هم مشکل شنوایی دارد وتازه طلاق گرفتهرفته میتونم کفالت بگیرم

    1. سلام به دلیل داشتن برادر بالای 18 سال در صورتی که مادر عضویت بهزیستی داشته باشد امکان گرفتن کفالت مادر دارید.

  15. سلام و درود من ۲۶ سالمه مادرم بدلیل اعتیاد پدرم و نبودنش حدود ۴ ساله طلاق گرفتن و خبری از پدر نداریم مادرم حقوق مستمری پدر بزرگم که فوت شده را میگیرد البته کمتر از حقو ق مستمری من هم این مدت کار کردم و تحصیل غیبت دارم حدود ۵ ۶ سال میتوانم کفالت مادرم را بر عهده بگیرم در مدارک ۲۸ ماه خدمت دوران جنگ و ایثار پدرم مجود هست ممنون

    1. سلام نامه توجیه غیبت بنویسید و دلایل غیبت را بیان کنید در صورت تایید نامه میتوانید برای گرفتن کفالت مادر اقدام کنید.

  16. سلام اگر کارت معافیت دائم صادر بشه و دریافت کنی آیا می‌تواند مادر ازدواج دائم داشته باشد؟

  17. سلام من متولد۶۴هستم غیبت هم دارم مادری دارم بیمارخاص هستش بنده زن ودوتابچه دارم مادم هفته ای سه باردیالیزمیشه اون هم اتاق ایزوله جداشرایط سختی دارم لطف کنیدبنده روکمک کنیدراهنمایی کنید

    1. باسلام باید شرایط شما خیلی دقیق بررسی شود از جمله علت غیبت وضعیت دقیق خانوادگی …..باماتماس بگیرید

      1. سلام مادر بنده دوبار ازدواج داشتند كه از شوهر اول يه پسر دارن متولد ٧٠ كه بعد از به دنيااومدن ايشون پدرشون تصادف ميكنه و فوت ميشن و بعد مادرم ازدواج مجدد داشته با پدر بنده و اصلا با پسر كه پسر همون بنده خدا قبليه بوده مادرم زندگي نكرده اصلا پيش ما نبوده و پيش عموهاش زندگي ميكرده و هنوزم همينطوره پيش ما نيست و ازدواج كرده بچه داره و دنبال كارا سربازيش نرفته و كفالت مادرم رو نگرفته، من تنها پسري ام كه كنار مادرمم و كسي نيست تنهاييم دوتايي باهم من نگهداري ميكنم ازش و عضو بهزيستي ام هسته آيا ميتونم من كفالت دائم مادرم رو بگيرم؟

        1. سلام در صورتی که مادر عضویت بهزیشتی داشته باشد و غیبت سربازی نداشته باشید امکان گرفتن کفالت مادر را دارید.

  18. سلام وقت بخیر
    من ۱۲ سالم که بود پدرم فوت کردن مادرمم ازدواج نکردن دوتا برادر بزرگتر دارم که هردو سربازی رفتن ازدواج کردن و دوتا بچه دارن هر کردوم
    یکی از برادرام سرطان داری و اون یکی برادرمم شهرستان زندگی میکنه با این شرایط میتونم کفالت مادرم رو بگیرم ؟

    1. سلام.اگر مادر شما عضو بهزیستی و یا کمیته امداد باشند در این صورت شما میتوانید برای کفالت اقدام کنید و ایشان درخاست کفالت را برای شما انتخاب کنند.

  19. میتونم معافیت کفالت مادرم بگیرم؟ پدرم چند ماهییی ۸ ما حدودا نمیاد خونه ددر هفته ۵۰۰ تومن برا مادرم میفرسته خونمونم خرابس و پدرم ادعا سرطان داره ولی نمیاد خونه میتونم معافیت مادرم بگیرم خرج زندگی مادرم بدم؟ چون شوهز داره انگار نداره اصن

    1. برای کفالت مادر یکی از شرایط فوت یا طلاق میباشد

  20. سلام من شرایط معافیت دارم مادرم طلاق گرفته نزدیک به ۳سال ومن الان به خدمت آومدم توی آموزشی فهمیدم که می تونم معاف شم کارهاشو انجام دادم اما گفتن تا جوابش بیاد ۴۰ روزی طول می کشه آیا الان که کارای معافیتو انجام دادم اگه ادامه خدمتمو تا اومدن معافیت نرم مشکلی ممکنه پیش بیاداگه ممکنه جواب بدید

    1. اگر وسط خدمت نرید غیبت می خورید شما تا نتایج نهایی باید خدمتتان را ادامه دهید

  21. سلام .پدرم از همسر اولش چهارتا پسر داره .بعد از فوت همسرش با مادرم ازدواج کرده و من بدلیل کهولت سن پدرم نتونستم برم سربازی .پدرم فوت شدنو من پرستارمادرم شدم مشکل اعصاب وروان داره الان ده ساله غیب دارم متاهلم و۱ بچه دارم .آیا میتونم کفالت بگیرم مادرم هیچ فرزندی نداره جز من

    1. امکان معافیت از طریق کفالت مادر وجود دارد برای درخواست معافیت باید بدون غیبت باشید جهت توجیه غیبت اقدام فرمایید

      1. سلام.توجیه غیبت منظور چی هست؟
        ایا کفالت مادر فاقد همسر(فوت شده) در زمان غیبت توجیه موجهی است‌؟

        1. درصورت وجود غیبت امکان کفالت وجود ندارد مگر اینکه توجیه غیبت کنید جهت توجیه غیبت به مشاوران اویزه تماس حاصل فرمایید

  22. سلام من ۲۴ سالمه و مادر و پدرم بالا ۱۳ سال است طلاق گرفتن و من یه خواهر ۱۶ ساله دارم ایا میتونم کفالت مادرمو بگیرم

    1. کفالت مادر در صورتی که مادر مجدد ازدواج نکرده باشد امکان پذیر است

  23. سلام بنده برای کفالت مادر بدون همسر دارم اقدام میکنم و بعد از ارائه مدارک مورد نیاز، یک بار با مادرم به نظام وظیفه رفتیم. (این جلسه کمیسیون نبوده)جدا از فرم ها و سوالات متداول از شرایط جدایی و ارتباط بنده با پدر، در انتهای جلسه مشخصات ماشین و پلاک رو گرفتن. میخواستم بدونم این مشخصات برای چه چیزی هست و آیا بر رای کمیسیون تاثیر خواهد گذاشت یا خیر ؟

    1. با سلام و احترام وقت شما بخیر سیری هستم گاهی برای اطلاع از دارایی های شما این سوالات مطرح میشود

  24. سلام خسته نباشید من چهار ماهه دیگه 18 سالم میشه و پدر مادرم یک سالو نیم هست جدا شدن و من تنها فرزند پسر خانواده هستم و یک خاهر کوچک تر از خودم که 12 سالشه دارم هم خودم و هم مادرم کار میکنیم مادرم 36 سالشه ایا معافیت شاملم میشه

    1. با سلام و احترام وقت شما بخیر سیری هستم بله بعد از گذشت ۳۰ ماه درخواست معافیت از طریق کفالت مادر را بدهید

  25. سلام مادر بنده ازدواج موقت کرده و همسر ایشان برای ما خانه ای اجاره کرده و خود در اکثر مواقع شهر دیگری است چون خودش یک همسر دیگر دار من هم نصف هفته پیش پدرم و نصف دیگر هفته پیش مادرم هستم . برای تحقیق محلی نیز همه اهالی من را میشناس اگر لطف کنید راهنمایی کنید میتوانم کفالت بگیرم یا خیر

    1. سلام.شما در صورتی میتوانید کفالت مادر بگیرید که مادر در حال حاظر همسری نداشته باشد واز جدایی یا فوت همسر 30 ماه گذشته باشد.

  26. با سلام
    دوست بنده متولد مرداد سال 1372 و تنها پسر خانواده هستند و فقط یک خواهر دارند، و ایشان با نیمه کاره رها کردن دانشگاه شان، تقریبا 8 سالی هست که وارد غیبت سنواتی یا همان دفترچه ای شده اند.
    تقریبا 4 سال پیش مادر و پدر ایشان از یکدیگر جدا شدند و دوستم به همراه تنها خواهر مجردشان که سن شان حدودا 20 ساله است و مادرشان در یکجا زندگی می کنند.
    آیا با توجه به شرایط شان و قوانین در حال حاضر یعنی سال 1402، دوستم می تواند قبل یا در حین خدمت سربازی برای معافیت کفالت مادر یا خواهرش اقدام کند ؟
    ضمنا پدرشان در قید حیات می باشد و سن پدر و مادرشان هر دو حدودا 60 سال می باشد.
    ممنون می شوم ما را راهنمایی کنید، با سپاس.

    1. سلام.باید اول غیبت ایشان توجیه و بخشیده شود.تا 31 شهریور 1402 تمامی غیبت ها بخشیده میشود که منظور بخشش اضافه خدمت است و برای معافیت ها باید توجیه غیبت کنید.در غیر این صورت شما باید اول نامه توجیه غیبت بنویسید و بعد ار تایید شدن بخشودگی غیبت ایشان میتوانند برای معافیت کفالت اقدام کنند.

  27. سلام . مادری از همسر اول طلاق گرفته و همسر دوم نیز فوت شده . مادر از همسر اول یک پسر بالای ۱۸ سال و از همسر دوم ، یک پسر صغیر و یک دختر صغیر دارد و مادر اکنون فاقد سرپرست است ( شرط اول ) . باتوجه به اینکه پسر اول ، تنها پسر بالای ۱۸ سالا ( شرط دوم ) است و بدون غیبت است ( شرط سوم ) ، معافیت کفالت مادر به اول تعلق می گیرد ؟

  28. با عرض سلام پدرم فوت شده و مادرم ازدواج کرده ولی همسرشان سالهاست بیکار هستند آیا می توانم کفالت مادرم را بعهده بگیرم در حال حاضر در حال خدمت سربازی هستم

    1. سلام .خیر برای کفالت باید از فوت یا طلاق 30 ماه گذشته باشد و مادر ازدواج دوباره نداشته باشد.

  29. با عرض سلام مادر بنده در زندگی قبلی خود پسری داشتن که معافیت پزشکی گرفتن درحالی که پسره ۶ماه بوده طلاق گرفتن در زندگی دوم ایشون من تنها پسرشون هستم آیا میتونم کفالت ایشونو بگیرم یا نه.
    با تشکر

    1. سلام.اگر مادر شما فرزند پسر بزرگتز از شما داشته باشند در صورتی گرفتن کفالت برای شما امکان پذیر است که مادر شما عضویت بهزیستی یا کمیته امداد داشته باشند.

  30. سلام
    18 سالمه مادر 60ساله باز نشسته دارم پدرم 72 سالشه برادر ناتنی من باکفالت پدرم معافی گرفته من تنها فرزند مادرم هستم . میتونم از کفالت مادر استفاده کنم؟

    1. و در صورت حضور برادر دیگر امکان معافیت نیس

  31. عذر خواهی میکنم اما مستند به تاریخ: 28/8/1370 ـ شماره دادنامه: 118 ـ کلاسه پرو‌نده: 70/49 مطروحه در هیات عمومی دیوان عدالت اداری قید مادر فاقد شوهر حذف و ابطال گردیده و چنانچه طلاق واقع گردیده باشد و مادر دارای شوهر باشد مانع از صدور معافیت کفالت تنها فرزند ذکور نمیباشد. اما علی الظاهر شما کتابتی مبنی برالزام به فاقد شوهر بودن مادرپس از طلاق کرده‌ید که با توجه با قرائن ابرازی غلط است.
    باتشکر

    1. زمان مهم است اگر 30 ماه از طلاق گذشته باشد و مادر فاقد شوهر باشد معافیت اتفاق می افتد زیر 30 ماه ازدواج مججد مادر برای معافیت تداخل ایجاد میکند

  32. سلام آیا میتوان کفالت مادر همسر رو هم گرفت؟ حدود ۱۵ سال پیش طلاق گرفتن

    1. کفالت از طریق مادر خود فرد مشمول اتفاق می افتد

  33. سلام من 39سالمه متاهل و دوفرزند دارم که مادرم 64ساله هست ناتوان و حقوق از هیچ ارگانی ندارد و باخودم زندگی میکند ودوساله پدرم فوت کرده میتونم معافیت یا کفیل مادرم بشم در ضمن یه برادر 33ساله دارم متاهل هست و خواهر مجرد هم ندارم سپاس

    1. سلام شما با 2 فرزند و سن بالای 35 سال امکان کرفتن کعافیت دائم دارید.

  34. سلام برای شهادت بستگان کفالت مادر شاهدین حتما باید ۲ مرد و ۱ زن باشند یا میشه دو خاله و یک دایی باشه

  35. سلام من مادرم ۵۶ سالشه و ۱۸ ساله پدرم فوت کرده و یه برادر ناتنی دارم که کفالت مادرمو گرفته و الان ۴۰ سالشه و ۳ بچه وزن دارد آیا من میتونم کفالت مادرمو بگیرم

    1. سلام – با توجه به اینکه برادر بزرگتر از خودتون دارید این امکان وجود ندارد.

      1. سلام من یه برادر تنی کوچکتر دارم ویه برادرناتنی بزرگتر که ازازدواج قبلی مادرم هست و تصادف کرده تو گلوش دستگاه است وشرایط کار کردن حتی راه رفتن روهم نداره برادر تنی کوچکم دانش اموزه یه پدردارم ۷۵ سال سن داره ولی بخاطر ازارو اذیت به مادرم وماها وبرادر ناتنی مریضم منمو برادر کوچکم وبزرگترم ومادرم جدازندگی میکنیم الان درحال طلاق گرفتن ازهم هستن من کارمیکنم مخارج زندگی وخرج دوادکتر همون برادرناتنی بامنه ایا میتونم بااین شرایط معافیت بگیرم

        1. سلام بعد از جدایی مادر و پدر در صورت نداشتن غیبت سربازی برای گرفتن کفالت مادر اقدام کنید.

  36. وقت بخیر. پدرم فوت شده و برادرم در کشور دیگه اقامت داره؛ ایا میشه چون برادرم در ایران نیست کفالت مادرم رو بگیرم؟

    1. سلام. شما با پر کردن استشهادنامه محلی و اثبات این موضوع که شما تنها کسی هستید که از مادرتان نگهداری میکنید، میتوانید کفالت ایشان را دریافت نمایید.

      1. با سلام پدر بنده از دنیا رفتن
        پدر دارای ۲ فرزند پسر است
        و من برادر مشمول دارم
        خودم هم در کشور دیگری زندگی میکنم
        آیا با بردن مدارکی به کنسولگری ایران و استشهادنامه محلی برادرم در مسیر کفالت مادر قرار میگیرند و معاف می‌شوند یا خیر؟

        و نکته بعدی بعد از تایید ۳ کمیسیون پزشکی پدر بنده قبل از کمیسیون آخر فوت شدت البته هنوز در مسیر تشکیل کمیسیون چهارم است
        آیا کمیسیون برای تشکیل پرونده کفالت مادر می‌شود اقدام کرد یا هر فرد فقط یک کمیسیون می‌تواند شرکت کند؟

        سپاس

        1. سلام در صورتی که برادر شما بتواند به اثبات برساند که شما خارج از کشور هستید و قصد برگشتن ندارید یا اینکهمادر عضویت بهزیستی یا کمیته امداد داشته باشد امکان گرفتن معافیت کفالت را دارند.

  37. سلام .
    من تک فرزند پسرخانواده هستم و شاغل در نیروهای مسلح
    پدرم فوت شدن و مادرم درحال حاضر تنها هستن و حقوق مستمری تامین اجتماعی پدرم رو میگیرن .ضمنا مادرم قبل از پدرم ازدواج داشتن و طلاق گرفتن و برادر ناتنی دارم آیا من میتونم از قانونی استفاده کنم که حداقل انتقالی بگیرم شهر مادرم جهت رسیدگی به اموراتش؟

    1. سلام. بله، شما میتوانید درخواست انتقالی دهید و لازم است که برای این درخواست تمامی شرایط خود را شرح نمایید.

  38. با سلام
    توی فرم شماره ۴ نظام وظیفه زده که سه نفر از مردای درجه یک فامیل شهادت بدن مثه عمو و دایی و…
    نمیشه خاله یا عمه بیاد شهادت بده؟

  39. باسلام من متولد ۱۳۷۲هستم ودفترچه اعزام به خدمت گرفته ام غیبت دارم ولی به خدمت نرفته ام والان پدرم ازدنیا رفته نگهداری مادر برادر معلول وهمچنین دوخواهرمعلول برعهده بنده است آیابااین شرایط معاف ازخدمت میشوم یانه،،

    1. چون غیبت سربازی دارید شرایط تون نیاز به برسی تکمیلی دارد بت کارشناسان ما تماس بگیرید

  40. سلام وقت بخیر
    من به دلیل فوت پدرم تمامی شرایط برای گرفتن معافیت کفالت مادر را دارم
    سوالم اینه که آیا داشتن معافیت کفالت مادر در آینده مشکلی برای مهاجرت و اپلای تحصیلی و کاری به خارج از کشور ایجاد میکنه یا نه؟
    امکانش هست در فرایند اخذ ویزا و اپلای بگن شما به عنوان سرپرست مادرت هستی و مادرت بهت نیاز داره و نمی تونی بری؟

    1. با داشتن کفالت مشکلی برای ادامه تحصیل در خارج یا داخل کشور برای شما وجود ندار

  41. سلام و خسته نباشید خدمت کارشناسان محترم.
    من پدرم در قید حیاته و پدرم ۵۹ سال سن داره و کم توانن. مادرم تازگی تحت پوشش بهزستی قرار گرفته و ی برادر متاهل دارم ک از ما جدا زندگی میکنن. خودمم مشمول غیبت نیستم و معافیت تحصیلی دارم. آیا میتونم از معافیت کفالت مادر استفاده کنم؟

    1. شما با وجود در قید حیات بودن پدر نمیتوانید کفالت مادر بگیرید، مگر اینکه مادر طلاق گرفته باشند از پدرتون

  42. سلام
    من ۱۳ ساله جدا شدم ، برای معافیت پسرم اقدام کردم ، ولی الان پیام اومد که موافقت نکردن
    علتش چی میتونه باشه ؟ تا حالا ازدواج نکردم
    و فقط همین یه پسر رو دارم

    1. سلام وقت بخیر برای دریافت معافیت کفالت فرزند شما باید با مادر زندگی کند، ارتباط محدودی با پدر داشته باشد و مادر در حین اقدام هیچ نوع رفت و آمدی نداشته باشد (به دلیل تحقیقات محلی) شما امکان اعتراض را دارا هستید.

  43. سلام وقت بخیر برای شروع مراحل معافیت کفالت مادر آیا میشه مدارک رو مستقیم به سازمان نظام وظیفه تحویل داد یا حتما باید به پلیس +10 مراجه کرد؟

  44. سلام من ۳۴ سالمه و پدرم فوت کرده مادرم ۶۳ ساله ایا میتونم کفالت بگیرم

    1. در صورتی که غیبت نداشته باشید و از فوت پدر 30 ماه گذشته باشد امکان کفالت گیری وجود دارد

  45. سلام من یک برادر متاهل دارم ک سربازی رفته و پدرم فوت شده مادرم مستمری بگیر است ایا امکان معافیت وجود دارد؟

    1. سلام. اگر مادر عضویت بهزیستی یا کمیته امداد داشته باشد امکان کرفتن کفالت را دارید.

  46. سلام من پدر و مادرم بعد از ۱۶ سالگیم طلاق گرفتن آیا باز هم میتونم معافیت بگیرم؟؟

  47. وقت بخیر
    آیا میشه برای مرحله آخر تشکیل کمیسیون کفالت مادر
    فقط مادر در کمیسیون حضور داشته باشه بدون فرزند؟

  48. سلام
    من ۱۶سال قبل طلاق گرفته ام و تنها پسرم اکنون ۱۸ ساله هست و تازه امتحانات نهایی پایه دوازدهم او تمام شده است. جهت معافیت کفالت اقدام کردم و پاسخ منفی دادند.(به دلیل اینکه پسرم دانش اموز است و شغلی ندارد و خودم کارمندم)
    آیا شاغل بودن مادر تنها و مطلقه دلیل رد کفالت می باشد؟؟

    1. ممکن است در صورت شاغ بودن مادر سخت گیری کنند اما در اصل با تمام شرایط مثل گذشتن 30 ماه از تاریخ طلاق و تهیه استشهاد محلی و تایید تحقیقات محلی مشکلی پیش نخواهد امد

  49. سلام کسی که دوتا فرزندداشته باشه ویه فرزندش فوت شده باشه ایا معاف هست

    1. سلام خیر.شما با دو فرزند در قید حیات و 35 سال سن معافیت دائم دریافت میکنید.

  50. سلام گرفتن معافیت پزشکی لکنت زبان در روند تمدید گواهینامه تاثیر میگذارد لکنت زبان جز بیماری اعصاب و روان است

  51. سلام خسته نباشید
    ۱۸سالمه و مادر و پدرم طلاق گرفتن ۷یا۸سالی میشن
    فقط یه خواهر ۱۶سالع دارم میتونم کفالت مادرم رو بگیرم

    1. 🌸بله باید از طریق پلیس۱۰اقدام کنید برای کفالت مادر

  52. سلام من پدرم ۵ سال است فوت کردند و ۸ سال است فرار کردم از خدمت تو آموزشی و تک فرزند هستم با مادرم زندگی میکنم و غیبت پشت دفترچه ای ندارم راس ۱۸ سالگی پست کردم و رفتم خدمت خودم میخوام معرفی کنم ایا معافی به من تعلق میگیره

    1. سلام در صورتی که نامه توجیه غیبت بنویسید و غیبت شما بخشیده شود میتوانید برای گرفتن کفالت مادر اقدام کنید

  53. سلام
    بنده تنها پسر بالای ۱۸ سال خانواده هستم و ۲ سال از تاریخ طلاق والدین میگذره و مادرم شاغل و سردفتر اسناد رسمی هست
    آیا شغل مادر در گرفتن معافیت موقت و تبدیل اون به دائم تاثیر داره و امکان گرفتن معافیت دارم یا خیر؟

  54. سلام من سرباز فراری ام بعد الان مادرم از پدرم طلاق گرفته من میخام کفالتش رو بگیرم بعدش ایا من معاف میشم یا نه

    1. سلام. باتوجه به عفو جدید اگر تا مهر ماه 1402 اقدام به رفتن به سربازی بکنید تمامی غیبت های شما بخشیده میشود و همچنین برای گرفتن کفالت مادر، باید 30 ماه از طلاق گذشته باشد.

      1. من از ۱۸ سالگی پدر و مادرم جدا زندگی میکنند و رای طلاق الان که دیگ داره ۲۱ سالم میشه تازه داده شده چون توافقی نبوده الان که داده شده میتونم کفالت مادرم رو به عهده بگیرم خدمت هم نرفتم یعنی کلا پست نکردم چون جدا بودیم برا همون دیگ پست نکردم خرج خونه میدادم

        1. سلام شما اول نامه توجیه غیبت بنویسید و دلایل غیبت را بیان کنید در صورت تایید و بخشودگی غیبت میتوانید برای گرفتن کفالت مادر اقدام کنید.

  55. سلام وقت بخیر
    من دو برادر دارم که هردوی آنها متاهل بوده و سربازی رفته اند حالا که پدرم فوت شده من تنها پسر خانه در کنار مادرم هستم آیا میتونم برای معافیت اقدام کنم؟

    1. باسلام خیر زیرا شما دو برادر بزرگتر دارید و متاهل بودن برادرها هیچ تاثیری در شرایط شما ندارد بهتره به موارد دیگه ای فکرکنید یا اگر مادرتون بیماری های خاصی دارد باما تماس بگیرید تا بهترمشاوره بشید

  56. سلام من پدر و مادرم از هم جدا شدن منتها یک برادر بزرگ تر دارم ولی اون متاهل هستش و دارای یک فرزند هم هستش
    الان من می تونم کفالت مادرم رو بگیرم؟

    1. فقط از بند شش ماده مددجویی می توانید کفالت مادر را بگیرید

  57. سلام خسته نباشید …من تک پسر خانواده م بابا ۶۸ سالشه مادرم فوت کرده ….امکان معافیت و یا کسری وجود داره ؟

    1. .
      با سلام شما شرایط لازم را برای گرفتن معافیت کفالت پدر در صورتی که پدر شما از سوی سازمان نظام وظیفه و کمیسیون پزشکی نیازمند مراقبت تشخیص داده شود وجود دارد، به شرطی که غیبت نیز نداشته باشید، با مراجعه به پلیس +10وارائه گواهی پزشکی بیماری پدر میتوانید که ازین معافیت بهره مند گردید.

  58. سلام من 43سالمه متاهل هستم دو فرزند دارم ،پدرم 4ساله فوت شده ویک برادر دارم که خدمت رفته ازدواج کرده وجدا زندگی می‌کنه .مادرم بامادر بزرگم پیش ما زندگی میکنند ،معافیت کفالت شامل حال من میشه،جواب بدین ممنون میشم.

    1. با سلام دوست عزیز شما برای دریافت کفالت مادر چند شرط اصلی را باید دارا باشبد1_عدم وجود غیبت غیر موجه2_تک فرزند بالای 18 سال خانواده باشید، بنابراین با وجود برادر بالای 18 سال و اینکه خدمت رفته باشند یا نه متاهل باشند یا نه معاف شده باشند یا شما واجد شرایط معافیت کفالت مادر نیستید،
      البته اگر مادر شما عضو بهزیستی باشد و حداقل هم دوسال گذشته باشد از عضویت میتوانید با وجود برادر هم معافیت بگیرید بشرطی که غیبت اولیه را نداشته باشید

  59. سلام وقت بخیر من ۱۸سالمع یه برادر دوقلو هم دارم
    پدرم فوت شدن،میتونم کفالت مادرم رو بگیرم؟

    1. با سلام دوست عزیز برای دریافت معافیت کفالت مادر اولا مادر نباید ازدواج کرده باشد، در ثانی شما نباید وارد غیبت غیر موجه شده باشید و ثالثا شما باید تک فرزند بالای 18 سال خانواده باشید و وجود برادر تنی هم قل شما با سن بالای 18 مانع گرفتن کفالت میشود مگر اینکه برادرتون شرایط جسمانی و روحی روانی نداشته باشند که شما با وجود ایشان کفالت بگیرید، ضمنا اگر مادر شما عضو کمیته امداد و یا بهزیستی باشند میتوانید با وجود برادرتون معافیت بگیرید

  60. من وهمسرم یازده سال هست که ازهم جدا شدیم پسرم معاف شده وکفیل مادرش هست ومن وپسرم اروپا زندگی میکنیم وهمسر سابقم در ایران
    یه سوال دارم اگر ما بخواهیم دوباره ازدواج کنیم
    ایا مشکلی برای معافی وپسرم پیش می اید وبایستی به سربازی برود در حال حاضر پسرم ۲۷ سال سن دارد

    با تشکر فراوان

  61. سلام وقت بخیر بنده تک فرزند خانواده هستم و پدر و مادر حدود 3 ساله از هم جدا شده اند اما مادر ازدواج مجدد انجام داده و اکنون با پدر زندگی میکنم.. آیا میتوانم معافیت بگیرم؟

    1. با وجود ازدواج مجدد مادر امکان پذیر نمیباشد

  62. سلام وقت بخیر بنده اعزامی۱۹/۳/۹۶هستم اموزشیم تموم شد بعد فرار کردم پدر مادرم سال ۹۵ ازهم جدا شدم با مادرم زندگی میکنم میتونم معاف کفالت مادرم بشوم

    1. در صورت غیبت و سرباز فراری بودن امکان معافیت از طریق کفالت وجود ندارد

  63. سلام. پدرم مدت پنج سال است که خارج از کشور زندگی میکند و مادرم را ترک کرده بدون اینکه طلاق گرفته باشند و من الان هجده ساله هستم،ایا میتوانم معافیت کفالت مادر را بگیرم؟

    1. درصورتی که استشهاد محلی و تحقیقات محلی و کمیسیون این موضوع را تایید کند امکان پذیر میباشد

  64. با سلام پدر و مادرم حدوده 21ماهه که تلاق گرفتن
    هنوز 30ماه کامل نشده
    غیبت سربازی هم ندارم مادرم هم ازدواج مجدد نداشته از اون موقع
    میخاستم بپرسم که الان میتونم کفالت موقت بگیرم ؟اولش باید به کجا برم؟
    وقتی تلاق گرفتن من ۱۹سالم بود
    درسته که میگن برای گرفتن کفالت مادر باید قبل از 16سالگی باشه؟

    1. بعد از حدود ۳۰ ماه امکان معافیت دارید درصورتی که برادر بالای ۱۸ سال نداشته باشید برای درخواست معافیت به دفاتر پلس +۱۰ مراجعه فرمایید

  65. سلام وقتتان بخیر پسرم معافیت کفالت مادر را گرفته اگرازدواج کنم معافیت پسرم باطل نمیشود؟

    1. در صورتی که کارت معافیت صادر شده است مشکلی پیش نمیاید

  66. سلام

    بنده 12 سال از طلاقم میگذره پسرم تا 20 روز دیگر 18 سالش تمام میشه طلاقمون غیابی بوده و شناسنامه پدر فاقد مهر طلاق هستش ایا این مساله برای معافیت پسرم اشکال پیدا خواهد کرد؟

    1. سندیت و مدارک مهم میباشد و همچنین استشهاد محلی و تحقیقات محلی هم حائز اهمیت است

  67. سلام من هم پدرومادر ازدست دادم پدرم ومادرم تحت پوشش کمیته امداد بودن من الان با برادرم زندگی میکنم خیری بدبختم

  68. سلام
    من پدر مادرم سر مشکل خانوادگی از هم طلاق گرفتن

    پدرم برادر بزرگ ترم و برده پیش خودش

    و من خرج مادرمو و خواهر کوچکترم و میدم
    میتونم ایا کفالت مادرم و بگیرم

    1. سلام نامه استشهاد محلی از سمت مادر نوشته شود در صورتی که بتوانید اثبات کنید که برادر بزرگتر با شما زندگی نمیکد امکان گزفتن کفالت خواهید داشت.

  69. سلام
    بنده الان دانشجو هستم و پدرم چند ماهه که فوت کردن و یه برادر ده سال بزرگتر از خودم دارم که سربازی رفته و زن و بچه داره و خواهر بزرگتری که ازدواج کرده. امکانش هست که بتونم کفالت مادرم رو بگیرم؟

    1. سلام به دلیل وجود برادر بزرگتر تنها در صورتی که مادر عضویت شدید بهزیستی داشته باشد و یا ثابت شود که برادر بیماری یا مشکلی دارد که صلاحیت نگه داری از مادر را ندارد امکان گرفتن کفالت خواهید داشت

  70. ضمن عرض سلام و احترام خدمتتون عرض شود من پدرم به رحمت به خدا رفتن و برا معافیت کفالت مادر میخام اقدام کنم ولی شرایطی ک در این مقاله گفته شد این بود برادر بالای ۱۸سال نباید داشت و این در صورتیه که بنده سه تا برادر از خودم بزرگتر دارم ولی هر کدوم از اونها جداگانه زندگی میکنن بنظرتون با این وجود میتونم از این معافیت بهره ببرم یا خیر.ممنون از راهنماییتون

    1. با وجود برادر بالا ۱۸ سال امکان پذیر نمیباشد

  71. سلام من مادرم مطلقه است ویک برادر9ساله ام دارم ولی نمیخوام معاف بشوم ایامیتونم؟

  72. سلام من پدر و مادرم از هم جدا شدن
    و من مادرم با پدربزرگم زندکی میکنیم آیا میتونم برای گرفتن کفالت اقدام کنم

  73. با سلام ببخشید من مادرم دو ازدواج کرده از ازدواج اول یه پسر داره که خدمت رفته ساکن شهره دیگه هست و هیچگونه ارتباطی با هم نداریم من و مادرم تنها زندگی میکنیم مادرم وقتی پدرم فوت کرد قیم من شد سواد شمردن اعداد ساده رو نداره و دیابت داره میشه راه حلی بدید برا معافیت ممنون

    1. سلام نامه استشهاد محلی بنویسید و با مدارک ذکر کنید که برادر هیچ ارتباطی با مادر یا شما ندارد و اطرافیان به عنوان شاهد آن نامه را امضا کنند در صورت تایید نامه امکان گرقتن کفالت خواهید داشت.

  74. سلام اگر به فردی معافیت موقت کفالت مادر داده شود .مجدد بعد از گذشت ۳۰ ماه دوباره تحقیق میکنند؟ یا فقط به استناد شناسنامه ، معافیت را دایم میکنند؟

    1. سلام در صورت صدور کفالت دیگر تحقیقی صورت نمیگیرد.

  75. سلام
    آيا ابطال معافيت دائم از طريق كفالت مادر بعد از ازدواج مجدد مادر امكان دارد ؟

    1. درصورتی که کارت معافیت را داشته باشید مشکلی پیش نمیاید

  76. سلام من نوزده سالمه یگانه فرزندخانواده هستم مادرم صیغه هست
    پدرم ۳ساله خانه نمیادخودم ناراحتی
    قلبی دارم میتانم کفالت مادرم باسم
    تشکر. ۱۴۰۱/۱۱/۳۰

    1. سلام در صورتی که غیبت سربازی نداشته باشید و از جدایی رسمی مادر و پدر 30 ماه گذشته باشد و مادر ازدواج مجدد نداشته باشد امکان گرفتن کفالت مادر را دارید در غیر این صورت میتوانید از طریق معافیت پزشکی برای ناراحتی قلبی خود اقدام به گرفتن معافیت پزشکی کنید.

  77. سلام من میخواستم معافیت کفالت مادر رو بگیرم که طلاق گرفته
    همه مدارک کامله فقط پلیس +۱۰ میگه باید یه کد یکتا بگیر از دفتر اسنادی که طلاق گرفتن
    اونام بلد نیستن ،چیکار کنم راهنمایی کنید
    کد یکتا رو از کدوم سایت باید گرفت

    1. سلام از طریق دفتر اسناد رسمی که طلاق ثبت شده است میتوانید کد یکتا دریافت کنید.

  78. سلام خسته نباشید
    من سال ۹۲ اعزام به خدمت شدم بدون غیبت دفترچه ای چندبار تو این دوران فرار کردم از خدمت و الان هم فراری هستم
    پدر و مادر من از سال ۸۹ و درگیر جدایی بودن و سال ۹۳ طلاقشون ثبت شد
    از اونموقع تا الان هم ازدواج نکرده مادرم و یه خواهر کوچکتر دارم
    خودم هم سال ۹۷ ازدواج کردم
    ایا الان میتونم دنبال کارهای معافی رو بگیرم؟

    1. سلام به دلیل سرباز فراری بودن امکان گرفتن کفالت را ندارید میتوانید از طریق معافیت پزشکی برای مشکلات پزشکی خودتان اقدام به گرفتن معافیت کنید.

  79. سلام من اعزامی شهریور۸۴هست وبعدازچندماه فرارازخدمت کردم الان ۱۷سال میگذره پدرم فوت کرده وکفالت مادرمعلول بهزیستی وپسر۶ساله دارم جدا ازمادرشه.بعد من میتونم برای کفالت مادرم اقدام کنم کارت بگیرم؟؟ممنون میشم پاسخ بدید

    1. سلام باید نامه توجیه غیبت بنویسید در صورت تایید نامه و بخشودگی غیبت امکان گرفتن کفالت را خواهید داشت

  80. سلام وقت بخیر. من تک فرزند هستم و پدر مادرم 2 سال از هم جدا شدن و با مادرم زندگی میکنم. خرج خونه با حقوق بنده و ارث پدری مادرم به دست میاد. من فعلا کار قراردادی دارم و بیمه برام رد نشده. آیا امکان گرفتن معافیت کفالت رو دارم؟

    1. سلام در صورتی که غیبت سربازی نداشته باشید امکان گرفتن کفالت مادر را دارید.

  81. سلام
    من پدر و مادرم جدا شدند
    اما مادرم دوباره ازدواج کرد
    و دوباره طلاق گرفت
    آیا میشه معافیت گرفت؟

    1. سلام برای معافیت باید حداقل ۳۰ ماه اززمان طلاق مادر گذشته باشد

  82. سلام
    من مادرم پس از طلاق ازدواج کرده و دوباره طلاق گرفته و الان مطلقه است
    برای کفالت و معافیت مشکلی نداره؟

  83. با سلام
    چدر و مادرم در سال 96 طلاق گرفتند و و بعد من اقدام به کفالت کردم و معاف موقت شدم و بعد گذشت 30 ماه از تاریخ طلاق در نهایت در سال 99 معاف دائم شدم و کارت معافیت کفالتم را گرفتم.
    سوال بنده این است که اگر مادرم الان(در سال 1401) بخواهدازدواج کند کارت معافیت و معافیت ام باطل میشود و باید به سربازی بروم ؟

    1. سلام خدمت شما. اگر به هرگونه ای از طرف نظام وظیفه استعلام گرفته شود و مشخص شود مادر سرپرست دارد بله کارت باطل میشود. البته بعد از ۱ سال و در حالت عادی استعلام گرفته نمی شود.

  84. سلام وقت بخیر من ۲ هفته دیگه میشه ۱۹ سالم
    پدرم یازده سالگی فوت شده ولی مادرم ازدواج مجدد داشته
    الآنم وضعشون جوریه که دنبال بهونه برای طلاقن
    هرروز دعوا دارن
    تک فرزند هم هستم
    در صورت طلاقشون میتونم حداقل معافیت موقت بگیرم ؟

    1. سلام در صورت جدایی در صورتی که غیبت سربازی نداشته باشید تا زمانی که جدایی مادر به 30 ماه برسد معافیت موقت میگیرید.

  85. سلام خسته نباشید
    پدر بنده چندماهی هست فوت کردهو من تنها پسر مادر هست و ۳۶ ساله و متاهل ، با چند سال غیبت از خدمت و دارای مادری که حقوق بازنشستگی میگیره و دارای خونه
    سوال بنده اینه آیا با این شرایط بنده شامل کفالت مادر میشوم یا خیر؟
    ممنون میشم راهنمایی م کنید

    1. سلام برای گرفتن کفالت باید اول نامه توجیه غیبت بنویسید در صورت تایید نامه و بخشودگی غیبت میتوانید برای گرفتن کفالت مادر اقدام کنید.

  86. سلام من ۱۷ سالمه و برادر دارم که از مادر دوتا و از پدر یکی هستیم در شناسنامه من اسمش هست ولی در شناسنامه مادرم نیست معاف میشم ایا و مادرم مریضه

    1. برای برسی معافیت ها برای شمابا مشاورین آویژه تماس بگیرید.

  87. سلام من پدرم فوت شده و برادرم از این طریق معافیت گرفت.. برادرم ازدواج کرده الان منم می تونم معافیت بگیرم?

    1. سلام خیر باید از بقیه معافیت ها استفاده کنید.

  88. باسلام ببخشیدمن ۲۰سالمه قصد دریافت معافیت تحصیلی داشتم ونشد به موقع نیامدم واعزام به خدمت شدم نزدیک رسیدن برگه پست برادرم فوت کرده میخواستم کنسلش کنم نشدنرفتم وغیبت خوردم اگه پدرم از مادرم طلاق داده ویه ماه از طلاقشون میگذره ایا من میتونم کفالت مادرم به عهده بگیرم اگه غیبت داشته باشم وبرادر بزرگتر ندارم فقط یه خواهر کوچک دارم

    1. سلام نامه توجیه غیبت بنویسید و دلایل غیبت را بیان کنید در صورت پذیرش نامه میتوانید برای گرفتن کفالت مادر اقدام کنید.

  89. سلام خسته نباشین من ۲۰ سالمه و با مادرم تنها زندگی میکنم یک برادر ۳۲ ساله. و یک خواهر ۲۸ ساله دارم که هر دو متاهل هستن و پدرم ۱۸ سال پیش فوت کرده یعنی زمانی که من دو سالم بود اون موقع برادرم کفالت گرفته برای مادرم ولی الان که متاهل نمتونه کنار مادرم زندگی کنه توان مالی هم نداره مادرم خودش مستمر بگیره
    آیا راهی هست که بشه من هم کفالت بگیرم

    1. سلام در صورتی که مادر عضویت شدید بهزیستی با کمیته امداد داشته باشند میتوانید کفالت مادر بگیرید . البته غیبت سذبازی نباید داشته باشید

  90. سلام وقت بخیر
    من یک ساله در حال خدمتم، مادرم جدا شده حدود یک سال، یک برادر کوچکتر دارم که بالای ۱۸ ساله و سربازی نرفته، من میتونم برای کفالت مادر اقدام کنم و به من تعلق میگیره؟

    1. سلام به دلیل داشتن برادر بالای 18 سال فقط در صورتی که مادر عضویت شدید بهزیستی یا عضویت کمیته امداد داشته باشد امکان گرفتن معافیت دارید.

  91. سلام وقت بخیر، بنده 36 سال سن دارم و پدرم 16 سال قبل فوت کردند، یک برادر بزرگتر از خودم دارم که قبلا سربازی رفته، الان فقط من با مادرم زندگی میکنم آیا میتوانم معافیت کفالت بگیرم؟ ممنون

    1. سلام در صورتی که مادر عضویت بهزیستی یا کمیته امداد داشنه باشد و غیبت سربازی را توجیه کنید امکان گرفتن معافیت از طریق کفالت مادر دارید

  92. سلام خسته نباشید، من برای کفالت مادرم میخوام اقدام کنم اما بعد30 ماه که میگن از طلاق گذشته باشه برادر کوچیکم میشه 18سال و یک ماه سنش
    آیا با این شرایط معافیت میدن؟

    1. سلام خیر با داشتن برادر بالای ۱۸ سال فقط در صورتی که مادر عضویت کمیته امداد داشته باشد امکان گرفتن کفالت دارید

  93. باسلام خسته نباشید .بنده پدرم فوت کرده غیبت ندارم قبل از فوت پدرم اقدام کردم برم سربازی در حال رفتن به اموزشی بودم پدرم فوت کرد مادرم ۵۰ساله. خواهر۱۲ ساله.بردار۱۱ ساله دارم ایا میتوانم کفالت مادرمو بگیرم ممنون

    1. شرایط برای گرفتن کفالت مادر به این صورت هست که باید از زمان فوت پدر 30 ماه گذشته باشه ولی اگر هنوز شروع به خدمت نکردید میشود از معافیت موقت استفاده کرد تا 30 ماه کامل شود و همچنین استشهاد محلی و تحقیقات محلی و تکمیل فرم تحلیل وضعیت جزو شروط لازم محسوب میشود

  94. وقت بخیر از از طلاق مادر بنده 2 سال گذشته است و بنده در حال حاضر دانشجو هستم و فاقد غیبت سربازی می باشم با توجه به اینکه مادر بنده بیماری لاعلاج دارند و با من زندگی می کنند و بنده سرپرست ایشان می باشم و کسی هم جز من نمی تواند در امور زندگی به ایشان کمک کند و اگر بنده به خدمت سربازی بروم ایشان تنها می مانند .با توجه به شرایط بنده و بیماری مادر , آیا بنده می توانم از شرایط کفالت مادر استفاده کنم ؟

    1. سلام اگر غیبت سربازی نداشته باشید و برادر بالای 18 سال نداشته باشید میتوانید از طریق گرفتن کفالت مادر معافیت بگیرید.

  95. سلام و خسته نباشید
    من پدرم حدود ۶ ساله پیش فوت شد و الان ۱۹ سال سن دارم و برادرم هم حدود ۸ ساله پیش فوت شد و الان تک فرزند هستم و با مادرم زندگی میکنم و مادرم هم حقوق پدره فوت شدم رو هم میگیره حدود ۴ تومن خونه هم داریم ماله خودمونه و ۱۰۰ ملیون تومن هم توی بانک داره
    ایا من معاف میشم؟
    ممنونم ک جواب میدید

    1. سلام در صورتی که غیبت نداشته باشید میتوانید از طریق کفالت مادر معافیت دریافت کنید.

  96. سلام.من پدرم فوت کرده در زمانی که ۱۸ساله بودم.ولی دارای یک برادر بزرگتر بودم در ان زمان.ولی الان ۲۴سالم هست و برادرمم فوت کرده است.و منو مادرم و همسرم با هم زندکی میکنیم.امکان معافیت را دارم یا ن.ممنون

    1. در صورتی که غیبت سربازی نداشته باشید امکان گرفتن کفالتمادر دارید اگر غیبت دارید نامه توجیه غیبت بنویسید

  97. سلام ،وقت بخیر بنده پنج سال پیش جداشده ام و حضانت گرفتم،حقوقی ندارم ولی یک خانه دارم ،پسرم ماه دیگه هجده ساله میشه و محصله و بایدکنکور بده،سوال اول اینکه:میتونه وقتی دانشجو بود برای معافیت اقدام کنه یا ماه دیگه باید اقدام کنه؟سوال دوم اینکه”ممکنه که درخواست معافیت کفالت مادرمطلقه اش رو بخاطر اینکه خونه ای بنام بنده هست رد کنند؟ باتشکر

    1. داشتن خونه مانعی برای معافیت کفالت نمیباشد معافیت کفالت حین تحصیل امکان پذیر است

  98. سلام من چهار ماه خدمت کردم بعد ایست خدمتی زدم که برم دانشگاه اما نرفتم چون مادرم از پدرم طلاق گرفت حالا میتونم درخواست کفالت بدم

  99. سلام برادرکوچک من ۶ماه خدمت مادر من مطلقه یه برادر بزرگ دارم که متاهل وشهردیگری زندگی میکنه برادر کوچک من میتونه کفالت مادرم بگیره

    1. سلام ، در حالت عادی داشتن برادر بزرگتر مانع کفالت است.
      برادراش مشکلی ندارن که از طریق ماده 6 معاف شود

  100. سلام پدرو مادرم بنده قبل از 15سالگی بنده از هم جدا شدند و من نان آور خانه هستم و تنها فرزند هستم میشه بگین میتونم کفالت بگیرم و اینکه دفترچه خدمت رو چه زمانی باید بگیرم

    1. سلام خدمت شما، اگر درحین تحصیل هستید بعد از آخرین امتحان نهایی امکان درخواست کفالت دارید، و در حالت کلی بعد از ۱۸ سال تمام باید درخواست خود را ثبت کنید.

  101. سلام روز بخیر من پسر ارشدم پدرم فوت شده کفالت مادر و می‌خوام ولی برادرم ۹ماه دیگ ۱۸سالش میشه
    من یعنی معاف نمیشم؟

    1. سلام
      احتمالش وجود دارد اما باید شرایط شما و برادرتان دقیق تر توسط کارشناسان ما بررسی شود

  102. سلام وقت بخیر من برای تبدیل معافیت موقت به دائم مراجعه کردم به نظام وظیفه کمیسیون رد شدم به علت زندگی نکردن با مادرم حالا چیکار باید بکنم برای تجدید نظر هم گفتم گفتن نمیشه باید برم سربازی چیکار باید بکنم حالا

    1. سلام وقتتون بخیر از طریق سازمان نظام وظیفه پیگیری نمایید

      1. سلام من سرپرست مادرم هستم الان دارم خدمت مي كنم متأهل هم هستم پدرم فوت كرده درطول خدمت الان هم شش ماه دفترچه اي غيبت دارم مي خواستم ببينم مي تونم از طريق سرپرستي مادرم غيبتم روكاهش بدم وچندماه غيبت منو مي بخشند ممنون ميشم جواب بدين

  103. من معافیت کفالت مادرم رو گرفت موقت بعد از ۳۰ ماه رفتم که دائم ذو بیگرم کمیسیون تشکیل شد و به خاطر اینکه من و مادرم جدا زندگی میکنیم رد شدم. و گفتم دوباره درخواست تجدید نظر بزنم میگن تجدید نظر نداره راهکارتون چیه حالا من چیکار کنم

    1. سلام وقت بخیر
      بر اساس قوانین نظام وظیفه رای شورای عالی کفالت لازم الاجرا بوده و حق درخواست اعتراض وجود نخواهد داشت

  104. سلام من 17سال و 7ماه است
    پدر من فوت کرده ودو برادر بزرگتر دارم که سربازی کردن و پیش ما نیستند خودشون مستقل هستند آیا می‌توانم سرپرستی مادر را به عهد بگیرم
    و در ضمن هر دو برادرم سربازی کردند
    یا چکار کنم چون فقط من و مادرم هستیم مادرم سنش 50سال است شرمنده راهنمای کنید
    آیا معاف میشم

    1. سلام وقت بخیر
      برای کفالت مادر یکی از شروط برای شما به این صورت می باشد که پسر بزرگ خانواده باشید ،اما از راه های دیگر برای کفالت باید اقدام کنید

      1. من کارای معافی روانجام دادم این پنج ساله هنوز کارت معافی نگرفتم میشه توضیح بدید

    2. سلام وقت بخیر ضمن اینکه بنده تک فرزند پسر هستم فرزند طلاق هستم عضو کمیته امداد هستم مادرم بایک شخص دیگر ازدواج مجدد کرده و پدرم که به علت ضرب وجرح باچاقو از ناحیه مچ دست و تا آرنج دست نقض عضو شده و قادر به کار کردن نیست من هم ۵ ماه هستم که مشغول خدمت هستم ولی به این دلیل که پدرم نمی‌تواند خرج خود را به گردن بگیرد مجبور شدم ترک یگان کنم و این که نرم فراری محسوب میشم باید چکار انجام بدم آیا میتوانم معافیت بگیرم

      1. سلام به دلیل داشتن غیبت امکان گرفتن کفالت پدر ندارید . نامه توجیه غیبت بنویسید در صورت بخشودگی غیبت میتوانید کفالت پدر بگیرید در غیر این صورت میتوانید از طریق گرفتن معافیت پزشکی برای خودتان اقدام به گرفتن معافیت کنید.

  105. سلام داداش من 17سال و 7ماه است
    پدر من فوت کرده ودو برادر بزرگتر دارم که سربازی کردن و پیش ما نیستند خودشون مستقل هستند
    یکشون متاهل یکشونم تو شهر دیگری زنگی می کنندآیا می‌توانم سرپرستی مادر را به عهد بگیرم
    یا چکار کنم چون فقط من و مادرم هستیم مادرم سنش 50سال است شرمنده راهنمای کنید

    1. سلام وقت بخیر
      برای کفالت مادر یکی از شروط برای شما به این صورت می باشد که پسر بزرگ خانواده باشید ،اما از راه های دیگر برای کفالت باید اقدام کنید

  106. سلام وقتتون بخیر من دانشجو هستم و چندین سال پیش پدرمو از دست دادم و مادرم حقوق مستمری میگیرن یه برادر بزرگتر دارم که ازدواج کرده و نظامی هست و سربازیشو تو نظام سپری کرده من میتونم معافیت کفالت مادرمو بگیرم؟

  107. سلام مادری که صیغه ۹۹ ساله شده و از همسر قبلیش جداشده و یک پسر دارد،فرزند او می‌تواند کفیل او شود؟؟؟

  108. سلام بنده تک فرزند هستم. پدر و مادرم یک سال هست که جدا شدند. در بیمه تامین اجتماعی هم مادر من تحت تکفل بنده هستند. میخواستم ببینم که الان میتونم براب معافیت موقت اقدام کنم؟ یا بذار زمان بگذره و برای معافیت دائم اقدام کنم؟
    یعنی کلا به نظرتون کعافیت موقت بهتره بگیرم یا صبر گنم برای معافیت دائم؟

    1. با سلام و احترام وقت شما بخیر سیری هستم درصورتی که غیبت نداشته باشید میتوانید با ارائه مدارک جهت معافیت موقت اقدام کنید و بعد از گذشت سی ماه جهت معافیت دائم اقدام فرمایید

  109. سلام
    من ۱۳ ماهه از همسرم جدا شدم.۴۰ ساله هستم و یک پسر ۲۰ ساله دارم که از همان روز اول جدایی با من زندگی میکنه.الان پسرم دانشجوس.
    آیا میتواند الان معاف بشه؟
    معافیت موقت چطور؟
    من باید شاغل نباشم؟
    چون هیچ علاقه ای به درس ندارد و فقط چون میخاد نره سربازی به زور درس میخونه .و هزینه میکنیم.
    لطفا منو راهنمایی کنید

    1. با سلام و احترام وقت شما بخیرسیری هستم درصورتی که همسر سابق شما ازدواج مجدد نداشته باشند بعد از گذشت سی ماه امکان معافیت از طریق کفالت مادر وجود دارد، بابت تکمیل مدارک و مراحل کفالت از جمبه استشهاد محلی اقدام کنید

  110. من یک سال هست از همسرم جدا شدم.۴۰ ساله هستم و یک پسر ۲۰ ساله دارم که از همان روز اول جدایی با من زندگی میکنه.الان پسرم دانشجوس.
    آیا میتواند الان معاف بشه؟
    معافیت موقت چطور؟
    چون هیچ علاقه ای به درس ندارد و فقط چون میخاد نره سربازی به زور درس میخونه .
    لطفا منو راهنمایی کنید

    1. با سلام و احترام وقت شما بخیرسیری هستم درصورتی که همسر سابق شما ازدواج مجدد نداشته باشند بعد از گذشت سی ماه امکان معافیت از طریق کفالت مادر وجود دارد، بابت تکمیل مدارک و مراحل کفالت از جمبه استشهاد محلی اقدام کنید

  111. با سلام من پدر و مادرم چند سالی هست که از هم جدا شدند و یک برادر بزرگتر از خودم دارم من میتونم سرپرستی مادرم ب عهده بگیرم و معاف بشم
    مادرم تحت پوشش کمیته هم هست.

  112. با سلام من پدر و مادرم چند سالی هست که از هم جدا شدند و یک برادر بزرگتر از خودم دارم من میتونم سرپرستی مادرم ب عهده بگیرم و معاف بشم

    1. باسلام اگر برادر بالای 18 سال داشته باشید امکان ندارد

  113. من ۱۹ سالمه تنها پسر مادرم هستم ۱۵ ساله پدرم و مادرم از هم جدا شدن مادرم حدود چند ماهه از همسر دومش طلاق گرفته
    چه مدت باید از مدت طلاق ازدواج دوم مادر بگذرد که بتوان برای کفالت اقدام کرد؟
    ممنون میشم پاسخ بدین

  114. سلام. من ۲۰سالمه و دانشجو هستم. مادرم پارسال ازدواج دایم داشتن ولی همسرش به زندان افتاده ، من تنها فرزند هستم و درحال حاضر درامد خانواده با من است، من میتونم معافیت بگیرم؟؟

  115. سلام میخواستم بدونم از موقع ثبت درخواست معافیت موقت کفالت تا زمان دادن کارت معافیت دائم، معمولا چند بار و چه زمان هایی از این ۳۰ ماه برای تحقیق محلی میان؟؟؟
    ممنون

  116. سلام میخواستم بدونم که تحقیقات محلی یک بار انجام میشه یا چند بار ؟ و اینکه همون یکی دو ماه اول تحقیق میکنن یا ممکنه بعد ۲ سال بازهم تحقیق کنن ؟
    و اینکه اگر استشهاد نامه به دلیل قطع روابط فامیلی فقط توسط دو نفر از فامیل پر بشه مشکلی داره؟؟
    خواهش میکنم لطفا جواب بدید.ممنون

    1. باسلام برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید

  117. سلام من یک برادر بزرگتر از خودم دارم که معافیت از طریق جبهه و جانبازی پدرمو گرفته و الان حدودا نزدیک به ۷ ساله پدرم فوت شده ایا من میتونم کفالت مادرمو بگیرم

    1. سلام وقتتون بخیر به دلیل وجود برادر بزرگتر امکان بسیارکمی وجود دارد ان هم با شرایطی خاص.

  118. سلام.وقت به خیر.پدر من بیمار است وتنها فرزند پسر خانواده‌ هستم آیا میتوانم کفالت ماد از سربازی معاف شوم؟

    1. سلام وقتتون بخیر امکان گرفتن کفالت پدر میتواند وجود داشته باشد.

  119. سلام و عرض ادب . من پدر مادرم حدودا دو و نیم ساله طلاق گرفتن من با مادرم زندگی میکنم او خانه دار هستش و نان آور خونه بنده هستم یک برادر بزرگتر از خودم دارم که وضعیت جسمانیش سالم نیس(از کار افتاده)
    ولی چون غیبت دارم نمیتونم کفالت بگیرم و الان چن ماهه خدمت سربازی هستم و میخوام نسبت به موجه بودن غیبتم اقدام کنم و
    معافیت بگیرم . ممکن هست؟ لطفا کمک کنید.

    1. سلام وقت بخیر برای اطلاع بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید

  120. سلام و عرض ادب . من پدر مادرم حدودا دو و نیم ساله طلاق گرفتن من با مادرم زندگی میکنم او خانه دار هستش و نان آور خونه بنده هستم یک برادر بزرگتر از خودم دارم که وضعیت جسمانیش سالم نیس(از کار افتاده)
    ولی چون غیبت دارم نمیتونم کفالت بگیرم و الان چن ماهه خدمت سربازی هستم و میخوام نسبت به موجه بودن غیبتم اقدام کنم و معافیت بگیرم . ممکن هست؟ لطفا کمک کنید.

    1. سلام وقت بخیر برای اطلاع بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید

  121. سلام و عرض ادب . من پدر مادرم حدودا دو و نیم ساله طلاق گرفتن من با مادرم زندگی میکنم او خانه دار هستش و نان آور خونه بنده هستم یک برادر بزرگتر از خودم دارم که وضعیت جسمانیش سالم نیس(از کار افتاده)
    ولی چون غیبت دارم نمیتونم کفالت بگیرم و الان چن ماهه خدمت سربازی هستم و میخوام نسبت به موجه بودن غیبتم اقدام کنم و معافیت بگیرم . ممکن هست؟ لطفا کمک کنید.

    1. سلام وقت بخیر برای اطلاع بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید

    2. سلام وقتتون بخیر من متولد ۷۲هستم‌پدرم پنج ماهه فوت کرده تک فرزنذهستم دفترچه هم نفرستادم تابحال میتونم یه پسرهست ساله دارم میتونم ازکفالت مادراستفاده کنم یانه مادرم هم ۶۲سالشه ممنون ازراهنماییتون

      1. سلام.بله برای کفالت میتوانید اقدام کنید اما باید تاریخ فوت 30 ماه بگذرد. اگر قبل این زمان اقدام کنید بع شما معافیت موقت میدهند تا زمانی که 30 ماه تکمیل شود.

  122. سلام خسته نباشید ببخشید من مادرم سرطان خون داره وپدرمن هم درقیده حیات هست حدود ۵۲ساله دارم ودارم خرج خونه میدم آیامیتونم برایه معافیت سربازی بگیرم یان

    1. سلام وقت بخیر
      برای پدر اگر دچار بیماری هستند معافیت مددجویان شامل حال شما می شود

  123. با سلام من ۲۴ سالمه و فعلا معافیت تحصیلی دارم برادرم ۳۰ سالشه که کفالت پدرم رو چند سال پیش گرفته. پدرم یک سال پیش فوت کرده. الان با وجود اینکه برادرم وکالت پدرم رو چند سال پیش گرفته امکانش هست که من کفالت مادرم

    1. سلام
      امکان گرفتن کفالت در صورت داشتن برادر بزرگتر وجود ندارد

  124. با سلام من ۲۴ سالمه و فعلا معافیت تحصیلی دارم برادرم ۳۰ سالشه که کفالت پدرم رو چند سال پیش گرفته. پدرم یک سال پیش فوت کرده. الان با وجود اینکه برادرم وکالت پدرم رو چند سال پیش گرفته امکانش هست که من کفالت مادرم رو بگیرم؟

    1. سلام
      امکان گرفتن کفالت در صورت داشتن برادر بزرگتر وجود ندارد

  125. باسلام بنده تک پسر خانواده هستم و بدون غیبت دفترچه
    پدر اینجانب دچار قطع از از زانو پا می باشد وعضو بهزیستی، ولی در اداره دولتی مشغول به کار هستند وحقوق میگیرند خواستم ببینم میتوانم کفالت مادر و یا پدر را بگیریم

    1. سلام
      باید شرایط شما دقیق تر بررسی شود لذا با کارشناسان ما تماس بگیرید

  126. سلام، پدر مادرم از هم جدا شدن، از طلاقشون 3 سال میگذره، تحت پوشش کمیته‌ هستیم، بردار بزرگتر دارم ک معافیت پزشکی گرفته، آیا من میتوانم معافیت کفالت بگیرم؟
    اگر میشود لطفاً بگید ک ماده و بند چند می‌باشد.

    1. سلام
      باید شرایط شما دقیق تر بررسی شود لذا با کارشناسان ما تماس بگیرید

  127. سلام، پدر مادرم از هم جدا شدن، از طلاقشون 3 سال میگذره، تحت پوشش کمیته‌ هستیم، بردار بزرگتر دارم ک معافیت پزشکی گرفته، آیا من میتوانم معافیت کفالت بگیرم؟
    اگر میشود لطفاً بگید ک ماده و بند چند می‌باشد.

    1. سلام
      امکان گرفتن کفالت در صورت داشتن برادر بزرگتر وجود ندارد

  128. سلام ببخشیداگرپدرفوت کنندمعافیت کفالت پدرباطل می شودیانه معافیت کفالت پدرنیازمند مراقبت ماده6 بهزیستی

  129. سلام
    من 27 سالمه دانشجو ارشد هستم پدرم سال 98 فوت شدن و برادر بزرگترم ازدواج کردن و شهر دیگه ای هستن
    مادر هم از بیمه پدرشون الان دارن استفاده میکنن و برای همین تحت پوشش کمیته نیستن
    خواستم ببینم من شرایط معافی از کفالت مادرو دارم؟

    1. سلام وقتتون بخیر برای گرفتن کفالت مادر باید ابتدا عضو بهزیستی مادر باشد و نوع وضعیت شدید یا خیلی شدید لحاظ شود

  130. با سلام من تمام شرایط مورد نیاز برای کفالت مادرم رو دارم و تازه ۱۸ سالم شده…آیا با گرفتن معافیت …دوره آموزشی رو باید برم یا وقتی معافیت بگیرم نیازی نیست که دوره آموزشی برم؟؟؟

  131. سلام و احترام خدمت مشاورین محترم
    بنده پسر بزرگ خانواده ام و در حال تحصیل در مقد کارشناسی ارشد و تا دو سال آینده معافیت تحصیلی دارم.
    برادر کوچیکترم در حال گذراندن خدمت سربازی هستش.
    مادر و پدرم یک سال پیش از هم جدا شدند و پدرم مدتی هست ک فوت شده.
    مادرم تحت حمایت کمیته امداد هستش
    آيا این امکان وجود داره که بتونم کفالت مادر رو برعهده بگیرم و از خدمت سربازی معاف شم؟

    1. سلام
      بله به احتمال زیاد بتوانید معافیت بگیرید و برای بررسی شرایط کفالت مادر با کارشناسان ما تماس بگیرید

  132. سلام و عرض خسته نباشید ، ممنون از سایت خوبتون.
    من پدرم سه ماهه که فوت شدن ، و یه برادر بزرگتر دارم ، الان مادرم و دوتا خواهر بزرگ دارم ، آیا به من کفالت داده میشه

    1. سلام
      جهت بررسی بیشتر کفالت با کارشناسان ما تماس بگیرید

  133. سلام و عرض خسته نباشید . من پدرم سه ماهه که فوت کردن ، یه بردار بزرگتر دارم که سربازی رفته و از ما جدا شده ، حالا مادر و دوتا خواهر مجرد دارم ، آیا میشه من کفالت بگیرم ؟

    1. سلام
      برای بررسی های بیشتر شرایط کفالت با کارشناسان ما تماس بگیرید

  134. سلام .خسته نباشید .اگه تا وقت مشمولیت ۲۹ ماه از طلاق پدر و مادر گذشته باشه میشه معافیت گرفت؟

  135. سلام پدر بنده 8 ساله من و مادرم را ترک کرده و ازدواج کرده است . ولی پدر و مادرم طلاق نگرفته اند به خاطر مهریه بالای مادرم . . . ولی اصلا به مادرم خرجی نمیدهد . و همه هزینه ها پای بنده است . الان تکلیف بنده چیه ؟ در ضمن بنده تک فرزند از مادرم هستم

    1. سلام
      باید طلاق نامه رسمی باشد ولی شما میتوانید جز موارد خاص باشید که برای بررسی بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید

  136. سلام وقت بخیر من ۲۱ سالمه و پدرم فوت شده دانشجو هستم اما این ترم شهریه واریز نکردم و به دلیل درگیر بودن به یسری مسائل دانشگاه نرفتم و مادرم هم کارمند دولتی هست و حقوق پدر فوت شده م روهم میگیره دراین شرایط معافی به من تعلق میگیره؟؟

  137. باسلام من 20 سالمه یه برادر 10 ساله و یه خواهر بزرگ تر از خودم دارم و پدر مادرم از هم جدا شدن آیا میتونم کفالت مادرم رو بگیرم ؟

    1. بستگی به این داره که چه قدر از تاریخ طلاق مادرتون گذشته. برای بررسی بیشتر شرایطتون تماس بگیرید

  138. سلام ،من پدرم 15ساله فوت شده،
    ۴ برادر بزرگ تر دارم که همه خدمت رفته و ازدواج کردند،
    فقط منو مادرم با هم زندگی میکنیم،
    تحت پوشش سازمان حکایتی هم هستیم،
    فقط بردار چهارمم برای قانون ۳ برادری معافیت گرفت.
    من میتونم کفالت مادرم را بگیرم؟

      1. يك همشهري دارم باهمين شرايط كفالت مادرشو گرفت
        چطور شما ميگين نميشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  139. سلام وقت بخیر
    بنده یک برادر دوقلو دارم که در نیروی انتظامی مشغول به تحصیل است و سربازی ندارد خواستم بدونم بنده میتونم برای کفالت مادر اقدام کنم؟

  140. سلام وقت بخیر
    اگر فردی چندین سال غیبت داشته باشد و حالا بعد فوت پدرش بخواهد به جهت کفالت از مادر اقدام کند آیا معافی از خدمت شامل حال این فرد میشود

  141. سلام عرض ادب واحترام من چندسالی هست که پدرم فوت کردومادری پیروخواهری فلج دارم وخودم هم دارای سه فرزند هستم زیرپوشش امدادولایت هستم وبرادرهام هم هرکدوم سرخونه زندگی خودشون هستن وبرادری کوچ دارم که درحال حاضردرحال خدمت رفتن هستن وازدواج هم کرد میخواستم ببینم خودم به عنوان سرپرست خانوادخودم ومادرم کفالت به میخوره به عنوان سرپرست

  142. سلام خسته نباشید من ۱۸ سالمه و از ۱۴ سالگی پدرم فوت شده ، برای انتقالی از دانشگاه گفتند باید برگه کفالت قانونی مادر رو بگیرید ،برای اینکار رفتم سر دفتری گفت باید خرج و مخارج مادرت را شما پرداخت بکنید تا بتونید به صورت قانونی کفیل بشید ، درسته؟ راهنمایی میکنید؟

    1. با سلام تحقیقات محلی زیر نظر وزارت اطلاعات انجام میشود

  143. سلام پدر من 1 ساله فوت شده و سه تا برادر دارم که دوتایی بزرگ ازدواج کرده اند آیا برادر کوچکتر شامل معافیت میشه یا خیر

  144. سلام وقت بخیر من ۲۱ساله هستم و دانشجوی کارشناسی ۱۶سال پیش مادر و پدرم از هم جدا شدن ۸سال پیش مادرم مجدد ازدواج کرد اما الان ۶ماه هستش که از هم جدا شده اند (به صورت توافقی)ایا من میتونم معافیت بگیرم ؟تحقیقات نظام وظیفه چگونه هستش ؟چون من با مادرم در شهرستان زندگی میکنیم اما دانشجوی مشهد هستم زمان وبت نام دانشگاه ادرس خانه پسر داییم که در مشهد هستش در سامانه پلیس +۱۰برای من ثبت شده گفتن شهرستان اگر بخوای کار هارو انجام بدی اول رد میشود به دلیل عدم تطابق ادرس محل سکونت

  145. سلام وقت بخیر من ۲۱ساله هستم و دانشجوی کارشناسی ۱۶سال پیش مادر و پدرم از هم جدا شدن ۸سال پیش مادرم مجدد ازدواج کرد اما الان ۶ماه هستش که از هم جدا شده اند (به صورت توافقی)ایا من میتونم معافیت بگیرم ؟تحقیقات نظام وظیفه چگونه هستش ؟چون من با مادرم در شهرستان زندگی میکنیم اما دانشجوی مشهد هستم زمان وبت نام دانشگاه ادرس خانه پسر داییم که در مشهد هستش در سامانه پلیس +۱۰برای من ثبت شده گفتن شهرستان اگر بخوای کار هارو انجام بدی اول رد میشود به دلیل عدم تطابق ادرس محل سکونت

  146. سلام خسته نباشید
    من ۲۴ سالمه و لیسانس گرفتم، پدرم ۴۰ روزی هست که فوت کرده ،یک برادر بزرگتر دارم که خدمت کرده و یک برادر دوقلو دارم که ۹ ماهه داره خدمت میکنه، میخواستم بدونم میشه کفالت مادرم رو بگیرم؟

  147. باسلام بنده پسربزرگترخانواده هستم و30سال سن دارم نه ماهه پدرم فوت کرده ومادرم تحت پوشش کمیته امدادهست برادرکوچیکم به دلیل مشکللات روحی سابقه بستری دربیمارستان اعصاب وروان روداره امادوسال غیبت دارم می تونم معافیت کفالت مادرروبگیرم؟

  148. ببخشید من رفتم کمیسیون برای پرونده با اینک مادر من ۵ ساله هس طلاق گرفته و ۲ شیفت کار میکنه و بیماری داره ک باید بازنشستگی زودرس بگیره(مستعد پلاک مغزی) و باید کارش کم بشه بازم کمیسیون حین جلسه میگفت طلاف برای ما ملاک نیس و پرونده ی شمارو ما قبول نداریم من نمیدونم چیکار باید کنم نمیدونم تایید میکنن یا خیر؟

  149. سلام خسته نباشید پدر و مادر من حدود ۶ سال میشه که از هم جدا شدند و مادر بنده مددجو کمیته امداد امام خمینی هستش بنده ۲۰ سالم هستش و یک برادر ۲۴ ساله دارم که بدلیل مشکل اعتیاد در آموزشی و مشکلات اعصاب روان فرار از خدمت شد من میتوان بجای برادر بزگرم کفالت مادرم را با رضایت خو مادر بگیرم ممنون میشم‌ اگ جواب بدین

    1. سلام
      شما جز موارد خاص هستید و برای بررسی بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید

  150. با سلام من یک برادر بزرگتر از خودم دارم ولی اون سربازی رفته وتموم شده مادرمن هم مطلقه هست ایا من میتوانم کفالت بگیرم برادر من هم خارج از کشوره

    1. وقت بخیر بشرط نداشتن غیبت و گذشتن حداکثر 30 ماه از طلاق مادر و نداشتن ازدواج مجدد ولی کفغالت اولویت با فرزند ارشد پسر است

  151. سلام من ۲۱ سالمه .۱۵ ساله پدرو مادرم از هم جدا شدن.مادرم ازدواج مجدد نداشته و من فرزند بزرگ خانوادم .تحت پوشش بهزیستی هم هستم..غیبت سزبازی دارم .ایا میتونم برای کفالت مادر اقدام کنم؟

      1. سلام من 18 سالمه یک 2ماه میشه خدمت میکنم پدرومادرم یه چند ماهی است از هم جدا شدند به سازمان نظام وظیفه رفتم گفتند معاف موقت میشوید غیبت هم ندارم تک پسر هم هستم اگه پیگیر بشم چند روز طول میکشه معاف موقت بگیرم با تشکر

  152. سلام من ۲۱ سالمه .نزدیک ۱۵ سال است پدرو مادرم از هم جدا شدن.مادرم ازدواج مجدد نداشته و من پسر بزرگ خانوادم. تحت پوشش بهزیستی هستم.غیبت سربازی دارم .ایا میتونم کفالت مادرم رو برعهده بگیرم برای معافی؟

  153. سلام وقتتون بخیر..
    من پدرم ۹سال پیش فوت شده .. الان تقریبا دو ساله غیبت بعد از تحصیل دارم
    بدلیل مشکلات مالی خدمت نرفتم
    سه برادر بزرگتر دارم ک هر سه خدمت رفته و تنها یکی مجرد است
    مادرم تحت پوشش کمیته امداد است
    لطفا میشه راهنمایی کنید شرایط معافیت دارم (اینکه پسر آخر هستم)

    ضمن اینکه برادرام با مادرم رفت آمد ندارن
    اما برادر مجردم هر از گاهی سر میزنه(اما خدایی کمک خرج هست)

    به رضایت مادرم، آیا می‌تونه حق کفالت رو به من بده؟
    من این معافیت رو برای استخدام شغلی میخام

    ممنون میشم راهنمایی کنید

  154. سلام وقت بخیر
    مادر و پدرم جدا شدند و برادر کوچکترم (25 سالش هست) به خارج از کشور مهاجرت کرده است. آیا من میتونم کفالت مادرم را بگیرم و معاف بشم؟

    1. سلام وقت بخیر در صورت نداشتن و غیبت و پسر بزرگ بودن امکانش میتواند وجود داشته باشد.

  155. سلام وقت بخیر با معافیت موقت کفالت امکان استخدام وجود داره مثلا شرکت های خصوصی یا دولتی

  156. سلام من ۱۸سال دارم پدر و مادرم بصورت عقد موقت ازدواج کردند و نام هیچ مردی در شناسنامه مادرم قید نشده لطفا در مورد کفالت مادر راهنمایی بفرمایید سپاس

  157. سلام من با مادرم زندگی میکنم ۱۸ سالمه …پدر و مادرم بصورت عقد موقت ازدواج کردن…و پدرم تنها همسر مادرم بودن…یعنی در شناسنامه مادرم نام هیچ مردی ثبت نشده تابحال لطفا راهنمایی بفرمایید در مورد کفالت مادر

  158. سلام وقت بخیر
    آیا بعد از گرفتن معافیت دائم کفالت مادر
    اگر مادر ازدواج کند معافیت باطل نمیشود؟!

  159. سلام خسته نباشین گفتین که خانواده فرد مشمول تا قبل از 16 سالگی میتونن کفالت بگیر برای اونایی که در سنین بالاتر هستن چی؟؟

    1. سلام
      جهت راهنمایی بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید

  160. سلام من پدرم فوت کرده و خودم ۷ ماه شده که از خدمت نرفتنم میگذره سه برادر از خود بزرگتر دارم دو تاشون متاهل هستند و از من بزرگتر مجرد است ولی معتاد است الانم کمپ هست چهار سال زندان هم دارد و چهار تا خواهر بزرگتر از خودم دارم که همشون ازدواج کردن منو مادرم زندگی میکنیم آیا میتوانم کفالت بگیرم.؟

    1. سلام وقت بخیر
      برای موضوع شما ممکن است مواردی در زمینه کمیسیون موارد خاص لحاظ شود

  161. سلام من 23 سالمه و 7 ماه از طلاق پدر و مادرم گذشته و تک فرزندم غیبتم ندارم ، یک ماهه اخر رو با مادرم زندگی می کنم ولی می دونم پدرم برای حفظ ابرو به همسایه ها تو محل زندگی خودش نگفته طلاق گرفته ، ازونور فامیلای پدریم نمی دونن اینا طلاق گرفتن ولی فامیلای مادریم می دونن ، می خوام بدونم اگ اقدام کنم تو تحقیقات محلی از همسایه های محل زندگی پدر ممکنه سوال بشه ؟ در کل این موضوعات ممکنه باعث رد شدن معافیم بشه ؟ لطفا ج بدین

  162. سلام. من دانشجو هستم و پدرم فوت کرده و یه برادر بزرگتر از خودم هم دارم که خدمت سربازی رفته.
    من میتونم معافیت کفالت مادر بگیرم؟

  163. سلام
    مادرمن خارج ازکشورهستندومن به ایران اومدم برای گرفتن معافیت کفالت مادرمطلقه،آیاحضورمادردرایران الزامیست؟

  164. سلام من مادر و پدرم ۳ ساله از هم جدا شدن و الان ۲۱ سالمه و از ۱۷ سالگی ترک تحصیل کردم و پیش مادرم زندگی میکنم مادرم هم مریضی قلبی داره و زیر پوشش کمیته هست یک برادر کوچک تر هم دارم که الان سربازیه نمیتونم ولشون کنم میخواستم ببینم میتونم کفیل مادرم بشم

  165. سلام ببخشید من پدر مادرم تازه طلاق گرفتن و یک برادر کوچک تر دارم ۱۷سالشه ودو خواهر کی یکش بزرگ تر هست و یکش هم ۹ سالشه و خودم ۱۹سالم هست و معافیت تحصیلی دارم.. ازاون زن یکی بابام یک برادر دارم بزرگ تر ناتنی هست و متاهل… میخواستم ببینم شرایطو دارم الانم با مادرم زندگی میکنیم

  166. سلام جناب وقت بخیر
    من از 5 تا 15 سالگی کفیل مادر بودم که مادرم ازدواج کرد
    و الان 3 سال می‌گذره و من الان 18 سالمه

    میدونم تا اینجای کار کفیل مادر محصوب نمیشم ولی لطفاً ادامه رو هم بخونید و خواهشاً حتما جواب بدید

    بگذریم از این که قوانین داخل آیین نامه نظام وظیفه چقدر مسخره و فکر نشده است
    و ممکنه کسی که از 15 تا 18 سالگی مادرش شوهر نداشته معاف بشه، ولی کسی مثل من که تا 15 یا 16 سالگی کفیل مادر بودم معاف نشه

    از اونجایی که راجع به چند زنه و چند فرزنده بودن پدر نا تنی هیچ تبصره یی داخل آیین نامه سازمان نظام وظیفه نیومده من نه تنها حق اعتراض جدی دارم بلکه واقعا به نظرم معافیت حق مسلم منه

    1-نظر شما چیه؟
    2-برای همچین اعتراضی دقیقا دقیقا باید کدوم بخش و کدوم اتاق ساختمون نظام وظیفه توی میدون سپاه برم؟
    3-مراحل گرفتن کارت معافیت و رفتن به مصاحبه حضوری هر کدوم تقریبا چند روز طول میکشه و ایا ممکنه در طول درخواست، فرا رسیدن تاریخ مشمولیت با مراحل گرفتن کارت معافیت تداخل پیدا کنه؟

    خدا یک دنیا خیر و اجر بهتون بده لطفاً جواب 3 سوال منو زود بدید
    تا 7 روز دیگه من مشمول میشم

  167. سلام پدرم ۳ ماه هست فوت کرده و بنده دانشجو هستم و معافیت تحصیلی دارم تا چند سال دیگه
    ۳ برادر هستیم که یکی از آن ها خدمت رفته و متاهل هست و اون یکی سرباز فراری که غیبت خورده اما مجرده آیا می تونم کفالت مادرم رو بگیرم ؟

  168. باعرض سلام ودرود
    من ۱۹سالمه وهنوزغیبت ندارم پدرم۵سال پیش فوت کردن وبرادری بزرگترومتاهل دارم که سربازی نرفته،چجوری میتونم کفالت مادرمو بگیرم؟

    1. سلام
      احتمالش کم میباشد اما برای بررسی بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید

  169. سلام وقت بخیر مادر من ۳ ماه پیش از پدرم طلاق گرفته
    و یک برادر بزرگ تراز خودم دارم که حدود ۱ساله از خدمت سربازی فرار کرده و از ترس اینکه مامور ها بگیرنش به شهری دیگه رفته
    من ۲۰سالمه و یک برادر ۱۲ساله دارم که با مادرم زندگی میکنیم در چه صورتی کفالت مادر رو میتونم بگیرم؟

    1. سلام وقت بخیر طبق کمیسیون موارد خاص نظام وظیفه بر اساس قوانین جدید بررسی خواهد شد

  170. سلام.من تمام کارای معافیم (مادر مطلقه)رو انجام دادم حتی فیش صدور کارت رو هم واریز کردم بعد رفت استان منفی شد به علت اینکه مادرم پیش پول خونه و ماشین داره الان من چیکار باید کنم؟نزدیک ۲ میلیون خرج کردم ۲سال دنبالشم بعد بیان این حرفو بزنن لطفا راهنمایی کنید با سپاس

  171. با سلام پدر بنده اخیرا فوت کردند و ایشان دو تا زن داشتند و سه تا پسر…

    درشناسنامه مادر من دو تا پسر هست که یکیش منم و یکیش برادر دیگرم ک به بیمار لاعلاج مبتلا است و فلج است و قبلا هم کفالت پدرم را گرفته بود. مادرمم تحت حمایت کمیته امداد است…خودمم دانشجو ام و بدون غیبت…آیا من معاف میشوم؟

    اگه اره ممنون میشم روند اونو بگید بهم🌹🌹

    1. سلام وقت بخیر باید شرایط شما بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد.

  172. باسلام و عرض ادب
    چه زمانی از تاریخ طلاق مادر باید گذشته باشد که فرزند پسر بتواند برای دریافت معافیت اقدام کند؟؟

    1. سلام
      جهت بررسی کفالت مادر با کارشناسان ما تماس بگیرید

  173. سلام ببخشید من مادر پدرم طلاق گرفتن من کلافت موقتم رو گرفتم بعد من میخوام برم تهران میتونم از نظام وظیفه تهران کفالتم رو بگیریم یا فقط باید از شهر خودم بگیرم

  174. سلام ببخشید من مادر و پدرم یک سال طلاق گرفتند الان من کفالت موقت رو هم گرفتم الان من اگه بخوام برم تهران میتونه کفالت دائمم رو از نظام وظیفه تهران بگیرم یا باید فقط از نظام وظیفه شهرم بگیرم

  175. سلام خسته نباشید من پدرم 8 سال پیش فوت کرده برادرم با کفالت من معاف شده و من به خاطر برادر بزرگترم نمی تونم کفالت مادرمو بگیرم به نظر شما بهترین راه برای اینکه بتونم ثایت کنم برادر من توانایی کفالت مادرمو نداره چیه! ایا برادرم میتونه به یه شهر دیگه انتقالی بگیره و من معاف شم یا راه دیگه ای هم هست

  176. من شرایط معافیت کفالت مادر رو دارم و فقط اون قسمت تنها فرزند پسر بالای ۱۸ سال رو یک سوال دارم، من برادرم ۲۸ سالشه و پایان خدمت داره و متاهل هم هست، با این اوصاف من میتونم مشمول این معافیت بشم؟ در حاضر معافیت تحصیلی دارم و دانشجو هستم

    1. سلام وقتتون بخیر درصورت وجود برادر بزرگتر امکانش وجود ندارد اما مینوانید در صورت داشتن شرایط از طریق کمیسیون موارد خاص نیز اقدام بفرمایید.

  177. سلام
    پدر من مهر سال 99 فوت شده و من تنها پسر هستم.
    از مهر سال 1400 وارد غیبت شده ام.
    با توجه به این که پدر من قبل از تاریخ غیبت فوت شده، آیا قادر به دریافت معافیت کفالت مادر هستم؟

    1. باسلام با توجه به قوانین کفالت مادر برای کفالت اقدام کنید

  178. برادر بزگتر من بعد از انجام خدمت سربازی به خارج از کشور مهاجرت کرد
    من میتونم کفالت مادرم که طلاق گرفته رو به عهده بگیرم؟

    1. سلام وقت بخیر امکان کفالت شما با شرایط اصلی امکان پذیر نیست ولی از راه معافیت های موارد خاص اقدام کنید

  179. سلام اگه کفالت مادر بگیریم اگه درخانه پدر زندگی کنیم مشکلی پیش میاد؟
    مادرم خونه مادر بزرگم باشه خودم خونه پدرم

    1. سلام وقت بخیر اگر شرایط را داشته باشید امکان پذیر است

  180. سلام، من ۲۶ سالمه، غیبت ندارم و دانشجو هستم، مادر و پدرم به تازگی طلاق گرفته اند. یه برادر دارم که متاهله و در حال خدمته! میتونم کفالت مادرم رو بگیرم و معاف شم؟

    1. سلام وقت بخیر باید شرایط شما بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد

  181. سلام.من الان ۱۹ سالمه و تک پسر خانواده ام ومعافیت تحصیلی دارم و پدر و مادر به تازگی جدا شدن.خواهر یا برادر کوچیکتر و صغیر هم ندارم مادرم تنهاست و طلاقشون هم تو ۱۸ سالگی من اتفاق افتاده.ایا من میتونم بعد از گذشت ۳۰ ماه برای معافیت کفالت اقدام کنم یا نه؟

    1. با سلام بله زیر نظر وزارت اطلاعات انجام میشود که شرایط شما بررسی شود

  182. سلام وقت به خیر.من پدرم سالهاست فوت شده.یک برادر بزرگ تر دارم که چند سال پیش کفالت خواهر کوچکترم را به عهده گرفته و معاف شد.خواستم ببینم آیا بنده میتوانم با گرفتن کفالت مادرم معاف شوم؟

  183. سلام من اقام اعصاب روانه و ۶۰ سالشه و براددم بزرگه معتاده یکی از ریه هاش از دست داده و برادرم کوچیه اعصاب روانه تحت بهزیستیه و مادرم هم طلاق گرفته و ی خواهر ۱۵ ساله دارم میشه معافیت بگیرم

  184. سلام و عرض ادب
    در قسمت مدارک لازم برای دریافت کفالت مادر در مرحله اول عنوان شده ( تکمیل و ارائه برگه واکسیناسیون مشمول ) . لطف میکنید توضیح بدید منظور کدام واکسیناسیون است ؟؟؟

  185. با سلام من پدرم سال 96 فوت کرده و مادر با 68 سال سن به علت مشکلات ستون فقرات وعارضه های دیگر از کار افتاده است و بهزیستی به ایشان معلولیت متوسط دادند و ناتوانی مادر به علت بیماری تشخیص داده شد و معلولیت حاد و شدید ندادند. من 28 سال سن دارم و نزدیک به 8 سال میشود که به علت پرستاری از مادر و پدر خانه نشین شده ام. مادر مجرد است و از کار افتاده من از چه طریقی می توانم کفالت مادر را بگیرم؟

    1. سلام پس از گذشت ۳۰ ماه، چنانچه مادر فاقد همسر و سرپرست باشد، معافیت موقت به معافیت دائم کفالت مادر تبدیل می‌شود
      در حالت کلی اگر شما تنها فرزند پسر بالای ۱۸ سال هستید و پدر شما فوت کرده است یا والدین شما طلاق گرفته اند و غیبت ندارید، می توانید مشمول معافیت کفالت باشید..

      1. سلام من پدرم فوت کرده و خودم ۷ ماه شده که از خدمت نرفتنم میگذره سه برادر از خود بزرگتر دارم دو تاشون متاهل هستند و از من بزرگتر مجرد است ولی معتاد است الانم کمپ هست چهار سال زندان هم دارد و چهار تا خواهر بزرگتر از خودم دارم که همشون ازدواج کردن منو مادرم زندگی میکنیم آیا میتوانم کفالت بگیرم.

        1. سلام وقت بخیر
          برای موضوع شما ممکن است مواردی در زمینه کمیسیون موارد خاص لحاظ شود

      2. سلام من پسر ارشدم ۲۲سالمه دانشجوام داداشم ۱۷سالشه ۹ماه دیگ ۱۸سالش میشه پدر فوت شده من معاف نمیشم یعنی؟چون برادرم ۹ماه دیگ ۱۸میشه؟

        1. سلام
          احتمالش وجود دارد اما باید شرایط شما و برادرتان دقیق تر توسط کارشناسان ما بررسی شود

  186. سلام
    اگه زمان طلاق مادر ۳۰ ماه گذشته باشد و مادر یک ازدواج موقت و باطل شده داشته باشد و از زمان ابطلاع ازدواج موقت یکسال گذشته باشد باز هم شامل معافیت میشود یا خیر ؟؟

    1. سلام بله اگر 30ماه گذشته باشد می توانید ولیسی باتوجه به ازدواج موقت ممکنه نظام وظیفه اذیت بکنن

      1. سلام خسته نباشید مادر من نزدیک ۶ماه هست طلاق گرفت
        ته!
        من یک برادر بزرگ تر از خودم دارم که از خدمت فرار کرده و به شهری دیگ رفته
        من ۲۰سالمه و یک برادر۱۲ساله دارم ک با مادرم زندگی میکنیم در چه صورتی کفالت به من تعلق میگیره؟

        1. وقت بخیر طبق کمیسیون موارد خاص نظام وظیفه بر اساس قوانین جدید بررسی خواهد شد

  187. با سلام، من تمامی شرایط کفالت مادر رو دارم ، اما در حال حاضر دانشجو هستم و معافیت تحصیلی دارم، آیا در حال تحصیل هم میتوانم اقدام به کفالت مادر کنم یا خیر؟

    1. سلام بهترین زمان هست اقدام کنید چون زمان یا اعزام براتون نمیاد مشکلی نداره اقدام کنید

  188. سلام اگر کسی دوره آموزشی گذرانده وخودسرپرست باشد درحال حاضرفرارکرده باشدمعافیت شمالش میشه؟

  189. سلام اگر سربازی فرارکرده باشد وبی سرپرست باشد دوره آموزشی گذرانده باشد خودش سرپرس خودش معافیت شاملش میشود

    1. باسلام برای اطلاعات بیشتر و شرح کامل توضیحات با کارشناسان ما تماس بگیرید

    1. سلام
      نامین هزینه ها و خرج و مخارج و نگهداری و سرپرستی مکفول

  190. سلام من پدرم یک سال فوت شدند و یک برادر دارم که خارج از کشور زندگی میکنه و خدمت سربازیشو رفته خبریم ازش نیست , تمامی خرجای زندگیمون با خودمه میتونم کفالت مادرمو بگیرم؟

    1. سلام وقتتون بخیر شما از طریق کمیسیون موارد خاص میتوانید اقدام بفرمایید.

  191. سلام وقت بخیرمن ۲۱سالمه پدرم ۳ ماهه فوت کرده یه خواهر از خودم بزرگ تر دارم برادر ندارم من میتونم معاف بشم.

    1. بله چون تنها فرزند پسر بالای 18 سال هستی حتما اقدام کن تا دیر نشده و غیبت نخوردی

  192. سلام. من الان معافیت موقت کفالت مادر(طلاق گرفته) دارم. بعد تو این دوره عمل تخلیه رحم و تخمدان انجام داده و دیگر قادر به فرزنداوری نیست ، میخواستم بدونم که تاثیری برای گرفتن معافیت دائم من داره این عمل جراحی؟؟؟

    1. سلام خسته نباشید من پدر و مادرم ۲۰ ساله جدا شدن و ۲ تا برادریم من ۲۶ و اون داداشم ۲۲ من با مادرم زندگی میکنم و سرپرستم و اون داداشم با پدرم هستش من سر ۱۸ سالم رفتم خدمت ۵ ماه خدمت کردم خبرم نداشتم متونم کفیل مادرم شم به خاطر مشکل زندگی فرار کردم ایا الان بعد ۷ سال فراری بودن امکانش هست معاف بشم من با مادرمم و از پدر و برادرم هیچ خبری نداره مادرمم مجرده لطف کنید راهنمایی کنید تمامی مدارکم هست طلاق نامه و یه محل میدون من دارم خرج مادرمم رو میدم

  193. سلام ، مادر من تازه طلاق گرفتن و من دانشجو هستم و یک برادر کوچیک پانزده ساله دارم میتونم کفالت مادرمو بگیرم ؟؟

    1. سلام افراد موضوع این بند تا سی ماه متوالی میتوانند از معافیت کفالت موقت استفاده کنند و در پایان مدت مذکور در صـورت دارا بودن شرایط کفالت از معافیت دایم بهره مند خواهند شد. مبنای محاسبه معافیت موقت، تاریخ فوت همسر یا تاریخ ثبت طلاق میباشد.

  194. سلام یعنی درهر صورت معافیت فقط برای کسانی که برادر بزرگ خانواده هستند میرسد ؟

  195. سلام خسته نباشید ، مادر من اگه بعد طلاق حقوق پدر فوت شدشو بگیره با منی ک زندگی میکنه من میتونم کفالتشو بگیرم یا حقوق پدر فوت شدشو نمیتونه بگیره ؟؟؟

      1. سلام ،وقتتون بخیر ببخشید شما منظورتون چیه ایشون گفتند که حقوق پدره مادرش (پدربزرگ)تعلق می‌گیرد یعنی حقوق بگیر دولت است در قانون کفالت قید شده که مادر باید در پوشش بهزیستی باشد و یعنی خود مشمول‌ خرج مادرش را بدهد

        1. سلام
          جهت بررسی بیشتر شرایطتون با کارشناسان ما تماس بگیرید

  196. سلام
    خواستم بدانم ایا برای کفالت مادر برای فرزند ایا تحقیق درب منزل می ایند یا فقط استشهاد انجام می شود

  197. سلام
    من پدر مادرم ۲۰ ساله جدا شدن
    خودم حدود پنج ماه پیش مشمول خدمت شدم
    برادر بزرگتر دارم ولی ده ساله ازدواج کرده و بچه هم داره و خدمت سربازیشو رفته
    ایا من میتونم کفالت مادر رو بگیرم؟

    1. سلام
      به دلیل داشتن برادر بزرگتر احتمال ان کم میباشد اما باید شرایط شما دقیق تر بررسی شود

  198. سلام
    من دانشجو هستم پدر و مادرم وقتی ۱۹ سالم بوده طلاق گرفتن الان هم ۳۰ ماه داره میگذره میتونم برا معافیت اقدام کنم؟؟

    1. سلام
      احتمال ان وجود دارد اما باید شرایط مادر و شما به طور کامل بررسی شود

  199. سلام من سربازی سال ۸۹رفتم ۱۰روز هم خدمت کردم پدرم سال۹۶فوت کرده برادربزرگم سال ۹۹فوت کرده حالا یک مادر مریض دارم متاهل هستم معافیت میشم از طرف مادرم
    ممنون میشم جواب بدین

    1. سلام
      احتمال ان وجود دارد اما برای بررسی بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید

  200. سلام خسته نباشید. اصل اخرین مدرک تحصیلی منظورش چیه؟
    اصل مدرک رو تا زمانی ک کارت پایان خدمت نداشته باشی بهت نمیدن

  201. سلام وقت شما بخیر ، پدر و مادر من از هم جدا شده اند و بیشتر از ۳۰ ماه گذشته است و مادرم سرپرستی من را بر عهده دارد و تک فرند هستم . اما مادرم کار میکند و حقوق بگیر هست. میخواستم بپرسم معافیت کفالت مادر شامل من میشود؟

  202. سلام
    من با بابابزرگ مامان بزرگم زندگی میکنم و الان ۱۸ سالمه و وقتی ۵ سالم بود مامان بابام طلاق گرفتن و مادرمم ازدواج نکرده و تمام شرایط بالا رو دارم
    فقط تا به امروز با مامان بزرگ بابا بزرگم بودم چون کفالت بر عهده پدرم خورده بوده اون زمان
    حالا چون ۱۸ سالم شده مطمئنا مختار هستم با مادر باشم یا پدرم
    ولی این ۱۰ سال زندگی ای که من با بابابزرگ پدریم داشتم برام مسئله ساز نیست ؟

  203. سلام . من مادرم دو ساله توافقی از پدرم جدا شده ، و یک برادر بزرگتر دارم که مشغول تحصیل بود و دو ساله فارغ التحصیل شده . و ۳۴ سالشه . من ۳۰ سالمه و متاهل هستم و یک فرزند دارم . و برادر کوچیکترم . ایا من میتونم کفالت مادرم رو به عهده بگیرم ؟ یا این حق برادره بزرگتر و مجردمه ؟ چون من شنیدم بین دو فرزند حق انتخاب با مادره

  204. سلام من هنوز معافیت تحصیلی دارم من میتونم با طلاق پدر با مادرم بعد از طلاق اقدام به معافیت تحصیلی انجام بدم.

