دوره طلایی آموزشی سربازی چیست؟

دوره طلایی آموزشی سربازی چیست؟

ماه های اعزام به خدمت بر حسب مدارک تحصیلی مشمولان متفاوت بوده و به عنوان یک قاعده کلی می توان گفت، دارندگان مدرک دیپلم و فوق دیپلم ماه های فرد و دارندگان مدرک لیسانس و فوق لیسانس در ابتدای ماه های زوج اعزام می شوند.

در این میان یکی از دغدغه هایی که همواره سربازان مختلف با آن مواجه هستند، اطلاع از بهترین دوره اعزام به خدمت است؛ چرا که در برخی ماه ها، برنامه هایی در نظر گرفته شده برای سربازان با انعطاف بیشتری نسبت به باقی ماه ها پیگیری شده و افراد دوره راحت تری را سپری می کنند.

معمولا دوره آموزشی نظامی سختگیری های خاص خودش را دارد و این موضوع غیر قابل اجتناب است؛ اما خب چیزی که باعث می شود یک دوره اعزام از بقیه اعزام ها برای سربازان راحت تر باشد، به میزان مرخصی های آن دوره بر می گردد.

طبیعی است هر چه میزان مرخصی شما بیشتر باشد، زمان کمتری را در پادگان سپری می کنید و در نتیجه دوره آموزشی برای شما راحت تر خواهد بود.

شرایط دیگری نیز مانند آب و هوا و یا ماه های قمری (سربازی در ماه رمضان) و… در میزان سختی یک دوره موثر هستند که در ادامه درباره آنها توضیح می دهیم. لطفا با مرکز مشاوره آویژه همراه باشید.

برای دریافت مشاوره های حرفه ای در خصوص خدمت سربازی با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

دوره طلایی سربازی یعنی چه؟

احتمالا تا بحال نام دوره طلایی سربازی را شنیده باشید اما معنی آن را ندانید، دوره طلایی سربازی در واقع تنها 1 ماه میباشد و اصلی ترین تفاوت آن با دوره های عادی همین است و البته سختی های خودش را دارد، در ادامه به جزئیات دوره طلایی آموزشی میپردازیم.

کدام دوره، دوره طلایی اعزام به خدمت است؟

دوره طلایی آموزشی سربازی، در واقع به اعزامی های اسفند ماه گفته می شود.

همانطور که اشاره کردیم، تاریخ اعزام به خدمت، به مدرک تحصیلی مشمولان بستگی داشته و افرادی که دارای مدرک دیپلم و یا پایین تر از آن هستند، 19 هر ماه اعزام می شوند و مشمولینی که دارای تحصیلات عالی می باشند 1 ام هر ماه اعزام می شوند.

اگر در اسفند ماه به سربازی اعزام شوید، در صورتیکه جزو دسته اول باشید، از 19 اسفند به دوره آموزشی خواهید رفت و در صورتی که جزو دسته دوم باشید از ابتدای ماه به دوره آموزشی خواهید رفت؛ اما در هر صورت از 28 اسفند ماه به مرخصی خواهید رفت و تا 15 اسفند ما که تعطیلات رسمی نوروز است مرخصی دارید.

به همین علت به دوره اسفند ماه دوره طلایی آموزشی می گویند، زیرا میزان مرخصی بیشتری دارد.

همانطور که گفتیم، ماه های قمری نیز موثر هستند به طور مثال کسانی که آموزشی آن ها در ماه رمضان باشد، سربازی آسان تری خواهند داشت؛ زیرا در این ماه با اینکه که نمی توانند از پادگان خارج شوند، ولی سخت گیری ها در این ماه کمتر است.

برخی از مشمولان نیز با توجه به شرایط آب و هوایی، دوره طلایی را تعیین می کنند که در این صورت اسفند ماه و شهریور ماه به دلیل این که در این دو ماه اکثر نقاط کشور دارای آب و هوای معتدل است، زمان خوبی برای گذراندن دوره آموزشی است.

کدام دوره، دوره طلایی اعزام به خدمت است؟

آیا امکان دارد کاری کنیم که در دوره طلایی به خدمت اعزام شویم؟

طبق قوانین سازمان نظام وظیفه، فرآیند اعزام به خدمت یک فرآیند کاملا رندوم می باشد و شانس، مهم ترین عامل برای تعیین ماه خدمت شما است؛ ولی اگر خواهان اعزام به خدمت در دوره طلایی آموزشی باشید، با در نظر گرفتن تاریخ اعزامی ها می توانید شانس خود را افزایش دهید.

به دلیل اینکه تعداد مشمولان با مدرک دیپلم و یا پایین تر از آن بسیار زیاد هستند، معمولا در اعزام این افراد به خدمت حدود یک سال وقفه خواهد افتاد و نمی توان برنامه ریزی دقیقی برای آن داشت، ولی به دلیل این که مشمولینی که دارای تحصیلات عالی هستند، به مراتب کمتر می باشند، نهایت یک دوره به تاخیر می افتند.

به طور مثال اگر کسی دفترچه سربازی خود را در آذر ماه پست کرده باشد، به جای این که در دی ماه اعزام شود، در اسفند ماه اعزام خواهد شد و می تواند از مزایای دوره طلایی استفاده بکند.

گاهی اوقات که اعزامی ها به تعویق نمی افتند، می توان درخواست تعویق در اعزام را داد ولی به شرطی که عذر شما برای مراجع مربوطه قابل پذیرش باشد.

دوره طلایی اعزام به خدمت

بدترین ماه های اعزام کدام هستند؟

تا این جا در مورد بهترین ماه های اعزام یا همان دوره طلایی آموزشی صحبت کردیم؛ اما خب ممکن است شرایط کسی فراهم نباشد تا بخواهد در این دوره ها اعزام شود؛ اگر این چنین نشد، با دانستن بدترین ماه های اعزام، حداقل می تواند یک شرایط متوسط و متعادلی را تجربه کنید.

بدترین ماه های اعزام تیر ماه و دی ماه می باشند، که اگر به تقویم نگاه کنید، متوجه علت های آن می شوید؛ علاوه بر این که شرایط آب و هوایی بدی در این دو ماه در سرتاسر کشور حاکم است، میزان تعطیلات رسمی نیز در این دو ماه کمتر از بقیه ماه ها می باشد و بدین معناست که میزان مرخصی شما کمتر خواهد بود.

مراحل اعزام به خدمت سربازی

پونزبرای اعزام به خدمت سربازی، لازم است مراحل زیر را طی کنید:

ابتدا باید دفترچه ی راهنمای خدمت سربازی را از پلیس خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس +10) تهیه کنید.

در مرحله بعد باید تمامی مدارک ذکر شده در آن را تهیه کنید و به پلیس +10 مراجعه کنید.

پس از ارائه درخواست اعزام خود و تایید در سامانه، باید برگ اعزام به خدمت یا همان برگ سبز را دریافت کنید.

پس از مدتی برگ آبی یا همان معرفی نامه شما به ارگان خدمتی مربوطه آماده می شود.

تهیه برگ اعلام غیبت و تعیین مجدد تاریخ اعزام (این برگ که به برگ قرمز معروف است، مخصوص افرادی است که درخواست به تعویق افتادن اعزام خود را دارند.)

ارسال مدارک خود از طریق اداره پست به ارگان خدمتی که از قبل تعیین شده است.

عدد حضور در تاریخ معین شده در مرکز اعزام که تاریخ و مکان آن از قبل به شما اعلام می شود.

مراحل اعزام به خدمت سربازی

طول دوره آموزشی سربازی به چه چیز هایی بستگی دارد؟

طول دوره آموزشی سربازی، به ارگانی که در آن خدمت می کنید و محل خدمت شما بستگی دارد.

پونزبرخی از نکات مربوط به طول مدت دوره آموزشی، بسته به شرایط سربازان، بشرح زیر است:

افرادی که در مناطق مرزی کشور خدمت می کنند، به خاطر شرایط حساس و مهم مرزی طول دوره آموزشی آن ها از بقیه مناطق بیشتر است.

افرادی که سربازی آن ها در سپاه خواهد گذشت، در صورتی که دوره تکمیلی بسیج را گذرانده باشند، به دوره آموزشی سربازی نخواهند رفت.

افرادی که به خاطر مشکل پزشکی، معاف از رزم می باشند، دوره آموزشی کوتاه تری خواهند داشت

افرادی که منطقه خدمتی آن ها جزو مناطق عادی است، معمولا مدت دو ماه دوره آموزشی را سپری می کنند.

شرایط اخذ امریه پژوهشکده علوم پایه کاربردی جهاد دانشگاهی شهید بهشتی

مرخصی های مختلف دوره آموزشی به چه صورت است؟

در دوره آموزشی، چند نوع مرخصی به سرباز داده می شود که اول از همه، پس از این که محل دوره آموزشی شما مشخص شد و به پادگان آموزشی اعزام شدید، پس از مستقر شدن و تحویل گرفتن وسایل (‌لباس فرم و سایر ملزومات)، به شما حدود 3 روز مرخصی داده می شود تا آمادگی لازم را (از لحاظ مسائل بهداشتی مانند کوتاهی مو و یا اندازه لباس) بدست بیاورید.

دومین مورد مرخصی، مرخصی میان دوره می باشد که معمولا در آخر ماه اول دوره آموزشی داده می شود. معمولا این مرخصی به مدت 3 روز است، ولی اگر خوش شانس باشید و با تعطیلات رسمی همراه شود، می توانید تا 7 روز نیز به مرخصی بروید.

مرخصی پایان دوره آموزشی

مرخصی پایان دوره، مورد بعدی از انواع مرخصی های دوره آموزشی است که حتی ممکن است به سربازان اختصاص داده نشود!!

مرخصی پایان دوره تا حد زیادی به زمان برگزاری مراسم پایان دوره و تداخل آن با تعطیلات رسمی بستگی دارد. مدت مرخصی پایان دوره از زمان برگزاری آن تا پایان ماه دوم می باشد (مراسم معمولا چند روز زود تر از پایان دو ماه برگزار می شود تا در این بین فرصتی باشد محل خدمت سربازان تعیین شود و سایر مراحل مربوطه طی شود).

طول این مرخصی معمولا بین 1 تا 3 روز است؛ ولی همانطور که گفته شد ممکن است به علت فشردگی برنامه های آموزشی، اصلا این مرخصی اختصاص داده نشود.

علاوه بر مرخصی های ذکر شده که دلیل و زمان آن ها مشخص است، نوع دیگری از مرخصی تحت عنوان مرخصی ساعتی یا درون شهری به سربازان داده می شود که هدف آن، انجام امور شخصی سرباز است. معمولا میزان این مرخصی نصف روز می باشد.

به طور کلی افرایش یا کاهش طول این مرخصی ها تا حد زیادی به فرمانده شما و یا تداخل آن با تعطیلات رسمی بستگی دارد و این که در کدام ارگان خدمت می کنید تفاوتی ندارد؛ زیرا زمان و میزان این مرخصی ها توسط سازمان خدمت وظیفه عمومی تعیین شده است و برای تمامی ارگان ها یکسان می باشد.

مرخصی پایان دوره آموزشی

سخن آخر

یکی از دغدغه های مشمولان در زمان پرکردن دفترچه اعزام به خدمت، اطلاع از بهترین ماه ها برای اعزام به خدمت است؛ چرا که در برخی بازه های زمانی به دلیل مناسبت ها، شرایط سربازان و… با این افراد مدارای بیشتری صورت گرفته و به اصطلاح دوره آموزش آسانتری را سپری می کنند.

دوره طلایی خدمت به اعزامی های اول اسفند ماه گفته می شود که عموما به دلایل همزمانی با تعطیلات پایان سال، مشمولان با آزادی عمل بیشتری دوره آموزشی خدمت را می گذرانند.

در این مقاله بر آن بودیم که اطلاعاتی را در خصوص دوره طلایی آموزشی سربازی، به آگاهی شما مشمولان عزیز برسانیم. چنانچه سوال یا دغدغه ای در این زمینه دارید، یا نیاز به دریافت مشاوره نظام وظیفه را احساس می کنید، از طریق شماره زیر با کارشناسان ما در مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید تا در کمترین زمان ممکن، کارشناسان ما شما را راهنمایی نمایند. از همراهی شما سپاسگزاریم.

۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵

 

سوالات متداول

سوال علامتمنظور از دوره طلایی سربازی چیست؟

دوره طلایی آموزشی سربازی، در واقع به اعزامی های اسفند ماه گفته می شود، که به علت مصادف بودن با ایام عید نوروز، از مرخصی بیشتری برخوردار است.

سوال علامتمرخصی های مختلف دوره آموزشی به چه صورت است؟

در دوره آموزشی چند نوع مرخصی به سربازان اختصاص داده می شود که در مقاله فوق، اطلاعات آنها به خدمت دوستان گرامی ارائه شد.


لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

دوره طلایی آموزشی سربازی چیست؟

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید
کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای عضویت در کانال آخرین اخبار نظام وظیفه و اطلاع از اخبار معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 11 نظر:
  1. سلام من توی 1401/12/1 اعزام شدم و ب امید دوره طلایی بودم ولی به ما گفتن که بخاطر تعطیلاتی که به شما میدیم ( تا 16 وم فروردین) شما باید تا 15/2/1402 اینجا باشید(حتی گفتند نامه اومده مهر خورده حالا راست و دروغ نمیدونم یکسری میگن تا اخر برج 1) خلاصه که واسه ما بد شد امیدوارم برای بقیه اینجوری نشده باشه … یادم رفت بگم ارتش بیرجند.

  2. سلام من برج ۱۲ رفتم آیا روز های تعطیلی که به خانه ام‌آمدم از آموزشی حساب میشود

  3. آقا چیزی به نام شانس نداریم
    ما خبر از علل یا زمان اتفاق افتادن چیزی نداریم می گیم شانس
    پیشنهاد می کنم کلمه رو اصلاح بفرمایید

  4. سلام وقتتون بخیر
    امکان داره اعزامی های ۱ اسفند مدت زمان اموزشی یک ماه باشه؟!

  5. سلام وقت بخیر . دوره ی اموزشی ۶ هفته مگه نیست ؟ پس چرا تو پادگان گفتن ۵۶ روز شده ؟

  6. سلام خسته نباشید من ۱ اسفند ماه دوره اموزشی باید برم نیرو هوایی ارتش هستم خواستم ببینم دوران طلایی از۲۸ اسفند تا ۱۵ فروردین مرخصی دارم یا نه

  7. سلام خسته نباشید نامزدمن۲اسفنداعزام شد آموزشی مرزبانی هس خواستم بپرسم توی شرایط کرونا چن روزاموزشیه و اینکه دوران طلایی شاملش میشه یان؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      طول دوران آموزشی در حال کنونی یک ماه است

  8. سلام خسته باشید من مرخصی داشتم تو دوره اموزشی فاتحه خونی داشتم بعد که مرخصی که تموم بشه مریض شدم یه هفته غیبت داشتم تجدید دورا شدم میشه برگ اغزام بشم

    1. سلام دوست عزیز
      خیر در مکان قبلی اعزام خواهید شد

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

پنجشنبه

1403/1/9

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید