معافیت سربازی چیست و شرایط استفاده از انواع معافیت سربازی در سال 1402

معافیت سربازی

شرایط دریافت معافیت سربازی و ضوابطی که برای آن توسط ستاد نیروهای مسلح در نظر گرفته شده است، یکی از اخبار پرطرفدار برای مشمولین نظام وظیفه محسوب می شود.

طبق قوانین، مشمولین بالای ۱۸ سال، در صورت عدم اشتغال به تحصیل و برخورداری از معافیت پزشکی، باید به خدمت مقدس سربازی اعزام شده و در یکی از ارگان های نظامی به مدت ۲۴ ماه مشغول به خدمت شوند.

در این میان افراد مختلف به ویژه مشمولان نظام وظیفه‌ای که بنا به دلایلی از رفتن به خدمت طفره رفته و به دنبال یافتن راه های جایگزین هستند، علاقه زیادی به اطلاع از آخرین تغییرات مربوط به معافیت های سربازی دارند.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با آخرین تغییرات مربوط به شرایط معافیت های سربازی در سال 1402 آشنا کنیم. لطفا در ادامه مطلب همراه مرکز مشاوره آویژه باشید.

معافیت های سربازی شامل چه مواردی می شود؟

به طور کلی انواع معافیت های سربازی در دو نوع مختلف دائم و موقت دسته بندی می شود.

معافیت های موقت توسط سازمان نظام وظیفه برای مدت زمان مشخصی به متقاضیان ارائه می شود تا بعد از طی شدن دوره درمان بیماری و ثبت نام دانشگاه، فرد خود را آماده اعزام به خدمت نماید. البته معافیت موقت در صورت درخواست متقاضی برای دریافت معافیت کفالت مادر نیز برای بررسی پرونده و تایید ادعاهای ارائه شده به وی اعطا می شود.

معافیت دائم نیز، مربوط به بیماری و به طور کلی مشکلاتی مربوط می شود که فرد در صورت احراز شرایطی مشخص، می‌تواند از اعزام به خدمت معاف شود.

باید اشاره کنیم که شرکت در دوره سربازی محدوده سنی خاصی دارد. معمولاً به همه افراد پیشنهاد می شود در سنین جوانی برای شرکت در دوره سربازی اقدام کنند. در این سنین، آمادگی بدنی افراد بیشتر است و راحت تر می‌توانند آموزش‌های لازم را در این دوره کسب کنند.

هرچه سن افراد بیشتر شود، انجام فرآیندهای سربازی برای آنها سخت تر خواهد بود. یکی از دلایل تعیین قوانین معافیت سربازی بالای چهل سال نیز مربوط به همین موضوع است.

انواع معافیت سربازی شامل چه کسانی میشود؟

انواع معافیت های خدمت سربازی

انواع معافیت سربازی به همراه شرایط اختصاصی وجود دارد که متقاضی دریافت معافیت، باید ابتدا پس از سنجش نوع معافیتی کی او را شامل می شود، دست به اقدام بزند.

پونزانواع معافیت های خدمت سربازی عبارتند از:

معافیت ایثارگری
معافیت موارد خاص
معافیت پزشکی
معافیت تحصیلی
معافیت مربوط به پروژه های کسری خدمت
معافیت تعهد به خدمت برای افراد متقاضی واجد شرایط
معافیت بخشودگی سنی
معافیت کفالت برای افراد متقاضی واجد شرایط
معافیت بنیاد ملی نخبگان

مشمولان باید توجه داشته باشند که برای دریافت معافیت سربازی، باید حداقل ۲ الی ۳ ماه قبل از اعزام نسبت به انجام مراحل اداری درخواست خود اقدام کند.

شما را در بخش بعدی با مراحل دریافت معافیت های خدمت سربازی آشنا می کنیم؛ پس با ما همراه باشید تا از مراحل دریافت هر یک آشنا شوید.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید ساعت پاسخگویی 8:30 صبح الی 12 شب ایام تعطیل 10 صبح تا 10 شب.

تماس از طریق تلفن ثابت، بدون صفر و کد

9099071985
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و دریافت بسته های مشاوره لطفا کلیک کنید.
تماس از تلفن همراه

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

1- معافیت پزشکی سربازی

این نوع معافیت، یکی از رایج‌ترین و پرکاربردترین معافیت های سربازی است و افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های پیش از اعزام به خدمت، مراجعه به پزشک معتمد سازمان و معاینه توسط پزشک است. در این بخش، پزشک تعیین شده همه افراد را از جوانب مختلف جسمی، روحی و روانی می‌سنجد و برای ادامه فرایند اعزام، باید سلامت افراد مشمول را تایید کند.

در صورتی که فرد در این معاینات، مشکل جسمی یا روحی شدیدی داشته باشد، تاییدیه‌های لازم برای اعزام به سربازی را کسب نکرده و در نتیجه از سربازی معاف می‌شود.

هرچند باید بدانید که معافیت در این بخش به همین سادگی‌ها نیست. برای مثال، برای برخی از افراد به دلیل شرایط خاص جسمی، معافیت از رزم صادر می‌شود. در این حالت فرد باید به خدمت سربازی رفته و تنها از انجام فعالیت‌های رزمی و نظامی معاف خواهد بود، بنابراین باید در یک بخش اداری، خدمت خود را سپری کند.

پونزبه صورت کلی پس از معاینه افراد در بخش پزشکی، ۴ حالت کلی رخ خواهد داد که در ادامه هر کدام را به اختصار شرح می‌دهیم:

سلامت کامل

در این حالت پس از معاینه‌های مختلف، سلامت جسمی، روحی و روانی افراد تایید شده و به مراحل بعدی اعزام منتقل می‌شوند.

نقص عضو یا بیماری خاص

در صورتی که فرد به صورت کلی قادر به انجام فعالیت‌های معمول و روزمره باشد، اما با داشتن بیماری خاص و یا نقص عضو نتواند فعالیت‌های رزمی و نظامی را انجام دهد، معافیت از رزم را کسب می‌کند. این افراد باید به صورت عادی به خدمت سربازی رفته و تنها از انجام فعالیت‌های رزمی و نظامی معاف خواهند بود.

بیماری خاص و یا مشکلات رشدی

افرادی که به دلیل ابتلا به بیماری خاص، در یک بازه زمانی مشخص به استراحت چند ماهه نیاز داشته باشند، پس از معاینه‌های پزشکی و کسب تاییدیه‌های لازم از پزشک معتمد سازمان، می‌توانند تا زمان برطرف شدن بیماری و به دست آوردن سلامتی کامل، از رفتن به سربازی اجتناب کرده و البته مهر غیبت سربازی برای آن‌ها درج نشود. این موضوع تنها برای یک بازه زمانی مشخص است و پس از آن، حتما باید به سازمان نظام وظیفه مراجعه کنند.

افرادی که دوره رشدی آن‌ها نیز تکمیل نشده باشد، همانند این دسته از افراد از یک بازه زمانی مشخصی استفاده خواهند کرد و پس از آن، باید برگه اعزام به خدمت خود را دریافت کنند؛

بیماری‌های دائم

مواردی همچون نقص عضو شدید همچون بینایی بسیار کم، انواع بیماری‌های حاد روحی و روانی و سایر موارد مشابه، به عنوان بیماری‌های دائم شناخته شده و افراد مبتلا به این دسته از بیماری‌ها، از سپری کردن دوره سربازی معاف هستند.

2- معافیت تحصیلی سربازی

معافیت تحصیلی یکی از انواع معافیت های موقت سربازی است که در ابتدای نوشتار به‌اختصار آن را شرح دادیم. همه پسران جوان در سن ۱۸ سالگی و پس از کسب مدرک دیپلم، باید خود را به سازمان نظام وظیفه معرفی کنند.

از تاریخ فارغ‌التحصیلی، افراد تا یک سال زمان دارند و باید پیش از اتمام این یک سال، برای اعزام به خدمت اقدام کرده و یا اینکه تحصیلات خود را ادامه دهند.

پس از اقدام به تحصیل، باید با ارائه گواهی اشتغال به تحصیل، برگه معافیت تحصیلی را دریافت کرده و فعالیت‌های مهم نیازمند به کارت پایان خدمت را به کمک این برگه معافیت موقت تحصیلی انجام دهند.

البته باید اشاره کنیم که برای هر مقطع تحصیلی، مدت زمان خاصی تعیین شده و افراد نمی‌توانند به صرف اشتغال به تحصیل، مدت زمان تحصیل در هر دوره را به بهانه‌های مختلف افزایش دهند.

برای مثال، برای کاردانی ۲.۵ سال، کارشناسی پیوسته ۵ سال و برای هر مقطع تحصیلی دیگر، مدت زمانی معینی، در نظر گرفته شده است. بنابراین معافیت اشتغال به تحصیل نیز در یک بازه زمانی خاصی اعتبار دارد و در صورت اتمام آن بازه زمانی، فرد باید برای اعزام به خدمت درخواست دهد.

3- معافیت کفالت سربازی

معافیت کفالت، یکی دیگر از شرایط خاصی است که برای پسران جوان وجود دارد.

خانواده‌های بسیار زیادی وجود دارند که پسر جوان و بزرگ خانواده، مسئولیت سرپرستی از خانواده خود را برعهده دارد. در صورتی که پدر و مادر پیر و یا ناتوان باشند، مادر بدون همسر بوده و یا اینکه فرد مشمول، وظیفه سرپرستی از خواهر و یا برادر خود را برعهده داشته و سن برادر او کمتر از ۱۸ سال باشد، معافیت کفالت به آن فرد تعلق می‌گیرد.

در حالت‌های خاصی از معافیت تک فرزند و یا معافیت برای نگهداری از پدربزرگ و مادربزرگ سالخورده نیز وجود دارد، که افراد مشمول خدمت سربازی، در صورت داشتن آن شرایط اختصاصی می‌توانند از این نوع معافیت استفاده کنند.

معافیت کفالت با شرایط و تبصره‌های مختلفی مشخص می‌شود و به همین خاطر شرایط هر فرد به صورت مجزا بررسی شده و در صورت داشتن آن پیش نیازهای خاص، معافیت کفالت به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

انواع معافیت های خدمت سربازی

مراحل دریافت معافیت سربازی

مراحل دریافت انواع معافیت خدمت سربازی در این بخش به طور کامل بررسی خواهد شد. همچنان با ما همراه باشید.

1- دریافت معافیت پزشکی

به طور کلی می توان گفت بیماری های گوناگونی برای دریافت معافیت پزشکی وجود دارد که هر کدام دارای زیر مجموعه ای و البته شرایط متفاوتی هستند. به عنوان مثال بیماری واریکوسل دارای سه سطح خفیف، متداول و حاد می باشد که افراد در موارد خفیف و متداول معاف از رزم و در صورت ابتلا به نوع حاد با تشخیص کمیته پزشکی معاف از خدمت می شوند.

لذا اطلاع از دسته بندی و لیست بیماری‌های معافیت پزشکی که با تایید سازمان نظام وظیفه شامل معافیت از خدمت سرباز نمی شوند، از اهمیت بالایی برخوردار است. هر مشمولی که قصد دریافت معافیت پزشکی داشته باشد باید در رابطه با دسته بندی کلی و بیماری های معافیت پزشکی آگاهی لازم را داشته باشد.

از جمله بیماری‌هایی که منجر به معافیت دائم از خدمت سربازی می شوند، می توان به بیماری های غدد ترشح داخلی، بیماری های مربوط بهپوست و بافت های زیر پوست، بیماری های مربوط بهاعصاب و روان، بیماری های مربوط بهمغز و اعصابو بیماری های ریه و قفسه سینه اشاره نمود.

2- دریافت معافیت ایثارگری

مشمولان اگر شرایطمعافیت سربازی ایثارگران را دارا باشند، باید مدارکی در خصوص سابقه ایثارگری، جانبازی، آزادگی والدین خود ارائه داده و اقدام به دریافت آن کند.

این پروسه به این صورت است که با مراجعه به بنیاد شهید، برگه ای مبنی بر حضور والدین خود در جبهه و میزان آسیب دیدگی آنها را تهیه کرده و به همراه دیگر مدارک به پلیس +۱۰ تحویل می دهند.

عموما فرد بعد از ارسال درخواست نیاز به چند مرحله پیگیری برای دریافت نتیجه نهایی خود خواهد داشت. در این میان افرادی که پدرشان حداقل ۳۰ درصد جانبازی یا ۳۰ ماه حضور در جبهه داشته‌اند، معاف دائم خواهند شد.

3- دریافت معافیت موارد خاص

این معافیت همانطور که از اسمش معلوم است، برای افراد خاص است؛ به عنوان مثال کسانی که در خانواده یک عضو معلول دارند، مشمول این مورد از معافیت می توانند باشند.

متقاضی با داشتن شرایط و به همراه داشتن مدارک به پلیس +۱۰ مراجعه کرده و با ارائه مدارک مربوطه ثبت نام می کند. پس از بررسی های لازم توسط کارشناسان نظام وظیفه، کارت معافیت متقاضی به نشانی وی ارسال می شود.

4- دریافت معافیت تحصیلی

معافیت تحصیلی مربوط به سنوات مجاز تحصیلی دانشجویان در طول دانشگاه است؛ به این صورت که برای داوطلبان دوره کارشناسی، نهایتا ۵ سال و برای داوطلبان کارشناسی ارشد ۳ سال سنوات مجاز گرفته شده و فرد در این بازه زمانی می تواند با هماهنگی دانشگاه و دریافت نامه از پلیس +۱۰ از اعزام به خدمت معاف شود.

لازم به ذکر است معافیت تحصیلی برای هر دوره صرفا یکبار صادر شده و فرد با اتمام دوره و دریافت مدرک تحصیلی مجاز به انتخاب دوباره همان مقطع نخواهد بود.

5- دریافت معافیت طلاق والدین

اگر پدر و مادر مشمولی که یگانه فرزند ذکور خانواده می باشد، از یکدیگر طلاق گرفته باشند، مشمول می تواند از شرایط معافیت طلاقاستفاده کند و به صورت دائم از سربازی معاف شود.

البته برای دریافت معافیت طلاق والدین، شرایطی نیز وجود دارد که مهم‌ترین آن گذشت ۳۰ ماه از تاریخ طلاق است.

این شرایط به این صورت است که ابتدا معافیت موقت سه ساله به مشمول داده شده و بعد از گذشت این مدت با انجام تحقیقات از محل زندگی مشمول، چنانچه جدایی والدین به طور کامل تایید شود، مشمول مجاز به دریافت معافیت دائم خدمت سربازی خواهد بود.

مراحل دریافت معافیت سربازی

6- دریافت معافیت کفالت پدر

معافیت کفالت سربازی پدر، مربوط برای افرادی می شود که پدر آنها دارای سن بالای ۷۵ سال بوده و با تایید کمیسیون پزشکی از لحاظ توان جسمی قادر به سرپرستی از خانواده خود نمی باشند، در این صورت فرد می تواند با دریافت کفالت پدر از اعزام به خدمت سربازی معاف شود.

در این مورد، امکان گرفتن این معافیت برای سنین پایین تر نیز وجود دارد، که این مورد بسته به شرایط جسمی سرپرست خانواده و تایید کمیسیون پزشکی می تواند متفاوت باشد.

7- دریافت معافیت کفالت سه خواهر

این نوع معافیت جزء دسته معافیت های کفالت می‌باشد کهمعافیت سه خواهری نامیده می‌شود و فقط مخصوص تک پسرهایی که دارای سه خواهر می‌باشند، است.

مشمولانی حق استفاده از این معافیت را دارند که به عنوان تنها فرزند پسر، دارای سه خواهر در خانواده خود بوده و تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی قرار گرفته باشند.

لازم به ذکر است این نوع از معافیت در صورتی که پدر در قید حیات باشد و وضعیت جسمانی وی ملاک رسیدگی نبوده و صرفا تحت پوشش بودن وی یا مادر مشمول در کمیته امداد یا بهزیستی شرط اصلی رسیدگی می باشد، قابل دریافت است.

8- دریافت معافیت بخشودگی سنی

طبق این قانون افرادی که تا سن ۵۰ سالگی هنوز به خدمت نرفته‌اند، معاف می شوند و شناسنامه آنها برای اخذ مدرک معافیت سربازی کافی است؛ اما اگر به فکر معافیت از این راه هستید، باید بگویم بدترین را انتخاب کرده اید.

به این فکر کرده اید تا سن پنجاه سالگی بدون کارت معافیت چگونه می خواهید زندگی کنید؟ در طی این سال‌ها نمی توانید از کشور خارج شوید همچنین برای استخدام در بسیاری از ارگان‌ها به مشکل بر می خورید؛ پس این راه را از ذهنتان خط بزنید.

9- دریافت معافیت بنیاد ملی نخبگان

این برنامه مستلزم برخورداری مشمولین از یک رزومه مناسب و قابل توجه در رشته تحصیلی مورد نظر است و عموما برای داوطلبان کارشناسی ارشد و دکتری در دسترس می باشد.

شرایط آن به این صورت است که افراد در ماه های پایانی دانشگاه به لیست بنیاد نخبگان مراجعه کرده و با محاسبه جمع امتیازات خود بر حسب معدل، تعداد مقالات، حضور در کنفرانس های معتبر، چاپ کتاب و … درخواست دریافت پروژه معادل خدمت را ارسال می کنند.

در صورت تایید، با این افراد تماس گرفته شده و با انجام هماهنگی لازم، به ازای مدت زمان خدمت این افراد، یک یا دو پروژه مرتبط با رشته های تحصیلی آنها اعطا می شود. در حقیقت در این روش فرد به جای معافیت از خدمت، با انجام چند پروژه معتبر و کاربردی، کارت پایان خدمت خود را دریافت می کند.

10- دریافت معافیت تعهد به خدمت

همچنین یکی دیگر از شرایط اخذ انواع معافیت های سربازی، این است که فرد جهت کار در سازمان های دولتی، تعهد و ضمانت دهد.

این نوع از معافیت به این صورت است که فرد متعهد می شود به جای خدمت در یکی از ارگان های های دولتی مانند تربیت معلم، آموزش و پرورش، قوه‌ی قضاییه، سازمان هواپیمایی، سازمان کشتیرانی، وزارت بهداشت یا سازمان نیروهای مسلح استخدام شود و بعد از گذراندن سهمیه مورد نظر هر کدام از ارگان‌ها، برای دریافت کارت معافیت به سازمان نظام وظیفه مراجعه نمایند.

انواع معافیت کفالت خدمت سربازی شامل چه مواردی است؟

لیست بیماری‌های معافیت پزشکی

پونزبیماری‌های که فرد می‌تواند بابت آن‌ها معافیت خدمات رزمی، موقت و معافیت پزشکی دائم بگیرد، به شرح زیر است:

  • بیماری‌های عمومی
  • بیماری های غدد مترشحه داخلی
  • بیماری های پوست و بافت‌های زیر پوست
  • بیماری های داخلی مغز و اعصاب
  • بیماری های اعصاب و روان
  • بیماری های جراحی مغز و اعصاب
  • بیماری های ریه و قفسه صدری
  • بیماری های استخوان
  • بیماری های دستگاه گوارش و جراحی عمومی
  • بیماری های خون و انكولوژی
  • بیماری های دستگاه ادراری تناسلی
  • بیماری های فک و دهان و دندان
  • بیماری های چشم و عوارض بینایی
  • بیماری های گوش، حلق و بینی
  • بیماری های قلب و عروق
  • بیماری های روماتولوژی و بافت همبند
  • بیماری های عفونی

مدارک مورد نیاز جهت دریافت معافیت پزشکی

یک قطعه عکس رنگی با سایز 3 در 4 با زمینه‌ی سفید و تمام رخ

اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه‌ی عکس دار متقاضی مشمول

اصل و کپی کارت ملی متقاضی مشمول

اصل و کپی آخرین مدرک تحصیلی و یا گواهی فراغت از تحصیل مشمول

برگه‌ی شماره 1 با عنوان برگ وضعیت مشمولان تکمیل شود.

برگه‌ی شماره 2 با عنوان برگ معاینه‌ی اولیه‌ی مشمولان به وسیله‌ی پزشک معاینه اولیه تکمیل شود.

برگه‌ی شماره 5 با عنوان برگ واکسیناسیون تکمیل شود.

افتتاح حساب در یکی از شعب بانک سپه و نیز درج شماره حساب در برگه‌ی شماره 1

مدارک مورد نیاز جهت دریافت معافیت پزشکی

مراحل ثبت درخواست معافیت پزشکی سربازی

ابتدا باید با مراجعه به دفاتر پلیس +10، اقدام به خرید دفترچه اعزام به خدمت نمایید.

سپس مدارک مورد نیاز برای معافیت پزشکی را که در دفترچه نظام وظیفه ذکر شده است، آماده کنید.

فرم خود اظهاری موجود در پشت برگه معاینه اولیه پزشک را تکمیل کرده و به پزشک تحویل دهید.

با مراجعه به یکی از پزشک های مشخص شده از سوی سازمان نظام وظیفه، معاینه اولیه را انجام دهید.

مراحل ثبت تکمیلی

  • اگر در معاینه اولیه، مشکل جسمی یا روحی تشخیص داده شد، می توانید برای ثبت درخواست معافیت پزشکی سربازی اقدام نمایید.
  • برگه معاینه اولیه پزشک را به همراه مدارک مورد نیاز شورای پزشکی ذکر شده در دفترچه نظام وظیفه را به دفاتر پلیس +10 تحویل دهید.
  • بدین ترتیب درخواست دریافت معافیت پزشکی شما در سامانه نظام وظیفه ثبت خواهد شد.

پیگیری درخواست معافیت پزشکی سربازی

پس از گذشت مدتی از ثبت درخواست معافیت پزشکی سربازی، از طریق پست برای شما یک برگه معرفی نامه جهت مراجعه به بیمارستان تخصصی مورد تایید نیروهای مسلح، ارسال می شود.

در زمان مشخص شده، برای معاینه تخصصی به بیمارستان مربوطه مراجعه کنید.

پس از معاینه تخصصی شما، تشخیص بیمارستان به حوزه رسیدگی فرستاده خواهد شد.

اگر دوباره نیز بیماری شما تشخیص داده شود؛ مدتی بعد برای شما دعوت نامه ای جهت حضور در شورای پزشکی نظام وظیفه ارسال می شود.

پس از تشکیل جلسه شورا پزشکی، تصمیم مسئولان مربوطه در مورد معافیت پزشکی شما از خدمت سربازی، عنوان می شود.

پیگیری درخواست معافیت پزشکی سربازی

اعتراض به رأی شورای پزشکی

در صورتیکه مشمول به رأی صادرشده از طرف شورای پزشکی اعتراض داشته باشد، می‌تواند از طریق ثبت اعتراض خود در دفاتر پلیس 10+ اقدام کند. در این صورت پرونده پزشکی فرد به شورای عالی پزشکی ارجاع داده می‌شود که رأی شورای پزشکی قابل اعتراض نیست و قطعی و لازم‌الاجرا می‌باشد.

اگر شرایط جسمی فرد بعد از رأی شورای عالی پزشکی وخیم‌تر شد، باید در هر صورت به خدمت سربازی اعزام شود و از طریق یگان برای گرفتن معافیت پزشکی پیگیر شود.

در صورت داشتن غیبت سربازی، اگر فرد در کمیسیون شورای عالی نیز رد شود، باید برای پیگیری مجدد به خدمت اعزام سربازی اعزام شود. یعنی در صورت وخیم تر شدن وضعیت در سال های بعد امکان گرفتن معافیت پزشکی برای فرد وجود نخواهد داشت.

همچنین در صورتیکه فرد در شورای پزشکی شهرستان پس از انجام معاینات معاف از خدمت نشود، بر اساس تشخیص شورا یا اعتراض مشمول درخواست معاینات تخصصی داده شود باید فرد به یکی از مراکز مجهز وزارت بهداشت یا بیمارستان‌های نظامی معرفی شود.

نتیجه معاینات تخصصی و آزمایش‌ها با قبول هزینه توسط مشمول به شورای عالی پزشکی که از پزشکان متخصص تشکیل‌شده است، ارسال می‌شود و در صورت داشتن شرایط معافیت پزشکی دائم صادر می‌شود.

مشمولین عضو کمیته امداد یا مددجویان بهزیستی و همچنین مشمولینی که از طرف شورای پزشکی نیاز به معاینه تخصصی داشته باشند، از پرداخت هزینه معاف هستند.

بیمارستان‌ها موظف‌اند خارج از نوبت و نهایتاً ظرف مدت یک ماه معاینات لازم را انجام دهند.

در صورت عدم مراجعه مشمول ظرف مدت یک ماه پس از تعین تکلیف به خدمت اعزام می‌شود.

معافیت های کفالت سربازی شامل چه مواردی می شود؟

انواع معافیت کفالت خدمت سربازی موضوع این بخش از مقاله است، که می خواهیم به طور مفصل به آن بپردازیم. معافیت کفالت هم مانند معافیت های دیگر انواع مختلفی دارد.

پونزانواع معافیت کفالت خدمت سربازی به صورت زیر است:

مشمولی که پدر نیاز به نگهداری دارد و سن پدر وی ۷۵ سال به بالا باشد.

مشمولی که پدرش فوت کرده و فرد تنها سرپرست و تامین کننده خانواده است.

مشمولی که سرپرستی خواهرش را بر عهده دارد.

مشمولی که از مادربزرگ و پدربزرگش نگهداری می کند.

مشمولی که از برادران معلول خود مواظبت می کند.

مشمولی که به خاطر از دست دادن همسرش، نگهداری فرزندانش را بر عهده دارد.

اگر پدری در حین انجام خدمت سربازی فوت کند، پسرش می تواند معافیت بگیرد و اگر برادری در طول خدمت فوت کند، یکی از برادرانش می تواند معاف شود.

معافیت های کفالت سربازی شامل چه مواردی می شود؟

سخن آخر

دریافت معافیت سربازی از روش های مختلفی برای مشمولان سربازی امکان پذیر می باشد، که این موارد شامل معافیت های موارد خاص، ایثارگری، پزشکی، کفالت پدر، طلاق والدین و… می شود.

افراد مشمول می توانند در صورت برخورداری از شرایط دریافت کسری خدمت، با مراجعه به پلیس +۱۰ اقدام به ثبت درخواست خود بر حسب معافیت مورد نظر نموده و منتظر دریافت پاسخ از جانب ستاد نیروهای مسلح باشند.

در این میان چنانچه درخواست فرد از نوع پزشکی باشد، نیازمند تایید کمیسیون پزشکی بوده و حتی در برخی موارد پروسه دریافت این معافیت با انجام تحقیقات از محل زندگی مشمولان است.

در این مقاله سعی داشتیم تا اطلاعات نسبتا جامعی را در مورد معافیت های خدمت سربازی در اختیار شما دوستان گرامی قرار دهیم. چنانچه سوال و یا دغدغه‌ای در این مورد داشته باشید، می توانید در قسمت نظرات با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه در در میان بگذارید یا برای دریافت مشاوره نظام وظیفه، با این مرکز تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول

سوال علامتمدت خدمت سربازی چند ماهه است؟

در حال حاضر مدت زمان انجام دوره خدمت ضرورت برای سربازان بومی ۲۴ ماه و برای سربازان در مناطق غیر بومی ۲۱ ماه می باشد.

سوال علامتفرد مشمول با کدام شرایط می تواند معافیت کفالت دریافت کند؟

اطلاعات مربوط به دریافت معافیت از خدمت در مقاله فوق به اطلاع دوستان گرامی رسانده شد.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره آویژه

هدف مرکز مشاوره آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. در این راستا مرکز مشاوره آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره معافیت سربازی به شما هم میهنان عزیز ارائه می دهد.

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید.

لطفا برای استفاده از مقالات سایت به تاریخ انتشار آن دقت فرمایید در صورت هر گونه مغایرت با ما تماس بگیرید

معافیت سربازی چیست و شرایط استفاده از انواع معافیت سربازی در سال 1402

شما می توانید با مطالعه مقالات ما در این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و در صورت نیاز با تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید.

برای مشاوره و هم اندیشی با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید


در سراسر کشور با کلیک روی دکمه زیر

برای تماس با مشاور کلیک کنید
به اشتراک بگذارید
کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای عضویت در کانال آخرین اخبار نظام وظیفه و اطلاع از اخبار معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات
- 95 نظر:
  1. سلام مانمیتوانیم بخریم ونمتوانیم بریم خدمت ان وقت زن وبچه وکرایه خانه مان وغیره کی میده وقتی از کوچکی ما مشکل مالی داشتیم تا حالا !؟ حالاهم من کارگری میکنم وبه سختی می توانم زندگی مان را اداره کنم ما اصلا تفریح نمی رویم واصلا کم میوه وگوشت وخیلی نیاز های خود را کم می کنیم باهمین طور هم نمی شود زندگی کرد طفره رفتن نداره ما فقط فکر این ها هستیم که زن وبچه ما متاسفانه اسیر ما شدند می گوییم شاید خدا کرد ومعاف شدیم ؛که مشکلمان کمتر بشه به چه زبونی باید گفت که هوای بی پول ها وگرفتار ها رو باید داشت مااسیران دست شماییم اگر یه کمپی بود که زن وبچه ما رو نگه میداشت ما هم می رفتیم خدمت سربازی حالا شما بگویید ما چکار کنیم

  2. سلام وقت بخیر
    پدر ومادرم حدود ۱۰ سال جدا شدن
    فرزند دوم هستم میتونم معافیت بگیرم ۱۵ سالمه
    _برادر بزرگتر از من چند سال پیش اینکارو کرد

  3. درود وقت بخیر من پدر بزرگ مادریم پسر ندارن و جانباز ۲۵درصد هستن و بنده نوه ی ارشد پسر میشم میخواستم ببینم میشه از این طریق کفالت پدر بزرگم را بگیرم یا خیر با تشکر

    1. سلام خدمت شما، کفالت پدربزرگ جزو کفالت های سخت محسوب میشه، نوه های دیگر بالای ۱۸ سال دارند؟ باید تایید شود که شما تنها فردی هستید که توانایی نگهداری و سرپرستی پدربزرگ را دارید.

  4. سلام من چشم راستم گور شده و دید ندارم میخواستم بدونم من هم معاف میشم یا نه اگه خودم بخوام برم هم میزارم برم

    1. سلام در صورتی که چشم شما دید کمتر از 0/1 داشته باشد امکان گرفتن معافیت دائم دارید.

  5. سلام ،ببخشید کسی که تک کلیه ای هست نقص عضو محسوب میشه ؟و امکان معافیت براش هست؟ممنون

    1. سلام.اگر کلیه دوم شما مشکلی داشته باشد میتوانید برای معافیت اقدام کنید ولی برای تک کلیه ای باید کمیسیون پزشکی تشکیل شود و معاف از رزم میدهند.

  6. سلام،من بعداز اربعین به امید خدا کمیسیون پزشکی دارم برای گرفتن کفالت،تک فرزندم و پدرم سرطان غدد لنفاوی داشته که الان درمان شده اما هم سه ماه یکبار باید چکاپ بشه هم دیگه توان کار کردن نداره مثل گذشته،بنظرتون کمیسیون کفالت بهم میده؟

    1. سلام.اکر به تشخیص کمیسیون پزشکی پدر شما ناتوان باشند بله.

  7. سلام من ۱۸سالمه و یک خواهر بیشتر ندارم
    من کلا از بچگی پای راستم انحراف زیادی داشته و حتی الان هم پاهان رو نمیتونم جفت کنم یعنی میتونم معاف شم یا نه

    1. سلام . بله بابت انحراف پا اگر در ایستادن و راه رفتن شما مشکل ایجاد کند معافیت میتوانید بگیرید.

  8. سلام من‌ ۲۰ سالمه و پدرم جانبازی ۲۰٪ و ۱۳ ماه جبهه داره امکان معافیت برا من‌ وجود داره؟

    1. درصورتی که مجموع هردو معادل ۳۰ شود معافیت حاصل میشود

  9. سلام من مشمول سربازی شدم ۱۹سالمه پدرم ۱۲سال که فوت کرده و مادرم قبل فوت پدر طلاق گرفته و منو ترک کرده الانم خرج زندگیم خودم دارم میدم و برادرم یه اتاقی از خونش برامن و مادرش داده که مادر خوانده ام ۸۳ سالشه ومن دارم ازش مراقبت میکنم و کاراشو انجام میدم کمیته امداد هم هستم .
    ایا معاف میشم؟

    1. سلام وقتتون بخیر متاسفانه خیر برای اطلاعات بیشتر ومعافیت های دیگرمیتوانیدبامرکزمشاوره آویژه تماس بگیرید وجویاشویدوراهنماییتون میکنیم

  10. سلام من برج 11، سال قبل برای معافیت اقدام کرده بودم چون دکترا گفتن که من احتمال اینکه قوز قرنیه بگیرم خیلی زیاده ( لیسانس کامپیوتر IT هستم و شماره آستیگمات من 6.5 هستش ) و تقریبا 5 ماه طول کشید و گفتن معاف از رزم شدی و 10 روز بعد باید برم برگ اعزامم را بگیرم ولی من خواستم اعتراض بزنم، تا برم دوباره بیمارستان مدارک جم کنم 18 روز طول کشید و قوز قرنیه من رو دکتر متخصص چشم تایید کرد (اما دکتر نظام وظیفه زده بود قوز قرنیه ندارم) و خواستم اعتراض بزنم دیگه نمیتوستم و برگه اعزام من هم ارسال شده بود و دیگه حق اعتراض نداشتم و تاریخ 1402/5/1 تاریخ اعزامم هستش و جالبیش اینجاست که زده بودند سالم نه معاف از رزم.
    حال این به کنار من به مدت 8 ماه امریه شرکت دانش بنیان هم هستم.
    ولی هیچ کودم از ماه های امریه من ثبت نشده.
    و پیگیری لازم رو هم برای امریه انجام دادم اون ها گفتن که تاریخ اعزامم جلو تر انجام شده و ثبت شده و دیگه ما نمیتونیم کاری انجام بدیم.
    الان من فقط یه هفته وقت دارم (یعنی امروز 1402/4/25 هستش) ، ایا میشه توی این یه هفته تاریخ اعزام رو به عقب بندازم تا امریه من ثبت بشه؟ و اینکه راهی هست که بتونم اعتراض بزنم؟

  11. سلام من ۴۲ سالمه دارای ۳فرزند وخودمم مستآجر هستم میتوانم کارت پایان خدمت بگیرم.

  12. سلام احترام
    بنده متولد 74 هستم و متاهل هم هستم
    اگه بخام خدمت بکنم الان ایا میتونم راه های معافیت رو طی کنم یا اصلا برم خدمت جریمه داره یا اضافه خدمت میزنن برام؟

    ممنون میشم کمکم کنید

    1. با سلام منظورتان از راه های معافیت (کفالت، پزشکی، چهارفرزندی) کدام یک میباشد، متاهل بودن باعث معافیت میگردد بشرطی که شما چهار فرزند داشته باشید در غیر اینصورت فقط کسری دوماه تعلق میگیرد من باب متاهل بودن شما
      و طبق ابلاغیه جدید اگر شما تا 1 مهرماه 1402دفترچه خود را با مراجعه به پلیس +10پست کنید اضافه خدمت شما حذف میشود، جریمه هم بابت اینکه شما غیبت غیر مجاز داشته اید، دارید و این مبلغ جریمه را دادگاه تعیین خواهد کرد که زیر 10 میلیون تومان میباشد

  13. سلام بنده بیش آزبست سال پیش فرار کردم الان ۴۰ سال وچهار فرزند دارم آیا مشمول عفورهبری میشم و چه شرایطی داره چکار بایدبکنم

    1. سلام شما با ۳ فرزند و بیشتر بدون محدودیت سنی معافیت دریافت میکنید.

  14. سلام من معافیت کفالت دارم می خواستم بپرسم در صورت تمایل می توانم خدمت سر بازی بروم

    1. درصورتی که معافیت ابطال شود امکان پذیر میباشد

  15. سلام من۴۲سالمه با۳فرزندرفتم پلیس +۱۰گفت بایدنامه بیاری ازیگان من یگانه چابهاره من چه جوری برم اونجاباکارکارگری بایدبه کارکنم ساکن کرجم

  16. سلام من۲۴سالم
    و بیضه ها کوچک دارم و عقیم هستم معافیت پزشکی میتونم بگیرم یا نه

  17. سلام من پدرم فوت شده و من به سن18 سال رسیدم 3 برادر دارم یکی سربازی رفته و الان جدا زندگی می کند یکی زیر 18 سال سن هست من می تونم از طریق کفالت مادر اقدام به معافیت سربازی بکنم

    1. سلام به دلیل داشتن برادر بالای 18 سال تنها در صورتی که مادر عضویت بهزیستی یا کمیته امداد داشته باشد امکان گرفتن کفالت مادر را دارید.

  18. سلام پدر من ۵۱ سالشه ومن فرزند آخر خانوده وتک پسر هستم الانم ۱۹ سالمه
    آیا معاف میشم

    1. سلام در صورتی که پدر بالای 75 سال باشد یا کی از بیماری های ایین نامه کسان مشمول را داشته باشد میتوانید برای کرفتن معافیت کقالت پدر اقدام کنید.باید برادر بالای 18 سال نداشته باشید و غیبت سربازی هم نداشته باشید که بتوانید از این معافیت استفاده کنید

  19. سلام وقت بخیر من در روستا زندگی میکنم و دارای سه خواهر کوچک تر از خودم می‌باشم وتک پسرم پدرم هم
    دیسک کمر دارد و نمی‌تواند کار کند من خرج آور خانه هستم تحت پوشش هیچ اورگانی هم نیستیم دوماه دیگه باید پست کنم
    آیا معافیت به من تعلق میگیرد
    ممنون میشم جواب بدین
    باتشکر.

    1. سلام اگر غیبت سربازی نداشته باشید میتوانید از طریق گرفتن کفالت پدر برای معایت اقدام کنید

  20. سلام متولد ۵۵هستم ۷۹اعزام شدم وبعدازچند مرحله ۸۱ترک خدمت کردم.میخواستم بدونم درصورت ادامه خدمت وضعیتم چطورمیشه؟زندان؟اضافه خدمت؟ممنون میشم راهنماییم کنید.

    1. برای شما دادسرا تشکیل میشود و به رای دادگاه برای شما از 3 ماه تا 1 سال حبس یا اضافه خدمت یا جریمه نقدی در نظر گرفته میشود.
      لازم به ذکر است شما با 50 سال سن بر طبق قانون عفو رهبری امکان گرفتن معافیت دائم خواهید داشت.

  21. سلام من در حال خدمت در حال رنگ زدن بودم رنگ به داخل چشم من ریخته شد الان عصبیه چشمم مشکل پیداکرده آیا میتونم برای معافیت درخواست بدم؟

    1. از بهداری یگان خود برای عنوان بیماری و درخواست معافیت اقدام کنید

  22. من کف پام صاف و پاهام پرانتزی نسبتاً زیاد و پدرم هم بازنشسته سپاه هستش ، خودم مدرک ارشد دانشگاه تهران دارم ، بنظرتون معاف میشم از سربازی ؟

    1. سلام اگر مشکل صافی کف پای شما تا حد زیادی باعث اختلال در عملکرد راه رفتن شما شده باشد میتوانید برای گرفتن معافیت پزشکی اقدام کنید

  23. سلام اگر در خانواده برادر بزرگ تر معاف شده وجود داشته باشد، آیا در صورت داشتن شرایط معافیت برای فرزند صغیر به او معافیت نمیدهند؟

    1. سلام امکان گرفتن معافیت پزشکی دارید یا اگر مادر یا پدر عضویت شدید بهزیستی داشته باشند امکان گرفتن کفالت هم خواهید داشت

  24. باعرض سلام وخسته نباشیدخواهشمندم درباره جمله ( این معافیت ازنوع غیرپزشکی ) میباشدتوضیح دهیدباتشکر

  25. سلام کسر خدمت ایثارگری تا ۷سال دیگه هم جاریه برداشت نمیشود که؟

  26. سلام من 42سال سن دارم متاهل دارای دو فرزند شغلم کارگر ساده ساختمانی *مستاجر *مشکلات مالی کاری مسکن فراوان دارم *قبلا چند مرحله خاستم معافیت بگیرم اما نشد بااین سن و مشکلات خانوادگی هم نمیشه سربازی رفت **تورا به خدا اگر راهی برای گرفتن کارت معافیت هست راهنمایی فرمایید

  27. سلام من خانمم تومر مغزی داشت عمل کرده ودارای چهار بچه هستتم ایا معافم تولد پنجاهفتم

    1. سلام خدمت شما، طبق قانون معافیت فرزند آوری، افراد دارای ۴ فرزند میتوانند کارت معافیت خود را اخذ کنند.

  28. سلام.با مدرک کارشناسی در سربازی نهایتا تا چه درجه ای ارتقا میدهند مثلا ممکن است درجه ستوان سومی هم بدهند با لیسانس؟

  29. سلام وقت بخیر یک سوال داشتم بنده تک فرزند هستم و نه پدرومادرونه خواهروبرادرهیچ کسی راندارم میتوانم معافیت خاص استفاده کنم راهنمایی کنید

  30. باسلام من متولد۶۴هستم متاهلم ویه پسر سیزده ساله دارم چشمامم خیلی ضعیفه وکل دندونامم ریختن خودمم کارگرساختمونم میخواستم ببینم برامن راهی هست تا معافیت بگیرم

    1. تنها راه معافیت در صورت وجود غیبت معافیت پزشکی هست که باتوجه به ایین نامه کسان مشمول و بررسی شماره چشم و همچنین تهیه مدارک مورد نیاز برای درخواست کمیسیون پزشکی و معافیت اقدام کنید

  31. باسلام بنده سه فرزند دارم که دو فرزندم معلول هست وحدود 13سال معافیت تحصیلی دارم آیا میشه معافیت دائم بگیرم؟

  32. سلام من الان سرپرستی فرزندم دارم واز ناحیه پای سمت چپم شکستگی لگن وران که پلاتین هست کاملا .و ۳۷ سالم هست میتونم معافيت بگیرم
    لطفا جواب بدین

    1. سلام خدمت شما، باتوجه به نوع شکستگی و اختلال عملکرد در راه رفتن و دویدن باید بررسی شود.

  33. سلام من ۱۹ سالم است دو برادرو سه خواهر هستیم خواهرم ازمن بزرگتر است ودر بهزیستی پرونده دارد وپدرم پاهایش یه خورده کج است ودر شرکت کار می‌کند میتوانم از طریق خواهرم که معلول است معافیت دریافت کنم

    1. سلام.بستگی به سن برادر دیگر و همچنین نوع معلولیت و شدت معلولیت خواهر باید شرایط بررسی شود.

  34. سلام من ۴۳سال دارم به خدمت هم رفتم دارابودن امکانات ۷۷نتوانستم تمام کنم به دادگاه هم رفتم جریمه دادم به خاطر۴۵روز کارت ندادند۳تافرزنددارم فرزندبزگم دکتراست اونم بخاطرمشکلات خانوادگی طلاق گرفته خوندم رفتم برای کارهرجامیرم پایان خدمت میخواددرحدامکان راهنمایی کنیدممنون

    1. سلام وقت بخیر
      خرید خدمت از سال ۹۸ برداشته شده است اما برای معافیت شما راه هایی وجود دارد برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید

  35. سلام میشه بگید ک آیا کسی ک کف پایش صاف ۱۰۰ درصد است و استخوان میانه آن کمی بیرون از حد آن است مشمول معافیت است یا خیر لطفا بزرگی کنید جواب بدید درود …

      1. سلام خوبی من چندساله چندتاازرباط زانوم بامنیکس پاره فتق دارم ده قدم راه نمیتونم برم به نظرشمامیتوم معاف بشم

        1. فتق گرید 3 به بالا و پارگی حداقل 2 رباط معافیت دائم دارد.

    1. سلام ما سه فرزند پسر هستیم فرزند اول معلول جسمی هست فرزند دوم به خدمت سربازی رفته میخواستم بدونم آیا فرزند سوم از بخاطر فرزند معلول خانواده از خدمت معاف می‌شود یا خیر ؟

      1. سلام – باتوجه به حضور برادر بزرگتر این امکان وجود ندارد.

  36. سلام من ۲۰سالمه ۲سال غیبت دارم بخاطر اینکه داشتم برای خانواده کار میکردم هزینه خانواده رو من تامین میکنم پدرم عضو بهزیستی است نمیتواند کار کند دو تا خواهر کوچکتر از خود دارم و مادر بزرگمم هست میخواستم بدونم معاف میشم اگر اقدام کنم؟

  37. سلام من چند روز پیش دفتر چه رو پست کردم واعزامی برج ۹ هستم و به تازگی فهمیدم می تونستم به خواطر واریکوسل معافیت بگیرم لطفا راهنمایی می کنید چه کار باید انجام بدم 🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏

      1. سلام من الان سرپرستی فرزندم دارم واز ناحیه پای سمت چپم شکستگی لگن وران که پلاتین هست کاملا .و ۳۷ سالم هست میتونم معافيت بگیرم
        لطفا جواب بدین

  38. سلام وقت شما بخیر برادرزاده بنده تک فرزند پسر می‌باشد ضمن اینکه برادرم فوت نموده و مادر و پدر بنده بچه را بزرگ کردند مادر بچه هم قبل از فوت برادرم طلاق گرفتند ضمناً برادر زاده ام زیر نظر بهزیستی هم می‌باشد برای این پسر چه معافیتی بگیریم با تشکر

  39. سلام وقت بخیر ،ببخشید پدره ما 47 سال سن داره ،دستش از آرنج چندین ساله متاسفانه شکسته و نصفه بازو بسته میشه ،پاشم از زانو شکسته و کج جوش خورده خوب نمیتونه راه بره و زیادم تکون بده باید بشینه فقط یه طور میتونه بشینه ،گلاب به روتون سرویسم فقط رو توالت فرنگی باید بشینه ،پسره بزرگه خونوادم تو 19 سالگیم برادرم 11 سالشه سه سالی میشه من کارمیکنم ،امکانه معافیت هست خیلی ممنون .

    1. سلام وقتتون بخیر امکان معافیت پدر میتواند وجود داشته باشد.

  40. من متولد65هستم متاهل هستم دوتافرزندهم دارم یکیشون بیماری آسم داره خانمم هم بیماری صعبوالاج لوپوس داره ایامعافیت شاملم میشه لطفاکمکم کنیدممنون

    1. سلام وقت بخیر
      از طریق کمیسیون موارد خاص ممکن است پذیرفته شود.

  41. سلام. وقت تون بخیر. من ترنس m2f هستم. و در مرحله مبدل پوشی یک ساله زیر نظر بهزیستی و به دستور دادگاه خانواده هستم. می خواستم بدونم می تونم با این روشی که گفتید معافیت بگیرم؟ ممنون میشم راهنماییم کنید.

  42. باسلام
    اینجانب تک پسر خانواده هستم خواهر من دارای بیماری خاص می باشد که نیاز به پیوند قلب وریه باگروه خونی Oمنفی دارد در صورت پیدا شدن مورد پیوندی این عمل بسیار سخت و احتمال پاسخگویی آن بسیارپایین می باشد
    حال بااین شرایط خدمت سربازی من چگونه خواهد شد. ایا معافیت شامل من خواهد شد

  43. من پدر بزرگم ۸۰ سالشه و پدر شهید است منم ۱۸ سال تمام کردم و در روستا کار میکنم با او‌ میمانم واسه نگهداریش معافیت سربازی احتمالر هست بگیرم

  44. سلام من پدرم بزرگم ۸۰ سالشه مادر بزرگم هم فوت کرده پدر بزرگم پدر شهید است و من در روستا پیش آن میمانم برای‌ نگهداریش الن ۱۸ سال تموم کردم خواهش برای سوالم جواب بدین

  45. سلام وقت زیبای شما خوش
    تاریخ فارغ التحصیلی من در مقطع کارشناسی، ۳۱ تیر ۱۴۰۰ هست.
    الان در ارشد قبول شدم و خواستم بدونم با توجه به اینکه بیش از یکسال از تاریخ مذکور گذشته،آیا نظام وظیفه به من معافیت تحصیلی خواهد داد یا خیر؟

    1. سلام وقت بخیر
      اگر وارد دوره ی غیبت شده باشید باید توجیه کنید.

  46. سلام .
    پدرم ازناحیه ی پا از زانو به پاین قعط عضو شده است دوتابرادر هستیم بزرگترازمن هست که چند سال پیش ازخدمت فرار کرده والان به اعتیاد دچار است خرج خانواده رامن می دهم پدرم عضو بهزیستی است خودم سنم ۳۰سال است ولی دفترچه پست نکردم ..

  47. سلام برای کفالت مادر عضو کمیته که یکسال از طلاق میگذره و دوتا پسر بالای ۱۸ سال داره ایا میشود کفالت گرفت با توجه ب اینکه بعضی جاها نوشته باید سه سال بگذره !! ایا میشود که یکی از فرزندان کفالت موقت مادر رو بگیره تا این سه سال تموم بشه ؟ یکی از فرزندان ۱۸ سالشه که درصورت سربازی رفتن برادر بزرگتر که ۲۴ سالشه ب هیچ عنوان نمیتونه نون اور خونه باشه و اهل کار کردن نیست در ضمن دوتا خواهر بردار ۱۲و ۷ ساله دیگه هم هست . ینی چی اخه سه سال بکذرع خانواده باید تلف بشه تا این سه سال بکذرع اخه این چه قانون گذاریه

    1. باسلام برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید

  48. سلام لطفا این پیام زودتر جواب بدید، اگه کسی از مادر پیرش نگهداری کنه، ولی قبلا برادرش کفالت مادر گرفته و معاف شده، و الان ازدواج کرده رفته، ونگهداری از مادر پیر به عهده ی برادر کوچکتر میباشد آیا برادر کوچکتر میتونه دوباره کفالت بگیره و معاف بشه؟

    1. سلام وقتتون بخیر باشه ممکن است بتوانید از طریق کمیسیون موارد خاص اقدام بفرمایید.

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

تماس با مشاور

تماس با موبایل

هزینه تماس:

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

جهت ادامه و تماس با مشاور کلیک کنید

تماس با تلفن ثابت

شماره تماس:
نحوه پرداخت
9099071224 بدون صفر
قبض تلفن

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

کاربر گرامی، برای ادامه روند دریافت مشاوره، لطفاً نام خود را وارد کنید:

گام بعدی
بازگشت

سلام در چه زمینه ای نیاز به مشاوره دارید؟

گام بعدی
بازگشت

بازه زمانی مورد نظر خود را برای مشاوره انتخاب کنید:

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

فوری

سه شنبه

1402/12/29

چهارشنبه

1403/1/1

پنجشنبه

1403/1/2

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

گام بعدی
بازگشت

موجودی شارژ شما:

با این میزان اعتبار شما می توانیددقیقه با مشاور صحبت کنید

دقیقه کافیست، ادامه
خرید شارژ بیشتر
بازگشت

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

خرید شارژ مشاوره:

بازگشت

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

تایید نهایی:

موضوع

مشاوره

مدت

مشاوره

زمان

مشاوره

دقیقه

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

تایید نهایی
بازگشت

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 62999066-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 62999066-021 تماس حاصل نمایید