  205. سلام .کسی بخاطر معافیت طلاق صوری انجام داده و پدر و مادر فرد در کنار هم زندگی کنند و معافیت هم گرفته شده و کار دولتی هم گرفته بعدا دچار مشکل نمیشود ؟؟

    1. باسلام تحقیقات زیر نظر وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران انجام میشود

  206. سلام وقت بخیر ببخشید پدر من تابعه هستن و در ایران‌با ما زندگی میکنن ولی سرپرست خانواده مادر محسوب میشوند و من تک فرزند هستم آیا من میتونم کفالت مادرم رو بگیریم ؟؟؟

    1. سلام وقت بخیر
      به دلیل اینکه پدر در قید حیات می باشد ، این امکان میسر نمی باشد

  207. سلام بنده پدرم فوت شده و كارت پايان خدمتم را يك سالي ميشه كه گرفتم كه معافيت كفالت مادره سؤالم اين هست كه مادر من بعد از چند سال ميتونه ازدواج مجدد داشته باشه و آيا اين كارتي كه من دارم معافيت مؤقت هست و اگر معافيت مؤقت هست بعد از چند مدّت دائم ميشه ممنون از زحمات شما

    1. سلام وقتتون بخیر احتمالا شما معافیت کفالت مادر در خصوص فوت پدر را گرفتید ئ ربطی به معافیت موقت ندارد

  208. سلام من 23 سالم برج 1041/04 درس ام تموم میشه و وارد یکسال معافیت فراغت از تحصیل میشم مادرم یک ماه طلاق گرفته میتونم برای معافیت اقدام کنم

    1. سلام وقتتون بخیر بهتر است برای کفالت مادر بعد از 3 ماه گذشتن در خواست دهید ولی به صورت کلی امکان معافیت شما هست

  209. سلام من یه برادر بزرگتر دارم که معتاده ولی معافیت کفالت گرفته خواستم بدونم نمیتونیم معافیتشو باطل کنیم و خودم کفالت مادرمو بگیرم

  210. سلام. مادر من ۱۰ ساله طلاق گرفته و من تنها پسر ۱۸ ساله خانواده هستم اما مادرم یه پسر از یه شوهر دیگه بزرگتر از من داره که معافیت کفالت گرفته سرنوشت من چی میشه

  211. سلام من ۸سال جدا شدم و فرزندم تیرماه ۱۸ساله میشود وحضانتش با من است..تاکی وقت دارم برای اقدام معافیت وا اینکه من شاغل هستم و۴۰سال هستم مشکلی برای معافیت به وجود میاد..به من گفته آمد سن مادر باید بالای ۵۰باشد

    1. سلام وقتتون بخیر معافیت کفالت مادر از طریق طلاق منظورتان میباشد؟

  212. سلام پدرم دوساله که فوت کرده بنده ۱۸ سالمه غیبت هم ندارم وفقط یک برادر بزرگتر دارم برادرم سربازی رفته و ازدواج کرده و با ما زندگی نمی کنه و من و مادرم هستیم و یک خواهر ۷ ساله دارم ایا کفالت به من

    1. سلام وقت بخیر
      شرایط شما در خانواده و شرایط مادر شما باید مورد بررسی قرار بگیرد.برای کفالت خواهر طبق شرایطی می توانید اقدام کنید

  213. درود بر شما.من میخوام برا کفالت مادر اقدام کنم .تمام شرایط رو دارم .مادرم بازنشسته اموزش و پرورش هست و حقوق بیمه مرحوم پدرم رو هم میگیره .ایا این موضوع خللی در کارم ایجاد میکنه؟

    1. سلام وقت بخیر
      طبق متن قانون نظام وظیفه این مورد خللی برای اقدام شما در زمینه ی معافیت کفالت ایجاد نمی کند

  214. با عرض سلام من محمد ۲۴ ساله که متاهلم و پدر مادرم جدا شدن و برادر ۱۵ ساله دارم ایا میتوانم کفالت مادر اقدام کنم ممنون میشم راهنمایی کنین

    1. سلام وقت بخیر
      برای معافیت از طریق کفالت مادر طبق قوانین و شرایطی امکان پذیر می باشد

  215. سلام وقت بخیر
    پدر بنده فوت شده و مادرم هم بالای شصت سال سن دارند من یک برادر بزرگتر و یک برادر کوچکتر دارم ک هردو ازدواج کرده اند آیا من میتونم کفالت مادرم رو به عهده بگیرم

    1. باسلام باید شرایط شما کاملا بررسی شود برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید

  216. سلام پدرومادرم سه ساله طلاق گرفتن مادرم به صورت غیر ثبتی ازدواج کرده وصاحب دختری شده در این صورت میتوانم کفالت مادر بگیرم

  217. سلام ،
    من کف دست و پاهام خیلی زیاد عرق میکنه و همش خیسه و قفسه سینه (جناغ) هم برجسته هست
    امکانش هست معافیت پزشکی بگیرم؟

    1. سلام وقت بخیر
      شرایط بیماری های شما باید بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد

  218. سلام، بخشید من پدرم فوت کرده منم فرزند اخرم یه برادر دارم سربازی رفته الانم ازدواج کرده و مستقله من میتونم کفالت بگیرم یا نه؟ (الان فقط من با مادرم زندگی میکنم)

  219. سلام، بخشید من پدرم فوت کرده منم فرزند اخرم یه برادر دارم سربازی رفته الانم ازدواج کرده و مستقله من میتونم کفالت بگیرم یا نه؟ (الان فقط من با مادرم زندگی میکنم)

    با تشکر

  220. سلام من پدرم سال ۸۳ فوت شدن و خودمم تا سال ۹۱ دانشجو بودم و غیبت دارم تا الان و یه برادر معلول دارم که معافیت پزشکی داره مادرم هم بازنشسته هست و کفیل برادرم.با توجه به اینکه در زمان غیبت هم شرایط کفالت رو داشتم میتونم کفیل مادرم بشم؟

    1. سلام وقت بخیر
      برای کفالت اولین شرط نداشتن غیبت می باشد

  221. سلام من مادرم مریض هستش پرونده پزشکی داره ازلحاظ دیسک کمر نمی تونه خوب راه بره بشینه روی زمین یک بار عمل کرده دکتر اشتباهی مهره دیگه عمل کرده به طور کلی هردکتری بردمش عملش نمی کنند سرپرست نداره یعنی پدرم فوت کرده مادرم مستمر بگیر هستش دوتا برادرم متاهل هستند متولد۱۳۷۲ هستم سربازی نکردم آیا معافیت شامل من میشه

    1. سلام وقت بخیر
      در صورت عدم غیبت سربازی تحت شرایطی برای شما امکان پذیر می باشد

  222. سلام؛ مستمری بگیر تامین اجتماعی با حداقل حقوق هستم ایامیتوانم برای پسرم معافیت کفالت بگیرم نظام وظیفه میگویند اقدام نکنید شما حقوق بگیر هستید درکمیسیون رد میشوید شما در توضیحات فوق اعلام نموده اید حقوق مادر ربطی به معافیت کفالت ندارد. سپاس

    1. سلام وقت بخیر
      در زمینه ی مورد شما باید شرایط دیگیری مورد بررسی قرار بگیرد

  223. سلام خسته نباشید پدر مادر من یک ساله طلاق گرفتن و با مادرم زندگی میکنم ، برادر ندارم یک خواهر 5ساله دارم آیا میتونم کفالت بگیرم ؟ 17سالمه سال دیگه 18سالم میشه

  224. سلام خسته نباشید پدر مادر من یک ساله طلاق گرفتن و با مادرم زندگی میکنم ، برادر ندارم یک خواهر 5ساله دارم آیا میتونم کفالت بگیرم ؟ 17سالمه سال دیگه 18سالم میشه

  225. سلام خسته نباشید من 17سالمه سال دیگه 18سالم میشه پدر و مادرم 1ساله طلاق گرفتن با مادرم زندگی میکنم ، برادر ندارم ی خواهر 5ساله دارم آیا میتونم کفالت بگیرم ؟

  226. سلام من پدرم فوت کرده مادر قبل از ازدواج با پدر من بچه ی پسر داشته که با ما زندگی نمیکنه ایا کفالت به من تعلق میگیره

  227. سلام خسته نباشید،مادرم از پدرم ۱ساله طلاق گرفته خواهرم و مادرم پیش من زندگی میکنن
    همه شرایط را هم دارم
    فقط شرایط ۳۰ماه موقت و بعد دائم چیه و چجوریه میشه توضیح بدید
    نمیشه بعد تاییدیه برای معافیت کارت رو بگیرم؟

    1. سلام وقت بخیر
      برای اطلاعات کامل در زمینه کفالت با کارشناسان ما تماس بگیرید

  228. سلام..وقت بخیر..بنده پدرم براثرکرونا فوت شدن و من با مادر خواهرم زندگی میکنم…برادرم متاهل و سرباز هستن و مشکل کلیوی دارن ینی دارای ی کلیه هستن و قادر ب سرپرستی مادرم نیستن و مدارک پزشکی برادرم موجود هست.ومادرمم مدارک پزشکی دارن..خاستم شرایط کفالت مادربدونم

    1. سلام وقت بخیر
      تحت شرایطی انمکان معافیت شما وجود دارد

  229. سلام
    من کارت موقت خود را دریافت کردم و بعد ۳۰ماه کارت دائم خود را دریافت نمودم ازین ببعد چنانچه مادر ازدواج کند کارت معافیت من باطل میشود؟

  230. سلام من. ۴ساله. ازدواج. کردم. ویک. پسر 2ساله. دارم. همسرم. یکم‌‌‌عصبئ. استرسی شده. بعد از. زائمان. مادر زنم. از. پدر زنم. سالهاس.جدا. شده. مادر زنم. زنم. رو. بدونه. من خبر دار باشم. وبدونم. برده. بسترئ. کرده. بئمارستان. و من راضئ. نیستم. بچم. از. مادر ش. دور. شده. زنمم. داره. اونجا.تو یک اوتاق. ۲.در ۴دق. میکنه. مادرشم. نمیاد. ترخئص. کنمش. تورو. خدا. یه. راه. حل. به من. بدین. زنمو. بتونم. بئارم. بئرون. ۸روز. بچم. غصه داره. میخوره. کمکم. کنئد من. کسیم. ندارم. به. خدا. صواب. داره. ساکن. کرجم. فقط. زنمو. بیارم. بیرون. از اون.روانی. خونه

  231. سلام،من تنها پسر خانواده هستم و مادرم سرطان دارد و پدرم از پس هزینه های شیمی‌درمانی برنمی‌آید.خواستم بدونم میشود کفالت مادر را گرفت.

    1. سلام وقتتون بخیر طبق شرایطی و از طریق ماده 6 امکانش میتواند وجود داشته باشد.

  232. سلام وقتتون بخیر من سال۹۱ آموزشی رفتم.میان دوره مرخصی اومدم.دیگه نرفتم.۱۰سال پیش.پدرم بدلیل سرطان فوت کرده.برادر از خودم بزرگتر دادم.متهل هست. و دارای یک فرزند.خدمت هم رفته..و یک برادر از خودم کوچکتر دارم.که بدلیل دوبار ضربه مغزی شدن.وکل بدنش پلانتینه ومشکل اعصاب داره.تونانایی کارکردن.نداره.بدلیل ناقص بودن.. تنگی نفس.آیا میتونم.کفالت بگیرم.مادر یا برادر کوچک بگیرم.میشه لطف کنی.جوابم بدی‌

    1. سلام وقتتون بخیر بخاطر وجود برادر بزرگتر امکانش کم است.

  233. اعزام خدمت شدم.۹۰تو آموزشی میان دوره اومدم.بخاطره مشکلات نرفتم.۱۰سال غیبت دارم‌پدرم بخاطره سرطان فوت شد.میتونم.کفالت مادرم بگیرم.برادر بزرگتر دالم.ازدواج کرده.جداست.و یه برادر گوچک دارم.بخاطره تصادف ضربه مغزی شد.تنهم بدنش پلاتینه مشکل اعصاب داره.تنگی نفس هم داره.یخاطره همین معاف شد.

    1. سلام وقتتون بخیر بخاطر وجود برادر بزرگتر امکانش کم است.

  234. سلام وقتتون بخیر من سال۹۱ آموزشی رفتم.میان دوره مرخصی اومدم.دیگه نرفتم.۱۰سال پیش.پدرم بدلیل سرطان فوت کرده.برادر از خودم بزرگتر دادم.متهل هست. و دارای یک فرزند.خدمت هم رفته..و یک برادر از خودم کوچکتر دارم.که بدلیل دوبار ضربه مغزی شدن.وکل بدنش پلانتینه ومشکل اعصاب داره.تونانایی کارکردن.نداره.بدلیل ناقص بودن.. تنگی نفس.آیا میتونم.کفالت بگیرم.مادر یا برادر کوچک بگیرم.میشه لطف کنی.جوابم بدی‌

    1. سلام وقتتون بخیر بخاطر وجود برادر بزرگتر امکانش کم است.

  235. سلام وقتتون بخیر من سال۹۱ آموزشی رفتم.میان دوره مرخصی اومدم.دیگه نرفتم.۱۰سال پیش.پدرم بدلیل سرطان فوت کرده.برادر از خودم بزرگتر دادم.متهل هست. و دارای یک فرزند.خدمت هم رفته..و یک برادر از خودم کوچکتر دارم.که بدلیل دوبار ضربه مغزی شدن.وکل بدنش پلانتینه ومشکل اعصاب داره.تونانایی کارکردن.نداره.بدلیل ناقص بودن.. تنگی نفس.آیا میتونم.کفالت بگیرم.مادر یا برادر کوچک بگیرم.

    1. سلام وقتتون بخیر بخاطر وجود برادر بزرگتر امکانش کم است.

  236. سلام
    من ۳۱ سال سن دارم و پدر و مادرم چهار سال است که از هم جدا شده اند و اشتغال به تحصیل دارم و غیبت هم نخورده ام ولی برای تایید این طلاق باید نزدیکانم مثل عمه و عمو و یا دایی و خاله باید بیاییند محضر و شهادت بدهند ولی هیچکدام بدلیل مشکلات نمی آیند.
    من چگونه میتوانم از این قانون کفالت مادر برای معافیت سربازی استفاده کنم؟

    1. سلام وقتتون بخیر اگر شرایط لازم را داشته باشید میتوانید برای کفالت مادر اقدام فرمایید.

  237. سلام خسته نباشید پدرم یک ساله ک فوت کردن من پسر بزرگم سربازی نرفتم و ازدواج کردم و دو برادر کوچیک تر دارم ک سربازی رفتن آیا من میتونم ک کفالت مادرم رو بگیرم یانه؟!!

    1. سلام وقت بخیر
      برای کفالت مادر شرایط و وقوانین جدید لحاظ خواهد شد

  238. سلام من پدرم ۳ ماه فوت کرده تازه سنم به مشمولیت میرسه ۴ تا برادر دارم که ۳تاشون از مادر جدایی ایم متاهلن،یدونه از داداشام تنی مجرد که مجردی زندگی میکنه آیا میتونم با این شرایط معافیت بگیرم

    1. باسلام براید شرایط شما بررسی شود برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید

  239. سلام من پدرم ۳ ماه فوت کرده تازه سنم به مشمولیت میرسه ۴ تا برادر دارم که ۳تاشون از مادر جدایی ایم متاهلن،یدونه از داداشام تنی مجرد که مجردی زندگی میکنه آیا میتونم با این شرایط معافیت بگیرم

    1. باسلام براید شرایط شما بررسی شود برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید

  240. سلام بنده ۱۶ سال دارم
    پدر و مادرم به صورت توافقی طلاق گرفتند
    خیلی ها میگن بعد از ۳۰ ماه معاف میشم
    ولی اون موقع ۱۸ سال و ۴ ماهم میشه
    آیا معاف کفالت مادرم رو میگیرم؟

    1. باسلام باید شرایط کفالت را داشته باشید طبق قوانین جدید اقدام کنید

  241. سلام خسته نباشید من در خدمت سر بازی مادر پدرم از هم جدا شدن و یک سال است که من و مادرم جدا زندگی می‌کنیم برادر هم ندارم الان 7ماه سربازم و می خوام برای معافیت اقدام کنم آیا می شود

  242. سلام من اگه بخوام کفالت مادر بزرگم رو بگیرم باید چیکار کنم

  243. سلام وقت بخیر ، عذر میخوام یه سوال داشتم ، من پدر و مادرک ده سال هست که جدا زندگی میکنن.در واقع پدر ترک کردن مارو و مادرم منو خواهرم رو بزرگ کردن . بتازگی پدر و مادرم طلاق رسمی گرفتن . من ۱۹ سال سن دارم خواستم بدونم میتونم برای معافیت اقدام کنم ، چون اون مدت زمانی بعد طلاق دهنمو درگیر کرد ،با این حال که الان ده ساله ترک کردن و منو مادرم داریم کار میکنیم . خواستم بدونم با استشهادیه محلی حل میشه یا نیازی نیست به استشهادیه محلی . ممنونم

    1. سلام
      در ابتدا طلاق نامه باید رسمی باشد و حداقل 30 ماه از ثبت ان گذشته باشد و اگر کمتر از این بازه ی زمانی باشد شرایط خاصی وجود دارد که برای اطلاع بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید

  244. سلام وقت بخیر .عذر میخوام یه سوال داشتم ،پدر و مادر من ده سالی هست که جدا زندگی میکنم ،در واقع پدر ترک خانواده کرده و منو خواهرم رو مادرم بزرگ کردن ،بنده الان ۱۹ سال سن دارم ، پدر و مادرم هم بتازگی طلاق رسمی از محضر گرفتن .میخواستم بدونم من میتونم برای معافیت مادرم اقدام کنم ؟

  245. سلام. اگر مادری مطلقه ازدواج موقت کرده باشد باز هم پسرش میتواند معافیت کفالت مادر را بگیرد؟

    1. سلام خیر حتی در صورت ثبت ازدواج موقت واجد شرایط برای دریافت معافیت کفالت نیستید.

    2. سلام بنده معافیت موقت خود را گرفتم بعد سی ماه اقدام برای گرفتن کارت دایم خود را انجام دادم و آن را نیز دریافت نمودم سوال من اینست چنانچه بعد از گرفتن کارت دائم مادر ازدواج کند آیا کارت معافیت من باطل میشود؟

      1. سلام
        ببخشید امکانش هست یه راه ارتباطی، آیدی یا شماره تماس بدین؟ چند تا سوال داشتم

        1. سلام از طریق سایت آویژه بسته مشاوره تهیه کنید

  246. با سلام
    پدرم فوت شده و مادرم چون حقوقپدرم رو دریافت میکنند امکان تحت پوشش قرار گرفتن در کمیته امداد و بهزیستی نیست.یک برادر بالای ۱۸ سال دارم که خدمت سربازی رو انجام داده ولی به علت مشغله کاری و متاهل بودن و اینکه در شهر دیگه زندگی میکنند قادر به رسیدگی به مادرم نیستند و مادرم هم بیماری قلبی دارن
    امکان کفالت مادر هست؟اگه هست باید چیکار کنم؟؟

    1. سلام وقت بخیر
      در مورد این شرایط امکان ندارد اما شرایط دیگری اگر دارید می توانید اقدام کنید

  247. سلام من پدر و مادرم حدودا دوماه میشه که طلاق گرفتن من حدودا تا اواخر ۱۴۰۱ معافی دارم ولی درس نمی خونم کار میکنم یک خواهر کوچکتر از خودم هم دارم که با من و مادرم زندگی میکنه میخواستم بدونم منم میتونم برای معافیت موقت اقدام کنم

  248. من سال ۹۳ رفتم خدمت و اموزشی رو تموم کردم و رفتم یگان بعدشم به خاطر مشگلاتی که داشتم نتونستم ادامه بدم خدمتمو. اون موقع هم یه بچه داشتم که رفته بودم خدمت و به خاطر خدمتم از زن قبلیم جدا شدم به دلایلی و دوباره ازدواج کردم و الانم بچه دومم داره به دنیا میاد انشالا .

    پدرم سال ۸۳ فوت کرد و سه تا داداشیم و داداش وسطی که از من بزرگتر بود فوت شد قبل از این که برم خدمت و داداش بزرگمم چهار سال پیش تشنج کرد و فلج شد و الانم روتخت افتاده تو خونه و من و مادرم مواظبشیم

    البته چون ما روستا نشین بودیم و هزینه های پزشگی داداشم بالاست مجرور شدم بیام شهر کار کنم تا بتونم خرجشونو بدم .

    الانم مادرو داداشم تنها تو روستان و منم تو شهر دارم کارمیکنم و خرجیشونو میفرستم از این ور فرار کردم از خدمت . بابامم فوت شدن و خودمم بچه دومم دوهفته دیگه به دنیا میاد و سی سال سنمه .

    خواستم بدونم باید چیکار کنم‌ کفیل مادرم یا برادرم بشم ؟ اصلا منو کفیل میکنن؟یانه؟؟؟ ممنون میشم جوابمو بدید.

  249. سلام
    من سال ۹۳ رفتم خدمت و اموزشی رو تموم کردم و رفتم یگان بعدشم به خاطر مشگلاتی که داشتم نتونستم ادامه بدم خدمتمو. اون موقع هم یه بچه داشتم که رفته بودم خدمت و به خاطر خدمتم از زن قبلیم جدا شدم به دلایلی و دوباره ازدواج کردم و الانم بچه دومم داره به دنیا میاد انشالا .

    پدرم سال ۸۳ فوت کرد و سه تا داداشیم و داداش وسطی که از من بزرگتر بود فوت شد قبل از این که برم خدمت و داداش بزرگمم چهار سال پیش تشنج کرد و فلج شد و الانم روتخت افتاده تو خونه و من و مادرم مواظبشیم

    البته چون ما روستا نشین بودیم و هزینه های پزشگی داداشم بالاست مجرور شدم بیام شهر کار کنم تا بتونم خرجشونو بدم .

    الانم مادرو داداشم تنها تو روستان و منم تو شهر دارم کارمیکنم و خرجیشونو میفرستم از این ور فرار کردم از خدمت . بابامم فوت شدن و خودمم بچه دومم دوهفته دیگه به دنیا میاد و سی سال سنمه .

    خواستم بدونم باید چیکار کنم‌ کفیل مادرم یا برادرم بشم ؟ اصلا منو کفیل میکنن؟یانه؟؟؟ ممنون میشم جوابمو بدید.

  250. سلام پدر بنده اعتیاد شدید به مواد مخدر دارههیچ منبع درامدی نداره من خرج خونه و خواهر و مادرم رو در می یارم با کارکردن آیا می تونم کفالت مادرمو بگیرم ؟

    1. سلام وقت بخیر
      شرایط شما برای کفالت باید بیشتر بررسی شود

  251. سلام پدرومادر من حدود ۶ ساله درگیر دادگاه وطلاق گرفتن بودن و حدود ۱سال است که مادرم از پدرم طلاق گرفته است و بنده ۱۸سال دارم و دارای معافیت تحصیلی و مادرم من را نمیخواهد و نمیخواهد حتی به دیدنش بروم ایا میتوانم غیابی کفالت ان را بگیرم درصورتی که به دنبال مادرم نفرستند و چون میدانم نمی اید برای کار های کفالت و معافیت من ایا من میتوانم کفالت را بگیرم در صورتی که نیاز نداشته باشند به مادر من که من را نمیخواهد ؟؟؟

    1. سلام .اگه مادر معلم باشه ایا بازم کفالت به فرزند تعلق میگیره؟مادر و پدرم چند ساله از هم جدا شدن ‌.مادرم ازدواج نکرده .

  252. سلام وقت بخیر
    بنده پدرم فوت شده و دو تا بردار بزرگتر از خودم هم دارم ولی سربازی رفته اند و نیازی به کفالت ندارند آیا من میتوانم کفالت مادرم رو بگیرم ؟!

  253. سلام
    بنده دانشجو هستم
    پدرم فوت شده و دو برادر بزرگتر دارم که خدمت رفته اند و یکیشان ازدواج کرده و دیگری مجرد است. هر دو برادر سر مشکلات خانوادگی رفتو امد ندارند با مادرم. برادر مجردم اصلا معلوم نیست کجاست. آیا به بنده معافیت کفالت میدهند؟
    درصورتی که مادرم بخواهد که بنده کفالت او را بپذیرم، آیا به بنده معافیت میدهند؟

    1. سلام. در صورتی که مادر شما تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند سازمان بهزیستی یا کمیته امداد امام خمینی قرار گرفتن باشند به عنوان فرزند کوچکتر میتوانید از معافیت کفالت استفاده کنید.

  254. سلام
    بنده پدرم فوت شده. دو برادر بزرگتر دارم که خدمت رفته اند و یکیشان ازدواج کرده است. هر دو برادر با خانواده ما مشکل دارند و بردار مجرد بنده معلوم نیست کجا است. آیا بنده میتوانم کفالت مادر را بگیرم؟
    اگر مادر بنده بگوید که میخواهد من کفیل او باشم، آیا باز معافیت میدهند؟

    1. سلام وقت بخیر
      امکان معافیت شما از طریق معافیت مددجویی تحت شرایطی امکان پذیر است

  255. با سلام بنده ۸ساله معافیت داعم کفالت مادر رو دارم .بعد این مدت مادرم قصد ازدواج مجدد با پدرم را دارند خواستم ببینم معافیت من باطل میشود؟؟باتشکر

    1. سلام وقت بخیر
      گرفتن معافیت کفالت فقط در دوره ی اخذ معافیت مهم است

  256. سلام من 24سالمه
    پدرم 19ساله فوت کرده و دو تا برادر بزرگتر دارم که هر دو ازدواج کرده اند
    میخواستم بدونم میتونم کفالت مادرم رو بگیرم

  257. سلام وقت بخیر من پدرم هشت سال پیش فوت کرده بیست سالمه دو تا برادر بزرگ تر از خودم دارم ولی ازدواج کردن و سر خونه زندگیشون هستن من قیم مادرم هستم و تنها با او زندگی میکنم دفترچه هم اصلا پست نکردم دو سال از خدمتم گذتشه ولی گفتم اصلا تا الان دنبالش نرفتم ایا به من تعلق میگیره مادرم هم ازدواج نکرده و فقط منو اون زندگی میکنیم

  258. سلام خسته نباشید ‌‌مادرمن پنج ساله طلاق گرفتن و صیقه با یک آقایی هستن میخواستم بدونم اگر در جایی ثبت نشده باشه من میتونم معافیت بگیرم مادر من با اون آقا زندگی میکنه و تمام خرج چ مخارجش بر عهده طرف است

    1. سلام. با توجه به اینکه یکی از مراحل غیر قابل حذف در دریافت معافیت کفالت مادر تحقیقات محلی است حتی اگر صیقه در جایی ثبت نشده باشد ممکن است در تحقیقات محلی مشخص شود و کفالت را لغو کند.

    2. سلام داداش منم شرایطم مثل شماس مادر منم 3 سال است طلاق گرفته چجوری تونستین مرحله تحقیق محلی رو رد کنید؟

  259. سلام من ۲۱ سال سن دارم
    پدرم وقتی ۴ سالم بود فوت شده
    یه خواهره بزرگتر از خودمم دارم که ۲۵ سالشه
    مادرم ازدواج کرده و دو فرزند هم داره
    خواهرمم ازدواج کرده
    آیا میتونم کفالت بگیرم؟

    1. سلام من پسرم سرباز هست آموزشی رفته بعداز مرخصی رفته برود سر یگان خدمت کند نرفته برگشته امده
      حالا به من گفتن که. میتواند تکلف من شود چون خانم هستم ده سال طلاق گرفتم و ازدواج نکردم پسر بزرگتر از این هم ندارم
      حالا فراری حساب میشود یا نه ؟
      تکلف من میشود

      1. سلام وقت بخیر در صورتی که قبل از تاریخ مشمولیت ایشان شما طلاق گرفته باشید می تواند برای کفالت اقدام کند

  260. سلام وقت بخیر‌….من پدرم فوت شده و برادرم کفالت منو گرفته…حالا من در چه شرایطی میتونم کفالت مادرم رو بگیرم؟؟؟

    1. سلام. درصورتی که مادر به دلیل بیماری تحت پوشش نهاد های حمایتی قرار گرفته باشند میتوانید برای دریافت معافیت کفالت اقدام کنید.

  261. سلام
    20 سالمه و دانشجو هستم و پدرم 11 ساله ما را رها کرده و در خانه جدا زندگی می‌کند و ازدواج مجدد کرده ولی مادر من رو طلاق نداده
    میتونم با استشهادیه محلی کفالت مادرم برای سربازی بگیرم؟

    1. سلام. خیر برای دریافت کفالت مادر مطلقه باید طلاق نامه محضری وجود داشته باشد.

  262. سلام خسته نباشید
    من سال ۹۲ اعزام شدم خدمت
    بعد از مدتی فرار کردم و برگشتم
    یعنی چندبار فرار کردم و برگشتم تا الان
    بعد مادر و پدر من سال ۹۳ جدا شدن
    هنوز هم ازدواج نکرده
    خودم ۴ سال پیش ازدواج کردم
    و اینکه مادر من بیمه تامین اجتماعی هست زیر نظر بیمه ی پدربزرگم
    غیبت اولیه هم نداشتم
    میتونم اقدام کنم برای معافیت؟

    1. سلام. خیر مشمولین غایب یا فراری مشمول دریافت معافیت کفالت نیستند.

  263. سلام خسته نباشید
    من سال ۹۲ اعزام شدم خدمت
    بعد از مدتی فرار کردم و برگشتم
    یعنی چندبار فرار کردم و برگشتم تا الان
    بعد مادر و پدر من سال ۹۳ جدا شدن
    هنوز هم ازدواج نکرده
    خودم ۴ سال پیش ازدواج کردم
    غیبت اولیه هم نداشتم
    میتونم اقدام کنم برای معافیت؟

    1. سلام. خیر مشمولین غایب یا فراری مشمول دریافت معافیت کفالت نیستند.

      1. سلام خسته نباشین راهی برای گرفتن معافیت هست در روز غایب بودن

  264. سلام من مادرم فوت کرده و من پیش مادربزگم زندگی میکنم میخواستم بدونم میتونم معافیت بگیرم یا نه باتشکر

    1. سلام وقت بخیر در صورتی که تنها نوه پسری بالای 18 سال باشید و دایی هم نداشته باشید بله

  265. با سلام،بنده در مرحله اول ک باید سه شاهد درحه دو ببرم مشکل دارم چون عمویم پایان خدمت جدید دریافت نکرده و یک ماه از مهلت یک ساله معافیت تحصیلی من گذشته ،آیا دلیل موجهیست و میتوانم بازهم برای کفالت درخواست دهم؟

      1. من مطلقه نیستم اما هیجده سال است که باپسرم تنها زندگی میکنم آیا پسرم میتواند معافی کفالت بگیرد؟

  266. سلام وققتون بخیر.
    میخواستم بدونم مادر مشمول اگر در حال حاضر صیغه موقت یا دائم داشته باشه بازم میشه برای کفالت اقدام کرد؟؟
    با تشکر

    1. سلام وقت بخیر اگر به صورتی رسمی باشد خیر نمیتوانید .

  267. سلام من ۱۸ سال دارم پدرو مادرم من وقتی دوساله بودم از هم جدا شدن وپدرم ۲ سال پیش فوت کرده و مادرم ازدواج کرده تک فرزند هم هستم میخواستم بدونم از سربازی معاف میشم یا ن؟؟

    1. سلام. خیر در صورت ازدواج مجدد مادر مشمول دریافت معافیت کفالت نیستید.

  268. سلام من ۱۸ سال دارم پدرو مادرم من وقتی دوساله بودم از هم جدا شدن وپدرم ۲ سال پیش فوت کرده و مادرم ازدواج کرده تک فرزند هم هستم میخواستم بدونم از سربازی معاف میشم یا ن؟؟

    1. سلام. خیر در صورت ازدواج مجدد مادر مشمول دریافت معافیت کفالت نیستید.

  269. سلام بنده مادری دارم که بعد ازطلاق ازدواج کرده آیاشامل کفالت مادر میشوم یا نه؟

    1. سلام. خیر کفالت مادر به تنها پسر بالای ۱۸ سال زنی تعلق میگیرد که سرپرست مرد (همسر) نداشته باشد.

  270. سلام وقتتون بخیر باشه من ۱۴ ساله پدرم فوت کرده و یک برادر بزرگتر از خودم دارم که معافیت پزشکی گرفته میخواستم بدونم من میتونم از معافیت کفالت مادر استفاده کنم با نه؟؟ مرسی

    1. در صورتی که برادر بزرگ تر شما از کار افتاده باشد می توانید برای گرفتن معافیت کفالت اقدام کنید

  271. سلام.من متولد دی ماه سال 1383 هستم و امسال مشمول شدم.
    پدر و مادرم 8 سال از هم جدا شدن و حضانتم با پدرم هستش.

    1..برای گرفتن کفالت مادر آیا باید حضانت به مادرم انتقال پیدا کند یا نیازی نیست؟

    2.. مادرم مجددا ازدواج کرد و طلاق گرفت و همچنان بدون همسر می باشد آیا میتونم همچنان از معافیت کفالت استفاده کنم؟

    1. سلام نیازی نیست به حضانت و اگر مادر مجرد باشد می توانید کفالت او رابگیرید

  272. سلام من ۱۸ سالمه پدرم سال ۹۲ فوت کردن یک برادر بزرگ دارم ک‌کفالت‌ خواهرم رو گرفته مادرم هم‌تحت پوشش کمیته امداد هست میتونم برای معافیت کفالت مادر اقدام‌کنم

    1. سلام خدمت شما، بله امکان معافیت مادر از طریق معافیت مددجویان را دارید و میتوانید اقدام کنید.

      1. سلام من پسرم سرباز هست آموزشی رفته بعداز مرخصی رفته برود سر یگان خدمت کند نرفته برگشته امده
        حالا به من گفتن که. میتواند تکلف من شود چون خانم هستم ده سال طلاق گرفتم و ازدواج نکردم پسر بزرگتر از این هم ندارم
        حالا فراری حساب میشود یا نه ؟
        تکلف من میشود

        1. سلام وقت بخیر در صورتی که قبل از تاریخ مشمولیت ایشان شما طلاق گرفته باشید می تواند برای کفالت اقدام کند

  273. سلام..آیا بعداز اینکه معافی دائم گرفته شد..مادر هیچوقت اجازه ازدواج مجدد نداره؟؟یااگر ازدواج کنه معافی باطل میشه؟؟من ۱۱ساله جدا شدم و معافی پسرم هم چندسال پیش گرفتم

    1. سلام خدمت شما، در صورت پیگیری نظام وظیفه و کمبود نیرو بله امکان باطل شدن وجود دارد.

  274. با سلام .
    اگر فرد کارت معافیت دائم را که برای کفالت است گرفته باشد ، در صورتی که خدایی ناکرده مادر فوت کند ، معافیت باطل میشود و فرد باید به سربازی برود ؟

    1. سلام ،خیر کارت باطل نمیشود و همچنان شما شامل معافیت و کارت هستید.

  275. با سلام .
    اگر شخص کارت معافیت دائم که برای کفالت مادر است را گرفته باشد و خدایی ناکرده مادر فوت کند ، آیا معافیت از بین میرود و شخص باید به سربازی برود ؟

    1. سلام ،خیر کارت باطل نمیشود و همچنان شما شامل معافیت و کارت هستید.

  276. سلام بنده یک برادر دانشجو دارم و پدر و مادرم از هم جدا شدند . میخواستم بپرسم در چه شرایطی امکان گرفتن معافیت کفالت هست؟

    1. سلام من پسرم سرباز هست آموزشی رفته بعداز مرخصی رفته برود سر یگان خدمت کند نرفته برگشته امده
      حالا به من گفتن که. میتواند تکلف من شود چون خانم هستم ده سال طلاق گرفتم و ازدواج نکردم پسر بزرگتر از این هم ندارم
      حالا فراری حساب میشود یا نه ؟
      تکلف من میشود

      1. سلام وقت بخیر در صورتی که قبل از تاریخ مشمولیت ایشان شما طلاق گرفته باشید می تواند برای کفالت اقدام کند

  277. سلام؛ نوزده سالمه دانشجو و تک فرزند پدر و مادرم تازه جدا شدند چه زمانی باید برای معافیت کفالت دائم اقدام نمایم ایا نیازی هست در این مدت برای معافیت کفالت موقت اقدام نمایم. سپاس

    1. 30،ماه بعد از تاریخ طلاق نه نیازی به معافیت موقت نیست چون معافیت تحصیلی دارید

  278. سلام من یه برادر بزرگ تر از خودم دارم که با گرفتن معافیت کفالت از کار افتادگی پدرم.کارت رو گرفت و پدرم ۸ساله فوت شده الان برادرم متاهل شده و منو مادرم هستیم .بظرتون میشه معافیت کفالت مادرم رو بگیرم؟

  279. سلام بنده معافیت موقت کفالت مادر دارم الان اگه ازدواج کنم معافیت باطل میشه یا صبر کنم دائم بیاد میشه راهنمایی کنید

    1. سلام وقت بخیر مادر شما نباید ازدواج کند خود شما مشکلی ندارید

    2. سلام بنده ۱۰ سال طلاق گرفته دو پسر دارم که یکی خارج ازکشوره ‌دیگری ۱۸ ساله می‌توانم معافیت کفالت دومی را بگیرم؟

      1. سلام وقت بخیر
        منظور شما این است که شما کفالت فرزندتان را بگیرید؟

        1. سلام ،من ۳۵سالمه ۲تا بچه دارم پدرم فوت شده مادرم بامن زندگی میکنه خودمون هم مستاجریم کفالت شامل من میشه یاخیر

          1. سلام.شما با 35 سال سن و 2 فرزند معافیت دائم میگیرید.

  280. سلام
    من ۲۱سال سن دارم و دانشجو هستم وغیبت ندارم پدرم دو زن دارد و من تنها فرزند از مادر خودم هستم آیا امکان دارد کفالت مادرم را بگیرم؟

    1. سلام وقت بخیر به دلیل حضور پدرتان شما نمی توانید کفالت مادر بگیرید

      1. ‌سلام پدر من فوت شده. ۲۱سالمه و دانشجو ام و برادر بزرگتر از خودم دارم که متاهله.ایا من میتونم کفالت مادر رو بگیرم؟

  281. سلام من دانشجوی کارشناسی هستم و کفالت موقت مادر گرفتم سوالم اینه بعد ۳۰ ماه اگر دائم نشه من ممکن هست بازم ادامه تحصیل بدم؟

    1. سلام. بله چنانچه در حال تحصیل باشید و درخواست معافیت کفالت رد شود میتوانید به تحصیل خود ادامه دهید.

  282. درصورتی که فرد برای کفالت مادر اقدام کرده باشد و به دلیل اینکه هنوز ۳۰ ماه از فوت همسر نگذشته باشد و به تک فرزند ذکور وی معافیت موقت داده می‌شود.
    حال این سوال مطرح می‌شود که
    در صورتی که فرزند در معافیت موقت به سر می برد و با معافیت موقت این نوع کفالت در حال تحصیل می باشد و در این حین مادر وی قبل از اتمام ۳۰ ماهگی فوت کند آیا در این صورت معافیت موقت به معافیت دائم تبدیل می شود که مشکلی برای تحصیل فرزند بوجود نیاید یا خیر

    1. سلام، اگر مادر فوت کند معافیت کفالت نیز باطل میشود ،اگر از پلیس+۱۰ برگه معافیت تحصیلی اخذ شده باشد میتوانید به تحصیل ادامه دهید.

  283. سلام من مادری هستم مطلقه ازمحافیت هیچی نمیدانستم درسختی زندگی میکنم پسرم رفت سه ماه آموزشی راهم گذراندوقتی تقسیم شدآمدتهران چندروزی هم تهران خدمت کردچون پول نداشت

  284. سلام و وقت به خیر من پدرم فوت شدن و برادر بزرگ تر دارم که معافیت نگرفته و غیبت داره و من و مادرم هر دو تحت پوشه کمیته امداد هستیم آیا میتونم کفالت مادرم رو بگیرم؟

  285. سلام من بيمه تامين اجتماعي هستم ميسه كفالت مادر رو بگيرم؟

  286. سلام من ۱۸ سال دارم و پدرم ۱۰ روز است فوت کرده ی خاهر بزرگتر دارم ک ۵ سال ازدواج کرده میتونم کفالت مادرم رو بگیرم ؟ برای کفالت باید ۳ ماه اموزشی هم برم ؟

  287. با سلام من کارت معافیت داءم از طریق مادر مطلقه که معلم هست رو دارم. ضمنا پدرم هم ازدواج کرده و زندگی خودش را دارد. من برای گرفتن بورسیه تحصیل خارج از کشور لازمه که دارایی های “سرپرست من” کمتر از یک حدی باشه.
    سوالم اینه سرپرست من چه کسی محسوب میشه از نظر قانون؟؟؟

  288. من پدر ندارم ولی برادر بزرگتر از خودم دارم که یه شهر دیگه اس کارش زندگیش همه چیزش اونجاس تو اون شهر کارمند بانکه تشکیل زندگی داده زن و بچه داره تو اون شهر فقط منم از مادرم مراقبت میکنم میتونم معافیت کفالت مادر بگیرم؟

  289. با سلام من پرم 5 سال است فوت کرده والان چند سال است غیبت خورده ام .مادرم مریض است ودوباردر بالای 18 سالم به جرمی درزندان به مدت طولانی محکوم هستند ایا می توان از کفالت مادر استفاده کنم ومعاف شوم .راه حل چیست ممنون

  290. باسلام خدمت شما،بنده۲۲سال دارم،متاهل هستم،بنده۷سالگی مادرم ازپدرم طلاق گرفتن،و۸ماه پیش مادرم براثربیماری سرطان سینه ازدست دادم و۷سال تمام ازش نگهداری کردم،ولی فوت شدن والان پدرومادربزرگ مریضم رومن نگهداری میکنم مریض هستن وبااونازندگی میکنیم.واینم بگم ک اصلاغیبت ندارم ودانشجوهستم درکنارمتاهل بودنم

  291. سلام .من تک فرزند هستم معافیت تحصیلی دارم .مادرم مریضی خاص قلبی و داروی خاص دریافت می کند .حدود ۵ سال است که پدرم خارج از کشور رفته …آیا می تونم معافیت و کفالت مادرم را بگیرم

    1. سلام ببخشیداگروقتی فرزند هفده ساله باشد وحدتی صورت گرفته باشد ومادر در کمیسیون پزشکی از کار افتاده‌ی دارد و تک فرزند خانواده باشد معافیت کفالت مادر را می‌تواند بگیرد ممنون

  292. باسلام .پدر من حدود ۴ الی ۵ سال که خارج از کشور رفته و من و مادرم باهم زندگی می کنیم و طلاق هم نگرفتند و در این مدت یکبا ر هم نیامده مادر مشکلات خاص قلبی دارد و باید حتما کسی در کنارش باشد و دارو خاص از سیزده آبان دریافت می کند و پرونده دارد
    تا کنون تحصیل می کردم و بیست سالم کارشناسی ام امسال تمام‌می‌شود تک فرزند هستم و بچه دیگری ندارند آیا می توانم معافیت بگیرم

  293. من پدرم فوت کرده ۵ ساله داداشم خدمتشو خریده مادرم سالمه ولی داداشم پولی در نمیاره من میتونم معافیت بگیرم و غیبتامو پاک کنم

  294. سلام بر شما خسته نباشید
    بنده ۱۸ سالم هست و دارم درس میخونم
    پدرم بهمن ماه پارسال فوت کردن یه برادر ۳۰ ساله دارم ک ازدواج کرده و بچه داره و کارت معافیت خودش رو گرفته و کارش دولتی هست و نمیتونه از مادرم نگه داری کنه دو تا خواهر هم دارم ک متاهل هستن میخواستم ببینم ایا من میتونم برای معافیت از طریق کفالت مادرم اقدام کنم؟

  295. سلام برای معافیت تاریخ صیغه طلاقو میخوان یا ثبت طلاق چون وقتی طلاق پدر و مادرم ثبت شده تو محور من ۱۶ سال و یک ماهم بوده ولی صیغه طلاق قبل ۱۶ سالگی بود
    آیا می تونم معافیت بگیرم .

  296. سلام بنده ٣ سال غيبت دارم درحاليكه بابام زندان بود بخاطر همين يكساله ازاد شده تازه اعزام زدم ولي ميبينم كسي نيست سرپرستي كنه پدرم مريضه نميتونه يك خواهر ١٦ ساله و يه برادر ٧ ساله هم دارم كسي نميتونه خرج خونه رو بده بنظرتون معاف ميشم اگه اقدام كنم؟

    1. باسلام دوست عزیزشرایط شما نیاز به برسی دقیق تری دارد لطفا با مشاورین ما تماس حاصل فرمایید

  297. سلام ما پنج تا برادریم که چهار تاشون عروسی کردن فقط من موندم خونه کمک خرج مادر پیرن و یک خواهر با ذهن کم و پدرم ۵ ساله فوت کرده میخواستم ببینم به من معافیت تعلق میگیره اقدام کنم

  298. سلام
    نوزده سالمه معافیت تحصیلی دارم پدر و مادرم تازه جدا شدن چه زمانی برای معافیت کفالت اقدام نمایم

  299. سلام خسته نباشید پدر مادرم طلاق گرفتن ۱۶ماه خدمت کردم سربازی به خاطر مشکلات نمیرم و سرکار میرم میتونم کفالت مادرم بگیرم

    1. سلام درصورت داشتن غیبت یا فرار ابتدا باید با مدارکی که ثابت کند دلایل فرار شما موجه بوده اقدام به توجیه فرار کنید و بعد از تایید قاضی درخواست کفالت مادر را ثبت کنید.

  300. سلام
    پدر و مادر جدا شده اند مادرم حقوق بازنشستگی میگیرد ایا مافیت کفالت من تاثیری بر حقوق مادرم می گذارد؟

  301. سلام
    من دانشجو هستم و پدر و مادرم جدا شدند و مادرم بازنشسته هستند . با توجه به اینکه ایشون حقوق بازنشستگی میگیرند من میتونم کفالت بگیرم؟

    1. سلام .من تک فرزند هستم معافیت تحصیلی دارم .مادرم مریضی خاص قلبی و داروی خاص دریافت می کند .حدود ۵ سال است که پدرم خارج از کشور رفته …آیا می تونم معافیت و کفالت مادرم را بگیرم

    2. سلام من ۱۸ سال دارم و پدرم ۱۰ روز است فوت کرده ی خاهر بزرگتر دارم ک ۵ سال ازدواج کرده میتونم کفالت مادرم رو بگیرم ؟ برای کفالت باید ۳ ماه اموزشی هم برم ؟

  302. سلام. من 20 سال سن دارم و برادر بزرگتر از خودم که 25 سال سن دارد قبلا با استفاده از جانبازی پدر معاف شده است. الان که پدرم فوت شده اند می توانم برای کفالت مادر اقدام کنم؟ یک خواهر کوچکتر از 18 سال مجرد و یک خواهر بزرگتر از 18 سال متاهل که جدا از ما زندگی می کنند نیز دارم.

  303. سلام من درحال خدمت هستم و یک بار فرار کردم و فیش حقوقی هم گذاشتم دادگاه و ۶ ماه اضاف دفترچه ای دارم و پدر مادرم میخان جدا بشن مادرم پیر هستش و مریضه ایا میتونم کفالت بگیرم یک داداش هم دارم راهش دوره و دوتا بچه داره و وضع خوبی نداره که بتونه از مادرم نگهداری کنه

  304. با سلام و خسته نباشی من مادرم عضو کمیته امداد هستن بعد اینکه چند ماه دیگه بازنشسته میشود از طریق کمیته به تامین اجتماعی انتقال پیدا میکنه و حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی رو میگیره با ده سال سابقه
    اگر من معافیت کفالت مادرم را بگیرم ایا حقوق مادرم قطع میشود یا نه؟!

  305. با سلام پدر مادرم 8ماهه از هم جدا شدن
    من الان 20سالمه و ترم 5 توی دانشگاه در حال تحصیل هستم و بدون غیبت سربازی
    هفته قبل با وثیقه 15 روز به ترکیه رفتم میخاستم بدونم آیا بنده میتونم کفالت مادرم رو بگیرم؟
    به ترکیه رفتنم مشکلی نداره سر این موضوع ؟

  306. سلام من وقتی پنج سالم بود پدرم تو تصادف فوت شد و مادرم مشکل نخاعی پیدا کرد خودم ۲۰سالمه و برادرم ۱۶ سالشه و مشکل اینه که مادرم مجددا دوباره ازدواج کردن و در حال طلاق گرفتن هستن ایا معافیت موقت به من داده میشه در صورت کفیل شدن مادرم؟ و اگه اینکه معافیت موقت بهم داده میشه، برادرم کف دست و پاهاش خیلی آب میاد میتونم با این دلیل ثابت کنم که شرایط نگه داری از مادرم رو نداره و معافیت دائم بگیرم؟

  307. سلام من 20سال سن دارم نزدیک 5 ماه هم غیبت پدر مادرم هم در حال جدا شدن هستند آیا می توانم کفالت مادرم را بگیرم

  308. سلام من ی خواهر بزرگتر از خودم دارم و پدر و مادرم یک ماهه جدا شدن ایا بازهم معاف میشم؟ ….در صورت معافیت مو من میتونم ادامه تحصیل بدم؟خب

  309. سلام خوهش میکنم راهنماییم کنید

    من معافیت تحصیلیم تا یک ماه دیگه وقت داره اما درس رو تا ترم پنج ادامه دادم ولی نتونستم پاس کنم و فارغ التحصیل بشم
    پدرم فوت کرده و تک فرزندم و مادرمم شصت سال به بالاست، آیا میتونم کفالت بگیرم؟
    میترسم برا اینکه نتونستم فارغ التحصیل بشم بهم کفالت ندن
    خواهش میکنم راهنماییم کنید

    1. سلام. میتوانید پیش از اتمام معافیت تحصیلی برای دریافت معافیت کفالت درخواست خود را ثبت کنید. دقیقا داشته باشید که حتی یک روز غیبت میتواند مانع دریافت معافیت کفالت شود.

  310. سلام وقت بخیر اول از توضیحات کامل تون خیلی ممنون هستم خسته نباشید

    والا من ۲۱ ساله هستم و تا حالا برای رفتن به سربازی هیچ اقدامی نکردم ولی یک خواهر از خودم کوچیکتر دارم و پدرم ۱۸ سال پیش از دنیا رفت است تحت پوشش بهزیستی هستیم و خودم ۵ سال هست ترک تحصیل کردم و مستاجر هستیم…

    خواستم بودم من میتونم از طریق کفالت مادر از خدمت معاف شم ؟؟ ممنون میشم جواب بدین

    1. سلام. شرط اولیه برای دریافت معافیت کفالت نداشتن غیبت سربازی است .اگر بتوانید دلایل مستندی برای توجیه غیبت ارایه دهید واحد شرایط برای دریافت معافیت کفالت هستید .

  311. با سلام مادر من ۵ ساله از پدرم جدا شده
    و بنا بر دلایل شخصی صیغه دوساله با آقایی رو داره که این آقا با ما زندگی نمی کنه فقط وحضورش ماهی یکبار هست ومن با مادرو خواهرم زندگی می کنم آیا می تونم کفالت مادر م رو بگیرم

    1. سلام وقت بخیر اگر عقد موقت به صورت رسمی باشد خیر و در صورتی که در جایی ثبت نشده باشد امکان دارد در راستی ازمایی و تحقیقاتی که از طرف نظام وظیفه صورت میگیرد مشخص شود .

  312. سلام بنده سه برادر دارم که ازدواج کردند و دورن و یه برادر دارم که اعتیاد داره و قادر به سرپرستی مادرم نیست بنده میتونم کفالت بگیرم؟

    1. سلام وقت بخیر اگر همه برادران شما در این موضوع عذر موجه داشته باشند و کفالت مادر را به شما انتقال دهند بله میتوان گفت که میتوانید معافیت کفالت را با توجه به شروط لازمه بگیرید

  313. سلام خسته نباشید
    من پدرم روز ششم اموزشیم فوت کرد دوتا برادر بزرگتر دارم ک متاهل هستن و هردو خدمت رفتن و من الان سرپرست مادر و خواهر13 ساله خود هستم برادرانم به علت مشکلات شخصی توانایی رسیدگی به خواهر و مادر50سالمو ندارن خواهر و مادرم ب علت فوت پدرم حال روحی خوبی ندارن الان سه ماهه دارم خدمت میکنم ولی 6ماه اضافه خدمت دارم آیا میتونم کفالت مادر و خواهر خودم رو بگیرم؟

    1. سلام باید مدارکی مبنی بر موجه بودن غیبت آماده کنید، اگر نظام تایید کند و غیبت توجیه شود میتوانید با توجه به شرایط از کفالت خواهر یا ماده ۶ بهزیستی استفاده کنید.

  314. اگر اصل برگه فوت یا اصل شناسنامه را گم کرده باشیم چکار باید بکنیم لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام. میتوانید از طریق اداره ثبت احوال برای دریافت المثنی یا تاییدیه مدارک اقدام کنید.

  315. سلام من پدر مادرم حدود ۱۰سال پیش طلاق گرفتن و من با پدرم زندگی میکنم و حدود ۵ساله که با مادرم در ارتباط هستم و مادرم شوهر داشت که من وقتی حدود ۸ماه خدمت بودم طلاق گرفت و شوهر مادرم معتاد بود و امنیت مادرم ترسیده بودم و مجبور شدم که فرار کنم بعد از ۸ماه و الان خدود ۱سال که فرار کردم و پشتیبانه مادرم هستم و مادرم هم دیسک کمر دارد و الان هم دادگاهیم کردم برای فرار از خدمت و میخواستم بدونم میتونم نرم و واسه کفالت اقدام کنم یا برم اونجا با دادستان توضیح بدم ؟

    1. باسلام دوست عزیز از طلاق دوم مادرشما حتما باید ۱ سال بگذرد تا اقدام کنید و کارت دائم بعد گذشت ۳۰ماه وتا زمانی که وضعیت فرار مشخص نشود امکانش نخواهد بود

  316. سلام بنده پدر مادرم ۱۰سال پیش طلاق گرفتن ولی با پدرم زندگی کردم و ۵سال با مادرم رفت امد دارم و مادرم دوباره شوهر کرده ولی من وقتی که ۸ماه خدمت بودم طلاق گرفتم در واقعا شوهر مادرم معتاد بود و امنیت مادرم نمیتونستم خدمت کنم و فرار کردم و یه داداش کوچک تر از خودم دارم ۱۰سالشه و الان حدود ۸ماهه از خدمت فرار کردم و نامه برام اومد که باید برم دادگاه ….
    واینکه میخواستم بدونم میتونم کفالت بگیرم و اگه میشه راهنمایم کنید ممنون میشم

    1. باسلام دوست عزیز از طلاق دوم مادرشما حتما باید ۱ سال بگذرد تا اقدام کنید و کارت دائم بعد گذشت ۳۰ماه وتا زمانی که وضعیت فرار مشخص نشود امکانش نخواهد بود

  317. سلام من ۲۷ سالمه آقام یک ماه پیش فوت کرد..یک برادر بزرگتر خودم دارم که متآهله البته برادرم دیسک کمر داره…آیا میتونم کفالت مادرم بگیرم..در ضمن تا سال ۹۸ معافیت تحصیلی داشتم.

    1. سلام خدمت شما باتوجه به وجود برادر بزرگتر متاسفانه شرایط کفالت را نخواهید داشت

  318. سلام من پدرم دو ساله فوت کردن خودم الان ۲۴ سالمه ی برادر بزرگتر دارم ازدواج کردن در حال حاظر خرج مادر و خواهرمو خودم میدم ایا میتوانم کفالت مادر بگیرم؟

    1. سلام باتوجه به داشتن برادر بزرگتر امکان کفالت نخواهد بود

      1. سلام من سه ساله از همسرم جدا شدم یک دختر23 ساله مجرد دارم حضانت بامن است پسرم 28سال داره می تونه معافیت بگیره

  319. سلام من پدرم فوت کرده و تنها پسر هستم دو خواهر دارم رفتم برای نظام وظیفه گفتند می‌توانم کفالت بگیری ولی با مطالعاتی که داشتم موتوجه شدم اگه ۳۰ماه از فوت پدر نگذشته باشه معافیت موقت تعلق میگیره سوالی که دارم ایا معافیت که برای من صادر میشه داعم هست یا معافیت موقت چون ۳۰ماه نگذشته ممنون میشم پاسخ بدید

  320. سلام
    بنده ۱۸ سال دارم و پدر و مادرم شش سال هست که طلاق گرفتند یه برادر ۱۵ ساله دارم
    آیا معافیت شامل من میشه؟

    1. بله
      کفالت مادر به شما تعلق میگیرد و در صورت نداشتن غیبت اقدام کنید

  321. سلام وقتتون بخیر . پدر و مادرم ۸ ماه است ک طلاق گرفتن ، کسی به جز خاله و داییم نمیدونن ایا از همسایه ها سوال میکنن در این مورد؟؟

  322. سلام من سال ۹۲ کارت معافیت پزشکی گرفتم سال ۹۲ پدرم فوت کرد حالا میتونم کارت معافیت پزشکی باطل کنم و کارت معافیت کفالت مادرم بگیرم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام خیر زیرا کارت معافیت پزشکی شما در سیستم ثبت شده است

  323. سلام پدر من دارای4 زن هست که مادرم همسر سومش هست که مثلا فعلا حمایتی از ما نمیکنه آیا من میتونم معافیت کفالت مادرمو بگیرم؟

    1. سلام خیر کفالت درصورت مجرد بودن مادر امکان پذیر است

  324. سلام و وقت به خیر من پدرم فوت شدن و برادر بزرگ تر دارم که معافیت نگرفته و غیبت داره آیا میتونم کفالت مادرم رو بگیرم؟

  325. سلام من برادر بزرگ تر از خودم دارم، از ما جداست، پدرم فوت کرده، و حقوق مستمری بیمه داره و مادرمم خودش بیمه هست از قالی بافی، آیا درصورت تحت پوشش قرارگرفتن در کمیته امداد مستمری ها و بیمه پدرم قطع میشه؟

    1. در صورت اخذ مستمری کمیته امداد شما را تحت پوشش قرار نمیدهد

  326. سلام من امروز به پلیس+10 مراجعه کردم برای گرفتن کفالت مادر . بهم گفتن باید ۳۰ ماه از تاریخ طلاق گذشته باشه . کمتر باشه قبول نمیکنیم. اینجا خوندم اگه کمتر از ۳۰ ماه گذشته باشه معافیت موقت میدن. لطفا راهنماییم کنید

  327. سلام من متأهل هستم و چهار فرزند دارم و ۳۳سال سن دارم ویک مادرپیر دارم که فاقد شناسنامه است وپدرم وقتی که من هفت سال سن داشتم وفات کرده و از مادرم تک پسرم وازپدر دوتا برادر ناتنی دارم شرایط چطوری هست لطفاً راهنماییم کنید ممنون

    1. کفالت با غیبت امکان پذیر نیست ولی سی سال ببالا معاف هستید با دو فرزند

  328. با سلام تک پسر من 20 سالشه ویک خواهر کوچکتر داره متاسفانه یک ماه قبل من وهمسرم از هم جدا شدیم .ایشون ترم 3 دانشگاه مشغول تحصیل میباشد . ایا تا دو سال ونیم دیگه که از تحصیلشون مونده ایشون میتونه کفیل مادرشون بشه.ضمنا مادر شون دچار کوچک شدن مخچه وعدم تعادل هستند. ممنون میشم جواب منو بدید

    1. سلام. در صورت ثبت رسمی طلاق و با گذشت ۳۰ ماه از آن شما میتوانید برای دریافت معافیت کفالت مادر اقدام کنید اگر پیش از اتمام ۳۰ ماه درخواست معافیت را ثبت کنید تا سپری شدن زمان قانونی مشمول معافیت موقت خواهید شد

      1. سلام وققتون بخیر.من همه مراحل گرفتن کفالت رو طی کردم و تا اینجا تایید شده.منتها برای تحقیقات حضوری از همسایه های ساختمون اومدن و به دلایلی همسایه ها گفتن من و مادرم رو نمیشناسن و ندیدن در ادرس ذکر شده تو قولنامه…
        من با این شرایط چه کاری میتونم بکنم که درخوایت کفالتم رد نشه؟؟ممنون میشم راهنمایی کنید

        1. سلام 4ساله پدر ومادرم طلاق گرفتن مادرم به صورت غیررسمی ازدواج کرده وصاحب دختری شده با توجه به شرایط ازدواج غیر رسمی مادرم میتونم کفالت رو بگیرم

      2. سلام من ی خواهر بزرگتر از خودم دارم و پدر و مادرم یک ماهه جدا شدن ایا بازهم معاف میشم؟ ….در صورت معافیت موقت من میتونم ادامه تحصیل بدم؟

    2. سلام وققتون بخیر.من همه مراحل گرفتن کفالت رو طی کردم و تا اینجا تایید شده.منتها برای تحقیقات حضوری از همسایه های ساختمون اومدن و به دلایلی همسایه ها گفتن من و مادرم رو نمیشناسن و ندیدن در ادرس ذکر شده تو قولنامه…
      من با این شرایط چه کاری میتونم بکنم که درخوایت کفالتم رد نشه؟؟ممنون میشم راهنمایی کنید

    3. بنده دارای یک برادر بزرگتر و یک خواهر کوچکتر هستم. برادرم ازدواج کرده. خواهرم دانشجو در شهر دیگری است. از جدایی والدین ۲ سال میگذره، اگر به صورت محضری کفالت رسمی مادرم رو داشته باشم میتونم معاف شم؟

  329. ببخشید بنده پدرم فوت کردند و دو برادر بزرگتر دارم گه ازدواج کردند درجای دیگه ای زندگی می کنند آیا بنده میتونم کفالت مادرم رو بگیرم

    1. سلام باتوجه به شرایط برادران و موارد دیگر باید بررسی شود اما درحالت عادی نمیتوانید.

      1. سلام ببخشید من الان۲۰سالمه و از ۱۹سالگی رفتم زندان ولی با صند آزاد شدم تک پسر خانواده هستم و پدر و مادرم تازه از هم جدا شدن و من با مادرم زندگی میکنم آیا میشه از کفالت استفاده کنم

        1. سلام وقت بخیر، اول باید با برگه ی زندان درخواست توحیه غیبت انجام شود و بعد از تایید نظام،درخواست کفالت دهید.

  330. سلام وقت بخیر
    من پدرم سال ۹۴ فوت شده برادرم هم ازدواج کردن مادرم هم حقوق پدرم رو میگیره آیا من مشمول معافیت هستم یا نه؟

    1. سلام در صورت داشتن برادر بزرگتر شما نمیتوانید برای دریافت معافیت کفالت اقدام کنید.

  331. سلام من پدرم سال نود ودو فوت کرده برادرم که ده سال از من بزرگتره معافیت کفالت مادرم گرفته الان برادرم متاهل شده ی شهر دیگه زندگی میکنه ایا من میتوانم کفیل مادرم شوم؟

    1. خیر برادر دارید در صورت عضو بهزیستی باشد مادر میتوانید از ماده 6 کمک بگیرید

  332. سلام . من پدرم فوت کردن و مادرم تقریبا ۲ ماه هست که تحت پوشش کمیته امداد هستش و هنوز هم دنبال دریافت مستمری از بیمه نرفتیم
    میتونم برای معافیت کفالت اقدام کنم؟
    چه مدت زمان باید مادرم تحت پوشش باشن؟

    1. سلام من پدرم ۱۱سال فوت شده من دو تا برادر از خودم بزرگتر دارم که ازدواج کردن من خودم فرزند اخری خانواده هستم یکی از برادرم ۴سال پیش معافیت کفالت مادرم رو گرفته من الان خدمتم رسیده میتونم معافیت کفالت مادرم رو بگیرم

      1. سلام کفالت مادر فقط به یک پسر تعلق میگیرد و امکان گرفتن کفالت توسط شما وجود ندارد.

    2. سلام خسته نباشید
      من پدرم روز ششم اموزشیم فوت کرد دوتا برادر بزرگتر دارم ک متاهل هستن و هردو خدمت رفتن و من الان سرپرست مادر و خواهر13 ساله خود هستم برادرانم به علت مشکلات شخصی توانایی رسیدگی به خواهر و مادر50سالمو ندارن خواهر و مادرم ب علت فوت پدرم حال روحی خوبی ندارن الان سه ماهه دارم خدمت میکنم ولی 6ماه اضافه خدمت دارم آیا میتونم کفالت مادر و خواهر خودم رو بگیرم؟

      1. سلام باید مدارکی مبنی بر موجه بودن غیبت آماده کنید، اگر نظام تایید کند و غیبت توجیه شود میتوانید با توجه به شرایط از کفالت خواهر یا ماده ۶ بهزیستی استفاده کنید.

  333. سلام من 17سال سن دارم و چند ماه دیگه 18کامل میشه پدر مادرم از هم طلاق گرفتن 8سال پیش و مادرم حقوق بگیر هست و یک خواهر دارم که ازدواج کرده ایا میتونم کفالت مادرم رو بگیرم

      1. سلام
        داشتن بیمه برای فرد مشمول الزامی است در کفالت مادر؟؟؟

        1. سلام. خیر داشتن بیمه شرط دریافت معافیت کفالت مادر نیست

  334. سلام من پدر مادرم در حال جدا شدن هستن …من خودم سربازم و ۶ ماه خدمت کردم و در طول خدمت مدت ۱۲ روز غیبت کردم … آیا کفالت تعلق میگیره به من؟

    1. سلام. برای توجیه غیبت اقدام کنید. تا ثبت نشدن محضری طلاق نمیتوان برای دریافت معافیت کفالت اقدام کرد.

  335. سلام من سال ۹۵مشمول خدمت سربازی شدم تک فرزندپسرخانواده هستم مادرم دیسک کمر داره ده ساله نمیتونه کارهای خودشو انجام بده من ازش مواظبت میکنم پدرم کارگربود سال ۹۶وتصادف کرده بود من خودم هم تصادف کردم که منجربه فوت یه نفر شدکه مشکل اعصاب گرفتم نمیتونستم ازخونه بیام بیرون تایک سال بعددوباره پدرم سال ۹۷تصادف کردوفوت کرد خودم هم الان متاهلم بایدچکارکنم میتونم کفالت مادرم روبگیرم

    1. سلام به دلیل داشتن غیبت تعلق نمیگرد اما اگر مدارکی مبنی بر موجه بودن غیبت ارائه دهید امکان معافیت هست.

  336. سلام من ۲۲ سالمه غیبت هم نداشتم چون دانشجوهستم مادرم ۲ سال پیش از پدرم جدا شد من هم کتر میکنم هم درس میخونم یه خواهر ۲۰ ساله هم دارم میتونم واسه مادرم کفالت بگیرم

    1. سلام بله همراه با مدارک به مراکز پلیس+۱۰ مراجعه کرده و درخواست معافیت دهید.

  337. سلام من پدرم ۱۷ساله فوت کرده و ۱خواهر و یک برادر دارم که خواهرم ازدواج کرده و برادرم هم داز خودم بزرگتر ه معاف شده و ازدواج کرده و رفته والان من هم ۳ماهه رفتم خدمت و برادرم هم جدا شده و مادرم تنهاست ودیسک کمر شدید داره آیا میتوانم کفالت مادرم رو بگیرم معاف شوم

    1. سلام اگر برادر معافیت کفالت مادر گرفته خیر نمیتوانید ، در غیراینصورت اگر مادرتحت پوشش بهزیستی شود میتوان اقدام کرد.

  338. سلام من ۲۵ سالمه زیره دیپلومم پدرمادرم ۶۴ ۶۵ سال سن دارد یک خواهر دارم اون ۳۰ ساله ازدواج کرده ۳تا برادر دارم ازدواج کردن من تنها پیش مادر پدرزندگی میکنم پدرم از کار افتاده است و الان تحت کمیته امدادن خدمم دیست کمر و آسم دارم اگه درخواست بدن ایا از خدمت سربازی معاف میشم

    1. سلام به دلیل داشتن غیبت کفالت تعلق نمیگیرد، ولی اگر بیرون زدگی دیسک به وجود آمده ،و برای آسم اگر اختلال تنفسی متوسط یا بالاتر باشد میتوانید اقدام کنید.

  339. -سلام من در حین خدمتم و تک فرزندم و مادرمم نیز الان 3 ساله بیمار خاص هستش و پدرمم دومات شده دارای همسر دومه و الان با مادر من دچار مشکل شدن از هم طلاق بگیرن ایا من معافیت شاملم میشه؟؟

    1. سلام اگرنظام وظیفه تایید کند که طلاق توافقی نبوده ابتدا ۳۰ ماه معافیت موقت و درصورت پایداربودن شرایط معافیت دائم تعلق میگیرد.

  340. سلام من ۲۵ سال دارم و پسر دوم خانواده هستم پدرم فوت کرده و کلا دو فرزند داشتند برادرم معافیت پزشکی دارند آیا من مشمول معافیت کفالت میشوم؟

      1. میگه برادرش معافیت پزشکی گرفته چرا این بنده خدا نباید معاف شه

  341. سلام خسته نباشید پدرم فوت کرده دو تا خواهر و مادرم موندن پیش من برادر دارم ازواج کردن رفتن سر کارشون خواهرام و مادرم موندن پیش من مستجر هستم یک برادرم هم 12 سال پیش کفالت مادرم شده معاف کردن حالا مادرمو ول کرده رفته سره کارش من تنها موندم معافیت کفالت شامل من میشه یا کفالت خواهر بگیرم چکار کنم

    1. خیر هنوز کفیل مادر شما برادرتان هستند و باید ابتدا سلب کفالت از ایشان بشود

  342. سلام من پدرم فوت کرده مادرم تحت پوشش کمیته هست یک برادر دارم که خدمت رفته خودم غیبت دارم آیا میتوانم کفالت مادر بگیرم

  343. سلام و عرض ادب
    آیا در صورت اخذ معافیت دایمی کفالت مادر که طلاق گرفته است ؛ و پس از دریافت کارت پایان خدمت ، مادر بنده هرگز اجازه ازدواج تا پایان عمر را نخواهد داشت ؟

    1. خیر بعد از دریافت کارت معافیت دایم مانعی برای ازدواج نیست

  344. سلام خسته نباشید همسر من به علت طلاق مادرو پدر از سربازی معاف و کفالت گرفتن حالا از نظر قانونی مادر همسرم میتواند از حقوق همسر من دریافت کند یا خیر ؟

    1. سلام طبق قانون همسر شما باید کفالت ایشان را عهده دار باشند و درصورت انجام ندادن وظایف مادر میتواند شکایت کند.

  345. سلام.پدر مادر از هم طلاق نگرفته باشند ولی بخاطر دلایلی از هم جدا زندگی میکنند و مخارج مادر و دوتا خواهر با با پسر باشه ایا میشه کفالت گرفت؟؟ مادر ۴۵ پدر ۵۲ و خواهرا هم ۲۰ و ۸سال

    1. سلام خیر باید طلاق ثبت شده باشد و اگر پدر منزل را ترک کرده به صورت غیابی طلاق انجام شود.

  346. سلام من.شیش ماه خدمت سربازی رو انجام دادم به علت شرایط بد زندگی و بیماری پدرم مجبور به فرار از خدمت شدم بعد چند ماه فرارم پدرم فوت شد من یک برادر بالای 18سالم دارم البته اون خارج از کشوره .اون دوره ایم که فرار کردم مادرم و خانوادم تحت پوشش کمیته امداد بودن الان با این شرایط میتو نم کفالت مادرمو بگیرم

    1. سلام. باید ابتدا با مدارک لازم جهت توجیه فرار اقدام کنید برای دریافت اطلاعات کامل با مشاوران ما در مرکز تماس بگیرید.

  347. سلام
    پدر و مادر من چند ماه است که از هم جدا شدن ت من دانشجو هستم و غیبت سربازی هم ندارم و برای خودم کسب و کارم دارم ،میخاستم بدونم در صورت اقدام برای کفالت چند بار تحقیق محلی انجام میشود و اینکه اگر محل کارم از شهری به شهر دیگر تغییر کند ایا در روند تحقیقات تاثیر دارد یا نه؟و اینکه با وجود اینکه سرپرستی مادرم را برعهده دارم مادر حتما باید کنار من باشد یا نه؟؟ ممنون

    1. باید برای معافیت طلاق 2 سال از تاریخ آن بگذرد. بله باید با مادر زندگی کنید

  348. سلام خسته نباشید. بنده20 ساله هستم در شناسنامه مادرم اسمم نیست به خاطر اینکه باشوهر دومش ازدواج کرده است وشوهرش فوت شده، اسم من پاک شده آیا راهی دارد که معافیت کفالت بگیرم آیا میتوانم ازمحضر نامه بیارم که من فرزندش هستم

    1. فرزند مادرش بودن را از طریق ثبت احوال و شناسنامه ی پدر می تواند اثبات کند و برای کفالت مادر اقدام کند اگر تنها پسر بالای 18 سال وی باشد.

  349. سلام من ۱۹ آذر یعنی چند روز دیگه ۲۰ سالم میشه و ۱۸ ساله که پدرم فوت کرده و تک فرزند هستم و مادرم هم ازدواج نکرده ، اما غیبت دارم ، مراحل قانونی توجیه غیبت معافیت کفالت رو هم در پلیس ۱۰ و وظیفه عمومی طی کرده م و بهم گفتند که پرونده ت رو کمیسیون بررسی میکنه و جوابش حدودا ۱ ماه دیگه میاد ، آیا معاف میشم ؟

    1. سلام در صورت پذیرش توجیه غیبت شما مشمول دریافت معافیت کفالت خواهید بود.

      1. سلام وقت بخیر.من پدرم رو به تازگی از دست دادم و یه خواهر داشتم که اون رو هم چند سال پیش از دست دادم و تک فرزند شدم فقط مادرم در قید حیات هستن.
        سوالم اینه ممنون میشم جواب بدید که من سال ۹۵ دانشجو بودم و تا الان انصرافیمو از دانشگاه نگرفتم ۲۴ سالمم هست.برای گرفتن کفالت این چند سال غیبت حساب میشه؟ میتونم معافیت بگیرم یا خیر؟

        1. سلام وقت بخیر بله حساب میشود و اگر شرایط را عنوان کنید احتمال دارد غیبت توجیه شده و مشکلی نباشد و میتوانید برای کفالت مادر در صورت داشتن تمامی شرایط اقدام و روند را طی کنید .

  350. سلام وقتتون بخیر من 23 سالمه و دانشجو هستم پدرم فوت کرده و 4 تا برادر و 4 خواهر ناتنی دارم که از مادر من نیستن (از زن اول پدرم هستن) و فقط یه خواهر از مادر خودم دارم با مادرم زندگی میکنم آیا شرایط معافیت کفالت مادر رو دارم؟

    1. سلام. بله شما میتوانید برای دریافت معافیت کفالت اقدام کنید داشتن برادر ناتنی خالی در روند پرونده شما ایجاد نمی‌کند.

  351. سلام 21 سالمه پدرم در بچگی فوت کرد و مادرم با عموم ازدواج کرد حالا یک ساله عموم فوت کرده ایا میتونم کفیل مادرم بشم

    1. سلام. بله در صورت داشتن سایر شرایط میتوانید برای دریافت معافیت کفالت اقدام کنید.

    2. سلام بنده ۱۰ سال طلاق گرفته دو پسر دارم که یکی خارج ازکشوره ‌دیگری ۱۸ ساله می‌توانم معافیت کفالت دومی را بگیرم؟

      1. سلام وقت بخیر
        منظور شما این است که شما کفالت فرزندتان را بگیرید؟

  352. با سلام بنده متولد ۱۳۶۶ می‌باشم متاسفانه دو برادرم و پدرم فوت شده اند اکنون بنده سرپرست مادر و دو خواهر مجرد م می‌باشم فلهذا یکی از خواهرهای بنده طلاق گرفته است ایا با این شرایط که تک فرزند پسر می‌باشم ایا عدم مشمول کفالت می‌باشم یا خیر
    با سپاس از راهنمایی شما
    تشکر

    1. سلام. پیش شرط اساسی برای دریافت معافیت کفالت نداشتن غیبت سربازی است متاسفانه در صورت نداشتن دلیل توجیه پذیر برای غیبت نمیتوانید برای کفالت درخواست بدهید برای اطلاع از قوانین و مقررات توجیه غیبت با کارشناسان ما در مرکز تماس بگیرید.

      1. سلام من پدرم ۳ ماه میشه فوت کرده ۲۴ سالمه غیبت دارم تک فرزندم و پرونده پزشکی پدرم موجوده که مشکل داشته شاید شش هفتا خوابیدن بیمارستان داره از همون ۱۸ سالگیم که افتاده بوده خودمم الان دفترچه پست کردم به نظرتون میتونم معافی بگیرم…؟ تو خدمت یا الان؟

  353. سلام وقت بخیر… من پدرم رو سال 93 از دست دادم فوت کرد و سال 96 برادرم که 2 سال بزرگتر من هست کفالت منو گرفت میخوام ببینم حالا من میتونم کفالت مادرم رو بگیرم….؟

    1. سلام. خیر به دلیل داشتن برادر بزرگتر نمیتوانید معافیت کفالت مادر بگیرید.

      1. آخه خدا خیرت بده این چه قانونی هست خوب برادر های بزرگ وقتی کارت پایان خدمت داشته باشن چرا نباید فرزند آخر بتونه معافیت کفالت بگیره اونا که کارت پایان خدمت دارن

  354. سلام خسته نباشید.
    من ۲۵ سال سن دارم.پدرم فوت شدن و تحت حمایت بهزیستی هستم. دوتا برادر بزرگتر از خودم دارم که متاهل هستن و خدمتشونو خریدن(طرح خرید خدمت).تا شهریور ۱۴۰۱ معافیت تحصیلی دارم. امکانش هست کفالت مادرمو بگیرم

    1. اگر مادر تحت پوشش کمیته امداد
      یا بهزیستی با درصد شدید یا خیلی شدید باشد بله

    2. سلام خسته نباشید پدرم فوت کرده دو تا خواهر و مادرم موندن پیش من برادر دارم ازواج کردن رفتن سر کارشون خواهرام و مادرم موندن پیش من مستجر هستم یک برادرم هم 12 سال پیش کفالت مادرم شده معاف کردن حالا مادرمو ول کرده رفته سره کارش من تنها موندم معافیت کفالت شامل من میشه یا کفالت خواهر بگیرم چکار کنم

      1. خیر هنوز کفیل مادر شما برادرتان هستند و باید ابتدا سلب کفالت از ایشان بشود

    3. سلام من ۲۲ سالمه غیبت هم نداشتم چون دانشجوهستم مادرم ۲ سال پیش از پدرم جدا شد من هم کتر میکنم هم درس میخونم یه خواهر ۲۰ ساله هم دارم میتونم واسه مادرم کفالت بگیرم

      1. سلام بله میتوانید همراه با مدارک به پلیس +۱۰مراجعه کنید و درخواست دهید.

  355. با عرض سلام من ۱۸ سالمه پدرم فوت شده و یک برادر ۱۰ساله دارم و مادرم حقوق پدرم رو میگیره آیا کفالت شامل من میشه

    1. بله هم میتوانید برای کفالت برادر هم مادر اقدام کنید
      بهترین اقدام برای شما کفالت برادر هست

      1. سلام خسته نباشید. بنده20 ساله هستم در شناسنامه مادرم اسمم نیست به خاطر اینکه باشوهر دومش ازدواج کرده است وشوهرش فوت شده، اسم من پاک شده آیا راهی دارد که معافیت کفالت بگیرم آیا میتوانم ازمحضر نامه بیارم که من فرزندش هستم

        1. فرزند مادرش بودن را از طریق ثبت احوال و شناسنامه ی پدر می تواند اثبات کند و برای کفالت مادر اقدام کند اگر تنها پسر بالای 18 سال وی باشد.

      2. سلام منمشغول خدمتم و دوماه ازش گذشته پدر و مادرم دارن جدا میسن تنها پسر خانواده هستم و ۲۶ سالمه ،میتونم کفالت مادرمو بگیرم؟

        1. سلام خدمت شما،میتوانید درخواست دهید اما درصد گرفتن معافیت کم است مگر اینکه دلایل طلاق مورد تایید نظام وظیفه قرار بگیرد.

    2. سلام من در۱۵سالگی افسردگی داشتم تا ۲۱سالگی معاف شده ام ولی الان پدرم فوت کرده و با مادرم تنهام سرپرست مادرم هستم میتونم تقاضا معافیت کفالت بکنم

      1. سلام وقت بخیر بله میتوانید درخواست کفالت مادر داشته باشید

  356. سلام من سال ۹۸ رفتم خدمت سال ۹۹ هم فرار کردم به دلیل مشکلات خانوادگی چون پدر مادرم از هم جدا بودن و طلاق نامشون امسال ینی ابان ۱۴۰۰ صادر شده میتونم معاف شم یه برادر کوچیک دارم و یه خواهر بزرگ

    1. اگر با مدارک بتوانید غیبت را توجیه کنید ، امکان گرفتن معافیت هست.و اگر از تاریخ طلاق کمتر از ۳۰ ماه گذشته است اول معافیت موقت تعلق میگیرد .بعد از ۳۰ ماه و ثابت بودن طلاق میتوانید معافیت دائم بگیرید.

    2. من معافیت کفالت از مادر دارم مادرم ازدواج مجدد کرده من می خواهم فامیلی پدرم را عوض کنم آیا برای این کار مشکلی برای معافیتم پیش می‌آید یا نه.

  357. سلام من پدرم فوت کرده مادرم ازدواج نداشته اما برادر بزرگتر دارم که ازدواج کرده و شزایط نگه داری مادرم رو نداره کفالت میدن؟

    1. خیر فقط در صورت تحت پوشش بودن بهزیستی یا کمیته امداد می توانید اقدام کنید.

      1. با سلام مادر من ۵ ساله از پدرم جدا شده
        و بنا بر دلایل شخصی صیغه دوساله با آقایی رو داره که این آقا با ما زندگی نمی کنه فقط وحضورش ماهی یکبار هست ومن با مادرو خواهرم زندگی می کنم آیا می تونم کفالت مادر م رو بگیرم

        1. سلام وقت بخیر اگر عقد موقت به صورت رسمی باشد خیر و در صورتی که در جایی ثبت نشده باشد امکان دارد در راستی ازمایی و تحقیقاتی که از طرف نظام وظیفه صورت میگیرد مشخص شود .

  358. سلام تحقیقات محلی برای چی برای کفالت مادر(فوت همسر) انجام می شود؟

  359. سلام.از زمان اقدام تا زمانی که کارت معافیت برسه دستم معمولا چقدر طول میکشه؟

    1. سلام من پدر مادرم در حال جدا شدن هستن …من خودم سربازم و ۶ ماه خدمت کردم و در طول خدمت مدت ۱۲ روز غیبت کردم … آیا کفالت تعلق میگیره به من؟

      1. سلام. برای توجیه غیبت اقدام کنید. تا ثبت نشدن محضری طلاق نمیتوان برای دریافت معافیت کفالت اقدام کرد.

  360. سلام
    من واقعا گیج شدم لطفا راهنمایم کنید من دارم کارای کفالت مادرم رو انجام می دم و مادرم مستمر بگیر پدربزرگم هستش که با مادر بزرگم این حقوق رو توسط تامین اجتماعی نصف شده.
    حالا سوال من اینه که آیا من کفالت رو بگیرم این حقوق قطع میشه ؟
    چون از چند جا شنيدم كه قطع ميشه ممنون ميشم راهنمايي كنيد

  361. سلام امسال درسم تمام شده پدرم ۵سال پیش فوت شده چ کار کنم

      1. با سلام بنده متولد ۱۳۶۶ می‌باشم متاسفانه دو برادرم و پدرم فوت شده اند اکنون بنده سرپرست مادر و دو خواهر مجرد م می‌باشم فلهذا یکی از خواهرهای بنده طلاق گرفته است ایا با این شرایط که تک فرزند پسر می‌باشم ایا عدم مشمول کفالت می‌باشم یا خیر
        با سپاس از راهنمایی شما
        تشکر

        1. سلام. پیش شرط اساسی برای دریافت معافیت کفالت نداشتن غیبت سربازی است متاسفانه در صورت نداشتن دلیل توجیه پذیر برای غیبت نمیتوانید برای کفالت درخواست بدهید برای اطلاع از قوانین و مقررات توجیه غیبت با کارشناسان ما در مرکز تماس بگیرید.

  362. سلام وقت بخیر من برادر بزرگتر از خودم دارم و من و مادرم باهم زندگی میکنم خواستم بدونم تنها راه در خواست تحت پوشش بهزیستی یا کمیته امداد بودن هستش با توجه به شرایط من و چه مدت از عضویت در این نهاد ها بگذره می توان درخواست معافیت کفالت داد ممنون

  363. با سلام
    من دانشجو هستم و مدتی پیش پدرم فوت کردند. برادران بزرگتر از خود دارم اما در شهر دیگری زندگی می کنند و متاهل هستند. آیا من میتوانم برای کفالت مادر اقدام کنم؟ سپاس

  364. سلام من 22سالمه 3سال دور اقدام کردم برای معافیت کفالت تک فرزندم مادرمم جداشده متاهل هستم مادرمم زیر پوشش کمیته است آیا معاف میشوم

    1. سلام میتوانید کفالت مادر را بگیرید اما درصورت داشتن غیبت باید اول توجیه غیبت انجام شود و درصورت تایید برای معافیت اقدام کنید.

  365. سلام من پدرم ۲ سال پیش فوت کردن دوتا برادر بزرگ تر از خودم دارم ک زندان هستن و معتادن و شرایط نگهداری از مادرو ندارن مادرم زیر پوشش کمیته هست ایا بنده فرزند سوم میتونم کفالت مادرو بگیرم تشکر

    1. سلام بله باتوجه به اینکه دوبرادر صلاحیت کفالت مادر را ندارند ، همراه با مدارک مستند حضور آنان در زندان و رد صلاحیت ، شما گیتوانید اقدام به معافیت کفالت کنید.

    2. سلام من پدرم ۳ ماه میشه فوت کرده ۲۴ سالمه غیبت دارم تک فرزندم و پرونده پزشکی پدرم موجوده که مشکل داشته شاید شش هفتا خوابیدن بیمارستان داره از همون ۱۸ سالگیم که افتاده بوده خودمم الان دفترچه پست کردم به نظرتون میتونم معافی بگیرم…؟ تو خدمت یا الان؟

  366. سلام خسته نباشید من الان نزدیک یک سالم هست ک بابام فوت کرده دوتا داداش بزرگ تر خودم دارم ک معتاد هستن زندان هستن من تا برج ۱۱ سال ۱۴۰۰ معاف تحصیلی دارم میتونم واسه کفالت مادر اقدام کنم یا خیر تشکر

    1. سلام بله با مدارک رد صلاحیت برادران و در زندان بودن آنان میتوانید برای معافیت اقدام کنید.

  367. سلام وقتتون بخیر . بنده مادر پدرم از هم جدا شدن و یک برادر بزرگتر دارم که کارت پایان خدمتش رو گرفته و در حال حاضر با پدرم زندگی میکنه و تمام مسئولیت مادرم با بنده هست . خواستم بدونم با وجود برادر بزرگترم امکان گرفتن معافیت کفالت دارم؟

    1. سلام اگر مدارک مبنی بر حضورنداشتن برادر در خانه باشد و مورد تایید نظام وظیفه قرار بگیرد بله میتوانید برای کفالت اقدام کنید.

  368. سلام. من برای گرفتن کفالت مادر اقدام کرده ام اما حکم دادگاه زمانی که والدین طلاق گرفته اند این بوده که حضانت من با پدرم باشد. خانواده میگن چون حضانت من با پدرم هست نمیتونم معافیت کفالت مادر را بگیرم. آیا همچین چیزی درست است؟

    1. سلام اگر طبق حکم دادگاه با پدر زندگی میکنید نمیتوانید اما اگر اکنون با مادر هستید و نظام وظیفه بعد از تحقیقات تایید کند می توانید اقدام کنید.

  369. سلام من 18 سالمه تک فرزندم فاقد غیبت برادر ناتنی ندارم والدینم بیش از ۱۰ ساله که از هم جدا شدند و مادرم مجددا ازدواج نکرده و من و مادرم هردو کار می کنیم و من درس هم میخونم میخواستم بدونم من میتونم کفالت مادر مطلقه را بگیرم از نظر پزشکی مشکلی هم ندارم و مادرم با این که کار می کنه ولی نمی تونه به تنهایی خودشو مالی تامین کنه و به من احتیاج داره

    1. سلام. بله با توجه به شرایط بیان شده میتوانید برای دریافت معافیت کفالت مادر اقدام کنید.

    2. سلام من پدرم ۳ ماه میشه فوت کرده ۲۴ سالمه غیبت دارم تک فرزندم و پرونده پزشکی پدرم موجوده که مشکل داشته شاید شش هفتا خوابیدن بیمارستان داره از همون ۱۸ سالگیم که افتاده بوده خودمم الان دفترچه پست کردم به نظرتون میتونم معافی بگیرم…؟ تو خدمت یا الان؟

  370. سلام خسته نباشید یه سوالی داشتم در مورد کفالت مادر طلاقی تمام شرایط من برای معافیت آماده اس فقط یه مشکلی دارم اینه ک مادر من چند ساله به ترکیه رفت و آمد داره بازم میتونم معافیت بگیرم یا نه؟؟ مرسی ازتون

    1. سلام. در این شرایط دلایل رفت و آمد به کشور های دیگر مورد بررسی قرار میگیرد. و اینکه چه مقدار از زمان سکونت با شما برای آخرین بار میگذرد .برای دریافت اطلاعات کامل با مشاوران ما در مرکز تماس بگیرید..

      1. با سلام خسته نباشید من ۲۶ سالمه پدرم ب بیماری سرطان مبتلا بود نمیتونست سرکار بره چهارتا برادر از خودم بزرگتر دارم اخرین فرزند هستم سال ۱۳۹۲ مبتلا ب سرطان شد سال ۱۳۹۴ فوت منم دیگر نتونستم ب خدمت برم چهارتا برادرام همه متاهل هستن اونا هم نمیتونستن خرج مادرم رو بدن چون همشون کارگر هستن شغل ازاد مادرمم ازدواج مجدد نداشته مادرم الان ۶۰ سالش هست من خودمم متاهل هستم شغلم ازاد هست میتونم کفالت بگیرم

  371. سلام خسته نباشید یه سوالی داشتم در مورد کفالت مادر طلاقی تمام شرایط من برا کفالت آماده اس فقط یه مشکلی دارم اینه ک مادر من چند ساله به ترکیه رفت و آمد داره بازم میتونم معافیت بگیرم یا نه ؟
    مرسی ازتون

    1. سلام. در این شرایط دلایل رفت و آمد به کشور های دیگر مورد بررسی قرار میگیرد. و اینکه چه مقدار از زمان سکونت با شما برای آخرین بار میگذرد .برای دریافت اطلاعات کامل با مشاوران ما در مرکز تماس بگیرید..

      1. سلام وقت بخیر
        برادر من در سال 87 خدمت اعزام شده و پس از گذراندن دوران آموزشی، تقسیم شد ولی بدلیل بیماری پدرم(ناراحتی قلبی) مجبور شد جهت نگهداری از خانواده سرپرستی بعهده بگیره و دیگه خدمت نره
        الان 13 سال میگذره از فرار از خدمتش، و اینکه اسمش بعنوان سرباز فراری تو سیستم نیست اصلا از روز اول ک خدمت رفته ثبت نشده براش، الان ما میتونیم چجوری اقدام کنیم برای معافیت گرفتنش؟!

        1. سلام. در صورت داشتن شرایط میتوانید برای دریافت معافیت پزشکی یا در صورت اجرا شدن طرح خرید خدمت برای خرید اقدام کنید. برای دریافت اطلاعات کامل میتوانید با مشاوران ما در مرکز تماس بگیرید.

  372. سلام من تک پسرخانواده هستم و با مادرم و خواهرم زندگی می کنم و بیست سال پدرو مادرم جدا شدند اما ڠیبت سربازی نزدیک چهار سال دارم ب علت مشکلات الان اقدام کردم برای معافیت ایا شامل بنده می شود؟؟

    1. سلام فقط تحت شرایط خاصی میتوانید برای دریافت معافیت کفالت اقدام کنید برای این کار در وهله اول باید برای توجیه غیبت اقدام کنید.

      1. سلام خسته نباشید من ۲۰سالم و دانشجو هستمج شرایط من :
        کافلت پدر رو میخوام بگیرم
        سر پرست خانواده هستم
        ۴برادر از خود بزرگ تر دارم ک سربازی کرده آند و اذدواج کرده آند
        پدر من عمل قلب باز کرده
        قند خون دارد
        سکته مغزی کردد
        عضو کمیته امداد هستیم
        و پدرم ۷۳سال دارد آیا من میتونم معافیت بگیرم ؟

    2. من معافیت کفالت از مادر دارم مادرم ازدواج مجدد کرده من می خواهم فامیلی پدرم را عوض کنم آیا برای این کار مشکلی برای معافیتم پیش می‌آید یا نه.

  373. سلام چگونه معافیت موقت کفالت تبدیل به دائم میشه؟ منظورم اینه که خودمون باید دوباره اقدام کنیم یا بهمون تاریخ میدن که پس از گذشت سی ماه از طلاق دوباره باید بریم کمیسیون؟ یا اینکه بعد از سی ماه کارت معافیت دائم رو برامون ارسال میکنن؟

    1. سلام. طبق تاریخ اتمام معافیت موقت مجددا به دفاتر پلیس +۱۰مراجعه کنید تا پرونده شما مجددا در کمسیون بررسی شود و در صورت تایید برای شما کارت معافیت دائم صادر شود.

  374. من بیست ساله هستم ووقتی سیزده سالم بود پدر و مادرم از هم توافقی جدا شدند ، مادر در حال حاضر ۴۵ ساله وشاغل است و ام اس خفیف دارد ، تا حالا هم ازدواج نکرده ، من هم معافیت تحصیلی دارم و در حال حاضر شاغل نیستم و دانشجو هستم .هیچ خواهر و برادری هم ندارم .
    ایا می تونم معافیت کفالت مادرم رو بگیرم ؟

      1. سلام خسته نباشید الا چند سال از طلاق شون میگذرد باید باز ۳۰ ماه صبر کنیم تا کارت دائم به دستمون برسه

  375. سلام وقت بخیر،۳۰سالمه پدر مادرم عقدنامه و طلاقنامه عادی داشتن سال ۸۵طلاق گرفتن طلاق عادی توی شناسنامه هم ثبت شده طلاق سال ۸۵ ولی پدرم حاضر نشده ثبت محضری کنه تا سال ۱۴۰۰ حاضر شده ثبت محضری کرده ولی برگه طلاقنامه عادی سال ۸۵را مادرم داره و من و مادرم با هم زندگی میکنیم ۱۵ساله،الان من میتونم برای معافی کفالت اقدام کنم ،ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. سلام وقت بخیر بله مشکلی ندارد شما میتوانید با آن برگه برای دریافت معافیت کفالت مادر اقدام کنید ولی نیاز به شاهد دارید

  376. سلام و وقت بخیر، بنده 20 سالم هست و فعلا از معافیت تحصیلی استفاده می کنم. برادر بزرگتری دارم که چند سال پیش معافیت کفالت پدرم رو گرفته بودن و همچنین ازدواج کرده اند، پدرم بازنشسته بود و حدود یکسال است که فوت کردند، مادرم حقوق بازنشستگی پدرم را دریافت می کند. با توجه به شرایط فوق آیا می توانم معافیت کفالت مادر را بگیرم؟

  377. سلام مادرم من حقوق مستمری پدرش را میگیرد و حدود ۱۰ سالی است ایا اگر معافیت من تایید شود حقوق مادرم قطع میشود؟چون بعضا گفته میشه که قطع میشه.و این که تحقیق محلی هم صورت میگیره یا فقط مستقیما خود کمیسیون تصمیم میگیره؟

    1. سلام . خیر در صورت دریافت معافیت کفالت حقوق شما قطع نمیشود. در رابطه با دریافت معافیت کفالت مادر تحقیقات محلی انجام میشود و به عنوان مکمل در پرونده نتایج آن تأثیر گذار خواهد بود.

  378. سلام وقتتون بخیر باشه
    سوال داشتم برای پسر عموم
    پدر و مادر پسر عموم عقد کرده بودند و وقتی که مدت عقدشون به پایان رسید همینجوری از هم جدا شدند یعنی بدون طلاق نامه
    چجوری پسر عموم میتونه ثابت کنه که پدر و مادرش از هم جدا شدندن؟

    1. باید طلاق ثبت محضری شده باشد تا مورد تایید قرار گیرد

      1. سلام من پدر و مادرم ۲ سال پیش از هم جدا شدن و بنده متولد ۸۱‌ ام که بهمن ۱۹ سالم میشه آبا میتونم کفالت مادر را بگیرم؟
        تک فرزند هم هستم

        1. بله زیر 30 ماه که از طلاق گذشته باشد معافیت موقت بهرشما تعلق می گیرد

  379. سلام من ۱ سال دیگه معافیت تحصیلیم تموم میشه پدر مادرم هم ۱ ساله که از هم طلاق گرفتند که سال بعد میشه دوسال الآنم با مادرم زندگی میکنم میخواستم ببینم که ۲۴ ماه معافیت به من تعلق میگیره یا نه؟؟

    1. از زمان طلاق 30ماه گذشته باشه برای معافیت دایم اگر کمتر باشد معافیت موقت میگیرید

  380. سلام من ۱۸سالمه دانشجو هستم .پدر مادرم ۱۳ساله طلاق گرفتند هیچ کدوم هم ازدواج نکردند .تک فرزندم .
    من از اول پیش پدرم بودم مادرمم نمیدونم کجاست .میتونم معافیت کفالت مادرم را بگیرم راهش چیه ؟

    1. سلام. برای دریافت کفالت مادر شما باید با ایشان زندگی کنید در صورت عدم اطلاع از شرایط مادر نمیتوانید برای کفالت مادر اقدام کنید.

  381. سلام من ۹ ماهه که دارم خدمت میکنم پدرو مادرم میخام از هم جدا بشن میتونم کفالت بگیرم؟
    از طرفی ۳ماه سنوات دارم با نامه توجیه غیبت از طرف پلیس +۱۰ باید توجیه کنم این غیبت رو یا اگر از طرف فرمانده پادگان اقدام کنم اوکی میشه توجیه غیبتم؟

    1. سلام با توجه به مدت غیبت برای ایشان جریمه در نظر گرفته میشود و امکان اضافه خدمت دارد.

  382. سلام،ممنون به خاطر پاسخگویی سوالها. من تنها پسر خانواده هستم وقتی 15 سال و 8 ماهم بود پدر مادرم طلاق گرفتن 5 سال میگذره و مادرم ازدواج نکرده می تونم معافیت بگیرم؟ اینکه میگن قبل 16 سالگی باید باشه شامل من میشه؟

    1. سلام. اگر غیبت نداشته باشید شما میتوانید بری کفالت مادر اقدام کنید

  383. سلام وقت بخیر من 28سال سن دارم و مادر پدرم وقتی که ۹ سالم بوده از هم طلاق گرفتن ،ولی تا الان اقدامی نکرده بودم واسه معافی و الان تقریبا ۹ سال هست که غیبت دارم میخواستم ببینم چون مادرم قبل از ۱۸ سالگیم طلاق گرفته بوده و من واجد شرایط بودم این غیبتم مانعی برای معافیتم میشود یا خیر ؟

  384. سلام وقت بخیر من 28سال سن دارم و مادر پدرم وقتی که ۹ سالم بوده از هم طلاق گرفتن ،ولی تا الان اقدامی نکرده بودم واسه معافی و الان تقریبا ۹ سال هست که غیبت دارم میخواستم ببینم چون مادرم قبل از ۱۸ سالگیم طلاق گرفته بوده و من واجد شرایط بودم این غیبتم مانعی برای معافیتم میشود یا خیر ؟

    1. سلام. به علت غیبت شما نمی توانید برای کفالت مادر اقدام کنید

    2. سلام من در۱۵سالگی افسردگی داشتم تا ۲۱سالگی معاف شده ام ولی الان پدرم فوت کرده و با مادرم تنهام سرپرست مادرم هستم میتونم تقاضا معافیت کفالت بکنم

      1. سلام وقت بخیر بله میتوانید درخواست کفالت مادر داشته باشید

  385. سلام خسته نباشید من بخاطر مشکلات خانوادگی بیشتر از دو ماهه که غیبت کردم در حال حاضر سربازم و مشغول به خدمت پدر و مادرم از هم حدا شدن حدود یک هفته میشه یک برادر کوچکتر دارم کمتر از ۱۸ سال با این اوصاف من میتونم کفالت مادرمو بگیرم در حالیکه مشغول به خدمتم امکان پذیر هست

    1. سلام. بله شما میتوانید برای کفالت مادر اقدام نمایید

    2. سلام من پدرم چند سال که دیسک کمر داره و نمیتونه کار کنه آیا معافیت سربازی شاملم میشه یا نه

  386. سلام خسته نباشید من دانشجو بودم و مادرم هم طلاق گرفته وقتی هنوز 30 ماه از طلاق نگذشته بود من اقدام کردم برای کفالت به من معافیت موقت دادند گفتند باید 30 ماه بگذره الان گذشته و من اقدام کردم میگن که دوباره باید برم اداره ثبت اسناد ثبت احوال دادگستری و نیروی انتظامی برای تحقیق و میگن بازم باید کمیسیون تشکیل بشه و شما بازم باید اون 500 تومن برای معافیت هم بدین میخواستم بپرسم درست میگن یعنی برای تبدیل موقت به دائم بازم باید همه این کارها رو کرد؟

    1. سلام. بله باید کمیسیون مجدد تشکیل شود و تحقیقات محلی انجام خواهد شد.

  387. با عرض سلام و تشکر از سایت خوبتون
    بنده 18 سال سن دارم و امسال باید به سربازی برم
    مادربزرگ پدری من حدود 70 سال سن دارند و پدرم هم 55 سال ؛ پدرم تنها پسر و تنها فرزند مادربزرگم میباشد و من تنها نوه پسر ایشون هستم (البته دو خواهر هم دارم)
    میخواستم بدونم میتونم معافیت تکفل مادربزرگم رو بگیرم ؟
    چون من ازش مراقبت میکنم .

  388. من ۲۵سال سن دارم پدرم ۸سال که فوت کرده تا الان از معافیت التحصیلی استفاده کرده ام ومیخواهم ازمعافیت کفالت استفاده کنم وسه خواهر ویک برادر دارم که دوتا از خواهرام ازدواج کردن ویک خواهر مجرد دارم که از خودم۲۰ سال بزرگ تراست وبرادرم ۴۲ سال سن داردوخدمت رفته است ودارای زن وفرزند است و در شهر دیگری می باشد وقبول نمیکند که ازمادرم نگهداری کند،مادر من مشکل جسمی دارد و راه رفتن برای اومشکل است وتحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هم نیست خواستم بدونم معافیت کفالت شامل حال من میشه؟

    1. سلام به علت داشتن بردار بزرگتر خیر. ولی در صورتی که تحت پوشش کمیته امداد و یا بهزیستی باشید می توانید برای گرفتن کفالت اقدام کنید.

    2. سلام بنده تنها نگهدارنده مادرم هستم منتها چند سالی غیبت دارم البته غیبتم مربوط ب بعد طلاق پدر و مادرم بوده و موقعی بوده که سرپرست مادرم بودم ایا امکان معافیتم هست ایا توجیه میشه غیبتم مدارکم دارم

      1. سلام. غیبت در موارد خاص و با دلایل مستند تا مدت کوتاهی قابلیت توجیه دارد اینکه دقیقا چه مقدار از غیبت گذشته و شما به چه دلیلی نتوانسته آید برای خدمت سربازی مراجعه کنید در پذیرفته شدن یا رد درخواست توجیه غیبت موثر است.

    3. سلام ، لازم نیست حتی عضو بهزیستی باشی کافیه بری بهزیستی درخواست معافیت ماده ۶ بدی از طریق بهزیستی برای دریافت کفالت مادرت اقدام کن

    4. سلام وقت به خیر
      بنده فارغ تحصیل شدم یه معافیت تحصیلی دارم‌تا یه سال دیگه زمان داره ولی تاریخ فارغ تحصیلیم ۹۹/۱1هست کدام تاریخ معتبر هست؟ اونی که زمان داره؟

      1. سلام طبق تاریخ فارغ التحصیلی یعنی بهمن ۹۹ شما تا تاریخ بهمن ۱۴۰۰ مهلت دارید که وارد غیبت نشوید.

  389. سلام من ۳۲سال دارم دارای یک فرزند ۲ساله دارم برادری بزرگتر از خودم دارم که خدمت نرفته ودراثربرق گرفتگی از ناحیه کمتر اسیب دارد مهرها کمرش شکسته وسوختگی شدید داشته میخاستم بدونم من میتوانم کفیل مادرم بشم ومعاف بشوم پدرم را چند سالی از دست دادم مادرم تنهاست وبامن زندگی میکنه برادرم معتاد است وتوان خرج دادن مادرم ندارد ..ایا من میتوانم معافیت بگیرم درضمن من برادر شهید هم هستم..راهنماییم کنید ممنون

    1. سلام درصورت نداشتن غیبت می توانید اقدام کنید. زیرا برادر شما از کار افتاده است.

  390. سلام من سال ۹۷ رفتم خدمت توی آموزشی فرار کردم الان پدرم فوت کرده و من تک فرزند هستم میتونم معافیت بگیرم

    1. سلام با توجه به شرایط فرار کارتان سخت است ولی امکان دارد با معافیت کفالت مادر برای شما موافقت شود

      1. سلام طلاق باید قبل از مشمول شدن شخص انجام بشه که کفالت بگیره یعنی در حین خدمت نمیشه؟؟

    2. سلام برای گرفتن کفالت مادر مطلقه ایا پسر باید در حضانت مادر باشد یا فرقی نمیکند

    3. سلام
      اگر پسری کفالت مادر مطلقه رو بر عهده بگیرد و معاف شود و مادر بلافاصله ازدواج مجدد کند آیا این معافیت لغو می شود یا نه

        1. سلام من24 سالم برادر بزرگم کفالت مادرم برعهده گرفته معاف شده الان خودش بیماری قلبی داره توقلبش فنر گذاشتم پرونده پزشکیشم هست الان من میتونم به جای اون کفالت بگیرم

          1. باسلام خدمت شما خیر دوست عزیز زیرا برادر شما کفیل مادرمی باشد و بیماری ایشون وشزایط خاص منجر به این نمیشود که کفالت را از دست دهد

    4. سلام من الان سربازم ۹مااز سربازی من ردشده ومن تک پسر هستم سن ۲۲ سال دارم دانشجوی رشته برق هستم از دانشگاه مرخصی گرفت رفتم سرباز یک چند روزه پدر ومادر ازهم طلاق گرفتم ایا من معافیت میشم

  391. سلام من دانشجو ارشد هستم،پدرم فوت کردن،برادر بزرگ تر از خودم دارم که ازدواج کردند،ایا میتونم من کفیل مادرم بشم و معاف شم؟

    1. سلام در صورتی می توانید معافیت کفالت بگیرید که ثابت شود برادر متاهل شما توانایی نگهداری از مادر شما را ندارد.

      1. سلام چجوری میشه ثابت کردکه برادربزرگترنمیتونه ازمادرمواظبت کنه؟ ونگهداری کنه؟

        1. سلام. در صورت داشتن بیماری میتوان با ارایه مستندات اثبات کرد که برادر بزرگتر صلاحیت نگهداری و کفالت مادر را ندارد.

    2. سلام من 4 سال غیبت دارم ولی پدر و مادرم شش ماهه جدا شدند ,ضمنا اینکه سه برادر بزرگتر دارم که همگی خدمت رفتند ,به نظر شما معافیت کفالت مادر شامل من میشود ?

  392. سلام من 17 سالمه تقریبا 20 روز دیگه 18 سالم میشه و یک بردار 13 ساله دارم وقبل از 16 سالگی من پدر و مادرم طلاق گرفتن آیا میتونم کفالت مادرم رو بعهده بگیرم؟
    و اگه میتونم کی باید پیگرش باشم وقتی که مدرک تحصیلم (دیپلم)رو گرفتم اقدام بکنم یا بعد از اینکه 18 سالم شد میتونم ؟

    1. سلام اگر مادر تون ازدواج نکردند بعد از ورود به سن 18 سالگی اقدام کنید

      1. سلام
        من مادرم مشکل روانی داره ۱۵سالم بود که برادرم به کفالت من معاف شد
        حالا رفته تهران و تحت هیچ شرایطی نگهداری از مادرم رو قبول نمی کنه
        من هم دانشجو هستم ایا می تونم به کفالت مادرم معاف بشم

        1. سلام اگر مادر تحت پوشش بهزیستی باشد(از نظر وضعیت روانی)و درجه شدید یا خیلی شدید درج شود میتوانید معافیت بگیرید.

    2. سلام وخسته نباشید من پدرم 20روز که فوت شده 4برادربزرگ تر از خودم دارم که سه تاشون ازدواج کردن وساکن تهران هستن و یک داداش دیگم مجرده که اوضاع مالی خوبی نداره و 4تاشونم خدمت رفتن و پدرم ایثارگر بود منم الان 22سالمه تا حالا دفترچه پست نکردم وغیبت خوردم میتونم که کفالت مادرمو بگیرم مادرم بیماری دیابت و فشار خون داره و برادر مجردم تهران زندگی میکنه واستشار نامه محلی درست کردم که من نان اور خانه هستم شورای شهر ومسجد محله مهر امضا کردن
      از چه طریقی میتونم معافیتموو بگیرم
      باتشکر ممنون میشم کمکم کنید.

      1. سلام. یکی از شروط اصلی بهره مندی از کفالت نداشتن غیبت است

      2. سلام من متأهل هستم و چهار فرزند دارم و ۳۳سال سن دارم ویک مادرپیر دارم که فاقد شناسنامه است وپدرم وقتی که من هفت سال سن داشتم وفات کرده و از مادرم تک پسرم وازپدر دوتا برادر ناتنی دارم شرایط چطوری هست لطفاً راهنماییم کنید ممنون

        1. کفالت با غیبت امکان پذیر نیست ولی سی سال ببالا معاف هستید با دو فرزند

  393. سلام وقت بخیر بنده ۲۰ سال سن دارن معافیت تحصیلی دارم پدرم یکساله فوت کرده الان فقط من پیش مادرم زندگی میکنم که حقوق مستمری پدرم رو حدود ۳۷۰۰ میگیره ۴ تا خواهر دارم که ازدواج کردن یه برادر بزرگتر دارم که ازدواج کرده و ساکن تهرانه خدمت هم رفته ،پرونده بهزیستی هم داره مادرم که از طریق اون اقدام کردیم گفتن چون حقوق میگیره تعلق نمیگیره فقط میتونید به عنوان قیم معافیت بگیرید رفتم اینجا نظام وظیفه گفتن بهت تعلق نمیگیره الان راهی داره راهنمایی کنید ممنون میشم

    1. سلام. شما تنها پسر بالای ۱۸ سال و همچنین سرپرست خانواده محسوب نمیشوید بنابراین به شما معافیت تعلق نمیگیرد.

  394. سلام وقت بخیر بنده ۲۰ سال سن دارن معافیت تحصیلی دارم پدرم یکساله فوت کرده الان فقط من پیش مادرم زندگی میکنم که حقوق مستمری پدرم رو حدود ۳۷۰۰ میگیره ۴ تا خواهر دارم که ازدواج کردن یه برادر بزرگتر دارم که ازدواج کرده و ساکن تهرانه خدمت هم رفته ،پرونده بهزیستی هم داره مادرم که از طریق اون اقدام کردیم گفتن چون حقوق میگیره تعلق نمیگیره فقط میتونید به عنوان قیم معافیت بگیرید رفتم اینجا نظام وظیفه گفتن بهت تعلق نمیگیره به خاطر حقوق مادر الان راهی داره راهنمایی کنید ممنون میشم

    1. سلام باتوجه به اینکه مادر حقوق مستمری دریافت می کنند و اگر سالم و بی مشکل هستند نمی توانید برای معافیت اقدام کنید. مگر اینکه مادر مشکل یا بیماری داشته باشند که در این صورت با اثبات بیماری مادر و در دست داشتن مدارک مستند می توانید برای کفالت مادر اقدام کنید

  395. سلام وقت به خیر من ۲۲ سالمه ۳ساله دانشگاهمو تموم‌کردم معافیت تحصیلیم یک ساله دیگه وقت داره خوب مادرم ۱۷ ساله از پدرم جدا شده ولی یه برادر بزرگتری دارم ۲۸ سالشه خدمشو رفته ازدواج وبچه دار شده
    ولی کلاً قید منو مادرمو زده چه از لحاظ وجودش چهاز لحاظ مادی کلاً فقط اسمش برادر وضعشم داغونه
    الان هی به نظام وظیفه مراجعه میکنم میگه اقا من برم سربازی کی از مادرم نگهداری میکنه (پوکی استخوان هم داره) میگن نه برادر بزرگ داری حتی اگه بیرون کشور هم باشه بازم نمیشه اقدام کنی لطفاً میشه راهنمایی کنید

    1. مادر رو تحت پوشش کمیته یا بهزیستی بذارید و از ماده 6 یا44 استفاده کنید برای گرفتن کفالت

  396. سلام من پسری تقریباً ۱۸ ساله، متولد شیراز هستم و در شیراز هم تا مقطع دبیرستان پیش رفتم، اما حدودا یک سال هست ک ترک تحصیل کردم،و در حال حاضر ساکن شهر ایذه( استان خوزستان)هستم، اگر برای کفالت مادر بخواهم اقدام کنم, آیا میتوانم از شهر محل سکونتم اقدام کنم یا اینکه حتما باید از شهر محل تولدم اقدام کنم!؟؟
    ممنون میشم اگر پاسخ بدید

  397. سلام
    پدر من فوت کرده و مادر من ازدواج کرده است
    سن مادر ۵۴ و سن ناپدری ۸۵ است ، آیا میتوانم به خاطر سن ناپدری برای کفالت مادر اقدام کنم؟

  398. سلام
    بنده پدرم فوت کردن و بنده با مادرم زندگی میکنم و از طرفی ۳برادر دیگه دارم که کارمند نیستند و مشغول کار کشاورزی هستند و هر سه تاشون ازدواج هم کردن.
    خلاصه با این تفسیر ایا بنده میتوانم کفیل مادرم شوم.
    از طرفی مطمئنا مادرم تحت پوشش کمیته هم قرار میگرد.
    لطفا دقیق راهنمایی کنید.
    با تشکر

  399. سلام خسته نباشید.من پرونده کفالت مادرم رو بخاطر شرایط زندگیمون از اصفهان انتقال دادم ساری میخواستم ببینم چند وقت دیگه طول میکشه که کارت دائم رو بگیرم؟

      1. سلام خوبی من الان سرباز ۹ ماه خدمت هست تک فرزند هستم ۲۲ سال دارم دانشجو بودم مرخصی گرفتم برای توی خانم مشکل بود رفتم سربازی چند روز پدر ومادر طلاق گرفت حال من معاف میشم

  400. سلام وقت بخیر بنده امسال درسم تموم شد و لیسانس گرفتم پدرم فوت کرده میخواهم کفالت مادرم رو بعهده بگیرم اما برادر بزرگ تر دارم که ازدواج کرده و 3 تابچه داره میخواستم راهنماییم کنید تشکر.

    1. سلام مادر باید تحت پوشش بهزیستی یا کمیته قرار بگیره و براساس ماده 6 یا 44 می توانید کفالت مادر را بر عهده بگیرید حتی با 10 برادر هم مشکلی پیش نمی آید

  401. سلام من ۲۲ سالم هست و کارشناسیم تمام شده و می خواهم معافیت کفالت مادر رو بگیرم همه شرایط هم دارم فقط این که من با پدرم زندگی می کنم و با مادرم زندگی نمی کنم ایا این مشکلی ایجاد می کند؟
    و یه سوال دیگه اگه یه موقعه تو جلسه برای معافیت با درخواست من مخالفت بشه حتما باید برم سربازی؟ چون من تازه کارشناسیم تموم شده و هنوز یک سال معافیت تحصیلی دارم !

    1. سلام اگر مادر ازدواج نکرده باشه و 30 ماه از جدایی پدر و مادر بگذره می تونید معافیت بگیرید بر اساس کفالت

      1. سلام من شرایط کفالت مادر دارم ولی با بابام زندگی میکنم مادرم برای حضور در جلسه نمیاد ایا در جلسه کمیسیون رد میشم

        1. سلام حضور مادر در جلسه کمیسیون الزامی است و درصورت نبود ایشان معافیت تعلق نمیگیرد،البته یکی از شرایط نیر زندگی کردن با مادر است.

    2. باسلام اگر پدرومادر جدا شده باشند ومادر کارمند باشد میمعافیت بگیرم

  402. سلام من 26سالمه 7ساله فراری هستم پدرم تازه فوت کرده تک پسر خانواده هستم یک خواهر مجرد هم دارم میتونم کفالت مادرم وخواهرم را بگیرم

  403. سلام
    من 20 ساله هستم بدون غیبت،یک خواهر داشتم که فوت کرد.
    سن مادرم 65 هست
    پدرم همسر دوم دارد و انگار دو پسر بزرگتر از من دارد
    خبری ازشون نداریم،پدرم رفته از پیشمون خیلی ساله
    مادرم ناراحتی قلبی و عمل جراحی پا دارد که بدتر شده و من نگهدارش هستم.
    نگرانم برای خدمت رفتنم که کسی مراقبش نیست
    تو رو خدا راهنماییم کنید

    1. سلام. در صورت عدم متارکه یا عدم فوت همسر شما به عنوان پسر نمیتوانید برای دریافت معافیت کفالت مادر اقدام کنید.

  404. سلام خسته نباشید من مادر و پدرم سال 96 جدا شدند مادر من هم ازدواج نکرده ،یک بردار از خودم بزرگتر هم دارم که خدمت رفته و رابطه ی خوبی با مادرم نداره ،هنوز هم معافیت تحصیلی دارم آیا میتونم کفالت بگیرم؟لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام. تنها شرایط خاصی مانند عضویت تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی ره و یا سازمان بهزیستی میتوانید برای دریافت معافیت کفالت اقدام کنید.

  405. سلام اگر سی ماه از طلاق گذشته باشد ایا به یکباره معافیت دائم میدن؟

  406. سلام من ۲۸ سالمه پدرم تازه فوت کرده تک پسرم میتونم‌ معافیت بگیرم

    1. سلام. بله می توانید برای معافیت کفالت مادر اقدام نمایید

    2. سلام من ۲۷ سالمه وتازه پدرم فوت شده پدرم درسن ۹۰ سالگی فوت شد ومنددوازده سالی بودکه ازش نگهداری میکردم والان غیبت سربازی دارم سه برادربزرگ دارم که یکیشون ناراحتی قلبی وافسردگی شدیدداردویکی هم سکته کرده ومادرم پیش منوهمسرم هستن من میتونم براکفالتش اقدام کنم ونامه شورا دارم که غیبتم بخاطرنگهداری ازپدرم بوده لطفا کمکم کنین چون مادرم مریضه وفشارخون داردکه باعث شده دوچشمش لنزبزاردمراقب شدیدنیازداردممنون

      1. سلام.اگر توجیه غیبت انجام دهید می توانید کفالت مادر را بگیرید

  407. سلام من 17 سال سن دارم و مادرم سال پیش در اواسط 16 سالگی من از پدرم به دلیل اعتیاد و داشتن حکم زندان با حکم دادگاه طلاق گرفت (طلاق توافقی نبوده) ایا قانون طلاق تا قبل از 16 سالگی میتونه مانعی برای دریافت معافیت من باشه ؟

    1. سلام بعد از رسیدن به سن مشمولیت میتوانید برای کفالت مادر اقدام کنید.

  408. سلام من 23 سالمه مادرم سال 97 طلاق گرفته 2سال غیبت دارم ولی پدرم از 16سالگی من نبود و مادرم نتونست اونموقع طلاق بگیره میخاستم بدونم غیبتم توجیه میشه

    1. سلام بله،اقدام کنید برای توجیه غیبت و سپس کفالت مادر اگر پسر بزرگ بالای 18 سال هستید

  409. سلام اگر معافیت کفالت موقت ۳۰ ماهه بگیرم،میتونم برای تحصیل مهاجرت کنم؟یا برای مهاجرت فقط معافیت دائم میخوان؟

    1. سلام. اگر در زمان معافیت موقت در دانشگاه های خارج از کشور پذیرش گرفته باشید میتوانید از طریق معافیت تحصیلی و با قرار وثیقه از کشور خارج شوید

      1. سلام من پدرم فوت کرده مادرم تحت پوشش کمیته هست یک برادر دارم که خدمت رفته خودم غیبت دارم آیا میتوانم کفالت مادر بگیرم

  410. من سال ۸۲ رفتم سربازی ۸ماه بعد فرارکردم سال ۸۵ ازدواج کردم ویک فرزند دارم بعدسال ۸۸ ازهمسرم جداشدم الان بادخترم زندگی میکنم آیا میتونم معافیت بگیرم لطفا راهنمایی کنید تشکر

    1. سلام می توانید برای خرید خدمت اقدام بفرمایید.برای کسب اطلاعلت بیشتر با مشاورین مرکز تماس بگیرید

  411. سلام من ۲۷ سالمه بعد پدرم فوت کرده الان من شامل معافیت کفالت مادرم میشم هیچ برادری هم ندارم

  412. سلام وقتتون بخیر
    من تک پسر مادرم هستم در صورتی که پدرم از ازدواج قبلیشون دوتا پسر دیگه دارن
    الآن ۲۳ ساله هستم و دانشجو که تا عید درسم تموم میشه
    میخواستم بدونم در صورت طلاق توافقی میتونم کفالت مادرم رو بگیرم یا خیر.
    بعد از گذشت چند ماه باید اقدام کنم؟

    1. سلام. بله می توانید کفالت مادر را بگیرید و تا ۳۰ ماه بعد طلاق معافیت موقت داده می شود.

  413. با سلام و احترام
    من ۲۶ سالمه و دانشجو هستم، پدرم بیش از یکساله فوت کردن. یک برادر ناتنی از پدر جدا دارم یعنی از سمت مادرم برادریم، سربازی هم دهه هشتاد رفته و ازدواج کرده و بچه هم داره. میخواستم بدونم میتونم کفالت مادرم رو بگیرم؟ ممنون از شما

    1. سلام ممنونم،خیر در صورتی که مادر شما فرزند دیگری هم دارد کفالت نمیگیرید.

  414. سلام ببخشید میشه با ای شرایط معاف شم.من یه خواهر ازداوج نکرده دارم .سه تا داداش دارم ازدواج کردن همشون سربازی هم رفتن.بابا و مامان مسنی هم دارم .بابام نزدیک 70 سالشه.میتونم با ای شرایط یه جوری معاف شم؟؟

    1. سلام . شما تنها در صورت داشتن شرایط خاصی میتوانید برای دریافت معافیت کفالت اقدام کنید برای دریافت اطلاعات جامع با کارشناسان ما در مرکز تماس بگیرید.

      1. سلام عصر بخیر اول تشکر کنم واسع این فعال بودنتون ک جواب همه رو میدین و دوم اینکه من الان تقریبا یک سال و نیم هست ک بابام فوت کرده دوتا برادر بزرگ تر هم دارم ک توانایی نگهداری مادر رو ندارن و الان هم داخل زندان هستن دوتاشون مادرمم زیر پوشش کمیته امداد هست داداشام هم معتادن آیا بندع میتونم کفالت مادر رو بگیرم تشکر

        1. سلام بله باتوجه به اینکه دوبرادر صلاحیت کفالت مادر را ندارند ، همراه با مدارک مستند حضور آنان در زندان و رد صلاحیت ، شما گیتوانید اقدام به معافیت کفالت کنید.

  415. سلام اگه مادربعدازجدایی ازپدربازازدواج کرده وطلاق گرفته باشه میشه برای تنهاپسرش کفالت بگیره؟

    1. بله اگر در حال حاضر فاقد همسر باشد می تواند معافیت بگیرد ، در صورتی که پسر با مادرش زندگی کند و از طلاق اول و دوم ۳۰ ماه گذشته باشد می تواند معافیت دائم بگیرد اما اگر کمتر از ۳۰ ماه گذشته باشد اول معافیت موقت داده میشود و در صورت پایدار بودن شرایط بعد ۳۰ ماه معافیت دائم میشود.

  416. سلام خسته نباشید من برای کفالت پسرم خواستم اقدام کنم ۸ساله طلاق گرفتم ودفترچه طلاق دارم ازما رونوشت طلاق از دفترخانه خواستن نوشتن اصل باشد باید به همون دفترخانه که طلاق گرفتم بریم بعدش هم دادنامه از دادگاه خواستن کجابایدبریم ممنون

    1. سلام از هر دفترخانه ای میتوان گرفت . و به دادگاه خانواده مراجعه کنید

  417. سلام من پدرم ۱۶ سال پیش فوت کرده مادرمم ۴ سال میش فوت کرده هر دو شونم کمیته امدادی بودن من الن تنها زندگی میکنم ایا راهی برای معاف شدنم هس؟

    1. سلام اگر کسی تحت سرپرستی شما باشد می توانید مثل پدر مادر پدربزرگ مادربزرگ خواهر یا برادر

  418. سلام و احترام

    عمه بنده 20 سال پیش طلاق گرفته بودن و بالاخره بعد از این همه مدت تنهایی، پسرشون اومد پیششون و معافیت کفالت هم گرفت.
    حالا مدتیه که متاسفانه پسرعمه ام مادرش رو ول کرده و قطع رابطه کرده.
    آیا عمه‌ام میتونه درخواست بده تا معافیتش رو لغو کنن؟؟؟
    و اگه جواب مثبته، روندش چیه؟

    پیشاپیش ممنون

    1. سلام اگر 30ماه از گرفتن کارت معافیت نگذشته باشد مادر با ازدواج مجدد میتواند کارت معافیت را باطل کند.

  419. سلام زمانی که کمیسیون برای کفالت مادر مطلقه برگزار میشه و فیش رو پرداخت میکنیم آیا دیگه حکم به معافیت داده شده و باید منتظر صدور کارت موند؟ یا باز احتمالاتی دیگه داره

  420. سلام من پدرم 10 سال پیش فوت کردند و برادر بزرگترم اون زمان معافیت کفالت گرفت. الان برادرم به یک کشور دیگه مهاجرت کرده و بغیر از من کسی نیست از مادرم نگهداری کنه، الان من که خودمم متاهلم میتونم معافیت کفالت مادرمو بگیرم؟

    1. سلام میتوانید اقدام کنید. در صورت شرایط خاص به علت داشتن برادر شرایط کمی سخت است

  421. سلام من ۱۸ سالم هست و الان ۵ ماهه ک دارم خدمت میکنم مادر و پدرم ۱۴ سالم بود ک از هم جدا شدن مادرم ازدواج مجدد داشته و ب تازگی جدا شده و تک فرزند هستم ایا میتونم معاف بشم یا ن؟

    1. سلام خیر معاف نمیشوید زیرا چند ماه از طلاق مادر شما بیشتر نگذشته است.

  422. سلام من تاره 18 ساله هستم مادرم 9سال پیش طلاق گرفتن
    ولی چند سال پیش داییم کفالت مادرم رو گرفته بود
    حالا که من 18سال هستم میتونم کفالت مادرم رو بگیرم؟؟

    1. سلام. کفالت دایی باید باطل شود تا شما بتوانید اقدام کنید

  423. با سلام
    ضمن تشکر فراوان از سایت خوبتون و همچنین پاسخگویی شما
    بنده 32 سالمه و دانشجوی دکتری هستم. دو تا داداش بزرگتر و یک داداش کوچکتر از خودم دارم. دو تا از داداشام سربازی کرده و داداش بزرگم سربازیشو خرید. پدرمونم متاسفانه امسال به رحمت خدا رفتند و مادرمم مسن و چندین بیماری خفیف هم دارد. در حال حاضر مادرمم پیش بنده زندگی می کند و البته دو تا از برادرام زن گرفته و طلاق دادند (یکی از برادران بزرگتر و برادر کوچکترم) و واقعیت داداش کوچکتر بنده هم پیش ما زندگی می کند. آیا با این وضعیت بنده می توانم کفالت مادرم را بر عهده بگیرم یا خیر؟
    آیا راهکاری هست پیگیری این قضیه شوم؟
    محبت می کنید که پاسخ بنده را بدید

    1. سلام . با توجه به شرایط بیان شده احتمال معافیت کفالت وجود ندارد برای دریافت اطلاعات در زمینه سایر معافیت ها با کارشناسان ما در مرکز تماس بگیرید.

      1. با سلام
        بنده ۲۷ سال سن دارم
        تک فرزند هستم
        مادر هم از پدر هم جدا شده ۱۳ ماه پیش
        غیبت ندارم به دلیل اینکه دانشجو دکتری هستم و معافیت تحصیلی دارم
        با توجه به اینکه متاهل هستم
        آیا برای کفالت مادر می‌توانم اقدام کنم

        1. سلام. بله در صورتی که سایر شرایط معافیت کفالت را داشته باشید میتوانید برای دریافت آن اقدامات لازم را انجام دهید برای دریافت اطلاعات کامل در رابطه با دریافت معافیت کفالت و مراحل اقدام با کارشناسان ما در مرکز تماس بگیرید.

  424. سلام خسته نباشید من پدرم فوت کرده است و سه برادر دارم که همشون ازدواج کردند و دارای فرزند هستند یکی از برادرانم طلاق گرفته است و با ما زندگی نمیکند و همه برادرانم ساکن تهران هستند ، من و مادرم ساکن کرج هستیم میخاستم بدونم کفالت مادرم را میتوانم بگیرم چون برادران و خواهرانم ساکن تهران هستند و نمیتوانند از مادرم نگهداری کنند

  425. سلام من ۲۴ سالم پدرم فوت کردن مادرم ۵۳ ساله هست و یک خواهر کوچک تر دارم و ازدواج نکرده و غیبت ندارم ایا می تونم کفالت مادرمو بگیرم برا معافیت ؟

  426. سلام من پدرم خیل وقته فوت کرده و یه برادر کوچکتر هم دارم که ۱۸ سالشه …
    میتونم برای معافیت اقدام کنم؟

    1. . سلام. اگر برادر تون بالای 18 سال است و سالم است پس نمی توانید اقدام کنید

  427. درود بر شما در زمانی که معافیت کفالت به مشمول تعلق میگردد اگر مادر فوت شود یا برای مهاجرت به خارج از کشور برود ایا معافیت به قوه خود باقی خواهد ماند یا منتفیم میگردد؟ با سپاس

  428. من تک فرزند 19 ساله هستم که پدر و مادرم در 17 سالگی من طلاق توافقی گرفته‌اند. شرایط من مناسب این اقدام هست؟

    1. سلام . بله می توانید برای معافیت کفالت مادر اقدام نمایید

  429. سلام من ۲۲ سالمه پدر مادر اصلیم فوت کردن فقط خودم و نامادریم ت خانه زندگی میکنیم.آیا میتونم با این شرایط برای معافیت اقدام کنم؟

  430. سلام، من ۲۱ سالمه معافیت تحصیلی دارم، پدر و مادرم از هم چند روز پیش طلاق گرفتن.
    یک برادر ۲۶ ساله دارم که تغریبا یک سال و خورده ای غیبت کرده!
    یه خواهر کوچیک تر از خود هم دارم، می خواستم ببینم اگه مادرم سرپرستی منو قبول کنه،
    و یا من کفالت مادرمو، و خواهر و برادرم پیش پدرم باشن، آیا اصلا هیچ راهی واسه معافیت کفالت من وجود داره؟؟

    من دیسک کمر هم دارم.

    1. سلام اول باید تحصیل تون تمام کنید تا معافیت تحصیلی تون تمام بشه در مورد کفالت نمیتونید اقدام کنید و در مورد دیسک کمر اگر پزشک معالج تون تشخیص دادن اون موقع پیگیر معافیت پزشکی شوید

  431. سلام وقت بخیر … ببخشید برادر من معافیت کفالت مادر گرفته اگه تا سن من برا خدمت جور شه برادرم ازدواج کنه راهی برای معافیت من توسط کفالت مادرم وجود داره ؟؟؟

  432. سلام من ۲۴سالمه و چند ماه از معافیت تحصیلی ۵سالم باقی مانده یک سال هست که مادرمو پدرم جدا شدن آیا می توانم کفالت مادر بگیرم؟؟تو قوانین زده بودن که طلاق قبل ۱۶سالگی فرزند باید باشه

    1. سلام اول باید مادر تون باید طلاق قطعی داشته باشند و پدر درقید حیات نباشه مادر ازدواج مجدد نکرده باشد و برادر تنی بیش از 18 از مادر نداشته باشید و اگر داشته باشید طبق نظر نظام وظیفه توانایی مراقبت از مادر را نداشته باشد

      1. سلام وقت بخیر بنده ۲۰ سال سن دارن معافیت تحصیلی دارم پدرم یکساله فوت کرده الان فقط من پیش مادرم زندگی میکنم که حقوق مستمری پدرم رو حدود ۳۷۰۰ میگیره ۴ تا خواهر دارم که ازدواج کردن یه برادر بزرگتر دارم که ازدواج کرده و ساکن تهرانه خدمت هم رفته ،پرونده بهزیستی هم داره مادرم که از طریق اون اقدام کردیم گفتن چون حقوق میگیره تعلق نمیگیره فقط میتونید به عنوان قیم معافیت بگیرید رفتم اینجا نظام وظیفه گفتن بهت تعلق نمیگیره الان راهی داره راهنمایی کنید ممنون میشم

        1. چون برادر بزرگتر از خود دارید باید بتوانید ثابت کنید که برادر بزرگتر شما امکان مراقبت از مادر و خواهرهایتان را ندارد و فقط از طریق کفالت قیومیت مادر اقدام کنید. در نهایت بستگی به کمیسیون کفالت نظام وظیفه بستگی دارد.

  433. سلام روز بخیر من الان معافیت موقت کفالت مادرم بابت فوت پدرم رو دارم ولی برای اواسط تیر سال 1401 دائمی میشه میخواستم بدونم برای خروج از کشور تا قبل دائمی شدن معافیت باید وثیقه بزارم بازم یا نه؟

    1. سلام معافیت موقت مثل معافیت تحصیلی هست وباید وثیقه بگذارید

  434. سلام ، من ۱۹ سالمه و برادرم ۱۷ سالشه و مادر پدرم طلاق گرفتن چندساله اما بخاطر فاصله سنی بین من و برادرم به من معافیت ندادن ،‌ برادر من دارد برای کار با گزاشتن وسیقه مهاجرت می‌کند ، ایا بعد از مهاجرتش که فقط من و مادرم می‌مونیم به من معافیت کفالت تعلق می‌گیرد؟

    1. سلام بله شانس شما برای گرفتن معافیت کفالت بالامیرود

      1. سلام 38سال سن دارم غیبت سربازی دارم سه خواهردارم ازدواج کردن ودو برادر بزرگ دارم یکیشون خدمت کرده واون یکی غیبت داره ازدواج کردن ورفتن پدرم3ساله فوت شدن فقط من پیش مادرم هستم. ومادرم مستمری میگیره خواستم بپرسم آیا معافیت بهم تعلق میگیره یاخیر. ممنون میشم راهنمایی کنید. با تشکر

        1. سلام اگر مادر تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی باشند امکان معافیت دارید اما باید توجیه غیبت کنید و بعد از تایید نظام وظیفه اقدام کنید.

    2. با سلام بنده متولد ۱۳۶۶ می‌باشم متاسفانه دو برادرم و پدرم فوت شده اند اکنون بنده سرپرست مادر و دو خواهر مجرد م می‌باشم فلهذا یکی از خواهرهای بنده طلاق گرفته است ایا با این شرایط که تک فرزند پسر می‌باشم ایا عدم مشمول کفالت می‌باشم یا خیر
      با سپاس از راهنمایی شما
      تشکر ۹

  435. سلام من ۲۴ سال دارم دوساله فراری هستم از خدمت فرار کردم و یکسال هست مادرم جدا شده آیا میتونم معافیت بگیرم

    1. سلام ایتدا باید توجیه غیبت وفرار داشته باشید درصورتی که تنها فرزند پسر خانواده باشید میتوانید برای معافیت کفالت مادر اقدام نمایید

      1. سلام منم غیبت دارم و اینکه تازه دارن طلاق میگیرن باید بگذره از روی طلاق.؟

        1. سلام. یکی از شروط اولیه دریافت معافیت کفالت نداشتن غیبت سربازی است برای اینکه بتوانید از این طریق اقدام کنید پیشنهاد میشود ابتدا برای توجیه غیبت اقدام کنید برای اطلاع از شرایط و نحوه ی توجیه غیبت با کارشناسان ما در مرکز تماس بگیرید.

      2. سلام منم غیبت دارم و اینکه تازه دارن طلاق میگیرن باید بگذره از روی طلاق.؟

        1. سلام. یکی از شروط اولیه دریافت معافیت کفالت نداشتن غیبت سربازی است برای اینکه بتوانید از این طریق اقدام کنید پیشنهاد میشود ابتدا برای توجیه غیبت اقدام کنید برای اطلاع از شرایط و نحوه ی توجیه غیبت با کارشناسان ما در مرکز تماس بگیرید.

      3. سلام من 19 سالمه…پدرم فوت کرده و مادر در خونه تنهاست ….تمامی برادرانم ازدواج کردند و من مجردم وبچه آخر آیا به منم تعلق میگیره

        1. سلام. خیر تعلق نمی گیرد. فرد در صورتی می تواند با داشتن برادر معافیت کفالت مادر را بگیرد که برادرش بیمار یا توانایی سرپرستی و منبع درآمد نداشته باشد.

          1. سلام من ۱۷ سالمه یک سال تاتاریخ مشمولیت فاصله دارم پدر و مادرم در هفت سالگی من طلاق گرفتند و من تنها پسر خانواده با دو خواهر دیگر هستم و مادرم حقوق بازنشستگی دارد آیا من میتوانم معافیت کفالت مادرم شوم ممنون از پاسخ شما

    2. سلام خسته نباشید پدرم یک ساله ک فوت کردن من پسر بزرگم سربازی نرفتم و ازدواج کردم و دو برادر کوچیک تر دارم ک سربازی رفتن آیا من میتونم ک کفالت مادرم رو بگیرم یانه؟!!

      1. سلام وقت بخیر
        برای کفالت مادر شرایط و وقوانین جدید لحاظ خواهد شد

  436. سلام ، من متولد ۱۳۷۰ ،متاهل هستم و یک پسر۵ ساله و یک دختر ۶ ماهه دارم ، پدرم فوت کرده و مادرم زندگیش با منه ،من متکفلش هستم و مادرم عضو کمیته امداد هست ، یک برادر دارم ک خدمت رفته ، متاهل هست و خونه وزندگیش جدا هست ، خواهرام هم متاهل هستن ، درآمد و شغل ثابت هم ندارم ، پایان خدمت تکفلی تعلق میگیرم ؟ تشکر

    1. سلام درصورتی که غیبت نداشته باشید ومادر زیر نظر کمیته یابهزیستی باشد بله میتوانید برای معافیت کفالت مادر اقدام نمایید

      1. سلام خسته نباشید .پدرم الان سه ماه فوت شدن .برای معافیت کفالت مادرم اقدام کردم. ولی میگن دوسال باید معافیت موقت بگیری .بعدا با توجه به شرایط دائم میشه . میخواستم بدونم نمیشه از اول دائم گرفت؟حتما باید دوسال بگذره؟
        ممنون

        1. سلام. خیر باید ۳۰ ماه از فوت گذشته باشد و مادر در این مدت ازدواج مجدد نداشته باشند تا معافیت دائم برای شما صادر شود.

    2. سلام
      وقت بخیر
      من ۳۲ ساله و متاهل هستم، و پدرم دارای بیماری پارکینسون هست و قدرت حرکتی ندارد و حتی کارهای روزمزه را نمی تواند انجام دهد و ۷۸ سال سن دارد، آیا من می توانم کفالت مادرم را بگیرم؟

  437. سلام من ۲۱ سالم حاصل روابط نامشروع هستم میخواستم معافیت کفالت مادر بگیرم ولی مدرکی ندارم چون قدیم مادر صیغه شفاهی خونده بودن مدرک ندارم الان هم پروندم تو نظام وظیفس ولی رسیدگی نمیکنن الان باید چیکار کنم؟به نظرتون این شرایط جدید که برای خرید سربازی گذاشتن رو پیگیر بشم یا همون پرونده کفالت خودم رو، ممنون اگه جواب بدید

    1. سلام اصل طلاقنامه عادي و همچنين اقرارنامه محضري مادر مبني بر طلاق با قيد تاريخ ، ملاك رسيدگي قرار خواهد گرفت

  438. سلام من ١٩سالمخ پدرم سال ٩٥ فوت كرده و ١برادر بزرگتر دارم كه چند سال پيش با ١١ماه خدمت كفالت پدرم كه دياليزي بود رو گرفت حالا من مي توانم كفالت مادر و ٢خواهرم كه ٢٧ و ٣٩ ساله هستند را بگيرم در ضمن بردارم به دليل بيماري آرتوييدروماتوييد قادر به نگهداري مادرم نيستند ممنون اگر راهنمايي كنيد

    1. سلام درصورتی که برادرشما بیمار بوده ومنبع درآمدی ندارند طوری که باید از ایشان نگهداری شود وغیبت نداشته باشد بله میتوانید اقدام کنید.

  439. وقت عالی بخیر
    بنده بخاطر طلاق مادرم،میتونم از کفالت استفاده کنم و غیبتم بخاطر شناخت رئیس کلانتری موجه اعلام شده
    فقط بفرمایین که استعلام توجیه غیبت دقیقا چقدر زمان میبره
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید چون من شرایط تحصیلی و ایندم کاملا بهم ریخته
    متشکرم

    1. سلام توجیه غیبت باید بررسی شود باید منتظر بمانید

      1. با سلام بنده متولد ۱۳۶۶ می‌باشم متاسفانه دو برادرم و پدرم فوت شده اند اکنون بنده سرپرست مادر و دو خواهر مجرد م می‌باشم فلهذا یکی از خواهرهای بنده طلاق گرفته است ایا با این شرایط که تک فرزند پسر می‌باشم ایا عدم مشمول کفالت می‌باشم یا خیر
        با سپاس از راهنمایی شما
        تشکر

        1. سلام. پیش شرط اساسی برای دریافت معافیت کفالت نداشتن غیبت سربازی است متاسفانه در صورت نداشتن دلیل توجیه پذیر برای غیبت نمیتوانید برای کفالت درخواست بدهید برای اطلاع از قوانین و مقررات توجیه غیبت با کارشناسان ما در مرکز تماس بگیرید.

    2. سلام روز بخیر من الان معافیت موقت کفالت مادرم بابت فوت پدرم رو دارم ولی برای اواسط تیر سال 1401 دائمی میشه میخواستم بدونم برای خروج از کشور تا قبل دائمی شدن معافیت باید وثیقه بزارم بازم یا نه؟

      1. سلام معافیت موقت مثل معافیت تحصیلی هست وباید وثیقه بگذارید

    3. سلام وقت بخیر من ۲ سالم بود که پدرم فوت کرد ولی مادرم مجدد ازدواج کرد الان ۲۳ سالمه ولی ناپدریم ۷۰ سالشه ممکنه به دلیل از کار افتادگی ناپدریم به من کفالت بدن؟؟

  440. سلام من ۱۰ سال هست ک فراری هستم پدرم فوت کردن آیا ب من کفالت مادر تعلق میگیرد یا ن

    1. سلام ابتدا باید توجیه غیبت کنید اگر پذیرفته شد درصورتی که تنها فرزند ذکور خانواده باشید ومادر طلاق گرفته ویا پدرفوت کرده اند میتوانیدبرای معافیت کفالت اقدام نمایید

      1. با سلام و احترام ،من از ۲ سالگیم مادرم طلاق گرفتند و من الان انسال دیپلم گرفتم و ۳ سالی هست که پدرم ازدواج مجدد کردند و من از بدو ۲ سالگی در کنار مادر پدرم هستم ، ایا من معافیت کفالت میتونم بگیرم ؟ تحقیقات مجلی میکنند ؟ ایا نیاز به مادرم هست؟ البته ناگفته نمونه که شناسنامه و طلاق نامه مادرم دست من هست … ممنون میشم من رو راهنمایی بفرمایید سپاس

  441. سلام
    من پدرم خیلی سال پیش فوت شدن و یک برادر بزرگتر هم دارم که ازدواج کرده و جدای از ما زندگی میکنه، برادرم خودش هم مشمول سربازی هست(اقدامی نکرده برای سربازی نمیدونم غیبت خورده یا نه) و مادرم هم تحت پوشش کمیته امداد هست.
    من و مادرم با هم زندگی میکنیم آیا من میتونم کفالت مادرم رو بگیرم و معاف بشم؟
    اگر من برم سربازی مادرم نمیتواند مخارج زندگی را تامین کند برادرم هم توانایی تامین مخارج مادرم رو نداره.
    ممنون میشم اگر پاسخ بدید.

    1. سلام چون مادر تحت پوشش کمیته امداد هست یکی از فرزندان معاف دائم می‌شوند بله میتوانید اقدام کنید.

      1. سلام.من مادرم طلاق گرفته وبرادران دیگرم ازدواج کردن و خودشان سرپرست کسان دیگری هستن وسرپرستی مادررانمیتوانندقبول کنن.ومن تنهابامادرم زندگی میکنم.آیاکفالت شامل حال من میشودیاخیر

        1. سلام درصورتی که مادرتان تحت پوشش بهزیستی یا کمیته امداد باشد بله

  442. سلام من ۱۷ ماه از معافیت موقتم میگذره ۲تا سوال دارم
    یک اینکه امکان داره برای دائم تایید نشم
    و دو اینکه کی باید برای دائم اقدام کنم

    1. سلام معافیت موقت پزشکی اگر فرد بعد ازسه تاشش ماه بهبود نیابد معافیت دائم میشود

  443. سلام اگر مادر طلاق گرفته باشه و حقوق بازنشستگی پدرش رو بگیره،میشه معافیت کفالت گرفت؟

    1. سلام برای معافیت کفالت مادر باید غیبت نداشته باشید و تنها فرزند .سر بالای هجده سال خانواده باشید.

  444. سلام شانس گرفتن معافیت برای طلاق توافقی که 30 ماه از آن گزشته باشد چقدر است و آیا حتما باید با مادرزندگی کنم؟

    1. سلام درصورتی که غیبت نداشته باشید و تنها فرزندپسر خانواده باشید وبا مادر زندگی کنید میتوانید معافیت کفالت مادر بگیرید ویا اینکه مادر تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی باشد تابتواند یکی از فرزندان خود را معاف کند.

      1. سلام من 19 سالمه…پدرم فوت کرده و مادر در خونه تنهاست ….تمامی برادرانم ازدواج کردند و من مجردم وبچه آخر آیا به منم تعلق میگیره

        1. سلام. خیر تعلق نمی گیرد. فرد در صورتی می تواند با داشتن برادر معافیت کفالت مادر را بگیرد که برادرش بیمار یا توانایی سرپرستی و منبع درآمد نداشته باشد.

      2. سلام من برای دریافت معافیت کفالت مادر مطلقه ام(تک فرزند و تک‌پسرهستم و غیبت هم ندارم) که البته بیشتر از ۷_۸سال از طلاق پدرومادرم زمان میگذره که بصورت طلاق توافقی بوده…
        ۱_چون توافقی جدا شدند این موضوع برای معافیت مشکلی ایجاد نمیکند؟!
        ۲_ برای اثبات اینکه من با مادرم تنها زندگی میکنم،(یعنی برای اثبات این ادعا آیا نیاز به دریافت گواهی یا استشهاد یا گواهی سرپرستی از مادر در دادگاه یا مراجع دیگری هست یا خیر!؟(اگر نیاز به دریافت این گواهی هست،لطفاً مراحل دریافت و شرایط این گواهی چیه!؟

      3. منم تک پسر و قانون کفالت مادر مطلقه شامل حالم میشه فقط برای اثبات اینکه من با مادرم زندگی میکنم باید چیکار کنم گواهی سرپرستی از مادر یا همچین چیزیرو باید دریافت کنم!؟؟

  445. من‌پدر و مادرم‌جدا شدند و پدرم پای پرانتزی دارد آیا میشه کاری کرد؟

    1. سلام درصورتی که از تاریخ طلاق مادر سی ماه گذشته باشد وشما تنها فرزند پسر خانواده باشید میتوانید معافیت کفالت مادر بگیرید.

  446. سلام و خسته نباشید
    چند روزه که چندین سایت مطلبی با عنوان شرایط جدید معافیت کفالت نوشتن و یکی از بندهاش به این صورته:
    “یگانه مراقب یا نگهدارنده مادر فاقد شوهر” آیا این مطلب درسته و یعنی داشتن خواهر مانع از کفالت میشه !؟

    1. سلام اگر تک فرزند بالای هجده سال هستند وغیبت ندارد می‌توانند برای معافیت کفالت مادر اقدام نمایند

      1. سلام خسته نباشید ببخشید من پدرم فوت کرده اخرین فرزند پسر هم هستم و برادرای بزرگترم همه کارگر هستند معافیت شامل من میشه ؟؟؟

        1. سلام داشتن برادر بزرگتر مانع از معافیت میشود مگر اینکه ثابت شود توانایی کفالت مادر را ندارند.

    2. سلام من پدرم فوت کرده مادرم تحت پوشش کمیته هست یک برادر دارم که خدمت رفته خودم غیبت دارم آیا میتوانم کفالت مادر بگیرم

  447. سلام
    من مجرد هستم و ازدواج نکرده ام دارای یک برادر بزرگ تر هستم که سالم است و پدر بنده فوت کرده اند و برادر من کفالت مادرم و معافیت سربازی را نگرفته است و الان ازدواج کرده و صاحب دو فرزند میباشد من تنها همین برادر بزرگ تر را دارم که ۲۶ سالش است و الان معاف تحصیلی میباشد و طلبه است،و سوال بنده این است ،من می توانم کفالت مادرم را بگیرم و معافیت سربازی را؟

    1. سلام درصورتی ک مادر عضو کمیته امداد باشد بله میتوانید اقدام کنید.

  448. سلام
    بنده فرزند بزرگ خانواده هستم ۲۵ سالمه یک برادر زیر ۱۸ سال دارد و چهار تا خواهر دارم که دوتاش ازدواج کردند پدرم فوت شده و مادرم تحت پوشش کمیته امداد است و خود بنده هم ازدواج کردم آیا بااین شرایط می شود معاف شد یا نه ؟

  449. سلام من مادرم پنج ساله کارش تو دادگاه می باصد و من خرج خودمو مادرمو میدم و تنها فرزند هستم ایا کفالت مادرم بهم تعلق میگیرد

    1. سلام درصورتی که پدر فوت کرده باشند و یا مادر طلاق گرفته باشند میتوانید اقدام کنید.

  450. سلام ، من ۲۷ ساله هستم و غیبت هم ندارم ، پدرم فوت شدن و یک برادر بزرگتر نظامی دارم که ساکن شهر دیگر و یک برادر بزرگتر دیگر دارم که خدمت رفتند. آیا من میتونم برای کفالت مادر درخواست بدم؟

    1. خیر چون برادر بزرگتر دارید ومنبع درآمد دارند نمی‌شود.

    2. سلام من من مادرم از پدرم طلاق گرفته یه ۱۰روزی میشه از هم طلاق گرفتن و وغیبت هم دارم آیا میتوانم معافیت کفالت بگیرم

    3. باسلام من متولد 1366 هستم پدرم وقتى من 17 سالم بود فوت کرده دوتا برادر دارم که از من بزرگترن ىکىشون کفالت پزشکى گرفته يکيشون رفته خدمت مادرم با من زندگى ميکنه خودشم مريضه و تحت پوشش بهزيستى هست من ميتونم براي کفالت با استشات محلى اقدام کنم

      1. بله می تواند جهت کفالت مادر بی سرپرست و عضو بهزیستی اقدام کند به شرطی که برادران نباشند یا دچار بیماری و معلولیت باشد.

  451. سلام من مادرم تازه جداشده از مادرم غیبت ندارم وبرادرهم ندارم

  452. سلام من مادرم تحت پوشش کمیته هستش ولی وقتی اقدام کردن گفتن شما شرایطکفالت رو ندارید.میخواستم راهنماییم کنید که من باید چیکار کنم؟باید ازکمیته نامه ای بگیرم که مادرم تحت پوشش هستش یا با شماره پرونده و مدارکی که داریم میتونم اقدام کنم؟

    1. سلام درصورتی که غیبت نداشته باشید میتوانید با مراجعه به پلیس +10اقدام کنید.

  453. سلام و احترام
    بنده پدرم فوت کردند و مادرم هم ازدواج مجدد نداشتند و برادر بزرگترم در شهر دیگری زندگی و مشغول کار هست. در حال حاضر بنده با مادرم زندگی میکنم میخواستم بدونم میتونم کفالت مادرم رو به عهده بگیرم؟ یه تبصره بود که می گفت اگه ثابت بشه برادر بزرگتر توانایی نگهداری از مادر رو نداره برادری که با مادر زندگی میکنه میتونه کفالت بگیره درسته؟

    1. سلام بنده تنها نگهدارنده مادرم هستم منتها چند سالی غیبت دارم البته غیبتم مربوط ب بعد طلاق پدر و مادرم بوده و موقعی بوده که سرپرست مادرم بودم ایا امکان معافیتم هست ایا توجیه میشه غیبتم مدارکم دارم

      1. سلام. غیبت در موارد خاص و با دلایل مستند تا مدت کوتاهی قابلیت توجیه دارد اینکه دقیقا چه مقدار از غیبت گذشته و شما به چه دلیلی نتوانسته آید برای خدمت سربازی مراجعه کنید در پذیرفته شدن یا رد درخواست توجیه غیبت موثر است.

  454. سلام.من طلبه هستم.پدرم زن دوم گرفته و کلا رفته پیش زن دومش و مریض میباشد و دو تا پسر از زن دوم داره و یکیشون الان سربازه و یکیشون کفالت پدرم گرفته چون پدرم مریضه.
    مادرمم تنهاست و من ۴ خواهر و دوبرادر دیگه دارم که هر دوتاشون سربازی رفتن و الان نظامی هستن و همه خواهر برادرام به جز یه خواهرم متاهل هستن و خواهرم که مجرده طلاق گرفته و خونه زندگیش جداست.من هم متاهلم خواستم ببینم میتونم کفالت مادرم بگیرم یا نه؟متشکرم

  455. سلام
    برادر من معافیت کفالت مادر رو گرفته البته هنوز موقته و دی ماه اصلیش صادر میشه. پدرمون فوت کردن.
    الان تا قبل از دی ماه با برگه معافیت موقت میتونه از کشور خارج بشه؟؟
    با وثیقه حتی یا راهی داره؟؟

    1. باسلام با وثیقه بله.بستگی به نوع سفرومیزان وثیقه داره .

    2. سلام یه سوال داشتم . این تبدیل موقت به دائم چه جوری انجام میشه . خودمون باید اقدام کنیم یا سر سی ماه تبدیل به دائم میشه

  456. سلا خسته نباشید مادرم ام اس داره پدرم هم دیسک خفیف خواستم بدونم میتونم کفالت بگیرم برا هر دو تا شون برا همه اینا مدرک معتبر دارم
    برا مریضی مادرم هم از بهزیستی کارت معولیت دارم هم کمسیون پزشکی دارم

      1. سلام خسته نباشید من سرباز هستم الان ۱۳ ماه که دارم خدمت میکنم و پدر ۲ ۲ ماه هست فوت کردن و ۲ برادر بزرگ تر هم دارم که ازدواج کردن و خرج و مخارج خودشون هم به سختی در میارن اگر نامه کمیته امداد داشته باشم میتونم معافیت داعم دریافت کنم

    1. سلام من من مادرم از پدرم طلاق گرفته یه ۱۰روزی میشه از هم طلاق گرفتن و وغیبت هم دارم آیا میتوانم معافیت کفالت بگیرم

  457. سلام. ببخشید اگر غیبت مشمول چندین سال بعد از طلاق پدر و مادر باشه بازم مشمول معافیت نمیشه؟! تشکر

  458. سلام من چند ماه درحال خدمت هستم تحت پوشش کمیته امداد هستیم و پدرم فوت شد ب علت یکسری شرایط ۹۷روز وارد غیبت شدم ولی تاریخ فوت پدرم قبل تاریخ غیبتم بوده مادرمم بیماره خواستم بدونم معافیت کفالت میتونم بگیرم

    1. باسلام به دلیل غیبت خیر. اول توجیه غیبت کنید.

      1. سلام من تازه شده ۱۸ سالم که تونستم رای بدم
        پدرم سه ساله زن دوم گرفته و کاری بهمون نداره
        ولی مادرم طلاق نگرفته میخاستم بدونم اگه الان طلاق بگیرن توافقی میتونم معافیت دائم بگیرم که بعد از سی ماه دائم صادر بشه ؟
        و یه چیز دیگه تو این سی ما میتونم جایی استخدام بشم ؟مثلا شرکت الومینیوم؟

        1. سلام برای درخواست معافیت کفالت مادر حتما طلاق نامه محضری راباید داشته باشید درصورتی که غیبت ندارید بله میتوانید برای معافیت کفالت مادر اقدام کنید

          1. سلام اگر مادرت بیماری خاصی داشته باشه مثلا بیماری که یه ذره ناراحت بشه بیهوش میشه تا چند ساعتدیگه هم به هوش نمیاد آیا میشه و پسر بزرگ خانواده ام سنم بالای 18 ساله کفالت
            گرفت پدرم دیسک کمر داره الانم درحال خدمتم میشه معافیت کفالت بگیرم

          2. درخواست کفالت رو بدید در صورتی که پدر توانایی نداشته باشه می توانید کفالت والدین را به عهده بگیرید ولی ناتوانی پدر و بیماری مادر باید ثابت شود.

  459. سلام من پدرم فوت شده و برادرم ۲۳ سالشه به دلیل فوت پدر میخواد کفالت بگیره .
    منم ۱۷سالمه وقتی بخوام برم سربازی میشه کفالت بگیرم ؟

      1. سلام من هشت ماه هستش که مشمول شدم ودرحال خدمت هستم .مادر وپدرم اکنون قصد طلاق توافقی دارند .وچون من تک فرزند پسر هستم میتونم کفالت بگیرم ؟
        البته بعد از طلاق که گفتن دوماهی طول میکشه ..یعنی اون موقعه ده ماه از خدمتم تمام شده
        ممنون

        1. سلام وقتتون بخیر باید خدمتتون عارض شوم که گرفتن کفالت مادرتون در این بازه زمانی خیلی سخت و حتی غیر ممکن هست بخاطر اینکه شما در حین خدمت هستید و تا اتمام روند طلاق مادر و پدرتون چند ماهی طول میکشه و برای گرفتن کفالت مادر به دلیل طلاق باید حداقل سی ماه از طلاق گذشته باشد همچنین افرادی از کلانتری محل برای جمع آوری اطلاعات تشریف میاورند برای تحقیقات میدانی و علاوه بر آن شما به تعدادی شاهد عالق و بالغ که توسط دادگاه تایید شوند نیازمندید تا به این طلاق شهادت بدهند پس برای اینکه شما بتوانید اقدام برای گرفتن کفالت مادر بکنید باید صبر کنید که این سی ماه تموم بشه و همچنین به احتمال قوی بعد از این سی ماه و گذراندن روند قانونی این ماجرا به شما معافیت موقتی تعلق میگیرد که اگر در این حین مادر شما ازدواج مجددی داشته باشد شما به ادامه روند خدمتتون بپردازید ولی اگر بعد از این معافیت موقت مادرتون ازدواج نکند شما میتوانید معافیت موقت را به دائم تبدیل کنید از بابت سی ماهی هم که خدمتتون عرض کردم شما میتوانید به دلیل ادامه تحصیل ایست خدمتی بزنید دانشگاه ثبت نام کنید و بعد از سی ماه به گرفتن کفالت مادرتون شروع کنید

  460. سلام خسته نباشید.
    پدر بنده ۸ سال پیش فوت کردن و برادر من کفالت مادرم رو گرفتن و معاف شدن و الان ازدواج کردن و پیش ما نیست.
    آیا من میتونم دوباره کفالت مادرم رو بگیرم برا معاف شدن یا خیر؟؟؟

  461. سلام
    من دارای یک برادر بزرگ تر هستم که سالم است و پدر بنده فوت کرده اند و برادر من رفته و کفالت مادرم و معافیت سربازی را گرفته و سوال بنده این است که من هم می توانم کفالت مادرم را بگیرم و معافیت سربازی را؟

    1. سلام
      من مجرد هستم و ازدواج نکرده ام دارای یک برادر بزرگ تر هستم که سالم است و پدر بنده فوت کرده اند و برادر من کفالت مادرم و معافیت سربازی را نگرفته است و الان ازدواج کرده و صاحب دو فرزند میباشد،و سوال بنده این است ،من می توانم کفالت مادرم را بگیرم و معافیت سربازی را؟

      1. سلام وقت بخیر
        درصورتی ک مادر عضو کمیته امداد باشد بله میتوانید اقدام کنید.

  462. سلام من ده سال فرار کردم هم تو ارتشاموزشی دیدم و هم تو سپاه به علت اشتباه نظام وظیفه و مبلغ ۳۰۰ هزار تومن هم جریم کردن ولی در آخر سرباز سپاه هستم و مدتی که در ارتش بودم رو حساب نکردن والان سرباز سپاه هستم و فرار کردم و مادر و پدر هم از هم جدا شدن مدت ۵ الی ۶ سال هستش و مادر مریض هستش ولی حقوق دار وبیمه ولی قرار دادی من میتونم کفالت مادرم رو بگیرم

      1. سلام خسته نباشید
        بنده برادر بزرگ تر از خودم دارم که قبلا با کفالت پدر معاف شده
        الان پدرم چند ساله فوت کرده من میتونم با کفالت مادر معاف بشم؟ برادرم جدا زندگی میکنن
        ممنون از شما

        1. سلام درصورتی که مادر تحت پوشش کمیته یا بهزیستی باشند بله امکان دارد

      2. سلام از دادگاه یا دادسرای نظامی نامه ببرید مشکلتون حل میشه

      3. سلام من ۲۱ سالمه مادرم سه ماه طلاق گرفته منم میخواستم برم سربازی رقتم کمیسیون پزشکی ولی مادرم نزاشت برگه سبزبگیرم بزم خدمت غیبت هم دارم ایا کفالت مادربهم میدن

  463. سلام ببخشید شانس تحقیقات محلی برای طلاقی که بیش از دو سال ازش گذشته چقدره؟ برای تهران

      1. سلام ببخشید من مادرو پدرم حدود۱۰سال هست که جداشدن برادرمم بالای ۱۸ سال هست ولی چون تصادف شدیدی داشته قادربه کمک کردن درامورنیست مادرمم زیرنظرکمیتست خودمم یه باردفترچه پست کردم برای معافی گرفتن اما چون اعزام زدن نرفتم دیگه دنبالش چون کارمیکردم خرج خونه میدادم من میتونم برای کفالت مادرم اقدام کنم تا بگیرم ممنون میشم راهنمایی کنید.

        1. سلام چون مادرتان زیر پوشش کمیته هست شما میتوانید اقدام ب معافیت دائم کنید درصورتی که غیبت نداشته باشید

    1. با سلام و خسته نباشید
      من ۱۸ سالمه میخواهم ادامه تحصیل بدهم. پدر و مادرم ۱۰ سال پیش جدا شدند . مادرم ازدواج مجدد داشته ولی با همسرش زندگی نمیکند. من و مادرم با هم زندگی میکنیم . میخواهند طلاق بگیرند . ایا میتوانم کفالت بگیرم؟

      1. سلام وقت بخیر
        شما میتوانید برای گرفتن کفالت اقدام کنید درصورتی ک تنها فرزند ذکور باشید ومادر طلاق گرفته باشند وهمسری نداشته باشند.

        1. سلام خسته نباشید من الان نزدیک یک سالم هست ک بابام فوت کرده دوتا داداش بزرگ تر خودم دارم ک معتاد هستن زندان هستن من تا برج ۱۱ سال ۱۴۰۰ معاف تحصیلی دارم میتونم واسه کفالت مادر اقدام کنم یا خیر تشکر

          1. سلام بله با مدارک رد صلاحیت برادران و در زندان بودن آنان میتوانید برای معافیت اقدام کنید.

      2. سلام من در حین خدمت هستم آیا باید طلاق قبل از مشمول شدن من انجام میشد تا کفالت بگیرم؟
        الان دارن طلاق میگیرن و چون در حین خدمت هستم میتونم کفالت بگیرم؟؟

  464. با سلام و خداقوت
    من پدرم کمتر از یکسال هست که فوت شدن و مادرم به همراه برادر کوچکترم (زیر 18 سال) زندگی میکنن, برادر بزرگتری هم دارم که خدمت رفته و متاهل هستن و سوا از ما زندگی میکنن, آیا کفالت مادر رو میتونم بنده بگیرم؟!
    ممنون میشم پاسخ بدید

    1. سلام در صورتی که تحت پوشش کمیته امداد باشند بله.

      1. سلام من پسرم ۲۲ ساله هستش الان طلاق بگیرم تا ۳۰ ماه بعد معاف میشه ؟؟

  465. سلام
    من همه شرایط رو دارم و 18 سالمه. میتونم سال دیگه، معافیت کفالت مادر رو بگیرم؟ هر زمانی که بخوام؟

  466. سلام من پدرم به دلیل بدهکاری در حبس است و یه برادر ده ساله دارم ایا میتوانم از طریق کفالت مادر اقدام کنم؟؟

  467. سلام و‌خسته نباشید پدر من به دلیل بدهکاری در حبس است و یک برادر هشت ساله دارم و بیشتر از یک سال از حبس پدرم باقی مانده است میتوانم کفالت مادرم را بگیرم؟؟

  468. سلام.وقت بخیر
    باگرفتن معافیت کفالت مادرایامیتوان به دانشگاه فرهنگیان ثبت نام کرد؟

  469. با سلام و خسته نباشید.
    من 18سال و 11ماه سن دارم. پدر و مادر من در سال 17سالگی من طلاق گرفتند. من 2برادر کوچکتر از خودم دارم. من شامل معافیت میشم؟
    ممنون از شما

    1. سلام بله در صورت نداشتن غیبت میتوانید کفالت مادر را بر عهده بگیرید.

  470. سلام, این قسمت قانون جدیده یا تغییر پیدا کرده و حذف شده؟ چون در سایت نظام وظیفه چیزی در این باره نوشته نشده
    “برای اینکه به فرد مشمول معافیت کفالت مادر تعلق بگیرد، پدر و مادرش قبل از ۱۶ سالگی فرزندشان از هم جدا شوند.”

  471. سلام من سال 88رفتم خدمت ایست خدمتی زدم واسه دانشگاه اومدم بعد ازدواج وغیره الان هم یک ساله پدرم فوت شده تنها پسر و فرزند مادرم هستم چون برادر از طرف پدر دارم نه مادر که ایشون خودش تقریبا 60سن داره خواستم بدونم من میتونم اقدام کنم یا خیر ممنون

  472. سلام پسری هفده ساله هستم و پدر و مادرم ٩ سال پیش از هم جدا شدن و من با مادرم زندگی میکنم و مادرم صیغه شدن میخوام بدونم معاف میشم یا نه؟

    1. سلام در صورتی که شما 18 سالتان کامل شود و مادر شما ازدواج نکند بله میتوانید.

  473. با سلام فرزندم که تک فرزندمی باشداز بهمن ۹۸ در مناطق مرزی شروع به خدمت کرد و به علت یکسری مسائل ۶ ماه اضافه خدمت گرفت ودر حال حاضر قادر به ادامه خدمت نیست و سه ماه هم غیبت دارد و می ترسم فراری شود و به خدمت ادامه ندهد آیا می توان با گرفتن طلاق توافقی معافیت برایش گرفت بسیار نگران هستم لطفا راهنمایی بفرمائید ممنون

    1. سلام وقت بخیر
      در صورت داشتن غیبت نمیتواند معافیت کفالت بگیرد.

  474. سلام
    من متولد 1381/2/27 هستم و تا 1401/2/27 معافیت تحصیلی دارم.
    مادرم تو همین ماه طلاق گرفته.
    من میتونم معافیت بگیرم؟

    1. سلام گرفتن معافیت کفالت مراحل و شرایط خاصی دارد که رعایت نکردن آن میتواند منجر به از دست دادن این معافیت شود.

  475. سلام خسته نباشید من ۱۹ سالمه پدرم ۹ ماهی هستن فوت کردن مادرم ناشنوا هستن تو ۶ مرداد هم ۲۰ سالم میشه ایا میتونم معافیت کفالت چیزی بگیرم خواهش میکنم لطفا جواب بدین پدرم مریض بودن ازش مراقبت میکردم قبلا

    1. سلام وقت بخیر
      نگفتید برادر دارید یا خیر اگر ندارید و غیبت هم نخورده اید موردی نیست اقدام نمایید .

      1. سلام من ساکن تهرانم وپدرم فوت کرده تک فرزندم محل تولدم تهران نیست میتونم تهران درخواست معافیت بدم با باید به زادگاهم مراجعه کنم‌

        1. سلام در قدم اول برای گرفتن معافیت کفالت، باید دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی را از دفاتر پلیس+10 تهیه و نسبت به تکمیل مدارک اقدام نمایید

    2. با سلام و خسته نباشید
      من ۱۸ سالمه میخواهم ادامه تحصیل بدهم. پدر و مادرم ۱۰ سال پیش جدا شدند . مادرم ازدواج مجدد داشته ولی با همسرش زندگی نمیکند. من و مادرم با هم زندگی میکنیم . میخواهند طلاق بگیرند . ایا میتوانم کفالت بگیرم؟

      1. سلام شما میتوانید برای گرفتن کفالت اقدام کنید درصورتی ک تنها فرزند ذکور باشید ومادر طلاق گرفته باشند وهمسری نداشته باشند.

  476. سلام من ۲۲ سال دارم و فعلا درحال تحصیل هستم پدر مادرم ۳ ماه جدا شدن ایا میتوانم برای معافیت کفالت اقدام کنم؟؟

  477. سلام
    من ۲۵ سال سنمه پدرم جانباز ۲۵٪هست که همون زمان جنگ فوت شده ۳برادر دارم ۲تاشون خدمت رفتن یکی معاف شده و الان همشون متاهل هستن من میتونم از طریق سرپرستی مادر معافیت رو دریافت کنم؟

  478. با سلام، جواب استعلام گرفتن کفالت مادر در سازمان وظیفه عمومی چقدر طول میکشد؟ ممنون میشم راهنماییم کنید

      1. سلام من ۱۰ سال هست ک فراری هستم پدرم فوت کردن آیا ب من کفالت مادر تعلق میگیرد یا ن

        1. سلام وقت بخیر
          ابتدا باید توجیه غیبت کنید اگر پذیرفته شد درصورتی که تنها فرزند ذکور خانواده باشید ومادر طلاق گرفته ویا پدرفوت کرده اند میتوانیدبرای معافیت کفالت اقدام نمایید

  479. س من متاهلم مادرم ۱۰ساله پدرم زن گرفته رفته روستای دیگه جدا زندگی میکنن بیماری روحی روانی داره وکالت تام بهم داده واسه کارای اداری دادگاه شکایت از پدرم یک خواهر ۱۶ساله دارم داخل حیاط خودم خونه درست کردیم زندگی میکردن یک داداش مجرد دارم اون رفته سمت بابام الان واسه گرفتن وکالت قانونی چون من متاهلم مشکل نداره مادرم میگه تو پسر خوبی هستی باهات زندگی میکنم

    1. سلام حتما باید با یک وگیل حقوقی مشورت کنید .تماس حاصل نمایید و کد مشاور حقوقی مارو بگیرید .

  480. با سلام، جواب استعلام گرفتن کفالت مادر در سازمان وظیفه عمومی چقدر طول میکشد؟

  481. سلام من ۲۱ سالمه مادرم ۸ ماه پیش طلاق گرفته
    غیبت هم نداشتم تاحالا
    یعنی برای معافیت باید قبل از اینکه ۱۶ سالم‌میشد طلاق میگرفتن؟
    و اینکه فرق بین معافیت دائم با موقت چیه یعنی مثلا اگه یه سال از زمان طلاق بگذره بازم نمیشه معافیت موقت گرفت؟ یا باید حتما ۳۰ ماه بگذره؟

    1. سلام
      اگر در حال حاضر اقدام کنید معافیت موقت تعلق میگیرد و 22 ماه آینده معافیت دائم.

  482. سلام من دانشجو هستم وپدرم فوت کرده وبرادرم سرباز هست مادرم مشکل قلبی داره ویه خواهر مطلق دارم وتحت حمایت کمیت امداد هستیم میتونم معافیت بگیرم؟؟؟

    1. سلام
      معافیت کفالت ماده 44 کمیته امداد برای خواهرتون

  483. باسلام پدرومادری از هم طلاق گرفتن مخوای معافیت بگیری تحقیق از محل داره

  484. سلام من پدرم به تازگی فوت شدن و برادر کوچکترم به خاطر ام اس معاف شده دوسال پیش من میتونم برای کفالت مادر اقدام کنم ؟

      1. با عرض سلام پسر من بع علت جدا شدن از همسرم به مدت ۳ سال شرایط معافیت کفالت مادر را دارد فقط چند ماهی غیبت دارد پس از اخذ دیپلمش چه راهی داره ممنون میشوم پاسخ دهید .اگر برایتان امکان داره آدرس دفترتان را بفرستید تا بتوانم حضوری خدمت برسم

  485. باسلام من 36سالمه وپسرم 20وهمسرم 41من بعدازپسرم متاسفانه دیگه قادربه بچه دارشدن نبودم ودیگراینکه من 1خواهرو3برادرهایم همه متاسفانه به دلیل بیماری صرع فوت شدن ومن تک فرزند خانواده ام وپسرم تک نوه خانواده من است پدرم 67ومادم 60ساله پدرومادر متاسفانه درآمدی ندارندآیا پسرم میتونه کفالت شون بگیره وپسرم متاسفانه دریچه قلبش بزرگ میخواستم بدونم آیا پسرمن معاف ازسربازی میشه ودیگراینکه من به شدت افسرده ام وبدون پسرم نمیتونم زندگی کنم خواهش میکنم کمکم کنی نمیدونم چکارکنم

  486. باسلام من 36سالمه وپسرم 20وهمسرم 41من اگبعدازپسرم متاسفانه دیگه قادربه بچه دارشدن نبودم ودیگراینکه من 1خواهرو3برادرهایم همه متاسفانه به دلیل بیماری سرع فوت شدن ومن تک فرزند خانواده ام وپسرم تک نوه خانواده من است پدرم 67ومادم 60ساله وپسرم متاسفانه درچیه قلبش بزرگ میخواستم بدونم آیا پسرمن معاف ازسربازی میشه

  487. سلام من ۱۹ساله هستم و ۱۰ماهی خدمت کرد
    از زمان طلاق پدرو مادرم بیش از ۳۰ماه گذشته
    اما برادری دارم که مشمول شده اما نرفته
    بازم می‌تونم برای کفالت مادر و معافیت مابقی خدمتم اقدام کنم؟

    1. سلام
      چون برادر بالای 18 دارید کفالت شامل نمیشود

  488. سلام و عرض خسته نباشید خدمت شما..
    من ترم آخر دانشگاه هستم و امتحاناتم حدود دو هفته دیگه تموم میشه.. پدر و مادرم چند ماه قبل از هم جدا شدند.. دو خواهر دارم که یکی ازدواج کرده و یکی دیگه هم با ما زندگی میکنه و یک برادر بزرگتر از خودم که اون هم ازدواج کرده و یک فرزند داره و شرایط کفالت مادر رو نداره ( نه فرصت و نه هزینه ) . میخواستم ببینم من میتونم از کفالت مادرم برای معافیت استفاده کنم ؟؟ اگر میشه باید به کجا مراجعه کنم و چه مراحلی رو طی کنم ؟
    با تشکر از پاسخگوییتون

    1. سلام
      طبق قانون چون برادر بالای 18 سال دارید خیر تعلق نمیگیرد

  489. با سلام و خسته نباشید.پدرم فوت شده و سه بردار بزرگتر دیگر دارم که به خدمت سربازی رفتن(فرزند چهارمم).من به همراه مادرم در استان فارس زندگی میکنیم و سه برادرم در استان خوزستان هستن.من می تونم از معافیت دایِم کفالت مادر استفاده کنم؟با سپاس

      1. سلام من ۱۹ سالمه پدرم فوت کردن ۹ ماهی میشه از طرفی مادرم ناشنوا هستن ۶ مرداد هم ۲۰ سالم میشه از پدرم مراقبت میکردم قبلا مریض بودن ایا میتونم کفالت مادرمو بگیرم معاف شم لطفا جواب بدین ممنون

        1. سلام نگفتید برادر دارید یا خیر اگر ندارید و غیبت هم نخورده اید موردی نیست اقدام نمایید .

          1. سلام من پدرم ۱۶ سال پیش فوت کرده مادرمم ۴ سال میش فوت کرده هر دو شونم کمیته امدادی بودن من الن تنها زندگی میکنم ایا راهی برای معاف شدنم هس؟r

          2. سلام اگر کسی تحت سرپرستی شما باشد می توانید مثل پدر مادر پدربزرگ مادربزرگ خواهر یا برادر

  490. سلام پسرم دوماه دیگه ۱۸ سالش تموم میشه من ۱۳ساله بیماری Msدارم ۱۴ساله از شوهرم جداشدم ۳ساله دوباره ازدواج کردم ولی ۷ماهی میشه براطلاق توافقی اقدام کردیم ولی فعلا محضری نشده آقایی که ازدواج کردم رفته شهر دیگه الان پسرم خرج خونه وداروهامو میده آیا کفالت براپسرم تعلق میگیره لطفا راهنماییم کنین.

  491. سلام پسرم دوماه دیگه ۱۸ سالش تموم میشه من ۱۳ساله بیماری Msدارم ۱۴ساله از شوهرم جداشدم ۳ساله دوباره ازدواج کردم ولی ۷ماهی میشه براطلاق توافقی اقدام کردیم ولی فعلا محضری نشده آقایی که ازدواج کردم رفته شهر دیگه الان پسرم خرج خونه وداروهامو میده آیا کفالت براپسرم تعلق میگیره لطفا راهنماییم کنین.

    1. سلام
      بله درصورت کسب مجوز از نظام وظیفه میتوان

  492. سلام برادر کوچک خانواده هستم یه برادر بزرگ هم دارم که غیبت خورده منم فعلا دانشجو هستم.مادرم مطلقه هستش میتونم کفالت مادرمو بگیرم در ضمن مادرم بازنشته هستش چند بار به نظام وظیفه رفتم گفتن نمیشه میخواستم یبارم شما توضیح بدین
    با تشکر

  493. سلام من و برادم دوقلو هستیم پدرم ۴سال پیش فوت شدن میتونیم برای کفالت اقدام کنیم؟

  494. سلام خسته نباشید برای گرفتن کفالت مادر حتما باید از پلیس +10 محل زندگی اقدام کرد یا میشه از بقیه دفاتر پلیس +10 هم اقدام کرد؟ ممنون میشم پاسخ بدید

    1. سلام فرقی ندارد بهتر است از انجا اقدام کنید .

  495. با سلام
    ترم آخر دانشگاه هستم و پدر و مادرم 5 ماه قبل به طور توافقی از هم جدا شده اند. آیا شرایط گرفتن معافیت از خدمت سربازی را دارم ؟ و اگر دارای شرایط هستم چه زمانی باید اقدام کنم ؟

      1. سلام مجدد
        من دو خواهر دارم که یکیشون ازدواج کرده و یکی دیگه هم با ما زندگی میکنه. یه برادر بزرگتر از خودم هم دارم که اون هم ازدواج کرده.. آیا با توجه به اینکه برادرم ازدواج کرده و بچه هم داره و شرایط نگهداری از مادرم رو نداره من میتونم کفالت مادرم رو بگیرم ؟؟

  496. سلام من الان برگه معافیت موقت دارم
    یک ماه دیگه ۳۰ ماه کامل میشه
    بعد از اون و بعد از تحویل این برگه چه مراحلی طی میشه تا معافیتم دائم بشه و کارتش بیاد

    1. سلام
      مجدد میرید کمیسیون و کارت جدید صادر میشود .

  497. سلام خسته نباشید.
    من ۱۹ سالمه پدرم ۱۰ ساله فوت کرده
    من ۲ تا برادر ۳۴ و۳۱ ساله دارم که متاهلن و هرکدوم ۳تا بچه دارن و مستقل هستن از من ومادرم.مادرم هم ۵۱سالشه.
    الان من به هیچ طریقی نمیتونم کفالت مادرم رو بگیرم؟؟؟؟
    آخه برادرام خودشون خونه زندگی دارن واقا نمیتونن بیان پیش مادرم وایستن که.
    این چه قانون مسخره ایه.
    خود مادر نمیتونه انتخاب کنه کفالت رو به کدوم پسرش بده؟
    لطفا اگه راهی هست راهنمایی کنید.
    ممنون.

    1. با سلام متاسفانه جز بهزیستی این قانون وجود ندارد .

    2. واقعا قانون بی عدالتیه من شرایط شمارو دارم برادرام متاهلن وتنها کسی که پیش مادرمه منم ولی میگن چون برادر بزرگتر داری نمیتونی معافی بگیری اخه این قانونه میگن باید تحت پوشش باشی مام معذبیم بریم تحت پوشش اگه قانون باشه باید اونایی که تحت پوششن معاف نشن چون اونا دارن از امتیاز تحت پوششی استفاده میکنن

  498. سلام خسته نباشید
    ببخشید من پدرم ۲۲سال پیش فوت کرده و برادرم معافیت کفالت مادرمو رو گرفته و بعدا ازدواج کرده
    برادرم ۷سال از من بزرگتره و مادرم ۵۰ سالشه و تحت حمایت کمیته هستن
    میخواستم بدونم امکانش هست ک من بتونم معافیت کفالت مادرمو بگیرم؟

    1. با سلام چون برادرتان کفالت را گرفته بعید است مجدو برای شما نیز فعال شود .

      1. با سلام مادرم طلاق گرفته و دوتا برادریم من 24 سالمه برادر بزرگم 26 سالشه غیبت سربازی داریم مادرم تحت پوشش بهزیستی هست آیا میتونم کفالت معافی رو بگیرم

  499. سلام خسته نباشید
    ببخشید من پدرم ۲۲سال پیش فوت کرده و برادرم معافیت کفالت گرفته و بعدا ازدواج کرده برادرم ۷سال از من بزرگتره
    مادرم ۵۰سالشه و تحت پوشش کمیته هست
    میخواستم بدونم من میتونم الان معافیت کفالت مادرمو بگیرم

    1. با سلام بعید است چون یکبار کفالت ایشان را گرفته اند .

  500. سلام برای گرفتن کفالت مادر مهم است که کفالت با مادر باشه یا با پدر ؟؟؟

    1. سلام. منظور شما واضح نیست اما اگر معنا حضانت است خیر.

  501. سلام خسته نباشید منظورتون از یک روز غیبت همون نهست هستش؟

    1. سلام. درصورت یک روز غیبت هم کفالت را نمی توان گرفت مگر به شرط توجیه

  502. سلام. مادر من از همسر اول دارای 2 پسر بالای 18 سال هست که هیچ رابطه ای باهاشون نداره و چند سالی هست بیخبره ازشون ، بعد از فوت همسر اول و ازدواج مجدد با پدر من ، من تنها فرزندشون هستم و برادر و خواهر دیگه ای ندارم از پدر و مادر فعلیم. پدرم 10 سالی هست فوت شده و مادرم 63 سالشه و بیماری های ضمینه ای مثل فشار خون قند خون آسم ناراحتی قلبی و… رو داره و تموم پرونده های بیمارستانیشم موجوده. درحال حاظر هم دانشجو هستم و معافیت تحصیلی دارم غیبتم ندارم و با مادرم زندگی میکنم، آیا میتونم کفالت مادرم رو بگیرم؟

    1. سلام
      اگر برادر بزرگتر همخون خود دارید خیر در غیر این صورت بله .

  503. سلام من پسر کوچیک خانواده هستم برادرانم متاهل هستند و پدر و مادرم فوت کردند ایا من می توانم معاف بشم زیر ۱۸سال هستم

    1. سلام
      این شرایط کافی نیست شرایط دیگری ندارید ؟

    1. سلام برای معافیت دائم باید 30 ماه گذشته باشد.

  504. سلام خسته نباشید من یه مادر هستم و یه پسر 18 ساله دارم که از پدرش 13 ساله جدا شدم و اللن دوباره 3 ساله که ازدواج کردم اگه از همسرم جداتوافقی جدا شوم میتونه پسر معاف از خدمت بشه

    1. سلام برای بررسی دقیق و پاسخ کامل به این موضوع حتما با مشاورین آویژه در تماس باشید.

      1. سلام من ۱۸ سالمه پدرمو تو ۱۶ سالگی از دست دادم مادرمم ۴ سال پیش از دست دادم مادرم عضو کمیته امداد بوده سه تا برادر بزرگ تر از خودم دارم که دو تا شون رفتن خدمت یکی فراریه

        1. سلام اگر کسی تحت سرپرستی شما باشد می توانید مثل پدر مادر پدربزرگ مادربزرگ خواهر یا برادر

  505. سلام خسته نباشید من یه مادر هستم و یه پسر 18 ساله دارم و از همسرم جدا شدم الان 14 ساله و الان 3 ساله که دوباره ازدواج کردم و یه دختر 3 ساله دارم ایا اگه از همسر جدیدم توافقی جدا بشم پسرم میتونه معافیت بگیره

    1. سلام برای بررسی دقیق و پاسخ کامل به این موضوع حتما با مشاورین آویژه در تماس باشید.

  506. سلام وقت بخیر،من حدود یک ساله که دارای معافیت موقت هسم و مادرم حدود6ماه پیش صیغه ی اقا میشن ولی بعدش باطل کردن توی شناسنامشون چیزی وارد نشده ولی توی محضر صیغه شدن،ایا برای تبدیل معافیت موقت مم به دائم صیغه ی چن ماهه ایشون مشکلی پیش میاره?

      1. سلام من پسر کوچیک خانواده هستم برادرانم متاهل هستند و پدر و مادرم فوت کردند ایا من می توانم معاف بشم زیر ۱۸ سال هستم

        1. سلام
          این شرایط کافی نیست شرایط دیگری ندارید ؟

  507. سلام وقت بخیر،من حدود یک ساله که معافیت موقت دارم و هنوز دائم نشده و مادرم چن وقت پیش صیغه به صورت چن ماهه شده بودن که باطل کردن ولی این صیغه تو محضر خونده شده ولی وارد شناسنامه نشده،ایا مشکلی پیش میاد?

      1. سلام وقت بخیر.
        من معافیت موقت کفالت مادرمو دارم. هفت ماه دیگه سی ماهم تموم میشه. امکانش هست بهم دائم ندن؟
        و میتونم با معافیت کفالت از کشور خارج شم،؟

        1. سلام معافیت شما موقت هست باید برای خروج از کشور وصیقه داشته باشید و اینکه معافیت تون دایم بشه بستگی به برسی نظام و رای انها دارد

  508. با سلام
    من از بچگی تا الان که 19 سال سن دارم توسط نامادری بزرگ شدم و الان هم باهم زندگی میکنیم و پدر ومادر واقعی هم فوت کردن و الان از نامادری ام من مراقبت میکنم میخواستم بدونم میتونم معافیت بگیرم

    1. با سلام چیزی در قانون تحت عنوان کفالت نامادری ذکر نشده است .

  509. سلام من 27سالمه درحال حاضر ترم آخر فوق لیسانس هستم..غیبتی هم ندارم.. پدرم 8سال پیش فوت کردند، بنده 1 برادر متاهل و2برادر مجرد بزرگتر از خودم دارم
    مادرم 70ساله هستند، چگونه میتوانم کفالت مادرم را بگیریم؟
    با تشکر از راهنماییتان

    1. با سلام در صورت داشتن برادر بزرگتر امکان گرفتن کفالت مادر وجود ندارد.

      1. جایی از قانون خوندم به انتخاب مادر میشه کفالت رو به برادر کوچکتر بدن.

  510. سلام من 27سالمه درحال حاضر ترم آخر فوق لیسانس هستم..غیبتی هم ندارم.. پدرم 8سال پیش فوت کردند، بنده 1 برادر متاهل و2برادر مجرد بزرگتر از خودم دارم
    مادرم 70ساله هستند، چگونه میتوانم کفالت مادرم را بگیریم؟
    با تشکر از راهنماییتان

    1. با سلام در صورت داشتن برادر بزرگتر امکان گرفتن کفالت مادر وجود ندارد.

    2. سلام بنده ۲۵ سالمه و زن و بچه ۲ ساله دارم یک برادر دارم که ۴ ماه دیگر به ۱۸ سالگی می رسد و ۴ تا خواهر دارم پدرم فوت شده و مادرم تحت پوشش کمیته است آیا کفالت به من تعلق می گیرد آیا متاهل بودن من مانع نمی باشد؟؟؟

      1. سلام بله میتوانید برای معافیت کفالت اقدام کنید.

  511. سلام
    من اینجا لیسانس دارم
    با معافیت موقت ، میشه مدارک دبیرستان رو آزاد کرد؟؟

    1. با سلام .
      باید حتما بیشتر بررسی شود .
      مدارک دبیرستان را برای چه میخواهید؟

  512. سلام و احترام
    آیا بعد از اخذ معافیت کفالت، در صورتی که مادرم ازدواج کنه، معافیت من باطل خواهد شد؟

  513. سلام پسرم 2 ماه دیگه 18 سالش میشه و میخواد کفالت مادر بگیره چون ما 8 ساله جدا شدیم منتها تو یه شهر دیگه کار میکنه و زندگی میکنه ب خاطر شرایط. میتونه معافیت کفالت مادر رو بگیره؟

    1. سلام دوست عزیز
      در حدی که حضورش احساس شود کافی است در ان مدت ترجیحا حضور داشته باشد .

  514. سلام
    بنده تک فرزند پسر هستم.تا الان از معافیت تحصیلی استفاده کردم و غیبت ندارم.
    پدرم ۳ ماه که فوت شده و مادرم ۶۱ سالشه.
    آیا معافیت موقت به من میدهند یا دائم؟

    1. با سلام برای معافیت کفالت مادر اقدام کنید ابتدا معافیت موقت و بعد از سی ماه معافیت دائم به شما تعلق میگیرد

  515. سلام ببخشید من از شوهر اولم که پدر پسرم هست جدا شدم ولی ازدواج مجدد نمودم والان ایشان چند سال هست که فوت کردند ولی من مستمری بگیر هستم آیا با این وجود پسرم میتواند کفالت من را بعهده بگیرد؟ ممنون

  516. سلام. برای گرفتن معافیت کفالت دائم حتما باید 30ماه تمام از طلاق مادر بگذرد یااینکه وارد ماه 30شدیم میتونیم درخواست معافیت دائم رو انجام بدیم

  517. سلام من ۳۹ سالمه مادرم شوهرش فوت کرده یه خواهر مطلقه دارم حقوق پدرم تقسیم شده ،غیبت دارم متوانم کفالت بگیرم

    1. سلام خیر.درصورت داشتن حتی یک روز غیبت نمیتوانید

      1. سلام من به شرایط سختی الان چند ساله از خدمت فرار کرد به علت مشکلات الان نزدیک چهار ساله پدرم فوت شده الان من متاهلم یه خواهر بزرگ دارم که اون هم شوهرش فوت شده با ماست من فقط آموزشی رو تموم کردم الان شرایط برام سخت شده کم خرج مادرم وهمسرم هستم ایا میشه معافی بگیرم یا نه میشه راهنمایی کنید

        1. سلام،پسرم،معلولیت،خفیف،داردوتک،فرزند،است،وخانمم،معلولیت،متوسط،ایاپسرم،معافیت،میتواند،بگیرد

          1. درصورت تایید کمیسیون بابت بیماری خودشان می تواند.

  518. سلام من ۳۹ سالمه مادرم شوهرش فوت کرده یه خواهر مطلقه دارم حقوق پدرم تقسیم شده ،غیبت دارم متوانم کفالت بگیرم

    1. سلام خیر.درصورت داشتن حتی یک روز غیبت نمیتوانید

  519. سلام، وقت بخیر، من در حین خدمتم ومیخام از معافیت کفالت مادر استفاده کنم، میخاستم‌بپرسم که فرار درحین خدمت به روند گرفتن معافیت کفالت ارتباط داره؟

    1. سلام درصورت فرار و یا حتی یک روز غیبت هیچ معافیتینمیتوانید استفاده کنید

  520. سلام
    در صورتی که ۳ سال از طلاق گذشته و متقاضی ۱۸ ساله باشد
    میتونه معافیت را دائمی کنه
    و برای خروج از کشور مشکلی نداشته باشه ؟

    1. سلام شرایط کامل ذکر نشده ایا مادر مجرد هستند و ایا شما تنها پسر بزرگ ایشان هستید؟
      برای اطلاعات بیشتر میتوانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

  521. سلام اینجا نوشته بود قبل شانزده سالگی پسر باید طلاق گرفته بشه ..اگه در سن ۱۸ سالگی طلاق گرفته بلشیم شامل حال فرزندمان نمیشه؟

    1. سلام شرایط شما باید بیشتر بررسی شود برای اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید

      1. سلام
        پدر مادر من ۴ سال پیش جدا شدن
        الان پدرم ۱ساله فوت کرده
        من فرزند ۵ خونواده هستم میخواستم بدونم با متاهل شدن همه بچه های خونواده من مه مجردم می‌توانم کفالت مادر را بگیرم

        1. سلام خیر داشتن برادر بزرگتر مانع میشود، البته با بررسی شرایط دیگر مثل شرایط جسمی مادر و تحت پوشش بودن میتوان اقدام کرد.

  522. سلام من تک پسرم متاهلم پدرم فوت شده ۵سال غیبت دارم میشه معافیت کفالت مادر بگیرم مادرم اثم داره

    1. سلام خیر با داشتن حتی یک روز غیبت هیچ معافیتی شامل حال شما نمیشود

  523. سلام من تک پسرم متاهلم پدرم فوت شده ۵سال غیبت دارم میشه معافیت کفالت مادر بگیرم

    1. سلام خیر با داشتن حتی یک روز غیبت هیچ معافیتی شامل حال شما نمیشود

  524. سلام روز بخیر من ۱۸ سالمه ویک برادر ۸ ساله دارم پدرو مادرمم ۳ ماه طلاق گرفتن کفالت برا من شامل میشه؟

    1. سلام باید 2سال و 6ماه از طلاق گذشته باشه برای اقدام

  525. سلام وقت بخیر . بنده 13 ماه خدمت کردم و پدرم فوت نمودند . گفتند چون تنها فرزند خانواده هستی برو کفالت مادر را بگیر و از خدمت معاف شو . من از نظام وظیفه برای کفالت سوال کردم و اینکه ایا برای استخدامی مشکلی دارد یا خیر و گفتند خیر . حال که کفالت گرفتم به جای کارت به بنده یک برگ گواهی موقت 30 ماهه دادند . حال میگویند با ان برگه نمیتوانی استخدام شوی من لیسانس هستم و دوماه بیشتر خدمت نداشتم تا تمام شود . حال اگر دوسال نیم دیگر منتظر بمانم سنم بالا میرود . ایا منی که به خاطر فوت پدر حال خوشی نداشتم . نباید کسی من را راه نمایی میکرد در صورتی که چند بار زنگ زدم و سوال کردم

    1. سلام سوالتون را واضح مطرح کنید.کفالت معافیت دایم است برای شما
      شرایط شما باید بیشتر بررسی شود برای اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید

      1. سلام من 27سالمه درحال حاضر ترم آخر فوق لیسانس هستم..غیبتی هم ندارم.. پدرم 8سال پیش فوت کردند، بنده 1 برادر متاهل و2برادر مجرد بزرگتر از خودم دارم
        مادرم 70ساله هستند، چگونه میتوانم کفالت مادرم را بگیریم؟
        با تشکر از راهنماییتان

        1. با سلام نمیتوانید بگیرید چون برادر بزرگتر از خود دارید.

  526. سلام روز بخیر ببخشید من از اون سه نفری که باید برگ استشهاد تایید وضعیت رو امضا کنند 1 نفر بیشتر ندارم چون بقیه یا خارج از کشور هستند یا فوت کرده اند. میخواستم بدونم در این شرایط باید چیکار کنم میتونم شهادت پدربزرگ و مادر بزرگم رو استفاده کنم؟

    1. با سلام شرایط شما به صورت کامل باید بررسی شود اینگونه نمیتوان نظر مشخصی داد با مشاوران ما تماس بگیرید.

      1. سلام. میخواستم بدونم برای دریافت معافیت دایم از طریق کفالت مادر آیا در ماه 30میتوان اقدام کرد یا باید 30ماه تمام بگذرد و بعد اقدام کرد؟

  527. سلام
    من ۲۸ سالمه
    و تا الان از معافیت تحصیلی استفاده میکردم
    پدر و مادرم به تازگی طلاق گرفتن
    تک پسر خانواده هستم
    میتونم برای معافیت کفالت مادر اقدام کنم ؟

      1. من در سن ۱۸ سالگی پسر طلاق گرفتم فرزندم تک پسره ایا شمال حال ایشون معافیت میشه ..چون نوشته بودین قبل شانزده سالگی معاف میشن

        1. سلام باید دو سال و شش ماه از طلاقتون گذشته باشه
          شرایط شما باید بیشتر بررسی شود برای اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید

    1. سلام
      من ۲۰سالمه
      مادرم ۵۷سالشه بیماری قلبی داره و پدرم فوت کرده من دو برادر دارم ولی از یه مادر دیگه که با ما زندگی نمیکنن و یه خواهر و برادر ناتنی هم دارم که از مادرم هستن ولی از یه پدر دیگه که با ما زندگی نمیکنن رفتن قهرن من شرایطم حوریه که اگر یه موقع خونه نباشم مادرم احتمال سکته داره آیا من میتونم از کفالت مادرم استفاده کنم

      1. با سلام وضعیت فعلی شما بسیار پیچیده است و سن برادران مطرح نشده تماس بگیرید.

  528. سلام مادر من دوماهی هست که طلاق گرفته و من دانشجو هستم و یکسال دیگه هم از مدت این که زمان دارم تا وارد غیبت شوم میخواستم بدونم الان میتونم اقدام کنم برای معافیت؟ بعد من دانشجو کارشناسی هستم ترم ۵ باید گواهی اشتغال به تحصیل از دانشگاه ارایه کنم یا مدرک دیپلم خودم را ارایه کنم؟ممنون میشم راهنماییم کنید با تشکر

    1. سلام دوست عزیز
      اگر شما همین الان اقدام کنید معافیت موقت به شما تعلق خواهد گرفت و بعد از 30 ماه در صورت عدم ازدواج مجدد مادر شما برای گرفتن معافیت دائم اقدام کنید.

  529. سلام مادر من دوماهی هست که طلاق گرفته و من دانشجو هستم و یکسال دیگه هم از مدت این که زمان دارم تا وارد غیبت شوم میخواستم بدونم الان میتونم اقدام کنم برای معافیت؟ بعد من دانشجو کارشناسی هستم ترم ۵ باید گواهی اشتغال به تحصیل از دانشگاه ارایه کنم یا مدرک دیپلم خودم را ارایه کنم؟ممنون میشم راهنماییم کنید با تشکر

    1. سلام دوست عزیز
      اگر شما همین الان اقدام کنید معافیت موقت به شما تعلق خواهد گرفت و بعد از 30 ماه در صورت عدم ازدواج مجدد مادر شما برای گرفتن معافیت دائم اقدام کنید.

  530. سلام تمام شرایط معافیت کفالت مادر مطلقه رو دارم فقط پدرم فرار کرده و مدارکی ازش ندارم .چیکار میتونم بکنم برای دریافت معافیت

    1. سلام در صورتی که شما تک فرزند پسر که نگهدارنده مادر فاقد شوهر باشید میتوانید معافیت دریافت کنید. در واقع مادر شما یا طلاق گرفته است یا شوهرشان در قید حیات نیست.

  531. سلام خسته نباشید من مادرم ۸سال پیش از پدرم جدا شده وبعدا هم بصورت صیغه ازدواج ناموفق داشته که یه برادر ۶ساله از ازواج دوم بصورت صیغه ای مادرم هم دارم ۲۴اردبهشت امسال ۱۸ساله میشم ایا میتونم از معافیت کفالت مادر استفاده کنم الانم بامادرم و برادرم خارج از کشور زندگی میکنم ممنون میشم اگه راهنماییم کنین

    1. سلام. اگر شما تنها پسر بزرگ ایشان هستید و مادر در صیغه فردی نباشد به مدت ۳۰ ماه از تاریخ طلاق گذشته باشد شما میتوانید کفالت را بگیرید.

  532. سلام من پدرم ۳سال هستش که فوت کردن و برادر بزرگترمم ازدواج کردن ولی شرایط حمایت مالی از مادرم رو ندارن و من با مادرم زندگی میکنم ایا میتونم درخواست کفالت مادرمو بدم؟

    1. سلام.خیر کفالت فقط درصورتی میشود گرفت که شما تنها پسر بالای18سالایشان باشند.

  533. سلام بنده در حال خدمت سربازی هستم ولی در حین خدمت پدر ومادرم از هم جدا شدند . من هم میتوانم از معافیت کفالت مادر استفاده کنم؟
    با توجه به اینکه بدون غیبت وارد خدمت شدم وبرادر هم ندارم

  534. سلام وقت بخیر من ۲۱ سالمه و دانشجوی ترم اخر هستم اگر الان پدر و مادرم به صورت توافقی از هم جدا بشن معافیت بهم میدن؟؟ من تک پسر هستم و غیبت هم ندارم

    1. سلام.باید بیشتر بررسی شود اما اگر به مدت 30ماه پدر و مادر طلاق گرفته باشند میتوانید برای کفالت اقدام کنید.

  535. سلام پدر ومادر من 16 ماه جداشدن ومادرم حقوق پدربزرگمو دریافت میکنه و برادرم 18سالشه و تو خدمت سربازی هستش و خودم غیبتی ندارم میتونم با این شرایط اقدام کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      سلام شما میتوانید از تعویق خدمت استفاده کنید.

  536. سلام من پدر مادرم 16ماه جدا شدن و من برادر 18 ساله دارم که تو خدمت سربازی هستش و مادرم حقوق پدربزرگمو میگیره و منم غیبت ندارم میتونم کفالت مادر بگیرم؟

    1. سلام دوست عزیز
      سلام شما میتوانید از تعویق خدمت استفاده کنید.

      1. سلام وقت بخیر من تقربا ۲ سال هست پدرم فوت کرده دوتا برادر بزرگ تر از خودمم دارم ک یکیش غیبت هست یکیشم فراری دوتاشون معتادن و الان داخل زندان هستن مادرمم زیر پوشش کمیته هس ایا میتونم از کفالت مادر رو بر عهده بگیرم

        1. سلام بله باتوجه به اینکه دوبرادر صلاحیت کفالت مادر را ندارند ، همراه با مدارک مستند حضور آنان در زندان و رد صلاحیت ، شما گیتوانید اقدام به معافیت کفالت کنید.

  537. سلام
    من 21 سالمه ترم اخر دانشگاهم پدر مادرم سال 90 طلاق گرفتن و مادر سال 95 مجددا ازدواج کرد که الان چند ماهه در شرف جدا شدن هستن، آیا در بعد از رسمی شدن طلاق دوم میتونم برا معافیت اقدام کنم؟
    تک پسرم، غیبت ندارم و خرج مادرم رو میدم

    1. سلام
      اگر شما بعد رسمی شدن طلاق مادر برای گرفتن معافیت کفالت اقدام کنید معافیت موقت به شما تعلق خواهد گرفت و بعد از 30 ماه در صورت عدم ازدواج مجدد مادر شما برای گرفتن معافیت دائم اقدام کنید.

      1. سلام،پسرم،معلولیت،خفیف،داردوتک،فرزند،است،وخانمم،معلولیت،متوسط،ایاپسرم،معافیت،میتواند،بگیرد

  538. سلام اگر پسر بزرگتر خدمت سربازی رفته وازدواج کرده وبگه من نمیتونم کفالت مادرم را بعهده بگیرم وهیچ کاری به مادر نداشته باشه چرا فرزند دوم که حاضره کفالت مادرش را بعهده بگیرد نظام وظیفه قبول نمیکنه که معاف بشه یه مادر باید چکار کنه ایا راهی داره برای فرزند دوم که معاف بشه

    1. سلام، یکی از شرایط کفالت مادر داشتن تنها یک فرزند مذکر می باشد.

  539. سلام وقت بخیر، من ۲۱ سالمه دانشجو هستم اگه تا قبل از فارغ التحصیلی پدر و مادرم به صورت توافقی از هم جدا شن میتونم برا سرپرستی مادرم معافیت بگیرم؟؟؟

    1. سلام
      اگر شما بعد از طلاق پدر و مادرتون اقدام کنید معافیت موقت به شما تعلق خواهد گرفت و بعد از 30 ماه در صورت عدم ازدواج مجدد مادر شما برای گرفتن معافیت دائم اقدام کنید.

  540. سلام من ۲۰ سالمه تک پسرم و غیبتی ندارم برای معافیت کفالت مادر اگه پدر مادرم از هم طلاق بگیرن میتوانم اقدام کنم؟ مشگلی پیش نمیاد؟

    1. سلام
      اگر شما بعد از طلاق پدر و مادرتون اقدام کنید معافیت موقت به شما تعلق خواهد گرفت و بعد از 30 ماه در صورت عدم ازدواج مجدد مادر شما برای گرفتن معافیت دائم اقدام کنید.

  541. سلام من تمام شرایت بالا رو رو دارم ولی سه سال غیبت داشتم و تنها پسر خانواده هم هستم و یه خواهر دارم که بزرگ تر از منه ایا باز هم معاف میشوم ؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      با وجود داشتن برادر و غیبت متاسفانه مقدور نیست.برای بررسی با کارشناسان تماس بگیرید

  542. سلام من تازه ۱۸ سالم شده و معافیت تحصیلی گرفتم و غیبت هم ندارم و پدرم ۵سال فوت شده و یک برادر بزرگتر دارم که متاهل هست و مادر حقوق مستمری داره میتونم معافیت کفالت بگیرم

    1. سلام دوست عزیز
      با وجود برادر بزرگ تر در حالت عادی خیر.

  543. سلام . من مادرم حدود چند سالی هست که طلاق گرفتن
    و هنوز برای کفالت اقدام نکردم و الان ۲۳ سالم هستش و تا بهمن ۱۳۹۹ داشتم درس میخوندم و الان دارم کارای فارغ‌التحصیل رو انجام میدم ( معافیت تحصیلی هم دو ترم اخر دانشگاه هم تموم شده و دانشگاه ن گیری داده نه چیزی . الان برای این دو ترم میتونم نامه یا … ببرم پلیس +۱۰ تا معافیت تحصیلی برام رد کنه ؟!؟ )

    الان میخواستم بدونم که مشکلی پیش میاد برای معافیت کفالت یا خیر ؟!

    1. سلام دوست عزیز
      از تاریخ فارغ التحصیلی یک سال فرصت دارید. در این تایم به موارد کفالت بپردازید

  544. سلام خسته نباشید
    اگر مادر مشغول باشه و بیمه براشون رد شده باشه بازم میشه معافیت کفالت گرفت البته یه خواهر ۱۱ساله ام دارم که سرپرستیش به عهده مادرمه

  545. سلام.وقت بخیر.. من ۳۰ ماهِ برگه موقت داشتم کفالت مادر.. تک بچم ..پدرم فوت کرد .. پدرم بیمه بود و حقوق میگیره مادرم..خاستم بودونم میتونم معاف بشم

    1. سلام دوست عزیز
      بعد از 30 ماه برای تبدیل به کارت دائم اقدام کنید

  546. سلام خسته نباشید برای کفالت مادرمطلقه پدرو مادرم تازه ازهم جداشدن ومن الان سرپرستی مادرم را به عهده گرفتم وسه تا خواهر مجرد دارم تازه ۱۸سالم شده ایا معاف میشم یا خیر

    1. سلام دوست عزیز
      بله ابتدا موقت و سپس به دائم تغییر میدهید

  547. سلام بنده برداری دارم ک بعلت بیماری گوارشی (سلیاک )ک دارد معافیت پزشکی گرفت و مادرم مطلقه هست وسه تا خواهر مجرد دارم وپدرم تنهای زندگی میکنه یک خواهر معلول دارم ک تحت پوشش بهزیستی هست سوالم اینجا هست میتوان از معافیت مادر مطلقه اسفتاده کنم یا کفالت برادر بیمار شما کدوم روش رو پیشنهاد مینکید ممنون هستم لطفا جواب بدید

    1. سلام دوست عزیز
      میتوانید با وجود بیماری برادر کفالت مادر را دریافت کنید

  548. سلام.از زمان مراجعه به پلیس +10برای گرفتن کفالت دائم مادر که مطلقه شده چقدر طول میکشه کارت صادر شه؟

    1. سلام دوست عزیز
      در صورت تایید پرونده 20 تا 45 روز

  549. سلام. برای کفالت مادر که مطلقه شده می‌توان اشتهادیه هم تهیه و ارائه نمود آیا همچین کاری مسمر ثمر خواهد بود؟

    1. سلام دوست عزیز
      کفالت مادر در این شرایط نیاز به شهود اعضای درجه دو فامیل دارد

      1. سلام بنده سربازم پدرم ١٥سال فوت كرده من درحال حاضر دارم خدمت ميكنم برادرم وخاهرم همه متاهل هستن و من فقط با مادرم زندگي ميكنم ولي اضاف هم دارم امكان دارد ك من بتوانم ب معافيت تكافلي رسيد

        1. سلام دوست عزیز
          خیر باوجود برادر امکان ندارد

  550. سلام. ببخشید برای معافیت دائم کفالت مادر که طلاق گرفته میخام اقدام کنم. خواستم بدونم اگر 10روز مونده به 30ماه تمام اقدام کنم برای گرفتن معافیت دائم به مشکل میخورم؟ یا

    1. سلام دوست عزیز
      باید تایم مربوطه به اتمام برسد و نظام وظیفه تایید کند

  551. سلام بنده برای کفالت مادرم اقدام کردم و در جلسه اول کمیسیون شرکت کردم و گفتن نیاز به استعلامی هست میخواستم بدونم اگر برادرم در تاریخ کمیسیون بعدی به ۱۸ سالگی پای بگذاره ؛هنوز هم شامل حال بنده میشه؟

    1. سلام دوست عزیز
      متاسفانه خیر . در صورت 18 سالگی برادر دوم شرایط کفالت باطل خواهد شد

  552. من کارت دائم معافیت کفالت مادر رو حدود ۳ سال پیش گرفتم،الان اگه مادرم بخواد ازدواج داشته باشه کارت دائم من باطل میشه؟؟

  553. سلام
    پدر بنده فوت کردن و مادر ازدواج مجدد داشتن و ناپدری از بیماری قلبی شدیدی رنج میبرد و همه مدارک پزشکی تکمیل است
    آیا براب معافیت کفالت مادر میتونم اقدام کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      خیر نمیتوانید .برای کفالت مادر .عدم همسر شروط اولیه میباشد

  554. سلام .من برای کفالت مادرم اقدام کردم ۶ ماه پیش
    برادرم زیر ۱۸ بود بهم معافیت موقت دادن تا ۳۰ ماه بسه اما حالا ک ۳۰ ماه از تاریخ طلاق گذشته برادرم ۱۸ سال شد اما یع بچه ۱۸ ساله نمیتونه خرج خونه بده تنها منبع درامد خانواده هستم به نظرتون ماده تبصره هست ک من معاف بشم

    1. سلام دوست عزیز
      با توجه به قوانین نظام وظیفه دو برادر بالای 18 سال این شرایط مقدور نخواهد بود برای بررسی دقیق تر با مشاورین تماس بگیرید

  555. سلام وقت بخیر.
    خداروشکر سرهنگ معافیت موقت(طلاق) بنده را قبول کرد و گفتن که برگه معافیت را پست میاره دم در.
    ولی یک ماهی میشه ک خبری نشده.
    اطلاع دارین چقدر طول می‌کشه تا برگه معافیت موقت بیاد؟
    ممنون میشم راهنماییم کنین

    1. سلام دوست عزیز
      درصورت عدم تحویل به پلیس +10 رجوع کنید

  556. سلام خسته نباشید
    راستش سال پیش برای بیماری اعصاب و روان پدرم درخواست کفالت کردم و رد شد الان توجیه غیبت کنم و اگه اگه قبول کنن میخوام درخواست بیماری قلبی پدرم رو کنم چون دکترا گفتن که Ef قلب پدرم فقط ۲۵٪ مونده یعنی فقط ۲۵٪ کار میکنه
    آیا اگه توجیه بشه و درخواست کنم احتمال معافی هستش؟

    1. سلام دوست عزیز
      در صورت نداشتن منع خدمتی میتوانید

  557. سلام
    بنده یازده ماهه خدمت کردم مادرم تا کمتر از یک ماه دیگه طلاق میگیره از شوهر دومش
    تنها فرزنش منم از شوهر دومشم فرزند نداره
    آیا میشه معافیت کفالت بگیرم؟!
    میشه کامل توضیح بدید؟!

    1. سلام دوست عزیز
      در صورت تک فرزند بودن بعد از طلاق میتوانید اقدام کنید

  558. سلام
    بنده یازده ماهه خدمت کردم
    مادرم از شوهر دومش میخواد جدا بشه تا کمتر از یک ماه دیگه
    میتونم معافیت کفالت بگیرم؟!
    میشه کامل توضیح بدید؟!

    1. سلام دوست عزیز
      در صورت تک فرزند بودن بعد از طلاق میتوانید اقدام کنید

  559. با سلام
    پروسه اخذ معافیت کفالت مادر حدودا چقدر طول می کشد؟قصد مهاجرت دارم و باید در چند ماه معافیتم رو بگیرم

    1. سلام دوست عزیز
      بستگی به تکمیلی پرونده شما دارد.ممکن است تا چند ماه زمان ببرد

  560. سلام من پدرم بیماری روانی دارن سابقه چندین بار بستری شدن در بیمارستان روانی دارن خواستم بپرسم میشه کفالت مادرم برعهده بگیرم چون ایشون امنیت جانی ندارن پدرم هم چندین بار مادرم مورد ضرب شتم قرار دادن و معلوم نیست که من برم خدمت چه برسر مادرم میاد و اینکه دوتا برادر ناتنی هم دارم که خدمت رفتن و متاهل هستند به نظرتون میشه معافیت کفالت بکیرم و مادرم هم عضو بهزیستی هستن

    1. سلام دوست عزیز
      در صورت تایید از کار افتادگی پدر میتوانید برای کفالت ایشان اقدام کنید

  561. سلام،من به سن مشمولیت رسیدم،برادر من معافیت کفالت مادرم رو گرفته ولی داره ازدواج میکنه،من برای رفتن به دانشگاه اقدام کردم،من شامل معافیت کفالت مادرم بعد از ازدواج برادرم میشم؟

  562. سلام خسته نباشید بنده الان 30 سالمه متاهل هستم ودو تافرزند دارم در سن خدمت سربازی پدرم در زندان بود بخاطر همین نتونستم برم خدمت برم الان پدرم فوت کرده سرپرست خانواده خودم و مادرم به عهده من میباشد برادر بزرگتر دارم به پدرم کفالت گرفته بود من الان میتونم کفالت بگیرم

    1. سلام دوست عزیز
      خیر مقدور نیست.برای بررسی تماس بگیرید

  563. سلام‌.یه‌سوال‌داشتم‌من‌حدود1۱سال‌هست‌ازطریق‌نگهداری‌مادر‌دراون‌زمان‌کفالت‌اوازطریق‌مریضی‌عصاب‌وروان‌حادبود‌که‌دربهزیستی‌پرونده‌داشت‌را‌گرفته‌ام‌اون‌زمان‌برادرای‌بزرگم‌معتاد‌ومریض‌بودن‌ولی‌حالاباگذشت‌11سال‌توامورات‌زندگی‌مادرم‌حتی‌ارث‌ی‌که‌از‌پدرمرحومم‌به‌مادر‌رسیده‌دخالت‌وسعی‌درگرفتن‌ان‌ازمادرم‌میکنن‌وبه‌حرف‌های‌من‌هم‌توجه‌نمیکنن‌.مادرهم‌کنترل‌تصمیم‌گیری‌ندارد.حالابااین‌حال‌من‌چکار‌میتوانم‌بکنم‌که‌نگن‌به‌تو‌مربوط‌نیست‌وظیفه‌من‌درقبال‌اون‌کفالت‌ومادرچیست.خواهش‌میکنم‌راهنمایی‌کنید‌من‌همی‌راه‌را‌بلد‌بودم‌که‌از‌شما‌کمک‌بگیرم‌.ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      باید از یک مشاور حقوقی دادگستری کمک بگیرید.

      1. سلام خسته نباشید
        من پدر و مادرم ده سالی هست طلاق گرفتن و من با پدرم زندگی کردم ولی دو سال گذشته بابام از جایی افتاد و جفت مچ پاهاش شکست و یکی از دستکش رگ عصبش پاره شد و الان کمک خرج پدرم هستم میخواستم ببینم میتونم معافیت بگیرم یا نه

        1. سلام دوست عزیز
          میتوانید هم کفالت پدر و هم کفالت مادر را اقدام کنید.

  564. ببخشید خواستم بپرسم در تحقیقات محلی فقط به محل زندگی مادر و پسر میان یا اینکه محل زندگی پدر رو هم تحقیق میکنند؟

    1. سلام دوست عزیز
      فقط مادر و پسر ملاک خواهند بود

  565. سلام وخسته نباشین
    من متولد۱۲بهمن ۸۰هستم۲۰سالمه
    پدر من سه ساله مارو رها کرده وطلاق نگرفته . من و دوخواهر که یکی ۵و یکی دیگر ۱۴سالش هست عرسش کردم و درحال آماده کردن جهیزیه هستم و بامادرم تنها زندگی میکنیم کل خرج و مخارج بامنه ومن یک ماه درحال خدمت هستم میخواستم ببینم میشه کفالت مادرم رو بگیرم و معاف بشم چون طلاق نداده و مادرم رو رها کرده است . ایا میشه معاف بشم.

    1. سلام دوست عزیز
      تا ثبت نشدن رسمی طلاق امکان کفالت وجود ندارد

  566. سلام وخسته نباشین
    من متولد۱۲بهمن ۸۰هستم۲۰سالمه
    پدر من سه ساله مارو رها کرده وطلاق نگرفته . من و دوخواهر که یکی ۵و یکی دیگر ۱۴سالش هست عرسش کردم و درحال آماده کردن جهیزیه هستم و بامادرم تنها زندگی میکنیم کل خرج و مخارج بامنه ومن یک ماه درحال خدمت هستم میخواستم ببینم میشه کفالت مادرم رو بگیرم و معاف بشم چون طلاق نداده و مادرم رو رها کرده است . ایا میشه معاف بشم.لطفا

    1. سلام دوست عزیز
      تا ثبت نشدن رسمی طلاق امکان کفالت وجود ندارد

  567. سلام وخسته نباشین
    من متولد۱۲بهمن ۸۰هستم۲۰سالمه
    پدر من سه ساله مارو رها کرده وطلاق نگرفته . من و دوخواهر که یکی ۵و یکی دیگر ۱۴سالش هست عرسش کردم و درحال آماده کردن جهیزیه هستم و بامادرم تنها زندگی میکنیم کل خرج و مخارج بامنه ومن یک ماه درحال خدمت هستم میخواستم ببینم میشه کفالت مادرم رو بگیرم و معاف بشم چون طلاق نداده و مادرم رو رها کرده است من الان درحال خدمت هستم ایا میشه معاف بشم.لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      تا ثبت نشدن رسمی طلاق امکان کفالت وجود ندارد

  568. ببخشید مگه تحقیقات محلی انجام میشه چون من میخوام کفالت مادرمو بگیرم اما باهاش زندگی نمیکنم میتونم فقط خرجش رو بدم یا حتما باید با مادرم زندگی کنم تمام شرایط معافیتم دارم همرو

    1. سلام دوست عزیز
      باید با مادر خود در یک مکان زندگی کنید.احتمال کفالت کم خواهد شد

  569. سلام مادر و پدر من ۲۰ سال پیش جدا شده اند و من ۲۰ سالم هست تک فرزندم و مادرم ۳ بار دیگر ازدواج کرده و جدا شده و الان مطلقه هست من با مادرم زندگی نمیکنم و خرجش را هم نمیدهم میخواستم بدانم که نظام وظیفه بازرسی میکند که و مادر باهم زندگی میکنیم یا خیر چون شرایط زندگی من و مادرم محیا نیست اما خرج اورا میتوانم بدهم لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      سعی کنید مدتی با او زندگی کنید

  570. سلام
    من ۲۰ سالمه و دانشجو هستم. پدر و مادر من چند ساله که از هم طلاق گرفتن. دو برادر بزرگ تر از خودم دارم که هر دو خدمت کردند و یکی از اون ها ازدواج کرده. مادر من تحت پوشش جایی نیست و حقوقی بهش تعلق نمیگیره و بیماری خاص هم داره. امکان معافیت من چقدره؟

    1. سلام دوست عزیز
      در صورت ثبت و تایید بیماری مادر در سازمان بهزیستی با عنوان ماده 6 امکان معافیت وجود دارد

  571. سلام و خسته نباشین
    من متولد 2 ابان 78 هستم و 21 سالمه و تک فرزندم و پدرو مادرم 10 ساله از هم جدا شدن میتونم کفالت مادرم رو بگیرم؟ و اینکه من خودم دانشجو هستم و معافیت تحصیلیم به مشکل خورده در هر صورت من امکان گرفتن کفالت مادرمو رو دارم؟ مادرم مریضه سرطان داره و مدارکش موجوده
    و اینکه اگر غیبت داشته باشم میتونم بگیرم چیکار کنم توجیه غیبت میتونم بزنم برا داداگاه بیارم؟
    لطفا راهنماییم کنید با تشکر ممنونم

    1. سلام دوست عزیز
      ابتدا شرایط غیبت خود را توجیه کیند سپس اقدام به معافیت نماید. از پلیس +10 اقدام کنید

  572. سلام
    مادر من ۶ سال هست از پدرم طلاق گرفته و درحال حاضر با شخصی ازدواج موقت کرده. خونه‌ای که زندگی می‌کنیم به اسم اون آقا هست. آیا من می‌تونم معافیت کفالت بگیرم؟
    ممنون از شما

    1. سلام دوست عزیز
      در صورت ثبت رسمی ازدواج دیگر کفالت مقدور نیست

  573. سلام،یک سوال داشتم،آیا با معافیت موقت کفالت ۳۰ ماهه برای خروج از کشور نیاز به وثیقه هست؟ و اینکه زمان ماندن در خارج محدودیت داره؟

      1. سلام خسته نباشید. ببخشید من همراه با مادرم خارج از کشور زندگی می کنیم.یک هفته دیگر 18 سالم تمام می شود. تنها پسر هستم. دیپلم گرفته ام. مادرم 5 سال است طلاق گرفته اند و ازدواج نکرده ند. امروز در سیستم نظام وظیفه برایم تشکیل پرونده برای کفالت مادر داده شد. ترم اول دانشگاه هستم ولی مدارک دانشجویی ارایه ندادم. سوالم این است که برای تشکیل کمیسیون حضور من و مادرم الزامی است؟ اگر الزامی است آیا امکان دارد از طریق سفارت ایران در خارج از کشور این کار انجام شود؟ نهایتا آیا فقط حضور مادرم در ایران در کمیسیون کافی است؟

        با تشکر ممنون می شوم پاسخ دهید

        1. سلام دوست عزیز
          از طریق سفارت امکان پذیر است .حضور طرفیت الزامی است

    1. سلام خسته نباشيد من پدرم فوت کرد وما درم نابینا تحت پوشش بهزیستی و خواهرم معلول جسمی تحت پوشش بهزیستی و برادارم یکی درحال خدمت ودیگری دانشجو هستش آیا می تونم کفالت روبگیرم

      1. از نظام وظیفه اقدام کنید
        از ماده 6 بهزیستی اقدام کنید

  574. سلام. من میخوام برای معافیت کفالت اقدام کنم اما هنوز 30 ماه از طلاق نگذشته. میخواستم بپرسم مدارکی که نشون بده در خواست طلاق سال ها قبل انجام شده و مدارک دیگه برای ثابت کردن صوری نبودن طلاق مورد قبول هست.

    1. سلام / بستگی به نوع مدارک دارد . اگر تاریخ مدارک ثبت محضری شده باشد بله مشکل شما حل می شود.

  575. سلام. من در حال حاضر 20سال سن دارم و از زمان طلاق مادر و پدرم 30 ماه گذشته، در حال حاضر مادرم کارمند(قرار دادی ۳ ماه ، ۳ ماه) هست و تحت بیمه تامین اجتماعی، میخواستم بپرسم شرایط کفالت به چه صورت خواهد بود؟ با تشکر

    1. سلام . از لحاظ قانونی کفالت مادر 3 شرط اصلی دارد . (1) فرد غیبت نداشته باشد و (2) تنها پسر بالای 18 سال خانواده باشد . (3) مادر به هیچ عنوان همسر نداشته باشد و از تاریخ طلاق 30 ماه گذشته باشد.
      •در صورت واجد شرایط بودن این قوانین شما میتوانید با مراجعه به دفاتر پلیس 10+ برای معافیت کفالت اقدام کنید.

  576. سلام. من کمتر از ۳۰ ماه از طلاق مادرم گذشته و می خوام برای معافیت موقت اقدام کنم.الان سوالم اینه که تحقیقات محلی رو برای معاف موقت هم انجام می دن؟یا همون زمانی که برای معافیت دائم اقدام کنم انجام می دن؟و اینکه اگر الان انجام می دن بعد گذشت ۳۰ ماه هم باز دوباره باید صوری نبودن طلاق رو ثابت کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      از ابتدا تحقیقات آغاز میشود. در صورت صوری بودن طلاق معافیت رد خواهد شد

  577. سلام پدر و مادر من هنوز از همدیگر جدا نشده اند اما جدا از هم زندگی میکنند و من در کنار مادرم زندگی میکنم.
    من یک برادر دارم که هنوز به 18 سال نرسیده. اگر من بخوام معافیت کفالت بگیرم معافیت من تا موقعی هست که برادرم 18 سالش بشه یا دائم هست؟
    برای ثابت کردن اینکه طلاق سوری نیست اینکه پرونده چند سال پیش به جریان افتاده و یکبار هم در خواست طلاق رد شده و اینکه بر علیه هم دیگه پرونده کیفری و ضرب و شتم دارن کافیه؟

    1. سلام دوست عزیز
      طلاق نیاز است . معافیت دائم خواهد بود

      1. اگر مادر در فاصله سی ماه فرزندی از همسر ازدواج موقت داشته باشد ایا معافیت دائم تعلق میگیرد؟یعنی بعد سی ماه دوباره تحقیق میکنند یا همون بار اول کفایت میکند

        1. سلام . درصورتی که ازازدواج مادر . نظام وظیفه مطلع شود ” کمیسیون نظام وظیفه حق ابطال معافیت کفالت را دارد و در خصوص تحقیقات محلی باید گفت که بله امکان تحقیقات مجدد هم وجود دارد.

  578. سلام و عرض ادب
    پدرم 8 ماه پیش در سن 79 سالگی فوت شد ما 5 برادر و 3 خواهر هستیم که 4 تا از برادرانم به خدمت سربازی رفته و ازدواج کرده اند و 2 خواهرم هم ازدواج کرده اند و یک خواهرم در خانه است.مادرم 65 سال سن دارد و پدرم هم حقوق بگیر هیچ ارگانی نبودند و شغل ایشان آزاد بود حتی حقوق بگیر تامین اجتماعی هم نبودند ومن تنها فرزند مجرد مادر هستم که هزینه های معیشتی ایشان را تامین میکنم و با ایشان زندگی میکنم در حال حاضر میخواهم کفالت مادر را به عهده بگیرم آیا این امکان وجود دارد؟
    lib_eg@yahoo.com

    1. سلام پدر من چند سالی است فوت کرده اند و من کفالت مادرم را ب عهده گرفته ام و دارای دو برادر بزرگتر از خودم هستم ک غیبت سربازی خورده اند میخاستم ببینم میتوانم معافیت کفالت مادر بگیرم؟ الانم در حین خدمت هستم

        1. ولی من مادرم عضو کمیته ی امداد هستن و فقط من کفالت مادر را ب عهده دارم بازم شرایط معافیت و ندارم؟

          1. سلام دوست عزیز
            شرایط کفالت نیازمند بررسی دقیق تر موضوع شما را در بر دارد. عضویت مادر در کمیته یکی از شروط کفالت است

  579. باسلام مادرم از پدرم ۶ یا۷ سالی میشه جداشده و برادر ناتنیم که از یک پدر دیگه بود چندسال پیش معافیت گرفت.ما از یک مادر و از دوتا پدریم.اما از طرف پدر ومادرم من تنهافرزند ۱۸ سال تنی هستم میخاستم ببینم آیا میشه معافیت بگیرم. یه چندنفر گفتن چون پدراتون فرق میکنه میشه راسته یانه؟؟ و اینکه من خرجی مادرمو به عهده دارم اون برادر ناتنیم رفته پیش پدرش و گم و گوره میشه کفالت بگیرم یانه فقط توروخدا جواب بدین

  580. سلام بنده ۱۸ سال دارم ۱۵ سال پیش پدر و مادرم از هم طلاق گرفتن برای معافیت اقدام کردم.پلیس +10 استعلام دادنامه طلاق از داداگاه میخواد بنده به دادگاه مراجعه کردم میگن چون تاریخ طلاق قدیمیه پرونده ای وجود نداره.الان باید چیکار بکنم.ایا دادنامه واجبه

    1. سلام بله شما باید مدرک معتبر مبنی بر طلاق والدینتون ارائه دهید

  581. سلام وقت بخیر
    بنده متولد مرداد ۷۴ الان در حال خدمت هستم و مادرم ۲ سال هست که جدا شده
    من غیبت دارم.
    میخاستم بدونم بعد از بخشش غیبت میتونم اقدام برای کفالت کنم یا اینکه اقدام برای توجیح غیبت بهتره
    ممنون

    1. با سلام خدمت شما دوست عزیز شما باید توجیه غیبت کنید

  582. سلام
    بنده ۲۳ سال دارم و تازه فارغ التحصیل شده ام و پدر و مادرم ۱۵ ساله که از هم جدا شدند و من به صورت مشترک هم پیش مادرم و هم پیش پدرم زندگی میکنم.در ابتدا آیا همین موضوع در تحقیقات محلی مشکل ساز می‌شود یا خیر؟
    مادرم ازدواج مجدد نداشته و من تنها پسر بالای ۱۸ سال مادرم هستم.چون تمامی شرایط معافیت رو داشتم اقدام به اخذ کفالت مادر مطلقه کردم و مرحله اول که ارسال مدارک بود را چند وقت پیش انجام داده‌ام. سوالی که دارم و در هیچکدام از سایت‌ها اشاره ای به آن نشده این است که هنگام دعوت به جلسه کمیسیون توسط نظام وظیفه دقیقا چه سوالاتی از بنده یا مادرم پرسیده می‌شود؟
    و سوال بعدیم این است که هنگام ارسال مدارک قید شده بود که کپی دادنامه طلاق نیز علاوه بر طلاق نامه باید پیوست شود ولی چون این طلاق نامه قدیمی است و مادرم برگه دادانه یا حکم رای دادگاه را نداشته بود خواستم بدونم مشکلی در گرفتن معافیت بوجود میاد یا نه؟ از طرفی بنده برای اخذ دادنامه به دادگاه هم مراجعه کردم ولی آنها نیز گفتند چون پرونده قدیمی است تنها آرشیو الکترونیکی آن موجود است که در نامه‌ای آن را به پلیس+۱۰ دادم.

    1. باسلام خیر در تحقیقات محلی مشکل ایجاد نمیشود ولی بهتر است از زمان اقدام به پرونده محل سکونت شما و مادر یکی باشد. روز کمیسیون تنها مادر باید نامه رضایتنامه را امضا کنند.

      1. ببخشید مگه تحقیقات محلی انجام میشه چون من میخوام کفالت مادرمو بگیرم اما باهاش زندگی نمیکنم میتونم فقط خرجش رو بدم یا حتما باید با مادرم زندگی کنم تمام شرایط معافیتم دارم همرو

        1. سلام دوست عزیز
          باید با مادر خود در یک مکان زندگی کنید.احتمال کفالت کم خواهد شد

  583. سلام من الان دوماه دارم خدمت میکنم درحال خدمتم پدر مادرم ب تازگی جدا شدن میتونم کفالت مادرم ب صورت معاقیت موقت بگیرم ؟

    1. باسلام باید مدرک ارائه بدین که طلاق سوری نبوده

        1. سلام شما باید مدرکی مبنی بر داشتن مشکلات خانوادگی قبل از طلاق داشته باشید و این که باید از ثبت طلاق بیش از 15 ماه گذشته باشد

  584. سلام برادرم کفیل مادرم شده اما در حقش کوتاهی کرده آیا میتونم اقدام کنم که کفالتش باطل بشه.

    1. سلام وقت بخیر
      از کفالت استفاده کردند یا خیر؟ و همچنین بستگی به مادر شما دارد.

      1. سلام متولد ۷۶ تک پسر هستم در حال تحصیل.پدر و مادرم به تازگی طلاق گرفتند من حدود ۱۰ ماه از فارغالتحصیلیم مانده .در ضمن پدر هم بدلیل نداشتن جا همچنان با مادر زندگی میکند ولی اعتیاد دارد و بیکار هم هس و اختلاف و دعوای زیادی بین پدرومادرم وجود داشته.ولی بدلیل نداشتن جا در خانه خودمان با هم زندگی میکنیم ایا امکان اینکه در گرفتن معافیت به مشکل بر بخورم هس؟؟

        1. سلام افشین جان
          ممکن است در تحقیقات محلی مشکل ایجاد کند.

    2. سلام متولد ۷۶ تک پسر هستم در حال تحصیل.پدر و مادرم به تازگی طلاق گرفتند من حدود ۱۰ ماه از فارغالتحصیلیم مانده .در ضمن پدر هم بدلیل نداشتن جا همچنان با مادر زندگی میکند ولی اعتیاد دارد و بیکار هم هس و اختلاف و دعوای زیادی بین پدرومادرم وجود داشته.ولی بدلیل نداشتن جا در خانه خودمان با هم زندگی میکنیم ایا امکان اینکه در گرفتن معافیت به مشکل بر بخورم هس؟

      1. سلام افشین جان
        ممکن است در تحقیقات محلی مشکل ایجاد کند.

  585. سلام من ۱۷ سال دارم تصمیم دارم که بعد از گرفتن دیپلم اقدام به معافیت کنم.پدر و مادرم ۱۱ سال قبل جدا شده و من با مادرم زندگی میکنم وفقط یک خواهر ۲۵ ساله دارم که در بیمارستان کار میکنه آیا میتونم معاف بشم

    1. سلام
      بله شما میتوانید از معافیت کفالت استفاده کنید.

  586. با سلام ،من تازه ۱۸ سالم شده و ۱۰ ساله پدرم فوت کرده و مادرم دیگه ازدواج نکرده،ولی یک برادر بزرگ تر دارم ک ناتنیه،یعنی از یک مادر نیستیم ،میخواستم ببینم بل وجود برادرم میتونم کفالت مادرم رو بگیرم و معاف بشم؟

    1. سلام
      بله شما میتوانید از معافیت کفالت مادر استفاده کنید.

  587. سلام من متولد خرداد1380 هستم فارغ التحصیل 98 ولی کنکور قبول نشدم گواهی اشتغال به تحصیل هم نگرفتم کنکور 99 هم شرکت کردم و میخوام کفالت مادر مطلقه بگیرم که سال 92 جدا شده و تک فرزندم ایا غیبت خوردم و اگه خوردم واسه معافیت توجیهی دارم ؟؟؟

    1. سلام
      از تاریخ دقیق فارغ التحصیلی تنها یک سال مهلت دارید تا برای اعزام به خدمت یا قبولی در دانشگاه اقدام کنید. در غیر این صورت غیبت میخورید و امکان اخذ معافیت کفالت وجود ندارد.

  588. سلام وقت بخیر بنده تا الان معافیت تحصیلی داشتم ولی الان میخوام معافیت کفالت بگیرم و پدرم متاسفانه فوت شدن و برادر و خواهر بزرگتر از خودم دارم اما الان فقط من با مادرم زندگی میکنم امکانش هست برام کفالت مادرم رو بگیرم؟

    1. سلام
      خیر داشتن برادر بزرگتر مانع اخذ معافیت کفالت است مگر تایید شود برادر توانایی نگهداری از مادر را ندارد.

  589. سلام ببخشید من پدرم فوت کرده و مادرم با شخصی ازدواج کرده که الان ناپدری من ۷۵سالش هست آیا معافیت به من تعلق میگیرد؟

    1. سلام
      یکی از شرایط معافیت کفالت مادر این است که مادر فاقد همسر باشد. حال اگر همسر مادرتان توانایی لازم برای مراقبت و نگهداری از او را ندارد میتوانید موضوع را در کمیسیونهای مربوطه مطرح کنید.

  590. سلام من مادر و پدرم ۶ ساله از هم جدا شدن من تنها پسر بالای ۱۸ سال هستم اما مادرم دو سال پیش صیغه کرد ولی اون صیغه جایی ثبت رسمی نشده ایا میتونم برا معافیت اقدام کنم؟

    1. سلام
      بله اگر تایید شود مادر بدون همسر است و شما تنها فرزند ذکور بالای 18 سال هستید به شما معافیت تعلق میگیرد.

  591. سلام من 21 سالمه و پدر و مادرم سال 81 از هم جدا شدن والان هم مرخصی تحصیلی دارم تا سال 1401 ایا معافیت کفالت شامل حال من میشه و سوال دیگر اینکه مراحل پزشکی گفتین چه مواردی است

    1. سلام
      بله در صورتی که مادر مجرد باشد و شما تنها فرزند ذکور بالای 18 سال باشید امکان اخذ معافیت کفالت وجود دارد.

      1. سلام .من ۱۸ سال دارم و مادر و پدرم ۵ ساله جدا شدن.میتونم معافی بگیرم..؟؟و اگر بعد از گرفتن معافی من مادرم ازدواج محدد داشته باشه .معافیت من باطل میشود؟

        1. سلام وقت بخیر
          بله شما میتوانید معافیت کفالت بگیرید البته معافیت شما ابتدا موقت است و بعد از تایید طلاق و… به معافیت دائم تبدیل میشود.

  592. عرض سلام خدمت شما
    من ۱۸ سالمه و پدر و مادرم ۶ ساله که جدا شدن
    و من با پدرم زندگی میکنم و مادرم ازدواج مجدد نکرده و برادر بالای ۱۸ سال ندارم
    فقط مسئله این است که ایا من با اینکه همراه پدرم زندگی میکنم معافیت به من تعلق میگیره ؟

    1. سلام
      اگر مدت مشخصی از طلاق مادر گذشته باشد و در این مدت ازدواج مجدد نکرده باشد، امکان اخذ معافیت کفالت وجود دارد.

  593. عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما
    من ۱۸ سالمه و ۶ ساله که پدر و مادرم از هم جدا شدن ومن با پدرم زندگی میکنم ولی برادر تنی ۱۸ سال ندارم و و مادرم ازدواج نکرده .
    میخواستم بدونم اینکه من با پدرم زندگی میکنم مانع از معافیت من میشود ؟؟؟

    1. سلام
      اگر مدت مشخصی از طلاق مادر گذشته باشد و در این مدت ازدواج مجدد نکرده باشد، امکان اخذ معافیت کفالت وجود دارد.

  594. سلام . من به مرحله تحقیقات محلی رسیدم . میخواستم بدونم در تحقیقات به صورت نامحسوس تحقیق میکنن یا به صورت معلوم ؟ ایا وارد خونه هم میشن برای تحقیق؟

    1. سلام
      این تحقیقات به نوع معافیت شما بستگی دارد و ممکن است به شکل نامحسوس انجام شود.

  595. سلام
    من میخواستم از کفالت مادرم برای معافیت استفاده کنم. من با مادرم زندگی میکنم. از طلاق مادرم 30 ماه نمیگذره ولی تا درسم تموم شه 30 ماهش تموم میشه. فقط تنها مشکلی که هست تک فرزند نیستم. برادرم با ما زندگی نمیکنه اما بالای 18 ساله و از من کوچیکتره. من شرایط معافیت رو دارم؟

    1. سلام
      خیر یکی از اصلی ترین شرایط برای اخذ کفالت مادر نداشتن برادر بالای 18 سال میباشد یعنی شما باید تنها نگهدارنده مادر باشید. همچنین گذشتن سی ماه از تاریخ طلاق نیز دیگر شرط لازم برای معافیت کفالت است.

  596. سلام من ۱۹ سالمه ۱۵ سال از طلاق مادر و پدرم میگذره مادرم ۳ سال پیش ازدواج به صورت صیغه کرد بعد اون مرد گذاشت و رفت از این مرد دو پسر ۷ و ۹ ساله مونده و حضانت با مادرم هست ولی طلاق نامه رسمی وجود نداره برای باطل شدن صیغه چون مرد خود به خود رفت آیا میتونم کفالت مادرم رو بگیرم

    1. سلام
      خیر داشتن مدارک مربوط به طلاق که مدت مشخص حدود سی ماه از ان گذشته باشد برای گرفتن معافیت کفالت مادر الزامی است.

  597. سلام من مادرم طلاق گرفت از پدرم سال ۱۳۹۰ و بعدش ازدواج مجدد کرد که الان ناپدریم سنش بالای ۷۰ و بیماری قلبی داره و من خودم تک فرزندم میخواستم بدونم میتونم کفالت مادر بگیرم؟

    1. سلام
      خیر یکی از شرایط لازم برای گرفتن معافیت کفالت مادر این است که مادر فاقد همسر باشد.

  598. سلام وقت بخیر
    من ۱۸ سالمه و والدینم یکساله طلاق گرفتن، فقط یه خواهر دارم که با پدرم زندگی میکنه، مادرم بازنشسته آموزش و پرورشه، ازدواج مجدد نکرده، میتونم از کفالتش برای معافیت استفاده کنم؟

    1. سلام
      یکی از شرایط لازم برای استفاده از معافیت کفالت مادر مطلقه این است که مدت مشخص 30 ماه از تاریخ ثبت طلاق گذشته باشد.

  599. سلام خسته نباشید ،بنده تک فرزندم ،پدرم فوت شده ،معافیت کفالت موقت گرفتم.منظور از کفالت موقت چیه؟ آیا تبدیل به دائم میشه؟

    1. سلام
      معافیت موقت شما بعد از گذشت سی ماه از فوت پدر به معافیت دائم تبدیل میشود.

  600. سلام،بنده تک فرزندم پدرم فوت شده و من کفالت موقت گرفتم ،منظور از کفالت موقت چیه ؟ آیا تبدیل به دائم نمیشه؟

    1. سلام
      معافیت موقت شما بعد از گذشت سی ماه از فوت پدر به معافیت دائم تبدیل میشود.

  601. سلام من ۳۸ ساله هستم به علت وضع مالی و مریضی پدر و مادر سربازی نرفتم متاهل هستم پدرم فوت شد سال ۷۸ مادرم یک ساله عمل قلب باز شده و دو برادر معلول دارم درآسایشگاه معلولین دو گور صومه سرا که از مادری با من برادر هستند ودو برادر تنی یکی ۵۸ ساله و دیگری ۳۵ساله هستن که متاهل هستند هر دو معافیت گرفتن پذشکی .مادرم در پوشش کمیته امداد امام خمینی هستش و با من زندگی میکند آیا معاف هستم. ،؟ ممنون

    1. سلام
      اگر تایید شود که برادرهای بزرگتر امکان نگهداری از مادر را ندارند، شما میتوانید کفالت وی را بر عهده بگیرید.

  602. اول سلام وعرض ادب پدر من چند سال پیش فوت کرد و مادر بعد چند سال ازدواج کرد ولی متاسفانه اون هم فوت کرد که از او یه دختر هست که ازدواج کرده ایا من میتونم از شرایط معافیت استفاده کنم و اگه میشه

    1. سلام
      خیر شما نمیتوانید معافیت بگیرید چپرا که پدر و مادر هر دو فوت کرده اند و خواهر شما ازدواج کرده و همسر دارد. معافیت کفالت خواهر برای افرادی است که خواهر کوچکتر یا بیماری یا بدون همسر دارند.

    2. سلام من درحین خدمت پدر و مادرم از هم جداشدن و دوتا داداش ۱۰ ساله دارم و چون مادرم نمیتونست خرجیشون رو بده مجبور شدم فرار کنم الان سه سال از طلاق مادرم میگذره ایا میتونم اقدام کنم فرزند بزرگ هستم

      1. سلام
        شما باید خودتان را معرفی کنید و دلایل فرار خود را ارائه دهید. اگر این دلایل در کمیسیونهای مربوطه تایید شود مجازات شما به عنوان سرباز فراری بخشیده میشود و درخواست معافیتان مورد بررسی قرار میگیرد.

  603. اول سلام وعرض ادب پدر من چند سال پیش فوت کرد و مادر بعد چند سال ازدواج کرد ولی متاسفانه اون هم فوت کرد که از او یه دختر هست که ازدواج کرده ایا من میتونم از شرایط معافیت استفاده کنم و اگه میشه

    1. سلام
      خیر شما نمیتوانید معافیت بگیرید چپرا که پدر و مادر هر دو فوت کرده اند و خواهر شما ازدواج کرده و همسر دارد. معافیت کفالت خواهر برای افرادی است که خواهر کوچکتر یا بیماری یا بدون همسر دارند.

  604. سلام خسته نباشید
    پدر و مادر من ۱۸ سال پیش جدا شدند و من با پدرم زندکی میکنم
    برای معافیت میگن مادر نباید ازدواج کرده باشه
    ما از مادرم هیچ اطلاعی نداریم و نتونستیم چیزی پیدا کنیم
    تک فرزند هم هستم
    میخواستم ببینم میتونم برای معافیت اقدام کنم؟

    1. سلام
      برای اخذ معافیت کفالت مادر مطلقه، نداشتن برادر بزرگتر و بالای 18 سال و همچنین مادر فاقد همسر شرط لازم است. اگر طی استعلامات مشخص شود که مادر شما ازدواج کرده معافیت به شما تعلق نخواهد گرفت.

  605. سلام ببخشید من برا کفالت مادر طلاق از کمیسیون قبول شدم و ۳۰ماه از طلاق مادرم میگذره گفتن کارت میاد نمیدونم موقته یا دائم؟

    1. سلام امیر جان
      کارت معافیت کفالت مادر مطلقه با شرایطی که گفتید برای شما از نوع دائم هست.

      1. سلام .من ۸ سال هست که مادرم از پدرم جدا شده اند .یک برادر دارم ۱۱ ساله و مادرم .حقوق پدرش را میگیرد ( نصف حقوق پدرش ) را .
        آیا میتوانم معافیت کفالت بگیرند.الان هم ۱۸ سال هستم

        1. سلام
          بله شما میتوانید از معافیت کفالت مادر استفاده کنید.

  606. سلام خسته نباشید من ۳ سال دیگه باید برم سربازی تا اون موقع از طلاق پدر ومادرم ۳۰ ماه میگذره تمام شرایطم دارم فقط میخواستم بدونم ایا مادر حتما باید تحت پوشش کمیته امداد باشه واکه اگر بعد از معافیت بنده مادرم ازدواج کنه ایا برای من مشکلی پیش میاره و سوم با توجه به شرایط خصوصی پدر من نه زنان رفته نه فوت کرده ایا معافیت به من اعطا میشه

    1. سلام
      چنانچه شما تنها فرزند ذکور بالای 18 سال باشید و مادر نیز فاقد همسر باشد مشمول دریافت معافیت کفالت مادر میشوید. البته نباید غیبت داشته باشید.

  607. سلام من متولد۱۳۸۱/۰۲/۲۶هستم و شرایط معافیت را دارم دقیا کی اقدام کنم و کسانی که معاف از سربازی هستند دوره آموزشی برا آنها هست

    1. سلام
      باید دید که نوع معافیت شما چیست. اما به طور کلی شما باید قبل از وارد شدن به غیبت برای دریافت معافیت اقدام کنید در غیر این صورت با مشکل مواجه خواهید شد.

  608. سلام..من تک فرزند هستم و از طلاق پدر و مادرم تقریبا دهسال میگذره…و مادرم الان رسمی مطلقه حساب میشه…اما الان ما توی خونه پدرم زندگی میکنیم و همه همسایه فکر میکنن پدرم انگار طلاق نگرفته از مادرم…میخواستم بدونم توی استشهاد محلی و اینا به مشکل میخورم آیا؟ یعنی اگر تحقیق کنن فکر میکنن مادر و‌پدرم زن و شوهرند در حالیکه در مدارک و واقعیت نیستن…ممنون میشم کمکم کنین..

    1. سلام
      ملاکی که برای ارائه معافیت کفالت به مشمولان در نظر گرفته میشود مدارک و اسناد مربوط به طلاق میباشد و در صورت تایید این مدارک امکان دریافت معافیت کفالت وجود دارد.

  609. سلام ازسال89طلاق گرفتم2پسربزرگتردارم که خدمت سربازی تموم کردند و مجردهستند ولی بامن زندگی نمیکنند. فرزندسومم متولد76ومعافیت تحصیلی تاپایان برج1 1سال 98داشته.تنهاسرپرست و نان آور زندگیم این هست
    اون 2تاجداازمن زندگی میکنند
    اقدام کردم ازطریق بهزیستی ولی هنوز جوابی نیومده
    میشه راهنماییم کنید چطور میتونم معافیت بگیرم براش؟؟

    1. سلام وقت بخیر
      فرد مشمول تنها در صورتی میتواند با داشتن برادر بزرگتر از خود معافیت کفالت مادر بگیرد که برادر بیمار بوده و توانایی سرپرستی را نداشته، همچنین اگر اثبات شود که برادر منبع درآمدی ندارد که بتواند مخارج زندگی را بر عهده بگیرد. در این صورت فرد مشمول میتواند با ارائه مدارکی که این دو مورد را اثبات میکند برای معافیت کفالت مادر اقدام کند.

  610. سلام خدمت شما میخوام سرپرستی مادرم را بگیرم پدرم فوت کرده یه برادرم خدمت کرده برادردیگریم معاف شده ولی ازما جداست تحت پوشش کمیته امداد هم هستیم خودم فراری هستم معاف شاملم میشه۹۰۹۹۰۷۲۰۶۸

    1. سلام وقت بخیر
      یکی از اصلی ترین شرایط برای دریافت معافیت کفالت این است که فرد مشمول تنها مراقب مادر باشد و برادر بزرگتر بالای 18 سال نداشته باشد لذا در این مورد امکان دریافت معافیت وجود ندارد.

  611. سلام خدمت شما میخوام سرپرستی مادرم را بگیرم پدرم فوت کرده یه برادرم خدمت کرده برادردیگریم معاف شده ولی ازما جداست تحت پوشش کمیته امداد هم هستیم خودم فراری هستم معاف شاملم میشه

    1. سلام وقت بخیر
      یکی از اصلی ترین شرایط برای دریافت معافیت کفالت این است که فرد مشمول تنها مراقب مادر باشد و برادر بزرگتر بالای 18 سال نداشته باشد لذا در این مورد امکان دریافت معافیت وجود ندارد.

  612. سلام من 42 سالم سه فرزند پسر دارم طلاق گرفتم نفقه بچهار پدرشون نمیده پسر بزرگم زندگی مار اداره میکنه صیغه ی اقا یی شدم روز کمسیون گفتن تحقیق کردیم عقد موقت داری حالا خبر میدیم میخوام بدونم چون صیغم پسرم معاف میشه یا نه

    1. سلام
      یکی از شرایطی که برای معافیت کفالت مادر وجود دارد این است که مادر فاقد همسر باشد در این مورد معافیت به مشمول تعلق نمیگیرد.

  613. سلام خدمت شما
    عذرمیخام بنده چنسال میشه شرایط خانوادم مساعدنبوده بخاطرمشکلات خانوادگی واعتیاد پدرم
    متولد٧۶هستم غیبت هم دارم ب دلایلی شامل پارگی منیسک واعتیاد پدرم وواقعاکمبود هزینه تحصیلم وپدرم هیچ هزینه ای نمیداد و ضرب و شتم مادرم بنده سرکارمیرفتم وهزینه هارو متقبل میشدم بدون کار دولتی چون کاردولتی بهم نمیدن و ب تازگی مادرم از پدرم جداشده تقریبا حدود۴ماهی میشه تروخدا بگین من شامل معافی میشم یاراهی هس برای معافیم درضمن مادرم زیرنظر هیچ پوششی نیس وتوخونه کارمیکنه

    1. سلام
      معافیت کفالت مادر در صورتی امکان پذیر است که مادر فاقد همسر باشد یعنی طلاق گرفته یا پدر فوت کرده باشد. حال اگر مادر طلاق گرفته باشد باید مدت زمان مشخص حدود 30 ماه از تاریخ طلاق گذشته باشد تا مشمول معافیت کفالت کسب کند.

  614. سلام خدمت شما
    عذرمیخام بنده چنسال میشه شرایط خانوادم مساعدنبوده بخاطرمشکلات خانوادگی واعتیاد پدرم
    متولد٧۶هستم غیبت هم دارم ب دلایلی شامل پارگی منیسک واعتیاد پدرم وواقعاکمبود هزینه تحصیلم وپدرم هیچ هزینه ای نمیداد و ضرب و شتم مادرم بنده سرکارمیرفتم وهزینه هارو متقبل میشدم بدون کار دولتی چون کاردولتی بهم نمیدن و ب تازگی مادرم از پدرم جداشده تقریبا حدود۴ماهی میشه تک فرزند هسم ن خاهردارم ن برادر تروخدا بگین من شامل معافی میشم یاراهی هس برای معافیم درضمن مادرم زیرنظر هیچ پوششی نیس وتوخونه کارمیکنه

    1. سلام
      معافیت کفالت مادر در صورتی امکان پذیر است که مادر فاقد همسر باشد یعنی طلاق گرفته یا پدر فوت کرده باشد. حال اگر مادر طلاق گرفته باشد باید مدت زمان مشخص حدود 30 ماه از تاریخ طلاق گذشته باشد تا مشمول معافیت کفالت کسب کند.

  615. سلام خدمت شما
    عذرمیخام بنده چنسال میشه شرایط خانوادم مساعدنبوده بخاطرمشکلات خانوادگی واعتیاد پدرم
    متولد٧۶هستم غیبت هم دارم ب دلایلی شامل پارگی منیسک واعتیاد پدرم وواقعاکمبود هزینه تحصیلم وپدرم هیچ هزینه ای نمیداد و ضرب و شتم مادرم بنده سرکارمیرفتم وهزینه هارو متقبل میشدم بدون کار دولتی چون کاردولتی بهم نمیدن و ب تازگی مادرم از پدرم جداشده تقریبا حدود۴ماهی میشه تروخدا بگین من شامل معافی میشم یاراهی هس برای معافیم درضمن مادرم زیرنظر هیچ پوششی نیس وتوخونه کارمیکنه

    1. سلام
      معافیت کفالت مادر در صورتی امکان پذیر است که مادر فاقد همسر باشد یعنی طلاق گرفته یا پدر فوت کرده باشد. حال اگر مادر طلاق گرفته باشد باید مدت زمان مشخص حدود 30 ماه از تاریخ طلاق گذشته باشد تا مشمول معافیت کفالت کسب کند.

  616. سلام خدمت شما
    عذرمیخام بنده چنسال میشه شرایط خانوادم مساعدنبوده بخاطرمشکلات خانوادگی واعتیاد پدرم
    متولد٧۶هستم غیبت هم دارم ب دلایلی شامل پارگی منیسک واعتیاد پدرم وواقعاکمبود هزینه تحصیلم وپدرم هیچ هزینه ای نمیداد و ضرب و شتم مادرم بنده سرکارمیرفتم وهزینه هارو متقبل میشدم بدون کار دولتی چون کاردولتی بهم نمیدن و ب تازگی مادرم از پدرم جداشده تقریبا حدود۴ماهی میشه تروخدا بگین من شامل معافی میشم یاراهی هس برای معافیم درضمن مادرم زیرنظر هیچ پوششی نیس وتوخونه کارمیکنه

    1. سلام
      معافیت کفالت مادر در صورتی امکان پذیر است که مادر فاقد همسر باشد یعنی طلاق گرفته یا پدر فوت کرده باشد. حال اگر مادر طلاق گرفته باشد باید مدت زمان مشخص حدود 30 ماه از تاریخ طلاق گذشته باشد تا مشمول معافیت کفالت کسب کند.

  617. سلام. من مادرم ازدواج مجدد کرده و ناپدری بالای ۷۰ سال سن دارن و من هم تک فرزندم
    آیا میتونم معافی کفالت بگیرم؟

    1. سلام
      یکی از شرایط اصلی دریافت معافیت کفالت مادر، فاقد همسر بودن مادر است. یعنی فرد کفیل باید تنها نگهدارنده قانونی مادر باشد و پدر یا برادری نداشته باشدهمچنین مادر نباید ازدواج مجدد کرده باشد. لذا در چنین مواردی که مادر دارای همسر است شما نمیتوانید از معافیت کفالت استفاده کنید.

  618. سلام من 22 سالمه پدرم سال ۹۶ فوت کردن تک پسرم و همه خواهرم ازدواج کردن.منو و مامانم زندگی میکیم و تا سال ۱۴۰۰ معافیت تحصیلی دارم.مادرم حقوق بگیر نیست و از هیچ بیمه یا نهادی جز یارانه هم‌پول نمیگیره.میخواستم بدونم شرایط معافی رو دارم؟

    1. سلام
      بله. یکی از شرایط لازم برای معافیت کفالت مادر فوت پدر میباشد. همچنین با توجه به اینکه شما برادر دیگری ندارید تنها نگهدارنده مادر تلقی میشوید و امکان معافیت کفالت برای شما وجود دارد. لازم به ذکر است که مادر باید فاقد همسر باشد و ازدواج مجدد نکرده باشد.

  619. سلام خسته نباشید من برادرم معاف کفالت مادرم شده چند ساله ازدواج کرده رفته ایا من میتونم معاف کفالت مادرم را بگیرم

    1. سلام
      خیر به طور کلی داشتن برادر بزرگتر مانع اخذ معافیت کفالت است چه بسا در این مورد برادرتان کفیل مادر است.

  620. سلام پدره بنده ۱۲ ساله پدرم تو زندانه از سال ۸۶ تا الان و حکم ابد داده بودن سال ۹۶ حکمش شکست شد ۲۶ سال زندان و ۱۱۰ ملیون جریمه نقدی و منم تک فرزند هستم و سنم ۲۱ ساله هست و داشنجو هستم ایا میشه کفالت گرفت

  621. سلام من تک فرزند هستم پدرم ۱۲ ساله تو زندانه و سال ۹۶بهش حکم دادن که ۲۶سال زندان و ۱۱۰ ملیون جریمه نقدی و من الان در حال تحصیل هستم یعنی دانشجوهستم سن منم ۲۱ هست ایا میشه کفالت گرفت اینکه پدرم در زندان هست و مادرمم تحت پوشش کمتیه امداد هست

  622. باعرض سلام وخسته نباشید
    من پدرم سه سال پیش فوت کرده، من یه برادر بزرگ دارم که موقعی که پدرم هنوز درقید حیات بود به خدمت سربازی رفته وآن راتمام کرده که درحال حاضر کارت پایان خدمت رانیز دارد. من چهار خواهر ویه برادر صغیردارم آیا امکان دارد من از معافیت کفالت مادر برخوردار بشم.ممنون میشوم اگه پاسخ بدین .

    1. سلام
      خیر به دلیل داشتن برادر سالم و با سن بیش از 18 سال امکان معافیت کفالت برای شما وجود ندارد.

  623. باعرض سلام وخسته نباشید
    من پدرم سه سال پیش فوت کرده، من یه برادر بزرگ دارم که موقعی که پدرم هنوز درقید حیات بود به خدمت سربازی رفته وآن راتمام کرده که درحال حاضر کارت پایان خدمت رانیز دارد. من چهار خواهر ویه برادر صغیردارم آیا امکان دارد من از معافیت کفالت مادر برخوردار بشم.ممنون میشوم اگه پاسخ بدین .

    1. سلام
      خیر به دلیل داشتن برادر سالم و با سن بیش از 18 سال امکان معافیت کفالت برای شما وجود ندارد.

  624. والدین بنده نزدیک 30 ماه است که طلاق گرفته اند ولی چون برادر کوچکترم 21 سالش بود تا الان اقدام به معافیت کفالت نکردم. خودم هم دانشجوی ارشد هستم و غیبت ندارم. چیزی که امروز فهمیدم این است که چون برادرم بیمار روانی است و تا حالا هیچ جا مشغول کار نبوده و از کار افتاده محسوب میشه امکان گرفتن کفالت وجود دارد. از دو پزشک متخصص نیز برگه دارم. ولی مشکلی که هست از خانه بیرون نمیاد و خودشو زندانی کرده و خرج اونم با من هست. کارشناس میتونه حضوری بیاد خونه ببینتش تا پروندم تکمیل شه و معاف شم؟با تشکر

  625. سلام خسته نباشید. من متولد آخر ۷۶ هستم و مادرم ۲۱ سال هستش که طلاق گرفته تا پارسال غیبتی نداشتم در حال ادامه تحصیل بودم، مادرم هم حقوق تامین اجتماعی میگیره حالا من میتونم که معافیت بگیرم؟

  626. سلام.پدرم ۱۵ سال هست از مادرم جدا شده است و برادرم جدیدا با طرح خرید سربازی کارت پایان خدمت گرفته من حدود ۶ سال است غیبت دارم هم من و هم برادرم متاهل هستیم آیا میشود من کفالت مادرم را بگیرم.؟؟

  627. سلام.
    من از معافیت تحصیلی استفاده می کنم.
    دو برادر 46 و 40 ساله دارم که متاهل هستن، استان دیگر زندگی میکنن و دارای فرزند هستند. پدرم فوت شده، مادر 71 سالشه و یک خواهر مجرد و یک خواهر مطللقه دارم. جمیع این شرایط باعث معافیتم نمیشه؟

  628. سلام من مادر پدرم اول از هم طلاق گرفتن بعد 30 روز پدرم فوت کرد الان که افتادم دنبال کفالت گرفتن گفتم که پدرم فوت کرده و نگفتم که طلاق گرفته میخوام کفالت مادر فاقد شوهر _فوت شده بگیرم و حالا اگه بفهمن که مادرم طلاق گرفته بوده ولی من نگفتم مشکلی اینجاد میکنه ممنون میشم جواب بدید

  629. سلام خسته نباشید من ۲۰سالمه مادرم الان ۵ساله فوت کرده یه برادر دارم۱۰سالشه پدرم هم مریضی فشار خون داره وسنشم۶۰هستش ایا معافیت شامل من میشه؟
    با تشکر

      1. با سلام و عرض خسته نباشید بنده متولد هفتاد هستم و تازه پدرمو از دست دادم به علت فقر نتونستم آموزشی هم تموم کنم و کاری کردم تجدید دوره شدم و مستقیم رفتم سر کار که کمک خرج خانواده ی هشت نفرمون بشم که یکیشون هم پسر خواهر مطلقمه و تا الان که بابا به رحمت خدا رفته هم نرفتم خدمت یعنی همه کارامو انجام دادم برم که پدرم فوت شد برادر بزرگم هم چندین ساله اعتیاد شدید داره و خرجشو از حقوق ناچیز بابا میگرفته الانم که همه حسابای بابا رو بستن من اگه برم خدمت خانوادم که فقط پنج سالی بود با کلی دوندگی و التماس یه خونه سازمانی کلنگی دادن بهش که حتی یه کرایه کم هم ازش میگرفتن الان که خونه هم ندارن و ده بار مامورا ریختن خونه رو تخلیه کنن چون بابا بازنشسته شده تنها امیدشون منم چطور میشه معافیت بگیرم هیچ راهی وجود نداره؟بخدا اگه برم خانوادم آواره میشن

  630. سلام ، بنده هرچی سایت نظام وظیفه رو بالا و پایین کردم چیزی از تحت پوشش کمیته امداد بودن مادر ندیدم ، ممکنه بفرمایید که یعنی هرکی میخواد کفالت مادرش رو بگیره حتما مادر باید تحت پوشش کمیته باشه ؟؟
    ممنون از محبتتون

    1. سلام خسته نباشید مادر من از پدرم23ساله جدا شده و پدرم 4ساله فوت کرده و یک برادر بزرگ دارم ک در شهرستان ازدواج کرده مادرم مجددا تجدید فراش کرده الان از همسر دومش یه پسر داره و در شرف طلاق هست من میتونم کفالت مادرمو بگیرم؟؟ برادر ناتنی از همسر دوم 20سال داره

      1. سلام
        برای اخذ معافیت کفالت مادر، باید حداقل مدت سی ماه از طلاق مادر گذشته باشد و برادر بزرگتر نداشته باشید.

  631. سلام قربان‌ من متولد ۷۱هستم و پدرم حدود۱۵سال پیش فوت شدند وبزرگتر از خودم دو برادر دیگر دارم ولی هر دو انها حدود ۵سال پیش ازدواج کردند و جدا از ما زندگی میکنند و خودم هم تا دو سال قبل دانشجو بودم ولی بنا به دلایلی انصراف دادم وتا ان موقع هم معافیت تحصیلی داشتم ولی الان معافیت تحصیلیم تموم شده دو سال. در حال حاضر من و مادرم و مادر بزرگم باهم زندگی میکنیم و من سرپرست انها هستم.میخواستم بدونم ایا میتوانم کفالت بگیرم یا نه.ممنون

  632. منظور از برادر بالای 18 سال یعنی برادر باید بالای 18 سال تمام باشد؟؟

  633. سلام من یک ماه مونده بود تا وارد غیبت سربازی بشم پدر مادرم داشتن از هم جدا میشدن ولی کارای دادگاهشون خیلی طول کشید و من اموزشی سربازیو رفتم که غیبت برام ثبت نشه.دقیقا روز اخر اموزشیم طلاقشون ثبت شد حالا میتونم معافیت موقت مادرمو بگیرم؟ باید چیکار کنم؟تک پسرم و یه خواهر کوچیکتر دارم

  634. با سلام
    پدر بنده دو همسر دارد . و مادر من همسر اول میباشد . پدرم حدود 5 سال است که ما رو ترک کرده . و من تنها پسر مادرم هستم . آیا معافیت کفالت مادرم به من تعلق می گیرد ؟؟؟

  635. سلام وقتتون بخبر
    اینکه بنده مادرم ۵ ساله جدا شده از پدرم و بنده تنها فرزندش هستم ..ولی مادرم دفترچه تامین احتماعی زی نطر مادرش داره ..برای دریافت کفالتش باید چیکار کنم

  636. سلام من الان سال اخر دانشگاهم مادرم ده ساله طلاق گرفته و ازدواج نکرده منم غیبت نداشتم ولی پیش مامانم زندگی نکردم میخواستم ببینم میتونم معافیت کفالت بگیرم یا خیر؟

    1. سلام
      در صورتی که تک پسر هستید میتونید برای معافیت اقدام کنید

      لطفا از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد یا صفر با شماره 9099072068 از سراسر ایران تماس حاصل فرمایید.

    2. سلام وقت شما بخیر

      لطفا جهت آگاهی بیشتر از شرایط کفالت مادر از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد یا صفر با شماره 9099072068 تماس حاصل فرمایید.

  637. من نمیدونم این چه قانونیه که مادر باید تحت حمایت کمیته امداد باشه؟؟؟؟
    یعنی من الا پدرم فوت شده یه برادر کوچیک تر دارم که دانشجو شهر دیگس باید برم خدمت؟؟؟؟ از اینم مسخره تر وجود داره؟ برای اینکه مادرم تحت کمیته امداد نیست باید تنها باشه

  638. سلام پدرمن ۱ساله ک فوت کرده و من با مادرم زندگی میکنم و دوتا برادر بزرگتر دارم ک خدمت هم رفتن حالا میخام بدونم میتونم معافیت بگیرم چون مادرم ۶۰سالشه وـمن سرپرست هستم از یطرفم چون یسال اضاف طول کشیده درسم میگن کـ اضاف خوردم

  639. سلام خسته نباشید.
    ببخشید من ۲۴ سالمه دانشجو هستم شهریور فارغ التحصیل میشم .
    پدرم حدود ۸۷ سال و مادرم ۶۸ سال سن دارن بعد پدرم هم دوتا زن گرفته ، من پسر اخر خانم اولیشم ک ۵ برادر دارم ک همه ازدواج کردنه اند ، خودم و یکی از خواهرام ک حدود ۳۵ سالشه مجردیم . الان راهی هست ک من بتونم معاف بشم ؟مثلا بعنوان سرپرست مادر و خواهرم ؟

    1. سلام وقت شما بخیر

      حسین آقا خوب هستید ؟

      شما می توانید برای دریاقت پاسخ خود این مورد را با کارشناسان نظام وظیفه آویژه داتش مطرح کنید

      از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد از سراسر ایران با شماره 9099072068 تماس بگیرید

  640. با سلام،
    من 32 سالم هست و در فرجه یک ساله بعد از فارغ التحصیلی مقطع ارشد هستم، مادر و پدرم 7 ماه هست که از هم طلاق توافقی گرفتند و من تنها فرزند ذکور بالای 18 سال خانواده هستم و مادرم بازنشسته آموزش و پرورش هست.
    آیا می تونم برای کفالت مادرم معافیت موقت 30 ماه بگیرم؟
    آیا با معافیت موقت و گذاشتن 15 میلیون ودیعه می توان از کشور خارج شد؟

    ممنونم از مجموعه همیشه خوب شما.

  641. سلام.بنده 21 سالم هستش و دانشجو هستم.برادرم هم 27 سالشه و در حال حاضر در خدمت سربازیه.بیش از 5 سال هستش که پدر و مادرم از هم جدا شدن.از برج 10 سال 95 هم مادر عضو کمیته امداد هستش.میخواستم ببینم معافیت کفالت میتونم بگیرم یا خیر؟شرایطش چیجوریه؟چون 3ماه قبل رفتم پرسیدم گفتن که 7-8 ماه دیگه باید بیای تا 2سال از عضویت مادرت در کمیته گذشته باشه.ممنون میشم از پاسخگوییتون.

  642. سلام.من متولد ۷۴ هستم ترم اخر دانشگاه تموم کردم،۱۷ سال پیش پدر و مادرم از هم طلاق گرفتن و بعد اون مادرم ازدواج کرد ولی اسم طرف تو شناسنامش نیست،( صیغه موقت بوده) و الان یه بچه داره که زیر ۱۸ سال هستش ، ایا من میتونم مفالت مادرم بگیرم؟؟؟

  643. من در خارج از کشور ساکن هستم. برادر بزرگتر دارم اما اطلاعی از ایشان نداریم. سالهاست که کفالت مادرم را برعهده دارم. آیا من واجد شرایط هستم. 28 ساله. لیسانس

  644. با سلام وخسته نباشید
    من سرباز وظیفه ام الان پنج ماهه درحال خدمت هستم نزدیک به ده روزه پدرم فوت کرده تحت پوشش کمیته امدادم هستیم غیبت خدمت هم ندارم الان میتانم معافیت کفالت مادر بگیرم چه مدت طول میکشه که جواب معافیت بیاد اگه نرم سر خدمت سرباز فراری محسوب میشم کلا گیج شدم که باید چه کار کنم

  645. سلام
    برگه معافیت موقت 30 ماه را دریافت کردم و از آخر 95 تا اوایل 98 معافیت موقت دارم.
    سال 92 تا 95 ارشد خوندم و به دلیل نرسیدن معدل به حدنصاب اخراج شدم.

    دوباره کنکور دادم و پذیرفته شدم و برج 7 سال 96 در دانشگاه ثبت نام کردم و از پایان نامه خود برج 2 سال 97 دفاع کردم.
    برای ثبت نام برگ معافیت موقت را از من قبول کردن، آیا از نظر قانونی این کار ایراد دارد؟
    اصلا من میتونستم ادامه تحصیل بدهم؟

  646. سلام
    برگه معافیت موقت 30 ماه را دریافت کردم و از آخر 95 تا اوایل 98 معافیت موقت دارم.
    سال 92 تا 95 ارشد خوندم و به دلیل نرسیدن معدل به حدنصاب اخراج شدم.

    دوباره کنکور دادم و پذیرفته شدم و برج 7 سال 96 در دانشگاه ثبت نام کردم و از پایان نامه خود برج 2 سال 97 دفاع کردم.
    برای ثبت نام برگ معافیت موقت را از من قبول کردن، آیا از نظر قانونی این کار ایراد دارد؟

  647. سلام من 22سالمه تک فرزندم درسم اخرشه مادرم یکسالی هست که جداشده میتونم معافیت بگیرم ؟

  648. سلام خسته نباشید
    پدر من چهار تا زن داره سنش هم از هشتاد به بالاست. دیسک کمر داره و کلی کارنمیتونه کنه
    از برادرتنی ام یه برادر دارم که یه چش نداره و معلوله
    غیبت هم ندارم میتونم معاف شم

  649. سلام. من ۲۵ سالمه و پدرم ۷۰ سال و مادرم مشکل پزشکی قلب داره. از طرف مادرم ی داداش بزرگتر ناتنی دارم و از طرف پدرم هم یک داداش بزرگتر داذم که مادرامون یکی نیستن. به عبارتی تنها فرزند پدر و مادرم من هستم. ایا برای معافیت کفالت میتونم اقدان کنم ؟

  650. با سلام
    بنده چندتا سوال داشتم
    سن خودم ۲۱ هست
    سن پدر ۴۰-۴۵ سال هست
    مادر من سال ۸۴-۸۵ اگر اشتباه نکنم طلاق گرفتن و بعد از این ماجرا بعد چهار پنج سال پدرم ازدواج کرده و یک پسره ۴-۵ساله پسر ازش داره و مادرمم دوساله که ازدواج کرده و الان تقریبا ۳ ماهه که از هم جدا شدن و خودمم پارسال از دانشگاه نصراف دادم اما تا برج۶ امسال معافیت تحصیلی دارم بخوام از طریق مادرم کفالت بگیرم به چه صورت ایا مشمول کفالت میشم؟

  651. با عرض سلام . من 26 سال سن دارم ک تازه کارشناسی ارشدمو تموم کردم و تا بهمن ماه معافیت تحصیلی دارم 4 تا برادر بزرگتر از خودم دارم که ازدواج کردن و پدرم هم 20 ساله فوت شدن ولی مادرم تو این مدت تحت پوشش کمیته نبوده حالا اگه مادرمو تحت پوشش بشه من میتونم معاف بشم ؟ مدت زمان لازم برای تحت پوشش بودن مادر که بشه واسه معافیت اقدام کرد چقده؟

  652. سلام. من یک بردار بزرگتر از خودم دارم که به خدمت نرفته و غیبت خورده.پدرم هم سه ساله که فوت شدن.من از طریق کمیته امداد درخواست کفالت مادری رو انجام دادم و پس از تایید پرونده به نظام وظیفه فرستادم.ایا کفالت به من تعلق میگیرد؟

  653. سلام من مادرم بیماره .بیماری اعصاب داره وتک پسر هستم و پدرم زن دومی گرفته میتونم معافیت مادر رو بگیرم

  654. سلام من مادرم بیماره .بیماری اعصاب وتک پسر هستم و پدرم زن دومی گرفته و با ما زندگی نمیکنه معاف میشم یا ن ؟

  655. عرض سلام.27 سالمه دانشجوی فوق لیسانس هستم.غیبت هم ندارم.مادر پدرم تازگی از هم جدا شدن.تک پسرم هستم.خواستم ببینم شرایط معافیت به من تعلق میگیرد یا خیر؟چون هنوز 3 ماه بیشتر نشده از طلاق..و سوال دیگه که برای مادرم مهم است اینه که تحقیق های محلی خدای نکرده باعث نشه که عابروی ما نزد همسایگان حفظ نشه؟؟؟

  656. سلام،من متولد٧٨هستم و مادر پدرم جدا شدن،برادر بزرگتر دارم ميخواستم ببنيم ميتونم كفالت مادرمو بگيرم؟اگه برادرم ازدواج كنه چطور؟

  657. باسلام
    پدر مادرم از هم جدا شدن و من سال ۹۳از دانشگاه فارغ التحصبل شدم و همون موقع مادرم دچار بیماری سرطان شد و تاهمین الان که ۹۷هست تحت درمان هست
    دو فرزندیم که من پسر هستم و خواهر بزرگتر از خودم ازدواج کرده و من جز خرج هزینه های درمان خرج خونه رو هم میدم اما از سال ۹۳تا ۹۷غیبت رد شده برام
    معاف میشم یا خدمت میرم؟
    من اگر برم خدمت تمام هزینه های درمان و خرجی خونه رو دولت تمام و کمال پرداخت میکنه؟

  658. باسلام
    پدر مادرم از هم جدا شدن و من سال ۹۳از دانشگاه فارغ التحصبل شدم و همون موقع مادرم دچار بیماری سرطان شد و تاهمین الان که ۹۷هست تحت درمان هست
    دو فرزندیم که من پسر هستم و خواهر بزرگتر از خودم ازدواج کرده و من جز خرج هزینه های درمان خرج خونه رو هم میدم اما از سال ۹۳تا ۹۷غیبت رد شده برام
    معاف میشم یا خدمت میرم؟

  659. سلام بنده پدرم 14ساله ک فوت کرده و بنده با مادرم زندگی میکنم؛یک برادر ناتنی دارم ک معافیت پزشکی داره و در حال حاضر زندانیه ایا بنده می تونم معافیت کفالت مادرم را بگیرم؟

  660. سلام من همه شرایط معافیت کفالت مادر دارم فقط میخاسم ببینم معاینات پزشکی کفالت مادر چیه؟

  661. سلام
    من تک پسر هستم و متاهل هم هستم و یک خواهر دارم ک ازدواج کرده
    مادرم از پدرم حدود1ماهه جداشده میخاستم بدونم مشمول معافیت میشم
    چجوری باید اقدام کنم؟

  662. سلام ببخشید من دو پسر دارم که پسر اولم کفالت همسر سابقم را گرفته و برای ادامه تحصیل به خارج از ایران رفته و من سه سال بعد از همسرم جدا شدم آیا می توانم برای فرزند دومم که غیبت هم ندارد اقدام معافیت کنم خیلی ممنون که جوابم رو میدید

  663. سلام من متولد۷۴هستم و درحال حاظر دانشجوی ترم۸دانشگاه.مادرم ۱۵سال پیش طلاق گرفت و بعد ازدواج کرد.الان دوماهی میشه که طلاق گرفته.و من تنهافرزند بالای۱۸سال هستم.میخواستم بدونم در چه شرایطی معافیت میتونم بگیرم و اصلا امکانش هست یانه؟

    ممنون

  664. با سلام. من ۳۱ سال و مجرد هستم و دارای معافیت تحصیلی و بدون غیبت. پدرم چند ساال قبل فوت شده. یک برادر بزرگتر از خودم دارم که در استان تهران ( خارج از استان محل سکونت مادر) سکونت داره و متاهل و شاغل هست و دارای کارت پایان خدمت هست. مادر بازنشسته یکی از دستگاههاست و حقوق بازنشستگی دریافت میکنه.

    با این شرایط آیا من واجد دریافت معافیت کفالت مادر هستم؟

  665. سلام.من 19ساله و دارای معافیت تحصیلی هستم.غیبت نداشتم.برادر دوقلو دارم که حین خدمت هست.آیا در صورت طلاق مادرم میتونم کفالت مادرم رو بگیرم و معاف بشم؟

  666. سلام دو برادریم که هردو بالای ۱۸ سال هستیم. برادر بزرگتر متاسفانه اصلا به پد و مادر نمیرسه و کلا پنج ساله ندیدیمش. پدرم جدیدا فوت کردن. معافیت تخصیلی دارم اگر برای عدم حضور برادر استشهاد جمع آوری بشه امکان معافیت هست یا خیر؟

  667. سلام.من پدر و مادرم تازه جدا شدن.برادر بزرگتر هم دارم که متاهل هست.من میتونم کفالت مادر رو بگیرم؟؟؟

  668. سلام خسته نباشید.من متولد 79 ام و امسال مشمول خدمت میشم.پدر مادرم سال 84 طلاق گرفتند و مادرم تاحالا ازدواج نکرده.همه اسناد و مدارک هم موجوده.من با پدرم زندگی میکنم و یکی از شرایط اصل و فتوکپی شناسنامه پدره ک پدر من با معافیت مخالفه.
    ایا بدون ارائه شناسنامه پدر هم میشه کاری انجام داد؟؟

  669. باسلام
    من يك برادر بزرگتر دارم و پدرم ١١ سال پيش فوت كردن ، برادرم بخاطر اينكه من صغير بودم چند سال قبل معاف شد
    الان اون ازدواج كرده و من سرپرست خونه ام ؛ ايا ميتونم معافي كفالت مادر بگيرم؟

  670. سلام.در معافیت موقت 30 ماهه اگه واسه کفالت بگیرم میتونم پاسپورت بگیرم؟؟؟

  671. با عرض سلام و خسته نباشید. متولد نیمه دوم 77ام و فعلا معافیت تحصیلی دارم.تنها فزرند ازدواج دوم مادرم هستم که البته پدرم چهار سالی ام هست که فوت کردن. مادرم از ازدواج قبلیشان سه دختر و یه پسر دارد که همگی متاهل هستند و برادر ناتنی ام قبلا خدمت سربازیشو تموم کرده. علاوه بر همه اینا خودمم تحت پوشش کمیته امداد هستم. میخواستم بدونم معافیت کفالت شامل حال من میشه یا نه؟در ضمن مادرم مقداری حقوق از پدر متوفی خود به عنوان مستمری دریافت میکنه

  672. سلام ، من تازه ارشد رو تموم کردم و دفترچه رو پست کردم
    اما پدر مادر من به تازگی از هم جدا شدن
    می خواستم بدونم آیا الان می تونم برا معافیت اقدام کنم ؟ یاکه آموزشی رو باید برم بعد اقدام کنم ؟
    ضمنا می خواستم بدونم آیا باید از طلاق مدتی گذشته باشه یا که بعد رسمی شدن طلاق میشه اقدام کرد ؟

  673. سلام
    بنده دو برادر دارم كه هر دو به خدمت سربازي رفتن و كارت پايان خدمت هم دارند.سال گذشته هم پدرم فوت كردن و الان تنها با مادرم زندگي ميكنم و تمامي مخارج و هزينه زندگي با بنده هست.آيا با اين شرايط كنوني از خدمت معاف ميشوم يا خير؟سپاسگزارم

  674. سلام بنده در سال ۹۵ دفترچه سربازی پر کردم و به دلیل مشکلاتی افتادم زندان و یک ماه غیبت خوردم و سپس مجددن دفترچه سربازی پر کردم و الان در حال خدمتم که مادرم از پدرم جدا شده آیا میتوان برای معافی اقدام کنم در ضمن معافیت تحصیلی تا سال ۹۷دارم

  675. سلام بنده در سال ۹۵ دفترچه سربازی پر کردم و بعد از آن به دلایلی افتادم زندان و یک ماه سربازیم غیبت خورد و بعد ازن مجددن دفترچه پست کردم و الان در حال خدمت هستم و مادرم از پدرم جدا شده آیا من معاف میشم در ضمن تا سال ۹۷ معافیت تحصیل دارم

  676. سلام من۲۱ سال سن دارم پدرمم بالای هفتاد سالشه ی برادر بزرگترم دارم که با ما زندگی نمیکنه کسی هم نیست از خانودام مراقبت کنه و هم پدرم و مادرم مریضنن میتونم برای معافیت اقدام کنم؟

  677. سلام من ۲۲سالمه..مادرم تقریبا۱سال طلاق گرفته..ما اهل روستا هستیم..خانه ما بزرگه تو روستا و تو حیاط خودمن الان من مادرم جدا شدیم و شغلم کشاورزیه..من الان دانشجو هستم و متاهل آیا معافیت شامل من میشود..تک پسر هستم

    1. سلام من 1۷ ساله ام مادرم ۱۵ سال پیش از پدرم جدا شد مادرم بعد از پدرم ازدواج مجدد کرده ولی ۴ سال پیش جدا شده و فرزند دیگری جز من نداره آیا بنده میتوانم کفالت مادرم را بگیرم ؟؟؟؟
      (حضانتم با پدرم بود)

      1. سلام
        بله، با توجه به اینکه مدت سی ماه از طلاق مادر گذشته شما به عنوان تنها فرزند بالای 18 سال میتوانید معافیت کفالت بگیرید.

  678. با عرض سلام

    من دانشجوی 21 ساله ای هستم که پدرم به تازگی فوت کرده است.
    برادر بزگتر از خودم دارم که ازدواج کرده است.
    آیا من میتوانم با عنوان کفالت مادرم معاف بشوم؟

  679. سلام
    من پدرم فوت شده سال ٩٢ و الان سربازم غيبتم ندارم
    براي معافي رفتم گفتند كه برادر بزرگ تر داري نميشه
    ولي هردوشون خدمت رفتن و ازدواج كردن.
    تازگيا شنيدم كه ميشه رفت دادگاه و تقاضا داد سرپرستي مادرمو به من بدن بعدش نامه ي كه دادگاه ميده ميتونم باهاش معاف بشم
    مادرم سنش ٦٦ سالشه و مريضه
    آيا چنين راهكاري هستش برم دنبالش اكي ميشه؟؟؟مرسي

  680. سلام و وقت بخیر.
    بنده متولد 73 هستم و پدرم فوت کرده است و فعلا مشغول ب تحصیلم. با توجه به اینکه یک برادر متولد 70 و یکی دیگر متولد 74 دارم و همچنین هر دوتاشون متاهل شده و مستقل هستند و درحال حاضر فقط من سرپرست مادرم هستم ، آیا امکان برخورداری از معافیت هست ؟ غیبت هم ندارم.
    البته مادرم زیر نظر تامین اجتماعی ام هست.

  681. سلام خسته نباشید
    پدر و مادر من ۵ ساله جدا شدن
    برادر بزرگترم کفالت مادرم رو گرفت و معاف از خدمت شد
    میخواستم بدونم اگه برادرم ازدواج کنه من میتونم کفالت مادرم رو بگیرم و معاف بشم ؟ ( البته هنوز ۱۸ سالم کامل نشده و غیبت نخوردم و درحال تحصیل هستم )

  682. سلام من پدرم 68 سالشه و من تک فرزند خانواده هستم و مادرم هم فوت کرده الان پدرم تنهاست میتونم معافیت بگیرم

  683. سلام من تک فرزند خانواده هستم و پدرم 68 سال داره و مادرم هم فوت کرده و پدرم تنهاست میتونم معافیت بگیرم

  684. سلام مادر و پدر من طلاق گرفتند و مادر بازنشسته فرهنگي است براي كفالت مادر ميتونم اقدام كنم؟؟ توي قانون نظام وظيفه در مورد شاغل و سالم بودن مادر اشاره اي نشده بود و نوشته بود نميتواند مانع رسيدگي شود

  685. سلام
    اگه مادر منشی باشه و بیمه تامین اجتماعی باشه ولی تحت پوشش بهزیستی باشه کفالت شامل فرزند ذکور دوم نمیشه؟

  686. سلام‌. ما ۳ برادر هستیم‌.برادر بزرگتر ۱۰ سال پیش به علت بیماری پدر معافیت کفالت پدر گرفت. و برادر دومم هم خدمت خودش را انجام داد. حال پدرم فوت شده و ۲برادر بزگتر ساکن تهران و من و مادرم ساکن شهرستان هستیم. آیا معافیت کفالت مادر شامل حال من می‌شود؟

  687. سلام بنده الان هشت ماه خدمتم پدرم چهارساله فوت شدن مادرمم تحت پوشش بهزیستیه کلا دوتا پسریم که اون خدمتشو تموم کرده زن بچه داره کلا از ما مستقله قبل خدمتم اضاف دفترچه ای داشتم عفو رهبری خوردن میخاسم بدونم معاف میشم یا خیر؟

  688. سلام وقت بخیر میخواستم شرایطم رو بگم ببینید احتمال معافی من چقدر هست
    من ترم اخر کارشناسی هستم و متاهل هستم یک برادر بزرگتر دارم ک سربازی رفته و مجرد هستش
    پدر من تحت پوشش کمیته امداد هست 60سالش هست و تک پسر هست همراه سه خواهر ،یک خواهرش (عمه من) معلول هستش
    پدر من در بچگی پدرشو از دست داده و خرج خانه مادربزرگم بر عهده ما میباشد مادربزرگ تحت پوشش کمیته هست و عمه ام تحت بهزیستی هستش ولی و خونه مادربزرگم هست و همه کاراش ما انجام میدیم
    میخواستم ببینم با این شرایط احتمال معافیت من چند درصد هستش ؟

  689. سلام من متولد 75 هستم باید چند سال قبل خودمو معرفی میکردم اما محصل بودم و در حال حاظر من طلبه حوضه علمیه اهل سنت هستم ایا من میتونم از معافیت تحصیلی که از طرف ولایت فقیه صادر شده استفاده کنم برای غیبتم

  690. سلام من بابا فوت شده یه برادر بزرگ تر دارم که ازدواج کرده صاحب فرزند هم هست.سربازی نرفته ایا من میتونم کفالت مادرم رو بگیرم

  691. سلام من بابا فوت شده یه برادر بزرگ تر دارم که ازدواج کرده صاحب فرزند هم هست.سربازی نرفته ایا من میتونم کفالت مادرم رئ بگیرم

  692. سلام من متولد ١٣٧٠ پدرو مادرم هر دوتا از تاريخ ١٣٩٤/٧/١تحت پوشش بهزيستي قرار گرفتن منم سال ١٣٩٣/١٠/٢٠كارداني در رشته گرفتم ،پدرم سال ٩٥ فوت كردن ،پنج تا برادريم سه تا ازدواج كردن يك برادر كوچكتر از خودم دارم بالاي هجده سال كه اون غيبت هاش بيشتر از منه در ضمن چهارتا خواهر دارم كه يك خواهرم ازدواج كرده ايا شرايط سرپرستي مادرم وسه خواهرمو دارم يا نه ،بهذيستي هم تاييد كرده .متشكرم

  693. با عرض سلام. من تازه کارشناسی ارشدم رو تموم کردم. تصویه حساب دانشگاه رو انجام دادم و نامه ی سربازی م رو هم فرستادن ، اما تا پاییز سال آینده معافیت تحصلی دارم، آیا من شامل میشم یا غیبت دارم؟

    1. سلام من ۳۸ ساله هستم به علت وضع مالی و مریضی پدر و مادر سربازی نرفتم متاهل هستم پدرم فوت شد سال ۷۸ مادرم یک ساله عمل قلب باز شده و دو برادر معلول دارم درآسایشگاه معلولین دو گور صومه سرا که از مادری با من برادر هستند ودو برادر تنی یکی ۵۸ ساله و دیگری ۳۵ساله هستن که متاهل هستند هر دو معافیت گرفتن پذشکی .مادرم در پوشش کمیته امداد امام خمینی هستش و با من زندگی میکند آیا معاف هستم. ،؟ ممنون

      1. سلام
        اگر تایید شود که برادرهای بزرگتر امکان نگهداری از مادر را ندارند، شما میتوانید کفالت وی را بر عهده بگیرید.

  694. سلام خسته نباشید میخواستم ببینم اگر مادر حقوق بگیره باز هم فرزند معاف هست یا خیر؟

      1. چرا پاسخ اشتباه میدید؟ تو سایت خود نظام وظیفه نوشته شاغل بودن و حقوق گرفتن مادر خللی در بررسی پرونده کفالت ایجاد نمیکنه

  695. سلام پدر و مادرم حدود یک ساله از هم جدا شدن،منم 22 سالمه و متاهلم هستم،فعلا معافیت تحصیل دارم و فرزند بزرگ خانواده هم هستم،میخاستم بدونم معافیت کفالت مادر به من تعلق میگیری یا ن؟

    1. 30 ماه معافیت موقت میتونید دریافت کنید … اگر در این مدت مادر ازدواج دوباره ای نداشته باشند ، معاف دائم خواهید شد

  696. ا عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما
    ببخشید من درباره نظام وظیفه میخواستم ازتون مشاوره بگیرم. من متولد سال ۷۲ هستم و الان ۲ سال هست که غیبت دارم. پدرم هم سال ۹۳ فوت شدن و ۲تا برادر بزرگتر از خودم دارم که هر دو سربازی رفتن و یکیشون هم چند ساله ازدواج کرده ولی اون یکی برادرم هنوز با من و مادرم زندگی میکنه. یکی از همسایه هامون هم تو بسیجه و به من گفته که معاف میشم چون مادرم سنش از ۶۰ سال بیشتره و گفت فقط باید وکیل بگیرم و اگه سابقه بسیج داشتم الان وکیل سپاه رایگان برام معافی میگرفت. میخواستم از شما هم بپرسم که میشه من معافیت بگیرم؟ و اینکه اصلا از کجا باید برم دنبال وکیلی که کار نظام وظیفه هم انجام میده پیدا کنم؟ این وکیل ها که اکثرا وکیل دادگستری هستن و من با دوتاشون صحبت کردم گفتن که هیچ وکیلی کار نظام وظیفه انجام نمیده، منم موندم چیکار کنم هر کی یه چیزی میگه نمیدونم کجا برم و از کجا یه وکیل پیدا کنم که ازش مشاوره بگیرم ببینم میتونه برام معافیت بگیره یا نه که خیالم هم راحت بشه همینجور ۲ ساله بلاتکلیف موندم.
    با تشکر فراوان از شما

  697. سلام من دانشجوی ترم آخر دانشگاه هستم پدرم 5ساله فوت کرده یه برادر تنی دارم و یه برادر ناتنی مادرم بیماری پوکی استخوان داره برادر تنیم بیکاره و براش بیمه رد نمیشه در حال حاضر تنها فرد ذکور همراه خانواده مادرم من هستم و دو خواهر مطلقه هم دارم آیا میتونم معافیت کفالت بگیرم؟

  698. سلام من ترم آخر دانشگاه هستم پدرم 5 ساله فوت کرده یه برادر تنی دارم یه برادر ناتنی مادرم بیماری پوکی استخوان داره برادر تنیم بیکاره و براش بیمه رد نمیشه در حال حاضر تنها فرد ذکور همراه خانواده مادرم من هستم در ضمن دو خواهر مطلقه هم دارم آیا میتونم معافیت کفالت بگیرم؟؟؟

  699. سلام خسته نباشید پدر مادر من ی ماه است طلاق گرفته اند دوبرادر بزرگتر دارم هردومتاهل هستند یکی از برادرهایم حبس ابد دارد وسرپرستی مادرم به عهده من میباشد حتی مادرم از دیسک کمر وافسردگی رنج میبرد و تحت پوشش کمیته امداد میباشد ایا من میتوانم از معافیت کفالت استفاده کنم

  700. سلام. متولد ٧٧ام.داراي يك خواهر و پدرم سال ٨٥ فوت شده. در حال حاضر معافيت تحصيلي دارم اگر بخوام برم سربازي با توجه ب اينكه مادرم از كارافتاده نيست ولي بازم تنها مرد خانه ام ايا معافم؟ و منظورم از معافي، معافيه كامل. يا بايد دوره اموزشي رو حتما پشت سر بزارم؟

    1. کفالت مادر را در شرایط میتونید بگیرید که تحت پوشش کمیته امداد باشند ؛ یعنی حقوق وزارت دریافت نکنند و بیمه تامین اجتماعی نداشته باشند
      جهت اطلاع بیشتر با شماره 9099072068 تماس بگیرید

  701. این چه قانونیه که میگه باید تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد باشی و پدرت فوت شده باشه معاف میشی اینا چه ربطی به هم داره اخه من که نمیفهمم

  702. سلام . من متولد ۷۴ هستم و پدرم یک ساله ک فوت کرده و مادرم هم ازدواج نکرده یه بدادر بزرگ تر دارم ک ازدواج کرده و ازما جداست میخواهم کفالت مادرم رو بردارم میتونم کفلت مادرم رو بگیرم ؟

    1. اگه مادر شما تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی هستند امکان معافیت دارید

  703. سلام بنده 22سال سن دارم مادرم از پدرم پانزده سال پیش جدا شده و زمانی که من مشمول بودم ازدواج کرد و الان باز طلاق گرفته من چهار سال غیبت داشتم ایا میتوانم معاف شوم؟

    1. به علت وجود غیبت امکان معافیت وجود ندارد ، جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 9099072068 تماس حاصل فرمایید .

    2. سلام من ۳۸ ساله هستم به علت وضع مالی و مریضی پدر و مادر سربازی نرفتم متاهل هستم پدرم فوت شد سال ۷۸ مادرم یک ساله عمل قلب باز شده و دو برادر معلول دارم درآسایشگاه معلولین دو گور صومه سرا که از مادری با من برادر هستند ودو برادر تنی یکی ۵۸ ساله و دیگری ۳۵ساله هستن که متاهل هستند هر دو معافیت گرفتن پذشکی .مادرم در پوشش کمیته امداد امام خمینی هستش و با من زندگی میکند آیا معاف هستم. ،؟ ممنون

      1. سلام
        اگر تایید شود که برادرهای بزرگتر امکان نگهداری از مادر را ندارند، شما میتوانید کفالت وی را بر عهده بگیرید.

        1. سلام خسته نباشید من یه مادر هستم از همسر اولم جدا شدم الان تقریبا 14 ساله و توافقی جدا شدیم و الان 3 ساله ازدواج مجدد کردم تکلیف پسرم چیه که 18 سال کامل داره

          1. سلام برای بررسی دقیق و پاسخ کامل به این موضوع حتما با مشاورین آویژه در تماس باشید.

  704. سلام خسته نباشید
    من متولد 73 هستم و 92 به خدمت اعزام شدم بدون غیبت
    سه سال تقریبا فراری بودم
    الان حین خدمت هستم
    مادر و پدر من سال 93 طلاق گرفتن و مادر من تا الان ازدواج نکرده
    میخواستم ببینم با توجه به اینکه حین خدمت من طلاق گرفتن و الان تقریبا 3 سال میگزره از طلاق ایا من معاف میشم؟یا میتونم دنبال معاف شدن برم؟

    1. سلام ٬ به علت وجود غیبت امکان معافیت برای شما وجود ندارد

  705. با سلام، بنده ۳۰ سالمه، و دو برادر بزرگ تر دارم، که هر دو به سربازی رفته اند و هر دو متاهل هستند.پدرم ۴ سال پیش فوت کردن و در حال حاضر من سرپرست مادرم هستم. ایا کفالت شامل حال بنده میشود و امکان معافیت دارم؟ سپاس از پاسخ شما

    1. فقط در صورتی که شما تحت پوشش کمیته امداد باشید و غیبت هم نداشته باشید٬ امکان پذیر خواهد بود

  706. با سلام
    بنده در تاریخ 30 خرداد درخواست کفالت رو تکمیل و از طریق پلیس +10 ارسال کردم
    داخل برگه ای که به عنوان رسید به من دادند نوشته شده در صورتی که بعد از 20 روز اطلاعی داده نشد از طریق پیامک و یا تماس، به یکی از شعب پلیس +10 مراجعه شود.
    باید منتظر بمونم یا به پلیس +10 مراجعه کنم مجدد؟

    1. چنانچه از 20 روز گذشته به حوزه نظام وظیفه استان مراجعه کنید

      1. سلام من در حین خدمت مادرم از پدرم جدا شد و چون فرزند بزرگ بودم مجبور شدم خرج خانوادمو بدم الان سه سال از طلاق مادرم میگذره ایا میتونم کفالت بگیرم دو تا برا در ۸ ساله دارم

        1. سلام
          شما باید خودتان را معرفی کنید و دلایل فرار خود را ارائه دهید. اگر این دلایل در کمیسیونهای مربوطه تایید شود مجازات شما به عنوان سرباز فراری بخشیده میشود و درخواست معافیتان مورد بررسی قرار میگیرد.

          1. سلام بنده متولد 71 هستم در سن خدمت سربازی پدرم در زندان بود نتونستم برم و الان دوتا فرزند دارم پدرم حدود 3 سال پیش فوت کردن سرپرست خانواده خودم و مادرم هستم ویک برادر بزرگتر از خودم دارم به پدرم کفالت پزشکی گرفته بود من میتونم برای مادرم کفالت بگیرم

          2. سلام دوست عزیز
            خیر مقدور نیست.برای بررسی تماس بگیرید

          3. سلام من پدرم فوت کرد دوسال میشه من هم ۲۳ سال هست چهارتا خواهر دارم دوبرادر یه خواهر ناسالم دارم اینارو با کارگری دارم نان میدم خواهش میکنم جواب من بدین

      2. سلام من مادرم بازنشسته ارگان دولتی است ، الان ۲۱ سال دارم ، ۳ سال پیش با پدرم توافقی جدا شدند ، حالا من میتونم معافیت بگیرم ؟

        1. سلام دوست عزیز
          در صورت نداشتن غیبت بله میشود

          1. سلام من پدر و مادرم قبل از 18 سالگی جدا شدند الان 26 سالمه اون سال غیبت نداشتم که جدا شندند الان 1 سال هست از انصراف دانشگاه یعنی تغریبا 1 یال غیبت دارم میتونم کفالت مادر بگیرم؟

          2. سلام
            یکی از شرایط گرفتن کفالت نداشتن غیبت هست.

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

دوشنبه

1402/12/21

سه شنبه

1402/12/22

چهارشنبه

1402/12/23

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید