انواع معافیت سربازی + قوانین جدید معافیت سربازی در سال ۱۴۰۳

انواع معافیت سربازی

همواره اطلاعات پیرامون معافیت سربازی از پرطرفدارترین مطالب نظام وظیفه بین مشمولین بوده است. بخش عمده طرفداران مطالب و اخبار معافیت سربازی را مشمولان خدمت سربازی تشکیل می دهند.

🙆 مشمولان خدمت به شدت دنبال آخرین اخبار، راه ها و قوانین جدید معافیت سربازی می گردند. اما استفاده از تسهیلات انواع معافیت های سربازی مقررات خاص خود را دارد. برای مثال غیبت سربازی از ملاک هایی است که برای معافیت خدمت سربازی مورد بررسی قرارمی گیرد.

حالا ممکن است این سوال پیش آید که معافیت سربازی شامل چه کسانی میشود؟ یا اینکه برای معاف شدن از سربازی چه باید کرد؟ راه های معافیت سربازی کدام اند؟

🙆 در همین راستا قصد داریم به تشریح انواع معافیت خدمت سربازی بپردازیم. پس با ما مشاوران مرکز مشاوره آویژه همراه باشید.

معافیت های کفالت سربازی شامل چه مواردی می شود؟

دسته بندی معافیت های سربازی

معافیت های سربازی با توجه به فاکتورهایی نظیر بازه زمانی و یا وضعیت جسمانی مدنظر به چند دسته تفکیک می شوند. معافیت دائم سربازی، معافیت موقت و معافیت از رزم از جمله معافیت هایی می باشند که برای سربازان لحاظ می شود.

معافیت دائم

اکثر متقاضیان دریافت معافیت سربازی به دنبال معافیت دائم می باشند. اما دریافت انواع معافیت دائم سربازی پیچیدگی های خاص خود را دارد. همچنین مشمولانی که تمایل به دریافت معافیت دائم دارند، باید شرایط دریافت این نوع معافیت را داشته باشند.

از رایج ترین شرایطی که به معافیت دائم منجر می شود، می توان به معافیت کفالت، معافیت پزشکی و … اشاره نمود.

معافیت موقت

معافیت موقت معمولا به مشمولانی تعلق می گیرد که پس از برطرف شدن یک عارضه و یا پایان یک دوره مانند دوره تحصیلی می توانند برای اعزام به خدمت سربازی اقدام نمایند. بازه زمانی در نظر گرفته شده برای معافیت های موقت با توجه به شرایط فرد مشمول متفاوت می باشد.

معافیت از رزم

افراد با داشتن شرایطی مانند عضو آسیب دیده و یا محدودیت های خفیف حرکتی نمی توانند از خدمت سربازی معاف شوند. سازمان نظام وظیفه به منظور حفظ سلامتی این افراد تسهیلاتی به نام معافیت از رزم برای ایشان فراهم آورده است.

مشمولان دارای شرایط معاف از رزم به انجام فعالیت های سنگین فیزیکی نمی پردازند اما باید دوره خدمت سربازی خود را سپری نمایند.

انواع معافیت های خدمت سربازی

انواع معافیت سربازی با توجه به شرایط خاص مشمولان به ایشان تعلق می گیرد. جزئیات شرایط دریافت معافیت سربازی از سوی سازمان نظام وظیفه اعلام می گردد و مشمولان با مطالعه این اطلاعات می توانند حدس بزنند که شرایط استفاده از کدام نوع معافیت را دارند.

همچنین افراد می توانند برای دریافت معافیت های گوناگون اقدام نمایند. در ادامه شاهد جدول معافیت سربازی می باشیم و به تشریح هر کدام از مندرجات جدول می پردازیم .

پونزانواع معافیت های خدمت سربازی عبارتند از:

معافیت ایثارگری
معافیت موارد خاص
معافیت پزشکی
معافیت تحصیلی
معافیت مربوط به پروژه های کسری خدمت
معافیت تعهد به خدمت برای افراد متقاضی واجد شرایط
معافیت بخشودگی سنی
معافیت کفالت برای افراد متقاضی واجد شرایط
معافیت بنیاد ملی نخبگان

مشمولان باید توجه داشته باشند که برای دریافت معافیت سربازی، باید حداقل ۲ الی ۳ ماه قبل از اعزام نسبت به انجام مراحل اداری درخواست خود اقدام کند.

شما را در بخش بعدی با مراحل دریافت معافیت های خدمت سربازی آشنا می کنیم؛ پس با ما همراه باشید تا از مراحل دریافت هر یک آشنا شوید.

انواع معافیت سربازی شامل چه کسانی میشود؟

معافیت کفالت

معافیت کفالت معافیتی می باشد که به منظور سرپرستی فرد مشمول از اعضای خانواده، به او داده می شود. معافیت کفالت به چند دسته تقسیم می شود و برای دریافت آن شرایط ویژه ای در نظر گرفته شده است.

از رایج ترین معافیت های کفالت می توان از کفالت پدر، مادر، خواهر و برادر و یا پدر بزرگ و مادر بزرگ، یاد کرد که در ادامه به تشریح این موارد می پردازیم.

چنانچه علاقه مند به مطالعه بیشتر در رابطه با معافیت کفالت هستید، بر روی لینک زیر کلیک نمایید. معافیت کفالت

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

معافیت کفالت پدر

کفالت پدر خود به دو دسته پدر بالای ۷۵ سال و یا کمتر ۷۵ سال تقسیم می شود. اگر پدر فرد مشمول بالای ۷۵ سال باشد او از خدمت معاف می شود. همچنین شرایطی برای دریافت معافیت کفالت پدر کمتر از ۷۵ سال نیز وجود دارد.

چنانچه طبق نظر کمیسیون پزشکی پدر فرد احتیاج به مراقبت داشته باشد، فرد می تواند کفیل پدر خود شود و از رفتن به سربازی معاف شود. برای دریافت اطلاعات تکمیلی بر روی معافیت کفالت پدر کلیک نمایید.

معافیت کفالت مادر

اگر مادر فرد مشمولی فاقد همسر باشد، او می تواند کفیل مادر خود شود و از خدمت سربازی معاف گردد. در برخی موارد ممکن است فرد دارای ناپدری باشد. در این صورت با شرط اینکه ناپدری وی بیش از ۷۵ سال سن داشته باشد یا اینکه بیمار باشد همچنان می تواند کفالت مادرش را عهده دار گردد.

به منظور کسب اطلاعات تکمیلی توصیه می کنم بر روی معافیت کفالت مادر کلیک نمایید .

معافیت کفالت پدر بزرگ و مادر بزرگ

چنانچه پدر بزرگ فرد مشمول بالای ۷۵ سال سن داشته باشد و نیازمند مراقبت باشد، فرد می تواند کفالت پدر بزرگ خود را عهده دار شود. این کفالت مشروط بر این می باشد که پدربزرگ پسر نداشته باشد.

برای مشولانی که دارای مادر بزرگ فاقد پسر هستند نیز بهره مندی از معافیت کفالت ممکن است. اگر همسر مادر بزرگ فرد فوت کرده باشد، مشمول می تواند کفالت مادر بزرگ خود را عهده دار گردد و به مراقبت از او بپردازد.

برا کسب اطلاعات بیشتر بر روی معافیت کفالت مادر بزرگ پدر بزرگ کلیک نمایید.

معافیت کفالت برادر

چنانچه برادر مشمول صغیر باشد و یا اینکه بالای 18 سال باشد اما فاقد همسر و پدر و یا فرزند سالم بالای ۱۸ سال باشد، مشمول می تواند معافیت کفالت برادرش را بگیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه بر روی لینک معافیت کفالت برادر کلیک نمایید.

 

معافیت کفالت خواهر

اگر خواهر فرد مشمول صغیر باشد، بین 18 تا 24 سال و مجرد باشد فرد می تواند کفالتش را عهده دار گردد. همچنین اگر خواهر فرد بالای 18 سال باشد اما فاقد همسر ، پدر و یا فرزند سالم بالای 18 سال باشد، باز هم مشمول می تواند معافیت کفالت خواهر را دریافت نماید.

به منظور کسب اطلاعات تکمیلی بر روی معافیت کفالت خواهر کلیک نمایید.

لیست شرایط دریافت معافیت کفالت

🔴 عدم ثبت غیبت سربازی در پرونده نظام وظیفه

در این زمینه این مقاله قطعا برای شما کاربردی است: توجیه غیبت سربازی

🔴 رسیدن فرد به سن مشمولیت

🔴 فرد تنها مراقت کننده و کفیل از افراد مذکور ( پدر، مادر، مادر بزرگ، پدربزرگ، خواهر و برادر) باشد. در همین راستا اگر فرد مشمول برادر بالای 18 سالی داشته باشد که توانایی مراقبت از اعضای خوانواده را داشته باشد، او نمی تواند معافیت کفالت این افراد را بر عهده بگیرد.

🔴 در نظر داشته باشید برای گرفتن معافیت کفالت مادر بزرگ ، پدر بزرگ و، جد و جده اگر ایشان نوه پسر دیگری دشته باشند که بالای 18 سال سن و توانایی مراقبت از ایشان را داشته باشد، فرد معاف نمی شود.

انواع معافیت های خدمت سربازی

 

معافیت ایثارگری

چنانچه یکی از اعضای درجه یک خانواده فرد مشمول در مناطق عملیاتی و یا جنگی به مدت معینی حضور داشته است، می تواند ازمعافیت ایثارگری بهره مند گردد. همچنین جانبازان و یا اسیران نیز می توانند شرایط دریافت معافیت ایثارگری را برای خانواده خود به وجود آورند.

🔴 برای مثال اگر پدر ایثارگر خانواده ای دچار آسیب دیدگی جسمی و یا روانی شده باشد جانباز تلقی می شود. لذا پسر مشمول خانواده می تواند برای دریافت معافیت ایثارگری اقدام نماید.

🔴 افرادی که تمایل به دریافت معافیت ایثارگری دارند، با مراجعه به بنیاد شهید مدارکی را که ثابت می کند فرد درجه یک خانواده ایشان در جبهه حضور داشته است تهیه می کنند. همچنین ارائه مدارکی مبتنی بر اعلام میزان درصد آسیب دیدگی و یا بازه زمانی حضور فرد ایثارگر برای سازمان نظام وظیفه لازم می باشد.

🔴 در ادامه شاهد جدولی از حداقل شرایط دریافت معافیت ایثارگری می باشیم. متقاضیان دریافت معافیت ایثارگری با گرد آوری و ارائه مدارک مربوطه به دفاتر پلیس + 10 در راستای دریافت معافیت ایثارگری گام برمی دارند.

حداقل بازه زمانی در نظر گرفته شده برای حضور در جبهه30 ماه
حداقل درصد در نظر گرفته شده برای جانبازی25درصد
حد اقل بازه زمانی در نظر گرفته شده برای اسارت12ماه

اگر با توجه به مندرجات جدول شرایط مشمول به حد نصاب نرسد، او همچنان می تواند به دریافت کسری خدمت ایثارگری امیدوار باشد. چنانچه تمایل به کسب اطلاعات بیشتر پیرامون این کسری دارید، بر روی کسری خدمت ایثارگری کلیک نمایید.

قانون طلایی تلفیق معافیت ایثارگری

گاهی اوقات علی رغم اینکه عدد مربوط به هیچ کدام یک از شرایط معافیت ایثارگری به مقدار قابل قبول برای معافیت نرسیده فرد می تواند معافیت ایثار گزی دریافت نماید، اما چگونه؟

طبق قانون تلفیق معافیت اسارت چنانچه مجموع اعدادی که به عنوان بازه زمانی و یا درصد جانبازی اعلام شده است بزرگ تر از عدد 30 شود، فرد معاف می شود. برای مثال اگر پدر فردی 20 ماه در جبهه حضور داشته باشد و حدود 15 درصد جانباز شده باشد، به فرزندش معافیت ایثارگری تعلق خواهد گرفت.

چنانچه تمایل به مطالعه اطلاعات بیشتر در این زمینه دارید، به مطالعه معافیت ایثارگری بپردازید.

مراحل دریافت معافیت سربازی

 

معافیت موارد خاص

درست است که تعداد بسیار محدودی از مشمولان دارای شرایط دریافت معافیت موارد خاص می باشند، اما سازمان نظام وظیفه عمومی به منظور برقراری عدالت شرایط دریافت معافیت را برای این افراد نیز فراهم آورده است.

در ادامه به ارائه لیستی از شرایط افرادی پرداخته ایم که می توانند معافیت موارد خاص را دریافت نمایند.

برای کسب اطلاعات بیشتردر مورد هر کدام از موارد معافیت خاص مندرج در جدول روی آن کلیک کنید.

معافیت موارد خاص
ازدواج با همسر معلولخرید خدمت سربازی
داشتن فرزند معلولمعافیت سنی (عفو رهبری)
داشتن خواهر یا برادر معلول

لازم به ذکر است برای هر کدام از موارد مندج جدول مقررات و آیین نامه های خاصی لحاظ می گردد. اگر شما نیز تمایل به افزایش اطلاعات خود پیرامون معافیت موارد خاص دارید، بر روی لینک معافیت موارد خاص کلیک کنید.

معافیت پزشکی

در واقعیت از معافیت پزشکی، می توان به عنوان یکی از رایج ترین انواع معافیت های خدمت سربازی یاد کرد. مشمولان بسیاری با مراجعه به پزشک معتمد سازمان نظام وظیفه و با خبر ساختن او ازبیماری خود موفق به دریافت معافیت پزشکی می شوند.

پزشک مورد اعتماد سازمان نظام وظیفه موظف می باشد، تمامی مشمولان را از جوانب مختلف مانند سلامتی جسمی و سلامت روحی روانی معاینه کند. اگر فرد دارای مشکلات جدی جسمی و یا روحی روانی باشد معافیت دائم می گیرد. همچنین ممکن است فرد دارای محدودیت های حاد حرکتی باشد، در این صورت نیز معاف دائم از خدمت می شود.

اما اگر مشکل یا اسیب دیدگی فرد به صورت سطحی و خفیف باشد ممکن است معاف از رزم شود. و فقط برای شرکت نکردن در فعالیت های فیزیکی شدید دردوران خدمت مجاز باشد. به طور کلی بعد از معاینه مشمولان توسط پزشک چهار حالفت رخ می دهد که در جدول زیر به تشریح این چهار مورد پرداخته ایم.

1سلامت کامل فرد مشمولسلامت جسمی و روحی – روانی فرد توسط پزشک معتمد تایید شده پس می تواند مراحل بعدی را برای اعزام به خدمت انجام دهد.
2نقص عضو یا مبتلا بود به بیماری خاصچنانچه فرد نتواند به انجام فعالیت ای رزمی بپردازد اما بتواند
امور روزمره خود را انجام دهد فقط معاف از رزم می شود.
3بیماری خاص یا مشکلات رشدیاین دسته از افراد به دلیل ابتلا به بیمار خاص و عدم تکمیل رشد
فیزیکی می توانند پس از پایان بازه زمانی معافیت موقت، به خدمت
اعزام شوند.
4ابتلا به بیماری های دائمیبیماری هایی نظیر نابینایی، نقص عضو شدید و یا مشکلات حاد روانی
موجب معافیت دائم مشمولان از خدمت سربازی می شود.

یکی از نکاتی که در دریافت معافیت پزشکی سربازی حائز اهمیت می باشد، این است که هر چه تحصیلات مشمول بالاتر باشد شرایط دریافت معافیت پزشکی برای او سخت تر می شود. در همین راستا احتمال معاف شدن فرد مشمول به خدمت سربازی کاهش می یابد.

در نظر داشته باشید با توجه به اینکه انواع بیماری ها در شدت های گوناگون بیشمار می باشد، سازمان نظام وظیفه به توضیح شرایط در نظرگرفته شده درمورد هر کدام از این بیماری ها پرداخته است.

مراحل ثبت درخواست معافیت پزشکی سربازی

📌 ابتدا باید با مراجعه به دفاتر پلیس +10، اقدام به خرید دفترچه اعزام به خدمت نمایید.

📌 در این مرحله باید مدارک لازم برای معافیت پزشکی را که جزئیات آن در دفترچه نظام وظیفه ثبت شده است، گرداوری کنید.

📌 فرم خود اظهاری موجود در پشت برگه معاینه اولیه پزشک را تکمیل کرده و به پزشک تحویل دهید.

📌 با مراجعه به یکی از پزشک های مشخص شده از سوی سازمان نظام وظیفه، معاینه اولیه را انجام دهید.

چنانچه تمایل به کسب اطلاعات تکمیلی در رابطه با معافیت پزشکی، مراحل دریافت آن و یا بیماری های گوناگون دارید، بر روی لینک لیست بیماری های معافیت پزشکیکلیک نمایید.

انواع معافیت کفالت خدمت سربازی شامل چه مواردی است؟

 

معافیت تحصیلی

از آن جایی که سن مشمولیت در کشور ما 18 سال اعلام شده است، تمامی پسران با رسیدن به این سن مشمول شناخته می شوند. بنابراین باید خود را به سازمان نظام وظیفه معرفی نمایند.

🟢 به طور معمول مشمولان برای ادامه تحصیل و رفتن به دانشگاه باید اقدام به دریافت معافیت تحصیلی نمایند. معافیت تحصیلی دسته ای از معافیت های موقت قلمداد می شود که اکثر افراد از این معافیت بهره مند می گردند.

🟢 معافیت تحصیلی دانش آموزی یا دانشجویی دسته ای از معافیت ها می باشد که افراد پس از پایان دوره تحصیلی مدنظر خود باید به خدمت سربازی اعزام شوند.

🟢 بازه زمانی در نظر گرفته شده به منظور اشتغال به تحصیل مشمولان برای مقاطع مختلف یکسان نمی باشد. برای مثال دانشجویان مقطع کاردانی دو سال و نیم و دانشجویان مقطع کارشناسی پیوسته پنج سال معافیت تحصیلی دارند.

🟢 لازم به ذکر است سازمان نظام وظیفه برای دانشجویان اخراجی و یا انصرافی نیز طبق قوانین، تدابیر هوشمندانه ای اندیشیده است. لذا افراد نمی توانند به بهانه تحصیل، خدمت سربازی را به تعویق بیاندازند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد معافیت تحصیلی بر روی لینک معافیت تحصیلی کلیک کنید.

معافیت پروژه های کسری خدمت

دریافت پروژه کسری خدمت برای سربازان بسیار مهم می باشد. زیرا به دنبال دریافت پروژه کسری خدمت تسهیلاتی برای افراد فراهم می گردد.

مشمولانی که موفق به دریافت پروژه های کسری خدمت می شوند، مجاز هستند 2 الی 19 ماه معافیت بگیرند. افراد با دریافت معافیت پروژه کسری خدمت می توانند از انجام فعالیت های سخت نظامی دوری نمایند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد بر روی لینک پروژه کسری خدمت کلیک کنید.

معافیت تعهد به خدمت برای افراد متقاضی واجد شرایط

افراد با داشتن شرایط ویژه ای می توانند به سازمان نظام وظیفه تعهد به خدمت دهند. این سربازان پس از گذراندن دوره آموزشی، به جای اینکه مشغول به گذراندن باقی مانده دوره خدمت خود شوند، به ارائه خدمات در مراکز مختلف می پردازند. در جدول زیر به توضیحات مختصری در رابطه با تعهد به خدمت های مهم پرداخته ایم.

متعهدین خدمت

توضیحات

وزارت آموزش پرورشاین مشمولان پس از پایان دوره تحصیلی خود
در دانشگاه های تربیت معلم، مابقی دوران
خدمت نظام وظیفه خود را در آموزش و پرورش سپری می کنند.
سازمان هواپیماییمتقاضیان آموزش خلبانی و تکنسین خلبانی
به ترتیب با دادن تعهد به 10 و 12
سال خدمت، از سربازی معاف می گردند.
وزارت بهداشت و درماناین مشمولان پس از رفع نیاز های
نیرو مسلح باید باقی مانده دوره خدمت
خود را در وزارت بهداشت درمان و
آموزش سپری کنند.
دولتینیروی مسلح طبق مقررات باید تعدادی از
نیروهای خود را به منظور انجام خدماتی نظیر آموزش، تحقیقات، تولید و… در اختیار دولت قراردهند.

 

پس از گذراندن دوران خدمت در واحدهای مدنظر سازمان نظام وظیفه کارت پایان خدمت این افراد صادر می گردد. چنانچه نیاز به دریافت اطلاعات جامع تری در رابطه با این معافیت دارید بر روی معافیت تعهد به خدمت کلیک نمایید.

معافیت طلاق والدین

چنانچه والدین فردی از یکدیگر جدا شده باشند و این جدایی بیش از 30 ماه به طول انجامیده باشد، فرد می تواند از معافیت طلاق بهره مند گردد. در نظر داشته باشید ابتدا معافیت موقت 3 ساله به مشمول داده می شود. سپس برای تایید معافیت دائم طلاق تحقیقات محلی صورت می گیرد.

برای مطالعه بیشتر در این باره بر روی معافیت طلاق والدین کلیک نمایید.

مدارک مورد نیاز جهت دریافت معافیت پزشکی

 

معافیت سربازی بالای چهل سال

متقاضیان معافیت سربازی بالای چهل سال نیز مانند متقاضیان دیگر معافیت ها باید دارای شرایط خاصی باشند. لازم به ذکر است برای استفاده از معافیت سربازی بالای چهل سال تنها داشتن سن بیش از 40 سال کفایت نمی کند. یکی از شرایط مهم افراد برای دریافت معافیت بالای چهل سال داشتن فرزند می باشد.

به شما توصیه می گردد برای اطلاع از جزئیات معافیت بالای چهل سال بر روی لینک معافیت سربازی بالای چهل سال کلیک کنید.

مدارک لازم برای دریافت معافیت سربازی

در نظر داشته باشید دریافت هر کدام از معافیت های خدمت سربازی از جمله انواع معافیت دائم سربازی یا انواع معافیت موقت سربازی ، نیازمند گردآوری و ارائه مدارک مخصوصی می باشد. در ادامه به تشریح برخی از این مدارک پرداخته ایم.

🟣 مدارک کامل شناسایی از جمله کارت ملی، شناسنامه و…

🟣 ثبت اثر انگشت به صورت الکترونیکی

🟣 ارائه مدارک شناسایی مربوط به اعضای خانواده برای تمام معافیت ها به جز معافیت پزشکی لازم می باشد.

🟣 گواهی مراکزی مانند کمیته امداد و بهزیستی برای افراد تحت پوشش

🟣 مدرک اشتغال به خدمت سربازی برای مشمولانی که مشغول به گذراندن دوران خدمت خود می باشند.

🟣 مدارک مربوط به مقاطع تحصیلی گذرانده شده توسط فرد بخصوص آخرین مدرک تحصیلی

🟣 سند و یا اجاره نامه محل سکونت فرد

🟣 عکسبرداری الکترونیکی

معافیت ماده 6 بهزیستی

به منظور حمایت از افراد معلول و خانواده ایشان توافق هایی بین بهزیستی و ستاد کل نیروهای مسلح صورت گرفته است. بر اساس ماده شش بهزیستی: چنانچه مشمول خدمت سربازی دارای خانواده تحت پوشش باشد می تواند معافیت دائم را دریافت نماید.

از نکات حائز اهمیتی که می توانیم به آن اشاره کنیم این است که:

🟣 تنها یکی از پسران خانواده ای که دارای عضو تحت پوشش بهزیستی می باشد، می تواند معاف از خدمت شود.

🟣 همچنین عدم ثبت غیبت سربازی در پرونده متقاضیان دریافت معافیت ماده شش بهزیستی نیز بسیار مهم می باشد.

🟣 چنانچه مادر مشمول معلولیت نداشته باشد اما تحت پوشش بهزیستی باشد همچنان فرد شرایط دریافت معافیت ماده شش بهزیستی را دارد.

برای مطالعه بیشتر در این باره بر روی معافیت بهزیستیکلیک نمایید.

معافیت کمیته امداد

یکی دیگر از معافیت های در نظر گرفته شده برای افرادی که نیاز به حمایت دولت دارند، معافیت کمیته امداد می باشد. طبق قانون شماره 44 می توانیم بگوییم دو دسته از افراد معافیت سربازی کمیته امداد را دریافت می نمایند.

دسته اول:

دسته اول معافیت سربازی کمیته امداد به افرادی تعلق می گیرد که دارای مادر بدون سرپرست باشند. افراد به ارائه مدارکی مانند گواهی فوت پدر و یا طلاقنامه مادر می توانند برای دریافت این معافیت اقدام نمایند.

لازم به ذکر است اگر مادر فرد مشمول مطلقه می باشد باید سه سال از طلاق ایشان گذشته باشد. همچنین بازه زمانی معینی از تحت پوشش کمیته قرار گرفتن مادر نیز بگذرد.

دسته دوم:

معافیت کفالت سه خواهر شامل دسته دوم افراد تحت پوشش کمیته امداد می شود. افرادی که دارای سه خواهر در قید حیات می باشند و تحت پوشش سازمان کمیته امداد نیز محسوب می شوند می توانند برای دریافت این معافیت اقدام نمایند.

چنانچه علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر می باشید، بر روی معافیت کمیته امداد کلیک نمایید.

پیگیری درخواست معافیت پزشکی سربازی

سخنی از مشاوران آویژه

🟩 سازمان نظام وظیفه انواع مختلفی از معافیت ها را برای مشمولان خدمت سربازی در نظر گرفته است. افرد با شرایط گوناگون می توانند از معافیت های مختلف بهره مند شوند. چنانچه شما متقاضی دریافت هر کدام از این معافیت های خدمت سربازی باشید، باید اطلاعات جامعی از شرایط و قوانین در نظر گرفته شده برای دریافت معافیت مذکور داشته باشید.

🟩 از طرفی با توجه به وسعت قوانین، ماده و تبصره هایی که در مورد دریافت انواع معافیت های سربازی وجود دارد، به شما عزیزان توصیه می گردد قبل از هر اقدامی با مشاوران مجرب مرکز آویژه مشورت کنید تا بتوانید هوشمندانه ترین اقدامات را در این زمینه انجام دهید.

سوالات متداول

به طور کلی معافیت های خدمت سربازی را می توانیم به چند دسته تقسیم بندی کنیم؟

3 دسته: معافیت دائم، معافیت موقت و معافیت از رزم

معافیت کفالت پدر به چنددسته تقسیم می شود؟

دو دسته: کفالت پدر بالای 75 سال، کفالت پدر کمتر از 75 سال

پزشک معتمد سازمان نظام وظیفه مشمولان را از چه لحاظی معاینه می کند؟

از لحاظ جسمی، روحی و روانی

لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

انواع معافیت سربازی + قوانین جدید معافیت سربازی در سال ۱۴۰۳

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید
کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای عضویت در کانال آخرین اخبار نظام وظیفه و اطلاع از اخبار معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 95 نظر:
  1. سلام مانمیتوانیم بخریم ونمتوانیم بریم خدمت ان وقت زن وبچه وکرایه خانه مان وغیره کی میده وقتی از کوچکی ما مشکل مالی داشتیم تا حالا !؟ حالاهم من کارگری میکنم وبه سختی می توانم زندگی مان را اداره کنم ما اصلا تفریح نمی رویم واصلا کم میوه وگوشت وخیلی نیاز های خود را کم می کنیم باهمین طور هم نمی شود زندگی کرد طفره رفتن نداره ما فقط فکر این ها هستیم که زن وبچه ما متاسفانه اسیر ما شدند می گوییم شاید خدا کرد ومعاف شدیم ؛که مشکلمان کمتر بشه به چه زبونی باید گفت که هوای بی پول ها وگرفتار ها رو باید داشت مااسیران دست شماییم اگر یه کمپی بود که زن وبچه ما رو نگه میداشت ما هم می رفتیم خدمت سربازی حالا شما بگویید ما چکار کنیم

  2. سلام وقت بخیر
    پدر ومادرم حدود ۱۰ سال جدا شدن
    فرزند دوم هستم میتونم معافیت بگیرم ۱۵ سالمه
    _برادر بزرگتر از من چند سال پیش اینکارو کرد

  3. درود وقت بخیر من پدر بزرگ مادریم پسر ندارن و جانباز ۲۵درصد هستن و بنده نوه ی ارشد پسر میشم میخواستم ببینم میشه از این طریق کفالت پدر بزرگم را بگیرم یا خیر با تشکر

    1. سلام خدمت شما، کفالت پدربزرگ جزو کفالت های سخت محسوب میشه، نوه های دیگر بالای ۱۸ سال دارند؟ باید تایید شود که شما تنها فردی هستید که توانایی نگهداری و سرپرستی پدربزرگ را دارید.

  4. سلام من چشم راستم گور شده و دید ندارم میخواستم بدونم من هم معاف میشم یا نه اگه خودم بخوام برم هم میزارم برم

    1. سلام در صورتی که چشم شما دید کمتر از 0/1 داشته باشد امکان گرفتن معافیت دائم دارید.

  5. سلام ،ببخشید کسی که تک کلیه ای هست نقص عضو محسوب میشه ؟و امکان معافیت براش هست؟ممنون

    1. سلام.اگر کلیه دوم شما مشکلی داشته باشد میتوانید برای معافیت اقدام کنید ولی برای تک کلیه ای باید کمیسیون پزشکی تشکیل شود و معاف از رزم میدهند.

  6. سلام،من بعداز اربعین به امید خدا کمیسیون پزشکی دارم برای گرفتن کفالت،تک فرزندم و پدرم سرطان غدد لنفاوی داشته که الان درمان شده اما هم سه ماه یکبار باید چکاپ بشه هم دیگه توان کار کردن نداره مثل گذشته،بنظرتون کمیسیون کفالت بهم میده؟

    1. سلام.اکر به تشخیص کمیسیون پزشکی پدر شما ناتوان باشند بله.

  7. سلام من ۱۸سالمه و یک خواهر بیشتر ندارم
    من کلا از بچگی پای راستم انحراف زیادی داشته و حتی الان هم پاهان رو نمیتونم جفت کنم یعنی میتونم معاف شم یا نه

    1. سلام . بله بابت انحراف پا اگر در ایستادن و راه رفتن شما مشکل ایجاد کند معافیت میتوانید بگیرید.

  8. سلام من‌ ۲۰ سالمه و پدرم جانبازی ۲۰٪ و ۱۳ ماه جبهه داره امکان معافیت برا من‌ وجود داره؟

    1. درصورتی که مجموع هردو معادل ۳۰ شود معافیت حاصل میشود

  9. سلام من مشمول سربازی شدم ۱۹سالمه پدرم ۱۲سال که فوت کرده و مادرم قبل فوت پدر طلاق گرفته و منو ترک کرده الانم خرج زندگیم خودم دارم میدم و برادرم یه اتاقی از خونش برامن و مادرش داده که مادر خوانده ام ۸۳ سالشه ومن دارم ازش مراقبت میکنم و کاراشو انجام میدم کمیته امداد هم هستم .
    ایا معاف میشم؟

    1. سلام وقتتون بخیر متاسفانه خیر برای اطلاعات بیشتر ومعافیت های دیگرمیتوانیدبامرکزمشاوره آویژه تماس بگیرید وجویاشویدوراهنماییتون میکنیم

  10. سلام من برج 11، سال قبل برای معافیت اقدام کرده بودم چون دکترا گفتن که من احتمال اینکه قوز قرنیه بگیرم خیلی زیاده ( لیسانس کامپیوتر IT هستم و شماره آستیگمات من 6.5 هستش ) و تقریبا 5 ماه طول کشید و گفتن معاف از رزم شدی و 10 روز بعد باید برم برگ اعزامم را بگیرم ولی من خواستم اعتراض بزنم، تا برم دوباره بیمارستان مدارک جم کنم 18 روز طول کشید و قوز قرنیه من رو دکتر متخصص چشم تایید کرد (اما دکتر نظام وظیفه زده بود قوز قرنیه ندارم) و خواستم اعتراض بزنم دیگه نمیتوستم و برگه اعزام من هم ارسال شده بود و دیگه حق اعتراض نداشتم و تاریخ 1402/5/1 تاریخ اعزامم هستش و جالبیش اینجاست که زده بودند سالم نه معاف از رزم.
    حال این به کنار من به مدت 8 ماه امریه شرکت دانش بنیان هم هستم.
    ولی هیچ کودم از ماه های امریه من ثبت نشده.
    و پیگیری لازم رو هم برای امریه انجام دادم اون ها گفتن که تاریخ اعزامم جلو تر انجام شده و ثبت شده و دیگه ما نمیتونیم کاری انجام بدیم.
    الان من فقط یه هفته وقت دارم (یعنی امروز 1402/4/25 هستش) ، ایا میشه توی این یه هفته تاریخ اعزام رو به عقب بندازم تا امریه من ثبت بشه؟ و اینکه راهی هست که بتونم اعتراض بزنم؟

  11. سلام من ۴۲ سالمه دارای ۳فرزند وخودمم مستآجر هستم میتوانم کارت پایان خدمت بگیرم.

  12. سلام احترام
    بنده متولد 74 هستم و متاهل هم هستم
    اگه بخام خدمت بکنم الان ایا میتونم راه های معافیت رو طی کنم یا اصلا برم خدمت جریمه داره یا اضافه خدمت میزنن برام؟

    ممنون میشم کمکم کنید

    1. با سلام منظورتان از راه های معافیت (کفالت، پزشکی، چهارفرزندی) کدام یک میباشد، متاهل بودن باعث معافیت میگردد بشرطی که شما چهار فرزند داشته باشید در غیر اینصورت فقط کسری دوماه تعلق میگیرد من باب متاهل بودن شما
      و طبق ابلاغیه جدید اگر شما تا 1 مهرماه 1402دفترچه خود را با مراجعه به پلیس +10پست کنید اضافه خدمت شما حذف میشود، جریمه هم بابت اینکه شما غیبت غیر مجاز داشته اید، دارید و این مبلغ جریمه را دادگاه تعیین خواهد کرد که زیر 10 میلیون تومان میباشد

  13. سلام بنده بیش آزبست سال پیش فرار کردم الان ۴۰ سال وچهار فرزند دارم آیا مشمول عفورهبری میشم و چه شرایطی داره چکار بایدبکنم

    1. سلام شما با ۳ فرزند و بیشتر بدون محدودیت سنی معافیت دریافت میکنید.

  14. سلام من معافیت کفالت دارم می خواستم بپرسم در صورت تمایل می توانم خدمت سر بازی بروم

    1. درصورتی که معافیت ابطال شود امکان پذیر میباشد

  15. سلام من۴۲سالمه با۳فرزندرفتم پلیس +۱۰گفت بایدنامه بیاری ازیگان من یگانه چابهاره من چه جوری برم اونجاباکارکارگری بایدبه کارکنم ساکن کرجم

  16. سلام من۲۴سالم
    و بیضه ها کوچک دارم و عقیم هستم معافیت پزشکی میتونم بگیرم یا نه

  17. سلام من پدرم فوت شده و من به سن18 سال رسیدم 3 برادر دارم یکی سربازی رفته و الان جدا زندگی می کند یکی زیر 18 سال سن هست من می تونم از طریق کفالت مادر اقدام به معافیت سربازی بکنم

    1. سلام به دلیل داشتن برادر بالای 18 سال تنها در صورتی که مادر عضویت بهزیستی یا کمیته امداد داشته باشد امکان گرفتن کفالت مادر را دارید.

  18. سلام پدر من ۵۱ سالشه ومن فرزند آخر خانوده وتک پسر هستم الانم ۱۹ سالمه
    آیا معاف میشم

    1. سلام در صورتی که پدر بالای 75 سال باشد یا کی از بیماری های ایین نامه کسان مشمول را داشته باشد میتوانید برای کرفتن معافیت کقالت پدر اقدام کنید.باید برادر بالای 18 سال نداشته باشید و غیبت سربازی هم نداشته باشید که بتوانید از این معافیت استفاده کنید

  19. سلام وقت بخیر من در روستا زندگی میکنم و دارای سه خواهر کوچک تر از خودم می‌باشم وتک پسرم پدرم هم
    دیسک کمر دارد و نمی‌تواند کار کند من خرج آور خانه هستم تحت پوشش هیچ اورگانی هم نیستیم دوماه دیگه باید پست کنم
    آیا معافیت به من تعلق میگیرد
    ممنون میشم جواب بدین
    باتشکر.

    1. سلام اگر غیبت سربازی نداشته باشید میتوانید از طریق گرفتن کفالت پدر برای معایت اقدام کنید

  20. سلام متولد ۵۵هستم ۷۹اعزام شدم وبعدازچند مرحله ۸۱ترک خدمت کردم.میخواستم بدونم درصورت ادامه خدمت وضعیتم چطورمیشه؟زندان؟اضافه خدمت؟ممنون میشم راهنماییم کنید.

    1. برای شما دادسرا تشکیل میشود و به رای دادگاه برای شما از 3 ماه تا 1 سال حبس یا اضافه خدمت یا جریمه نقدی در نظر گرفته میشود.
      لازم به ذکر است شما با 50 سال سن بر طبق قانون عفو رهبری امکان گرفتن معافیت دائم خواهید داشت.

  21. سلام من در حال خدمت در حال رنگ زدن بودم رنگ به داخل چشم من ریخته شد الان عصبیه چشمم مشکل پیداکرده آیا میتونم برای معافیت درخواست بدم؟

    1. از بهداری یگان خود برای عنوان بیماری و درخواست معافیت اقدام کنید

  22. من کف پام صاف و پاهام پرانتزی نسبتاً زیاد و پدرم هم بازنشسته سپاه هستش ، خودم مدرک ارشد دانشگاه تهران دارم ، بنظرتون معاف میشم از سربازی ؟

    1. سلام اگر مشکل صافی کف پای شما تا حد زیادی باعث اختلال در عملکرد راه رفتن شما شده باشد میتوانید برای گرفتن معافیت پزشکی اقدام کنید

  23. سلام اگر در خانواده برادر بزرگ تر معاف شده وجود داشته باشد، آیا در صورت داشتن شرایط معافیت برای فرزند صغیر به او معافیت نمیدهند؟

    1. سلام امکان گرفتن معافیت پزشکی دارید یا اگر مادر یا پدر عضویت شدید بهزیستی داشته باشند امکان گرفتن کفالت هم خواهید داشت

  24. باعرض سلام وخسته نباشیدخواهشمندم درباره جمله ( این معافیت ازنوع غیرپزشکی ) میباشدتوضیح دهیدباتشکر

  25. سلام کسر خدمت ایثارگری تا ۷سال دیگه هم جاریه برداشت نمیشود که؟

  26. سلام من 42سال سن دارم متاهل دارای دو فرزند شغلم کارگر ساده ساختمانی *مستاجر *مشکلات مالی کاری مسکن فراوان دارم *قبلا چند مرحله خاستم معافیت بگیرم اما نشد بااین سن و مشکلات خانوادگی هم نمیشه سربازی رفت **تورا به خدا اگر راهی برای گرفتن کارت معافیت هست راهنمایی فرمایید

  27. سلام من خانمم تومر مغزی داشت عمل کرده ودارای چهار بچه هستتم ایا معافم تولد پنجاهفتم

    1. سلام خدمت شما، طبق قانون معافیت فرزند آوری، افراد دارای ۴ فرزند میتوانند کارت معافیت خود را اخذ کنند.

  28. سلام.با مدرک کارشناسی در سربازی نهایتا تا چه درجه ای ارتقا میدهند مثلا ممکن است درجه ستوان سومی هم بدهند با لیسانس؟

  29. سلام وقت بخیر یک سوال داشتم بنده تک فرزند هستم و نه پدرومادرونه خواهروبرادرهیچ کسی راندارم میتوانم معافیت خاص استفاده کنم راهنمایی کنید

  30. باسلام من متولد۶۴هستم متاهلم ویه پسر سیزده ساله دارم چشمامم خیلی ضعیفه وکل دندونامم ریختن خودمم کارگرساختمونم میخواستم ببینم برامن راهی هست تا معافیت بگیرم

    1. تنها راه معافیت در صورت وجود غیبت معافیت پزشکی هست که باتوجه به ایین نامه کسان مشمول و بررسی شماره چشم و همچنین تهیه مدارک مورد نیاز برای درخواست کمیسیون پزشکی و معافیت اقدام کنید

  31. باسلام بنده سه فرزند دارم که دو فرزندم معلول هست وحدود 13سال معافیت تحصیلی دارم آیا میشه معافیت دائم بگیرم؟

  32. سلام من الان سرپرستی فرزندم دارم واز ناحیه پای سمت چپم شکستگی لگن وران که پلاتین هست کاملا .و ۳۷ سالم هست میتونم معافيت بگیرم
    لطفا جواب بدین

    1. سلام خدمت شما، باتوجه به نوع شکستگی و اختلال عملکرد در راه رفتن و دویدن باید بررسی شود.

  33. سلام من ۱۹ سالم است دو برادرو سه خواهر هستیم خواهرم ازمن بزرگتر است ودر بهزیستی پرونده دارد وپدرم پاهایش یه خورده کج است ودر شرکت کار می‌کند میتوانم از طریق خواهرم که معلول است معافیت دریافت کنم

    1. سلام.بستگی به سن برادر دیگر و همچنین نوع معلولیت و شدت معلولیت خواهر باید شرایط بررسی شود.

  34. سلام من ۴۳سال دارم به خدمت هم رفتم دارابودن امکانات ۷۷نتوانستم تمام کنم به دادگاه هم رفتم جریمه دادم به خاطر۴۵روز کارت ندادند۳تافرزنددارم فرزندبزگم دکتراست اونم بخاطرمشکلات خانوادگی طلاق گرفته خوندم رفتم برای کارهرجامیرم پایان خدمت میخواددرحدامکان راهنمایی کنیدممنون

    1. سلام وقت بخیر
      خرید خدمت از سال ۹۸ برداشته شده است اما برای معافیت شما راه هایی وجود دارد برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید

  35. سلام میشه بگید ک آیا کسی ک کف پایش صاف ۱۰۰ درصد است و استخوان میانه آن کمی بیرون از حد آن است مشمول معافیت است یا خیر لطفا بزرگی کنید جواب بدید درود …

      1. سلام خوبی من چندساله چندتاازرباط زانوم بامنیکس پاره فتق دارم ده قدم راه نمیتونم برم به نظرشمامیتوم معاف بشم

        1. فتق گرید 3 به بالا و پارگی حداقل 2 رباط معافیت دائم دارد.

    1. سلام ما سه فرزند پسر هستیم فرزند اول معلول جسمی هست فرزند دوم به خدمت سربازی رفته میخواستم بدونم آیا فرزند سوم از بخاطر فرزند معلول خانواده از خدمت معاف می‌شود یا خیر ؟

      1. سلام – باتوجه به حضور برادر بزرگتر این امکان وجود ندارد.

  36. سلام من ۲۰سالمه ۲سال غیبت دارم بخاطر اینکه داشتم برای خانواده کار میکردم هزینه خانواده رو من تامین میکنم پدرم عضو بهزیستی است نمیتواند کار کند دو تا خواهر کوچکتر از خود دارم و مادر بزرگمم هست میخواستم بدونم معاف میشم اگر اقدام کنم؟

  37. سلام من چند روز پیش دفتر چه رو پست کردم واعزامی برج ۹ هستم و به تازگی فهمیدم می تونستم به خواطر واریکوسل معافیت بگیرم لطفا راهنمایی می کنید چه کار باید انجام بدم 🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏

      1. سلام من الان سرپرستی فرزندم دارم واز ناحیه پای سمت چپم شکستگی لگن وران که پلاتین هست کاملا .و ۳۷ سالم هست میتونم معافيت بگیرم
        لطفا جواب بدین

  38. سلام وقت شما بخیر برادرزاده بنده تک فرزند پسر می‌باشد ضمن اینکه برادرم فوت نموده و مادر و پدر بنده بچه را بزرگ کردند مادر بچه هم قبل از فوت برادرم طلاق گرفتند ضمناً برادر زاده ام زیر نظر بهزیستی هم می‌باشد برای این پسر چه معافیتی بگیریم با تشکر

  39. سلام وقت بخیر ،ببخشید پدره ما 47 سال سن داره ،دستش از آرنج چندین ساله متاسفانه شکسته و نصفه بازو بسته میشه ،پاشم از زانو شکسته و کج جوش خورده خوب نمیتونه راه بره و زیادم تکون بده باید بشینه فقط یه طور میتونه بشینه ،گلاب به روتون سرویسم فقط رو توالت فرنگی باید بشینه ،پسره بزرگه خونوادم تو 19 سالگیم برادرم 11 سالشه سه سالی میشه من کارمیکنم ،امکانه معافیت هست خیلی ممنون .

    1. سلام وقتتون بخیر امکان معافیت پدر میتواند وجود داشته باشد.

  40. من متولد65هستم متاهل هستم دوتافرزندهم دارم یکیشون بیماری آسم داره خانمم هم بیماری صعبوالاج لوپوس داره ایامعافیت شاملم میشه لطفاکمکم کنیدممنون

    1. سلام وقت بخیر
      از طریق کمیسیون موارد خاص ممکن است پذیرفته شود.

  41. سلام. وقت تون بخیر. من ترنس m2f هستم. و در مرحله مبدل پوشی یک ساله زیر نظر بهزیستی و به دستور دادگاه خانواده هستم. می خواستم بدونم می تونم با این روشی که گفتید معافیت بگیرم؟ ممنون میشم راهنماییم کنید.

  42. باسلام
    اینجانب تک پسر خانواده هستم خواهر من دارای بیماری خاص می باشد که نیاز به پیوند قلب وریه باگروه خونی Oمنفی دارد در صورت پیدا شدن مورد پیوندی این عمل بسیار سخت و احتمال پاسخگویی آن بسیارپایین می باشد
    حال بااین شرایط خدمت سربازی من چگونه خواهد شد. ایا معافیت شامل من خواهد شد

  43. من پدر بزرگم ۸۰ سالشه و پدر شهید است منم ۱۸ سال تمام کردم و در روستا کار میکنم با او‌ میمانم واسه نگهداریش معافیت سربازی احتمالر هست بگیرم

  44. سلام من پدرم بزرگم ۸۰ سالشه مادر بزرگم هم فوت کرده پدر بزرگم پدر شهید است و من در روستا پیش آن میمانم برای‌ نگهداریش الن ۱۸ سال تموم کردم خواهش برای سوالم جواب بدین

  45. سلام وقت زیبای شما خوش
    تاریخ فارغ التحصیلی من در مقطع کارشناسی، ۳۱ تیر ۱۴۰۰ هست.
    الان در ارشد قبول شدم و خواستم بدونم با توجه به اینکه بیش از یکسال از تاریخ مذکور گذشته،آیا نظام وظیفه به من معافیت تحصیلی خواهد داد یا خیر؟

    1. سلام وقت بخیر
      اگر وارد دوره ی غیبت شده باشید باید توجیه کنید.

  46. سلام .
    پدرم ازناحیه ی پا از زانو به پاین قعط عضو شده است دوتابرادر هستیم بزرگترازمن هست که چند سال پیش ازخدمت فرار کرده والان به اعتیاد دچار است خرج خانواده رامن می دهم پدرم عضو بهزیستی است خودم سنم ۳۰سال است ولی دفترچه پست نکردم ..

  47. سلام برای کفالت مادر عضو کمیته که یکسال از طلاق میگذره و دوتا پسر بالای ۱۸ سال داره ایا میشود کفالت گرفت با توجه ب اینکه بعضی جاها نوشته باید سه سال بگذره !! ایا میشود که یکی از فرزندان کفالت موقت مادر رو بگیره تا این سه سال تموم بشه ؟ یکی از فرزندان ۱۸ سالشه که درصورت سربازی رفتن برادر بزرگتر که ۲۴ سالشه ب هیچ عنوان نمیتونه نون اور خونه باشه و اهل کار کردن نیست در ضمن دوتا خواهر بردار ۱۲و ۷ ساله دیگه هم هست . ینی چی اخه سه سال بکذرع خانواده باید تلف بشه تا این سه سال بکذرع اخه این چه قانون گذاریه

    1. باسلام برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید

  48. سلام لطفا این پیام زودتر جواب بدید، اگه کسی از مادر پیرش نگهداری کنه، ولی قبلا برادرش کفالت مادر گرفته و معاف شده، و الان ازدواج کرده رفته، ونگهداری از مادر پیر به عهده ی برادر کوچکتر میباشد آیا برادر کوچکتر میتونه دوباره کفالت بگیره و معاف بشه؟

    1. سلام وقتتون بخیر باشه ممکن است بتوانید از طریق کمیسیون موارد خاص اقدام بفرمایید.

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

سه شنبه

1403/1/28

چهارشنبه

1403/1/29

پنجشنبه

1403/1/30

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید