معافیت پزشکی غلظت خون یا پلی سیتمی

معافیت پزشکی غلظت خون یا پلی سیتمی

خدمت سربازی یکی از وظایف اجباری برای پسران بالای 18 سال می باشد که طبق قوانین و ضوابط تعیین شده از سوی سازمان نظام وظیفه برخی از مشمولان می توانند انواع معافیت های سربازی را دریافت نمایند.

برخی از مشمولان به دلیل داشتن بیماری های حاد جسمی و روانی به دنبال کسب معافیت پزشکی می باشند.

از جمله معافیت های پزشکی که مشمولان مبتلا به آن با توجه به شدت و ضعف نوع بیماری خود از سربازی معاف می شوند، بیماری غلظت خون یا پلی سیتمی اولیه می باشد.

آن دسته از سربازان نظام وظیفه که درگیر بیماری غلظت خون می باشند پس از انجام مراحل پزشکی و قانونی که در آیین نامه نظام وظیفه وضع گردیده است می توانند معافیت سربازی پزشکی را دریافت نمایند.

یکی از سوال های پرتکرار در بین سربازان نظام وظیفه این است که بیماری پلی سیتمی یا غلظت خون چیست؟ و مشمولان چگونه می توانند با توجه به بیماری خود از سربازی معاف شوند؟

مشمولانی که تلاش می کنند معافیت غلظت خود را در پرونده پزشکی خود ثبت نمایند، ضروری است تا قبل از هر اقدامی شرایط و قوانین مربوط به معافیت غلظ خون را مورد بررسی قرار دهند بنابر این مشاوران مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه در این مقاله به بررسی معافیت پزشکی غلظت خون پرداخته و اطلاعات صحیح و کاملی را به مشمولان ارائه می دهند.

مشمولانی که به دنبال دریافت معافیت غلظ خون یا پلی سیتمی می باشند می توانند با بهره مندی از مطالب مقاله زیر آشنایی کاملی با مسیر دریافت معافیت پزشکی غلظت خون پیدا نمایند.

بیماری غلظت خون و معافیت از سربازی

بیماری غلطت خون با نام علمی پلی سیتمی یکی از انواع بیماری های خونی است که در آن مغز استخوان بیش از حد به تولید گلوبول های قرمز اقدام می کند.

در بیماری غلظت خون یا پلی سیتمی تعداد گلوبول های قرمز نسبت به حجم خون افزایش یافته و منجر به بروز برخی از عوارض مانند ضعف، سرگیجه، کبودی و در مواقع خطرناک به مرگ یا سکته قلبی و … افراد مبتلا می شود.

دلایل بروز بیماری پلی سیتمی به دو شکل اولیه و ثانویه صورت می پذیرد.

پلی سیتمی اولیه که این بیماری در مشمولان به ژنتیک آنها مربوط می شود و ثانویه که بر اثر عوارض ناشی از بیماری های قلبی در افراد بروز می کند.

🟩به دلیل اینکه در بدن برخی از افراد مبتلا علائم خاص بیماری غلظت خون وجود ندارد تنها با انجام آزمایشات می توان تشخیص داد که شخص به این بیماری مبتلا گردیده است.

🟩صرف داشتن بیماری غلظت خون نمی تواند تایید نماید که فرد مشمول از سربازی معاف شود و ممکن است بیماری فرد قابل درمان باشد یا درصد بیماری مشمولان به اندازه ای نباشد که با توجه به آن معافیت سربازی خود را دریافت نماید.

🟩بنابراین بهتر است ابتدا در مورد انواع معافیت ها به طور مختصر توضیح دهیم و پس از آن تعیین نماییم که بیماری پلی سیتمی در کدام گروه از انواع معافیت ها قرار می گیرد.

بیماری غلظت خون و معافیت از سربازی

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

شرایط دریافت معافیت پزشکی پلی سیتمی یا غلظت خون

پسرانی که در سن اعزام به خدمت سربازی هستند و از بیماری ها یا مشکلات جسمی و روانی رنج می برند می توانند با توجه به نوع یا شدت و ضعف بیماری خود یکی از انواع معافیت های سربازی را دریافت نمایند.

سازمان نظام وظیفه معافیت سربازی را به سه گروه تقسیم بندی نموده است و میزانی مشخصی از بیماری را برای هر کدام یک از انواع معافیت ها در نظر گرفته است.

انواع معافیت های سربازی عبارتند از

معافیت موقت سربازی:

گروهی از مشمولان که بیماری غلظت خون دارند اما این بیماری برای آنها قابل درمان می باشد و درگیری آنها در مورد این بیماری به شکل موقت می باشد و با مصرف دارو ها و تحت نظر پزشک قابل درمان است.

مشمولانی که بیماری آنها حاد نیست و می توانند با استراحت موقت خدمت سربازی خود را ادامه دهند از نوع معافیت پزشکی موقت بهرمند خواهند شد.

معافیت سربازی دائم:

شدت بیماری غلظت خون یا پلی سیتمی در برخی از مشمولان به اندازه ای می باشد که آنها را در معرض خطر ناشی از این بیماری قرار می دهد.

گروهی از مشمولان که نوع بیماری پلی سیتمی آنها اولیه و ریشه ژنتیکی دارند به طور دائم می توانند از خدمت سربازی معاف شوند.

اگر راه های قابل درمانی جهت بیماری غلظت خون افراد نباشد مشمولان از رفتن به خدمت سربازی معاف خواهند شد.

معافیت از رزم:

یکی دیگر از انواع معافیت ها این است که مشمولان به خدمت سربازی اعزام می شوند اما به علت بیماری خاصی که دارند از انجام خدمت های سنگین معذور می باشند.

منظور از معافیت دائم بیماری پلی سیتمی چیست؟

🟢بر اساس بند 5 واقع در بخش بیماری های خونی، افراد مبتلا به پلی سیتمی اولیه معافیت دائمی خدمت سربازی را دریافت می نمایند.

معافیت پزشکی بیماری پلی سیتمی اولیه از جمله انواع معافیت های پزشکی بیماری های خون و انکولوژی است.

🟢مشمولانی که مایل هستند از انواع دیگر معافیت های پزشکی بیماری های خونی اطلاعات کاملی به دست بیاورند از طریق لینک معافیت های پزشکی بیماری خون و انکولوژی می توانند به آنها دسترسی پیدا نمایند.

🟢برای بیماری پلی سیتمی اولیه با توجه به شرایط مشمول، معافیت به صورت زیر است و مشمول می تواند با درنظر گرفتن آن، برای معافیت پزشکی پلی سیتمی اولیه اقدام نماید.

دسته بیمارینام بیماریشرایط بیمارینوع معافیتامکان بررسی معافیت حین تحصیل
بیماری های خون و انکولوژی (بدخیمی ها)پلی گلبولی اولیهپلی گلبولیمعاف دائمخیر

برای دریافت معافیت پزشکی پلی سیتمی اولیه از کجا شروع کنم؟

برخی از مشمولان با بیماری های خاص جسمی و روانی قبل از اینکه اقدامی برای اعزام به خدمت سربازی انجام دهند در تلاش هستند تا با انجام اقدامات صحیح معافیت پزشکی ناشی از بیماری خود را دریافت نمایند.

هر کدام از مشمولان که درگیر بیماری پلی سیتمی اولیه می باشد می توانند با طی کردن گام های زیر مراحل دریافت معافیت بیماری پلی سیتمی را بپیمایند.

شرایط دریافت معافیت پزشکی پلی سیتمی یا غلظت خون

مراحل دریافت معافیت پزشکی پلی سیتمی اولیه

برای اینکه بیماری شما توسط نظام وظیفه تأیید شود، باید طی چند مرحله به پزشکان مورد تأیید نظام وظیفه مراجعه کنید و معاینات مورد نیاز برای دریافت معافیت پلی سیتمی اولیه را انجام دهید.

به طور خلاصه می توانیم مراحل تأیید بیماری جهت دریافت معافیت پزشکی پلی سیتمی اولیه را به این صورت بیان کنیم:

مرحله اول: تایید بیماری پلی سیتمی اولیه توسط پزشک اولیه مرحله دوم: تایید بیماری پلی سیتمی اولیه توسط شورای پزشکی بیمارستان

مرحله سوم: تایید بیماری پلی سیتمی اولیه توسط شورای پزشکی وظیفه عمومی

توجه داشته باشید که به همراه داشتن اصل شناسنامه عکس دار و یا کارت ملی جهت شرکت در شورای پزشکی الزامی است و حتماً شناسنامه یا کارت ملی را به همراه داشته باشید.

طبق قوانین نظام وظیفه مشمولانی که در سیر رسیدگی پزشکی قرار دارند مجاز به انصراف از درخواست پزشکی نیستند و رأی شورای پزشکی در خصوص آنان ملاک عمل می باشد.

اظهار نظر در مورد معافیت پزشکی مشمولین توسط سه نفر پزشک نیروهای مسلح در هر شهرستان صورت می‌گیرد و رأی اکثریت این پزشکان معتبر است.

اگر زمانی که برای معاینات تخصصی به مراکز مجهز وزارت بهداشت یا بیمارستان های نیروهای مسلح معرفی می شوید، ظرف مدت یک ماه به این مراکز مراجعه نکنید، پس از تعیین تکلیف به خدمت اعزام می شوید.

پس حتماً سعی کنید با پیگیری مناسب سریعاً اقدام نمایید تا به علت کم کاری فرصت معافیت پزشکی پلی گلبولی اولیه را از دست ندهید.

افراد مشمولی که غیبت سربازی ندارند و درخواست پزشکی خود را ثبت می نمایند و در سیر معافیت پزشکی قرار می گیرند، اگر در مدت رسیدگی به درخواست پزشکی عمداً باعث طولانی شدن مراحل رسیدگی شوند، (‌مانند عدم مراجعه به موقع به بیمارستان، عدم حضور در جلسات شورای پزشکی و …) وارد غیبت می گردند.

پس از بررسی و تأیید کمیسیون پزشکی، در صورتی که معاف دائم شناخته شوید، از کارت معافیت برخوردار می شوید. در صورتی که طی بررسی معافیت پزشکی پلی سیتمی اولیه، سرباز یا معاف از رزم شناخته شوید برگ آماده به خدمت برای شما صادر و ارسال می گرد صورت زیر است

تعرفه صدور کارت معافیت پزشکی به صورت زیر است:

مقطع تحصیلیمبلغ
همه مقاطع2000000 ريال
نوع معاینهمبلغ
معاینات تخصصی پزشکی از مشمولان متقاضی معافیت از دوره خدمت (برای بار اول)250.000 ریال
معاینات تخصصی پزشکی از مشمولان متقاضی معافیت (برای نوبت های بعدی)300.000 ریال

اگر در شورای پزشکی شهرستان مربوطه با معاینه بالینی معاف از خدمت تشخیص داده نشوید و به تشخیص این شورا یا رئیس واحد وظیفه عمومی مربوطه یا اعتراض خودتان، نیاز به معاینه تخصصی پلی سیتمی اولیه داشته باشید، رئیس حوزه موظف است شما را به نزدیکترین مرکز مجهز وزارت بهداشت، یا بیمارستان های نیروهای مسلح معرفی کند.

✅بدین صورت شما جهت معافیت پزشکی پلی سیتمی اولیه معاینه می شوید و نتیجه معاینه تخصصی برای تصمیم گیری به شورای پزشکی همان شهرستان ارسال می شود.

✅در صورت اصرار بر اعتراض با تامین هزینه ها از سوی شما نتایج جهت تصمیم گیری به شورای عالی پزشکی متشکل از پزشکان متخصص استان ارسال می گردد.

✅مراکز مجهز وزرات بهداشت یا بیمارستان های نیروهای مسلح موظفند به وضعیت مشمولین معرفی شده مربوط، خارج از نوبت رسیدگی نمایند و آنان را حداکثر ظرف یک ماه مورد معاینه تخصصی قرار دهند.

بررسی پرونده در کمیسیون استان

گروهی از مشمولان دارای معافیت سربازی به رای شوران شهرستان نیز معترض می باشند از اینرو به دنبال اعتراض به رای شورای شهرستان می باشند.

✅مشمولانی که پرونده آنان به شورای استان یا شورای سازمان ارجاع داده می شود، موظفند ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ معرفی نامه، خود را جهت معاینه معرفی نمایند که در صورت عدم حضور، شورای مربوط با حذف مورد، براساس محتویات پرونده تصمیم گیری می نمایند.

✅رسیدگی به اعتراض مشمولان معافیت بیماری سیتمی اولیه سه پزشک متخصص استان می باشند که پس از بررسی پرونده مشمولان رای این پزشکان در خصوص معافیت پزشکی پلی سیتمی اولیه اعلام می گردد.

مراحل دریافت معافیت پزشکی پلی سیتمی اولیه

بررسی پرونده در شورای سازمان

✅شورای سازمان جهت بررسی مجدد احکام مربوط به معافیت های پزشکی متشکل از سه پزشک متخصص می باشد.

✅چنانچه رای شورای پزشکی با قوانیین و آیین نامه ها تطابق نداشته باشند پرونده به شورای عالی پزشکی ارجاع داده می شود.

بررسی پرونده در شورای عالی

✅چنانچه مشمولان نتوانند رای معافیت پزشکی بیماری پلی سیتمی اولیه را دریافت نمایند، ملزم به گذراندن دوران سربازی می شوند.

✅در صورت اعتراض به رای کمیسیون شورای سازمان با مراجعه به شورای عالی پرونده شما مجددا رسیدگی خواهد شد و حکم نهایی صادر می گردد.

✅رای کمسیون شورای عالی در مورد معافیت پزشکی پلی سیتمی قطعی و لازم الاجرا می باشد و دیگر فرصت اعتراضی برای مشمولان وجود ندارد.

مدارک مورد نیاز معافیت پزشکی سربازی

مشمولان خدمت سربازی برای دریافت هر کدام از انواع معافیت ها مدارکی لازم دارند تا نوع بیماری آنها را ثابت نماید.

به همراه داشتن این مدارک برای دریافت معافیت پزشکی پلی سیتمی اولیه الزامیست و در صورتی که هر یک از مدارک آماده نباشد روند گرفتن معافیت با تأخیر مواجه خواهد شد.

مدارک مورد نیاز معافیت پزشکی:

⭐⭐تکمیل برگ وضعیت مشمولان (برگه شماره1 )

⭐⭐تکمیل برگ معاینه اولیه مشمولان توسط پزشک معاین اولیه (برگه شماره2)

⭐⭐تکمیل برگ واکسیناسیون ( برگه شماره 5)

⭐⭐اصل و تصویر کارت ملی مشمول

⭐⭐اصل و تصویر کلیه صفحات شناسنامه عکسدار مشمول

⭐⭐اصل و تصویر آخرین مدرک تحصیلی یا گواهی فراغت از تحصیل

⭐⭐افتتاح حساب عابر بانک سپه و درج شماره حساب در برگ شماره یک (ویژه متقاضیان اعزام، معافیت پزشکی و کفالت)

⭐⭐یک قطعه عکس رنگی 4×3 تمام رخ زمینه سفید مشمول (علاوه بر عکس های الصاقی به برگه ها)

آشنایی با بیماری های دیگر معافیت پزشکی

سازمان نظام وظیفه علاوه بر معافیت پزشکی پلی سیتمی اولیه برای بیماری های دیگر نیز با توجه شرایط بیمار معافیت هایی لحاظ کرده است.

به طور کلی بیماری های مشمول معافیت پزشکی در 17 دسته قرار دارند که در جدول زیر شما می توانید لیست آنها را ببینید. برای آشنا شدن با این بیماری ها و شرایط معافیت های گوناگون هر یک از بیماری ها، می توانید روی هر یک از لینک ها کلیک کنید و اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

همچنین اگر سوالی در زمینه مشاوره معافیت پزشکی دارید می توانید با مشاوره نظام وظیفه تماس بگیرید تا بتوانید تصمیم مناسبی در این زمینه بگیرید.

جزئیات کاملی در مورد معافیت های پزشکی از جمله بیماری پلی سیتمی در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته شد.

آن دسته از مشمولانی که به بیماری پلی سیتمی اولیه مبتلا هستند و به دنبال کسب اطلاعات صحیحی در مورد معافیت غلظت خون یا پلی سیتمی اولیه هستند، جهت افزایش اطلاعات خود مطالعه این مقاله به آنها کمک بسیاری خواهد نمود.

سوالات متداول

آیا می توانم برای معافیت پزشکی پلی گلبولی اولیه در حین تحصیل اقدام کنم؟

خیر. نمی توانید حین تحصیل اقدام نمایید.

برای بیماری غلظت خون چه معافیت هایی وجود دارد؟

برای بیماری پلی گلبولی اولیه با توجه به شرایط بیماری، می توانید برای معافیت دائم، اقدام نمایید.

آیا امکان اعتراض به رأی کمیسیون پزشکی وجود دارد؟

بله. با توجه به مراحلی که توضیح داده شده، می توانید برای اعتراض به رأی کمیسیون پزشکی اقدام کنید.

لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

معافیت پزشکی غلظت خون یا پلی سیتمی

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید
کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای عضویت در کانال آخرین اخبار نظام وظیفه و اطلاع از اخبار معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 2 نظر:
  1. سلام خسته نباشید؟جناب بنده مبتلا به بیماری هپاتیب نوعBهستم وطوریکه واگیرداره دکترتذکرداده که درحین نیازجنسی بایدازمراقبت های ویژه برخوردارباشیدکه سرایت نکنه به دیگری جواب ازمایش هپاتیتHBcAb-T⁹.²⁵*.وغلظت خون شدیدطوری که میرم دکترخون بدنم داخل سرنگ به سختی میره وپلاکت خونم خیلی پایینه طوریکه بدنم به اندازه کف دست کبودمیشه عصبی میشم .بنظره جنابعالی بنده معاف هستم بله یاخیر؟

    1. سلام با تایید کمیسیون پزشکی نظام وظیفه میتوانید معافیت پزشکی دریافت کنید و برای بررسی دقیق بیماری شما با مشاورین آویژه تماس حاصل فرمایید

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

پنجشنبه

1403/1/9

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید