مشاوره انتخاب رشته تجربی کنکور سراسری 1402

مشاوره انتخاب رشته تجربی

از مهم ترین مراحل کنکور و می توان گفت مرحله پایانی کنکور سراسری، انتخاب رشته کنکور است. انتخاب رشته کنکور سرنوشت و آینده تحصیلی شما را مشخص می کند، پس یک مرحله حساس به شمار می رود. در واقع شما بعد از دریافت کارنامه اولیه کنکور سراسری، باید به تحلیل و بررسی رتبه کسب شده پرداخته و بتوانید با درنظر گرفتن علاقه و استعداد خود و همچنین متناسب با رتبه خود، انتخاب رشته ای عالی داشته باشید. مشاوره انتخاب رشته کنکور تجربی بیان می کند که بهتر است افراد با هر رتبه ای شانس قبولی خود را در کنکور امتحان کرده و حتما فرایند انتخاب رشته را طی کنند. اگر شما انتخاب رشته مناسبی نداشته باشید حتی با وجود رتبه عالی در کنکور تجربی، از تحصیل در دانشگاه های ممتاز و رشته های مناسب جا مانده و آینده شغلی خود را از دست می دهید.

پس فرایند انتخاب رشته مهم است. حتی می توان گفت انتخاب رشته تجربی از تمام گروه های آزمایشی دیگر حساس تر بوده و نیاز به دقت و اهمیت بیشتری دارد. چراکه متقضیان کنکور تجربی بسیار بیشتر از سایر رشته ها بوده و اکثر داوطلبان تجربی به دنبال قبولی در رشته های پزشکی و پیراپزشکی هستند.

به دلیل اهمیت فوق العاده انتخاب رشته تجربی در کنکور سراسری، مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی آویژه به بررسی و تحلیل مشاوره انتخاب رشته تجربی پرداخته و در رابطه با عوامل موثر در انتخاب رشته اصولی، گام های مهم در مسیر انتخاب رشته صحیح و … اطلاعات کامل و جامعی را در اختیار شما عزیزان قرار داده اند. اگر به دنبال قدم گذاشتن در مسیر انتخاب رشته تجربی صحیح هستید و یا می خواهید با انتخاب رشته به دور از اشتباه، آینده شغلی خود را تضمین کنید، مطالعه این مقاله کاربردی را از دست ندهید.

 

اطلاع از آخرین رتبه های قبولی رشته های پرمتقاضی تجربی

یکی از مهم ترین فاکتورهای کمکی برای انتخاب رشته اصولی در گروه آزمایشی تجربی، اطلاع از آخرین رتبه های پذیرفته شده در دانشگاه های سراسری و در رشته های پرمتقاضی است. رشته هایی مانند پزشکی، دندانپزشکی، مامایی، فیزیوتراپی و … در بین داوطلبان کنکور تجربی از محبوبیت بالایی برخوردار است. اگر شما نیز به دنبال قبولی در این رشته های پرمتقاضی هستید و هدفتان تنها دانشگاه های سراسری است، پس بهتر است رتبه کسب کرده خود را با آخرین رتبه های قبولی سال گذشته در این رشته ها مقایسه کنید. آخرین رتبه های قبولی سال گذشته رشته های مختلف می تواند نزدیکترین منبع برای مقایسه و تخمین قبولی شما باشد. شما می توانید از لینک های قرار داده شده در جدول زیر برای بدست آوردن اطلاعات کامل و جامع در رابطه با آخرین رتبه های قبولی هر رشته در دانشگاه سراسری استفاده کنید.

ردیفرشته تحصیلیلینک آخرین رتبه قبولی رشته های گروه علوم تجربی
1پزشکیآخرین رتبه های قبولی پزشکی در دانشگاه های سراسری
2دندانپزشکیآخرین رتبه های قبولی دندانپزشکی در دانشگاه های سراسری
3فیزیوتراپیآخرین رتبه های قبولی فیزیوتراپی دانشگاه سراسری
4ماماییآخرین رتبه های قبولی مامایی در دانشگاه سراسری
5داروسازیآخرین رتبه های قبولی داروسازی در دانشگاه های سراسری
6رادیولوژیآخرین رتبه های قبولی رادیولوژی در دانشگاه های سراسری
7پرستاریآخرین رتبه های قبولی پرستاری در دانشگاه های سراسری
8گفتار درمانیآخرین رتبه های قبولی گفتار درمانی در دانشگاه های سراسری
9بینایی سنجیآخرین رتبه های قبولی بینایی سنجی در دانشگاه های سراسری
10شنوایی سنجیآخرین رتبه های قبولی شنوایی سنجی در دانشگاه های سراسری
11هوشبریآخرین رتبه های قبولی هوشبری در دانشگاه های سراسری
12تکنولوژی اتاق عملآخرین رتبه های قبولی تکنولوژی اتاق عمل در دانشگاه های سراسری
13کاردرمانیآخرین رتبه های قبولی کاردرمانی در دانشگاه های سراسری

 

مشاوره انتخاب رشته تجربی 1402

پس از دریافت نتایج اولیه، تحلیل و بررسی مندرجات کارنامه بسیار اهمیت دارد؛ به گونه ای که متقاضیان باید ضمن توجه به رتبه و تراز اکتسابی خود، از وضعیت مجاز بودن و یا نبودن برای انتخاب رشته کنکور تجربی 1402 دوره های مختلف دانشگاه های سراسری و آزاد نیز مطلع گردند. چرا که در چینش اولویت های آنها تاثیر زیادی خواهد داشت.

انتخاب رشته تجربی

در ادامه این مقاله شما را با محتویات کارنامه کنکور و نحوه بررسی شرایط داوطلبان آشنا خواهیم کرد.

اما مهمترین گام در مرحله انتخاب رشته بعد از مشاهده کارنامه داوطلبی، بررسی شرایط و چیدمان اولویت ها می باشد. در واقع چیدمان رشته‌ ها بر اساس رتبه داوطلب در هر زیر گروه و رشته‌ های متناسب با رتبه اکتسابی است که این اطلاعات بر اساس قبولی‌ های سال‌ های قبل است.

البته داوطلبان تغییر ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ ها و همچنین تغییر گرایش داوطلبان نسبت به یک‌ رشته خاص در انتخاب رشته کنکور تجربی برای آن سال را باید مدنظر داشته باشند.

برای به حداقل رساندن تأثیر عوامل ذکر شده، نوع چیدمان رشته‌ ها می‌ تواند شانس قبولی فرد در رشته مورد علاقه را افزایش دهد. پس از اطلاع از حدود رشته‌ ها و دانشگاه‌ های متناسب با رتبه کسب‌ شده، بهتر است داوطلبان 4 نوع انتخاب در نظر داشته باشند.

پونزاین 4 نوع انتخاب بشرح زیر است:

انتخاب رؤیایی

انتخاب های رویایی مواردی هستند که با رتبه داوطلب اختلاف خیلی زیادی دارند و باید تعداد محدودی بین 5 تا 10 درصد از کد رشته محل‌ ها شامل این نوع انتخاب باشد.

انتخاب خوش‌ بینانه

رشته‌ های خوش‌ بینانه با رتبه کسب‌ شده داوطلب در کنکور تجربی اختلاف زیادی ندارد و بهتر است که حدود 30 درصد انتخاب‌ ها را شامل شود.

انتخاب منطقی

انتخاب‌ های منطقی که باید در چیدمان با دقت خاصی انجام شود نیز باید حدود 50 درصد موارد را شامل شود.

انتخاب بدبینانه

در نهایت انتخاب‌ های بدبینانه باید 10 تا 15 درصد انتخاب‌ های پایانی را شامل شود.

 

انتخاب رشته تجربی 1402 دانشگاه های سراسری

بعد از پشت سر گذاشتن آزمون سراسری کنکور، داوطلبان بی صبرانه منتظر اعلام نتایج اولیه کنکور و انتشار کارنامه اولیه هستند.

شما به عنوان داوطلب کنکور سراسری تجربی، با بررسی و تحلیل تراز و رتبه خود می توانید از عملکردتان در کنکور سراسری آگاه شده و آماده فرایند سرنوشت ساز انتخاب رشته کنکور تجربی شوید.

بعد از انتشار دفترچه انتخاب رشته نوبت به انتخاب رشته تجربی می رسد. اکثر داوطلبان کنکور به دنبال قبولی در دانشگاه های سراسری بوده و سعی می کنند انتخاب های خود را بر أساس قبولی در دانشگاه های سراسری مرتب کنند.

مسلما تحصیل در دانشگاه های روزانه و یا نوبت دوم امتیازات عالی را برای دانشجویان به همراه خواهد داشت. زیرا در دانشگاه های سراسری رشته تجربی، از استادان با سطح علمی بالا برای تدریس دروس استفاده می شود و همچنین تمام هزینه های تحصیل اعم از سرویس ایام ذهاب، تحصیل در دانشگاه و … برای دانشجویان روزانه رایگان است. همچنین هزینه خوابگاه دانشجویان روزانه ناچیز است.

دانشجویانی که در نوبت دوم دانشگاه های سراسری پذیرش میشوند، باید هزینه بیشتری را برای خوابگاه پرداخت کنند و هر ترم مبلغی را به عنوان شهریه به دانشگاه بدهند. اما اعتبار مدرک تحصیلی آنها برابر با دانشجویان روزانه است.

قبولی در رشته های تجربی پرمتقاضی مانند رشته های پزشکی و پیراپزشکی بسیار سخت بوده و رقابت سنگین در بین داوطلبان تجربی حاکم است. سخت تر از آن قبولی در رشته های پزشکی و پیراپزشکی در دانشگاه های سراسری است. پس مهم است که بعد از کسب رتبه عالی در کنکور تجربی، انتخاب رشته تجربی مناسبی داشته باشید تا شانس قبولی شما در دانشگاه های سراسری تجربی افزایش یابد. برای داشتن انتخاب رشته مناسب، راهکارهای مختلف و نکات طلایی وجود دارد که به افراد کمک می کند انتخاب رشته عالی را در کارنامه تحصیلی خود ثبت کنند.

مشاوره انتخاب رشته تجربی 1401

زمان انتخاب رشته کنکور تجربی 1402

طبق بررسی مشاوره انتخاب رشته تجربی، در سال های اخیر پس از انتشار کارنامه اولیه کنکور با فاصله زمانی دو الی سه روزه، دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی بر روی سایت سازمان سنجش قرار می گرفت و متعاقبا انتخاب رشته کنکور تجربی نیز شروع می شد.

در سال 1402 همانطور که میدانید کنکور تجربی و یا هر گروه آزمایشی دیگر با تغیرات اساسی همراه بوده است. دو نوبتی بودن کنکور یکی از این تغییراتی است که باعث شده نتایج اولیه و درصد دروس کنکور تجربی در دو نوبت اعلام شود. هنوز کارنامه اولیه دو نوبتی کنکور تجربی 1402 در سایت سازمان سنجش و آموزش کشور قرار نگرفته است و زمان دقیق برای انتشار دفترچه انتخاب رشته تجربی و انتخاب رشته تجربی مشخص نشده است. می توان پیش بینی کرد که دفترچه انتخاب رشته تجربی حدودا أواخر مرداد تا اوایل شهریور ماه منتشر شده و بعد از آن نوبت به فرایند انتخاب رشته تجربی برسد.

مهلت زمانی برای انتخاب رشته کنکور تجربی 1402 اعلام شده است. با توجه به انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی در تاریخ 28 مرداد ماه، مشخص شد که زمان و مهلت انتخاب رشته کنکور سراسری از تاریخ 31 مردادماه 1402 فعال و تا تاریخ 4 شهریور ماه سال 1402 ادامه دارد. دقت کنید که در مهلت داده شده برای انتخاب رشته اقدامات لازم را انجام دهید تا بعد از ثبت نهایی دچار پشیمانی نشوید.

 

 

مشاوره انتخاب رشته تجربی کنکور سراسری

 

11 گام مهم در مسیر انتخاب رشته تجربی اصولی

شما برای قبولی در رشته و دانشگاه ممتاز در شاخه تجربی نیاز است که قدم در مسیر انتخاب رشته اصولی گذاشته و از انحراف در انتخاب رشته دوری کنید. بسیار پیش آمده است که افراد با تلاش های بسیار زیاد و همچنین سال ها مطالعه و درس خواندن، رتبه عالی در کنکور تجربی کسب کرده اند. اما متاسفانه به دلیل انتخاب رشته اشتباه و قدم گذاشتن در مسیر نادرستی برای انتخاب رشته تجربی، نتوانسته اند در دانشگاه و رشته ای عالی و متناسب با رتبه خود ادامه تحصیل داده و به اهداف تحصیلی مدنظر خود برسند. مشاوره انتخاب رشته تجربی آویژه همراه شما است تا شما در مسیر اشتباهی برای انتخاب رشته تجربی قرار نگیرید و به دام مشکلات گرفتار نشوید. برای این منظور 11 مورد از مهمترین نکات برای طی کردن مسیر انتخاب رشته اصولی و مناسب در رشته تجربی در این قسمت برای شما شرح داده شده است.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

رشته های دانشگاهی علوم تجربی را کامل بشناسید و اطلاعات کسب کنید

اولین گام برای قدم گذاشتن در مسیر انتخاب رشته تجربی اصولی کسب اطلاعات دقیق و به روز در رابطه با رشته های مختلف دانشگاهی تجربی است. این مرحله آنقدر مهم است که می تواند سرنوشت تحصیلی شما را در مسیر عالی قرار دهد. برخی از افراد از روی نظرات و صحبت های دیگران در رابطه با رشته ای خاص، ملاک های خود را برای انتخاب رشته تجربی انتخاب می کنند. غافل از اینکه علاقه، مهارت و استعداد افراد با یکدیگر متفاوت است. اگر شما نیز بدون اطلاع از رشته های تجربی دست به انتخاب رشته بزنید، احتمال اینکه بعد از قبولی و پشت سر گذاشتن یک ترم دانشگاه متوجه شوید که أصلا به رشته خود علاقه ندارید، بسیار بالا است.

همچنین اکثر داوطلبان گروه علوم تجربی به دلیل محبوبیت زیاد رشته های پزشکی و پیراپزشکی در بین جامعه و مردم، تصمیم می گیرند که تنها این رشته ها را در انتخاب هایشان لحاظ کنند. در صورتیکه نه شناخت کافی از رشته های گفته شده دارند و نه حتی در رابطه با سایر رشته های تجربی که ممکن است در آن مهارت بالایی داشته باشند و باشخصیتشان هماهنگ است، اطلاعات مناسبی کسب می کنند.

پس حتما قبل از انتخاب رشته و یا حتی در دوران مطالعه برای کنکور، در رابطه با رشته های مختلف گروه آزمایشی خود اطلاعات کسب کنید تا بتوانید به تحصیل در رشته ای ادامه بدهید که به آن علاقه و مهارت داشته و موفق خواهید شد.

مشخص کردن علاقه و استعداد خود با استفاده از تست های روانشناسی

برخی از افراد نمی دانند که به چه رشته ای علاقه داشته و یا کدام یک از مشاغل با شخصیت روحی آنها همخوانی دارد. برای کسب آگاهی از علاقه و استعداد خود نیاز است که از تست های روانشناسی- شخصیتی استفاده کنید. تحقیقات نشان می دهد افراد در شاخه، رشته و یا گرایشی به درجات عالی موفقیت می رسند که علاقه زیادی به آن داشته و مهارت و استعداد در آن شاخه، گرایش و یا رشته و … را داشته باشند. وجود علاقه باعث می شود که سختی ها و چالش های زیاد باعث نشود که فرد از ادامه دادن مسیر خسته شده و یا منصرف شود.

به مسافت مکانی دانشگاه و محل زندگی خود توجه کنید

برخی از افراد قبل از قبولی در دانشگاه دائم می گویند که دوست دارند در یک شهر دور از محل زندگی خود به تحصیلاتشان ادامه دهند. دور بودن از محل زندگی تنها برای مدتی کوتاه می تواند شیرین بوده و یا لذت بخش باشد. اما بعد از گذشت مدتی این دوری می تواند شما را از ادامه تحصیل باز دارد و یا با مشکلات زیادی روبه رو کند. پس هنگام انتخاب رشته مهم است که به مسافت دانشگاه از محل زندگی خود توجه کرده و عجولانه تصمیمی نگیرید. هدف خود را قبولی در یک دانشگاه ممتاز و رشته مناسب قرار دهید نه هر دانشگاه دور از محل زندگیتان.

در رابطه با امکانات رفاهی و خوابگاهی دانشگاه مورد نظر اطلاعات کسب کنید

برخی از دانشگاه ها با وجود دوره روزانه، از خوابگاه دانشجویی برخوردار نبوده و یا تنها برای یک جنسیت خوابگاه دارند. دقت کنید که دانشگاه انتخابی شما از نظر امکانات رفاهی و تحصیلی در چه مرتبه ای قرار دارد و نبود امکاناتی مانند خوابگاه برای شما چه دردسرهایی را به دنبال خواهد داشت.

تمام اطلاعات لازم در رابطه با دانشگاه ها و وجود یا عدم وجود خوابگاه دانشجویی و … در دفترچه انتخاب رشته تجربی ذکر شده است.

موقعیت شغلی و آینده کاری رشته های مدنظر خود را مورد توجه قرار دهید

حتما در رابطه با آینده شغلی و بازارکار رشته های مختلف تحقیق کنید. اکثر افراد به دنبال این هستند که بعد از پایان یافتن دوران تحصیلات خود، در رشته تحصیلیشان مشغول به کار شوند. پس مهم است که قبل از انتخاب رشته توجه ویژه ای به آینده شغلی رشته مدنظر خود متناسب با شهر و محل زندگیتان داشته باشید. مشاغلی را مدنظر داشته باشید که با روحیه شما، جنسیت، محل زندگی و … هم خوانی داشته باشند.

اگر دوره هایی غیر از روزانه را انتخاب می کنید به هزینه ها و شهریه دقت کنید

قبل از انتخاب دوره های دانشگاهی به شهریه دانشگاه ها و هزنیه هایی مانند هزینه رفت و آمد، خوابگاه، هزینه های تحصیلی و … توجه کنید. اگر نمی توانید از عهده شهریه های سنگین برخی از دوره های دانشگاهی مانند دوره های غیر انتفاعی، پردیس خودگردان و یا دانشگاه آزاد بربیایید، هرگز در انتخاب های خود آنها را لحاظ نکنید یا اولویت های آخر قرار دهید.

مشاوره تلفنی انتخاب رشته آویژه

ظرفیت پذیرش دانشگاه ها را درنظر بگیرید

یکی از موارد و نکات کلیدی هنگام انتخاب رشته، توجه به ظرفیت پذیرش دانشگاه های مختلف است. شما می توانید ظرفیت پذیرش در دوره های مختلف دانشگاهی و همچنین ظرفیت پذیرش دانشگاه های مختلف را در دفترچه انتخاب رشته تجربی مشاهده کنید. اطلاع از ظرفیت پذیرش دانشگاه های مختلف و دوره های مختلف دانشگاهی به شما کمک می کند تا متناسب با رتبه خود، اولویت های انتخاب رشته را بدرستی ترتیب بندی کنید و بدانید که برای قبولی و داشتن انتخاب رشته ای بهتر باید چه دانشگاه هایی را مورد توجه قرار دهید.

برای دسترسی راحت تر و سریع تر شما عزیزان به ظرفیت دوره های مختلف دانشگاهی، مشاوران آویژه جدول زیر را طراحی و نگارش کرده اند. لازم به ذکر است که اطلاعات درج شده در جدول مربوط به کنکور تجربی 1402 می باشد و از دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی 1402 که به تازگی و در تاریخ 28 مرداد ماه 1402 منتشر شده، استخراج شده است.

دورهظرفیت رشته های تحصیلیجمع
با اعمال نمره آزمون و سوابق تحصیلیمنحصرا با اعمال سوابق تحصیلی
روزانه406952469465389
روزانه غیر دولتی828828
نوبت دوم187065228392
محروم170264434
دانشگاه فرهنگیان70867086
دانشگاه غیر دولتی و غیر انتفاعی1744118803120547
شهریه پرداز و پردیس خودگردان42935504843
دانشگاه آزاد اسلامی15181518
مجازی دولتی و غیر انتفاعی32343234
پیام نور1386180650182036
مشترک1212
جمع کل58774335545394319

 

به شرایط پذیرش رشته های مختلف گروه آزمایشی تجربی توجه کنید

دقت داشته باشید که برخی از رشته های تجربی برای پذیرش شرایط خاصی دارند. به عنوان مثال رشته مامایی تنها برای داوطلبان خانم پذیرش دارد. شما باید متناسب با شرایط خود برای انتخاب رشته کنکور سراسری اقدام کنید. در نظر گرفتن شرایط پذیرش رشته های مختلف تجربی به شما کمک می کند تا 150 کد رشته محل را به درستی انتخاب کرده و احتمال قبولیتان در دانشگاه ممتاز و رشته مناسب را افزایش دهید.

سطح علمی دانشگاه ها را درنظر بگیرید

نکته مهم که مشاوره انتخاب رشته تجربی به آن تاکید زیاد دارند، در نظر گرفتن سطح علمی دانشگاه ها است. برخی از افراد تنها ملاک انتخاب رشته را قبولی در رشته مورد علاقه اپشان قرار می دهند. این روند بسیار اشتباه است. در کنار رشته مورد علاقه شما باید توجه ویژه ای نیز به دانشگاه های انتخابی خود داشته باشید. انتخاب رشته تجربی اصولی، انتخاب رشته ای است که شما بتوانید متناسب با رتبه خود در دانشگاه با سطح علمی بالا و رشته مناسب قبول شوید. سطح علمی بالای دانشگاه باعث می شود که شما به موفقیت های چشمگیری در رشته تحصیلی خود دست پیدا کرده و بتوانید پیشرفت کنید.

هنگام انتخاب دانشگاه های دوره روزانه دقت کافی را داشته باشید

یکی از نکات مهم و حائز اهمیت در بحث انتخاب رشته تجربی دقت به دانشگاه های روزانه است. خیلی از افرادی که در کنکور تجربی شرکت می کنند به دنبال قبولی در رشته های پزشکی و پیراپزشکی هستند. برخی از داوطلبان تجربی حاضراند یک سال دیگر پشت کنکور مانده و مجدد در کنکور شرکت کنند تا در نهایت رتبه لازم برای قبولی در این رشته ها را کسب کنند. در این میان برخی از آنها دست به انتخاب رشته نمی زنند و برخی دیگر با هدف امتحان شانس قبولی به انتخاب رشته اقدام می کنند.

افرادی که انتخاب رشته می کنند باید هنگام انتخاب رشته های دانشگاه های روزانه دقت لازم را داشته باشند. اگر رشته یا دانشگاهی را دوست ندارید و حاضر نیستید به ادامه تحصیل در آن مشغول شوید، هرگز در انتخاب های خودتان لحاظ نکنید. زیرا انصراف از تحصیل در دانشگاه های روزانه باعث محرومیت یکساله شما از کنکور می شود.

شانس قبولی در رشته و دانشگاه مورد علاقه خود را از دست ندهید

یکی از اشتباهات رایج در بین داوطلبان کنکور تجربی این است که به دلیل کسب نکردن رتبه عالی در کنکور تجربی دست به انتخاب رشته نمی زنند. آنها به امید قبولی در رشته های برتری مانند پزشکی، دندانپزشکی، فیزیوتراپی و … در کنکور سال بعد شرکت می کنند. این روند بسیار اشتباه بوده و باعث می شود شما شانس قبولی خود در دانشگاه و رشته مورد علاقه را از خودتان سلب کنید. در نظر داشته باشید که شما می توانید انتخاب رشته ای اصولی انجام داده و تنها دانشگاه ها و رشته هایی که حاضر به ادامه تحصیل در آن هستید را انتخاب کنید.

جالب است بدانید طبق تحقیقات انجام شده، حدود 70 درصد موارد افرادی که شانس خود را در انتخاب رشته کنکور تجربی برای قبولی در رشته و دانشگاهی که با توجه به رتبه کسب کرده، قبولی در آن محال بوده امتحان کرده اند، موفق به پذیرش در دانشگاه و رشته مورد علاقه خود شده اند. دلیل این اتفاق را می توان این گونه توضیح داد که تعداد زیادی از داوطلبان کنکور به دلیل رتبه متوسط و یا ضعیفی که کسب کرده اند از انتخاب رشته خودداری می کنند. همین امر باعث می شود که تراکم جمعیت و متقاضیان برای دانشگاه ها و رشته های خوب کم شود. زیرا اکثر داوطلبان به دلیل ناامیدی از قبولی در این رشته ها دست به انتخاب رشته نزده اند. در این شرایط موقعیت مناسبی برای داوطلبانی است که شانس خود را در انتخاب رشته امتحان می کنند و ناامید نمی شوند.

پس با هر رتبه و ترازی که در کنکور تجربی کسب کردید، حتما در انتخاب رشته تجربی شرکت کنید و شانس خود را امتحان کنید.

 

کارنامه کنکور تجربی 1401 حاوی چه اطلاعاتی است؟

نحوه انتخاب رشته تجربی ۱۴۰۲

داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته کنکور تجربی 1402 هستند، می توانند مطابق مراحل زیر اقدام به تکمیل انتخاب رشته نمایند و کد رشته محل‌ هایی که از دفترچه استخراج کرده‌ اند را در سایت درج کنند.

پونزبرای انجام انتخاب رشته، به ترتیب مراحل زیر اقدام کنید:

  1. ورود به سایت سازمان سنجش به نشانی Sanjesh.org
  2. دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی دانشگاه‌ ها از طریق دفترچه انتخاب رشته در این سامانه
  3. بررسی دقیق رشته های ارائه شده و مشاهده ظرفیت هریک از رشته محل‌ ها
  4. استخراج کد رشته محل های مورد علاقه بر اساس گروه آزمایشی که شرکت کرده‌ اید و یادداشت کردن
  5. انتخاب لینک “سامانه انتخاب رشته آزمون سراسری 1402”
  6. درج کد ملی و شناسه دسترسی به بخش انتخاب رشته تجربی
  7. واریز هزینه انتخاب رشته از طریق خرید کارت اعتباری و طی کردن مراحل پرداخت
  8. دریافت سریال پرداخت
  9. دریافت فرم انتخاب رشته آزمون سراسری تجربی و ثبت رشته‌ ها در فرم
  10. تایید نهایی و دریافت شماره پیگیری

 

نحوه انتخاب رشته تجربی ۱۴۰۱

انتخاب رشته دانشگاه آزاد کنکور سراسری تجربی 1402

در سال های اخیر انتخاب رشته دانشگاه آزاد برای داوطلبان کنکور تجربی اهمیت خاصی پیدا کرده است. در سال های خیلی قبل انتخاب رشته دانشگاه آزاد محبوبیت خاصی در بین داوطلبان کنکور تجربی نداشت و آنها به دلیل هزینه های سنگین شهریه دانشگاه آزاد حاضر به انتخاب رشته این دانشگاه نبودند. اما با افزایش تعداد متقاضیان کنکور تجربی و بالا رفتن درصد افرادی که برای قبولی در رشته های پزشکی و پیراپزشکی چند سال پشت کنکور می ماندند، متقاضیان دانشگاه آزاد نیز افزایش یافت. امروزه انتخاب رشته دانشگاه آزاد برای حدودا 80 درصد داوطلبان کنکور تجربی مهم بوده و به دنبال قبولی در رشته های عالی و پردرآمد شاخه تجربی در دانشگاه آزاد هستند.

اگر شما نیز به دنبال قبولی در دانشگاه آزاد و در رشته های پزشکی و پیراپزشکی هستید، می توانید با مقایسه رتبه خود با آخرین رتبه قبولی در دانشگاه های آزاد شانس قبولی خود را در رشته های مناسب دانشگاه آزاد بسنجید. در جدول زیر شما می توانید از لینک رتبه های قبولی دانشگاه های آزاد در رشته های پزشکی و دندانپزشکی استفاده کنید و تخمین بزنید که احتمال قبولی در کدام دانشگاه و رشته برای شما بالا است.

 

رشته تحصیلی در دانشگاهلینک آخرین رتبه قبولی رشته های گروه علوم تجربی در دانشگاه آزاد
رشته پزشکیرتبه های قبولی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران
رشته پزشکیرتبه های قبولی رشته پزشکی دانشگاه آزاد تبریز
رشته پزشکیرتبه های قبولی رشته پزشکی دانشگاه آزاد مشهد
رشته پزشکیرتبه های قبولی در رشته پزشکی دانشگاه آزاد یزد
رشته پزشکیرتبه های قبولی رشته پزشکی دانشگاه آزاد کرمان
رشته پزشکیرتبه های قبولی رشته پزشکی دانشگاه آزاد نجف آباد
رشته پزشکیرتبه های قبولی رشته پزشکی دانشگاه آزاد کازرون
رشته پزشکیرتبه های قبولی رشته پزشکی دانشگاه آزاد تنکابن
رشته پزشکیرتبه های قبولی رشته پزشکی دانشگاه آزاد قم
رشته پزشکیرتبه های قبولی رشته پزشکی دانشگاه آزاد ساری
رشته پزشکیرتبه های قبولی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد شاهرود
رشته پزشکیرتبه های قبولی رشته پزشکی دانشگاه آزاد قشم
رشته پزشکیرتبه های قبولی رشته پزشکی دانشگاه آزاد زاهدان
رشته دندانپزشکیرتبه های قبولی دندانپزشکی دانشگاه آزاد علوم پزشکی تهران
رشته دندانپزشکیرتبه های قبولی دندانپزشکی دانشگاه آزاد شیراز
رشته دندانپزشکیرتبه های قبولی دندانپزشکی دانشگاه آزاد بروجرد
رشته دندانپزشکیرتبه های قبولی دندانپزشکی دانشگاه آزاد خوراسگان
رشته دندانپزشکیرتبه های قبولی دندانپزشکی دانشگاه آزاد تبریز

 

نکات مهمی که برای انتخاب رشته باید بدانید!

سخنی از مشاوران آویژه

به طور کلی می توان گفت قدرت انتخاب بخشی از زندگی تحصیلی، اجتماعی، کاری و … افراد است. ما در زندگی دائم در حال انتخاب راه های مختلف و تصمیمات زیادی هستیم. انتخاب رشته یکی از انتخاب های سرنوشت ساز در زندگی داوطلبان کنکور است. افرادی که در انتخاب رشته تجربی قدم نگذاشته و إحساس می کنند باید یکسال دیگر پشت کنکور به مطالعه بپردازند تا نتیجه بهتری را کسب کنند بیش از همه افراد ضرر می کنند. انتخاب رشته کنکورر تجربی خود را از دست ندهید زیرا در اینصورت شانس قبولی در رشته و دانشگاه مورد علاقه خود را از دست می دهید.

اگر رتبه مناسبی کسب نکرده اید همچنان انتخاب رشته کنید. فقط حواستان باشد انتخاب های خود را بر أساس اولویت ندی مناسب مرتب کرده و علاقه و استعداد و … را در نظر بگیرید. به گونه ای انتخاب رشته کنید که بعد از اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری در صورت قبولی با امید، إحساس رضایت و خوشحالی به سمت دانشگاه پذیرفته شده برای ثبت نام حرکت کنید. اگر در انتخاب رشته مردود شدید، برای سال بعد تلاش خود را بیشتر کرده و با امید و پشتکار به مطالعه بپردازید. امیدواریم با یک انتخاب رشته اصولی بتوانید به علاقه و اهداف خود در تحصیل نزدیک شوید و موفقیت های تحصیلی زیادی را کسب کنید.

سوالات متداول

سوال علامتانتخاب رشته کنکور تجربی از چه سامانه اینترنتی انجام می‌گیرد؟

از سایت سازمان سنجش و آموزش کشور به نشانی اینترنتی sanjesh.org صورت می‌پذیرد.

سوال علامتسهمیه های انتخاب رشته کنکور تجربی 1402 شامل چه مواردی می شود؟

اطلاعات مربوط به این سهمیه‌ها در مقاله فوق به اطلاع دوستان گرامی رسانده شد.


لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

مشاوره انتخاب رشته تجربی کنکور سراسری 1402

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید
در این مقاله بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

پنجشنبه

1403/1/9

جمعه

1403/1/10

شنبه

1403/1/11

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید