شرایط دریافت معافیت پزشکی بیماری های عمومی چیست؟

معافیت پزشکی بیماری های عمومی چه شرایطی دارد؟

معافیت پزشکی بیماری های عمومی شامل چه کسانی میشود؟

انواع معافیت پزشکی بیماری های عمومی و سایر بیماری هایی که مشمولین با آن درگیر میشوند میتوانند راهی برای دریافت معافیت های پزشکی باشد. بیماری های عمومی طیف وسیعی از مشکلاتی است که درصد زیادی از افراد در جامعه و حتی در کل دنیا به آن مبتلا میشوند. هم چنین به دلیل مشکلاتی که این بیماری برای مبتلایان به وجود میاورد. سازمان نظام وظیفه ی عمومی کشور تمهیداتی در نظر گرفته است تا جوانان بر طبق آن بتوانند از مزایای معافیت استفاده کرده و با انجام ندادن دوره ی خدمت ضرورت باعث تشدید بیماری های خود نشوند. از این رو جوانان مشمول خدمت وظیفه سربازی باید قبل از هرگونه اقدام برای اعزام به خدمت باید از لحاظ سلامت جسمی و روحی مورد معاینه قرار گیرند. کسانی که در این معاینات و آزمایشات از سلامت کامل برخوردار شوند میتوانند دوره ی خدمت خود را شروع کنند.

اما از طرف دیگر آن دسته از متقاضیانی که از انواع بیماری های عمومی و سایر بیماری های فهرست معافیت پزشکی رنج میبرند میتوانند از قوانین و مقررات سازمان نظام وظیفه بهره برده و برای دریافت معافیت های پزشکی اقدامات لازم را مبذول نمایند. اما قبل از هر کاری جوانان باید شناخت کافی در مورد بیماری خود و شرایط و ضوابط معافیت های پزشکی مرتبط با آن بدست آوردند. زیرا شناخت این بیماری های عمومی بخش مهمی از پروسه ی دریافت معافیت ها را تشکیل میدهد.

پس قبل از هر اقدامی با بیماری های عمومی و انواع معافیت های بیماری های این بخش گسترده آشنا شوید. هر ساله به دلیل نا آشنا بودن افراد با بیماری های عمومی و معافیت های این بیماری ها، مشمولین زیاد فرصت دریافت معافیت های پزشکی را از دست خواهند داد. بنابراین قبل از هر اقدامی کسب اطلاعات بهترین و عاقلانه ترین راهکار برای جوانان مشمولین میباشد.

معافیت پزشکی بیماری های عمومی چه مراحلی دارد؟

انواع بیماری های عمومی برای معافیت پزشکی

بیماری های عمومی برای معافیت پزشکی، تعداد زیادی از بیماری ها را شامل میشود که مشمولین باید در مورد آن ها بیشتر بدانند. فهرستی که هر ساله سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا در اختیار متقاضیان قرار میدهد شامل بخش های زیادی از بیماری های مختلف است که جوانان بر اساس آن میتوانند از معافیت ها استفاده کنند. این فهرست بسیار گسترده است و هر ساله تعداد بیماری های آن نیز افزایش میابد. باید بدانید که قوانین معافیت های پزشکی اصلی ترین قوانینی است که هر ساله نظارت زیادی از سوی ستاد نیروهای مسلح بر آن میشود و با تغییراتی نیز همراه است. در تعریف کلی در مورد بیماری های عمومی باید بگوییم که به مشکلات عمومی و قابل درمانی که مشمولین به آن مبتلا شده و میتوانند پس از مدتی سلامتی خود را بدست آوردند بیماری عمومی گفته میشود.

هم چنین مشکلاتی مانند چاقی های مفرط یا کوتاه بودن قد نیز در لیست بیماری های عمومی قرار گرفته اند که بسیار موثر بوده و درصد زیادی از افراد از شرایط آن استفاده میکنند. این بیماری ها در لیست زیر به طور کلی آورده شده است.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

بیماری های عمومی معافیت های پزشکی خدمت وظیفه

یکی از دسته بیماری هایی که سازمان نظام وظیفه در نظر گرفته است، بیماری های عمومی است. در جدول زیر این بیماری ها آورده شده اند. با مراجعه به آنها می توانید با شرایط معافیت هر یک آشنا شوید.

نام بیمارینام بیمارینام بیمارینام بیماری
کوتاهی قدبیماری قابل علاجلاغریچاقی

میبینید که مشکلات ظاهری مثل قد و وزن از جمله مواردی است که بخش مهم بیماری های عمومی را تشکیل میدهد. شاید برخی باور نداشته باشند که سازمان نظام وظیفه به دلیل مشکلات چاقی یا لاغری به افراد مبتلا، معافیت پزشکی اعطا کند. اما این ها از جمله آخرین مصوباتی است که سازمان نظام وظیفه تعیین کرده و مراجع ذیربط مجبور به اجرای این قوانین میباشند. در ادامه ی مقاله به شرح مفصلی از این قوانین خواهیم پرداخت.

چگونه معافیت پزشکی بیماری های عمومی بگیریم؟

از قوانین معافیت پزشکی بیماری های عمومی چه میدانید؟

قوانین معافیت پزشکی بیماری های عمومی چند سالی است که تغییرات زیادی نکرده است. اما نمیتوان به طور قطعی گفت که این قوانین بی تغییر خواهند ماند. بنابراین کسانی که قصد درخواست و دریافت معافیت های پزشکی بیماری های عمومی را دارند باید هر چه سریع تر مدارک خود را تهیه و مراحل دریافت معافیت را طی کنند. از طرف دیگر به دلیل اهمیت تحصیل در دانشگاه و تغییر قوانین معافیت به دلیل تحصیل کرده بودن مشمولین، متقاضیان بهتر است که قبل از ادامه دادن تحصیل خود در دانشگاه ها، گرفتن معافیت پزشکی را در اولویت قرار دهند. بیماری های عمومی نیز قوانین و شرایط خاص خود را داشته که میتوان به قوانین مهم زیر اشاره کرد.

  1. بند 1 بخش بیماری های عمومی

بیماری های قابل علاج با مدت درمان طولانی بیش از 1 ماه و بیشتر: معافیت 6 ماهه یا یکساله ی موقت

بیماری ها و اعمال جراحی های که مشمولین پس از آن نیازمند مرخصی و گذراندن دوره ی نقاحت باشند: معافیت موقت 6 ماه تا یکسال

  1. بند 2 بخش بیماری های عمومی

کوتاهی قد کمتر از 145 سانت برای مشمولین دارای زیر دیپلم، دیپلم و فوق دیپلم: معاف دائمی

کوتاهی قد کمتر از 140 سالنتی متر برای افراد با مدرک لیسانس و مدارک بالاتر: معاف دائمی

کوتاهی قد با طول قد بین 145 تا 155 برای دارندگان مدرک زیر دیپلم، دیپلم و فوق دیپلم: معافیت خدمات رزمی

مشکل قد با طول قد بین 140 تا 155 سانت برای افراد با مدارک کارشناسی و بالاتر از آن: معافیت خدمات رزمی

  1. بند 3 بخش بیماری های عمومی

مشمولین چاق با bmi بیشتر از 35: معاف از رزم

  1. بند 4 بخش بیماری های عمومی

مشمولین لاغر با bmi کمتر از 17: معاف از رزم

نظام وظیفه

شرایط دریافت معافیت پزشکی لاغری و چاقی چیست؟

شرایط دریافت معافیت پزشکی لاغری و چاقی اگرچه زیاد سخت به نظر نمیرسد. اما مشمولین باید در این باره بدانند که مشکلات چاقی و لاغری معافیت های دائمی در بر نخواهند داشت. معافیت های اصلی در این موارد بیماری های عمومی شامل معافیت های خدمات رزمی است. شاید در گذشته افراد چاق میتوانستند از معافیت های دائمی استفاده کنند. اما به دلیل افزایش متقاضیان که برخی از آن ها قرص های چاقی نیز مصرف میکردند تا بتوانند معافیت دریافت کنند این قانون شامل تغییراتی شده و امروزه تنها معاف از خدمات رزم را در برمیگیرد.

شرایط اصلی معافیت های چاقی و لاغری

  • چاقی با احتساب bmi بیش از 35
  • لاغری با احتساب bmi بیش از 17

معافیت پزشکی کوتاهی قد ممکن است؟

شرایط معافیت پزشکی کوتاهی قد یکی از جالب ترین مواردی است که سازمان نظام وظیفه در این سال ها قوانینی در این باره وضع کرده است. اگرچه شرایط معافیت های پزشکی زیاد هم آسان نیست. اما هر ساله درصد زیادی از مشمولین متقاضی میتوانند از این معافیت ها بهره مند شوند. البته به شرط آن که شرایط لازم برای این معافیت ها را داشته باشند. برای افرادی که از کوتاهی قد رنج میبرند نیز شرایط و ضوابطی عمومی و اختصاصی در نظر گرفته شده است که مشمولین باید این شرایط را در نظر گرفته و پس از آن برای تحویل مدارک به دفاتر پلیس+ 10 مراجعه کنند.

ضوابط دریافت معافیت کوتاهی قد

  • داشتن حداقل سن برای دریافت معافیت( رسیدن به سن مشمولیت برای افراد لازم است)

  • کوتاهی قد حداقل کمتر 145 سانتی متر( برای دارندگان مدارک دانشگاهی بالاتر این عدد تغییر خواهد کرد)

  • کوتاهی قد کمتر از 140 سانتی متر( برای دارندگان مدرک لیسانس و مدارک بالاتر)

  • کوتاهی قد بین 145 تا 155 سانتی متر

  • شرایط کوتاهی قد بین 140 تا 155 سانتی متر( برای دارندگان مدرک تحصیلی دانشگاهی)

این شرایط کلی برای همه ی مشمولین در نظر گرفته میشود. کسانی که با مشکلات کوتاهی قد مواجه هستند میتوانند پس از درخواست معافیت در کمیسیون حضور داشته باشند. زیرا این افراد نیازی به مراجعه به بیمارستان پیدا نخواهند کرد. بر اساس قوانین معافیت سازمان نظام وظیفه، مشکلات ظاهری مانند کوتاهی قد و نقص عضو ها نیازی به آزمایشات بیمارستانی ندارد.

معافیت پزشکی بیماری های عمومی

 

مراحل دریافت معافیت پزشکی بیماری های عمومی

دریافت معافیت پزشکی بیماری های عمومی از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی پلیس+ 10 شروع میشود. در چند سال گذشته سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا به دلیل سهولت در انجام کارهای مشمولین متقاضی، مراحل اولیه و تحویل مدارک مشمولین را از طریق دفاتر انتظامی پلیس+ 10 ممکن ساخته است. پس مشمولین قبل از هر گونه اقدام یکی از نزدیک ترین مراکز خدمات الکترونیک انتظامی به محل زندگی خود را شناسایی کرده و سپس اقدامات زیر را به ترتیب پشت سر بگذارد.

اقدامات اولیه برای دریافت معافیت بیماری های عمومی خدمت سربازی

  1. گرفتن دفترچه ی راهنمای معافیت سربازی و مطالعه ی آن اولین اقدام مهم برای گرفتن معافیت پزشکی است.
  2. آماده سازی مدارک لازم مشمولین از جمله مدارک شناسایی فردی و تکمیل فرم های مورد نیاز.
  3. انجام معاینات اولیه توسط پزشک معتمد ستاد نیروهای مسلح برای بررسی بیماری و تکمیل فرم و همچنین انجام واکسیناسیون توسط مشمولین.
  4. تکمیل پرونده ی مدارک و تحویل تمام اسناد و مدارک به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی.
  5. درخواست ثبت معافیت بیماری های عمومی با توجه به تاییدیه پزشک اولیه.
  6. منتظر ماندن برای دریافت دعوت نامه و گرفتن معرفی نامه برای بیمارستان.
  7. انجام به موقع آزمایشات اصلی در بیمارستان های تحت نظارت ستاد نیروهای مسلح و سازمان نظام وظیفه.
  8. گرفتن دعوت نامه برای حضور در کمیسیون پزشکی معافیت که باید در تاریخ و ساعت مشخص مشمولین در آنجا حضور به عمل رسانند.
  9. حضور در کمیسیون ودریافت رای هیئت پزشکی رسیدگی به معافیت های پزشکی بیماری های عمومی.
  10. منتظر ماندن برای دریافت کارت معافیت سربازی نظام وظیفه.

معافیت پزشکی بیماری های عمومی چه قوانینی دارد؟

مدارک لازم معافیت پزشکی بیماری های عمومی کدام است؟

مدارک لازم معافیت پزشکی بیماری های عمومی و جمع آوری آن ها به متقاضیان معافیت های پزشکی کمک میکند تا سریع تر مراحل لازم را پشت سر بگذارند. در دسترس بودن این مدارک از مدارک شناسایی اولیه گرفته تا مدارک و پرونده های پزشکی، همه و همه ضرورت بسیاری برای دریافت معافیت دارد. در واقع مشمولینی که با مدارک ناقص برای معافیت های بیماری های عمومی اقدام میکنند به نتیجه ی مطلوب نخواهند رسید. پس برای پیشبرد مراحل معافیت پزشکی، مدارک خود را آماده کرده و تا حد امکان اطلاعات کافی بدست آورید. مدارک لازمی که هر مشمول متقاضی معافیت های پزشکی بیماری های عمومی باید با خود همراه داشته باشد و به سازمان مربوطه تحویل دهد موارد زیر است.

مدارک لازم برای معافیت بیماری های عمومی خدمت سربازی

  • عکس پرسنلی( 2 قطعه عکس 3*4 رنگی با پس زمینه ی سفید و صورت مشمول به شکل تمام رخ)
  • شناسنامه( اصل شناسنامه ی فرد به همراه تصویر تمام صفحات آن به ویژه صفحه ی توضیحات)
  • کارت شناسایی ملی( کارت ملی هوشمند و کپی از پشت و روی آن)
  • فیش بانکی( فیش واریزی بانک سپه مخصوص متقاضیان معافیت پزشکی بیماری های عمومی)
  • فرم معاینه ی پزشکی( تکمیل فرم شماره 2 و تایید پزشکی از طریق پزشکان نیروهای مسلح)
  • فرم وضعیت مشمولین( تکمیل فرم شماره 1 شامل مشخصات فردی و وضعیت تحصیلی)
  • فرم واکسیناسیون( تکمیل فرم شماره 5 توسط پزشک)
  • مدرک تحصیلی( آخرین مدرک تحصیلی یا مدرک فارغ التحصیلی فرد متقاضی)

همه ی این مدارک مهم تلقی میشوند اما متقاضیان باید بدانند که بخش مهم این مدارک شامل فرمی است که توسط پزشک نظام وظیفه تکمیل خواهد شد. زیرا این پزشک معاینات اولیه را بر روی مشمولین بیمار انجام داده و نظر نهایی خود را در فرم خواهد نوشت. سازمان نظام وظیفه بر اساس تایید و بررسی های پزشک اولیه با درخواست انجام فرآیند معافیت پزشکی مشمولین موافقت خواهند کرد. پس برای بهتر انجام شدن این فرآیند بهتر است مشمولین پرونده ی پزشکی خود را هنگام مراجعه به پزشک به همراه داشته باشند.

معافیت پزشکی بیماری های عمومی چه معایبی دارد؟

 

سوالات متداول

بیماری های عمومی معافیت پزشکی چیست؟

بیماری های عمومی انواع مشکلات لاغری، چاقی مفرط و کوتاهی قد را شامل میشود. هم چنین به مشکلاتی نیز گفته میشود که جوانان با آن درگیر شده و این بیماری ها با پشت سر گذاشتن دوره ی نقاهت قابل درمان خواهند بود.

مشمولین معافیت پزشکی بیماری های عمومی چه کسانی هستند؟

این افراد کسانی هستند که از بیماری های عمومی چاقی یا لاغری رنج میبرند. مشمولین برای دریافت هریک از این معافیت ها باید شرایط بیماری را مطالعه کنند و سپس اقدامات لازم را انجام دهند.

معافیت پزشکی بیماری های عمومی چگونه است؟

معافیت پزشکی بیماری های بخش عمومی شامل همه ی معافیت ها میباشد. این معافیت ها که بهترین نوع آن دائمی میباشد. که برای افراد با بیماری ها و مشکلات مزمن استفاده میشود. ولی معافیت های موقت و خدمات رزمی را نیز در برمیگیرد که برای افرادی در نظر گرفته میشود که بیماری آنان با انجام دوره ی ضرورت تشدید نخواهد شد.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره آویژه

هدف مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستامرکز مشاوره آویژهخدمات متنوعی را در زمینهمشاوره معافیت پزشکیبه شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

شرایط دریافت معافیت پزشکی بیماری های عمومی چیست؟

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید
کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای عضویت در کانال آخرین اخبار نظام وظیفه و اطلاع از اخبار معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

پنجشنبه

1402/12/10

جمعه

1402/12/11

شنبه

1402/12/12

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید